Je begrijpt me verkeerd, denk ik. Ik kijk vanuit het hedendaagse denken terug naar de Westerse filosofie van de Renaissance (en later) en zie dat de Westerse filosofie van de Renaissance méér belang heeft gehad voor het hedendaagse denken en doen dan de Middeleeuwse filosofie. Daarmee zeg ik niet dat de Middeleeuwen irrelevant geweest zijn voor de Renaissance. Want dat zou raar zijn, omdat het elkaar opeenvolgende tijdperken zijn geweest. De Middeleeuwse filosofie is wel enorm belangrijk geweest voor de Katholieke Kerk en daarmee, via een zijweg, toch van belang voor het hedendaagse doen en denken.quote:Op woensdag 30 juni 2004 16:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat (denk accent op dat) zou ik nu juist - nu ja, toeschrijven is het woord niet, maar althans voor een gedeelte aan de Middeleeuwen danken.
Ow, dat zal best. De mens is nieuwsgierig genoeg om een geschrift te lezen als het beschikbaar is, dus er zullen vast mensen zijn geweest die de klassieken wel in oorspronkelijke versies gelezen hadden (want dat is ook een groot verschil tussen ME en REN: teruggaan naar de bron, en niet werken met (slechte) vertalingen).quote:Op dinsdag 29 juni 2004 23:55 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Natuurlijk, er is duidelijk aan te geven wáárom de Renaissance anders was dan periodes in de Middeleeuwen. Ik bedoel echter te zeggen: het was zeker geen herontdekking. Romeinse, maar ook Griekse werken waar bekend bij hen, hoewel het uiteraard flink kleinschaliger was.
Vlaamse handelsteden speelden een grote rol (dacht zelf wat later dan de elfde eeuw, maar goed), maar wat zegt dat? In de middeleeuwen bestond er ook al handel. Tuurlijk, er zijn intensieve contacten geweest met Europa, eerst vooral in Brugge (14e eeuw, later in Antwerpen, 16e eeuw), en er is een zekere artistieke uitwisseling geweest met met name Italië, maar veel navolging heeft het hier in den lande echt niet ondervonden.quote:Op zondag 4 juli 2004 23:29 schreef Administratie het volgende:
Sorry hoor, maar de renaissance begon in Nederland, of de Lage Landen, echt veel eerder dan in de tweede helft van de 16e eeuw. De Vlaamse handelssteden speelde al vanaf de 11e eeuw een grote rol in Europa en in de 15e eeuw waren de Lage Landen de geldschieters van het Bourgondische Rijk, waartoe ze behoorden. En kan ik je misschien op Jeroen Bosch wijzen of Erasmus? Of de enige Nederlandse paus die er ooit is geweest?
ik denk dat laatstequote:Op maandag 5 juli 2004 00:17 schreef WouterB het volgende:
[..]
Vlaamse handelsteden speelden een grote rol (dacht zelf wat later dan de elfde eeuw, maar goed), maar wat zegt dat? In de middeleeuwen bestond er ook al handel. Tuurlijk, er zijn intensieve contacten geweest met Europa, eerst vooral in Brugge (14e eeuw, later in Antwerpen, 16e eeuw), en er is een zekere artistieke uitwisseling geweest met met name Italië, maar veel navolging heeft het hier in den lande echt niet ondervonden.
Jeroen Bosch (eind 15e eeuw) was in een aantal opzichten eerder een middeleeuwer dan een renaissancist, Erasmus nauwelijks een Nederlander, en in ieder geval een grote uitzondering (tenminste, ik heb nog nooit gehoord van een grote schare van Nederlandse humanisten rond Erasmus). Pas in de zestiende eeuw krijg je bijvoorbeeld in het Noorden verspreiding van de Italiaanse humanistische ideëen in de kring van Agricola. De eerste renaissancistische Nederlandse literatuur stamt uit de tweede helft van de zestiende eeuw (Van der Noot). Misschien waren er voor de tijd dus wel al wat sporen zichtbaar, maar van een echte tendens naar renaissance-opvatingen is voor de zestiende eeuw mijns inziens geen sprake.
Nb. wat heeft die Nederlandse paus ermee te maken? Is dat een teken van renaissance-invloeden? Had een Nederlandse paus nooit gekund in de Middeleeuwen? Of bedoel je het meer om aan te geven dat Nederland internationaal op de kaart stond?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |