abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 juni 2004 @ 18:42:29 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19761036
Boter, dat is hoofdzakelijk melkvet met een beetje eiwitten, en een beetje restvocht uit de melk. Zoute boter is boter waar wat zout aan is toegevoegd, en minder water bevat.

Margarine.
Wat is margarine en hoe maak je dat zelf..
Je begint met puur natuur, plantaardige vetten en olien (of soms dierlijk vet, vroeger zelfs walvisvet, maar dat is passé)
We gaan maar eens uit van plantenzaden, die maal en pers je, en je hebt dan ruwe plantenolie waar nog harsen en goms in zitten. Je voegt cautische soda toe, en verwijderd de reststoffen als zeep. Je voegt nu volaarde toe om de olie te bleken. nu heb je gerafineerde olie. Je verhit nu de olie en voegt waterstof toe, en een nikkelcatalysator. Resultaat, gehydroliseerde vetten, die kunstmatig gehard is. Deze neutraliseer je, bleek je, en filter je om reststoffen te verwijderen. Deze rafineer je en je voegt geurstoffen toe. (eventueel voeg je nu visolie of dierlijke vetten toe).
Dit vermeng je met water, magere melk, zout, smaakstoffen, kleurstoffen, vitamine A en D.
Nu heb je ongeemulseerde margarine.
Je voegt Lecitine en Monoglyceride toe, en terwijl je dit mengt en kneed, koel je het.
Dit verpak je in plastic bakjes, en je doet er een dekseltje op

Margarine...

Boter:
Je melkt een koe en laat de melk even staan zodat zich boven op de melk een roomlaag vormt. DIe karn je en je scheid het vocht van de boter, waar je eventueel wat zout aan toevoegt..

Het is Jouw Keuze.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 9 juni 2004 @ 18:50:32 #2
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_19761238
Boter is gewoon veel lekkerder. Daarom gebruik ik het.

Hmmmm, lekker bruin brood met roomboter en (pure) hagelslag. Beter dan dat wordt het toch niet?
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_19763405
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Resultaat, gehydroliseerde vetten, die kunstmatig gehard is.
Gehydrogeneerde vetten is dat. Bij hydrolyseren krijg je vetzuren en glycerol, een proces dat in ons lichaam plaats vindt.
  woensdag 9 juni 2004 @ 20:31:50 #4
45206 Pietverdriet
pi_19763904
* Pietverdriet maakte een vautje
pi_19766065
Piet, is er nou nog verschil tussen boter, "echte boter" en "roomboter"? Ik dacht het niet, maar jij weet het vast precies (slijm slijm). En halvarine???
  woensdag 9 juni 2004 @ 21:51:02 #6
45206 Pietverdriet
pi_19766344
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 21:42 schreef roofless het volgende:
Piet, is er nou nog verschil tussen boter, "echte boter" en "roomboter"? Ik dacht het niet, maar jij weet het vast precies (slijm slijm). En halvarine???
Boter is boter (echte boter en roomboter is verzonnen omdat er mensen zijn die boter tegen margarine zeggen)
Margarine is Margarine
Halvarine is Margarine met veel water er door, dus ook nog bindmiddelen/geleermiddelen om het bij elkaar te houden.
pi_19772857
Een witte boterham met boter en bruine suiker..... Smaakt mokka achtig. In ieder geval heel anders dan met margarine.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 10 juni 2004 @ 08:45:45 #8
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_19774835
Ik heb nooit begrepen waarom gezouten boter bestaat. In elk recept dat vraagt om boter wordt specifiek bijgezegd dat het ongezouten moet zijn en erg lekker vind ik gezouten boter ook niet (maar ik ben niet echt dol op zout). Wie gebruikt dat spul eigenlijk en waarom is dat wel in grootverpakking in de supermarkt te krijgen en ongezouten niet?
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:01:46 #9
45206 Pietverdriet
pi_19775006
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 08:45 schreef Spindizzy het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom gezouten boter bestaat. In elk recept dat vraagt om boter wordt specifiek bijgezegd dat het ongezouten moet zijn en erg lekker vind ik gezouten boter ook niet (maar ik ben niet echt dol op zout). Wie gebruikt dat spul eigenlijk en waarom is dat wel in grootverpakking in de supermarkt te krijgen en ongezouten niet?
Zoute boter is ideaal voor bv kruidenboter, omdat het minder water bevat.
Meng maar eens zout met ongezoute boter dan zal je zien dat er wat vocht vrij komt. Omdat ie minder water bevat is het ook langer houdbaar. Een overblijfsel van de tijd dat we nog geen koelkasten hadden. Net als Jam bv
Verder is het een kwestie van smaak.
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:43:48 #10
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_19775616
Ik heb niets tegen een beetje chemisch proces, maar ik vind margarine gewoon niet lekker, en daarom kies ik voor boter.

Leuk trouwens over die zoute boter, dat wist ik niet:)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:58:05 #11
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_19775867
Uit wetenschappelijke hoek zijn er ook steeds meer aanwijzingen, dat margarine betrokken is bij het ontstaan van o.a. asthma:

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99991046
http://www.gunnarlindgren.com/matfettoallergi.pdf
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_19776721
En waarom eigenlijk margarine gebruiken? Boter vind ik een stuk smaakvoller, dus ook op de boterham heb je dan aan minder genoeg, als je daar bang voor bent....
Dus waarom eigenlijk margarine, hoe is dat zo gekomen?
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:25:56 #13
45206 Pietverdriet
pi_19777830
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 10:40 schreef wendy-tje het volgende:
En waarom eigenlijk margarine gebruiken? Boter vind ik een stuk smaakvoller, dus ook op de boterham heb je dan aan minder genoeg, als je daar bang voor bent....
Goedkoop voedsel voor de massa. Het is nog helemaal niet zo lang geleden dat er hongersnood was in europa.
pi_19781642
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 10:40 schreef wendy-tje het volgende:
ja maar, ja maa, het is toch veel gezonder, dat zeggen die meneren van Becel enzo tenminste
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  donderdag 10 juni 2004 @ 14:00:20 #15
45206 Pietverdriet
pi_19782260
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 13:38 schreef Tha_Butcha het volgende:

[..]

ja maar, ja maa, het is toch veel gezonder, dat zeggen die meneren van Becel enzo tenminste
Wie het geloofd wordt zalig
pi_19782433
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 13:38 schreef Tha_Butcha het volgende:

[..]

Daar lopen de meningen over uiteen. Als je goed opgelet hebt de laatste jaren dan zie je ook dat ze hun claims niet hard kunnen maken. Vroeguh was de slogan "het helpt het cholesterol te verlagen", die hebben ze moeten veranderen in "het helpt in een cholesterolverlagend dieet". Dat zijn dus twee heel verschillende uitspraken, hoewel het bijna hetzelfde klinkt.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_19782495
Om te koken gebruik is soms margarine (eitje bakken bijvoorbeeld), op mijn brood meestal halvarine of niks. Ja, boter is lekkerder, maar bevat meer vet.
  donderdag 10 juni 2004 @ 14:09:09 #18
45206 Pietverdriet
pi_19782517
Je lichaam maakt het cholesterol namelijk zelf aan, en als je van een gemiddeld nederlands eetgedrag naar een extreem streng dieet gaat, (dus bijna helemaal geen vetten meer) krijg je je cholesterol met ca 5% omlaag.
  donderdag 10 juni 2004 @ 14:10:39 #19
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_19782565
Roomboter maak je dus door een koe te melken en te wachten tot het gaat schiften?

En...nu het toch over zuivel gaat....

Wat is Stremsel?

Piet, kan jij je kennis over deze zaken laten gaan?
De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_19782629
Stremsel wordt verkregen uit de maag van (nuchtere) kalfjes. Dit stremsel wordt ook wel leb genaamd.
pi_19782701
En voor de mensen die het precies willen weten:

Stremsel bevat een enzymfractie, die rennine genoemd wordt. Rennine is geen zuiver enzym, maar bevat het enzym chymosine. Dit chymosine splitst caseine (het belangrijkste melkeiwit) in het zogenaamde paracaseine en een onoplosbaar eiwit. Paracaseine is minder goed oplosbaar dan caseine, en vormt een gel. Dit gel is het begin van de structuur van de kaas. Hierna wordt het gel (wrongel) van het vocht (wei) gescheiden en wordt er een zuursel aan toegevoegd. Het zuursel zorgt voor de smaak van de kaas.
  donderdag 10 juni 2004 @ 14:23:16 #22
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_19782989
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 14:15 schreef Lucille het volgende:
En voor de mensen die het precies willen weten:

Stremsel bevat een enzymfractie, die rennine genoemd wordt. Rennine is geen zuiver enzym, maar bevat het enzym chymosine. Dit chymosine splitst caseine (het belangrijkste melkeiwit) in het zogenaamde paracaseine en een onoplosbaar eiwit. Paracaseine is minder goed oplosbaar dan caseine, en vormt een gel. Dit gel is het begin van de structuur van de kaas. Hierna wordt het gel (wrongel) van het vocht (wei) gescheiden en wordt er een zuursel aan toegevoegd. Het zuursel zorgt voor de smaak van de kaas.
Bedankt!
Lekker
De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_19786146
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 14:08 schreef Lucille het volgende:
Om te koken gebruik is soms margarine (eitje bakken bijvoorbeeld), op mijn brood meestal halvarine of niks. Ja, boter is lekkerder, maar bevat meer vet.
Hallo Lucille,

Mag ik even wat reklame maken, tenslotte maak ik elke dag margarine en afgeleide produkten.
Waarom probeer je dan niet die Halvaboter van Linera niet eens, dat is roomboter waarbij het vetgehalte omlaag gebracht is.

Het is al eerder gezegd, zowel boter, margarine als halvarine zorgen er wel voor voldoende vitamina A en D .
Een belangrijke reden met mate boter te gebruiken is de hoge hoeveelheid verzadigde vetten die het bevat.
Dat is bij margarine en halvarine veel minder.
Verder denk ik dat het een kwestie van smaak is wat je wilt gebruiken, niemand zal doodgaan van een klein beetje boter.
Overigens is het eten van teveel margarine en halvarine natuurlijk ook niet goed.
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:15:38 #24
45206 Pietverdriet
pi_19786600
Okay, als je helemaal zelf boter wilt maken, moet je geen stremsel gebruiken, maar melkzuur. Je wilt boter maken, en geen kaas!
Je neemt 1 liter slagroom, en 2 dl Joghurt.
Beste kan je H slagroom gebruiken, die is goedkoper, en je hoeft hem dan zelf niet meer te steriliseren, of je neemt rauwe melk, en scheid de room van de melk en deze room breng je dan even kort aan de kook.
Nu breng je de room op ongeveer 37 graden celsius, en voeg je de yoghurt toe, die je op dezelfde temp hebt.
Dit meng je en laat ongeveer 24 uur bij kamertemperatuur staan, nu voeg je eventueel wat zout toe. Zet het nu een paar uur in de koelkast. tot het ongeveer 7 graden is.
Dit doe je in de keukenmachine en sla met de garde tot ie niet stijf is, maar je slaat hem kapot.
Dit aanzuren en stukslaan heet Karnen
als de massa helemaal geschift is kan je de karnemelk en de boter scheiden, door het door een zeef te halen. De zure melk is echte karnemelk, dat wat je in de meeste supermarkte krijgt is aangezuurde magere melk.
de boter kan je nu kneden tot een homogene massa ontstaat.
Ik heb dit een paar keer geprobeerd en het is 1 keer goed gelukt, het is niet heel makkelijk
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:18:03 #25
45206 Pietverdriet
pi_19786661
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 15:59 schreef DrXLTrouble het volgende:

[..]

Hallo Lucille,

Mag ik even wat reklame maken, tenslotte maak ik elke dag margarine en afgeleide produkten.
Ah
en, klopte mijn procesbeschrijving?
  Moderator donderdag 10 juni 2004 @ 16:22:48 #26
18653 crew  D.
pi_19786785
Ik hoef geen roomboter op mijn brood.
Ik wil nl. mijn brood en mijn beleg ook kunnen proeven en roomboter is zo aanwezig
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:26:12 #27
45206 Pietverdriet
pi_19786889
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 16:22 schreef D.Rose het volgende:
Ik hoef geen roomboter op mijn brood.
Ik wil nl. mijn brood en mijn beleg ook kunnen proeven en roomboter is zo aanwezig
Gek, dat heb ik nu met margarine, die ranzige smaak daarvan doet me spugen.
  Moderator donderdag 10 juni 2004 @ 16:30:35 #28
18653 crew  D.
pi_19787024
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gek, dat heb ik nu met margarine, die ranzige smaak daarvan doet me spugen.
die proef ik nauwelijks.
pi_19791443
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 15:59 schreef DrXLTrouble het volgende:

[..]

Hallo Lucille,

Waarom probeer je dan niet die Halvaboter van Linera niet eens, dat is roomboter waarbij het vetgehalte omlaag gebracht is.
Ow, dat ken ik niet.
Kan je daar ook mee bakken of is het alleen voor op je brood?
pi_19791678
Het bestaat toch echt al jaren.
Met halvaproducten kun je nooit bakken, daar is de hoeveelheid vet te laag voor.
Er zouden dan enorme hoeveelheden lecitine (antispatmiddel) in moeten om te zorgen dat het niet gaat spatten.
Daarom bevatten produkten zoals Croma e.d. totaal geen vocht.
  donderdag 10 juni 2004 @ 19:30:22 #31
45206 Pietverdriet
pi_19791897
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 19:13 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ow, dat ken ik niet.
Kan je daar ook mee bakken of is het alleen voor op je brood?
Op het brood.
Nooit halva producten gebruiken om te bakken, die bevatten namelijk voor de helft water, en emulgatoren en verdikkingsmiddelen om het water en vet gemengt te houden. Niet alleen is dat zonde van je product, waar de helft dus eerst moet verdampen, maar ook lijkt me al die troep te verhitten niet echt lekker van smaak en gezondheid.
Als je gezond wilt bakken, gebruik dan olijfolie, bij de Aldi hebben ze een prima en die is niet duur.
pi_19792002
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Op het brood.
Nooit halva producten gebruiken om te bakken, die bevatten namelijk voor de helft water, en emulgatoren en verdikkingsmiddelen om het water en vet gemengt te houden. Niet alleen is dat zonde van je product, waar de helft dus eerst moet verdampen, maar ook lijkt me al die troep te verhitten niet echt lekker van smaak en gezondheid.
Als je gezond wilt bakken, gebruik dan olijfolie, bij de Aldi hebben ze een prima en die is niet duur.
Ik bak bijna alles in olijfolie.
pi_19792114
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah
en, klopte mijn procesbeschrijving?
Ja hoor, in grote lijnen wel.
Wij gebruiken al jaren geen dierlijke olien en vetten meer het gebruik van geharde vetten wordt zoveel mogelijk vermeden.
Eigenlijk zitten die alleennog in de goedkope margarines.
De duurdere zijn daarom ook zachter.
Als kleurstof wordt in 98% van de producten caroteen gebruikt.
  donderdag 10 juni 2004 @ 19:47:00 #34
45206 Pietverdriet
pi_19792360
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 19:38 schreef DrXLTrouble het volgende:

[..]

Ja hoor, in grote lijnen wel.
Wij gebruiken al jaren geen dierlijke olien en vetten meer het gebruik van geharde vetten wordt zoveel mogelijk vermeden.
Eigenlijk zitten die alleennog in de goedkope margarines.
De duurdere zijn daarom ook zachter.
Als kleurstof wordt in 98% van de producten caroteen gebruikt.
De dikheid is dan eerder door de emulsie dan door de harde vetten?
pi_19792435
Omdat ik laatst zonder gewone roomboter zat, moest ik kiezen tussen mijn varkenshaasje bakken in margarine of in gezouten roomboter.
Ik heb de gok gewaagd en de gezouten boter gebruikt.
Het is uitstekend gelukt en het spatte minder dan ongezouten boter.
Nu lees ik net dat er in de gezouten boter minder water zit, dus het klopt
Bakken in gezouten boter, een aanrader!

Op brood eet ik een laagje gezouten boter indien ik hartig beleg gebruik.
Brood met hagelslag, chocopasta, pindakaas of stroop heeft mi geen boter nodig.
pi_19792493
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De dikheid is dan eerder door de emulsie dan door de harde vetten?
Bij flessen is dat natuurlijk helemaal niet van toepassing, bij kuipjes is het ook niet zo'n probleem.
Bij pakjes ontkom je niet aan geharde vetten, maar het is wel de trend om het zo min mogelijk te gebruiken.
  donderdag 10 juni 2004 @ 19:59:35 #37
45206 Pietverdriet
pi_19792663
Als je boter lastig vindt bakken, dan kan je de boter ook eerst klaren. Dat doe je als volgt.
Je doet een pakje boter in een steelpannetje en dat zet je op een laag vuur. De boter smelt en wordt warmer. De eiwitten die nog in boter zitten stollen dan, en die kan je als schuim met de schuimspaan verwijderen (dat is die grote lepel met gaatjes) voor de kenners, net zoals je boullion afschuimt. Het water verdampt.
Als er geen schuim meer verschijnt en de boter is helder, dan zet je het vuur uit, en giet het in een bakje. Deze geklaarde boter kan je nu goed gebruiken om in te bakken, je kan hem beter verhitten, want hij verbrand niet zo snel (je krijgt bij het verbranden van boter die bekende poffertjeslucht).
Jaren geleden kon je het in NL gewoon kopen in de supermarkt, kan me ff niet herinneren aan de merknaam. Was gewoon geklaard botervet, in een 200 grams pakje.
pi_19792695
Margarine is fietskettingenvet zeggen we hier thuis altijd.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 10 juni 2004 @ 20:10:09 #39
45206 Pietverdriet
pi_19792974
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 19:52 schreef DrXLTrouble het volgende:

[..]

Bij flessen is dat natuurlijk helemaal niet van toepassing, bij kuipjes is het ook niet zo'n probleem.
Bij pakjes ontkom je niet aan geharde vetten, maar het is wel de trend om het zo min mogelijk te gebruiken.
Flessen Margarine?

Of bedoel je een bak en braad producte?
Snap niet waarom mensen dat kopen, vloeibaar bak en braad product, dan gebruik je toch gewoon Olie? Maar goed, er zijn ook mensen die kopen Sourcy zonder prik en wonen in Utrecht waar het gewoon uit de kraan komt....
  donderdag 10 juni 2004 @ 20:11:29 #40
45206 Pietverdriet
pi_19793007
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Flessen Margarine?

Snap niet waarom mensen dat kopen, vloeibaar bak en braad product, dan gebruik je toch gewoon Olie? Maar goed, er zijn ook mensen die kopen Bar le Duc en wonen in Utrecht waar het gewoon uit de kraan komt....
pi_19793205
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Flessen Margarine?

Snap niet waarom mensen dat kopen, vloeibaar bak en braad product, dan gebruik je toch gewoon Olie? Maar goed, er zijn ook mensen die kopen Sourcy zonder prik en wonen in Utrecht waar het gewoon uit de kraan komt....
Ja, vloeibare margarine!
Je kunt het gebruiken als bak en braad, maar doordat er water in zit is het ook te gebruiken om mee te bakken.
Qua samenstelling voldoet het aan de eisen waar margarine aan moet voldoen.
Ikzelf gebruik het om brood mee te bakken.
Bijna alle fabrikanten hebben het, het is er Becel, Blue Band, Bertolli (met olijfolie dus) etc.
  donderdag 10 juni 2004 @ 20:48:55 #42
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_19794012
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 19:50 schreef kissa het volgende:

Brood met hagelslag, chocopasta, pindakaas of stroop heeft mi geen boter nodig.
Maar...Dan blijft je hagelslag niet plakken
pi_19801093
Nee, inderdaad...
Maar ik vind de combinatie brood/ boter/hagelslag vreselijk.
Het vereist een speciale manier van eten: boterham in hapklare brokken snijden, hagelslag erop en dan de stukken brood tot een soort schuitjes vouwen , als toetje heb je de afgevallen hagelslag, heerlijk!
  vrijdag 11 juni 2004 @ 20:00:30 #44
11682 Moonah
Jolie femme
pi_19819292
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee hoor. Dat is helemaal niet gezond.
Bij verhitting worden de gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren omgezet in ongezonde vetten (weet zo even niet welke precies... Koudgeperste virgine olijfolie dus alleen koud gebruiken.

Transvetzuren (ontstaan door het zgn hydrogeneren van vloeibare vetzuren om smeerbare goedkope margarines te maken) zijn erg slecht voor je gezondheid. Helaas ontkom je er bijna niet aan, want het zit dus in koekjes, chips, brood, cake, snoep, volkorenbiscuitjes etcetc.

Sinds ik me heb verdiept in deze materie gebruik ik alleen nog maar boter. Ook om in te bakken. Het is idd wel vet, maar er zitten geen schadelijke transvetten in. Boter bestaat voor 50% uit gezonde meervoudig onverzadigde vetten en voor 50% uit (niet supergezonde) verzadigde vetten, en oxideert daarom ook niet bij het gebruik in een koekenpan.

Bron: Feiten over vetten, door Mary G. Enig
Linkje.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 21:32:54 #45
45206 Pietverdriet
pi_19821560
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 20:00 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nee hoor. Dat is helemaal niet gezond.
Bij verhitting worden de gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren omgezet in ongezonde vetten (weet zo even niet welke precies... Koudgeperste virgine olijfolie dus alleen koud gebruiken.
Bakken kan daar prima in, maar je moet er niet in frituren
pi_19821607
Olijfolie Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk lekkerst van alle soorten om iets in te bakken
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_19821690
Arachide!!! om te frituren!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 11 juni 2004 @ 21:46:08 #48
11682 Moonah
Jolie femme
pi_19821867
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 21:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bakken kan daar prima in, maar je moet er niet in frituren
Niet verhitten boven 50 graden.
Zelf weten...
pi_19821923
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 21:46 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zelf weten...
en sinds je dat geweldige artikel hebt gelezen , bak jij niks meer in olijfolie ?
  vrijdag 11 juni 2004 @ 21:59:15 #50
45206 Pietverdriet
pi_19822155
quote:

[..]

Zelf weten...
Ja, daarom gaan mensen in landen waar ze olijf olie eten ook bij bosjes dood...
  vrijdag 11 juni 2004 @ 22:00:05 #51
11682 Moonah
Jolie femme
pi_19822170
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 21:48 schreef Joene het volgende:

[..]

en sinds je dat geweldige artikel hebt gelezen , bak jij niks meer in olijfolie ?
Nope.
Overigens is het niet zomaar een geweldig artikel hoor.
Auteur is gerennomeerd wetenschappelijk biochemica en voedingsdeskundige.
Maar, as I said before:
quote:
Zelf weten...
pi_19822198
Olijfolie geeft een heerlijke extra smaak aan je gerechten vind ik. en dat vind ik persoonlijk vele malen belangrijker dan of het wel of niet gezond is.

als je alleen maar eet of gebruikt wat gezond is kom je niet ver.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 22:04:22 #53
11682 Moonah
Jolie femme
pi_19822298
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 22:01 schreef Joene het volgende:
als je alleen maar eet of gebruikt wat gezond is kom je niet ver.
Beetje creatief zijn, dan kom je een heel end.
Overigens, ik let gewoon op wat ik eet.
En als ik dan van diverse kanten verneem dat iets echt niet gezond is, dan hou ik daar dus rekening mee ja.
Van die olijfolie heeft zelfs al in de Libelle gestaan, hoorde ik van mijn moeder. Dus dat onderzoek krijgt heus wel meer bekendheid.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 22:13:31 #54
45206 Pietverdriet
pi_19822526
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 22:04 schreef Moonah het volgende:

Van die olijfolie heeft zelfs al in de Libelle gestaan, hoorde ik van mijn moeder. Dus dat onderzoek krijgt heus wel meer bekendheid.
Libelle...
Het vakblad voor de histerische huisvrouw, en DE schuldige aan de klote kwaliteit van het Rundvlees in Nederland.
Mager
Mager
Mager
pi_19822649
Vleees in nederland is ronduit kut, niet eens meer een knappe karbonade te krijgen.!
  vrijdag 11 juni 2004 @ 22:19:59 #56
11682 Moonah
Jolie femme
pi_19822693
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Libelle...
Het vakblad voor de histerische huisvrouw, en DE schuldige aan de klote kwaliteit van het Rundvlees in Nederland.
Mager
Mager
Mager
Djeez, jij leest ook niet verder dan je eigen overtuiging he...
As I said, het onderzoek is... trouwens, lees het in mijn eerdere posts maar na.
Trouwens 2, het boeit je ws geen reet.
Blijf lekker bakken in je olijfolie.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 22:38:33 #57
45206 Pietverdriet
pi_19823254
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 22:19 schreef Moonah het volgende:

[..]

Djeez, jij leest ook niet verder dan je eigen overtuiging he...
As I said, het onderzoek is... trouwens, lees het in mijn eerdere posts maar na.
Trouwens 2, het boeit je ws geen reet.
Blijf lekker bakken in je olijfolie.
Olijfolie wordt al meer dan 3000 jaar gebruikt in de landen om de middelandse zee, en ondanks dat liggen de hartinfarcten daar statisties bijzonder laag.
Men eet daar veel vet vlees, gebakken in olijfolie, de groente worden daar tot snot gekookt..
Eten overwegend laat, en doen eigenlijk alles volledig anders als de voedingsspecialisten in Noordeuropa aanraden.
Ik geloof niet ieder onderzoek wat slechts statistisch is, ik kijk naar wat mensen traditioneel eten in landen en wat daar de ziektenstatistieken zeggen..
  vrijdag 11 juni 2004 @ 23:05:43 #58
36822 Mexoryl
TDSA + DTS
pi_19823973
Olijfolie bevat een groot gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en is bijvoorbeeld stabieler dan een olie dat vol meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV's) zit, zoals zonnebloemolie. Olijfolie heeft ongeveer 10% MOV's, daarom verhit ik het niet. Ik vermijd zonnebloemolie als de pest. Hoe meer onverzadigd het vetzuur is, des te gevoeliger het is voor oxidatie en hoe sneller er gevaarlijke stoffen ontstaan zoals peroxiden.

Verzadigde vetzuren zijn het alle beste als je wilt gaan verhitten, zij blijven stabiel. Verzadigd vet is niet slecht. Ik zelf gebruik kokosolie, dat gebruiken ze ook in de tropen en daar hebben ze niet zo veel hart- en vaatziekten als hier. Zit vol vetzuren met een middellange keten (MCT), die snel worden omgezet tot energie. Ik heb dit herhaaldelijk mogen onder vinden. Boter is ook wel ok, maar dat verdraagt niet zulke hoge temperaturen.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 23:11:59 #59
11682 Moonah
Jolie femme
pi_19824103
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 23:05 schreef Mexoryl het volgende:
Olijfolie bevat een groot gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en is bijvoorbeeld stabieler dan een olie dat vol meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV's) zit, zoals zonnebloemolie. Olijfolie heeft ongeveer 10% MOV's, daarom verhit ik het niet. Ik vermijd zonnebloemolie als de pest. Hoe meer onverzadigd het vetzuur is, des te gevoeliger het is voor oxidatie en hoe sneller er gevaarlijke stoffen ontstaan zoals peroxiden.
Ach, libellepraat...
quote:
Ik zelf gebruik kokosolie, dat gebruiken ze ook in de tropen en daar hebben ze niet zo veel hart- en vaatziekten als hier.
Heeft dat een uitgesproken smaak?
  vrijdag 11 juni 2004 @ 23:23:38 #60
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_19824319
Ik gebruik overal boter voor, om te bakken en op brood. Ook uit practische overwegingen, dan gaat zo'n pakje sneller op (woon alleen). Vind het ook lekkerder qua smaak, maar ook qua samenstelling. Halvarine blijft aan je gehemelte plakken heb ik het idee, brr. Een vriendin van me, dietiste, megaslank, zweert ook bij boter, het is een misvatting om te stellen dat je nu perse van boter gebruiken dik wordt. Kun je beter andere dingen laten staan; een boterham met halvarine en volvette kaas zet meer aan dan een boterham met boter en rookvlees bv.
Hoe zit het eigenlijk met die nieuwe 'smeerbare' roomboter? Wat zit daar precies is. Het lijkt me wel handig.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 23:41:16 #61
36822 Mexoryl
TDSA + DTS
pi_19824674
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 23:11 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ach, libellepraat...
Ik lees geen Libelle, dus weet niet waar je het over hebt
quote:
Heeft dat een uitgesproken smaak?
Die van het merk dat ik gebruik heeft een heel neutrale smaak
  vrijdag 11 juni 2004 @ 23:46:45 #62
11682 Moonah
Jolie femme
pi_19824783
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 23:41 schreef Mexoryl het volgende:

[..]

Ik lees geen Libelle, dus weet niet waar je het over hebt
Ik lees ook geen Libelle, maar dat sloeg op een aantal posts voor die van jou.
Ik had nl al hetzelfde beweerd als jij, hetgeen werd afgedaan als libellepraat.
pi_19825015
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 22:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

en ondanks dat liggen de hartinfarcten daar statisties bijzonder laag.
dat spreek ik tegen. bron?
  zondag 22 augustus 2004 @ 19:31:26 #64
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_21470467
ik wil wet weten waardoor ze daar dan dood gaan? (als het geen hart falen is..)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')