Volgens mij moet je nog uit de kast komen.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef doedelzak13 het volgende:
![]()
nee... en nog hetero ook...
Je duwt je motor aan, niet je accu.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:48 schreef doedelzak13 het volgende:
Uhg... ik beschouwde dat met die startkabels als de gemakkelijke optie...
Maarre, ik wil die Clio best aanduwen, maar werkt dat wel als de accu echt [i]helemaal]/i] leeg is?
Gek he!!! je accu is leeg.quote:Als ik de sleutel omdraai dan hoor je zelfs niet eens dat haperende geluid van de startmotor; hij doet echt helemaal niks meer.
Ik zal mijn vriendin informeren dat ze er rekening mee moet houden.quote:Volgens mij moet je nog uit de kast komen.
Clio RN 1.2, 1992, 89 duizend op de teller (!), voor 1200 euri. Heb ook een afbeelding: maakt kennis met de berrymobiel!quote:On-topic: welk model/jaar.
Ha, jij hebt gegoogled op 'accu'. Heb ik ook gedaan, maar ik wist niet of dit er ook zo eentje was die in auto's zit. Tnx.quote:Zie hier, een accu.... Het is even wennen, maar zo zien ze er echt uit
communicatiewetenschap.quote:hmmm geen vrouw dus... maar je doet pabo ofzo?
Goed he? En da's niet gecopypaste maar van verschillende sites bij elkaar gegoogled.quote:Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima
Ik weet niet wat voor motor er in de clio ligt van de topicstarter..quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef Gerako het volgende:
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
Werkt NIET gegarandeerdquote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:52 schreef ooops het volgende:
gewoon sleutel 1 slag omdraaien. Niet zover dat de startmotor normaal aan slaat. Auto in 2de versnelling maar koppeling in. Even iemand anderslaten duwen. Als je beetje vaart hebt koppeling op laten komen.
Werkt gegarandeerd mits je geen automaat hebt
In de eerste gaat de auto gelijk stoppen slimpie.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:53 schreef SadKingBilly het volgende:
Gewoon ff aanduwen! Motor in de TWEEDE versnelling ( !!!! ) want de eerste verbrandt bij het aanduwen; dus auto op het contact, koppeling in, aanduwen, versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven. Dan start ie gewoon en moet je ff een stukkie rijden voor wat stroom. (liefst overdag, zonder licht aan, dan heeft de dynamo meer vermogen voor de accu.
En voor aanduwen heeft je auto in theorie niet eens een accu nodig, je brengt namelijk de startmotor in beweging.
dat soort zaken zijn mij toch duidelijk tijdens het lessen uitgelegd, zou het effe aan je instructeur vragenquote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef doedelzak13 het volgende:
![]()
nee... en nog hetero ook...
Wel ben ik niet heel technisch. Ik heb net een week mijn eerste auto en nooit een brommer gehad, en was juist van plan mijzelf op korte termijn de ins en outs van mijn prachtige mobiel eigen te maken, maar zover was ik nog niet gekomen.
quote:en daarna gelijk je koppeling laten LOSLATEN, dus niet rustig aan doen, maar haal GELIJK je voet van de koppeling
Welk van de twee is het nu?quote:versnelling in de twee en rustig koppeling op laten komen zonder gas geven.
vertel! vertel! waarom werkt het niet als je accu 100% leeg is?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:55 schreef Kaboutertje_X het volgende:
[..]
Werkt NIET gegarandeerd
Probeer t maar eens als je accu 100% leeg is.
Veel plezier er dan mee.
de 1stequote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:57 schreef doedelzak13 het volgende:
[..]
[..]
Welk van de twee is het nu?
Weet je dat zeker? Want bij de meeste staat er dat je de auto niet moet starten d.m.v. aanduwen omdat dit slecht voor de auto is. Of omdat het slecht is voor je kat.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:56 schreef JMrules het volgende:
Boekje van de auto erbij gehad, daar staat dit namelijk altijd in uitgelegd.![]()
Nope ,die klopt niet denk ik, je moet eerst de motor starten van de wagen met de volle accu .quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:47 schreef whoops het volgende:
Je schema (volgorde) klopt trouwens wel prima![]()
JUIST!!!!quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:54 schreef damster het volgende:
Ik weet niet wat voor motor er in de clio ligt van de topicstarter..
Maar een auto met katalysator moet je niet aanduwen...
De manier om je katalysator te mollen.
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:59 schreef Coolgoza het volgende:
[..]
JUIST!!!!
Een clio heeft een katalysator dus
NIET AANDUWEN, maar OPLADEN!!!!!
p.s. nieuwe katalysator +/- 1000 euro excl.
Goed idee. Maar ik denk dat ik de kat. maar even intact laat en bij andere buren ga vragen of ze startkabels hebben. zie mezelf nog niet een accu eruit schroeven.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:03 schreef Coolgoza het volgende:
Enne laat er meteen een lichtverklikker in zetten!
Werkt je bougie niet! ,quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:58 schreef _GdR_ het volgende:
[..]
vertel! vertel! waarom werkt het niet als je accu 100% leeg is?
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:08 schreef doedelzak13 het volgende:
wat is een bou... Laat maar.
Dat is meestal nog best simpel hoor, klemmen los en hij zit meestal vast met 1 bout in een bak. Als je geluk hebt dan zit er nog een handvat aan de accu waardoor je hem zo eruit kunt tillen.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:04 schreef doedelzak13 het volgende:
[..]
Goed idee. Maar ik denk dat ik de kat. maar even intact laat en bij andere buren ga vragen of ze startkabels hebben. zie mezelf nog niet een accu eruit schroeven.
Ja maar je dynamo draait dan toch? (omdat je aanduwt), dan werkt je bougie toch wel? Of zeg ik nu iets geks en heb ik slaag nodig?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:05 schreef Kaboutertje_X het volgende:
[..]
Werkt je bougie niet! ,
Duh! ( vrij logisch toch? )
Met een boutenenmoerenlosdraaier natuurlijk. Vraag er je fietsenmaker-buurman even naar.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Zei ik net zoiets niet dan?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Ha, ik heb de accu inmiddels weten te lokaliseren. De fietsenwinkelman liep toevallig net langs en we zijn erachter gekomen dat na het losschroeven van die doppen je die bout los kan draaien, waarna de accu eruit kan worden gehaald. Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Nee hoor, geen slaag, wel een technisch verhaaltje:quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:20 schreef yup het volgende:
[..]
Ja maar je dynamo draait dan toch? (omdat je aanduwt), dan werkt je bougie toch wel? Of zeg ik nu iets geks en heb ik slaag nodig?
Weer wat geleerd, THXquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:31 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee hoor, geen slaag, wel een technisch verhaaltje:
Een dynamo is een wisselstroomgenerator waarbij de magnetische velden door gelijkstroom wordt opgewekt.Is de accu 100% leeg, dan is er geen magnetisch veld en wordt ook geen spanning opgewekt, hoe hard je ook draait. Die gelijkstroom komt van je accu. Als die accu bijna leeg is krijgt 'ie de startmotor niet meer rond, maar heeft nog wel genoeg lading om die spoelen te bekrachtigen, zodat het beetje spanning dat hij opwekt genoeg is om je bobine laten werken.
1e of 2e versnelling maakt geen bal uit, als het in 1 niet wil lukken (teveel compressie) dan gewoon nog een keer proberen in 2. Wel even vol gas (niet pompen, want anders is 'ie verzopen) tot hij aanslaat.
Zeker een diesel (compressie wat hoger), ja dan gewoon in z'n 2. Maar de eerste versnelling is bij mij altijd 1e keus.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:34 schreef yup het volgende:
[..]
Weer wat geleerd, THX
Maakt wel wat uit, in zijn 1 slipt de achterwielen van onze bestelbusje, dus je MOET gewoon in zijn 2 of hoger.
Ga jij mijn Clio met die compressie maar even aanduwen jongen, succesquote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:43 schreef Gerako het volgende:
Een Clio kun je makkelijk even aanduwen, daarna even een half uurtje rijden en alles is weer goed.
Ja diesel, en zelfs tijdens het normaal rijden slipt de achterwiel soms als je terug schakelt. Komt gewoon omdat de achterkant leeg is en dus er staat relatief weinig druk op de wielen. Wel leuk op natte rotondes enzoquote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:10 schreef Ridocar het volgende:
@TS:
Zeker wat gemist toen je moest afrijden. Volgens mij moest je toen ook allemaal dingen aanwijzen onder de motorkap.
Het is misschien verstandig om een boek over auto's te kopen. Met daarin de elementaire zaken als onderhoud en storingen verhelpen. Zeker als je vaker gaat rijden. Vraagbaken zijn niet aan te raden, aangezien dingen als kleppeling en distributieriem afstellen voor jou nog niet van toepassing zijn.
Wel aan te raden zo'n boek, altijd in je handschoenenkastje bewaren, mocht je 'm ooit nodig hebben.
En een gereedschapssetje.(schroevendraaier, waterpomptang, ducktape en een rolletje ijzerdraad) Bedenk wel, kwaliteit gaat voor kwantiteit, Het setje uit de 5eurobak is misschien goedkoper en er zit meer in, maar wat heb je aan bijvoorbeeld 10 schroevendraaiers als je er allemaal wokkels van draait met de eerste de beste schroef. Neem dan liever 2 goede.
[..]
Zeker een diesel (compressie wat hoger), ja dan gewoon in z'n 2. Maar de eerste versnelling is bij mij altijd 1e keus.
Mijn ex-Foxje startte zelfs zonder accuquote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:45 schreef FlowDesign het volgende:
Toen ik nog een scooter had was de accu ook zo dood als een pier en dan kreeg ik 'm met de kickstart ook niet aan hoor
Toen maar ff met de startkabels de accu van de scooter aan die van een auto gehangen...
zow, dan wil die wel starten ja, halleluja!
voor het gemak. De auto is dan nog verder te duwen bij koppeling los, en je bak krijgt niet zo'n douw (vanwege de voet die je van de koppeling laten glijden, zoals je eerder hebt uitgelegd)quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:40 schreef yup het volgende:
[..]
Ja diesel, en zelfs tijdens het normaal rijden slipt de achterwiel soms als je terug schakelt. Komt gewoon omdat de achterkant leeg is en dus er staat relatief weinig druk op de wielen. Wel leuk op natte rotondes enzo
Maar zelfs bij benzine word gezegd dat je beter kan aanduwen in zijn 2? Waarom zeggen ze dat dan?
Ja, ik vond het ook raar dat ie het niet deed, maar het is dus wel zo.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:48 schreef yup het volgende:
[..]
Mijn ex-Foxje startte zelfs zonder accu(heeft nooit een accu gehad, en het heeft gewoon scooter-techniek!)
Fox heeft dezelfde techniek als een scooter. Scooter's zijn qua motorisch opzicht allemaal vrijwel hetzelfde.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:04 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Ja, ik vond het ook raar dat ie het niet deed, maar het is dus wel zo.
Zal toch net iets anders zijn bij een Runner dan bij zo'n Fox vermoed ik.
Weet je wat? Ik vraag het wel aan de echte scooter-experts. Ik ben dus jou nog een antwoord schuldig.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:36 schreef FlowDesign het volgende:
De bougie was wel gaar volgens mij, maar dan zou die ook op de electrische starter het niet (goed) moeten doen zou je denken
Ik weet denk ik al wat het was:quote:Op dinsdag 22 juni 2004 23:08 schreef yup het volgende:
Elke scooter start als ie een carb heeft, zelfs zonder accu (niet aan te raden). Heb het gevraagd.
Tuurlijk wel, je brandstofpomp wordt aangedreven door de distributie!quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:21 schreef CreativeMind het volgende:
Als je accu echt leeg is, dan doet je brandstofpomp het ook niet. Gaat dat werken met aanduwen? I think not.
Als je je accu eruit gaat sleutelen; eerst de min-pool losdraaien, dan pas de plus-pool !!!quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:31 schreef doedelzak13 het volgende:
Ha, ik heb de accu inmiddels weten te lokaliseren. De fietsenwinkelman liep toevallig net langs en we zijn erachter gekomen dat na het losschroeven van die doppen je die bout los kan draaien, waarna de accu eruit kan worden gehaald. Moet ik nog wel even zien te bekijken waar die bout mee kan worden losgedraaid, maar dat gaat vast goedkomen. Bedankt!
Thanks! Ridocar ook bedankt.quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:19 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Als je je accu eruit gaat sleutelen; eerst de min-pool losdraaien, dan pas de plus-pool !!!
Je zou de eerste niet zijn die de brandblaren op z'n klauwen heeft omdat-ie met z'n steeksleutel de carrosserie raakt.
Nou is het in jouw geval nog niet zo'n ramp omdat je accu toch katsleeg is, maar hou er iig rekening mee met het terug erin zetten: eerst de plus-pool vastzetten en dan pas de min...
en wat dacht je van de electro magneten in de dynamoquote:Op woensdag 23 juni 2004 19:09 schreef Metro2005 het volgende:
aanduwen gaat alleen bij wat oudere auto's zonder inspuiting en zonder electrische pomp heel makkelijk.
onmogelijk is het niet bij een nieuwere auto maar er moet nog wel IETS in de accu zitten (voor je ecu en je brandstofpomp bv)
prutserquote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:59 schreef CreativeMind het volgende:
Een scooter (met carburateur) start gewoon met de kickstart als de accu dood of niet eens aanwezig is. Einde discussie
scooter's kicken gewoon klote neem liever een echte brommer ( honda mb )quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:36 schreef FlowDesign het volgende:
De bougie was wel gaar volgens mij, maar dan zou die ook op de electrische starter het niet (goed) moeten doen zou je denken
alleen als ie een katalysator of een automatische versnellingsbak heeft mag je hem niet aanduwenquote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:37 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Ga jij mijn Clio met die compressie maar even aanduwen jongen, succes
Je mag een auto helemaal niet aanduwen!
Dus je punt is....?quote:Op donderdag 24 juni 2004 01:52 schreef Inflammable_Solid het volgende:
[..]
prutser
een scooter of brommer heeft een dynamo met permanente magneten een auto heeft een dynamo met electro magneten die electro magneten moeten gevoed worden anders zijn het geen magneten......................![]()
![]()
Correctie: Een automaat kun je niet eens aanduwen. (inkopper, ik weet het)quote:Op donderdag 24 juni 2004 01:57 schreef Inflammable_Solid het volgende:
alleen als ie een katalysator of een automatische versnellingsbak heeft mag je hem niet aanduwen
Wil je je onverantwoorde adviezen voor je houden?quote:Runner werkt zeker wel zonder accu, haal de accu eraf en kick maar.
DUHHH, je onsteking kan overbelast worden, had ik gevraagd aan een scooter-freak.quote:Op donderdag 24 juni 2004 18:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Wil je je onverantwoorde adviezen voor je houden?
Je accu werkt ook als spanningsbegrenzer
Ik bedoelde dus dat dieselmotoren een hogere compressie hebben tov de benzineversies. Misschien heb ik het wat ongelukkig beschreven, maar bedankt voor de aanvulling.quote:Op donderdag 24 juni 2004 22:14 schreef tharkun het volgende:
Om het verhaal van Ridocar even af te maken:
[knip volledige uitleg transmissie]
bougie vonkjes? kan je die halen dan?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:41 schreef _Denker het volgende:
Moet je even nieuwe bougievonkjes halen, kun je overal krijgen.
een auto heeft spannnig nodig om te starten een brommer/scooter nietquote:Op donderdag 24 juni 2004 08:38 schreef CreativeMind het volgende:
[..]
Dus je punt is....?
Ja tuurlijk, nog nooit van gehoord?quote:Op donderdag 24 juni 2004 22:50 schreef jeroen2497 het volgende:
[..]
bougie vonkjes? kan je die halen dan?![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |