Naast je kan hij zien waar de droge lijn ligt, achter ziet hij niets meer door het opspattende water van je banden. Daarom blijft hij naast je rijden .. nog beter was ver achter je natuurlijk.quote:Op maandag 28 juni 2004 09:55 schreef Catch22- het volgende:
ik heb laatst ook bijna een motorrijder aangereden. Hij zat in de stromende regen naast me en bleef naast me rijden ofzo.. ging bijna fout iig.
De combinatie van regen met de vroege ochtend was de reden
De conclusie die je hier uit trekt raakt schip noch wal. Er is wel degelijk een verschil tussen verantwoord en onverantwoord te hard rijden. (als ik je dat moet uitleggen…quote:Op maandag 28 juni 2004 09:56 schreef ShaoliN het volgende:
Je geeft aan dat motorrijders vaak te hard rijden, maar wel verantwoord te hard... Dat blijkt idd als ze weer eens onder de voorbanden van een auto liggen.
Mijn mening is gebaseerd op ervaringen, en dat in de korte periode dat ik motorrijd (vanaf jan 2004).quote:Wat een slap geleuter in je openingspost. Je kunt ook niet jouw mening als feit profileren. Dat maakt je betoog zeker niet overtuigend.
quote:Op maandag 28 juni 2004 10:04 schreef Scrutinizer het volgende:
En dat post je na het TT-weekend? Het weekend waar je als automobilist in Noord-Nederland links en rechts ingehaald wordt door grote groepen motorrijders die en passant een wheelee maken, zonder handen aan het stuur rijden en met hele groepen tegelijk op de vluchtstrook staan te ouwehoeren?
hoe gedragen die sjonnies zich na zo'n tuning evenement in Rosmalen bijv?quote:Op maandag 28 juni 2004 09:41 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Tuurlijk is er een kleine groep die het beeld van de rest verziekt maar dat geldt voor automobilisten ook, de bekende sjonnies in golfjes etc.
Geen idee, ik kom zelden onder de grote riolen....quote:Op maandag 28 juni 2004 10:06 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
[..]
hoe gedragen die sjonnies zich na zo'n tuning evenement in Rosmalen bijv?
Okay, dus jij denkt dat motorrijders een beter inzicht hebben omdat ze kwetsbaarder zijn? Dat is een beetje de feiten omdraaien, vindt je niet? Het feit dat ik geen motorrijder ben wil niet zeggen dat mottorrijders daarom een beter inzicht hebben......quote:Op maandag 28 juni 2004 09:41 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Dat de meeste motorrijders te hard rijden, valt niet te ontkennen. Maar de meeste doen dit ook verantwoord, dat is ook een feit. Motorrijders hebben nu eenmaal een veel beter inzicht dat automobilisten omdat ze veel verder vooruit moeten kunnen kijken en voorspellen (vanwege die kwestbaarheid).
Als je in dit voorbeeld de motor vervangt door een auto, blijft de situatie hetzelfde. Nog sterken: De situatie wordt gevaarlijker aangezien de motor ten eerste smaller is dus verder kan uitwijken voordat het fout gaat, en ten tweede harder kan accelereren of afremmen om een eventuele botsing te voorkomen. Je voorbeeld zegt dus niets over je stelling.....quote:Voorbeeld: motorrijder rijdt achter een auto op de snelweg op de rechterbaan. Automobilist kijkt geen moment in zijn binnenspiegel. Motorrijder wilt auto inhalen en gaat naar links en accelereert. Automobilist wilt ook gaan inhalen en heeft geen idee dat er een motorrijder achter hem zat.
Gevolg: auto gaat naar links en drukt motor bijna van de weg af. Automobilist ervaart dat er plotseling een motorrijder naast hem zit en vind dat aso. Logisch want hij heeft hem niet eerder gezien in zijn binnenspiegel.
Dat ligt helemaal aan de snelheid van de autos.... In principe mag een motorrijder er tussendoor rijden zolang de snelheid van de autos onder de 50km/h zit. De regel is dat de motorrijder 20km/h sneller mag rijden dan de autos met een maximum van 50km/h (voor de motorrijder).....quote:Op maandag 28 juni 2004 10:13 schreef miss_sly het volgende:
ten tweede moet je, zo gauw de auto's beginnen te rijden, ook gewoon op een rijstrook invoegen en met het verkeer meerijden.
ow, ik ga ook altijd aan de kant, dat is het probleem niet. Ik vind het alleen niet kunnen dat ze met zulke snelheden er tussendoor rijden. Bovendien zeg je dat een motorrijder dit zou mogen, maar volgens mij wordt het gedoogd, maar is het eigelijk gewoon verboden!quote:Op maandag 28 juni 2004 10:16 schreef Croga het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan de snelheid van de autos.... In principe mag een motorrijder er tussendoor rijden zolang de snelheid van de autos onder de 50km/h zit. De regel is dat de motorrijder 20km/h sneller mag rijden dan de autos met een maximum van 50km/h (voor de motorrijder).....
Daar komt bij dat "tolerantie" in deze ook heel veel doet..... Zolang het niet gevaarlijk is voor de rest van de weggebruikers ga ik gewoon netjes aan de kant als er een motor tussendoor wil, ook al rijden we allemaal al 50....
Wat je vergeet is dit: een motorrijder zit achter een auto. Op de linkerbaan rijden ook auto's en hij moet dus even wachten met opschuiven. Maar zodra er gelegenheid is, gaat hij naar links en DRAAIT HET GAS OPEN. De meeste automobilisten hebben geen flauw idee van het acceleratievermogen van een tweewieler, denken dat de weg naast ze misschien wel vrij is en schuiven op. En daar gaat het fout. Je moet niet denken, maar KIJKEN.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:13 schreef Croga het volgende:
Als je in dit voorbeeld de motor vervangt door een auto, blijft de situatie hetzelfde. Nog sterken: De situatie wordt gevaarlijker aangezien de motor ten eerste smaller is dus verder kan uitwijken voordat het fout gaat, en ten tweede harder kan accelereren of afremmen om een eventuele botsing te voorkomen. Je voorbeeld zegt dus niets over je stelling.....
verantwoord de snelheid overtreden?quote:[b]Dat de meeste motorrijders te hard rijden, valt niet te ontkennen. Maar de meeste doen dit ook verantwoord, dat is ook een feit.
Als motorrijder moet je gewoon veel meer rekening houden met de fouten van anderen in het verkeer. En dat is omdat je nu eenmaal kwetsbaarder bent. Als je geen motorrijder bent dan heb je geen idee waar je over praat want dat is van buitenaf oordelen.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:13 schreef Croga het volgende:
Okay, dus jij denkt dat motorrijders een beter inzicht hebben omdat ze kwetsbaarder zijn? Dat is een beetje de feiten omdraaien, vindt je niet? Het feit dat ik geen motorrijder ben wil niet zeggen dat mottorrijders daarom een beter inzicht hebben......
jouw ten 1e: klopt, als motorrijder kun je makkelijker en sneller uitwijken, maar alleen als een auto normaal naar links gaat. Als hij echt heel snel ff wilt inhalen en vlot verander van rijbaan is het een ander verhaal.quote:Als je in dit voorbeeld de motor vervangt door een auto, blijft de situatie hetzelfde. Nog sterken: De situatie wordt gevaarlijker aangezien de motor ten eerste smaller is dus verder kan uitwijken voordat het fout gaat, en ten tweede harder kan accelereren of afremmen om een eventuele botsing te voorkomen. Je voorbeeld zegt dus niets over je stelling.....
1) Dat is dus iets wat geleerd wordt tijdens het lessen.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:13 schreef Croga het volgende:
[..]
Okay, dus jij denkt dat motorrijders een beter inzicht hebben omdat ze kwetsbaarder zijn? Dat is een beetje de feiten omdraaien, vindt je niet? Het feit dat ik geen motorrijder ben wil niet zeggen dat mottorrijders daarom een beter inzicht hebben......
[..]
Als je in dit voorbeeld de motor vervangt door een auto, blijft de situatie hetzelfde. Nog sterken: De situatie wordt gevaarlijker aangezien de motor ten eerste smaller is dus verder kan uitwijken voordat het fout gaat, en ten tweede harder kan accelereren of afremmen om een eventuele botsing te voorkomen. Je voorbeeld zegt dus niets over je stelling.....
Tot 2001 was het verboden om je met meer dan 1 voertuig op een rijstrook te bevinden, met als directe conclusie dat tussen de files rijden niet mocht.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ow, ik ga ook altijd aan de kant, dat is het probleem niet. Ik vind het alleen niet kunnen dat ze met zulke snelheden er tussendoor rijden. Bovendien zeg je dat een motorrijder dit zou mogen, maar volgens mij wordt het gedoogd, maar is het eigelijk gewoon verboden!
Gebeurt ook vaak, maar ik had het net zo goed met mijn motorscooter waar ik een half jaar mee gereden heb. En dat ding had na de 80 km/u totaal geen fut meer .. kon er wel 100 constant mee rijden en heel even 120 .. werd dus echt iedere dag over het hoofd gezien .. 1 keer per week zelfs gevaarlijk ..quote:Op maandag 28 juni 2004 10:21 schreef staaltje het volgende:
[..]
Wat je vergeet is dit: een motorrijder zit achter een auto. Op de linkerbaan rijden ook auto's en hij moet dus even wachten met opschuiven. Maar zodra er gelegenheid is, gaat hij naar links en DRAAIT HET GAS OPEN. De meeste automobilisten hebben geen flauw idee van het acceleratievermogen van een tweewieler, denken dat de weg naast ze misschien wel vrij is en schuiven op. En daar gaat het fout. Je moet niet denken, maar KIJKEN.
nee, het is net andersomquote:Op maandag 28 juni 2004 10:21 schreef bonke het volgende:
waarom zal een auto minder opvallen in je buitenspiegel dan een motorrijder??
klassequote:als ik naar links wil om in te halen kijk ik altijd in me spiegel en als er een auto of motorrijder mij eerst in wil halen dan zie ik dat en wacht ik ff
Lachwekkend inderdaad. Maar als automobilist moet je rekening houden met verantwoorde motorrijders die de 250 kmpu halen MM.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:22 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
verantwoord de snelheid overtreden?
quote:Op maandag 28 juni 2004 10:22 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Als je geen motorrijder bent dan heb je geen idee waar je over praat want dat is van buitenaf oordelen.
quote:Op maandag 28 juni 2004 10:22 schreef Patrick281 het volgende:
Het valt overigens pas op als je zelf motor gaat rijden hoe vaak je over het hoofd gezien wordt.
Op de motor doe ik het al, maar met de auto mag je dus ook met tussen de file door/ met zn 2en op 1 rijstrook?quote:Op maandag 28 juni 2004 10:24 schreef staaltje het volgende:
[..]
Tot 2001 was het verboden om je met meer dan 1 voertuig op een rijstrook te bevinden, met als directe conclusie dat tussen de files rijden niet mocht.
Die regel is echter geschrapt, waardoor motoren zich legaal door een file kunnen verplaatsen.
quote:Op maandag 28 juni 2004 10:22 schreef MikeyMo het volgende:
verantwoord de snelheid overtreden?
lachwekkend dat jij wel reageert op die moraalridder, asjeblieft zeg. Doe niet zo zieligquote:Op maandag 28 juni 2004 10:27 schreef ShaoliN het volgende:
Lachwekkend inderdaad. Maar als automobilist moet je rekening houden met verantwoorde motorrijders die de 250 kmpu halen MM.
1. De situatie zoals je hem beschrijft rijd de auto waarschijnlijk achter een langzamer voertuig, waardoor beiden gaan inhalen. Als motorrijder (maar ook als automobilist) moet je er van uit gaan dat die auto dan dus ook wil inhalen. Ofwel: Een gebrek aan verkeersinzicht bij de motorrijder is een deel van de oorzaak hier.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:21 schreef staaltje het volgende:
Wat je vergeet is dit: een motorrijder zit achter een auto. Op de linkerbaan rijden ook auto's en hij moet dus even wachten met opschuiven. Maar zodra er gelegenheid is, gaat hij naar links en DRAAIT HET GAS OPEN. De meeste automobilisten hebben geen flauw idee van het acceleratievermogen van een tweewieler, denken dat de weg naast ze misschien wel vrij is en schuiven op. En daar gaat het fout. Je moet niet denken, maar KIJKEN.
soms zit je dus helemaal links en moetje een afslag helemaal rechts hebbenquote:Op maandag 28 juni 2004 10:27 schreef staaltje het volgende:
O ja, dan nog iets: waarom wisselen auto's in files in vredesnaam van baan? Je ziet wel eens mensen heen en weer slingeren: zonder richting aan te geven, dus onmogelijk te anticiperen. En een auto schiet hier geen flikker mee op. Volgens mij dan.
Kan iemand mij verlichten?
nee, dat van dat langzamere voertuig beschreef ik niet. alleen dat de motorrijder eerst de auto wilt inhalen en daarna de auto zelf besluit om in te halen. Als de motor zijn inhaalmanoevre is gestart, zou de automobilist dat moeten zien en op zijn beurt moeten wachten.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:31 schreef Croga het volgende:
1. De situatie zoals je hem beschrijft rijd de auto waarschijnlijk achter een langzamer voertuig, waardoor beiden gaan inhalen. Als motorrijder (maar ook als automobilist) moet je er van uit gaan dat die auto dan dus ook wil inhalen. Ofwel: Een gebrek aan verkeersinzicht bij de motorrijder is een deel van de oorzaak hier.
ja dagquote:2. Heb je wel eens naar het acceleratie vermogen van verschillende autos op de weg gekeken? In een zelfde situatie met, bijvoorbeeld, een Renault Clio Sport 3.0 V6 zal de auto ook verast zijn door het acceleratie vermogen (of een Focus RS, 206 RC, Alpha 147 GTA, etc. etc.) Zelfs het vermogen van mijn zielige Xsara VTS wordt niet begrepen door vele automobilisten.
Te hard rijden is nooit goed. Niet dat ik hetzelf niet doe overigens.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:01 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
De conclusie die je hier uit trekt raakt schip noch wal. Er is wel degelijk een verschil tussen verantwoord en onverantwoord te hard rijden. (als ik je dat moet uitleggen…)
[..]
Waarom haal je dan meerdere malen het woordje "feit" erbij?quote:Mijn mening is gebaseerd op ervaringen, en dat in de korte periode dat ik motorrijd (vanaf jan 2004).
Sorry maar echte moraalriddertaalquote:Op maandag 28 juni 2004 10:35 schreef ShaoliN het volgende:
Te hard rijden is nooit goed. Niet dat ik hetzelf niet doe overigens.
ik snap niet dat jij niet gewoon inhoudelijk reageert op mijn reactie.quote:Waarom haal je dan meerdere malen het woordje "feit" erbij?
Omdat die ervaring door elke motorrijder, en dus ook motorrijschool gedeeld wordt.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:35 schreef ShaoliN het volgende:
Waarom haal je dan meerdere malen het woordje "feit" erbij?
En automobilisten ervaren weer compleet het tegenovergestelde...quote:Op maandag 28 juni 2004 10:38 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Omdat die ervaring door elke motorrijder, en dus ook motorrijschool gedeeld wordt.![]()
en hoe komt dat? kijk es in de (binnen)spiegel en volgens mij gaf ik een duidelijk voorbeeld in mijn OP.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:40 schreef ShaoliN het volgende:
En automobilisten ervaren weer compleet het tegenovergestelde...Leuke feiten.
Ach toevallig rijdt OPM al jaren auto, en ik ook .. dus wij kennen echt wel beide kanten.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:40 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
En automobilisten ervaren weer compleet het tegenovergestelde... :') Leuke feiten.
Wederom; en waarom zou dat niet gelden als eerste partij een auto is in plaats van een motor? Als die auto gaat inhalen kun je er van uit gaan dat hij gaat accelereren en dus ook naast auto#2 zit als die naar links komt....quote:Op maandag 28 juni 2004 10:34 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
nee, dat van dat langzamere voertuig beschreef ik niet. alleen dat de motorrijder eerst de auto wilt inhalen en daarna de auto zelf besluit om in te halen. Als de motor zijn inhaalmanoevre is gestart, zou de automobilist dat moeten zien en op zijn beurt moeten wachten.
Ja, daar noem ik er een paar op... Wil je er nog meer hebben? Alle autos hebben tegenwoordig meer vermogen dan voorheen. Zo'n 60% van de autos op de weg is lease auto, en dus nieuw genoeg om dat vermogen te hebben. Ik noem een Xsara VTS, C2 VTR, Alle Cupras van Seat, de Abarth series van Fiat en zo kan ik nog wel even doorgaan.... En met mijn zielige VTS (167PK, 1200kg) weet ik al menig motorrijder te verassen, laat staan met de écht krachtige autos.quote:ja dagdaar noem je ook een paar auto’s op. Allemaal veel meer dan de gemiddelde auto heeft, terwijl de gemiddelde motor wel zo’n acceleratie heeft.
Ach ik heb ook ervaring met beide kanten van het verhaal. Motorrijders krijgen het vaak weer in hun bolletje als de zon schijnt, en racen gewoon als een stel mongolen over de snelwegen.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:42 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Ach toevallig rijdt OPM al jaren auto, en ik ook .. dus wij kennen echt wel beide kanten.![]()
Vanaf dat ik ging motorrijden gingen mijn ogen open .. lezen van de weg .. verkeersoverzicht .. enz..
En die ervaring dat je niet gezien wordt hoor je van iedereen.. beginners verbazen zich er vaak over .. dan horen ze dus van mij en anderen dat het er "gewoon" bij hoort.
Omdat je als automobilist een motor nu eenmaal sneller over het hoofd ziet dan een auto.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:43 schreef Croga het volgende:
Wederom; en waarom zou dat niet gelden als eerste partij een auto is in plaats van een motor? Als die auto gaat inhalen kun je er van uit gaan dat hij gaat accelereren en dus ook naast auto#2 zit als die naar links komt....
meer vermogen ja maar nog lang niet vergelijkbaar met dat van een motor.quote:Ja, daar noem ik er een paar op... Wil je er nog meer hebben? Alle autos hebben tegenwoordig meer vermogen dan voorheen.
Hangt er maar net vanaf waat voor motor en wat voor auto.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:47 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
Omdat je als automobilist een motor nu eenmaal sneller over het hoofd ziet dan een auto.
[..]
meer vermogen ja maar nog lang niet vergelijkbaar met dat van een motor.
Mensen houden inderdaad geen rekening met een actieve rijstijl.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:43 schreef Croga het volgende:
[..]
Kom jij eens uit je eigen dode hoek ..quote:Op maandag 28 juni 2004 10:45 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Ach ik heb ook ervaring met beide kanten van het verhaal. Motorrijders krijgen het vaak weer in hun bolletje als de zon schijnt, en racen gewoon als een stel mongolen over de snelwegen.
dat is precies wat ik bedoel, over 1 kam scheren van alle motorrijders en geen onderscheid kunnen/willen maken tussen hard rijden en goed kijken in het verkeer.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:54 schreef Patrick281 het volgende:
Kom jij eens uit je eigen dode hoek ..![]()
Mijn betoog heeft niets te maken met race gedraag maar over hoofd gezien worden in het algemeen.
En scheer je automobilisten nu niet over 1 kam dan?quote:Op maandag 28 juni 2004 10:58 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
dat is precies wat ik bedoel, over 1 kam scheren van alle motorrijders en geen onderscheid kunnen/willen maken tussen hard rijden en goed kijken in het verkeer.
Volledig mee akkoord. Tijdens fille verkeer zou baan wisselen gewoon moeten verboden worden. Het haalt helemaal niets uit en is gevaarlijk voor moto én autobestuurder. Verder kan het de file alleen maar trager laten lopen. Dat idee van "how ! een gaatje op het andere baanvak ! even zo snel mogelijk proberen in te pikken !" moet er gewoon uit.quote:O ja, dan nog iets: waarom wisselen auto's in files in vredesnaam van baan? Je ziet wel eens mensen heen en weer slingeren: zonder richting aan te geven, dus onmogelijk te anticiperen. En een auto schiet hier geen flikker mee op. Volgens mij dan.
Kan iemand mij verlichten?
Ook volledig mee akkoord. Als ik als motorijder tussen een file doorrijd wordt ik soms gewoon ingehaald door andere motorrijders. Uit ervaring als auto bestuurder weet ik dat als je sneller dan 40kph door een file rijd je gewoon 80% van de bestuurders gaat verrassen. Het grote probleem dat bestuurders niet "willen" uitwijken is gewoon omdat ze de motor niet zien ! Omdat hij :quote:ik ga ook altijd aan de kant, dat is het probleem niet. Ik vind het alleen niet kunnen dat ze met zulke snelheden er tussendoor rijden. Bovendien zeg je dat een motorrijder dit zou mogen, maar volgens mij wordt het gedoogd, maar is het eigelijk gewoon verboden!
ja dat doe ikquote:Op maandag 28 juni 2004 11:00 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
En scheer je automobilisten nu niet over 1 kam dan?
voor jou ff met vet gemarkeerd hoe ik ze allemaal over 1 kam scheerquote:Op maandag 28 juni 2004 09:41 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Dit is nogal een vertekenend beeld omdat juist vaak de automobilisten er niet bij zijn in het verkeer. Uit betrouwbare bron (thx pep) heb ik vernomen dat 3 van de 5 ongelukken tussen een motor en auto veroorzaakt zijn door de onoplettendheid van die auto.
Alle motorrijders letten meer dan normaal op in het verkeer, simpelweg omdat de meeste automobilisten slapen in het verkeer. Als motorrijders dit niet zouden doen dan zouden er veel meer ongelukken gebeuren.
Maar juist omdat de meeste automobilisten zitten te slapen lijkt het alsof motorrijders erg aso rijden.
Goed wat is het verschil tussen de meeste motorrijders rijden als mongolen en de meeste automobilisten slapen achter het stuur?quote:Op maandag 28 juni 2004 11:04 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
ja dat doe ik
[..]
voor jou ff met vet gemarkeerd hoe ik ze allemaal over 1 kam scheer
Is inderdaad waar en ik rijd geeneens op een motor! Heb er als autmobilist al genoeg last van!quote:Op maandag 28 juni 2004 11:08 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
het verschil is dat van die automobilisten klopt
en nog steeds geen inhoudelijk reactiequote:Op maandag 28 juni 2004 10:30 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
lachwekkend dat jij wel reageert op die moraalridder, asjeblieft zeg. Doe niet zo zieligreageer liever hierop
ipv mee te lullen met die ridder.
Leesproblemen ofwat?quote:Op maandag 28 juni 2004 11:16 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
en nog steeds geen inhoudelijk reactie
Gedrag verandert niet stel op sprong .. denk je niet dat er nu veel seizoenszondagsrijders zijn.quote:Op maandag 28 juni 2004 11:18 schreef WaSTeiL het volgende:
maar de laatste paar maanden is het gedrag van motorrijders flink veranderd.
quote:Op maandag 28 juni 2004 11:20 schreef Herr.Flick het volgende:
Motor rijden is risicovol(ler) dan auto rijden,maar het is absoluut VEEEEEELE MALEN LEUKER!!
De eerste maanden na de wijziging in de wetgeving dat het voor motoren toegestaan is om tussendoor in te halen had ik persoonlijk nooit last van motoren die binnendoor kwam. Er werd rustig gereden en goed opgelet door motoren (minder door automobilisten: niet anders dan normaal dus).quote:Op maandag 28 juni 2004 11:21 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Gedrag verandert niet stel op sprong .. denk je niet dat er nu veel seizoenszondagsrijders zijn.![]()
Automobilisten die voor de kick op een motor stappen.![]()
![]()
Als je niet inhoudelijk kan reageren op een post dan moet je dat ook niet doen..quote:Op maandag 28 juni 2004 11:40 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
U're right ..
Ik reageer dat ik het met je eens ben.quote:Op maandag 28 juni 2004 11:44 schreef WaSTeiL het volgende:
[..]
Als je niet inhoudelijk kan reageren op een post dan moet je dat ook niet doen..![]()
Ow?quote:Op maandag 28 juni 2004 11:46 schreef Mercy_symbol het volgende:
Even voor de duidelijkheid: Links inhalen over de vaak met afval bezaaide dunne strook langs de vangrail of over de vluchtstrook is levensgevaarlijk en verboden,
quote:10.4 File rijden
Het voorbijrijden van rijdende files wordt toegestaan als het op een voorzichtige wijze gebeurt. Rijd hierbij tussen de beide files door en houd rekening met bestuurders die plotseling van hun lijn afwijken.
U rijdt dan niet met meer dan 10 km/u sneller dan de bestuurders in de file. Als een file sneller gaat rijden dan 40 km/u, haalt u niet meer in.
Houd er ook rekening mee dat bestuurders van stilstaande auto's plotseling een portier kunnen openen.
Rij een file dus nooit uiterst links, uiterst rechts of via de vluchtstrook voorbij. De vluchtstrook is bestemd voor gebruik in noodgevallen en moet vrijblijven voor politie, brandweer en ziekenauto's.
Volg de aanwijzingen op van "fileregelaars". U draagt er dan toe bij dat de file zich sneller oplost, of het oponthoud zo gering mogelijk blijft.
quote:houd rekening met bestuurders die plotseling van hun lijn afwijken.
Plotseling houdt in dat dit gebeurd zonder te kijken of er wat aankomt. Opvallend dat het zelfs in de theorieboeken staat.quote:Houd er ook rekening mee dat bestuurders van stilstaande auto's plotseling een portier kunnen openen.
Uhm..., niet met je eens. Ook al zit je in de zgn. dode hoek van een auto, is de auto nog altijd de veroorzaker van een ongeluk als ie opeens opzij komt zetten. Bovendien is de zgn. dode hoek een mythe... tuurlijk, zelfs in je spiegels zie je niet alles ook al zijn ze goed afgesteld, maar je hebt nog altijd een hele flexibele nek, waarmee je dus zo in de ruimtes kan kijken waar je spiegel niets laat zienquote:Op maandag 28 juni 2004 11:20 schreef Herr.Flick het volgende:
Motor rijders lappen wel degelijk eerder de regels aan hun laars,vooral snelheid en plaats op de weg word nogal eens vergeten.Wel is het zo dat je minder herkenbaar bent,en daardoor eerder over het hoofd word gezien door andere weggebrukers,hierdoor krijg je die ongelukken waardoor de automobilist de schuldige is en de motorrijder het "slachtofferrolletje" speelt.
Volgens een van mijn 2 instructeurs van welleer (Jaap van Martien Don). Is motorrijden absoluut niet risicovoller of gevaarlijker of wat dan ook dan autorijden. Je moet alleen altijd met je verstand blijven rijden en beseffen dat je neus de enigste kreukelzone isquote:Motor rijden is risicovol(ler) dan auto rijden,maar het is absoluut VEEEEEELE MALEN LEUKER!!
Alleen statistisch gezien heb je 5 keer zoveel kans op een ongeluk ..quote:Op maandag 28 juni 2004 12:21 schreef PatrickM het volgende:
Volgens een van mijn 2 instructeurs van welleer (Jaap van Martien Don). Is motorrijden absoluut niet risicovoller of gevaarlijker of wat dan ook dan autorijden. Je moet alleen altijd met je verstand blijven rijden en beseffen dat je neus de enigste kreukelzone is
En tja... dat het vele malen leuker is, is een ding dat zeker is![]()
Ik had het ook niet over een dode hoek, maar een olifant word nu eenmaal eerder opgemerkt dan een muis.quote:Op maandag 28 juni 2004 12:21 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Uhm..., niet met je eens. Ook al zit je in de zgn. dode hoek van een auto, is de auto nog altijd de veroorzaker van een ongeluk als ie opeens opzij komt zetten. Bovendien is de zgn. dode hoek een mythe...
uhm... 12x volgens mijquote:Op maandag 28 juni 2004 12:31 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Alleen statistisch gezien heb je 5 keer zoveel kans op een ongeluk ..![]()
![]()
Daar heb je ook wel gelijk in ja.quote:Op maandag 28 juni 2004 12:52 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Ik had het ook niet over een dode hoek, maar een olifant word nu eenmaal eerder opgemerkt dan een muis.
Motoren zijn tov. van andere verkeersdeelnemers vrij klein en SNEL.Een motor over het hoofd zijn is nogal vlug gebeurd,en daar is het ongeval al....
Dan kan de automobilist wel schuld zijn,maar de motorrijder was op dat moment vaak niet zichtbaar voor de automobilist,iets wat voor mij heel begrijpelijk is, tis mij ook wel eens gebeurd dat ik iets niet gezien had,wat er wel degelijk was.![]()
![]()
Wat noem jij agressief rijgedrag?quote:Maar in het algemeen gedraagt een motorrijder zich agressiever in het verkeer dan een automobislist(ikke tenminste zeker wel).Het lijkt me stug dat iedereen dit ontkend dat ze dit niet doen,aangezien de meeste motorrijders in de leeftijdsgroep 18-45 niet alleen rustig toeren.
Hard rijden,hard optrekken,kort op een andere rijden,rechts inhalen, ect.ect.ect (iets wat bijna iedere motorrijder doet)quote:Op maandag 28 juni 2004 12:58 schreef PatrickM het volgende:
Wat noem jij agressief rijgedrag?
is op zich niets mis mee, maar is wel aanleiding tot ongeoorloofd rijgedrag,quote:Op maandag 28 juni 2004 13:04 schreef GizartFRL het volgende:
Ik heb buiten dit forum om eigenlijk geen dingen tegen Motorrijders ( mijn sig is ook alleen maar om te stangen)
Op de weg kijk ik altijd extra goed naar motorrijders aangezien ze de aandacht wel nodig hebben.
Aangezien ze sneller dan mij zijn, en dit ook graag willen laten zien, ga ik op een 80 weg altijd rechts rijden als een motor achter me zit, zodat hij me ook in kan halen als er een auto van de andere kant af komt.
Niets mis mee dacht ik zo.
Kort op een ander rijden is een lastig punt omdat asociaal te noemen of niet. Het is immers zo dat als je als motorrijder 2 seconden afstand houdt op de snelweg dat er geheid een auto tussen komt, niet geheel onlogisch... heeft te maken met wat je al eerder noemde... een motor is kleiner, smaller etc. gewoon iets psychologisch dus.quote:Op maandag 28 juni 2004 13:02 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Hard rijden,hard optrekken,kort op een andere rijden,rechts inhalen, ect.ect.ect (iets wat bijna iedere motorrijder doet)
Ik haal Peugeo'tjes altijd gelijk in ..quote:Op maandag 28 juni 2004 13:04 schreef GizartFRL het volgende:
Ik heb buiten dit forum om eigenlijk geen dingen tegen Motorrijders ( mijn sig is ook alleen maar om te stangen![]()
Ik zou niet overdreven veel ruimte laten. Het is wat M_S zegt, je laat ruimte open voor dingen die eigenlijk niet kunnen en toch ook wel zowel voor jou als de tegenligger gevaarlijk is.quote:Op maandag 28 juni 2004 13:04 schreef GizartFRL het volgende:
Ik heb buiten dit forum om eigenlijk geen dingen tegen Motorrijders ( mijn sig is ook alleen maar om te stangen)
Op de weg kijk ik altijd extra goed naar motorrijders aangezien ze de aandacht wel nodig hebben.
Aangezien ze sneller dan mij zijn, en dit ook graag willen laten zien, ga ik op een 80 weg altijd rechts rijden als een motor achter me zit, zodat hij me ook in kan halen als er een auto van de andere kant af komt.
Niets mis mee dacht ik zo.
quote:Op maandag 28 juni 2004 13:49 schreef ThaFreak het volgende:
motorrijder de perfecte bestuurders
sorry maar jullie zijn geen haar beter dan de automobilist, zo niet erger.....
denken omdat ze op een motor zitten dat ze voorrang/meer rechten moeten hebben....
nou no way dus he, weggebruiker net als de rest.
dat is geen excuus om niet goed te hoeven kijken in het verkeer, het zou wat zijn hee…’ik ben een drukke automobilist dus moet de rest vh verkeer maar wijken’quote:En het is wel makkelijk om te zeggen dat de ongelukken door de automobilist zijn schuld is maar vaak komt het door het drukkende rijgedrag wat de meesten hebben....
quote:Acceleren en dicht op de auto komen en weer afremmen, dan weer acceleren en ineens inhalen en de automobilist denk dan dus gewoon dat je weer afremt, gevolg, motormuis op de snuiter....
helemaal mee eensquote:Oja een beter verkeer begint bij jezelf
Listen and obey me..quote:Op maandag 28 juni 2004 14:20 schreef ondeugend het volgende:
Ondeugens is trouwens nog steeds op zoek naar de harde cijfers....
Maar tot nu toe nog niet een gedegen en duidelijke publicatie gevonden
dat zijn de sjonniesquote:Op maandag 28 juni 2004 14:17 schreef yup het volgende:
Er zijn ook automobilisten die verantwoord hard rijden, maar feit blijft dat het niet MAG.
Verder vind ik motorrijders best netjes rijden over het algemeen, maar er zitten wel totaal gestoorde mensen tussen, die je met 100 km/u snelheidsverschil inhalen, die zigzaggen door het verkeer enzo. Ja als je dat soort dingen doet KAN een automobilist je ook niet verwachten.
klopt, het probleem is dat dit voor motorrijders makkelijker is (die vaak ook B erbij hebben) dan voor automobilisten. Als je als automobilist nooit op een motor hebt gereden, dan kun je je ook niet voorstellen hoe dat is.quote:Op maandag 28 juni 2004 14:18 schreef ondeugend het volgende:
Als de verschillende weggebruikers zich wat meer gingen inleven in de andere medeweggebruikers zouden we al een stukje verder zijn volgens mij
quote:Op maandag 28 juni 2004 14:23 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Listen and obey me..![]()
Zoals je zelf al hebt gezegt: er zijn motorrijders bij die denken dat ze jezus zijn.quote:Motorrijders zijn aso's in het verkeer, dat is het algemene beeld onderhand dat de meeste automobilisten hebben van motorrijders. Ze rijden allemaal te hard en doen of de weg van hun is en alsof ze God zijn.
Zien = Geloven. Een betrouwbare bron voor jou, is nog geen betrouwbare bron voor mij. Ik hoor vaak genoeg vervelende dingen met een motorrijder, waaruit blijkt dat de motorrijder gewoonweg te hard heeft gereden!!! Nu woon ik dan in een streek waar een motorshop (Motoport in Rockanje) is gelegen en daarmee ook vlak aan de Europaweg (waarschijnlijk wel bekend).quote:Dit is nogal een vertekenend beeld omdat juist vaak de automobilisten er niet bij zijn in het verkeer. Uit betrouwbare bron (thx pep) heb ik vernomen dat 3 van de 5 ongelukken tussen een motor en auto veroorzaakt zijn door de onoplettendheid van die auto.
Jij als persoon die hoogstwaarschijnlijk alleen zijn motorrijbewijs heeft, ziet alleen maar wat andere motorrijders willen zien. Jij laat het verzieken door dat relatief kleine aantal automobilisten dat dus niet oplet. Maar ja, sommige mensen willen alleen zien wat ze van ander motorrijders horen.quote:Alle motorrijders letten meer dan normaal op in het verkeer, simpelweg omdat de meeste automobilisten slapen in het verkeer. Als motorrijders dit niet zouden doen dan zouden er veel meer ongelukken gebeuren.
Te hard rijden en verantwoord?? Motorrijders doen dat inderdaad, op het circuit. Klaverbladracen, recht uit gummen op de Europaweg, tourritjes met een gemiddelde van 220 kmh van sportieve motorclubs, allemaal verantwoord?? Jaaaaaaaa daaaaaaaaaaaaaaaaagquote:Dat de meeste motorrijders te hard rijden, valt niet te ontkennen. Maar de meeste doen dit ook verantwoord, dat is ook een feit. Motorrijders hebben nu eenmaal een veel beter inzicht dat automobilisten omdat ze veel verder vooruit moeten kunnen kijken en voorspellen (vanwege die kwestbaarheid).
Jammer dat jij bij die grote groep behoord. Ik ken je niet, maar dat blijkt wel weer uit je tekst en het soort motor dat je rijd; alhoewel die nou ook weer abnormaal snel is voor motor, gaat het ding nog steeds harder dan de gemiddelde auto in Nederland.quote:Dus om te zeggen dat alle motorrijders aso te hard rijden is onzin. Tuurlijk is er een kleine groep die het beeld van de rest verziekt maar dat geldt voor automobilisten ook, de bekende sjonnies in golfjes etc.
Ja natuurlijk, motorrijders zijn ook echt HET toonbeeld van altijd opletten en netjes rijden.quote:Maar juist omdat de meeste automobilisten zitten te slapen lijkt het alsof motorrijders erg aso rijden.
quote:Maatregelen
Uit de resultaten van het onderzoek valt af te leiden dat maatregelen ter verbetering van de veiligheid van motorrijders nodig zijn.
In de eerste plaats moet ervoor gezorgd worden dat motorrijders beter opgemerkt worden door anderen. Voor een deel moet de aanpak hier gezocht worden in voorlichting en opleiding van automobilisten. Voor een ander deel kan de motorrijder er zelf aan bijdragen door zich beter voor te bereiden op gevaarlijke situaties en door overal en altijd verlichting te voeren. Ten slotte kan verder gezocht worden naar mogelijkheden om de motorfiets beter te laten opvallen met een aangepast uiterlijk.
In de tweede plaats moet er gezorgd worden voor een veiliger gedrag van motorrijders. Dat betreft zowel het matigen van de snelheid, als het anticiperen op mogelijke gevaarlijke situaties en gevaarlijk gedrag van anderen, als het aanleren van noodmanoeuvres.
In de laatste plaats zijn de gevolgen van een botsing enigszins te beperken: op de korte termijn met het dragen van beschermende kleding onder alle weersomstandigheden, op de lange termijn door verbeteringen van het ontwerp van motor en tegenpartij.
En waar rijdt die motor dan? Ik zie ze vaak zat linksachter de auto hangen op een metertje of 5 afstand.quote:Op maandag 28 juni 2004 09:41 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Voorbeeld: motorrijder rijdt achter een auto op de snelweg op de rechterbaan. Automobilist kijkt geen moment in zijn binnenspiegel. Motorrijder wilt auto inhalen en gaat naar links en accelereert. Automobilist wilt ook gaan inhalen en heeft geen idee dat er een motorrijder achter hem zat.
* yup mompelt over Toyota-oogkleppen enzoquote:Op maandag 28 juni 2004 14:38 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
als iedereen nou gewoon in een Express gaat rijden hebben we allemaal geen problemen meer
@ yup
een Avensis is niet doodgewoon, die heeft briljante remmen ()
Ge-quote voor Patrickquote:Op maandag 28 juni 2004 14:35 schreef yup het volgende:
PatrickM heeft zijn huiswerk duidelijk niet gedaan
Dat motoren beter/sneller remmen dan auto's is een DIKKE fabeltje...
Lees dit maar Patrick: http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html
De conclusies die we na het uitvoeren van deze testen kunnen melden zijn zeker interessant voor elke motorrijder die met zijn veiligheid is begaan. Het fabeltje dat je met een motor harder kunt remmen dan met een wagen is hierbij meteen uit de wereld geholpen. De vierwieler was bij al de tests steeds in staat om als eerste stil te staan dus indien je achter een wagen aan rijdt die een noodstop uitvoert kom je zeker dik in de problemen. Zelfs al is je reactievermogen heel goed en ben je een eersteklas stuurman. Ook de hulp van een ABS systeem en rembekrachtiging kunnen daarin geen verandering brengen.
quote van http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html
En de grap is dat ze het met een doodgewone Toyota Avensis met abs hebben gedaan. Laat staan als je het vergelijkt met een auto met betere/zwaardere/dikkere remmen (BMW 330i bijv.).
quote:Op maandag 28 juni 2004 14:32 schreef pAin het volgende:
Zoals je zelf al hebt gezegt: er zijn motorrijders bij die denken dat ze jezus zijn.
probeer mij niet in een hokje te stoppenquote:Jij als persoon die hoogstwaarschijnlijk alleen zijn motorrijbewijs heeft, ziet alleen maar wat andere motorrijders willen zien. Jij laat het verzieken door dat relatief kleine aantal automobilisten dat dus niet oplet. Maar ja, sommige mensen willen alleen zien wat ze van ander motorrijders horen.
eerder zei ik in een post tegen Shaolin: ‘jou hoef ik het verschil tussen verantwoord en onverantwoord hard rijden toch niet uitleggen…’. voor jou: dat is dus onverantwoord hard rijden.quote:Te hard rijden en verantwoord?? Motorrijders doen dat inderdaad, op het circuit. Klaverbladracen, recht uit gummen op de Europaweg, tourritjes met een gemiddelde van 220 kmh van sportieve motorclubs, allemaal verantwoord?? Jaaaaaaaa daaaaaaaaaaaaaaaaag. Hoe vaak lees ik niet in de krant dat er weer eentje finaal hard op zn bek is gegaan en al zn botten in zn lichaam breekt omdat ie fftjes niet oplette?? Te vaak, vaker als jij wilt zien. En dan heb ik het niet over 10 kilometer of 20 kilometer te hard, maar gewoon over 260, 270, 280 gummen over de autosnelweg. "Ja, maar als de weg helemaal vrij is, daar toch niks op tegen"?? Nog geen reden om misbruik te gaan maken van de situatie. Jullie weten toch zo goed hoe automobilisten zijn?? Ze kijken niet in hun spiegels, ze zitten te "slapen" achter het stuur. Zorg er dan voor dat je ook niet verrast kan worden!
mijn motor abnormaal snel voor een motor? Typische uitspraak van een automobilistquote:Jammer dat jij bij die grote groep behoord. Ik ken je niet, maar dat blijkt wel weer uit je tekst en het soort motor dat je rijd; alhoewel die nou ook weer abnormaal snel is voor motor, gaat het ding nog steeds harder dan de gemiddelde auto in Nederland.
nogmaals, al meer dan 5 jaar B rbw en meer dan genoeg km op de weg achter de rug. Fout beeld? Vreemd dan dat er zoveel hier met me eens zijn, zelfs automobilistenquote:Ja natuurlijk, motorrijders zijn ook echt HET toonbeeld van altijd opletten en netjes rijden.
En ja, ik raak aardig geiriteerd van de dingen die jij zegt. Je hebt het voor het grootste deel over foute automobilisten en goede motorrijders en je hebt het 1 kleine zinnetje over foute motorrijders. Je schetst een kompleet fout beeld van de situatie. Jij hebt zeker geen B - Rijbewijs?? Zeg dan niks, aangezien jij je totaal niet kan verplaatsen in de situatie van de automobilist. Dan zie je pas wat ik als automobilist a-sociaal vind en jij als motorrijder heel normaal.
een express is een Reno, joopiequote:Op maandag 28 juni 2004 14:42 schreef yup het volgende:
[..]
* Tommy_Kuklinski mompelt over BMW/MERC/OPEL-oogkleppen enzo
quote:Op maandag 28 juni 2004 14:44 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
een express is een Reno, joopie
Leuke discussie totdat zo'n argument ingebracht wordtquote:Op maandag 28 juni 2004 12:21 schreef PatrickM het volgende:
Uhm..., niet met je eens. Ook al zit je in de zgn. dode hoek van een auto, is de auto nog altijd de veroorzaker van een ongeluk als ie opeens opzij komt zetten. Bovendien is de zgn. dode hoek een mythe... tuurlijk, zelfs in je spiegels zie je niet alles ook al zijn ze goed afgesteld, maar je hebt nog altijd een hele flexibele nek, waarmee je dus zo in de ruimtes kan kijken waar je spiegel niets laat zien(heeft mijn autoinstructeur van welleer (Peter van Martien Don) uitgelegd en laten zien). Dode hoek is niets anders dan een slap excuus van automobilisten die verdommen hun nek te draaien bij het kijken
Overigens heb ik het met bovenstaande als iedereen zich gewoon redelijk aan de snelheid houdt
(met een max van 10 tot 20 km p/h snelheidsoverschrijding)
Tja... ik vind het een erg beperkte test om eerlijk te zijn... en zoals ik als ze in m'n post :een discussie ook onder motorrijdersquote:Op maandag 28 juni 2004 14:35 schreef yup het volgende:
PatrickM heeft zijn huiswerk duidelijk niet gedaan
...
Laat staan als je het vergelijkt met een auto met betere/zwaardere/dikkere remmen (BMW 330i bijv.).
Ja maar ze testen die motoren tegen een Avensis.... Kom op zeg, een doodgewone Toyota die beter remt dan een SS, naar mijn weten heeft een Avensis doodgewone remmen, en er zijn GENOEG auto's die veeeeeeel betere remmen heeft dan de Avensis...quote:Op maandag 28 juni 2004 14:47 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Tja... ik vind het een erg beperkte test om eerlijk te zijn... en zoals ik als ze in m'n post :een discussie ook onder motorrijders
Dat je overigens altijd genoeg afstand moet houden is een ding wat zeker isMaar ik blijf bij mijn stelling: de gemiddelde motor heeft een kortere remweg dan de gemiddelde auto...
Idd, en het is helemaal erg in een bestelwagen, want de achterste (de laadruimte dus) ramen zijn gesloten, en je ziet geen MALLEMOER dus, of je moet helemaal je nek omdraaien om in de dode hoek te kijken.quote:Op maandag 28 juni 2004 14:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
over die dodehoek, dat is wel irritant als een motor in de dode hoek gaat rijden, sommige doen dat idd, en dan kan ik ze gewoon NIET zien.. alleen ik heb ze al opgemerkt VOORDAT hij achter me rijd dus ik hou er dan rekening mee.. maar het blijft wel irritant.
Dat komt misschien omdat een auto voor de laatste 25 km/u een kreukelzone heeftquote:Op maandag 28 juni 2004 14:47 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Tja... ik vind het een erg beperkte test om eerlijk te zijn... en zoals ik als ze in m'n post :een discussie ook onder motorrijders
Dat je overigens altijd genoeg afstand moet houden is een ding wat zeker isMaar ik blijf bij mijn stelling: de gemiddelde motor heeft een kortere remweg dan de gemiddelde auto...
M'n K1100LT heeft een sneller acceleratie naar de 200 dan een Kawasaki ZXR-400quote:Op maandag 28 juni 2004 14:43 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
mijn motor abnormaal snel voor een motor? Typische uitspraak van een automobilistje hebt geen idee waar je het over hebt!
dat zeg ik, hij heeft geen idee waar hij over praatquote:Op maandag 28 juni 2004 14:52 schreef PatrickM het volgende:
[..]
M'n K1100LT heeft een sneller acceleratie naar de 200 dan een Kawasaki ZXR-400
Daarbij is mijn motor een zgn. toerbuffel en een ZXR-400 een supersport
(Maar de mijne heeft dan ook 700cc meer en 100 pk en 107 Nm bij een natgewicht van 290 kg)
Een verstandige motorrijder rijdt zodanig dat hij het gezicht van de bestuurder zowel in de linkerspiegel als in de binnenspiegel kan zienquote:Op maandag 28 juni 2004 14:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
over die dodehoek, dat is wel irritant als een motor in de dode hoek gaat rijden, sommige doen dat idd, en dan kan ik ze gewoon NIET zien.. alleen ik heb ze al opgemerkt VOORDAT hij achter me rijd dus ik hou er dan rekening mee.. maar het blijft wel irritant.
mijn achterraampjes zijn dan nog open..quote:Op maandag 28 juni 2004 14:51 schreef yup het volgende:
[..]
Idd, en het is helemaal erg in een bestelwagen, want de achterste (de laadruimte dus) ramen zijn gesloten, en je ziet geen MALLEMOER dus, of je moet helemaal je nek omdraaien om in de dode hoek te kijken.
de meeste motorrijders doen dat ook..quote:Op maandag 28 juni 2004 14:54 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Een verstandige motorrijder rijdt zodanig dat hij het gezicht van de bestuurder zowel in de linkerspiegel als in de binnenspiegel kan zienen als dat niet lukt heeft desbetreffende automobilist zijn spiegels zwaar brak afgesteld
Hmm kan wel ja.quote:Op maandag 28 juni 2004 14:54 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
mijn achterraampjes zijn dan nog open..
en als je je hoofd omdraaid zie je alleen een WITTE zijkant.. die wat meer uitsteekt.. niks dus..
Dat benne omstandigheden waarin ik heel voorzichtig rijdt ..quote:Op maandag 28 juni 2004 14:51 schreef yup het volgende:
[..]
Ja maar ze testen die motoren tegen een Avensis.... Kom op zeg, een doodgewone Toyota die beter remt dan een SS, naar mijn weten heeft een Avensis doodgewone remmen, en er zijn GENOEG auto's die veeeeeeel betere remmen heeft dan de Avensis...
En hier verder:quote:Meteen was het bewijs geleverd dat een auto bij die drie snelheden op een betonbaan veel sneller kan stoppen dan een motor, zelfs al zitten er toppiloten op die motoren en beschikken ze zelfs over een ronduit geavanceerd remsysteem. De redenen daarvoor waren volgens de testpiloten heel duidelijk: de motoren hadden namelijk heel wat meer last van de lasnaden tussen de betonvlakken dan de vierwieler en hadden een kleiner raakvlak ter beschikking om de remkrachten op de baan over te brengen. De BMW toonde zich wel heel stabiel onder de remacties, maar de Fireblade diende heel goed in de hand gehouden te worden om de test tot een goed einde te kunnen brengen. Net toen de laatste testsessie gereden werd -de resultaten die we opgeven zijn gemiddelde waarden van verschillende tests- vielen de eerste regendruppels. Hetgeen betekende dat de remtesten op asfalt op een nat wegdek zouden moeten plaatsvinden.
quote:Ondanks een lange wachttijd lukte het ons niet om de testen op asfalt onder droge omstandigheden uit te voeren. De hemelsluizen bleven in de verkeerde stand staan en de startbaan van het vliegveld van Koksijde was dan ook kletsnat toen we ons opmaakten om de remtesten uit te voeren. Het publiek dat zich daar had verzameld genoot duidelijk van het spektakel dat hen werd geboden. Naast elkaar rijdend stormden de drie voertuigen keer op keer op de remzone af en gingen vervolgens keihard in de ankers. Opnieuw toonde de wagen zich de beste remmer. De vierwieler had op een kletsnatte asfaltbaan slechts 46m nodig om vanaf een snelheid van 120 kilometer per uur tot stilstand te komen. De wagen liet bij 90 kilometer per uur een exacte remweg van 25m noteren en stond bij een snelheid van 50 kilometer per uur na 7,9m stil. De voorgaande testresultaten, op droog beton, werden dus door de metingen op een natte asfaltbaan duidelijk overschaduwd. Ook de Fireblade presteerde op nat asfalt duidelijk beter. Louis slaagde er in om de motor vanaf 120 kilometer per uur reeds na 49,6m tot stoppen te dwingen en had bij 90 en 50 kilometer per uur respectievelijk 25 en 6,6m nodig. De motor stelde onder die extreme omstandigheden -een nat wegdek en heel hevige remacties- wel wat eisen aan de vaardigheid van zijn bestuurder want meer dan eens zagen we de twee wielen niet meer volledig op één lijn staan tijdens het afremmen. De BMW met ABS en rembekrachtiging hield het hoofd duidelijk wat koeler en bleef perfect rechtdoor rijden, zelfs onder de rembelastingen die Mark Wouters eruit perste. Bij een snelheid van 120 kilometer per uur bleek de BMW weer de beste remmer van de motoren want reeds na 45,5m stond de R1150RS stil. Bij lagere snelheden moest Mark met de boxer echter de duimen leggen voor Louis met de Fireblade. De BMW had toen respectievelijk 28,5 en 9,2 meter nodig vooraleer hij helemaal tot stilstand kwam vanaf een snelheid van 90 en 50 kilometer per uur. Voor het serene stuurgedrag dat de BMW bij extreme remmanoeuvres tentoon sprijdt moet dus wat worden ingeleverd aan remafstand indien de concurrentie over superbe remtechnieken beschikt. Met een gewone doordeweekse motorrijder aan het stuur had de uitslag er wellicht anders uitgezien, want niet iedereen kan een glijdende motor zo goed onder controle houden als Louis Wuyts. Tenslotte word je niet 16 keer Belgisch Kampioen Wegrace door alleen maar veel gas te geven...
Tja.. zolang er niet echt een echt degelijk onderzoek is blijft het toch wel enigzins koffiedik kijken en een kwestie van meningenquote:Op maandag 28 juni 2004 14:51 schreef yup het volgende:
[..]
Ja maar ze testen die motoren tegen een Avensis.... Kom op zeg, een doodgewone Toyota die beter remt dan een SS, naar mijn weten heeft een Avensis doodgewone remmen, en er zijn GENOEG auto's die veeeeeeel betere remmen heeft dan de Avensis...
Misschien dat een motor met een radiale rempomp beter remt? (je kan toch meer kracht zetten met zoeits?)
Daarom moet je met een bestelbus ten alletijde defensief rijden. Heb zelf een paar jaar terug regelmatig in een Opel Movano gereden. Deze had overigens onder de gewone spiegels nog een dodehoek spiegel... is geen overbodige luxe... En tja... gewoon een kwestie van defensief rijden.quote:[..]
Idd, en het is helemaal erg in een bestelwagen, want de achterste (de laadruimte dus) ramen zijn gesloten, en je ziet geen MALLEMOER dus, of je moet helemaal je nek omdraaien om in de dode hoek te kijken.
Genoeg onbetaalbare auto's ja, auto's die veel minder rondrijden dan het lease segment golf focus astra...quote:Op maandag 28 juni 2004 14:51 schreef yup het volgende:
[..]
Misschien dat een motor met een radiale rempomp beter remt? (je kan toch meer kracht zetten met zoeits?)
Feit is dat elke motorrijder in de regen voorzichtig is... want veel minder grip...quote:Op maandag 28 juni 2004 14:57 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Dat benne omstandigheden waarin ik heel voorzichtig rijdt ..
Wel leuk testje trouwens .. helaas is het nut minder groot door de natte baan ..
Ik als automobilist ben ook voorzichtiger in regenquote:Op maandag 28 juni 2004 15:01 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Feit is dat elke motorrijder in de regen voorzichtig is... want veel minder grip...
Tjah ik zal het je eerlijk vertellen. Met een bestelwagen hoef je niet defensief te rijden, want als er iemand een Mitsubishi L400 in zijn binnenspiegel ziet stormen, zal die niet zo snel gekke dingen uithalen, geloof me maar, op de een of andere manier dwingt zo een bestel-busje respect af bij andere weggebruikersquote:Op maandag 28 juni 2004 14:59 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Tja.. zolang er niet echt een echt degelijk onderzoek is blijft het toch wel enigzins koffiedik kijken en een kwestie van meningen
[..]
Daarom moet je met een bestelbus ten alletijde defensief rijden. Heb zelf een paar jaar terug regelmatig in een Opel Movano gereden. Deze had overigens onder de gewone spiegels nog een dodehoek spiegel... is geen overbodige luxe... En tja... gewoon een kwestie van defensief rijden.
Overigens vind ik nog altijd (sindsdien) een bestelbus lekkerder rijden dan een personenauto(zit lekker rechtop, veel overzicht op de weg).
Wordt wel eens tijd hè?quote:Op maandag 28 juni 2004 15:02 schreef yup het volgende:
[..]
Tjah ik zal het je eerlijk vertellen. Met een bestelwagen hoef je niet defensief te rijden, want als er iemand een Mitsubishi L400 in zijn binnenspiegel ziet stormen, zal die niet zo snel gekke dingen uithalen, geloof me maar, op de een of andere manier dwingt zo een bestel-busje respect af bij andere weggebruikers
En idd, ik een bestelwagen rijd lekkerder dan een personenwagen doordat het zo overzichtelijk is.
CEx, laten we wachten totdat we een serieuze test kunnen vinden tussen motor en auto.
doe maar niet zo mans..quote:Op maandag 28 juni 2004 15:02 schreef yup het volgende:
[..]
Tjah ik zal het je eerlijk vertellen. Met een bestelwagen hoef je niet defensief te rijden, want als er iemand een Mitsubishi L400 in zijn binnenspiegel ziet stormen, zal die niet zo snel gekke dingen uithalen, geloof me maar, op de een of andere manier dwingt zo een bestel-busje respect af bij andere weggebruikers
En idd, ik een bestelwagen rijd lekkerder dan een personenwagen doordat het zo overzichtelijk is.
CEx, laten we wachten totdat we een serieuze test kunnen vinden tussen motor en auto.
Ook nog wel leuk is feitelijk de kleine verschillen met de natte baan. Daar bij rekening houdende dat de auto nog zelfs ABS heeft.quote:Op maandag 28 juni 2004 14:59 schreef CEx het volgende:
[..]
Genoeg onbetaalbare auto's ja, auto's die veel minder rondrijden dan het lease segment golf focus astra...
En tommy kan je vertellen met wat voor remmen de avensis is uitgerust
Ik woon in het Westland... en in het Westland zijn er een heleboel kassebouwers... en de huidige generatie kassebouwers hebben een ding gemeen. En dat is dat hun schoenmaat groter is dan hun IQ. Die gasten rijden echt als mongolen met die busjes. En geloof me... dat dwingt hier echt geen respect afquote:Op maandag 28 juni 2004 15:02 schreef yup het volgende:
[..]
Als je als motorrijder achter een gesloten bestelauto of vrachtauto rijdt moet je ook beseffen dat de bestuurder niet weet dat je er achter zit. Daarom moeten motorrijders ook afstand houden (wat dus door meerdere factoren vaak niet gebeurt). Wat ook verstandig is (en ik ook altijd wel tracht te doen als er de ruimte voor is) is af en toe laten zien dat ik er nog achter zit, door tegen de linkerlijn te rijden en zo me zichtbaar maken in de spiegelsquote:Op maandag 28 juni 2004 15:07 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
b.t.w. ik heb ook een dodehoek spiegel, dat is het probleem niet, wel waar de motorrijder zich opstelt.
ABS op een natte baan resulteert in een langere remweg (voor een auto dan). Dus dat is ook niet echt in het voordeel voor de auto. Hier geldt namelijk hetzelfde als ik lees van jou met de motor: als je goed kan remmen, heb je een minder langere afstand dan met ABS vanwege het blokkeringspunt.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:07 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Ook nog wel leuk is feitelijk de kleine verschillen met de natte baan. Daar bij rekening houdende dat de auto nog zelfs ABS heeft.
Bij een motor is het enige nut van ABS dat je kan blijven remmen ook als je over zand gaat. Verder kun je met een motor zonder ABS met goede remtechniek eerder stilstaan dan met dezelfde motor met ABS, omdat je zonder ABS meer tegen het blokkeringspunt kan blijven remmen en er met een hoop ABS motoren toch net wat ruimere afstand van blokkeringspunt is genomen (alhoewel met de laatste generatie motoren met ABS zoals bijv. de BMW R1150RT met het gecombineerd EVO-remsysteem, wel schurftig hard in de ankers gaan)
precies! Dat doen de meeste ook altijd wel..quote:Op maandag 28 juni 2004 15:14 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Als je als motorrijder achter een gesloten bestelauto of vrachtauto rijdt moet je ook beseffen dat de bestuurder niet weet dat je er achter zit. Daarom moeten motorrijders ook afstand houden (wat dus door meerdere factoren vaak niet gebeurt). Wat ook verstandig is (en ik ook altijd wel tracht te doen als er de ruimte voor is) is af en toe laten zien dat ik er nog achter zit, door tegen de linkerlijn te rijden en zo me zichtbaar maken in de spiegels
Tja, automobilisten houden er vaak geen rekening mee terwijl eigenlijk iedereen met natte omstandigheden defensief zou moeten rijdenquote:Op maandag 28 juni 2004 15:02 schreef CEx het volgende:
[..]
Ik als automobilist ben ook voorzichtiger in regen![]()
Maar goed, misschien dat ik een beetje beinvloed ben door mn antislipcursus
Je stopt jezelf in een hokje; het kijk-eens-ik-ben-motorrijder-en-ik-als-motorrijder-let-altijd-goed-op-in-het-verkeer-en-doe-nooit-rare-of-domme-dingen-in-het-verkeer hokje. En daarbij, je stopt automobilisten (waarvan ik onderdeel uit maak) in het algemeen in een hokje; kijk-eens-ik-ben-automobilist-en-ik-let-nooit-op-in-het-verkeer. Dus ik probeer het niet eens bij jou, jij doet dat bij mij.quote:Op maandag 28 juni 2004 14:43 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]sjonnies dus
(voor de zoveelste keer)
[..]
probeer mij niet in een hokje te stoppendat doe ik bij jou ook niet ik rijd nl. al meer dan 5 jaar auto (waaronder 1 jaar koerierdienst, om de ervaring op de weg wat uit te leggen).
[..]
eerder zei ik in een post tegen Shaolin: ‘jou hoef ik het verschil tussen verantwoord en onverantwoord hard rijden toch niet uitleggen…’. voor jou: dat is dus onverantwoord hard rijden.
[..]
mijn motor abnormaal snel voor een motor? Typische uitspraak van een automobilistje hebt geen idee waar je het over hebt!
[..]
nogmaals, al meer dan 5 jaar B rbw en meer dan genoeg km op de weg achter de rug. Fout beeld? Vreemd dan dat er zoveel hier met me eens zijn, zelfs automobilisten
En toen kwamen we bij het nut van een flinke open blerpijp op een motor.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:16 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
alleen hoor als ik mijn radio uit heb![]()
+ het feit dat als ik een motor zie die mij voorbij wilt altijd ff het raampje opengaat radio uit.. en flink genieten van het geluidquote:Op maandag 28 juni 2004 15:26 schreef hollander172 het volgende:
[..]
En toen kwamen we bij het nut van een flinke open blerpijp op een motor.
Ook handig voor voetgangers die net voor je even willen oversteken zonder te kijken, koppeling erbij, even aan het gas jengelen en ze zijn weer pleite.
Bosch levert de remmen voor toyota's? Heb net even onder mn vader zn avensis gekeken, zitten bosch remmen onder, voor geventileerd trouwensquote:Op maandag 28 juni 2004 15:07 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
@ CEx: normale toyota remmen, het onderstel is wel oke, dat is ook een reden waarom deze auto goed remt net als b.v. een Focus.
helaas (afhankelijk van het type) sinds die auto's gemaakt worden in de EU zitten er soms Bosch remmen onder jaquote:Op maandag 28 juni 2004 15:28 schreef CEx het volgende:
[..]
Bosch levert de remmen voor toyota's? Heb net even onder mn vader zn avensis gekeken, zitten bosch remmen onder, voor geventileerd trouwens
Vroeger was een open uitlaat verplicht in de wet.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:26 schreef hollander172 het volgende:
[..]
En toen kwamen we bij het nut van een flinke open blerpijp op een motor.
Ook handig voor voetgangers die net voor je even willen oversteken zonder te kijken, koppeling erbij, even aan het gas jengelen en ze zijn weer pleite.
Ik ben anders best een aardig ventje hoor.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:26 schreef Ultimora het volgende:
echt fucking lachwekkend dit. motorrijders zijn bijna allemaal van die zelfingenomen gasten, die bijna allemaal een ware GOD op de weg zijn.
Om een motor goed te kunnen besturen en controle te houden ben je veel intensiever en geconcentreerder bezig dan in een auto.quote:ze rijden als de besten, anticiperen 3x zo goed als autorijders (ja want je moet blijkbaar verder vooruit kijken he!) maar nu ga ik het even omdraaien. kijk even op www.cbs.nl en zoek voor de grap eens de verkeersdoden op. kom ik bij de automobilisten uit op 503 in 2002. maar wat denk je dat de motoren doen? 101. ik kon helaas niet vinden wie het meeste kilometers maakt. maar ik neem aan dat er minimaal 5x meer kilometers per auto worden gemaakt als per auto (en dan druk ik mezelf nog heeeel zacht uit.
Vrijheid van meningsuiting toch?quote:dus rot op met je kutstellingen.
quote:Op maandag 28 juni 2004 15:29 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
helaas (afhankelijk van het type) sinds die auto's gemaakt worden in de EU zitten er soms Bosch remmen onder ja
En ik maar denken dat het alleen maar was om motoren en auto's van afstand te herkennen aan het geluid.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:32 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Vroeger was een open uitlaat verplicht in de wet.Voor de verkeersveiligheid.
Leuke verdraaiingquote:Op maandag 28 juni 2004 15:21 schreef pAin het volgende:
Je stopt jezelf in een hokje; het kijk-eens-ik-ben-motorrijder-en-ik-als-motorrijder-let-altijd-goed-op-in-het-verkeer-en-doe-nooit-rare-of-domme-dingen-in-het-verkeer hokje.
je probeert het niet alleen, je deed het ook. ‘hoogstwaarschijnlijk’, daarmee probeer je een beeld van mij te schetsen.quote:En daarbij, je stopt automobilisten (waarvan ik onderdeel uit maak) in het algemeen in een hokje; kijk-eens-ik-ben-automobilist-en-ik-let-nooit-op-in-het-verkeer. Dus ik probeer het niet eens bij jou, jij doet dat bij mij.
de grens vind ik meer dat je rekening moet houden met de situatie en de omstandigheden (weer etc). Houd bijv rekening op een 80 km weg met zijwegen.quote:Ok, dat over te hard rijden, dat was inderdaad het ene extreem van te hard rijden. Maar wat is dan de grens tussen verantwoord te hard rijden en onverantwoord te hard rijden?? Die is naar mijn mening echt flinterdun en word door teveel motor (en auto) rijders slecht ingeschat en dat pakt weer verkeerd uit.
klopt, maar de reden dat die automobilisten het niet eens zijn is dus omdat ze het op hun eigen manier ervaren. automobilisten die wel goed gebruik maken van hun spiegels, tuurlijk bestaan die. Ik kom er ook regelmatig 1 tegen op de weg, dan gaan ze nog extra ruimte maken ook op een 1baansweg (waar ik dus echt niet ga inhalen).quote:Er zullen waarschijnlijk meer automobilisten het oneens met je zijn dan eens. En van de automobilisten die het zeggen, zijn waarschijnlijk mensen die WEL goed in spiegels kijken (goh, ze bestaan daadwerkelijk, echt waar).
is dat nodig dan om die te melden? Ik dacht dat ik wel genuanceerd genoeg ben geweest in mijn OP en beargumenteringquote:Ik ben zelf een automobilist die WEL oplettend rijd en WEL in zn spiegels kijkt, jammer alleen dat je die vergeet te vermelden in je vergeet. Maar ach, zo zien meer mobilisten alleen de negatieve kanten van het motorrijden.
gelukkig maarquote:Op maandag 28 juni 2004 15:33 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Ik ben anders best een aardig ventje hoor.
[..]
zal ik proberen te vindenquote:Om een motor goed te kunnen besturen en controle te houden ben je veel intensiever en geconcentreerder bezig dan in een auto.
Dat er zoveel verkeersdoden vallen onder motorrijders is niet zo gek he? Je bent even een stuk kwetsbaarder dan wanneer je in de auto zit. Kijk eens naar de ratio gewond/dood en dan ziet het er al heel anders uit
[..]
quote:Vrijheid van meningsuiting toch?![]()
Oh dan ben ik ook niet flauw hoor, even 3 versnelling terug trappen en doortrekken tot net voor de begrenzer. Altijd leuk zo'n duim omhoog van de liefhebbers.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:27 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
+ het feit dat als ik een motor zie die mij voorbij wilt altijd ff het raampje opengaat radio uit.. en flink genieten van het geluid
Jesse zegt wel vaker rare dingen.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:35 schreef pAin het volgende:
Hollander: wat de TS poste werd niet neergezet als een mening, maar als een feit. Er staat 1 keertje "vind" in zijn OP en dat sloeg nog niet eens terug op hem!!!
komop zeg.. ik kom tenminste met keiharde cijfers aanzetten. wil er wel meer zoeken, maar dat gaat denk ik niet in jullie voordeel werken...quote:Op maandag 28 juni 2004 15:35 schreef CEx het volgende:
[..]
Het nadeel dus waar het nieuwe design als voordeel tegenoverstaat.
//ontopic
Ultimora, je zegt het mooi: Jij neemt aan...
Kom eens met wat argumentatie ipv een dodenaantal+aaname.
gelukkig zijn er meerdere zoals jij bent...quote:Op maandag 28 juni 2004 15:39 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Oh dan ben ik ook niet flauw hoor, even 3 versnelling terug trappen en doortrekken tot net voor de begrenzer. Altijd leuk zo'n duim omhoog van de liefhebbers.![]()
Ok, het was een verkeerde redenatie dat jij geen autorijbewijs zou hebben, maar dat geeft nog steeds aan dat mijn "hokje", afgeleide van jou verhaaltje dus wel klopt, aangezien ik nergens schrijf in het hokje dat een motorrijder geen B - Rijbewijs zou kunnen hebben.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:36 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
Leuke verdraaiing![]()
jij probeerde mij in een hokje te stoppen. Ik zou hoogstwaarschijnlijk alleen een motorrijbewijs hebben. niet de boel proberen te verdraaien
[..]
je probeert het niet alleen, je deed het ook. ‘hoogstwaarschijnlijk’, daarmee probeer je een beeld van mij te schetsen.
[..]
de grens vind ik meer dat je rekening moet houden met de situatie en de omstandigheden (weer etc). Houd bijv rekening op een 80 km weg met zijwegen.
[..]
klopt, maar de reden dat die automobilisten het niet eens zijn is dus omdat ze het op hun eigen manier ervaren. automobilisten die wel goed gebruik maken van hun spiegels, tuurlijk bestaan die. Ik kom er ook regelmatig 1 tegen op de weg, dan gaan ze nog extra ruimte maken ook op een 1baansweg (waar ik dus echt niet ga inhalen).
[..]
is dat nodig dan om die te melden? Ik dacht dat ik wel genuanceerd genoeg ben geweest in mijn OP en beargumentering
Beiden kansloos.quote:Op maandag 28 juni 2004 09:41 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
Dus bij deze zou ik alle automobilisten willen vragen om wat vaker in de (binnen)spiegel te kijken dan zullen wij de snelheden binnen de perken de houden
niet mijn woorden overnemen uit mijn OP, hequote:Op maandag 28 juni 2004 15:26 schreef Ultimora het volgende:
echt fucking lachwekkend dit. motorrijders zijn bijna allemaal van die zelfingenomen gasten, die bijna allemaal een ware GOD op de weg zijn. ze rijden als de besten, anticiperen 3x zo goed als autorijders (ja want je moet blijkbaar verder vooruit kijken he!)
aannamesquote:maar nu ga ik het even omdraaien. kijk even op www.cbs.nl en zoek voor de grap eens de verkeersdoden op. kom ik bij de automobilisten uit op 503 in 2002. maar wat denk je dat de motoren doen? 101. ik kon helaas niet vinden wie het meeste kilometers maakt. maar ik neem aan dat er minimaal 5x meer kilometers per auto worden gemaakt als per motor (en dan druk ik mezelf nog heeeel zacht uit. )
OMG dan is een motorfietser 25x vaker bij een dodelijk ongeval betrokken als een automobilist
quote:dus rot op met je kutstellingen.
Mijn gok is dat er naar verhouding meer ongelukken met motoren een dodelijke afloop hebben dan dat het geval is bij auto's.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:36 schreef Ultimora het volgende:
zal ik proberen te vinden
Vaak kan je ook niet anders als motorrijder, kijk alleen al naar de spreektaal als mensen het over het auto's of motoren hebben.quote:heb je gelijk in.. maar dr hangt een bepaalde air altijd overheen... bij een hoop motorrijders.
Ik zeg inderdaad dat ik meer verkeerinzicht heb dan de gemiddelde automobilist.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:26 schreef Ultimora het volgende:
echt fucking lachwekkend dit. motorrijders zijn bijna allemaal van die zelfingenomen gasten, die bijna allemaal een ware GOD op de weg zijn. ze rijden als de besten, anticiperen 3x zo goed als autorijders (ja want je moet blijkbaar verder vooruit kijken he!)
Dat was geen redenatie maar een aanname, zoals wel vaker gebeurd als (niet motorrijdende) automobilisten oordelen over motorrijders.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:45 schreef pAin het volgende:
Ok, het was een verkeerde redenatie dat jij geen autorijbewijs zou hebben, maar dat geeft nog steeds aan dat mijn "hokje", afgeleide van jou verhaaltje dus wel klopt, aangezien ik nergens schrijf in het hokje dat een motorrijder geen B - Rijbewijs zou kunnen hebben.
dat klopt, de pest is alleen als er een motorrijder is bij betrokken dat die vaak over het hoofd wordt gezien en dat is levensgevaarlijk voor een motorrijder.quote:De situaties die jij schetst worden door te veel weggebruikers (ongeacht dat mensen met een auto, motor of paard en wagen zijn) verkeerd ingeschat, dus dat maakt de scheiding nog steeds te dun.
quote:En ja, ik vond het nodig om dit te melden, aangezien ik (net als jij) niet graag over 1 kam word geschoren.
We hebben het al vaker gezegd, dat kun je niet inzien totdat je zelf je papiertje (A) hebt.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:49 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Ik zeg inderdaad dat ik meer verkeerinzicht heb dan de gemiddelde automobilist.
En wat ik ook schrijf is dat mijn ogen open gegaan zijn door het motorrijden.
Het komt door de rijlessen die je krijgt, je leert meer vooruit te kijken, te anticiperen op een andere manier.
De kwaliteit en examens van de rijlessen liggen gewoon op een veel hoger niveau dan dat voor de auto.
Dat heeft uiteraard te maken met de kwetsbaarheid van de motorrijder en de maatregelen die de overheid/ cbr(?) neemt.
Dat wil dus niet zeggen dat niet iedereen het kan leren maar wel dat we door training een voorsprong hebben.
En dan zijn er nog altijd goede en slechte leerlingen.![]()
Precies!! Dat is wat vaak wel gebeurd met automobilisten, zodra ze het papiertje hebben wordt de boel vergeten wat ze geleerd is voor het examen. En waarom zouden ze ook, ze hebben dat toch nodig om zich voort te bewegen in het verkeerquote:+ kennis maakt nog niet altijd een wetenschap helaas... je moet wel die informatie gebruiken.Niet alleen tot je examen.
Kan er zelf ook enorm van genieten als ik in de auto zit, beetje aansporen die gasten en je krijgt er een geluid voor terug om van te kwijlen.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:40 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
gelukkig zijn er meerdere zoals jij bent...
quote:Op maandag 28 juni 2004 15:07 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
doe maar niet zo mans..
als je geen motorijders omver wilt rijden kan je beter defensief rijden idd..
b.t.w. ik heb ook een dodehoek spiegel, dat is het probleem niet, wel waar de motorrijder zich opstelt.
@ CEx: normale toyota remmen, het onderstel is wel oke, dat is ook een reden waarom deze auto goed remt net als b.v. een Focus.
Denk dat me IQ groter is dan mijn schoen, want ik weet hoe die gasten rijden (dat zou ik nooit DURFEN), ik ken een paar bouwvakker gasten, en ze rijden echt gestoord jaquote:Op maandag 28 juni 2004 15:11 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Ik woon in het Westland... en in het Westland zijn er een heleboel kassebouwers... en de huidige generatie kassebouwers hebben een ding gemeen. En dat is dat hun schoenmaat groter is dan hun IQ. Die gasten rijden echt als mongolen met die busjes. En geloof me... dat dwingt hier echt geen respect af
maar ja... Westlanders zijn die mongolen ook gewend dus...
in Frankrijk worden sommige gek als je ze aanspoort.. prachtig..quote:Op maandag 28 juni 2004 15:55 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Kan er zelf ook enorm van genieten als ik in de auto zit, beetje aansporen die gasten en je krijgt er een geluid voor terug om van te kwijlen.
Op vakantie ook nog zo'n ventje aangespoord om wat gas te geven, gaat ie een rolling burnout maken op de boulevard.Zijn maatje durfde niet helaas maar vertrok wel met een licht opgetild voorwiel samen met zijn passagier.
Ik heb dubbele 325 mm Brembo's gehad met een radiale rempomp .. en dat remt hard kan ik je vertellen.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:58 schreef yup het volgende:
Maar ok, Toyota remmen zijn dus standaard, dus niet opeens 305mm Brembo's ofzo
sorryquote:Op maandag 28 juni 2004 15:46 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
niet mijn woorden overnemen uit mijn OP, he
quote:ndicatoren Synchroniseer inhoudsopgaveVorigeVolgende
Voertuigpark: groei
In 1980 waren er in Nederland 100.000 motoren, op dit moment zijn er volgens de Statistiek van het Nederlandse motorvoertuigenpark ruim 494.000.
De toename is het sterkst bij motorrijders tussen 30 en 50 jaar. Het aantal motorrijders tot 25 jaar neemt af.
Slachtoffers 2002 : 821 gewonden en 93 doden per jaar
quote:De afgelopen 10 jaar vielen de minste doden (75) in 1999 en de meeste (112) in 1994. Mannen zijn niet alleen meer bij ongevallen betrokken, hun letaliteit (aantal doden op het totaal aantal slachtoffers) is met 10% ook hoger dan die van vrouwen (6%).
Risico: 18 à 19 x zo groot als voor auto's
Door de combinatie van veel slachtoffers en een geringe vervoersprestatie is het risico van motorrijden zeer hoog: zowel voor de doden als ziekenhuisgewonden resp. 18 en 19 maal zo hoog als voor inzittenden van personenauto's.
quote:mstandigheden en gevolgen: snelheid en (on)zichtbaarheid
De SWOV verrichtte in 1995 een diepgaand onderzoek naar de omstandigheden en gevolgen van ongevallen met motorrijders (het enquête-onderzoek, Vis, 1995). In 2001 zijn alle geregistreerde tweewieler(waaronder motor-)ongevallen van de laatste jaren onderzocht (Van Kampen & Schoon, R-2002-5). Deze paragraaf presenteert de belangrijkste resultaten.
Binnen de bebouwde kom gebeuren evenveel ernstige ongevallen met motorrijders als daarbuiten: per jaar elk ruim 450.
* Verdeeld naar wegbeheerder:
gemeentelijke wegen: 67% (deels buiten de bebouwde kom),
provinciale wegen: 18%,
rijkswegen: 14%.
* Botsingen op een wegvak waren zowel botsingen tussen motor en auto in dezelfde en in tegenovergestelde richting, als botsingen met auto’s die wegreden uit een uitrit of parkeervak.
* Botsingen op een kruispunt waren voor het grootste deel (ongeveer 200) botsingen met auto’s uit een zijweg, waarbij de auto voorrang had moeten geven. Verder vond een klein deel van de botsingen op een kruispunt plaats waar automobilisten linksaf sloegen en met de tegemoetkomende motor botsten.
* Tegenpartij
Bij 60% van de ongevallen (inclusief 11% kop-staartongevallen) was de tegenpartij een (personen- of bestel)auto. Daarvan waren er:
ruim 200 botsingen met een auto op een wegvak,
ruim 300 botsingen met een auto op een kruispunt.
Bij 30% (inclusief 12% obstakelongevallen) van de ongevallen was er geen tegenpartij. Dat is lager dan bij auto-ongevallen.
* snelheid van de motor
Volgens eigen opgave van de motorrijders (enquête-onderzoek) reed binnen de bebouwde kom de helft van de motorrijders, ook bij ongevallen op kruispunten, kort voor het ongeval harder dan de limiet van 50 km/uur, 15% zelfs harder dan 100 km/uur. Buiten de bebouwde kom, op 80 km/uur-wegen, reed zo’n 40% harder dan de limiet.
* Aangrijppunt
Motoren worden bij alle soorten botsingen (frontale botsingen en flankbotsingen) met motorvoertuigen het meest aan de voorzijde geraakt.
* Manoeuvre
Bij motorrijders komt de ongevalsmanoeuvre ‘naar links’ veel vaker voor dan ‘naar rechts’.
* zichtbaarheid van de motor
Uit het enquête-onderzoek bleken opmerkelijke zaken:
bij de meeste ongevallen moest de motor zich wel in het gezichtsveld van de automobilist hebben bevonden,
veel automobilisten waren wel langzamer gaan rijden en hadden rondgekeken of zelfs stilgestaan, maar toch had 70% van de automobilisten de motor niet of te laat opgemerkt. Bijna alle motorrijders voerden verlichting.
Soms ook schatte de automobilist het gedrag van de motorrijder verkeerd in. Overigens had van de motorrijders zo’n 70% de tegenpartij wel gezien, maar verwachtte daarvan geen probleem.
Gevolgen
Uit het enquête-onderzoek volgden cijfers over de duur van de revalidatie e.d. Indien we deze omzetten naar het jaarlijks aantal ziekenhuisgewonden, krijgen we meer zicht op de langduriger gevolgen. Jaarlijks worden ongeveer 900 motorrijders in een ziekenhuis opgenomen. Hiervan:
* verblijven ongeveer 450 motorrijders een week of langer in het ziekenhuis,
* duurt bij ongeveer 300 de revalidatieperiode een maand of langer,
* zijn ongeveer 600 motorrijders een maand of langer arbeidsongeschikt.
Zaten die op die Bimota?quote:Op maandag 28 juni 2004 16:04 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Ik heb dubbele 325 mm Brembo's gehad met een radiale rempomp .. en dat remt hard kan ik je vertellen.![]()
![]()
![]()
Jij bent technisch hollander. Vertel of dit klopt ajbquote:Op maandag 28 juni 2004 16:23 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Zaten die op die Bimota?Wel slecht voor de bestickering die goeie remmen.
![]()
Die gasten in Frankrijk zijn inderdaad helemaal leip maar nu al een paar keer meegemaakt dat je hem verderop onder een witte deken weer tegenkomt op de weg dus die spoor ik niet meer aan....quote:Op maandag 28 juni 2004 16:02 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
in Frankrijk worden sommige gek als je ze aanspoort.. prachtig..
als dankbaarheid dat je ze ff voorbij laat krijg je ook de mooiste dingen te zien![]()
Van wie denk je dat de WA en WA+ premie het laagst is? Motoren of auto's?quote:Op maandag 28 juni 2004 15:46 schreef nogeenmaarten het volgende:
[..]
Beiden kansloos.
Volgens mij kan je aan het verschil in WA verzekeringspremie tussen motoren en auto's goed zien wie er de meeste brokken maakt. Ik ben heel benieuwd naar de verschillen, maar ik ben te lui en te dom om het op te zoeken. Misschien is er een ijverige slimmerd aanwezig op het forum die het zou willen doen?
echt aansporen doe ik ook niet.. maar meestal ga ik aan de kant en als bedankt komen ze dan met 10k + toeren voorbij zettenquote:Op maandag 28 juni 2004 16:27 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Die gasten in Frankrijk zijn inderdaad helemaal leip maar nu al een paar keer meegemaakt dat je hem verderop onder een witte deken weer tegenkomt op de weg dus die spoor ik niet meer aan....
Dit was in Turkije, ze zaten op die motoren zonder helm of wat dan ook en dan toch een burnout en een bescheiden wheelie maken.![]()
quote:Op maandag 28 juni 2004 16:25 schreef yup het volgende:
[..]
Jij bent technisch hollander. Vertel of dit klopt ajb:
Auto's remmen vrijwel even hard als de meeste motoren omdat de auto's zijn uitgerust met rembekrachtiging, terwijl je bij een motor op je eigen kracht (met hulp van het "hefboom" techniek) moet remmen. Right?
Dit zou toch het kleine verschil moeten verklaren?
Volgens mij zag ik daar een aardige typo van mezelfquote:Op maandag 28 juni 2004 15:58 schreef yup het volgende:
Denk dat me IQ groter is dan mijn schoen,
Daarom worden de meeste Westlanders ook niet echt warm of koud van als er een busje als een mongool ergens rijdtquote:want ik weet hoe die gasten rijden (dat zou ik nooit DURFEN), ik ken een paar bouwvakker gasten, en ze rijden echt gestoord ja
Geloof me, dat laatste is een vaak gemaakte fout. Niet door de bouwvakkers.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:36 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Volgens mij zag ik daar een aardige typo van mezelf
Ik bedoel dat die huidige generatie kassenbouwers een IQ hebben die lager is dan hun schoenmaat
[..]
Daarom worden de meeste Westlanders ook niet echt warm of koud van als er een busje als een mongool ergens rijdt
Het enige wat ik wel ernstig vind is dat ze dan met een gangetje van 80 door de bebouwde kom heen knallen, dat ze vergeten dat dat busje vol met gereedschap en buizen en zooi zomaar 2500 tot 3000 kilo weegt, en dat dus niet zomaar ff vlug stilstaat
Maar ook hier moeten we niet iedereen over een kam scheren, er zijn ook zat kassenbouwers die wel enigszins normaal rijden...
Dat is een feit... daardoor kan je onbelast ook zo schurftig hard remmenquote:Op maandag 28 juni 2004 16:42 schreef yup het volgende:
[..]
De bestelwagens worden misschien sneller, maar ze krijgen ook betere remmen...
quote:Op maandag 28 juni 2004 16:23 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Zaten die op die Bimota?Wel slecht voor de bestickering die goeie remmen.
![]()
Heb jij je rijbewijs nu al eens gehaald? Of zit je nog steeds over verkeersinzicht en voertuigbeheersing mee te praten zonder zelf meer dan een scooter te mogen besturen?quote:Op maandag 28 juni 2004 16:42 schreef yup het volgende:
Ik wed voor 100% dat ik met onze lege bestelwagen elke gemiddelde Golf/BMW/Astra oid eruit rem,
Ja en nee, rembekrachting is er alleen voor om meer druk uit te kunnen oefenen met hard remmen in de auto. De reden dat motoren dit niet hebben is omdat je met de relatief korte leidingen hard genoeg op eigen kracht kunt remmen. (anders remt iedere motorrijder zich over de kop als ze dit erop zouden zetten.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:25 schreef yup het volgende:
[..]
Jij bent technisch hollander. Vertel of dit klopt ajb:
Auto's remmen vrijwel even hard als de meeste motoren omdat de auto's zijn uitgerust met rembekrachtiging, terwijl je bij een motor op je eigen kracht (met hulp van het "hefboom" techniek) moet remmen. Right?
Dit zou toch het kleine verschil moeten verklaren?
quote:Op maandag 28 juni 2004 17:05 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Heb jij je rijbewijs nu al eens gehaald? Of zit je nog steeds over verkeersinzicht en voertuigbeheersing mee te praten zonder zelf meer dan een scooter te mogen besturen?
Remmen op een motor (zonder ABS) is een vak apart heb ik ook al gemerkt. Heb nu voor mijn gevoel al te vaak "geslalomt" tijdens het remmen.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:45 schreef Patrick281 het volgende:
[..]En anders dan verkeerinzicht ben ik een noob met remmen.
Even wat oefenen op een verlaten terreintje is natuurlijk ook altijd te veel gevraagd.
Gelukkig heb ik nu ABS .. al wist ik dat niet eens tijdens de aanschaf.![]()
geen punt hoorquote:Op maandag 28 juni 2004 16:19 schreef Ultimora het volgende:
sorry
veel cijfers, weinig oorzaak als ik het zo snel doorlees (geen zin om die lappen tekst helemaal door te spitten). zoals hollander zei, tuurlijk zullen er meer doden vallen tov automobilisten bij ongelukken maar dat verklaart niet de oorzaak.quote:
Hmmm daar ligt het niet altijd aan helaas. Sommige mensen denken ineens "iets" te zien en stampen dan vol op de rem.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:08 schreef Rietvaerder het volgende:
Ver vooruit blijven kijken Lars...
De sfeer in dit topic is hetzelfde als in t verkeer..... altijd maar die nijd en haat naar motorrijders......quote:Op maandag 28 juni 2004 17:11 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
geen punt hoor
[..]
veel cijfers, weinig oorzaak als ik het zo snel doorlees (geen zin om die lappen tekst helemaal door te spitten). zoals hollander zei, tuurlijk zullen er meer doden vallen tov automobilisten bij ongelukken maar dat verklaart niet de oorzaak.
mwah, ik vind het op zich nog wel meevallen maar vooroordelen zijn er wel jah.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:14 schreef Rietvaerder het volgende:
[..]
De sfeer in dit topic is hetzelfde als in t verkeer..... altijd maar die nijd en haat jegens motorrijders......
Andersom ookquote:Op maandag 28 juni 2004 17:15 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
mwah, ik vind het op zich nog wel meevallen maar vooroordelen zijn er wel jah.
Stelletje luie varkens hier in dit motortopic..quote:Op maandag 28 juni 2004 16:28 schreef PatrickM het volgende:
Van wie denk je dat de WA en WA+ premie het laagst is? Motoren of auto's?
iets gebaseerd op ervaringen, wat elke motorrijder hier heeft gezegd, is geen vooroordeelquote:Op maandag 28 juni 2004 17:22 schreef CEx het volgende:
[..]
Andersom ook![]()
Dat had hij kunnen doen en mij daarmee een hoop suf zoekwerk kunnen besparen, maar hij deed het niet.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:24 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
dat had PatM je ook zo kunnen vertellen, die werkt nl. bij een verzekeringsmij.
Behalve van Rietvaerder...quote:Op maandag 28 juni 2004 17:25 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
iets gebaseerd op ervaringen, wat elke motorrijder hier heeft gezegd, is geen vooroordeel
Ook al is het gebaseerd op ervaringen, het blijft een vooroordeel.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:25 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
iets gebaseerd op ervaringen, wat elke motorrijder hier heeft gezegd, is geen vooroordeel
quote:Op maandag 28 juni 2004 17:11 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
geen punt hoor
[..]
veel cijfers, weinig oorzaak als ik het zo snel doorlees (geen zin om die lappen tekst helemaal door te spitten). zoals hollander zei, tuurlijk zullen er meer doden vallen tov automobilisten bij ongelukken maar dat verklaart niet de oorzaak.
quote:omstandigheden en gevolgen: snelheid en (on)zichtbaarheid
De SWOV verrichtte in 1995 een diepgaand onderzoek naar de omstandigheden en gevolgen van ongevallen met motorrijders (het enquête-onderzoek, Vis, 1995). In 2001 zijn alle geregistreerde tweewieler(waaronder motor-)ongevallen van de laatste jaren onderzocht (Van Kampen & Schoon, R-2002-5). Deze paragraaf presenteert de belangrijkste resultaten.
Binnen de bebouwde kom gebeuren evenveel ernstige ongevallen met motorrijders als daarbuiten: per jaar elk ruim 450.
* Verdeeld naar wegbeheerder:
gemeentelijke wegen: 67% (deels buiten de bebouwde kom),
provinciale wegen: 18%,
rijkswegen: 14%.
* Botsingen op een wegvak waren zowel botsingen tussen motor en auto in dezelfde en in tegenovergestelde richting, als botsingen met auto’s die wegreden uit een uitrit of parkeervak.
* Botsingen op een kruispunt waren voor het grootste deel (ongeveer 200) botsingen met auto’s uit een zijweg, waarbij de auto voorrang had moeten geven. Verder vond een klein deel van de botsingen op een kruispunt plaats waar automobilisten linksaf sloegen en met de tegemoetkomende motor botsten.
* Tegenpartij
Bij 60% van de ongevallen (inclusief 11% kop-staartongevallen) was de tegenpartij een (personen- of bestel)auto. Daarvan waren er:
ruim 200 botsingen met een auto op een wegvak,
ruim 300 botsingen met een auto op een kruispunt.
Bij 30% (inclusief 12% obstakelongevallen) van de ongevallen was er geen tegenpartij. Dat is lager dan bij auto-ongevallen.
* snelheid van de motor
Volgens eigen opgave van de motorrijders (enquête-onderzoek) reed binnen de bebouwde kom de helft van de motorrijders, ook bij ongevallen op kruispunten, kort voor het ongeval harder dan de limiet van 50 km/uur, 15% zelfs harder dan 100 km/uur. Buiten de bebouwde kom, op 80 km/uur-wegen, reed zo’n 40% harder dan de limiet.
* Aangrijppunt
Motoren worden bij alle soorten botsingen (frontale botsingen en flankbotsingen) met motorvoertuigen het meest aan de voorzijde geraakt.
* Manoeuvre
Bij motorrijders komt de ongevalsmanoeuvre ‘naar links’ veel vaker voor dan ‘naar rechts’.
* zichtbaarheid van de motor
Uit het enquête-onderzoek bleken opmerkelijke zaken:
bij de meeste ongevallen moest de motor zich wel in het gezichtsveld van de automobilist hebben bevonden,
veel automobilisten waren wel langzamer gaan rijden en hadden rondgekeken of zelfs stilgestaan, maar toch had 70% van de automobilisten de motor niet of te laat opgemerkt. Bijna alle motorrijders voerden verlichting.
Soms ook schatte de automobilist het gedrag van de motorrijder verkeerd in. Overigens had van de motorrijders zo’n 70% de tegenpartij wel gezien, maar verwachtte daarvan geen probleem.
Gevolgen
Uit het enquête-onderzoek volgden cijfers over de duur van de revalidatie e.d. Indien we deze omzetten naar het jaarlijks aantal ziekenhuisgewonden, krijgen we meer zicht op de langduriger gevolgen. Jaarlijks worden ongeveer 900 motorrijders in een ziekenhuis opgenomen. Hiervan:
* verblijven ongeveer 450 motorrijders een week of langer in het ziekenhuis,
* duurt bij ongeveer 300 de revalidatieperiode een maand of langer,
* zijn ongeveer 600 motorrijders een maand of langer arbeidsongeschikt.
Ik wist het ook direct, maar de stelling was dusdanig gedeponeerd dat ik er niet gelijk op wilde reageren..quote:Op maandag 28 juni 2004 17:24 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
We hebben het dus over wat we dagelijks zien en ervaren.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:44 schreef Ultimora het volgende:
[..]
lees dit maar. echt wat een bout discussie.
Zoeits ja.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:05 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Heb jij je rijbewijs nu al eens gehaald? Of zit je nog steeds over verkeersinzicht en voertuigbeheersing mee te praten zonder zelf meer dan een scooter te mogen besturen?
Ik ben toch redelijk neutraal deze discussie ingestapt dacht ik zo?quote:Op maandag 28 juni 2004 17:40 schreef CEx het volgende:
[..]
Ook al is het gebaseerd op ervaringen, het blijft een vooroordeel.
Als je door 10 rode auto's gesneden wordt, dan kan je denken ik wordt door iedere rode auto gesneden. En als je verder in je leven talloze tegenvoorbeelden krijgt (voor de simpelen onder ons: Als je niet door een rode auto gesneden wordt) dan blijft dat vooroordeel toch hangen.
Een aantal van ons (de meerderheid) heeft zelf ook een auto en kan daar dus prima over oordelen. Feit blijft dat motorrijden weldegelijk het verkeersinzicht vergroot door de opleiding en de ervaringen in de praktijk. Dit samen met een verhoogd bewustzijn (door de kwetsbaarheid die je hebt) zou in theorie betere verkeersdeelnemers maken.quote:Je mag zeggen over iedere automobilist wat je denkt, maar geloven dat dit 100% waterdicht is, is heel erg naïef.
Voordat je iets zegt. Ik ben NEUTRAAL. Dus geen geflame aub.quote:Op maandag 28 juni 2004 18:20 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Ik ben toch redelijk neutraal deze discussie ingestapt dacht ik zo?
Wordt ik niet herkend als motorrijder of wordt er selectief gelezen?
[..]
Een aantal van ons (de meerderheid) heeft zelf ook een auto en kan daar dus prima over oordelen. Feit blijft dat motorrijden weldegelijk het verkeersinzicht vergroot door de opleiding en de ervaringen in de praktijk. Dit samen met een verhoogd bewustzijn (door de kwetsbaarheid die je hebt) zou in theorie betere verkeersdeelnemers maken.
ik wil het wel nog een keer zeggen: iets wat is gebaseerd op ervaringen is geen vooroordeel. een vooroordeel is iets waar over oordeelt zonder er ook maar iets vanaf te weten, zonder enige ervaring ermee.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:40 schreef CEx het volgende:
[..]
Ook al is het gebaseerd op ervaringen, het blijft een vooroordeel.
wat je wel gaat denken nadat je door 10 rode auto's bent gesneden is, er wordt steeds meer gesneden. en dan is het geen vooroordeel want je hebt het zelf ervaren (damn, leg ik het toch nog een keer uitquote:Als je door 10 rode auto's gesneden wordt, dan kan je denken ik wordt door iedere rode auto gesneden. En als je verder in je leven talloze tegenvoorbeelden krijgt (voor de simpelen onder ons: Als je niet door een rode auto gesneden wordt) dan blijft dat vooroordeel toch hangen.
100% waterdichtquote:Je mag zeggen over iedere automobilist wat je denkt, maar geloven dat dit 100% waterdicht is, is heel erg naïef.
quote:Op maandag 28 juni 2004 17:24 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
quote:Op maandag 28 juni 2004 18:23 schreef yup het volgende:
[..]
Voordat je iets zegt. Ik ben NEUTRAAL. Dus geen geflame aub.
Wat je zegt is in theorie: brommers zijn zeer kwetsbaar maar toch kijken ze niet en rijden ze als mongolen. (niet dat ik zeg dat motorrijders dat ook doen), dus in theorie kan het wel, maar in de praktijk is het anders.
Tja... ik vroeg alleen maar wat je dacht...quote:Op maandag 28 juni 2004 17:32 schreef nogeenmaarten het volgende:
[..]
Dat had hij kunnen doen en mij daarmee een hoop suf zoekwerk kunnen besparen, maar hij deed het niet.
Zeker motorrijdersmentaliteit. We kunnen wel netjes rijden .... , maar we doen het niet.
typisch koekblikken taalquote:Op maandag 28 juni 2004 17:32 schreef nogeenmaarten het volgende:
Zeker motorrijdersmentaliteit. We kunnen wel netjes rijden .... , maar we doen het niet.
Sorryquote:Op maandag 28 juni 2004 18:44 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
houd brommers uit dit topic
[..]
vergelijking met brommers slaat helemaal nergens op. je bent 16, doet een simpel testje en je mag rijden. niet te vergelijken met een motorexamenen nu niets meer over brommers hier
![]()
Daar ben ik van overtuigd, maar dat maakt niet meteen anderen tot waardeloze verkeersdeelnemers.quote:Op maandag 28 juni 2004 18:20 schreef hollander172 het volgende:
Een aantal van ons (de meerderheid) heeft zelf ook een auto en kan daar dus prima over oordelen. Feit blijft dat motorrijden weldegelijk het verkeersinzicht vergroot door de opleiding en de ervaringen in de praktijk. Dit samen met een verhoogd bewustzijn (door de kwetsbaarheid die je hebt) zou in theorie betere verkeersdeelnemers maken.
ik heb het niet over uitzonderingen zoals jij, maar ik praat over het algemeen. ik heb al meerdere malen gezegd dat er sjonnies zijn (zowel in de auto als de motor). en dat er natuurlijk automobilisten zijn die gewoon goed kunnen rijden. maar over het algemeen...quote:Op maandag 28 juni 2004 19:37 schreef CEx het volgende:
[..]
Daar ben ik van overtuigd, maar dat maakt niet meteen anderen tot waardeloze verkeersdeelnemers.
Want het extra inzicht dat je krijgt is een sommige mensen niet besteed, net als met het autorijbewijs.
Er zitten ook mensen in de auto op zoveel mogelijk letten, meestal heeft dat jaren ervaring nodig, soms komt 't nooit.
Dat is nou juist wel een vooroordeel, of er is geen enkele motorrijder met een positieve ervaring.quote:Op maandag 28 juni 2004 18:41 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[quote]
ik wil het wel nog een keer zeggen: iets wat is gebaseerd op ervaringen is geen vooroordeel. een vooroordeel is iets waar over oordeelt zonder er ook maar iets vanaf te weten, zonder enige ervaring ermee.
hoop voor je dat het nu duidelijk is want ik ga het niet nog een keer uitleggen
Je hebt gelijk, je zegt nergens dat elke automobilist niet goed kijkt, maar het zijn je van begin af aan al negatieve reacties op de niet-motorrijders in dit topic die de discussiesfeer aardig verpesten.quote:100% waterdichttriest hoor jouw interpretatie, waar lees jij dat ik zeg dat elke automobilist niet goed kijkt in het verkeer? nergens, maar over het algemeen (lees: te vaak) is dit wel het geval. iets wat motorrijders dagelijks meer dan eens meemaken.
Notabene van een motorrijder zonder B rijbewijsquote:De sfeer in dit topic is hetzelfde als in t verkeer..... altijd maar die nijd en haat naar motorrijders......
Kleine vraag, niet alleen voor jou, maar uitstekend voor dit topic:quote:Op maandag 28 juni 2004 19:43 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
ik heb het niet over uitzonderingen zoals jij, maar ik praat over het algemeen. ik heb al meerdere malen gezegd dat er sjonnies zijn (zowel in de auto als de motor). en dat er natuurlijk automobilisten zijn die gewoon goed kunnen rijden. maar over het algemeen...
zucht...waarom weer die hokjes gedachtenquote:Op maandag 28 juni 2004 19:55 schreef CEx het volgende:
[..]
Dat is nou juist wel een vooroordeel, of er is geen enkele motorrijder met een positieve ervaring.
Vooroordeel is een typisch voorbeeld van simpele inducitie. Neem P(x) is een slechte ervaring met automobilist in grijze auto. Als P(1) && P(2) && P(3) ... && P(n-1) && P(n) geldt (P(x) is false als je een goede ervaring hebt gehad met een grijze auto) dan concludeer jij daaruit dat voor P(n+1) (dus de volgende keer dat je een grijze auto tegen komt) ook geldt dat hij 'true' is (een slechte ervaring dus).
P(1) && P(2) && P(3) ... && P(n-1) && P(n) ==> P(n+1) wordt in de wiskunde simpele inductie genoemd, maar helaas voor jou is het alleen geldig op algebraische deelruimtes, en niet op de totale werkelijkheid.
(heel triviaal voorbeeld, als je vroeger in ijsland leefde zou je er van overtuigd zijn dat alle mensen blank waren...)
Dus sla je wiskunde & logica boeken er maar weer op na
niet mee eens, maar daar ga ik niet nog een keer op in.quote:Als je namelijk iets zegt over ervaringen dan is het een oordeel over die ervaringen, oordeel je echter over iets met behulp van je ervaringen maar voordat je iemand kent/er iets gebeurt. Dan heet dat simpelweg een vooroordeel.
(ooit afgevraagd waar dat voorvoegsel 'voor' vandaan komt)
negatieve reacties idd, ik reageer op de posts van automobilistenquote:Je hebt gelijk, je zegt nergens dat elke automobilist niet goed kijkt, maar het zijn je van begin af aan al negatieve reacties op de niet-motorrijders in dit topic die de discussiesfeer aardig verpesten.
of om een andere motorrijder te quoten:
Notabene van een motorrijder zonder B rijbewijs
dat je het aardig eens met mij bent hoeft toch niet te betekenen dat ik het met alles wat je zegt eens hoeft te zijnquote:Maar als je de rest van mn reacties ook had gelezen was ik het aardig met je stelling eens alleen zag ik het wat minder extreem.
En toch ga je tekeer alsof ik kots op motorrijders.
Jammer hoor, ik heb veel respect voor de meeste motorrijders en ik hou er veel rekening mee, met maar een voorwaarde: Mijn veiligheid eerst.
Je stelt de vraag verkeerd. Je kan beter vragen of het prettig rijden is met woon-werk verkeer in de spits.quote:Op maandag 28 juni 2004 19:57 schreef CEx het volgende:
[..]
Kleine vraag, niet alleen voor jou, maar uitstekend voor dit topic:
Welk verkeer rijden jullie als motorrijders het liefst in, woon-werk verkeer (neem aan drukke wegen) of redelijk rustig met allemaal toeristen en weekendchauffeurs?
In dat geval moet je dat stukje over inductie wel degelijk begrijpen.quote:Op maandag 28 juni 2004 20:04 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
zucht...waarom weer die hokjes gedachtenwaarom mij weer in een hokje willen plaatsen? toevallig heb ik wiskunde op HBO niveau op zak
niet het allerhoogste, ok maar ook niet dat van een ezel, zoals jij impliceert
[..]
niet mee eens, maar daar ga ik niet nog een keer op in.
[..]
negatieve reacties idd, ik reageer op de posts van automobilisten
[..]
dat je het aardig eens met mij bent hoeft toch niet te betekenen dat ik het met alles wat je zegt eens hoeft te zijn
[off-topic]quote:Op maandag 28 juni 2004 20:04 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
toevallig heb ik wiskunde op HBO niveau op zak
Dat is nou juist het probleem waar het topic over gaat...quote:Op maandag 28 juni 2004 20:16 schreef CEx het volgende:
[..]
De toon van de OP was ook al redelijk negatief ipv constructief, ooit aangedacht dat er een hoop automobilisten zijn die niet eens weten dat ze fouten maken?
Ik bedoelde echt het verschil tussen dagelijks (filequote:Op maandag 28 juni 2004 20:12 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Je stelt de vraag verkeerd. Je kan beter vragen of het prettig rijden is met woon-werk verkeer in de spits.
Ik kan je vertellen dat dat een ramp is, zeker het Prins Clausplein in de spits
Heb het precies twee maanden volgehouden. Nu ga ik weer lekker met de scooter door Den Haag naar m'n werk. Kan ik lekker naar voren rijden bij de stoplichten (gaat met een K1100LT net iets lastiger kan ik je vertellen) en veel minder last van auto's (aangezien ik gewoon dezelfde plaats op de weg in neem als met de motor) dan op de snelweg.
Wat was er mis met de snelweg? Nou, het is niet prettig om ca. 2 tot 4 keer per dag gesneden te worden
file rijden bij gecombineerde in- en uitvoegstroken is alles behalve prettig voor een motorrijder, want daar wordt dus echt zeer regelmatig zonder te kijken gewoon 2 tot 3 banen in een keer opgeschoven door automobilisten
En ja... het liefst rij ik gewoon elke dag op de motor naar mijn werk. Ben ook van plan om van de winter (als ik weer wat gespaard heb) een lichte motor erbij te kopen (bijvoorbeeld een Soes GS-500 oid) om daar woon/werk mee te gaan rijden door de stad
Daag Doctor Spock ..quote:Op maandag 28 juni 2004 19:55 schreef CEx het volgende:
Neem P(x) is een slechte ervaring met automobilist in grijze auto. Als P(1) && P(2) && P(3) ... && P(n-1) && P(n) geldt (P(x) is false als je een goede ervaring hebt gehad met een grijze auto) dan concludeer jij daaruit dat voor P(n+1) (dus de volgende keer dat je een grijze auto tegen komt) ook geldt dat hij 'true' is (een slechte ervaring dus).
Op de motor heb je minder last van zondagrijders, omdat je er makkelijker langs kan gaanquote:Op maandag 28 juni 2004 20:20 schreef CEx het volgende:
[..]
Ik bedoelde echt het verschil tussen dagelijks (file)verkeer en het zondags/vakantieverkeer.
Ik kan als automobilist kan me namelijk gruwelijk ergeren aan de onvoorspelbare acties van het zondagsverkeer terwijl ik in het dagelijkse verkeer (en dan vooral op de snelweg) redelijk in kan schatten wat ze van plan zijn.
Dus voor mij is het een groot verschil en ik vroeg me dus af of dit op de motor alleen maar erger was of het niet zoveel scheelt (maw het verkeer is altijd vervelend)
quote:Op maandag 28 juni 2004 20:23 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Daag Doctor Spock ..![]()
Ik wist dat we al jaren geinfiltreerd waren..
ik denk dat het een te beperkte gedachtengang is om inductie erop los te laten. het ging om de benadering van het vooroordeel, jouw voorbeeld met die rode auto heb ik genoeg uitgelegd.quote:Op maandag 28 juni 2004 20:16 schreef CEx het volgende:
[..]
In dat geval moet je dat stukje over inductie wel degelijk begrijpen.
(En ik impliceer helemaal niet dat je een ezel bent, en let wel je bent niet de enige die mijn reactie doorleest)
jouw toon zei genoeg; ik moet mijn wiskunde boekjes er maar op na slaan.quote:En welk hokje plaats ik je daar in?
wat PatM zei, daar gaat het nu juist om! de meeste automobilisten hebben geen idee dat ze zo slecht rijden en kijken. op zo'n moment als mijn voorbeeld in mijn OP maken ze een fout waar ze geen weet van hebben en dan vervolgens gaan schelden op die motorrijder.quote:De toon van de OP was ook al redelijk negatief ipv constructief, ooit aangedacht dat er een hoop automobilisten zijn die niet eens weten dat ze fouten maken?
wat betreft verkeersinzicht en de fouten die automobilisten vaak maken door lui te rijden, een auto nodigt dat ook wel uit (zie uitleg verderop), trek ik ook een dikke grens.quote:En dat ik het aardig met je eens bent betekent zeer zeker niet dat je het met me eens moet zijn, maar meteen zo'n aggresieve reactie is gewoon ongenuanceerd.
Zo lijkt het alsof je echt een dikke grens trekt tussen de betrokken partijen.
Blijkbaar kan ik je niet overtuigen ook niet met het befaamde ijslandersvoorbeeldquote:Op maandag 28 juni 2004 20:30 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
ik denk dat het een te beperkte gedachtengang is om inductie erop los te laten. het ging om de benadering van het vooroordeel, jouw voorbeeld met die rode auto heb ik genoeg uitgelegd.
quote:jouw toon zei genoeg; ik moet mijn wiskunde boekjes er maar op na slaan.
[quote]
owh dat was als reactie op "ik leg het niet nog een keer uit"
Ezels zitten er genoeg op Fok! maar die lukt het niet om een fatsoenlijke OP te formuleren
[quote]
wat PatM zei, daar gaat het nu juist om! de meeste automobilisten hebben geen idee dat ze zo slecht rijden en kijken. op zo'n moment als mijn voorbeeld in mijn OP maken ze een fout waar ze geen weet van hebben en dan vervolgens gaan schelden op die motorrijder.
en dan ontstaat er een verkeerd beeld plus vooroordelen. dat bedoel ik met vooroordelen.
quote:wat betreft verkeersinzicht en de fouten die automobilisten vaak maken door lui te rijden, een auto nodigt dat ook wel uit (zie uitleg verderop), trek ik ook een dikke grens.
want, laten we wel wezen, de alertheid en het vereiste concentratievermogen is in een auto vele malen minder dan op een motor. als eigen voorbeeld: zo'n 3 jaar geleden toen ik elke dag op en neer naar zwolle reed vanuit arnhem kwam ik een keer thuis en ik besefte dat ik me helemaal niet kon herrineren dat ik bepaalde stukken had gereden.
dat kwam omdat ik veel aan mijn hoofd had en gewoon op de automatische piloot naar huis reed. dus met een minimaal bewust ben je in staat om een route af te leggen die je heel vaak hebt gereden. dat zegt genoeg over de alertheid. dit is trouwens niet maar 1 keer voorgekomen.
En dan te bedenken dat er nog een hoop mensen zijn die 3-4 keer over het auto-examen doenquote:Op maandag 28 juni 2004 20:44 schreef PatrickM het volgende:
O ja, voor de automobilisten... er is laatst uit onderzoek gebleken dat het motor-examen 3x moeilijker is om te halen dan het auto-examen... en dat was met het examenstelsel voor de splitsing BV en VD per 1 april 2004...
En te bedenken dat bij het motor-examen iets van 50% de eerste keer slaagt en praktisch de rest de tweede keer... natuurlijk blijft er dan nog een klein percentage over, maar dat zijn over het algemeen de zenuweleijers met examenvreesquote:Op maandag 28 juni 2004 20:48 schreef CEx het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat er nog een hoop mensen zijn die 3-4 keer over het auto-examen doen :')
Ja, ik denk van wel, dit is gewoon een synoniem voor automobilisten die veel wordt gebruikt onder de motorrijders, en hoef je in principe niet negatief op te vatten.quote:Op maandag 28 juni 2004 21:37 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
als je WEL goed kijkt in je spiegels en liev bent voor motoventjes ben je dan nog een koekblikbestuurder?
Meeste motor-examinatoren zijn motorliefhebbers.quote:Op maandag 28 juni 2004 20:55 schreef PatrickM het volgende:
[..]
En te bedenken dat bij het motor-examen iets van 50% de eerste keer slaagt en praktisch de rest de tweede keer... natuurlijk blijft er dan nog een klein percentage over, maar dat zijn over het algemeen de zenuweleijers met examenvrees
En oja... niet te vergeten en onderschatten, automobilisten halen hun papiertje om het praktische en niet vanwege de passie, terwijl motorrijders hun papiertje vaak halen wegens de passie (en hebben vaak al enkele jaren ervaring met auto, en ook daar zijn uitzonderingen op, he Riet).
generaliseren -10quote:Op maandag 28 juni 2004 21:55 schreef yup het volgende:
[..]
Meeste autoexaminatoren zijn gefrustreerde mannetjes/vrouwtjes die je laten zakken/slagen aan de hand van het feit of ze gisteravond niet/wel sex hebben gehad.
Zie jij het verschil? Als jij een beetje te hard rijd bij je motor-examen (deed iemand die ik vroeger kende, 90 op 70 weg) dan zal je niet zo snel zakken, doe dat bij een auto-examen, en bye bye rijbewijs![]()
Dat komt ook omdat de personen in kwestie al een B-rijbewijs hebben.....quote:Op maandag 28 juni 2004 20:55 schreef PatrickM het volgende:
[..]
En te bedenken dat bij het motor-examen iets van 50% de eerste keer slaagt en praktisch de rest de tweede keer... natuurlijk blijft er dan nog een klein percentage over, maar dat zijn over het algemeen de zenuweleijers met examenvrees
En oja... niet te vergeten en onderschatten, automobilisten halen hun papiertje om het praktische en niet vanwege de passie, terwijl motorrijders hun papiertje vaak halen wegens de passie (en hebben vaak al enkele jaren ervaring met auto, en ook daar zijn uitzonderingen op, he Riet).
ahh. das wel jammer, ik wil er ook bij horen namelijkquote:Op maandag 28 juni 2004 21:55 schreef Gerako het volgende:
[..]
Ja, ik denk van wel, dit is gewoon een synoniem voor automobilisten die veel wordt gebruikt onder de motorrijders, en hoef je in principe niet negatief op te vatten.
Net zoals een racemotor altijd buikschuiver werdt/wordt genoemd.
quote:Op maandag 28 juni 2004 21:52 schreef Gerako het volgende:
Die rijden dan zeker allemaal in de Noorkop want ik ben hier in de vier jaar dat ik motor rij nog nooit echt over het hoofd gezien door iemand, in ieder geval niet op een gevaarlijke manier.
Sorry, maar ik heb het echt nog niet meegemaakt, gelukkig maar eigenlijk. Tenminste niet dat er een onveilige situatie is ontstaan, of dat een van beide moest remmen of uitwijken.quote:Op maandag 28 juni 2004 21:57 schreef Patrick281 het volgende:
[..]Hoe kan dat nou .. het is mij zelf met lessen geleerd .. en toen ik dat al vergeten was word ik er nog dagelijks aan herinnerd .. als ik rijd tenminste ..
![]()
Ik ben juist een paar keer gezakt doordat ik te actief reed met de motor.quote:Op maandag 28 juni 2004 21:55 schreef yup het volgende:
Zie jij het verschil? Als jij een beetje te hard rijd bij je motor-examen (deed iemand die ik vroeger kende, 90 op 70 weg) dan zal je niet zo snel zakken, doe dat bij een auto-examen, en bye bye rijbewijs![]()
Iets wat vrienden heet?quote:Op maandag 28 juni 2004 21:56 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
generaliseren -10
autoexaminatoren zijn ook gewoon mensen en daar zitten zoals met alles goede en slechte bij..
trouwens yup, hoe kan jij dat weten, je hebt nog niet eens afgereden..
Terug naar de basis van dit verhaal: dus je wordt wel eens over het hoofd gezien maar het leidt nooit tot gevaarlijk situatie's..quote:Op maandag 28 juni 2004 22:00 schreef Gerako het volgende:
[..]
Sorry, maar ik heb het echt nog niet meegemaakt, gelukkig maar eigenlijk. Tenminste niet dat er een onveilige situatie is ontstaan, of dat een van beide moest remmen of uitwijken.
Laat ik het dan zo zeggen, ik heb nog niet doorgehad dat iemand mij over het hoofd heeft gezien.quote:Op maandag 28 juni 2004 22:08 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Terug naar de basis van dit verhaal: dus je wordt wel eens over het hoofd gezien maar het leidt nooit tot gevaarlijk situatie's..
Ik nodig je uit om tijdens de spits de route te rijden die ik moet rijden met de motor om naar m'n werk te komen... dan maak je het minimaal 2x per dag meequote:Op maandag 28 juni 2004 22:00 schreef Gerako het volgende:
[..]
Sorry, maar ik heb het echt nog niet meegemaakt, gelukkig maar eigenlijk. Tenminste niet dat er een onveilige situatie is ontstaan, of dat een van beide moest remmen of uitwijken.
Dus als je met je examinator de koffer induikt,dan slaag je altijd.....quote:Op maandag 28 juni 2004 21:55 schreef yup het volgende:
[..]
Meeste motor-examinatoren zijn motorliefhebbers.
Meeste autoexaminatoren zijn gefrustreerde mannetjes/vrouwtjes die je laten zakken/slagen aan de hand van het feit of ze gisteravond niet/wel sex hebben gehad.
Oh ja? Als jij de zoekfunctie gebruikt zal je zien dat het CBR/rijexaminator vaak besproken zijn... En in die discussies heb ik tot nu geen goed woord gezien.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:25 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Dus als je met je examinator de koffer induikt,dan slaag je altijd.....
De grootste onzin in dit topic.
Als je goede voertuig beheersing hebt, dan slaag je,heb je dit niet dan zak je....
Wat zou het die examinator toch in hemels naam intreseren of je zakt of slaagt,ze staan niet op provisie,hebben geen quota en zijn onafhankelijk.
quote:Op maandag 28 juni 2004 22:05 schreef yup het volgende:
[..]
Die vriend van mij (broertje van zus in kwestie), heeft 20 rijlessen gehad, en rijd ongeveer net zo goed, zo niet, beter dan mij (en ik rij GOED, geloof me maar),
zonder rijbewijs?quote:Op maandag 28 juni 2004 22:05 schreef yup het volgende:
Dat is de enige reden. Ik heb een boel keren met die maat meegereden, en hij rijd gewoon goed, vrijwel zonder fouten. Kijkt goed, spiegelt goed, knippert goed (ik let altijd daarop).
quote:Op maandag 28 juni 2004 22:05 schreef yup het volgende:
Dus meneer Toyota boy
Het maakt me niet uit wat andere mensen er van vinden,ik vind het de grootste bull.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:38 schreef yup het volgende:
[..]
Oh ja? Als jij de zoekfunctie gebruikt zal je zien dat het CBR/rijexaminator vaak besproken zijn... En in die discussies heb ik tot nu geen goed woord gezien.
Ik heb toch echt gezien dat die jongen beter reed dan zijn zus. En die zus is niet mooi ofzo, maar ik denk dat de examinator medelijden heeft gekregen ofzo? Want 80 lessen zijn niet mals vriend, doe dat maar eens keer 35 en je mond valt open van verbazing, en na al die lessen nog steeds niet goed heeeel erg belabberd kunnen rijden
Heb 2x tijdens rijles meegereden (dat was laatst dus), mag dat ook al weer nietquote:Op maandag 28 juni 2004 23:44 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
[..]
zonder rijbewijs?
[..]
Maar je moet toch toegeven dat het afhangt van de bui van de examinator. Precies hetzelfde als bij een agent, als ie in een goede bui is zal ie je niet zo snel bekeuren dan als ie in een slechte bui is.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:49 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Het maakt me niet uit wat andere mensen er van vinden,ik vind het de grootste bull.
Je hoort toch bijna nooit de echte waarheid van de gezakte,het ligt immers altijd aan een ander(want niemand vind het leuk om te zakken).
Mijn moeder heeft 13 jaar gewerkt bij iemand thuis die bij exames aflegde voor het CBR,en hun hebben geen enkel baat bij het laten zakken of slagen van een kandidaat.
En je kunt wel bij een kennis in de auto hebben gezeten tijdens het lessen,maar tijdens het examen was er niemand bij,behalve de examinator/instructeur.
Ben ik niet met je eens...quote:Op maandag 28 juni 2004 23:49 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Het maakt me niet uit wat andere mensen er van vinden,ik vind het de grootste bull.
Je hoort toch bijna nooit de echte waarheid van de gezakte,het ligt immers altijd aan een ander
...
Helemaal mee eens.. en ik ben echt helemaal weg van motoren, maar in dit geval zit je er toch even naast denk ik, TSquote:Op maandag 28 juni 2004 09:56 schreef ShaoliN het volgende:
Je geeft aan dat motorrijders vaak te hard rijden, maar wel verantwoord te hard... Dat blijkt idd als ze weer eens onder de voorbanden van een auto liggen.Wat een slap geleuter in je openingspost. Je kunt ook niet jouw mening als feit profileren. Dat maakt je betoog zeker niet overtuigend.
om eerlijk te zijn wel. net wat je zegt, het is een hele comfortabele omgeving waarbij je niet zo hoeft bezig te zijn met het voertuig zelf.quote:Op maandag 28 juni 2004 20:47 schreef CEx het volgende:
Ik denk dat het verschil in alertheid nooit weggewerkt kan worden, een auto is nou eenmaal een omgeving die zo comfortabel en veilig mogelijk wordt gemaakt en daar wordt je snel een stuk minder alert van.
Heb je daar trouwens nu met de auto nog steeds last van?
Het zou geen cent waard zijn als je, omdat je motorrijder bent, het om die reden eens zou zijn in den beginnequote:Op maandag 28 juni 2004 21:52 schreef Gerako het volgende:
Het spijt me heel erg OPM, maar ik als motorrijder kan het toch niet eens zijn met je verhaal.
Ik wil niks uit de weg ruimen, ik begon met te zeggen dat motorrijders vaak te hard rijden. dat is een feit. Maar ik maak wel degelijk onderscheid tussen verantwoord en onverantwoord hard rijden.quote:Het vooroordeel over motorrijders die altijd te hard en onwijs rijden bestaat, daar heb je gelijk in.
Maar uit jouw verhaal maak ik een beetje op dat je dat uit de weg wilt ruimen, maar dat moet je zelf ook niet beginnen dat ALLE motorrijders beter opletten in het verkeer wat dit is gewoon niet zo en kan ook niet als je redelijk nadenkt.
Meeste motorrijders rijden te hard, maar ik vindt niet dat je kunt zeggen dat je verantwoord hard kunt rijden, je kunt wel een paar kilometers verantwoord hard rijden, maar niet veel te hard, ook niet als je rijbaan bijna leeg is.
Dat kan ik wel beweren. Om alleen al het motorexamen te halen moet je over een bepaald inzicht beschikken, die je in veel mindere mate hoeft te bezitten als je opgaat voor je B rijbewijs.quote:Alle motorrijders hebben een veel beter inzicht. Dat kun je natuurlijk niet beweren, een automobilist moet net zo ver vooruit kijken als een motorrijder over het algemeen en er zijn genoeg motorrijders die bijna geen verkeersinzicht hebben en domweg heel gevaarlijk rijden.
dan heb je geluk en ben je, als ik de rest hier mag geloven, 1 van de weinigen die dat niet vaak overkomt. Als wij gaan meeten en ik rijd over de snelweg naar de verzamelplaats gebeurd het me 2 tot 3 keer.quote:Je kunt niet alle motorrijders over èèn kam scheren, automobilisten ook niet natuurlijk en zijn ook genoeg automobilisten die wel in hun spiegels kijken. Die rijden dan zeker allemaal in de Noorkop want ik ben hier in de vier jaar dat ik motor rij nog nooit echt over het hoofd gezien door iemand, in ieder geval niet op een gevaarlijke manier.
sorry, maar ook daar ben ik het niet mee eens! Ik hoef me toch niet als motorrijder extra zichtbaar te maken?? die automobilisten moeten gewoon regelmatig in hun spiegels kijken en niet alleen als ze hun inhaalmanoevre al gestart zijn (dus als ze al naar links gaan).quote:Het voorbeeld over het inhalen is jouw een keer overkomen, mij nog nooit, je zou er zelf ook wat aan kunnen doen, bijvoorbeeld aan je eigen zichtbaarheid. Je zou kunnen overwegen om ook overdag met grootlicht te rijden, of een grootlicht signaal te geven vlak voor het inhalen, daarom staat er ook "PASS" bij het knopje van het grote licht bij een motor, tenminste bij de meeste.
dat zijn echt geen vooroordelen, hoor. Het over hoofd gezien worden gebeurd niet alleen op de motor (wel veel vaker), maar ook regelmatig in de auto (woon-werk verkeer). Maar het klopt, wel het is altijd een kleine groep die het verpest voor de anderen maar die kleine groep wordt steeds groter.quote:Kortom, een aantal dingen heb je wel gelijk in, maar gebruik dan niet zelf alle vooroordelen over de automobilisten.
Er zijn gewoon een paar die het voor de grote groep verpesten, maar die heb je zowel onder de automobilisten als onder de motorrijders.
Jij "klaagt" over het feit dat je vaak over het hoofd gezien wordt, maar je wilt er niks aan doen om zichtbaarder te worden?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 08:04 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
sorry, maar ook daar ben ik het niet mee eens! Ik hoef me toch niet als motorrijder extra zichtbaar te maken?? die automobilisten moeten gewoon regelmatig in hun spiegels kijken en niet alleen als ze hun inhaalmanoevre al gestart zijn (dus als ze al naar links gaan).
mijn positie op de weg is altijd zoals die mij is aangeleerd, uit de dodenhoek links van het midden zodat de bestuurder voor mij, mij kan zien en in de binnenspiegel en in de linkerbuitenspiegel.
[..]
Niks aan doen? Mijn positie op de weg zou meer dan voldoende moeten zijn. Een simpele blik in 1 vd spiegels (binnen of linkerbuiten) en hij weet dat ik achter hem rijd. Helaas gebeurd dit veel te weinig.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 09:04 schreef Gerako het volgende:
Jij "klaagt" over het feit dat je vaak over het hoofd gezien wordt, maar je wilt er niks aan doen om zichtbaarder te worden?
groot licht vind ik niet zo’n goed idee, de hoogte vd koplamp is al op een irritante hoogte voor auto’s en als je ook nog eens groot licht gaat voeren kan dit verblinden.quote:Een motorrijder met grootlicht aan valt veel meer op als eentje die met dimlicht rijdt.
das waar, daarom jengel ik (tegenwoordig) ook wat aan het gas om mijn aanwezigheid duidelijk te maken. maar waarom mogen wij, motorrijders, niks verwachten van automobilisten?quote:Het is zo eenvoudig om er zelf wat aan te verbeteren, veel simpeler als al die automobilisten meer te laten kijken.
Gerako, het is toch niet de bedoeling dat je op de motor consequent met groot licht rijdt? Zo zorg je er enkel voor dat tegenliggers verbind worden en maak je het verkeer alleen maar onveiliger. (okee niet voor jezelf maar voor de andere baan.)quote:Op dinsdag 29 juni 2004 09:04 schreef Gerako het volgende:
[..]
Jij "klaagt" over het feit dat je vaak over het hoofd gezien wordt, maar je wilt er niks aan doen om zichtbaarder te worden?
Een motorrijder met grootlicht aan valt veel meer op als eentje die met dimlicht rijdt. Het is zo eenvoudig om er zelf wat aan te verbeteren, veel simpeler als al die automobilisten meer te laten kijken.
het klinkt wat overtrokken die zwaailichten en kerstbomen maar komt in feite op hetzelfde neer.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 10:03 schreef PatrickM het volgende:
Moeten we dalijk anders met zwaailichten en sirenes gaan rijden om op te vallen voor de drommels die ziitten te slapen?
Dat klink al heeeel erg onverantwoord....een active rijstijl....quote:Op maandag 28 juni 2004 10:52 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Mensen houden inderdaad geen rekening met een actieve rijstijl.
On topic: De rijbewijs discussie laat ik er niet buiten. Zonder rijbewijs vind jij jezelf al beter rijden (spiegelen, om je heen kijken) dan bijv. je vader en heb je hier het hoogste woord over verkeersinzicht en geef je er blijk van dat jij tijdens een rijles wel kunt beoordelen hoe iemand rijdt terwijl een examinator dat volgens jou niet in een half uur kan.quote:Op maandag 28 juni 2004 18:13 schreef yup het volgende:
AUB hou die rijbewijs discussie hierbuiten.
En wat doe je als je iemand, een voetganger of een motorrijder, ongelukkig of doodrijdt? Geef je dan weer de naam van je neef/oom op? Of ga je er snel vandoor?quote:Ik mag het niet besturen, maar toch doe ik het. En vaak ook nog, en als ik gepakt word geef ik wel de naam van een neef/oom die 19 is en wel een rijbewijs heeft.
Ten eerste, jij hebt het IQ van een stroopkoek.quote:Ik mag het niet besturen, maar toch doe ik het. En vaak ook nog, en als ik gepakt word geef ik wel de naam van een neef/oom die 19 is en wel een rijbewijs heeft.
zelfingenomen hufterquote:Op maandag 28 juni 2004 18:13 schreef yup het volgende:
[..]
Ik mag het niet besturen, maar toch doe ik het. En vaak ook nog, en als ik gepakt word geef ik wel de naam van een neef/oom die 19 is en wel een rijbewijs heeft.
het hufterige hieraan is dat ie anderen hiermee kan betrekken, iets wat je niet beseft als je zonder rijbewijs rondrijdt. Je denkt dat kunt rijden maar het enige wat je ws. kunt is schakelen, sturen en remmen.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:20 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
zelfingenomen hufter
hoor je eigenlijk wel wat je zegt?
*zonder rijbewijs rijden
*valse naam opgeven
en dat vind je zo te zien heel normaal..
wat voor ouders heb jij, die dit soort ongein toelaten.. of jat je ook nog stiekum je pa zijn auto?
ook een hufter dusquote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:28 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
Maarja, ik mag eigenlijk niks zeggen na ook een tijd zonder rbw in een auto te hebben gereden![]()
Dat is bij een max van 40 km/u voor de automobilist en max 10 km/u harder voor de motorrijder.quote:Op maandag 28 juni 2004 10:16 schreef Croga het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan de snelheid van de autos.... In principe mag een motorrijder er tussendoor rijden zolang de snelheid van de autos onder de 50km/h zit. De regel is dat de motorrijder 20km/h sneller mag rijden dan de autos met een maximum van 50km/h (voor de motorrijder).....
achteraf gezien wel, stel dat ik iemand had aangereden iddquote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:32 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
ook een hufter dus
De motorrijder omdat die de wet overtreedquote:Op maandag 28 juni 2004 13:33 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Kort op een ander rijden is een lastig punt omdat asociaal te noemen of niet. Het is immers zo dat als je als motorrijder 2 seconden afstand houdt op de snelweg dat er geheid een auto tussen komt, niet geheel onlogisch... heeft te maken met wat je al eerder noemde... een motor is kleiner, smaller etc. gewoon iets psychologisch dus.
Rechts vind ik in veel gevallen niet asociaal, waarom? Links blijven rijden is zo een beetje ergernis nummer een. En het voordeel van een motor? Even een tel gas erop en je bent er voorbij (je hebt immers minder ruimte nodig om in te halen, door een vlottere acceleratie. Bovendien heb je ook, omdat je kleiner en smaller bent met de motor, minder ruimte nodig om weer in te voegen ergens...
Wat ik dan regelmatig meemaak op de Wippolderlaan in Den Haag / Wateringen is dat men gewoon naast elkaar blijft hangenTja... dan heb je ook een voordeel met motor, je bent smaller, dus dan gaat bij mij het gas erop en dan er tussendoor...
Het is een kwestie van perceptie... een koekblikker zegt over de meeste dingen dat het asociaal is, een motorrijder zegt dat de actie van de motorrijder logisch is...
En het hangt van de inzicht van de heren in het blauw af wie er aan de kant gezet gaat worden
(mochten ze het zien er actie op ondernemen)
en onnodig linksrijden is toegestaan door koekblikkenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:41 schreef mvt het volgende:
[..]
De motorrijder omdat die de wet overtreed
hangt er vanaf hoe en wat ze naast elkaar rijdenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:42 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
en onnodig linksrijden is toegestaan door koekblikken?
Nee: dan is het niet onnodig linksrijdenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:48 schreef mvt het volgende:
hangt er vanaf hoe en wat ze naast elkaar rijden
onnodig linksrijden is net zo verbodenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:48 schreef mvt het volgende:
rechts inhalen= verboden
Met groot licht rijden is idd erg irritant voor het overige verkeer. Daarbij komt ook nog eens dat, hoewel je zichtbaarheid beter wordt, het voor het overige verkeer veel moeilijker wordt om je snelheid en afstand te schatten, omdat ze als het ware verblind worden. Je ziet alleen één lichtvlek. Doe wel je gewone dimlicht aan. Dit zorgt al voor een veel betere zichtbaarheid (maar ik neem aan dat bijna iedere motorrijder dit al doet, aangezien het standaard aangeleerd wordt met rijlessen)quote:Op dinsdag 29 juni 2004 10:03 schreef PatrickM het volgende:
Gerako, ik heb het een keer gehad met een toerritje die ik met collega's heb gereden. Reed een collega achter me met grootlicht... is echt zwaar irritant, not done dus wat mij betreft. De juiste positie op de weg zou voldoende moeten zijn. Moeten we dalijk anders met zwaailichten en sirenes gaan rijden om op te vallen voor de drommels die ziitten te slapen?
quote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:52 schreef ploderus het volgende:
Toch moet ik wel zeggen dat ik sinds ik ben gaan motorrijden, ik ook veel beter ben gaan autorijden. Als motorrijder krijg je veel meer training in situaties inschatten, ver vooruit kijken en defensief rijden. Dit ben ik ook tijdens ritten in de auto gaan toepassen. Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik nu beter rijdt dan automobilisten. Misschien reed ik voor ik motor ging rijden wel helemaal bagger en is dat nu iets minder bagger geworden
Nogal tegenstrijdigquote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:52 schreef ploderus het volgende:
Maar om even in te gaan op deze discussie. Over het algemeen zou er in het verkeer beter gekeken mogen worden. Niet alleen door automobilisten, maar ook door motorrijders. Hoewel er zat ongelukken met motorrijders gebeuren door automobilisten die niet genoeg kijken, gebeuren er ook zat ongelukken door motorrijders die toch niet genoeg vooruit kijken. Veel dingen kun je ruim van te voren zien aankomen. Als bijvoorbeeld een auto voor je al een tijdje met een redelijk snelheidsverschil inloopt op zijn voorganger, kun je er al van uitgaan dat hij in gaat halen. Zulk soort situaties worden nogal eens niet goed genoeg ingeschat. Blijf als motorrijder ook niet te lang naast een auto rijden, maar zorg minimaal voor een klein snelheidsvershil. Zo voorkom je dat een automobilist vergeet dat jij er nog rijdt. Dit zijn enkele kleine dingen die mijn instructeur mij vanaf het begin heeft aangeleerd en ik probeer ze ook zoveel mogelijk toe te passen. (al vergeet ik het ook nog wel eens..)
Je kunt ook niet zomaar zeggen dat automobilisten niet genoeg kijken. Er zijn automobilisten die nauwelijks kijken, maar die verpesten het voor de rest. Hoe de verhouding ligt tussen deze twee groepen durf ik niet te zeggen, al zegt mijn gevoel dat de niet-kijkers de meerdereheid heeft
ook hier lees ik een tegenstrijdigheid. Je zegt het zelf al, tijdens de motorlessen word je veel meer getraind om defensief te rijden en ver vooruit te kijken en zoveel mogelijk te voorspellen.quote:Als laatste over het verkeersinzicht: motorrijders hebben niet per definitie meer inzicht dan automobilisten. Toch moet ik wel zeggen dat ik sinds ik ben gaan motorrijden, ik ook veel beter ben gaan autorijden. Als motorrijder krijg je veel meer training in situaties inschatten, ver vooruit kijken en defensief rijden. Dit ben ik ook tijdens ritten in de auto gaan toepassen. Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik nu beter rijdt dan automobilisten. Misschien reed ik voor ik motor ging rijden wel helemaal bagger en is dat nu iets minder bagger geworden
Je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 10:47 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
On topic: De rijbewijs discussie laat ik er niet buiten. Zonder rijbewijs vind jij jezelf al beter rijden (spiegelen, om je heen kijken) dan bijv. je vader en heb je hier het hoogste woord over verkeersinzicht en geef je er blijk van dat jij tijdens een rijles wel kunt beoordelen hoe iemand rijdt terwijl een examinator dat volgens jou niet in een half uur kan.Jij bent echt een wonderkind, of niet?
[..]
En wat doe je als je iemand, een voetganger of een motorrijder, ongelukkig of doodrijdt? Geef je dan weer de naam van je neef/oom op? Of ga je er snel vandoor?
Waarom heb ik gelijk een IQ van een stroopkoek?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:04 schreef Rietvaerder het volgende:
[..]
Ten eerste, jij hebt het IQ van een stroopkoek.
Ten tweede ben je ook nog eens heel onverantwoordelijk bezig....wat Scrutinizer al zei, wat doe jij als je iemand invalide of dood rijdt? Je bent dan immers niet verzekerd....
Iemand die zo onverantwoordelijk is is nog niet toe aan zn rijbewijs...
Mijn vader laat nooit zoeits niet toe, me moeder kan niets zeggen, dus reken maar uit. En verder ik doe het al bijna niet meer.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 11:20 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
zelfingenomen hufter
hoor je eigenlijk wel wat je zegt?
*zonder rijbewijs rijden
*valse naam opgeven
en dat vind je zo te zien heel normaal..
wat voor ouders heb jij, die dit soort ongein toelaten.. of jat je ook nog stiekum je pa zijn auto?
hehehe.. zo ken ik je nietquote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:41 schreef yup het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Verder ben je wel aardigquote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:41 schreef yup het volgende:
Waarom heb ik gelijk een IQ van een stroopkoek?Verder heb je gelijk.
Ik ga niet zitten te flamen tegen mensen die gelijk hebbenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:48 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
hehehe.. zo ken ik je niet
goed dat je inziet dat het gewoon klote is ivm verzekering en wat je andere aan kan doen.
haal je rijbewijs gewoon snel kan je zoveel rijden als je wilt.![]()
b.t.w excuses wat je moeder betreft
Circuit?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:50 schreef Rietvaerder het volgende:
[..]
Verder ben je wel aardig
Nee, het is gewoon dom om te doen..... en ja ook ik heb zonder rijbewijs gereden, maar op plaatsen waar dat mocht
Klopt dus niet wat je zegt,jij moet een goed antwoord geven,kan dit niet,en word dus zenuwachtig(begrijpelijk btw),gaat door die zenuwen nog meer fouten maken : gezakt dus.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:56 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens...
Heel verhaal...
vuil boefjequote:Op dinsdag 29 juni 2004 12:51 schreef yup het volgende:
[..]
Maar je hoeft je niet te excuseren, ik bedoel dat mijn moeder mij niets kan vertellen snap je.
Dit is wel zo'n gelulquote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:29 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Klopt dus niet wat je zegt,jij moet een goed antwoord geven,kan dit niet,en word dus zenuwachtig(begrijpelijk btw),gaat door die zenuwen nog meer fouten maken : gezakt dus.
Examinator wijkt gewoon niet van haar.zijn boekje af,je had dit moeten weten(tja vind het ook lullig,maar dit ter zijde).Goede antwoorden + goed rijden = slagen, slechte antwoorden+minder goed rijden = zakken.
Als je op school je examen doet, dan is er ook maar 1 antwoord correct,jammer maar helaas is dat in dit geval ook zo(technisch gezien niet,maar theorietechnisch wel,er zijn legio merken auto's die niet afgevuld zijn met koelvloeistof,maar gewoon met water en antivries)
Tja... zijspoor discussietjequote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:15 schreef hollander172 het volgende:
Waar gaat het in hemelsnaam over?![]()
quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:07 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Dit is wel zo'n gelul
Het maakt geen flikker uit... als het maar iets met koel en vocht heeft te maken, zal ieder normaal denken mens het antwoord accepteren...
Je zit daar niet om een examen autotechniek af te leggen...
Oftewel, je moet aanwijzen welk dopje voor wat is... en om dan te gaan miereneuken of je het nou koelwater of koelvloeistof noemt...
Een examinator hoort juist met die dingen een beetje in een relaxte ontspannen zweer te creeeren, niet om mensen het harnas in te jagen
Maar ja... M.A.F. Vlek-van der Linde is nou eenmaal full-time [afbeelding]
Of je kan gewoon nie ryjuh!!!quote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:07 schreef PatrickM het volgende:
[..]
Dit is wel zo'n gelul
Het maakt geen flikker uit... als het maar iets met koel en vocht heeft te maken, zal ieder normaal denken mens het antwoord accepteren...
Je zit daar niet om een examen autotechniek af te leggen...
Oftewel, je moet aanwijzen welk dopje voor wat is... en om dan te gaan miereneuken of je het nou koelwater of koelvloeistof noemt...
Een examinator hoort juist met die dingen een beetje in een relaxte ontspannen zweer te creeeren, niet om mensen het harnas in te jagen
Maar ja... M.A.F. Vlek-van der Linde is nou eenmaal full-time [afbeelding]
Zeikurdquote:Op dinsdag 29 juni 2004 14:19 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Of je kan gewoon nie ryjuh!!!
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |