Groene olijven zijn nog niet rijp, donkere wel, (heb het niet over die olijven die je eet) en rijpe olijven geven een sterker smakende olijfolie.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:47 schreef Furby het volgende:
Is er eigenlijk nog verschil tussen de zwarte en groene olijven als ge d'r olie van maakt ?
Eigenlijk moet je geen enkel vet oververhitten, maar okay olijfolie. Prima om in te bakken en braden, maar er niet in frituren. Dan wordt het vet namelijk herhaald hoog verhit, en dat schijn niet zo tof te zijn.quote:Op zondag 27 juni 2004 02:32 schreef Ouwesok het volgende:
Ik gebruik ook die van de Aldi, gooit in vergelijkende testen steeds hoge ogen.
Voor bakken heb ik me wel eens laten vertellen dat je olijfolie niet al te heet moet stoken, is dat ook weer een verhaal uit een of andere duim gezogen of klopt het deze keer allemaal een keer wel
Piet zou piet niet zijn als ie daar geen verhelderend antwoord op heeft
je bedoelt witte of troebel afzetting? Dan staat ie te koud, en stollen de vetten al gedeeltelijk, Zet maar eens een fles olijfolie in de koelkast, of in de vriezer, word ie helemaal zoquote:Op zondag 27 juni 2004 11:51 schreef Martijn_77 het volgende:
Hoort een olijf olie altijd helder te zijn of mag er ook van de drap onderin liggen?
Hmmm, ik heb Bertolli gekocht, niet koud, en hij is troebel...wittig.quote:Op zondag 27 juni 2004 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
je bedoelt witte of troebel afzetting? Dan staat ie te koud, en stollen de vetten al gedeeltelijk, Zet maar eens een fles olijfolie in de koelkast, of in de vriezer, word ie helemaal zo
Nee, gewoon een troebele drap een soort bezinking. Hij staat in een keukenkast dus volgens mij niet te koud.quote:Op zondag 27 juni 2004 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
je bedoelt witte of troebel afzetting? Dan staat ie te koud, en stollen de vetten al gedeeltelijk, Zet maar eens een fles olijfolie in de koelkast, of in de vriezer, word ie helemaal zo
Merk?quote:Op zondag 27 juni 2004 12:21 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, gewoon een troebele drap een soort bezinking. Hij staat in een keukenkast dus volgens mij niet te koud.
In die prijs van bijv Bertolli betaal je natuurlijk ook die reclamespotjes met dansende bejaarden. Verder hebben ze bij Bertolli en Carbonell heel goed begrepen dat er een flinke hoeveelheid mensen overstag gaat wanneer je je merkje maar voldoende cachet meegeeft. Al zou er dan SAE 15/W40zo lekker dat je auto er zelf om vraagt in die fles zitten dan maakt het nog niet veel uit, als het goeie merkje er maar op staat en het prijstechnisch duidelijk niet voor het gepeupel bedoeld isquote:Op zondag 27 juni 2004 02:53 schreef BBQ-kip het volgende:
Olijfolie van de Alri rules!
Als ik zie van je voor merken als Bertolli of Carbonell ofzo moet betalen, brrr, die flessen zien er heel mooi uit maar die zet ik toch weer heel snel terug hoor, mij te duur en die van de ALdi is echt prima voor allerlei gebruik.
Tjaquote:Op zondag 27 juni 2004 12:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In die prijs van bijv Bertolli betaal je natuurlijk ook die reclamespotjes met dansende bejaarden. Verder hebben ze bij Bertolli en Carbonell heel goed begrepen dat er een flinke hoeveelheid mensen overstag gaat wanneer je je merkje maar voldoende cachet meegeeft. Al zou er dan SAE 15/W40zo lekker dat je auto er zelf om vraagt in die fles zitten dan maakt het nog niet veel uit, als het goeie merkje er maar op staat en het prijstechnisch duidelijk niet voor het gepeupel bedoeld is
Kijk eens naar de lotnummers of de houdbaarheids datum?quote:Op zondag 27 juni 2004 13:47 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb de fles nog niet open gemaakt...
Maar de andere die wel open is, is mooi doorzichtig.
Lijken wel 2 verschillende soorten olijfolie, maar dan in dezelfde verpakking.
quote:Op zondag 27 juni 2004 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk eens naar de lotnummers of de houdbaarheids datum?
Helaas niet helemaal waar - ik heb ook een tijd lang in de veronderstelling gezeten dat olijfolie wel bruikbaar was om in te bakken (De resultaten zijn prima tenslotte).quote:Op zondag 27 juni 2004 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je geen enkel vet oververhitten, maar okay olijfolie. Prima om in te bakken en braden, maar er niet in frituren. Dan wordt het vet namelijk herhaald hoog verhit, en dat schijn niet zo tof te zijn.
Allebeide?quote:Op zondag 27 juni 2004 13:51 schreef Oblivion het volgende:
[..]Net gekocht...
![]()
Houdbaar tot 09 2005.
Hij heeft nu een tijdje gestaan, en ik zie nu dus witte vlokken erin zweven...
Vind je die smaakneutraal? Al m'n vlees smaakt dan wat bitterig, wat waarschijnlijk komt door de geur die vrijkomt bij verhitting - je hebt echt een beetje een gebraden-pinda luchtje aan je eten zitten dan....quote:Op zondag 27 juni 2004 13:52 schreef giscard het volgende:
Arachide, vind ik eigenlijk. Lekker hittebestendig en smaakneutraal. Om te bakken dus, niet voor de salade.
Dan snap ik niet dat er op de verpakking staat:quote:Op zondag 27 juni 2004 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Allebeide?
Witte vlokken is niets ergs, das gewoon stollen van vet.
quote:Olijfolie heeft de eigenschap te stollen bij temperaturen onder de 7 graden C.
Dit heeft geen invloed op de kwaliteit. Bij kamertemperatuur komt de olie terug in haar oorspronkelijke staat.
Kan zijn, ik gebruik het overigens ook om mee te frituren (in de wok), werkt wat mij betreft lekker hoor. Overigens zijn die zogenoemde makkelijke frituurpannen de oorzaak van veel leed.quote:Op zondag 27 juni 2004 13:57 schreef majic het volgende:
[..]
Vind je die smaakneutraal? Al m'n vlees smaakt dan wat bitterig, wat waarschijnlijk komt door de geur die vrijkomt bij verhitting - je hebt echt een beetje een gebraden-pinda luchtje aan je eten zitten dan....
Is ook een stuk gewenning natuurlijk - olijfolie "proef" ik ook niet meer, net zo min als boter, maar zaken gebakken in zonnebloem olie of margarine vind ik weer een vreemd smaakje hebben..
Ik gebruik ook beide: arachide- en olijfolie. Arachideolie is een stuk goedkoper en geeft minder smaak af aan het gerecht (beter om aardappelen in te bakken bv vind ik). Olijfolie gebruik ik dan weer voor bereidingen of slaatjes die gebaat zijn bij een lichte bijsmaak van olijfolie (lamsvlees, meeste groenten...).quote:Op zondag 27 juni 2004 13:52 schreef giscard het volgende:
Arachide, vind ik eigenlijk. Lekker hittebestendig en smaakneutraal. Om te bakken dus, niet voor de salade.
Maar die Duitsers, ik vertrouw ze voor geen haar.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik gebruik eigenlijk altijd de olijfolie van de aldi, is een hele goeie.
Las vorige week in de Stern trouwens een grote test waar die op de eerste plaats stond.
Volgens mij begrijpen we elkaar niet. Je kan gewoon 2de/3de pers olijfolie gebruiken (lichte) om te bakken, en de dikkere, zwaardere 1ste pers voor de rest.quote:Op zondag 27 juni 2004 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Majic, als je olie slechts één keer gebruikt om te bakken, dan zijn er veel ergere dingen die je kan doen. Olijfolie heeft óok een positief effect op je gezondheid. Net zo als een glas rode wijn dat heeft. Één a twee glazen rode wijn per dag hebben een positief effect op de gezondheid. Maar iedere dag een fles of meer gegarandeerd een negatief effect.
Dan mag je nog eens uitleggen waarom in meerdere vergelijkende onderzoeken de olijfolie van de Duitse prijsvechter met zo ongeveer alle duurdere concurrenten simpelweg de vloer aanveegdequote:Op zondag 27 juni 2004 16:30 schreef whispers het volgende:
....... van de Aldi, waaraan volgens mij zelfs geen olijven te pas komen).
Als er iets is waarop je bij Duitsers kunt vertrouwen is het op gebied van voedingsmiddelenquote:Op zondag 27 juni 2004 16:33 schreef whispers het volgende:
[..]
Maar die Duitsers, ik vertrouw ze voor geen haar.
Het is me een raadsel. Ik zie 3 mogelijkheden:quote:Op maandag 28 juni 2004 00:36 schreef Ouwesok het volgende:
Dan mag je nog eens uitleggen waarom in meerdere vergelijkende onderzoeken de olijfolie van de Duitse prijsvechter met zo ongeveer alle duurdere concurrenten simpelweg de vloer aanveegde![]()
Bedoelde ik natuurlijk niet letterlijk.quote:Bovendien zouden de overige supermarkten geen seconde aarzelen om een rel van formaat op te zetten wanneer de Aldi het presteerde een olijfolie te verkopen waar geen olijf aan te pas komt.
Maar van een erg verfijnde smaak kan je ze ook niet verdenken.quote:Als er iets is waarop je bij Duitsers kunt vertrouwen is het op gebied van voedingsmiddelen.
Onzinquote:Op maandag 28 juni 2004 16:16 schreef whispers het volgende:
[..]
Het is me een raadsel. Ik zie 3 mogelijkheden:
1. De vergelijkende onderzoeken werden gefinancierd door de Aldi.
Zou helpen als je zou posten welke olijfolie en waar die vandaan komt.quote:2. De olijfolie die in Nederland verkocht wordt is niet dezelfde als die in België.
(heb enkel die in B geprobeerd)
Was voor de Stern een panel van Italiaanse olijfolie experts.quote:3. Er was iets grondig mis met de smaakpapillen van de proefpanels.
Vooroordelen, als er één land is in europa waar men de klassieke keuken in stand houd is dat (naast Italie) Duitsland wel.quote:Bedoelde ik natuurlijk niet letterlijk.
[..]
Maar van een erg verfijnde smaak kan je ze ook niet verdenken.
Ja, ik menig olijfolie geproeft, en die van de aldi is zeker een goeie.quote:Heb je eigenlijk al eens een echt goede olijfolie geprobeerd? Ik gebruikte vroeger ook die van de Aldi en was er best tevreden over (jeugdige onwetendheid). Het was pas als ik een degelijke olijfolie kocht dat het verschil duidelijk werd. Een immens verschil.
Maar ach, zoveel mensen zoveel meningen.
Oost-Vlaanderen.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar woon je in Belgie?
Klopt, maar de discussie ging over de smaak, niet over de prijs. Die hoeft trouwens niet zo hoog te zijn. Ik koop dikwijls het huismerk van een supermarkt (Delhaize) en die is weliswaar iets duurder, maar een groot verschil is het niet. Het smaakverschil daarentegen...quote:Ja, het kan altijd beter, maar je moet ook kijken naar de prijs.
quote:Op maandag 28 juni 2004 16:51 schreef Amyrlin het volgende:
Maar voor lekkere dressings gebruik ik meer knoflookolie, basilicumolie en dergelijke. Laatste aanschaf heerlijke truffelolie.
Ga dan eens bij de aldi in D kijkenquote:Op maandag 28 juni 2004 17:01 schreef whispers het volgende:
[..]
Oost-Vlaanderen.
De prijs/kwali opmerking was over de wijn van de aldi.quote:Klopt, maar de discussie ging over de smaak,
Olie met Pigment???quote:Op maandag 28 juni 2004 17:02 schreef whispers het volgende:
[..]
Olie met pigment kan ook soms wonderen doen.
Idd. Piment, kleine chilipepers.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Olie met Pigment???
Dat is Verf.
Je bedoelt Piment
![]()
quote:Op maandag 28 juni 2004 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Olie met Pigment???
Dat is Verf.
Oké eindelijk iemand gevonden.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:51 schreef Amyrlin het volgende:
Niks mis met de Aldi olie hoor. Maar voor lekkere dressings gebruik ik meer knoflookolie, basilicumolie en dergelijke. Laatste aanschaf heerlijke truffelolie.
Nee ik deed het altijd over tagliatelle (na het koken)quote:Op dinsdag 29 juni 2004 13:41 schreef Amyrlin het volgende:
Ik heb het op een beurs gekocht, maar bij een horeca groothandel (Sligro, Makro ISPC) is het zeker te koop. Volgens mij is het zelfs bij de AH te krijgen. Anders bij delicatessenzaken.
Truffelolie moet je meer zien als smaakmaker, een klein beetje is al voldoende. Gebruik in pasta´s, risotto, dressings, in ei-gerechten etc. Ik zou het niet gebruiken om in te bakken, te overheersend, bovendien komt verhitten de smaak niet ten goede. Daarnaast lijkt het me een dure hobby, bakken in truffelolie.
Ja dat opperde iemand in het vorige topic al, helemaal vergeten. Ik weet waar ze zitten.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 17:09 schreef BBQ-kip het volgende:
Bij Oil & Vinegar (die dure voedsel-cadeaushop) hebben ze truffelolie.
dat benniknie dat is Amyrlin. Of anders koop je een basilicum plantje, kost een eurie bij de Bas.quote:Shredder: maak je die basilicumolie zelf of koop je die? Ik vind er altijd zo weinig basilicum inzitten als ik het zie in de winkel (weet wel dat basilucum erg sterk is, maar toch, ik wil wel smaak)
Oeps, sorry, beetje lui gelezen...quote:Op dinsdag 29 juni 2004 17:19 schreef shredder het volgende:
[..]
dat benniknie dat is Amyrlin. Of anders koop je een basilicum plantje, kost een eurie bij de Bas.Maar ik had ooit wel basilicumolie van Drogheria Alimentari, het was +/- 85 % basilicum en 15 % olie. Het is dat ik basilicum niet echt speciaal vindt, maar voor de liefhebbers?
Heb je t tegen mij?? Ik vind het heel aardig, maar Rijswijk is wat te ver. Ik koop zelf wel een flesje.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 17:22 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb nog een vol en ongeopend/gesloten flesje staan van 100 ml, erg sterk ruikend/smakend spul van bovengenoemde Oil & Vinegar. -KNIP- Ik weet niet waar je woont, maar van mij mag je het hebben als je het op komt halen hiero (Rijswijk). Zonde om te laten wegrotten, kost best wel wat
Laatste tijd nog gekeken wat witte truffels kosten?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 19:45 schreef zoalshetis het volgende:
ik zag iets over truffelolie staan. zo duur is het niet om zelf te maken aangezien je maar een beetje truffel nodig hebt. koop je in het juiste seizoen een paar gram vers, in de olijfolie voor koude gerechten en klaar is kees. heerlijk over zelfgemaakte spaghetti, met alleen wat parmezan.
met 2-5 gram doe je een jaar. zwart of wit, of een mixquote:Op dinsdag 29 juni 2004 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laatste tijd nog gekeken wat witte truffels kosten?
Inderdaad lekker, maar om te zeggen dat ze niet zo duur zijn...
Hebben wij het over hetzelfde?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 19:57 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
met 2-5 gram doe je een jaar. zwart of wit, of een mix![]()
essentiele olie?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 20:36 schreef krakkemieke het volgende:
Piet, bedoel je met basilicum olie essentiele olie? Lijkt me niet culinair, hooguit iets voor aroma therapie?
Ik kan me goed voorstellen dat er weinig smaak zit aan truffelolie van 3 euro/750 ml. Die ik nu heb heeft een goede smaak. Ter info: http://www.urbanitartufi.it/negozio/negozio.asp?lingua=2quote:Op dinsdag 29 juni 2004 17:12 schreef shredder het volgende:
[..]
Nee ik deed het altijd over tagliatelle (na het koken), Ik dacht misschien heb je een goeie olijfolie met truffelsmaak. Ik haal de mijne bij de Xenos en het kost volgens mij rond de 3 euro voor 750 ml, alleen is de smaak wat ver te zoeken, het ruikt alleen een beetje naar truffels.
Maar als je het bij de sligro kan halen, weet ik genoeg.
bedankt!![]()
Ja dat viel mij ook op, ik gebruik die olie ook al jaren met volle tevredenheid, dan moet die Hema olie echt fantastisch zijn volgens de kennersquote:Op zondag 3 oktober 2004 12:12 schreef Litman het volgende:
<...>
Wat ik verassend vond, is dat de aldi-olie die ik altijd gebruik, en waar ik redelijk tevreden over ben, als laatste is geëindigd!![]()
<...>
De HEMA wordt de nieuwe ALDI!quote:Op zondag 3 oktober 2004 13:17 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Ja dat viel mij ook op, ik gebruik die olie ook al jaren met volle tevredenheid, dan moet die Hema olie echt fantastisch zijn volgens de kenners
Je hebt nu bij de AH ook AH Excellent olijfolie met witte truffelaroma. € 3,79 voor 250 ml. Misschien het proberen waard?quote:Op zondag 3 oktober 2004 04:49 schreef shredder het volgende:
Om even terug te komen bij die olijfolie en truffels. Ik heb inmiddels een flesje olijfolie met witte truffels (smaak, essence watdanook) aangeschaft bij oil en vinegar.
Het was excl. flesje voor 100 ml ¤ 7,20.
5 Euro voor hoeveel?quote:Op maandag 7 augustus 2006 15:30 schreef Doopy-X- het volgende:
*schop*
Ik gebruik altijd de Hema Olijfolie. Hij is wel wat duur (5 euro) maar de smaak is echt heerlijk![]()
![]()
Hoeveel weet ik eigenlijk niet, volgens mij een literquote:Op maandag 7 augustus 2006 22:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
5 Euro voor hoeveel?
En is die olie ook geschikt voor bakken en Braden of is ie meer voor dressings?
Ik heb een pot olijfolie gekregen die de kleur had van zonnebloemolie en een sterkere geur had dan de Bertolli e.d. Enig idee wat ik mij daarbij moet voorstellen. Een ander olijfsoort?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 18:40 schreef Pietverdriet het volgende:
tegenwoordig is dat hele eerste persingsverhaal hoofdzakelijk marketing, oliepersen zijn zo sterk dat dit allemaal in een keer geperst is. Echter, er is ook gerafineerde olie, dat is olie gemaakt van olijven die niet al te vers meer waren (net als val appels zeg maar, olijven die al vanzelf op de bodem lagen) die worden geperst en gerafineerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |