abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:39:41 #1
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20098615
Heb net een renault clio, en heb de lichten aan laten staan. 2 uurtjes maar, maar de accu is leeg. Zelfs de startmotor doet het niet meer.
Goed. Even bij de buren (een fietsenwinkel) gevraagd of ze startkabels hebben; die hebben ze niet, maar als ik de accu even uit mijn auto schroef kunnen zij 'm wel opladen.

Goed. Waar zit mijn accu? Ja, onder de motorkap allicht, maar welk ding is de accu? Is het raadzaam de accu eruit te schroeven?
Alternatief: met startkabels werken. Maar dan moet ik wel weten waar de plus- en de minpooldinges zitten.

Heeft er iemand meer info of het liefst een afbeelding?

Volgorde van akku herladen met kabels zoals gevonden op internet:

1. Beide motors uit
2. Rode kabel op pluspool van lege accu
3. Ander uiteinde rode kabel op pluspool volle accu
4. Zwarte kabel op minpool volle accu
5. ander uiteinde zwarte kabel op minpool lege accu
6. Hulpauto starten
7. even wachten
8. Andere auto starten
9. kabels losmaken (zwart eerst)
10. Halfuurtje rijden om akku goed op te laden

Klopt dit schema? zo niet: correcties hoor ik graag...
pi_20098651
je bent een vrouw of niet?
Er kan er maar 1 de beste zijn.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:43:28 #3
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20098718

nee... en nog hetero ook...
Wel ben ik niet heel technisch. Ik heb net een week mijn eerste auto en nooit een brommer gehad, en was juist van plan mijzelf op korte termijn de ins en outs van mijn prachtige mobiel eigen te maken, maar zover was ik nog niet gekomen.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:43:33 #4
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_20098721
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
pi_20098775
Je hebt nooit van je leven een accu gezien???
Je wilt met startkabels gaan werken terwijl je niet eens weet hoe een accu er uitziet??

Ehm, tja
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:46:09 #6
93916 quattro
What the FOK!
pi_20098808
HI-LA-RISCH
pi_20098826
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef doedelzak13 het volgende:

nee... en nog hetero ook...
Volgens mij moet je nog uit de kast komen.

On-topic: welk model/jaar.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:46:42 #8
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_20098828
Zie hier, een accu.... Het is even wennen, maar zo zien ze er echt uit



good luck
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_20098829
hmmm geen vrouw dus... maar je doet pabo ofzo?
Er kan er maar 1 de beste zijn.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:47:10 #10
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_20098850
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:48:33 #11
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20098897
Uhg... ik beschouwde dat met die startkabels als de gemakkelijke optie...

Maarre, ik wil die Clio best aanduwen, maar werkt dat wel als de accu echt [i]helemaal]/i] leeg is? Als ik de sleutel omdraai dan hoor je zelfs niet eens dat haperende geluid van de startmotor; hij doet echt helemaal niks meer.
  † In Memoriam † dinsdag 22 juni 2004 @ 17:51:21 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_20098968
Branden je controlelampjes ? Heb je een automaat (automaat = niet aan te duwen/slepen).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:51:55 #13
67333 Kaboutertje_X
Kleine opneuker..
pi_20098983
Zijn 2 penlites onder je stoel.

Moet je ff je mat er uit halen en je stoel er uit dan zie je m wel!
pi_20098991
gewoon sleutel 1 slag omdraaien. Niet zover dat de startmotor normaal aan slaat. Auto in 2de versnelling maar koppeling in. Even iemand anders laten duwen. Als je beetje vaart hebt koppeling op laten komen.

Werkt gegarandeerd mits je geen automaat hebt
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:52:35 #15
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_20099003
Aanduwen moet wel lukken hoor, uit welk jaar komt de auto?
pi_20099025
Duw ja auto aan (portier open, en duw gewoon), zo hard mogelijk duwen he!, en stap in, schakel naar 2 (koppeling ingedrukt), en daarna gelijk je koppeling laten LOSLATEN, dus niet rustig aan doen, maar haal GELIJK je voet van de koppeling, zodra de auto gestart is, koppeling indrukken, en beetje gasgeven. Rij een beetje rond (laat hem niet afslaan, was een keer gebeurt bij ons, mochten we weer lekker opnieuw aanduwen ) zodat de accu oplaad.

Edit= tijdens dit alles sleutel in de on stand (dus gewoon de stand die je laat als je rijd met de auto).
pi_20099028
aanduwen en proberen te starten, bij onze bak thuis (geen clio) moet dat in zijn 2
onder
pi_20099040
Gewoon ff aanduwen! Motor in de TWEEDE versnelling ( !!!! ) want de eerste verbrandt bij het aanduwen; dus auto op het contact, koppeling in, aanduwen, versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven. Dan start ie gewoon en moet je ff een stukkie rijden voor wat stroom. (liefst overdag, zonder licht aan, dan heeft de dynamo meer vermogen voor de accu.

En voor aanduwen heeft je auto in theorie niet eens een accu nodig, je brengt namelijk de startmotor in beweging. -edit- eigenlijk bedoel ik natuurlijk de hele motor, maar die heeft de bewegingsenergie wel nodig voor een vonk en dus de ontsteking van de motor
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_20099045
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:48 schreef doedelzak13 het volgende:
Uhg... ik beschouwde dat met die startkabels als de gemakkelijke optie...

Maarre, ik wil die Clio best aanduwen, maar werkt dat wel als de accu echt [i]helemaal]/i] leeg is?
Je duwt je motor aan, niet je accu.
quote:
Als ik de sleutel omdraai dan hoor je zelfs niet eens dat haperende geluid van de startmotor; hij doet echt helemaal niks meer.
Gek he!!! je accu is leeg.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:53:56 #20
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20099053
quote:
Volgens mij moet je nog uit de kast komen.
Ik zal mijn vriendin informeren dat ze er rekening mee moet houden.
quote:
On-topic: welk model/jaar.
Clio RN 1.2, 1992, 89 duizend op de teller (!), voor 1200 euri. Heb ook een afbeelding: maakt kennis met de berrymobiel!
quote:
Zie hier, een accu.... Het is even wennen, maar zo zien ze er echt uit
Ha, jij hebt gegoogled op 'accu'. Heb ik ook gedaan, maar ik wist niet of dit er ook zo eentje was die in auto's zit. Tnx.
quote:
hmmm geen vrouw dus... maar je doet pabo ofzo?
communicatiewetenschap.
quote:
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
Goed he? En da's niet gecopypaste maar van verschillende sites bij elkaar gegoogled.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:54:53 #21
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_20099080


zet die roestbak in zn 2.
ff aan duwen.
zodra die rolt koppeling los.
klaar is kees.
ff rondjes scheuren. uitzetten.
als die het nog niet doet moet je n nieuwe accu.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_20099085
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef Gerako het volgende:
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
Ik weet niet wat voor motor er in de clio ligt van de topicstarter..
Maar een auto met katalysator moet je niet aanduwen...
De manier om je katalysator te mollen.
- iedereen heeft recht op mijn mening -
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:55:18 #23
67333 Kaboutertje_X
Kleine opneuker..
pi_20099094
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:52 schreef ooops het volgende:
gewoon sleutel 1 slag omdraaien. Niet zover dat de startmotor normaal aan slaat. Auto in 2de versnelling maar koppeling in. Even iemand anders laten duwen. Als je beetje vaart hebt koppeling op laten komen.

Werkt gegarandeerd mits je geen automaat hebt
Werkt NIET gegarandeerd

Probeer t maar eens als je accu 100% leeg is.
Veel plezier er dan mee.
pi_20099109
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:53 schreef SadKingBilly het volgende:
Gewoon ff aanduwen! Motor in de TWEEDE versnelling ( !!!! ) want de eerste verbrandt bij het aanduwen; dus auto op het contact, koppeling in, aanduwen, versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven. Dan start ie gewoon en moet je ff een stukkie rijden voor wat stroom. (liefst overdag, zonder licht aan, dan heeft de dynamo meer vermogen voor de accu.

En voor aanduwen heeft je auto in theorie niet eens een accu nodig, je brengt namelijk de startmotor in beweging.
In de eerste gaat de auto gelijk stoppen slimpie.

En je moet de koppeling GELIJK loslaten, niks rustig aan. Zo slaat ie het beste aan, heb het zelf meegemaakt in verschillende auto's.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:56:51 #25
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_20099147
Boekje van de auto erbij gehad, daar staat dit namelijk altijd in uitgelegd.
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:57:22 #26
73023 hifonics
Power From The Gods
pi_20099158
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef doedelzak13 het volgende:

nee... en nog hetero ook...
Wel ben ik niet heel technisch. Ik heb net een week mijn eerste auto en nooit een brommer gehad, en was juist van plan mijzelf op korte termijn de ins en outs van mijn prachtige mobiel eigen te maken, maar zover was ik nog niet gekomen.
dat soort zaken zijn mij toch duidelijk tijdens het lessen uitgelegd, zou het effe aan je instructeur vragen
Watskebeurt? Watskebeurt? Watskebeurt?
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:57:24 #27
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20099161
quote:
en daarna gelijk je koppeling laten LOSLATEN, dus niet rustig aan doen, maar haal GELIJK je voet van de koppeling
quote:
versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven.
Welk van de twee is het nu?
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:58:13 #28
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_20099185
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:55 schreef Kaboutertje_X het volgende:

[..]

Werkt NIET gegarandeerd

Probeer t maar eens als je accu 100% leeg is.
Veel plezier er dan mee.
vertel! vertel! waarom werkt het niet als je accu 100% leeg is?
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:58:42 #29
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_20099210
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:57 schreef doedelzak13 het volgende:

[..]


[..]

Welk van de twee is het nu?
de 1ste
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:58:46 #30
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20099212
Goed, in 1 x loslaten dus. Is geen automaat.
pi_20099214
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:56 schreef JMrules het volgende:
Boekje van de auto erbij gehad, daar staat dit namelijk altijd in uitgelegd.
Weet je dat zeker? Want bij de meeste staat er dat je de auto niet moet starten d.m.v. aanduwen omdat dit slecht voor de auto is. Of omdat het slecht is voor je kat.
pi_20099218
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:47 schreef whoops het volgende:
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
Nope ,die klopt niet denk ik, je moet eerst de motor starten van de wagen met de volle accu .
Als je eerst de lege accu aan de volle hang loopt er al een hele hoge stroom en als je dan ook nog eens de motor erop wil starten trekt ie het misschien wel niet die accu .
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:59:33 #33
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_20099233
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:54 schreef damster het volgende:
Ik weet niet wat voor motor er in de clio ligt van de topicstarter..
Maar een auto met katalysator moet je niet aanduwen...
De manier om je katalysator te mollen.
JUIST!!!!
Een clio heeft een katalysator dus

Een katalysator gaat ook niet direct kapot, maar doordat er niet verbrande stoffen in komen, wordt de levensduur enorm verkort

NIET AANDUWEN, maar OPLADEN!!!!!

p.s. nieuwe katalysator +/- 1000 euro excl.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 18:00:52 #34
73023 hifonics
Power From The Gods
pi_20099270
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:59 schreef Coolgoza het volgende:

[..]

JUIST!!!!
Een clio heeft een katalysator dus

NIET AANDUWEN, maar OPLADEN!!!!!

p.s. nieuwe katalysator +/- 1000 euro excl.



mocht je hem toch slopen dan heb je meteen een goede reden om er een rechtepijp onder te gooien
Watskebeurt? Watskebeurt? Watskebeurt?
  dinsdag 22 juni 2004 @ 18:03:22 #35
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_20099332
Enne laat er meteen een lichtverklikker in zetten!
  dinsdag 22 juni 2004 @ 18:04:42 #36
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20099372
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:03 schreef Coolgoza het volgende:
Enne laat er meteen een lichtverklikker in zetten!
Goed idee. Maar ik denk dat ik de kat. maar even intact laat en bij andere buren ga vragen of ze startkabels hebben. zie mezelf nog niet een accu eruit schroeven.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 18:05:57 #37
67333 Kaboutertje_X
Kleine opneuker..
pi_20099401
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:58 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

vertel! vertel! waarom werkt het niet als je accu 100% leeg is?
Werkt je bougie niet! ,


Duh! ( vrij logisch toch? )
  dinsdag 22 juni 2004 @ 18:08:08 #38
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20099449
wat is een bou... Laat maar.
pi_20099485
omg.... TOch wel rete simpel hoor !

SChaam je .
  dinsdag 22 juni 2004 @ 18:09:32 #40
73023 hifonics
Power From The Gods
pi_20099486
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:08 schreef doedelzak13 het volgende:
wat is een bou... Laat maar.
Watskebeurt? Watskebeurt? Watskebeurt?
pi_20099555
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:04 schreef doedelzak13 het volgende:

[..]

Goed idee. Maar ik denk dat ik de kat. maar even intact laat en bij andere buren ga vragen of ze startkabels hebben. zie mezelf nog niet een accu eruit schroeven.
Dat is meestal nog best simpel hoor, klemmen los en hij zit meestal vast met 1 bout in een bak. Als je geluk hebt dan zit er nog een handvat aan de accu waardoor je hem zo eruit kunt tillen.

Dat ding waar VARTA opstaat is de accu (bij mijn auto)
pi_20099642
Lekker kansloos hoor.
Als ik jou was zou ik de "handleiding" van je auto even opzoeken
pi_20099793
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:05 schreef Kaboutertje_X het volgende:

[..]

Werkt je bougie niet! ,


Duh! ( vrij logisch toch? )
Ja maar je dynamo draait dan toch? (omdat je aanduwt), dan werkt je bougie toch wel? Of zeg ik nu iets geks en heb ik slaag nodig?
pi_20099986
Bougie kan ook vuil zijn...
  dinsdag 22 juni 2004 @ 18:31:36 #45
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20100013
Ha, ik heb de accu inmiddels weten te lokaliseren. De fietsenwinkelman liep toevallig net langs en we zijn erachter gekomen dat na het losschroeven van die doppen je die bout los kan draaien, waarna de accu eruit kan worden gehaald. Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
pi_20100128
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Met een boutenenmoerenlosdraaier natuurlijk. Vraag er je fietsenmaker-buurman even naar.
pi_20100162
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Ha, ik heb de accu inmiddels weten te lokaliseren. De fietsenwinkelman liep toevallig net langs en we zijn erachter gekomen dat na het losschroeven van die doppen je die bout los kan draaien, waarna de accu eruit kan worden gehaald. Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Zei ik net zoiets niet dan?
pi_20101477
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:20 schreef yup het volgende:

[..]

Ja maar je dynamo draait dan toch? (omdat je aanduwt), dan werkt je bougie toch wel? Of zeg ik nu iets geks en heb ik slaag nodig?
Nee hoor, geen slaag, wel een technisch verhaaltje:
Een dynamo is een wisselstroomgenerator waarbij de magnetische velden door gelijkstroom wordt opgewekt.Is de accu 100% leeg, dan is er geen magnetisch veld en wordt ook geen spanning opgewekt, hoe hard je ook draait. Die gelijkstroom komt van je accu. Als die accu bijna leeg is krijgt 'ie de startmotor niet meer rond, maar heeft nog wel genoeg lading om die spoelen te bekrachtigen, zodat het beetje spanning dat hij opwekt genoeg is om je bobine laten werken.

1e of 2e versnelling maakt geen bal uit, als het in 1 niet wil lukken (teveel compressie) dan gewoon nog een keer proberen in 2. Wel even vol gas (niet pompen, want anders is 'ie verzopen) tot hij aanslaat.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_20101562
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 19:31 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Nee hoor, geen slaag, wel een technisch verhaaltje:
Een dynamo is een wisselstroomgenerator waarbij de magnetische velden door gelijkstroom wordt opgewekt.Is de accu 100% leeg, dan is er geen magnetisch veld en wordt ook geen spanning opgewekt, hoe hard je ook draait. Die gelijkstroom komt van je accu. Als die accu bijna leeg is krijgt 'ie de startmotor niet meer rond, maar heeft nog wel genoeg lading om die spoelen te bekrachtigen, zodat het beetje spanning dat hij opwekt genoeg is om je bobine laten werken.

1e of 2e versnelling maakt geen bal uit, als het in 1 niet wil lukken (teveel compressie) dan gewoon nog een keer proberen in 2. Wel even vol gas (niet pompen, want anders is 'ie verzopen) tot hij aanslaat.
Weer wat geleerd, THX

Maakt wel wat uit, in zijn 1 slipt de achterwielen van onze bestelbusje, dus je MOET gewoon in zijn 2 of hoger.
pi_20101777
Moet je even nieuwe bougievonkjes halen, kun je overal krijgen.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 19:48:58 #51
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_20101979
Wil je nou controleren dat hij vol is dan moet je de plus en de min met twee grote schroevedraaiers
met elkaar verbinden,je merkt dan zeker of er al genoeg prik inzit
Klaar?
Ik niet!
pi_20102624
@TS:
Zeker wat gemist toen je moest afrijden. Volgens mij moest je toen ook allemaal dingen aanwijzen onder de motorkap.

Het is misschien verstandig om een boek over auto's te kopen. Met daarin de elementaire zaken als onderhoud en storingen verhelpen. Zeker als je vaker gaat rijden. Vraagbaken zijn niet aan te raden, aangezien dingen als kleppeling en distributieriem afstellen voor jou nog niet van toepassing zijn.
Wel aan te raden zo'n boek, altijd in je handschoenenkastje bewaren, mocht je 'm ooit nodig hebben.
En een gereedschapssetje.(schroevendraaier, waterpomptang, ducktape en een rolletje ijzerdraad) Bedenk wel, kwaliteit gaat voor kwantiteit, Het setje uit de 5eurobak is misschien goedkoper en er zit meer in, maar wat heb je aan bijvoorbeeld 10 schroevendraaiers als je er allemaal wokkels van draait met de eerste de beste schroef. Neem dan liever 2 goede.
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 19:34 schreef yup het volgende:

[..]

Weer wat geleerd, THX

Maakt wel wat uit, in zijn 1 slipt de achterwielen van onze bestelbusje, dus je MOET gewoon in zijn 2 of hoger.
Zeker een diesel (compressie wat hoger), ja dan gewoon in z'n 2. Maar de eerste versnelling is bij mij altijd 1e keus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 22-06-2004 20:18:56 ]
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 20:37:37 #53
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_20103535
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef Gerako het volgende:
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
Ga jij mijn Clio met die compressie maar even aanduwen jongen, succes

Je mag een auto helemaal niet aanduwen !

[ Bericht 13% gewijzigd door FlowDesign op 22-06-2004 20:43:57 ]
Age of fruity enlightenment!
pi_20103638
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:10 schreef Ridocar het volgende:
@TS:
Zeker wat gemist toen je moest afrijden. Volgens mij moest je toen ook allemaal dingen aanwijzen onder de motorkap.

Het is misschien verstandig om een boek over auto's te kopen. Met daarin de elementaire zaken als onderhoud en storingen verhelpen. Zeker als je vaker gaat rijden. Vraagbaken zijn niet aan te raden, aangezien dingen als kleppeling en distributieriem afstellen voor jou nog niet van toepassing zijn.
Wel aan te raden zo'n boek, altijd in je handschoenenkastje bewaren, mocht je 'm ooit nodig hebben.
En een gereedschapssetje.(schroevendraaier, waterpomptang, ducktape en een rolletje ijzerdraad) Bedenk wel, kwaliteit gaat voor kwantiteit, Het setje uit de 5eurobak is misschien goedkoper en er zit meer in, maar wat heb je aan bijvoorbeeld 10 schroevendraaiers als je er allemaal wokkels van draait met de eerste de beste schroef. Neem dan liever 2 goede.
[..]

Zeker een diesel (compressie wat hoger), ja dan gewoon in z'n 2. Maar de eerste versnelling is bij mij altijd 1e keus.
Ja diesel, en zelfs tijdens het normaal rijden slipt de achterwiel soms als je terug schakelt. Komt gewoon omdat de achterkant leeg is en dus er staat relatief weinig druk op de wielen. Wel leuk op natte rotondes enzo

Maar zelfs bij benzine word gezegd dat je beter kan aanduwen in zijn 2? Waarom zeggen ze dat dan?
  dinsdag 22 juni 2004 @ 20:45:56 #55
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_20103802
Toen ik nog een scooter had was de accu ook zo dood als een pier en dan kreeg ik 'm met de kickstart ook niet aan hoor

Toen maar ff met de startkabels de accu van de scooter aan die van een auto gehangen...
zow, dan wil die wel starten ja, halleluja!
Age of fruity enlightenment!
pi_20103879
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:45 schreef FlowDesign het volgende:
Toen ik nog een scooter had was de accu ook zo dood als een pier en dan kreeg ik 'm met de kickstart ook niet aan hoor

Toen maar ff met de startkabels de accu van de scooter aan die van een auto gehangen...
zow, dan wil die wel starten ja, halleluja!
Mijn ex-Foxje startte zelfs zonder accu (heeft nooit een accu gehad, en het heeft gewoon scooter-techniek!)
pi_20104215
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:40 schreef yup het volgende:

[..]

Ja diesel, en zelfs tijdens het normaal rijden slipt de achterwiel soms als je terug schakelt. Komt gewoon omdat de achterkant leeg is en dus er staat relatief weinig druk op de wielen. Wel leuk op natte rotondes enzo

Maar zelfs bij benzine word gezegd dat je beter kan aanduwen in zijn 2? Waarom zeggen ze dat dan?
voor het gemak. De auto is dan nog verder te duwen bij koppeling los, en je bak krijgt niet zo'n douw (vanwege de voet die je van de koppeling laten glijden, zoals je eerder hebt uitgelegd)
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 21:04:54 #58
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_20104294
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:48 schreef yup het volgende:

[..]

Mijn ex-Foxje startte zelfs zonder accu (heeft nooit een accu gehad, en het heeft gewoon scooter-techniek!)
Ja, ik vond het ook raar dat ie het niet deed, maar het is dus wel zo.
Zal toch net iets anders zijn bij een Runner dan bij zo'n Fox vermoed ik.
Age of fruity enlightenment!
  dinsdag 22 juni 2004 @ 21:21:18 #59
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_20104694
Als je accu echt leeg is, dan doet je brandstofpomp het ook niet. Gaat dat werken met aanduwen? I think not.
pi_20105035
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:04 schreef FlowDesign het volgende:

[..]

Ja, ik vond het ook raar dat ie het niet deed, maar het is dus wel zo.
Zal toch net iets anders zijn bij een Runner dan bij zo'n Fox vermoed ik.
Fox heeft dezelfde techniek als een scooter. Scooter's zijn qua motorisch opzicht allemaal vrijwel hetzelfde.

Je hebt ook Fox met electrische starter (dat is het enige verschil, ik kan op een Fox zonder elec. starter gewoon een startmotor + knop + accu zetten, heb ik ook electrische starter). Fox heeft vario, dus geen tandwieloverbrenging.

Runner werkt zeker wel zonder accu, haal de accu eraf en kick maar. Zal zeer zeker starten. Weet ik zeker. Want de kickstarter is ervoor dat als je accu d00d is, je nog kan kicken om te starten. Een Ditech (injectiescoot) zal nooit starten zonder accu kracht, en heeft dus geen kickstarter. Jou Runner wou gewoon om een andere reden niet starten.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 21:36:43 #61
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_20105115
De bougie was wel gaar volgens mij, maar dan zou die ook op de electrische starter het niet (goed) moeten doen zou je denken
Age of fruity enlightenment!
pi_20105206
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:36 schreef FlowDesign het volgende:
De bougie was wel gaar volgens mij, maar dan zou die ook op de electrische starter het niet (goed) moeten doen zou je denken
Weet je wat? Ik vraag het wel aan de echte scooter-experts. Ik ben dus jou nog een antwoord schuldig.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 21:59:15 #63
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_20105797
Een scooter (met carburateur) start gewoon met de kickstart als de accu dood of niet eens aanwezig is. Einde discussie
pi_20108142
Elke scooter start als ie een carb heeft, zelfs zonder accu (niet aan te raden). Heb het gevraagd.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 23:19:41 #65
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_20108506
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 23:08 schreef yup het volgende:
Elke scooter start als ie een carb heeft, zelfs zonder accu (niet aan te raden). Heb het gevraagd.
Ik weet denk ik al wat het was:

Omdat de accu zó leeg was reageerde m'n alarm ook nergens meer op en dus was de startonderbreker het zaakje aan het blokkeren.
Dus toen ik de accu doorverbond met die van de auto heb ik gewoon op de normale manier de startonderbreker uitgeschakeld en startte die wel.
Age of fruity enlightenment!
  woensdag 23 juni 2004 @ 00:10:53 #66
20141 pleymo
People = shit
pi_20109988
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:21 schreef CreativeMind het volgende:
Als je accu echt leeg is, dan doet je brandstofpomp het ook niet. Gaat dat werken met aanduwen? I think not.
Tuurlijk wel, je brandstofpomp wordt aangedreven door de distributie!
pi_20114783
uhh mijn brandstofpomp word toch echt gewoon met elektriciteit aangedreven, ik heb nog nooit een as helemaal naar mijn benzine tank zien lopen en daar zit toch echt mijn brandstofpomp in
The best way to life is to life your live
  woensdag 23 juni 2004 @ 11:31:36 #68
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_20116899
Wat menmul zegt.
Er zit een electrische brandstofpomp bij de tank die druk opbouwt richting injectiesysteem.
pi_20118507
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Ha, ik heb de accu inmiddels weten te lokaliseren. De fietsenwinkelman liep toevallig net langs en we zijn erachter gekomen dat na het losschroeven van die doppen je die bout los kan draaien, waarna de accu eruit kan worden gehaald. Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Als je je accu eruit gaat sleutelen; eerst de min-pool losdraaien, dan pas de plus-pool !!!
Je zou de eerste niet zijn die de brandblaren op z'n klauwen heeft omdat-ie met z'n steeksleutel de carrosserie raakt.
Nou is het in jouw geval nog niet zo'n ramp omdat je accu toch katsleeg is, maar hou er iig rekening mee met het terug erin zetten: eerst de plus-pool vastzetten en dan pas de min...
  woensdag 23 juni 2004 @ 19:09:23 #70
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_20131394
aanduwen gaat alleen bij wat oudere auto's zonder inspuiting en zonder electrische pomp heel makkelijk.
onmogelijk is het niet bij een nieuwere auto maar er moet nog wel IETS in de accu zitten (voor je ecu en je brandstofpomp bv)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 24 juni 2004 @ 00:18:21 #71
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_20141681
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 12:19 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Als je je accu eruit gaat sleutelen; eerst de min-pool losdraaien, dan pas de plus-pool !!!
Je zou de eerste niet zijn die de brandblaren op z'n klauwen heeft omdat-ie met z'n steeksleutel de carrosserie raakt.
Nou is het in jouw geval nog niet zo'n ramp omdat je accu toch katsleeg is, maar hou er iig rekening mee met het terug erin zetten: eerst de plus-pool vastzetten en dan pas de min...
Thanks! Ridocar ook bedankt.
Morgenochtend gaat ie nog even laden in de acculader bij de fietsenbuurman, en dan wordt het weer lekker toeren.
  donderdag 24 juni 2004 @ 00:29:08 #72
77352 Hugster
Mandarijntje
pi_20142011
Daar zit ie
*stond eerst een plaatje*

Edit:
Sorry dit was het nieuwere model, ik zie net dat die van jou uit 1992 komt
pi_20143483
met de elektronica van nu in de auto's is het niet verstandig je accu eruit te halen. bijvoorbeeld je hebt kans dat je radio niet meer speelt want als je de accu eraf haalt haal je aale spanning uit de hele auto en sommige radio's denken dan dat ze gestolen worden en dan gaat er een beveiliging in werking en moet de renault garage de radio weer programmeren dat is duur ik raad aan start kbels te gebruiken
Je heb nooit genoeg spullen in je huis wanneer je nog met zijn tweeen de polka kan dansen :W
pi_20143507
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 19:09 schreef Metro2005 het volgende:
aanduwen gaat alleen bij wat oudere auto's zonder inspuiting en zonder electrische pomp heel makkelijk.
onmogelijk is het niet bij een nieuwere auto maar er moet nog wel IETS in de accu zitten (voor je ecu en je brandstofpomp bv)
en wat dacht je van de electro magneten in de dynamo
Je heb nooit genoeg spullen in je huis wanneer je nog met zijn tweeen de polka kan dansen :W
pi_20143585
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:59 schreef CreativeMind het volgende:
Een scooter (met carburateur) start gewoon met de kickstart als de accu dood of niet eens aanwezig is. Einde discussie
prutser
een scooter of brommer heeft een dynamo met permanente magneten een auto heeft een dynamo met electro magneten die electro magneten moeten gevoed worden anders zijn het geen magneten......................
Je heb nooit genoeg spullen in je huis wanneer je nog met zijn tweeen de polka kan dansen :W
pi_20143628
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 21:36 schreef FlowDesign het volgende:
De bougie was wel gaar volgens mij, maar dan zou die ook op de electrische starter het niet (goed) moeten doen zou je denken
scooter's kicken gewoon klote neem liever een echte brommer ( honda mb )
Je heb nooit genoeg spullen in je huis wanneer je nog met zijn tweeen de polka kan dansen :W
pi_20143660
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:37 schreef FlowDesign het volgende:

[..]

Ga jij mijn Clio met die compressie maar even aanduwen jongen, succes

Je mag een auto helemaal niet aanduwen !
alleen als ie een katalysator of een automatische versnellingsbak heeft mag je hem niet aanduwen
Je heb nooit genoeg spullen in je huis wanneer je nog met zijn tweeen de polka kan dansen :W
  donderdag 24 juni 2004 @ 08:38:10 #78
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_20144953
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 01:52 schreef Inflammable_Solid het volgende:

[..]

prutser
een scooter of brommer heeft een dynamo met permanente magneten een auto heeft een dynamo met electro magneten die electro magneten moeten gevoed worden anders zijn het geen magneten......................
Dus je punt is....?
pi_20158102
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 01:57 schreef Inflammable_Solid het volgende:
alleen als ie een katalysator of een automatische versnellingsbak heeft mag je hem niet aanduwen
Correctie: Een automaat kun je niet eens aanduwen. (inkopper, ik weet het)

Aanslepen kan alleen bij een koude diesel een beetje vervelend zijn voor je kat maar alleen als er geen ontbranding plaatsvindt, en de onverbrande brandstof in de uitlaat terecht komt.
Heeft een benzine minder last van. als de injector(s) het doet / doen (dus er is spanning) dan zal de bobine ook wel werken...



[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 24-06-2004 18:18:33 (grammatica) ]
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_20158193
quote:
Runner werkt zeker wel zonder accu, haal de accu eraf en kick maar.
Wil je je onverantwoorde adviezen voor je houden?
Je accu werkt ook als spanningsbegrenzer
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_20158613
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 18:22 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Wil je je onverantwoorde adviezen voor je houden?
Je accu werkt ook als spanningsbegrenzer
DUHHH, je onsteking kan overbelast worden, had ik gevraagd aan een scooter-freak.
  donderdag 24 juni 2004 @ 22:14:47 #82
63779 tharkun
schuiftoeter
pi_20163622
Om het verhaal van Ridocar even af te maken: de versnelling bepaalt niet de compressie. De compressie is hoe sterk het gas in de cilinder wordt samengeperst. Dit wordt dus niet door de versnelling bepaalt. De versnelling bepaalt in dit geval wel hoe snel de krukas (en dus de cilinders) bewegen. In de 1e versnelling bewegen ze sneller waardoor er dus meer gas wordt samengeperst en je dus harder moet duwen
Rare jongens, die computer
Voor grote problemen hebben we een computer
pi_20164446
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 22:14 schreef tharkun het volgende:
Om het verhaal van Ridocar even af te maken:
[knip volledige uitleg transmissie]
Ik bedoelde dus dat dieselmotoren een hogere compressie hebben tov de benzineversies. Misschien heb ik het wat ongelukkig beschreven, maar bedankt voor de aanvulling.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_20164757
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 19:41 schreef _Denker het volgende:
Moet je even nieuwe bougievonkjes halen, kun je overal krijgen.
bougie vonkjes? kan je die halen dan?
pi_20167212
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 08:38 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Dus je punt is....?
een auto heeft spannnig nodig om te starten een brommer/scooter niet
Je heb nooit genoeg spullen in je huis wanneer je nog met zijn tweeen de polka kan dansen :W
  vrijdag 25 juni 2004 @ 18:20:17 #86
26353 FlowDesign
OMG IT SPINS!
pi_20185669
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 22:50 schreef jeroen2497 het volgende:

[..]

bougie vonkjes? kan je die halen dan?
Ja tuurlijk, nog nooit van gehoord?
Ohnee wacht. Ironie, daar heb jij nog nooit van gehoord.
Age of fruity enlightenment!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')