abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 juni 2004 @ 07:34:37 #1
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_19928081
Tot op de dag van vandaag erkent Nederland het nog altijd niet, dit dankzij flinke druk van de Turkse regering terwijl bv de Franse overheid het al enige tijd heeft erkent.
Turkije blijft ontkennen dat het heeft plaatsgevonden maar de feiten wijzen erop die ontkenning niet in overeenstemming is met de waarheid.

Wat vinden jullie, moet Nederland vanwege haar banden met Turkije maar gewoon zwijgen of zou de EU als een man de genocide moeten erkennen en zich niet moeten laten intimideeren door wat eigenlijk een arm land is en zonder echte macht vergeleken supermacht de Europese Unie?
quote:
Armeense Genocide

De Armeense Genocide is de naam voor de genocide op Armeniërs gepleegd door Turkije in 1915.

De genocide wordt tot op de dag van vandaag ontkend door de Turkse regering. Door de meeste historici wordt tegenwoordig aangenomen dat er inderdaad genocide is gepleegd. Erkenning hiervan door Turkije is voor het Europees Parlement één van de voorwaarden voor een Turks lidmaatschap van de Europese Unie. Formeel heeft Nederland de genocide nog niet als zodanig erkend, België erkende de genocide in 1997. Ook andere landen, zoals de Verenigde Staten, Rusland, Groot-Brittannië en Frankrijk, erkennen dat er genocide is gepleegd op de Armeniërs.

Armeense versie
Eind 19e eeuw maakte Armenië deel uit het Ottomaanse Rijk. Dit rijk begon in die tijd langzaam uiteen te vallen. De overwegend christelijke Armeniërs kwamen in botsing met de islamitische Ottomanen. Op bevel van sultan Abdul Hamid II werden eind 19e eeuw honderdduizend Armeniërs vermoord.
In 1908 vond er in Turkije een machtsovername plaats van de "Jonge Turken". Deze machtsovername werd door de Armeniërs aanvankelijk gesteund. Tijdens de Eerste Wereldoorlog koos het Ottomaanse Rijk partij voor Duitsland. Hierdoor raakte het in oorlog met Rusland. Rondom de frontlinie (in Oost-Turkije) woonden veel Armeniërs. Uit angst dat de Armeniërs zich bij de Russen zouden aansluiten, besloot de Turkse regering tot deportatie van de Armeniërs. Ook werden op 24 april 1500 leden van de Armeense elite vermoord.

De mannen werden gedwongen dienst te nemen in het Turkse leger, of zij werden vermoord of in strafkampen opgesloten. Vrouwen, kinderen en bejaarden moesten naar hun nieuwe woonplaatsen in Syrië, dat toen nog deel was van het Ottomaanse Rijk, lopen. Hierbij vonden duizenden mensen de dood.

Volgens Armeense cijfers zijn anderhalf van de twee miljoen Armeniërs omgekomen in 1915.

Turkse versie
Volgens Turkije zouden er 300.000 tot 500.000 slachtoffers zijn geweest en was er geen sprake van genocide. Wel heeft Turkije toegezegd dat de archieven uit die periode zullen worden opengesteld zodat er nader onderzoek plaats kan vinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Armeense_Genocide
quote:
Turkije moet schuld Armeense genocide erkennen

Zolang Turkije de Armeense genocide niet erkent, behoort het niet tot Europa vindt Peter van Ham.

Het is wonderlijk hoe selectief ons historisch besef is. Terwijl de jodenvervolging een prominente plaats in de westerse geschiedenisboeken inneemt, zijn andere massamoorden gladweg vergeten. En hoe langer geleden en verder weg de genocide werd gepleegd, hoe zwakker de emotionele echo wordt. Dit geldt ook voor de Turkse genocide op de Armeense bevolking die in 1915 ruim één miljoen burgers het leven heeft gekost en die volgende week overal ter wereld wordt herdacht.

Opeenvolgende Turkse regeringen hebben geweigerd deze zwarte bladzijde in haar geschiedenis onder ogen te zien. Maar nu Turkije waarschijnlijk volgend jaar begint met toetredingsonderhandelingen met de Europese Unie, wordt het de hoogste tijd dat Ankara de moedwillige en systematische uitroeiing van de Armeense bevolking door het Turkse leger erkent. Wie lid wil worden van de EU moet - analoog aan het Duitse mea maxima culpa na de Tweede Wereldoorlog - eerlijk met het eigen verleden omgaan. De EU is immers ook een waardengemeenschap, en daar horen landen die een genocide verloochenen niet bij.

Gedurende de periode 1915-1918 heeft het Turkse leger bijna alle Armeense dorpen binnen het Ottomaanse Rijk geëvacueerd en honderdduizenden burgers vermoord of via barbaarse hongermarsen van West-Turkije naar Syrië gedeporteerd. Deze gebeurtenissen zijn zeer goed gedocumenteerd en hoewel enige onenigheid bestaat over het exacte aantal slachtoffers, staat één ding vast: dit was de eerste genocide van de 20ste eeuw die bovendien tot voorbeeld heeft gediend voor Hitlers holocaust. De nazis konden immers uit de lauwe reactie van het Westen op de Armeense genocide opmaken dat ook zij met de vernietiging van de joden konden wegkomen, als dat maar zorgvuldig buiten de aandacht van de internationale media kon worden gehouden.

Het gaat er hier niet om oude koeien uit de sloot te halen. Maar wanneer Turkije over een aantal jaren volwaardig lid wordt van de EU, wordt Armenië ons directe buurland. De Armeens-Turkse betrekkingen zijn echter nog steeds zeer slecht, met name omdat deze historische angel er nog nooit is uitgehaald. De regering in Jerevan eist dat Turkije de genocide als historisch feit erkent. Zij wordt daarin gesteund door verschillende Europese parlementen.

Zo hebben onder meer de Franse, Belgische, Griekse en Zwitserse parlementen geëist dat Ankara de volkerenmoord moet toegeven; ook het Europees Parlement heeft al in 1987 verklaard dat Ankara s weigering de historische gebeurtenissen te erkennen, een belemmering vormt voor het Turkse EU-lidmaatschap. Ook Paus Johannes Paulus II heeft Turkije tot deze stap opgeroepen. Het Amerikaanse Congres besloot in 2000, na een heftig debat, uiteindelijk de Armeense genocide niet tot een belangrijk discussiepunt met Ankara te verheffen, met name omdat Turkije dreigde met sluiting van de Amerikaanse militaire bases op haar grondgebied.

Nederland kent een zeer kleine Armeense gemeenschap waardoor het vraagstuk vooralsnog niet op de politieke agenda is beland. Minister van Buitenlandse Zaken Bot weigerde in een Kamerdebat van afgelopen december de kwestie van de Armeense genocide als een politiek relevant feit te erkennen. Dit is niet alleen verwonderlijk, maar tevens onverstandig. Hoe zouden wij het vinden wanneer het hedendaagse Duitsland de holocaust zou afdoen als historisch onjuist en irrelevant?

Er zijn voorbeelden waaruit blijkt dat alleen het erkennen van de historische waarheid kan leiden tot politieke toenadering en zelfs hernieuwd vertrouwen tussen landen. Te denken valt een het conflict over de massamoorden in Katyn. Pas in 1990 heeft de Russische regering erkend dat het sovjetleger de 4.400 Poolse officieren heeft vermoord, en niet - zoals lang door Moskou werd beweerd - dat de nazis dat hebben gedaan. Ook de Kroatische regering heeft vorige maand een begin gemaakt om de eigen geschiedenis in alle eerlijkheid te beoordelen. Het initiatief van premier Ivo Sanader om de misdaden van de Kroatische Ustasa tijdens de Tweede Wereldoorlog te onderzoeken en te erkennen, passen in zijn streven om binnen afzienbare tijd tot de EU toe te treden. Dit voorbeeld zou door Turkije moeten worden gevolgd.

Het heikele punt is immers dat het proces van Europese eenwording staat of valt met wederzijds politiek vertrouwen en solidariteit. De EU is niet een tijdelijk samenwerkingsverband, maar een opzet voor een nieuwe politieke entiteit. Zonder saamhorigheidsgevoel en oprechtheid heeft de EU geen toekomst. Dit is het grote verschil tussen Europa en andere continenten. Aangezien Japan nooit heeft erkend dat het in Korea en China tijdens WO II de grootste gruweldaden heeft begaan, blijft elke vorm van samenwerking oppervlakkig. Wanneer Turkije deel wil uitmaken van Europa zal het lering moeten trekken uit de voorbeelden van Duitsland en Japan. Alleen wanneer Ankara ondubbelzinnig de historische feiten onder ogen ziet kan sprake zijn van werkelijke Europeanisering.
Dit betekent dat de Armeense genocide in de Turkse geschiedenisboekjes moet komen, waardoor er eindelijk een einde komt aan het Ottomaanse denkbeeld dat Turkije op de een of andere manier superieur is aan de buurlanden.

Dr. P. van Ham is plaatsvervangend hoofd onderzoek van het Instituut Clingendael.
http://www.clingendael.nl/cli/publ/media/2004/NRC_2004_04_15.htm

De vorige discussie liep helaas vast wegens wangedrag van een zeker persoon, hierbij roep ik dus op tot streng mod gedrag van onze mods en laten we een discussie als deze niet laten stoppen door dergelijk gedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door HarigeKerel op 16-06-2004 07:57:12 ]
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  woensdag 16 juni 2004 @ 07:53:35 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_19928140
Ik denk dat dit meer iets is voor de EU in het geheel. Maar dat Nederland dit onkent verbaast me en wist ik niet. Want de feiten liggen er.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 16 juni 2004 @ 08:14:07 #3
13250 Lod
Sapere aude!
pi_19928214
Wat bereiken we er mee?
GNU Terry Pratchett
pi_19928297
Ik ben van mening dat de EU dit als geheel moet erkennen en zo dus ook alle lidstaten. De houding van Nederland verbaast me in deze zaak ook.
quote:
Wat bereiken we er mee?
Wat we er mee kunnen bereiken staat duidelijk in bijgevoegd artikel.
pi_19928298
en stappen we ook uit de NAVO omdat de VS niet erkennen 500.000 communisten te hebben vermoord in Indonesië in de jaren 60?
  woensdag 16 juni 2004 @ 08:39:03 #6
13250 Lod
Sapere aude!
pi_19928361
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 08:30 schreef Chewie het volgende:
Wat we er mee kunnen bereiken staat duidelijk in bijgevoegd artikel.
Ik vind het niet zo duidelijk eerlijk gezegd. Het enige is dat Turkije aan Armenïe grenst en dat de verhouding tussen die 2 niet zo goed is? Dat kan blijkbaar alleen opgelost worden als Turkije het erkent, niet Nederland.
GNU Terry Pratchett
pi_19928366
ze 'moeten' niks. .
Religion : Mankind's worst invention !
  woensdag 16 juni 2004 @ 08:44:53 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_19928416
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 08:30 schreef indahnesia.com het volgende:
en stappen we ook uit de NAVO omdat de VS niet erkennen 500.000 communisten te hebben vermoord in Indonesië in de jaren 60?
Offtopic.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Admin woensdag 16 juni 2004 @ 09:02:11 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_19928614
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 08:30 schreef indahnesia.com het volgende:
Daar gaat dit topic niet over,
open er gerust een nieuw topic over, maar laten we deze discussie eens zuiver houden.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_19928618
Lijkt me duidelijk: deze genocide moet natuurlijk erkend worden, door Nederland én de EU al is het idd maar om een einde te maken aan de manier waarop deTurkse staat tot nu toe omgegaan is met de informatievoorziening tov dit soort gebeurtenissen (want er zijn er meer: er is ook een gebeurtenis genaamd de "Pontische genocide").
Om een link naar toetreding van de EU te leggen: het is natuurlijk waanzin dat een staat die tegengeluiden op dit en andere gebieden niet tolereert en bestraft met gevangenschap en politiek ballingschap (van o.a. Dr. Akcam en Dr. Adanir, twee Turkse geschiedkundigen die de genocide onderzocht hebben en tot de conclusie kwamen dat deze idd plaatsgevonden heeft) lid mag worden van de EU.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Moderator woensdag 16 juni 2004 @ 15:33:41 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19939296
not our fucking war

zolang Turkije het zelf niet eens erkent zal het mij een rotzorg wezen wat Nederland ervanvind ... gaan ze strax ook in ons verleden zitten spitten en vingertjes wijzen zeker
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_19940173
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 15:33 schreef sp3c het volgende:
not our fucking war

zolang Turkije het zelf niet eens erkent zal het mij een rotzorg wezen wat Nederland ervanvind ... gaan ze strax ook in ons verleden zitten spitten en vingertjes wijzen zeker
Oh, jij hebt liever een land in de EU waar ze ongestraft en structureel de waarheid verdraaien in het eigen voordeel?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 16 juni 2004 @ 16:11:03 #13
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_19940506
nederland moet zich niet druk gaan maken om zaken die bijna 100 jaar geleden gebeurden en niet eens in europa.
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
  Moderator woensdag 16 juni 2004 @ 16:31:21 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19941128
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 16:00 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Oh, jij hebt liever een land in de EU waar ze ongestraft en structureel de waarheid verdraaien in het eigen voordeel?
het zal mij werkelijk een rotzorg wezen wat EU lidstaten in het verleden hebben uitgespookt ... anders heb ik nog wel een lijstje van landen dat buitengesloten kan worden
pi_19942089
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 16:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

het zal mij werkelijk een rotzorg wezen wat EU lidstaten in het verleden hebben uitgespookt ... anders heb ik nog wel een lijstje van landen dat buitengesloten kan worden
Het gaat niet alleen om wat er gebeurt is, het gaat er ook om hoe Turkije omgaat met kritische geluiden en de informatievoorziening, niet alleen in deze kwestie, maar ook in vele andere.
  Moderator woensdag 16 juni 2004 @ 17:13:32 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19942214
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 17:08 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om wat er gebeurt is, het gaat er ook om hoe Turkije omgaat met kritische geluiden en de informatievoorziening, niet alleen in deze kwestie, maar ook in vele andere.
zolang ze tegenstanders niet over de kling jagen mogen ze doen wat ze willen.

ze zijn echt niet het enige land met een wat selectieve media
pi_19942221
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 15:33 schreef sp3c het volgende:
not our fucking war

Lijkt me sterk Nederland ontkent zijn verleden niet, het was hier zelfs een tijdje zo erg dat je niet eens meer trots mocht zijn op het feit dat we een wereldmacht waren.
  Moderator woensdag 16 juni 2004 @ 17:17:10 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19942303
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 17:13 schreef Chewie het volgende:

[..]

Lijkt me sterk Nederland ontkent zijn verleden niet, het was hier zelfs een tijdje zo erg dat je niet eens meer trots mocht zijn op het feit dat we een wereldmacht waren.
toch worden figuren als van Heutz nog steeds een helden gezien terecht imo, maar er zijn mensen die wat hij gedaan heeft genocide willen noemen ... zelfde verhaal

voor zover ik weet ontkennen de Turken niet dat er veel slachtoffers zijn gevallen, ze noemen het alleen oorlog ipv genocide

mij best hoor, whatever helps them sleep at night
pi_19942834
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 17:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

zolang ze tegenstanders niet over de kling jagen mogen ze doen wat ze willen.
Nou, mensen gevangenzetten en verbannen is ook niet mis hoor. En niemand maakt mij wijs dat er hier en daar geen hoofdje gerold heeft onder de mensen die het genocide durfden te noemen.
Hoe er met Koerden iha (dus niet alleen de guerilla's) wordt omgesprongen is ook niet fris, daar vallen ook onschuldige slachtoffers bij.
quote:
ze zijn echt niet het enige land met een wat selectieve media
Dat is natuurlijke een non-argument. "Zij doen het ook" "iedereen doet het"

En wat betreft je opmerking dat het niet uitmaakt of het een oorlog of een genocide genoemd moet worden: natuurlijk maakt dat uit! Een oorlog is een tweezijdig iets en impliceert dat er slachtoffers vielen zonder dat het de bedoeling was van het Turkse leger, terwijl de vernietiging juist met een accuratesse is uitgevoerd die niet onderdoet voor die van de nazi's. We noemen het toch ook niet "de Joodse kwestie" of "het was nou eenmaal oorlog"?
pi_19943414
Ja. Terstond erkennen.
  Moderator donderdag 17 juni 2004 @ 13:03:42 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_19962820
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 17:39 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Nou, mensen gevangenzetten en verbannen is ook niet mis hoor. En niemand maakt mij wijs dat er hier en daar geen hoofdje gerold heeft onder de mensen die het genocide durfden te noemen.
Hoe er met Koerden iha (dus niet alleen de guerilla's) wordt omgesprongen is ook niet fris, daar vallen ook onschuldige slachtoffers bij.
[/[..]

Dat is natuurlijke een non-argument. "Zij doen het ook" "iedereen doet het"

En wat betreft je opmerking dat het niet uitmaakt of het een oorlog of een genocide genoemd moet worden: natuurlijk maakt dat uit! Een oorlog is een tweezijdig iets en impliceert dat er slachtoffers vielen zonder dat het de bedoeling was van het Turkse leger, terwijl de vernietiging juist met een accuratesse is uitgevoerd die niet onderdoet voor die van de nazi's. We noemen het toch ook niet "de Joodse kwestie" of "het was nou eenmaal oorlog"?
nee dan begrijp je me verkeerd, ik probeer alleen uit te leggen dat het Turkse perspectief allicht anders was/is ik heb niet alle feiten maar ik weet wel dat er onder de Turken ook veel doden zijn gevallen en het zal mij werkelijk een rotzorg wezen hoe de Turken het willen noemen.

Ik praat nix goed, ik vind het alleen onzin om Turkije te weigeren om iets wat 100 jaar geleden gebeurt is en andere landen gewoon toe te laten ... in Polen moet je ook niet beginnen over de etnische zuivering van Duitsers in Polen na wo2

de mensenrechten (mensen zonder reden gevangen zetten in gruwelijke gevangenissen) en de Koerdische kwestie daarentegen zijn imo wel zaken die eerst opgelost dienen te worden voor Turkije toetreed tot de EU maar dat heeft met de vermeende genocide weinig tot nix te maken.
  donderdag 17 juni 2004 @ 17:51:37 #22
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_19971062
De Engelsen hebben ook flink huisgehouden in Schotland, Wales en Ierland. Was dat een reden om hen te weigeren?
Qui deciderat pacem preaparet bellum
pi_19971285
Nee, want de Engelsen zijn iha iets opener over de wandaden in hun verleden.

@Sp3c: Het gaat ook niet om die genocide zelf maar om de manier waarop de Turkse regering omgaat met informatievoorziening hierover , wat een "prima" voorbeeld is van hoe er in het algmeen wordt omgesprongen met kritische geluiden en andere lezingen van gebeurtenissen: die worden hardhandig de kop ingedrukt. Zo'n staat wil ik niet bij de EU. Snappie? Het gaat niet om die gebeurtenis van 100 jr geleden, maar hoe er met die en dergelijke informatie omgegaan wordt
pi_19971659
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 17:51 schreef NathraX het volgende:
De Engelsen hebben ook flink huisgehouden in Schotland, Wales en Ierland. Was dat een reden om hen te weigeren?
Ik geloof dat de Highlands en Wales vrij ver in het verleden lagen.
  woensdag 22 september 2004 @ 09:16:35 #25
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22122970
Het heeft enige tijd moeten duren maar goed, enige tijd geleden heb ik een email gezonden naar alle partijen die in de tweede kamer zaten met de vraag wat hun standpunt was in deze kwestie en of ze er mee bezig waren.

Helaas heb ik geen respons gehad van alle aangeschreven partijen, maar wel van een aantal en die reacties plaats ik hier.
quote:
SP

Geachte ***

De SP is volop bezig met de Armeense kwestie. In december 2003 hebben we een motie ingediend waarin de Nederlandse regering wordt gevraagd aan te dringen op een historisch onderzoek naar de kwestie wordt gevraagd. (Zie verder). De motie is afgewezen.

Daarop hebben we een tweede motie ingediend op 29 april jl. Daarin wordt gesproken over ‘massamoord’. Bedoeling was de discussie met de minister uit te lokken. Dat is uiteindelijk gelukt. Daarop hebben we de motie van stemming teruggetrokken. De minister van Buitenlandse zaken heeft inmiddels gezegd dat de gebeurtenissen van 1915 ook onderdeel van de onderhandelingen over het eventuele EU lidmaatschap van Turkije zullen zijn. De Turkse regering is nu zo ver dat ze een historisch onderzoek heeft toegezegd. Dat is wat ons betreft nog niet genoeg. Afhankelijk van de ontwikkelingen dit najaar zullen we een aangescherpte variant van de motie van 29 april indienen.

Voor een discussie over Turkije verwijs ik u graag naar onze website; http://www.sp.nl/interact(...)hp?stelling_code=149

Met vriendelijke groet,

Guido van Leemput

Fractiemedewerker SP
quote:
CDA

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw mail.

Dank voor uw mail waarin u uw bezorgdheid uit over het niet-erkennen van de Armeense genocide.

Op 21 april heeft Kathleen Ferrier op het Plein namens de CDA fractie de Armeense delegatie die de politiek een petitie kwam aanbieden toegesproken. Overigens was zij het enige kamerlid dat de moeite had genomen naar buiten te gaan. Zij heeft dat bewust gedaan omdat ik weet dat bij een petitie aanbieding ín de kamer, er slechts een beperkt aantal demonstranten binnen mag komen en zij wilde graag dat iedereen op het Plein kon horen wat zij te zeggen had. Bovendien wilde zij duidelijk maken hoe serieus het CDA dit onderwerp neemt.

De CDA fractie acht het van groot belang dat iedere genocide erkend wordt door de betreffende regering. Daarom wil het CDA in gesprek blijven met de Turkse regering om voortdurend hiervoor aandacht te blijven vragen. Erkenning door de Turkse regering kan echter geen voorwaarde zijn voor toetreding tot de EU, omdat dit niet staat in de Kopenhagen criteria.

U kunt ervan verzekerd zijn dat wij als christen democraten ons zeer betrokken voelen bij dit onderwerp en alles zullen doen wat er in ons vermogen ligt om aandacht hiervoor te blijven vragen, zowel in Nederland als in breder Europees verband.

Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gesteld.

Met vriendelijke groet,

Annelies van Vark
CDA Publieksvoorlichting
quote:
VVD

Geachte heer/mevrouw ***

Hartelijk dank voor uw e-mail aan de VVD-Tweede-Kamerfractie.

De VVD heeft geen standpunt direct klaarliggen over Armenie. De fractie bekijkt momenteel of Armenie nog een punt wordt bij de toetreding van Turkije tot de EU.

Uw opmerking wordt doorgestuurd naar het Kamerlid dat dit onderwerp behandeld.

Met vriendelijke groet,

VVD-Voorlichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Hier is vervolgens nooit een verdere reactie op gekomen.
quote:
ChristenUnie

Geachte heer ***

Hartelijk dank voor uw e-mail van 8 sep jl. aan de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer. U vraagt hierin aandacht voor het probleem van Armeense genocide. Wij sturen u binnenkort daar onze reactie op.

Met vriendelijke groet,

Jenne de Haan
Fractie ChristenUnie Tweede Kamer
Hier is helaas ook geen reactie meer op gekomen.
quote:
GroenLinks

Geachte heer/mevrouw Webmaster,

Hartelijk dank voor uw e-mail van 31 augustus 2004 die wij in goede orde
hebben ontvangen. Wij zijn blij dat u de moeite heeft genomen om onze
fractie te schrijven. Voor GroenLinks zijn vragen en opmerkingen uit de
samenleving heel belangrijk.

U wijst op de genocide op het Armeense volk door te Turken begin 20e
eeuw, met betrekking tot de toekomstige (waarschijnlijke) toetreding van
Turkije tot de EU.

GroenLinks vindt het belangrijk dat er aandacht is en blijft voor deze
gruwelijke gebeurtenis uit de geschiedenis van het Armeense volk.
Erkenning en openlijke excuses van Turkije zou recht doen aan wat er
werkelijk gebeurd is in Armenië. GroenLinks stelt dit al lang aan de
orde en we zullen dat blijven dat doen. Maar onze inschatting is dat we
excuses eerder kunnen bereiken als we in serieuze onderhandeling met
Turkije zijn dan wanneer het als een harde toetredingseis wordt gesteld.
Dit laat onverlet dat Turkije voor de start van
toetredingsonderhandelingen op haar mensenrechten en politieke criteria
beoordeeld zal worden.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Matthijs Elenbaas

Publieksvoorlichting
Tweede-Kamerfractie GroenLinks
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')