abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19775252
Is dit zo ? plz leg uit ?
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:21:55 #2
76173 bramos-elvis
FC Eindhoven 1909-2009
pi_19775268
Ja, zo geef je aan dat je het er niet mee eens bent met de huidige partijen die er zijn!
Accept you're dead and start living
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:24:17 #3
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_19775312
Van http://eu2004.eurodusnie.nl/static/blancofeiten.shtml
quote:
Elke stemcomputer heeft naast het venster met de lijsten van politieke partijen een knop 'blanco'. Met een druk op deze witte knop en een bevestiging met de rode knop, is een blanco stem een feit.
Op de ouderwetse manier levert het inleveren van een 'leeg' stembiljet, dus zonder enig kruisje of tekst met rood potlood, een blanco stem op.

Blanco stemmen tellen mee voor het opkomstpercentage. Blanco stemmen tellen echter niet mee voor de verdeling van de Kamerzetels. Voor deze verdeling van de kamerzetels is de zogenaamde 'kiesdeler' bepalend. De kiesdeler is het aantal geldige stemmen dat nodig is voor één van de 150 zetels in de Tweede Kamer. Blanco stemmen heeft geen invloed op de verdeling van de zetels over de politieke partijen. De kiesdeler wordt namelijk bepaald op grond van het aantal geldige stemmen.

Vroeger werden ongeldige stemmen apart geregistreerd naast blanco stemmen. Met de stemcomputer is ongeldig stemmen (technisch) niet meer mogelijk. Omdat de Kieswet alleen maar over ongeldige en geldige stemmen spreekt noemt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de uitgebrachte blanco stemmen in zijn statistieken ongeldige stemmen, maar omdat vrijwel iedereen vandaag de dag met de computer stemt zijn bijna alle ongeldige stemmen feitelijk blanco stemmen.

Aangezien blanco stemmen ongeldige stemmen zijn tellen ze niet mee voor het bepalen van de kiesdeler en dus ook niet voor de verdeling van de restzetels.
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:26:00 #4
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_19775345
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 09:21 schreef bramos-elvis het volgende:
Ja, zo geef je aan dat je het er niet mee eens bent met de huidige partijen die er zijn!
Niet. Je kan ook gewoon blanco stemmen als je er niet uit komt waar je op zal stemmen maar toch een stem wilt geven. En die blanco blijft blanco oftewel nietszeggend. Ze weten immers niet waarom je blanco stemt.
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:27:11 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_19775358
Dus in feite legt een blanco stem geen gewicht in de schaal? (Buiten de schaal van het opkomstpercentage dan.) Dacht altijd dat een blanco stem automatisch naar de grootste partij ging.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_19775368
Iets technischer approach: bij het bepalen van de uitslag speelt er mee hoeveel mensen er daadwerkelijk naar de stembus gegaan zijn. De details zijn me even ontschoten, maar ik meen me te herinneren dat een lage opkomst gunstig is voor de grotere partijen, omdat er in hun voordeel wordt afgerond.

edit: bovenstaande bewering klopt dus niet (meer). Excuses.
Vroeger, toen schepen nog van hout en mannen van staal waren....
pi_19775378
Als je niet weet wat je moet stemmen, dan moet je gewoon LPF stemmen. Zo heb ik de afgelopen dagen zeker al 5 man weten om te lullen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:29:06 #8
61846 neversleeper
I don't sleep I dream
pi_19775388
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 09:21 schreef epic het volgende:
Is dit zo ? plz leg uit ?
Theoretisch kun je er een signaal mee afgeven. Ten tweede is het (in verband met die opkomst enzo) dacht ik een middel om de wind uit de zeilen te nemen van extremistische partijen.

In praktijk werkt het dus nieyt, heb ik ondervonden tijdens het referendum over de aanpak stationsgebied Utrecht vorig jaar. Er mocht gekozen worden uit twee verschrikkelijk slechte, ononderbouwde plannen met hele veel bouwoverlast de komende jaren (iets waar we in Utrecht langzaamaan allergisch voor worden). Ik geloof dat iets van tegen de twintig procent (!) van de utrechters blanco stemde. En wat deed de politiek: hardop zeggen dat blanco stemmen toch niet belangrijk waren en het negeren.
So why so sad?
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:29:31 #9
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_19775399
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 09:27 schreef Copycat het volgende:
Dus in feite legt een blanco stem geen gewicht in de schaal? (Buiten de schaal van het opkomstpercentage dan.) Dacht altijd dat een blanco stem automatisch naar de grootste partij ging.
Als ik mijn eigen opgezochte stukje goed lees, heeft een blanco stem zelfs nog minder impact dan een niet uitgebrachte stem, aangezien de laatste meetellen voor het verdelen van de restzetels (die dan verdeeld worden onder de grootste partijen).
pi_19775550
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 09:28 schreef JohnDope het volgende:
Als je niet weet wat je moet stemmen, dan moet je gewoon LPF stemmen. Zo heb ik de afgelopen dagen zeker al 5 man weten om te lullen.
Als je niet weet wat je moet stemmen moet je niet of blanco stemmen en niet klakkeloos een partij kiezen. Wat zou de reden zijn als je het niet weet om LPF te stemmen? Dan kun je net zo goed CDA, D66, NieuwRechts of Partij voor de Dieren gaan stemmen.
Ik zelf ga weloverwogen of LPF of PvdA stemmen (ja zo dicht liggen die bij elkaar) maar van dit soort opmerkingen krijg ik de baal.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_19775604
Beter nog: Als je niet weet wat je moet stemmen doe je de Stemwijzer
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_19775818
Die stemwijzer kent niet alle partijen trouwens. Europa transparant zit er bijvoorbeeld niet tussen.
pi_19776034
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 09:21 schreef bramos-elvis het volgende:
LOL
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:01:46 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_19777231
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 09:55 schreef fancypants het volgende:
Europa transparant zit er bijvoorbeeld niet tussen.
En dat is niet zo heel onlogisch, dat ET er niet tussen zit. Hun enige programmapunt is dat ze de fraude bij de EU aan willen pakken, en ik kan eigenlijk geen partij verzinnen die daar tegen zou zijn. Het is hun goed recht natuurlijk, dat ze maar 1 punt hebben, maar dan moeten ze niet gaan klagen dat ze niet in de Stemwijzer komen.
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:24:11 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_19777781
Blanco stemmen is beter dan niet stemmen imho, als je de moeite wil nemen om naar het stemlokaal te gaan.

Blanco stemmen tellen mee voor de opkomst, waarmee je aangeeft dat je wel bereid bent om te stemmen, en het recht op invloed graag wilt benutten, maar dat de huidige partijen allemaal niets is. Een blanco stem is ongeldig, dus het zal niet "verdeeld" worden over alle partijen, en zo geef je toch een signaal af dat de politiek in het algemeen niet goed bezig is.

Tenzij je ander motieven hebt. Als je de democratie niets vind, dan moet je niet stemmen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  † In Memoriam † donderdag 10 juni 2004 @ 11:28:29 #16
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19777900
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:24 schreef Sidekick het volgende:
Blanco stemmen is beter dan niet stemmen imho, als je de moeite wil nemen om naar het stemlokaal te gaan.

Blanco stemmen tellen mee voor de opkomst, waarmee je aangeeft dat je wel bereid bent om te stemmen, en het recht op invloed graag wilt benutten, maar dat de huidige partijen allemaal niets is. Een blanco stem is ongeldig, dus het zal niet "verdeeld" worden over alle partijen, en zo geef je toch een signaal af dat de politiek in het algemeen niet goed bezig is.

Tenzij je ander motieven hebt. Als je de democratie niets vind, dan moet je niet stemmen.
Niet op komen dagen is ook een teken dat je het niet eens bent met de gang van zaken. Scheelt weer een gang naar het schoolgebouwtje. Ik acht de democratie hoog, maar de democratie van Europa is een wassen neus.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:33:56 #17
54647 tillaard
levensgenieter
pi_19778034
je maakt me niet wijs dat er in Nederland geen partij is waar je helemaal niks mee hebt..Ga in ieder geval het rijtje af met de partijen die je echt niks vindt, bepaal of je links of rechts zit en dan blijf je altijd met 1 of 2 partijen over. Niemand is het 100% een met de partij waarop hij stemt.

Ik vind blanco stemmen zo ontzettend makkelijk, 'ik vind het allemaal niks'. Maar dan moet je achteraf ook niet zitten te zeiken dat het beleid niet goed is.
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:36:27 #18
54647 tillaard
levensgenieter
pi_19778117
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:28 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Niet op komen dagen is ook een teken dat je het niet eens bent met de gang van zaken. Scheelt weer een gang naar het schoolgebouwtje. Ik acht de democratie hoog, maar de democratie van Europa is een wassen neus.
Als je het niet eens bent met de gang van zaken moet je stemmen op de partij waar jij je het meest in kan vinden, waar jij het meeste vertrouwen in hebt. De mensen waar jij op stemt hebben de macht om die democratie te verbeteren.
  † In Memoriam † donderdag 10 juni 2004 @ 11:36:44 #19
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19778129
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:33 schreef tillaard het volgende:
je maakt me niet wijs dat er in Nederland geen partij is waar je helemaal niks mee hebt..Ga in ieder geval het rijtje af met de partijen die je echt niks vindt, bepaal of je links of rechts zit en dan blijf je altijd met 1 of 2 partijen over. Niemand is het 100% een met de partij waarop hij stemt.

Ik vind blanco stemmen zo ontzettend makkelijk, 'ik vind het allemaal niks'. Maar dan moet je achteraf ook niet zitten te zeiken dat het beleid niet goed is.
Nederland krijgt 3,7% van de zetels in het EP. Zelfs al zouden deze partijen allemaal op 1 lijn staan, dan was de maximale invloed 3,7%. De partijen gaan wel op in andere Europese takken. Mijn stem wordt dus bepaald door de omgeving waar ik woon. Dat is belachelijk. Ga gerust stemmen, maar kom niet aanzetten met "niet stemmen is niet zeiken", Duitsland en Frankrijk schudden nl. de kaarten, niet Nederland.
pi_19778172
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:28 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ik acht de democratie hoog, maar de democratie van Europa is een wassen neus.
Dan kan je stemmen op een partij die voor vergaande democratische hervormingen in de EU is. Vooral Groenlinks, D66 en Democratisch Europa kan je overwegen.
pi_19778199
Blanco stemmen of niet stemmen is stemmen op een zero-issue partij. Een veel beter signaal van onvrede is te kiezen voor een one-issue partij zoals PvdD of ET. Dan maak je tenminste duidelijk dat je afstand neemt van de zittende politiek en dat je met je afwijkende stem een potentieel gevaar bent voor verdere afkalving van hún electoraat!
  † In Memoriam † donderdag 10 juni 2004 @ 11:38:59 #22
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19778201
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:37 schreef Linkpagina het volgende:

[..]

Dan kan je stemmen op een partij die voor vergaande democratische hervormingen in de EU is. Vooral Groenlinks, D66 en Democratisch Europa kan je overwegen.
Ja, maar ik heb niks met die partijen.
  † In Memoriam † donderdag 10 juni 2004 @ 11:39:50 #23
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_19778213
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:38 schreef sobeit het volgende:
Blanco stemmen of niet stemmen is stemmen op een zero-issue partij. Een veel beter signaal van onvrede is te kiezen voor een one-issue partij zoals PvdD of ET. Dan maak je tenminste duidelijk dat je afstand neemt van de zittende politiek en dat je met je afwijkende stem een potentieel gevaar bent voor verdere afkalving van hún electoraat!
Een zeer lage opkomst vind jij geen duidelijk signaal?
pi_19778227
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Tja, dan houdt het op. De keus is er echter wel.
pi_19778242
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 11:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

ET en PvdD maken volgens het ANP reeel kasn op een zetel. Alleen dat signaal van de kiezer zal de zittende politiek wakker kunnen schudden, als jij en anderen ervoor zorgen dat ze echt een zetel bemachtigen.
Ik heb gekozen voor de Partij voor de Dieren, omdat het ronduit onbeschaafd is zoals we nu met dieren omspringen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')