so ne fette scheißequote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:00 schreef SCH het volgende:
SCH en RQ zeggen niet dat de blanken daar geen rechten hebben.
Ze zeggen wel dat de zwarten niet minderwaardig zijn wat users als Canaris, Kaalhei en PietVerdriet wel suggereren (en ook nog anderen van racisme betichten)
Wat bedoel je? Denk je dat de kolonisten netjes betaald hebben voor hun land?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wacht nog steeds op een degelijke onderbouwing van je beschuldiging
http://www.cmo.nl/pe/pe16/pe-163.htmlquote:Blanke kolonisten hebben de zwarte beviolking verdreven van hun voorouderlijke gronden. Bij de onafhankelijkheid in 1980is overeengekomen dat de landkwestie uitgezocht zou worden, maar dat is heel duur en na 20 jaar is er eigenlijk nog niets veranderd. President Mugabe zegt dat Groot-Brittannië over de brug moet komen, omdat dit land aan de macht was toen het probleem ontstond.
quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:30 schreef RichardQuest het volgende:
http://www.cmo.nl/pe/pe16/pe-163.html
Tuurlijk, een rollenspel voor kinderen van 12 tot 15 jaar van het CMO is een heel degelijke bron...quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:30 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Denk je dat de kolonisten netjes betaald hebben voor hun land?
[..]
http://www.cmo.nl/pe/pe16/pe-163.html
Als je anders beweert, kom jij maar 's met een bron waar staat dat de kolonisten netjes betaalden.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tuurlijk, een rollenspel voor kinderen van 12 tot 15 jaar van het CMO is een heel degelijke bron...
Zegt veel over jouw RQ, je bent in 1962 geboren, dus enige rijpheid zou ik verwachten, en je hebt journalistiek gestudeert, dus je zou moeten weten wat bronnen zijn.
aan wie?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:39 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Als je anders beweert, kom jij maar 's met een bron waar staat dat de kolonisten netjes betaalden.
http://www.bookinafrica.nl/Articles/237/Geschiedenis/info.aspxquote:In 1890 stuurde Rhodes, via Tuli in Botswana, de Pioneer Column (Pioniers Colonne) het land in om het grondgebied van de Shona mensen in het noorden en oosten van het huidige Zimbabwe te bezetten. Hierbij maakte hij misbruik van de verwarring die er toen heerste onder de Shona bevolking. De Pioneer Column bereikte de plaats van Harare in 1890 en hees er de Britse vlag. De nieuwe stad werd Salisbury genoemd ter ere van Lord Salisbury, de minister president van Groot-Brittannië, en een grote ondersteuner van de koloniale expansiepolitiek van Rhodes. In 1893 bezette Rhodes Lobengula’s hoofdstad bij Bulawayo en dit voltooide de gehele overname van het land. Lobengula verdween, en werd waarschijnlijk in opdracht van Rhodes vermoord. Een spontane opstand van zowel Ndebele als Shona mensen werd door de gewapende kolonisten met geweld onderdrukt. De British South Africa Company, een voorloper van het grote mijnconcern Anglo American Corporation, bestuurde Southern Rhodesia, zoals het land toen bekend werd, onder een Koninklijke Charta totdat het in 1922 door Engeland geannexeerd werd.
quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:39 schreef CANARIS het volgende:
IK zeg het nog 1 keer
Voormalig Zuid Rhodeie was een leeg land tent ijde van 1870 / 1890
Daar waar stammen woonden was Noord Rhodesia, waar ook geen kolonist naar toe is gegaan
Of je even wil stoppen met liegen ja.quote:om het grondgebied van de Shona mensen in het noorden en oosten van het huidige Zimbabwe te bezetten.
Yup, eerlijke handel in grondquote:Vanaf 1930 kwam er een verdeling in een blank en zwart gebied. De eenzijdige verklaring van de onafhankelijkheid door het blanke regime leidde tot lange onderhandelingen.
Die Quote komt niet van die paginaquote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:50 schreef RichardQuest het volgende:
http://users.belgacom.net/uno/landen/Beschrijving/Zimbabwe.htm
[..]
Yup, eerlijke handel in grond
Kun jij eigenlijk wel lezen of krijg jij een andere pagina dan ikquote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die Quote komt niet van die pagina
Ah, met een andere browser is er wel text.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:58 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Kun jij eigenlijk wel lezen of krijg jij een andere pagina dan ik
Maar goed, het land is dus in 1930 verdeelt, hoe, staat er niet. Wat stel je voor wat er met die zwarte boeren moet gebeuren die in 1930 hun grond kregen? Moet dat ook worden afgepakt en verdeelt?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:50 schreef RichardQuest het volgende:
http://users.belgacom.net/uno/landen/Beschrijving/Zimbabwe.htm
[..]
Yup, eerlijke handel in grond
quote:The introduction of ox-drawn ambulances is a sign that President Robert Mugabe is taking Zimbabwe back to the stone ages, the opposition says.
The nine ambulances are destined for rural areas around the capital, Harare, as well as more remote regions, where there is a lack of motorised transport.
Uiteraard, wat voor een kolonist geeft zichzelf geen paspoortquote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Die blanke boeren hebben een Zimbabwaans paspoort.
Geschiedenis en zoquote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Zij zijn dus alleen anders als andere zambianen in hun huidskleur.
Geen vrijbrief tot landbezitquote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder hebben ze landbouwkundige know how.
Nee, het zijn indringers. Of achtte jij de SS'ers ook volwaardige inwoners van Nederland?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Zij zijn dus net zo goed inwoners van het land,
Ja, het is namelijk heling. Heling mag niet.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
en ik betwijfel of je aannemelijk kan maken dat een zwarte boer daar meer aanspraak kan maken op het stuk grond wat zijn familie al 100 jaar bewerkt dan een witte boer wier familie het al 100 jaar bewerk.
Geef mij een bron waar staat dat hongersnoden het land teisterden voor de kolonisatie....quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Het enige verschil zit er in dat de blanke boeren het erg goed boerden.
Zoals in Afrika gebruikelijk: stammen hebben een territorium.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Zolang jij niet kan aantonen hoe zwarte boeren daar aan het land kwamen, heb je geensinds aangetoont dat er een verschil is.
Je vlag heisen op andermans huis was niet normaal neequote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Mischien was het in 1870 doodnormaal dat als je daar aankwam en het land ging bebouwen dat het van jouw was, maar jij schijnt alleen maar moeite te hebben met de blanken die dat deden.
Ja, ik dram demagogies, jij daarentegen hebt uiteraard gelijk in al je oneindige wijsheidquote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
RQ, je dramt demagogies, in 1930 werd de grond verdeeld volgens je eigen bronnen, wat moet er met de zwarte boeren gebeuren die toen grond kregen?
Demagogiequote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:08 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Uiteraard, wat voor een kolonist geeft zichzelf geen paspoort
So? Iedereen heeft zijn eigen voorgeschiedenis.quote:Geschiedenis en zo.
Zeg ik dat?quote:Geen vrijbrief tot landbezit
[
Acht jij een turk die in een oude wijk een winkel opbouwt ook een kolonialist die het land uitgegooit moet worden omdat de turken eerst de winkeliers hebben verdreven en toen voor weinig de lege zaak opkochten?quote:Nee, het zijn indringers. Of achtte jij de SS'ers ook volwaardige inwoners van Nederland?
Nee, de regering verdeelde de grond, dat staat in je eigen bronnenquote:Ja, het is namelijk heling. Heling mag niet.
Dat is niet het punt, het punt is dat die blanke boeren rijk waren. Als ze nauwelijk het hoofd boven water konden houden, hun oogsten telkens mislukten, en de farms arm en leeg, dan had niemand er ooit aan gedacht het van ze af te pakken.quote:Geef mij een bron waar staat dat hongersnoden het land teisterden voor de kolonisatie....
[..]
Ah, daar komen we ergens, wie zegt dat de huidinge zwarte boeren de oorspronkelijke stammen daar niet verdreven hebben? Ook dat is in afrika doodnormaalquote:Zoals in Afrika gebruikelijk: stammen hebben een territorium.
Je vlag heisen op andermans huis was niet normaal nee
Land is verdeeld geworden door de toenmalige regering. Dit was voor alle partijen een goede oplossing, en na 75 jaar was het een rijk land, een bloeiende economie, waar geinvesteerd werd, geexporteerd, en er werk was. Omdat Mugabe zag dat hij de verkiezingen zou verliezen zoekt ie een historische zondebok, en komt ineens met de herverdeling. Het land gaat zwaar achteruit met herverdeling, kapitaalvernietiging.quote:Ik heb nou al 4 bronnen gegeven, nu mag jij wat geven waar staat dat het doodnormaal was om andermans grondgebied te bebouwen.
Argumentatie?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Demagogie
Ja, en de ene voorgeschiedenis geeft recht op bepaalde zaken, zo hebben wij op dit moment geen recht om in België ergens zomaar een paar km2 land te bezetten.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
So? Iedereen heeft zijn eigen voorgeschiedenis.
Je gebruikt het als argument, waarom is dat argument relevant?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:Zeg ik dat?
Als de Turk Nederland binnenkomt, en met een geweer andermans winkel inneemt heeft hij inderdaad geen recht op die winkel, of wel?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Acht jij een turk die in een oude wijk een winkel opbouwt ook een kolonialist die het land uitgegooit moet worden omdat de turken eerst de winkeliers hebben verdreven en toen voor weinig de lege zaak opkochten?
Ja, in de zin van "dit is van ons, dat mag je houden". Niet alle grond werd herverdeeld.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, de regering verdeelde de grond, dat staat in je eigen bronnen
Wat hebben de Zimbabweanen aan die boeren gehad eigenlijk? Ik zie toch ernstige ontevredenheid onder de bevolking....quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is niet het punt, het punt is dat die blanke boeren rijk waren. Als ze nauwelijk het hoofd boven water konden houden, hun oogsten telkens mislukten, en de farms arm en leeg, dan had niemand er ooit aan gedacht het van ze af te pakken.
Dat is in het post-koloniale tijdperk normaal geworden, daarvoor hadden stammen meestal handelsverhoudingen waarin land, vee, vrouwen en oogsten de basis vormden van de verhoudingen, nu de landverdeling zo drastisch gewijzigd is, zijn deze handelsverhoudingen ook geijzigd, met dit soort gewelddadige taferelen als gevolg.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah, daar komen we ergens, wie zegt dat de huidinge zwarte boeren de oorspronkelijke stammen daar niet verdreven hebben? Ook dat is in afrika doodnormaal
Uiteraard zijn apartheidregimes bloeiende economieën, er hoeft immers geen rekening gehouden te worden met de onderdrukten en je kunt ze van alles laten doen voor bijna niks.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
and is verdeeld geworden door de toenmalige regering. Dit was voor alle partijen een goede oplossing, en na 75 jaar was het een rijk land, een bloeiende economie, waar geinvesteerd werd, geexporteerd, en er werk was. Omdat Mugabe zag dat hij de verkiezingen zou verliezen zoekt ie een historische zondebok, en komt ineens met de herverdeling. Het land gaat zwaar achteruit met herverdeling, kapitaalvernietiging.
Totaal andere context en dus irrelevant.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar vertel eens.
In 1945 is Duitslands oostgrens een 200 km naar het westen verplaatst, en de Poolse oostgrens is ook een 200 Km verplaatst. De mensen die daar woonden zijn gewoon uit hun huizen geflikkert, en konden gaan lopen. Niet alleen zijn Duitsers daar verdreven, maar ook oostpolen zijn verjaagd.
Als ik jouw goed volg zou je dit ook willen terugdraaien?
Geef er eens een antwoord op, doe eens gekquote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:45 schreef RichardQuest het volgende:
Totaal andere context en dus irrelevant.
quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:03 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Typisch dat je weer wat in de schoenen schuift wat pertinent onwaar is.
En ik dacht dat zulke zwevers sinds de jaren 80 waren uitgestorven .quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:28 schreef SCH het volgende:
[..]Hoezo, jij kan toch ook lezen.
Ik vind de lijn van dit topic echt verbijsterend, had niet gedacht dat er in Nederland nog mensen met zulke gedachtenkronkels woonden. Ongelooflijk
Rechtvaardigheid is niet zo heel erg zweverig hoor. Ik dacht dat mensen die impliciet een voorstander van de apartheid zijn, inmiddels waren uitgestorven.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:30 schreef CANARIS het volgende:
[..]
En ik dacht dat zulke zwevers sinds de jaren 80 waren uitgestorven .
waarom oevert dit soort diskussies altijd uit in Polemiekquote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Rechtvaardigheid is niet zo heel erg zweverig hoor. Ik dacht dat mensen die impliciet een voorstander van de apartheid zijn, inmiddels waren uitgestorven.
De redenatie van PietVerdriet is exact dezelfde redenatie die voorstanders van apartheid al eeuwen hanteren; ik kan er helaas niet veel anders van maken. Het is mooi verpakt maar de kern is identiek.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:50 schreef CANARIS het volgende:
Wanneer jij uit de postings hier een plädoié voor apartheid weet te lezen , dat gaarne een bezoekje aan een psychiater, want je ziet ze vliegen.
Hum, dat zie ik anders, Piet redeneert gewoon pragmatisch zonder idealistische bagage.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:03 schreef SCH het volgende:
[..]
De redenatie van PietVerdriet is exact dezelfde redenatie die voorstanders van apartheid al eeuwen hanteren; ik kan er helaas niet veel anders van maken. Het is mooi verpakt maar de kern is identiek.
Ja, de waarheid is niet altijd even leuk. Waarom mag je de dingen niet gewoon bij de naam noemen?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:20 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Hum, dat zie ik anders, Piet redeneert gewoon pragmatisch zonder idealistische bagage.
Hij zegt dingen die wel degelijk moeten worden besproken , maar helaas , met namen in Nederland , metteen het stigma van rasict met zich mee brengen.
Is het racistisch als je zegt dat Kerry meer kans maakt de verkiezingen te winnen dan Al Sharpton?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, de waarheid is niet altijd even leuk. Waarom mag je de dingen niet gewoon bij de naam noemen?
Nee, het is namelijk off-topic.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef er eens een antwoord op, doe eens gek
Vind ik niet, het is een heel vergelijkbare situatie, aangezien jij ook de SS erbij sleept, en reageert op de vergelijking met de turkse winkel, zie ik het probleem niet.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:36 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Nee, het is namelijk off-topic.
De blanke boeren hebben ervoor gezorgd dat Zimbabwe een redelijk welvarend land was geworden, de graanschuur van Afrika werd het ook wel genoemd. Nu de zwartjes het land weer terug hebben is het één grote puinhoop, en moeten ze voedsel importeren!quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:30 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Denk je dat de kolonisten netjes betaald hebben voor hun land?
Wat is dan die vraag?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vind ik niet, het is een heel vergelijkbare situatie, aangezien jij ook de SS erbij sleept, en reageert op de vergelijking met de turkse winkel, zie ik het probleem niet.
En dat reageren op de rest van de posting, dat was dus eigenlijk mijn vraag.
Stalin had ook een grote voedselvoorraad, na de invoering van het kapitalisme leden de mensen honger, moet het Stalinisme terug ingevoerd worden in Rusland?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:40 schreef more het volgende:
[..]
De blanke boeren hebben ervoor gezorgd dat Zimbabwe een redelijk welvarend land was geworden, de graanschuur van Afrika werd het ook wel genoemd. Nu de zwartjes het land weer terug hebben is het één grote puinhoop, en moeten ze voedsel importeren!
Stalin had ook een industriestaat van Rusland gemaakt van wat eerst een boerensamenleving was....dit rechtvaardigt echter niet het beleid.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:40 schreef more het volgende:
Dus eigenlijk kun je stellen dat de kolonisten goed betaald hebben voor hun land, immers ze hadden van Zimbabwe iets gemaakt.
Onzin, was lang geleden, de mensen die daar tot voor kort boer waren, waren nog niet geboren toen dit speelde.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:43 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Wat is dan die vraag?
Nou dan, antwoord op je vraag. Door 60 jaar is het logistiek onmogelijk om het te regelen dat miljoenen mensen ontheemd worden, de mensen zelf hebben er niets aan kunnen doen. De kolonisten in Zimbabwe echter....
quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Is het racistisch als je zegt dat Kerry meer kans maakt de verkiezingen te winnen dan Al Sharpton?
Als jij het beleid van Stalin wilt vergelijken met een groep hard werkende blanke boeren in Zimbabwe, die iets van een land gemaakt hebben, dan denk ik dat je het niet helemaal snapt. Veel blanke boeren hebben de grond gewoon gekocht, en degene die hem al generaties hebben, door kolonisatie verkregen,waren bereidt een prijs te betalen voor deze grond.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:46 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Stalin had ook een grote voedselvoorraad, na de invoering van het kapitalisme leden de mensen honger, moet het Stalinisme terug ingevoerd worden in Rusland?
[..]
Stalin had ook een industriestaat van Rusland gemaakt van wat eerst een boerensamenleving was....dit rechtvaardigt echter niet het beleid.
Simpel. Jij beschuldigt hen van racisme omdat zij zeggen dat de blanke boeren zorgen voor een goede economie. De parallel moet je toch niet ontgaan zijn?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Onder Stalin waren er, net als onder Mao, enorme hongesnoden. Net als nu onder Mugabe.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:46 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Stalin had ook een grote voedselvoorraad, na de invoering van het kapitalisme leden de mensen honger, moet het Stalinisme terug ingevoerd worden in Rusland?
De economie van de SU lazerde na de revolutie enorm in elkaar. tot 1914 bouwde men daar in enorm tempo aan de spoorinfrastructuur bijvoorbeeld. Tussen 1860 en 1913 groeide de economie daar 5% per jaar. De kolenproductie groeide tussen 1895 en 1914 van 6.000.000 naar 36.000.000 ton. Pas in begin jaren 30 kwam men op het niveau van voor de Revolutie.quote:Stalin had ook een industriestaat van Rusland gemaakt van wat eerst een boerensamenleving was....dit rechtvaardigt echter niet het beleid.
Nee, dan heb je het niet begrepen. ik beschuldig hen van racisme omdat zij stellen dat blanken verheven zijn boven zwarten ---> dat wordt via verhullend taalgebruik dan leuk gebracht maar in feite is dat de kern. Kijk maar hoe de term 'zwartjes' wordt gebruikt. Een groot deel van de zwarte bevolking is stelselmatig onderdrukt en dom gehouden door de blanke boeren, het grootste gedeelte van de blanke boeren is zeer racistisch, dus is het dan zo heel gek als dat verband wordt gelegd?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
Simpel. Jij beschuldigt hen van racisme omdat zij zeggen dat de blanke boeren zorgen voor een goede economie. De parallel moet je toch niet ontgaan zijn?
Ik zie pietverdriet niet 'zwartjes' zeggen. Wel kaalhei, maar dat uiteraard tussen haakjes, dus in een speciale context. Nee, pietverdriet heeft geen 'zwartjes' gebruikt. Voorts lees ik niet dat blanken verheven zijn, maar dat zij het wel zijn die de economie draaiend houden, maar dat is vaker keer gezegd.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 16:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dan heb je het niet begrepen. ik beschuldig hen van racisme omdat zij stellen dat blanken verheven zijn boven zwarten ---> dat wordt via verhullend taalgebruik dan leuk gebracht maar in feite is dat de kern. Kijk maar hoe de term 'zwartjes' wordt gebruikt. Een groot deel van de zwarte bevolking is stelselmatig onderdrukt en dom gehouden door de blanke boeren, het grootste gedeelte van de blanke boeren is zeer racistisch, dus is het dan zo heel gek als dat verband wordt gelegd?
Ben je nou echt zo naief???quote:Op dinsdag 13 juli 2004 16:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik zie pietverdriet niet 'zwartjes' zeggen. Wel kaalhei, maar dat uiteraard tussen haakjes, dus in een speciale context. Nee, pietverdriet heeft geen 'zwartjes' gebruikt. Voorts lees ik niet dat blanken verheven zijn, maar dat zij het wel zijn die de economie draaiend houden, maar dat is vaker keer gezegd.
Het maakt mij niet uit hoe ze het deden, het gaat er om dat gezegd wordt dat zonder die blanken de economie in elkaar stort en niet omdat het blanke ras superieur is, maar omdat de blanke kennis en kapitaal hebben.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 16:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo naief???Weet je wel hoe die blanke boeren de economie draaiende hielden, wie ze daar voor nodig hadden? En hoe dat systeem verder werkte? Was dat een heel ander systeem dan het apartheidssysteem???
Dat is nou net het probleem.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 16:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit hoe ze het deden
Ja, en nu ga je het weer ergens anders over hebben. Waar het om gaat, is dat jij hen beschuldigt van racisme, terwijl daar geen sprake van is. Dan kan het wel een ontzettende apartheid zijn, maar dat heeft neits te maken met jouw beschuldigingen. Overigens is Zimbabwe al vanaf 1980 geen door blanke bestuurde staat meer en sindsdien zijn de blanke boerderijen die zwarte werknemers gewoon in diensthadden nog steeds de motot van de economie.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 16:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is nou net het probleem.
in zimbabwe had men te vreten en kreeg loonquote:Op dinsdag 13 juli 2004 16:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo naief??? :'( Weet je wel hoe die blanke boeren de economie draaiende hielden, wie ze daar voor nodig hadden? En hoe dat systeem verder werkte? Was dat een heel ander systeem dan het apartheidssysteem???
Oh dus in nl woonachtige marokkanen mogen eruit getrapt worden en minder rechten krijgen vanwege 'geschiedenis' en zo?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:08 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Geschiedenis en zo.
[..]
Die zijn al 80 jaar bijna eigenaarquote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:43 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
De kolonisten in Zimbabwe echter....
veel van die mensen die in de voormalig Duitse gebieden kwamen wonen waren zelf ook verdrevenen, uit de door de Sovjetunie geannexeerde Poolse gebiedenquote:Op dinsdag 13 juli 2004 16:45 schreef Matamoros het volgende:
[..]
Die zijn al 80 jaar bijna eigenaar
vele polen konden trouwens wel degelijk kiezen in 1945
dus eruit trappen?
Racistisch ??? Wat is daar nu racistisch aan, bekijk gewoon de situatie in Afrika, bijna overal waar de "zwarten" alleen aan de macht zijn is er chaos. (zelfs als er geen oorlog in het land is) (Zuid-Afrika, Zimbabwe, ... )quote:Op dinsdag 13 juli 2004 00:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Whahahaha
God, je hebt echt geen idee.
Deze post is zooooo racistisch, echt ongelofelijk,
http://www.hbvl.be/nieuws(...)2-99B1-751908E3D0BF}quote:14/07 Aids keldert menselijke ontwikkeling in subsaharisch Afrika
De steile opmars van Aids heeft sinds 1990 de levensverwachting en de algemene menselijke ontwikkeling in grote delen van subsaharisch Afrika gekelderd.
Dat blijkt woensdag uit de eerste cijfers van de menselijke ontwikkelingsindex die de organisatie United Nations Development Programme (UNDP) jaarlijks publiceert.
Als gevolg van de Aids-crisis is de gemiddelde levensverwachting in verscheidene Afrikaanse landen het voorbije decennium spectaculair gedaald. In Zimbabwe bijvoorbeeld bedroeg de levensverwachting in het begin van de jaren '90 nog 56,6 jaren. Ruim tien jaar later verwacht de gemiddelde Zimbabwaan niet langer dan 33,9 jaren te leven. In het land zijn 24,6 procent van de mensen in de leeftijdscategorie van 15 tot 49 jaar met HIV besmet.
Ook in zes andere Afrikaanse landen daalde de levensverwachting tot onder de 40 jaren. Die tendens heeft uiteraard een grote impact op de algemene ontwikkeling. "In al deze landen heeft Aids de verworven ontwikkeling van de voorbije decennia quasi volledig tenietgedaan", zo verklaarde adjunct-directeur Elizabeth Lwanga van het Afrikaanse bureau van UNDP naar aanleiding van de internationale Aids-conferentie in Bangkok.
Uit de menselijke ontwikkelingsindex van 2004 (human development index) blijkt dat de algemene ontwikkeling van dertien subsaharische Afrikaanse landen sinds 1990 steeds verder achteruit is gegaan. Aids is de grootste boosdoener. Tweederde van alle seropositieven leven immers op het zwarte continent.
UNDP stelt elk jaar een menselijke ontwikkelingsindex samen. Die landenrangschikking houdt rekening met uiteenlopende factoren, gaande van levensverwachting over onderwijsniveau en alfabetisering tot het gemiddelde inkomen. De volledige index en het jaarrapport van UNDP worden morgen/donderdag in Brussel voorgesteld in aanwezigheid van directeur Mark Malloch Brown, de Belgische premier Guy Verhofstadt en kroonprins Filip en prinses Mathilde.
http://www.parool.nl/nieuws/2004/JUL/15/buit2.htmlquote:Mugabe verbiedt kleur rood op staats-tv
van onze correspondent EELCO VAN DER LINDEN
PRETORIA - Rood wekt de woede op van een stier, maar ook van Robert Mugabe. De bejaarde Zimbabwaanse president wil dat de kleur, symbool van de oppositiepartij MDC, zo min mogelijk wordt getoond in uitzendingen van de staatstelevisie.
De eersten die met de maatregel te maken kregen, waren deelnemers aan een discussieprogramma over aids. Alvorens er werd opgenomen, moesten zij zich ontdoen van hun rode aidsstrik, wereldwijd het symbool van de strijd tegen de ziekte. De producer zei instructies te hebben om 'niet onnodig reclame te maken voor de MDC'.
De tachtigjarige Robert Mugabe, die sinds 1980 het land regeert, bereidt zich voor op de volgend voorjaar te houden parlementsverkiezingen. En het laatste wat de president wil is te moeten regeren met een door de oppositie gedomineerd parlement. Zijn eigen termijn loopt tot 2007, het jaar waarin hij naar eigen zeggen met pensioen wil gaan.
Bij de laatste parlementsverkiezingen, in 2000, sloegen alle stoppen bij Mugabe door nadat de MDC bijna won van de regerende Zanu PF. Met geweld en intimidatie heeft Mugabe de MDC tot nu onder de duim weten te houden, maar de druk moet op de ketel blijven, redeneert de president.
Afgelopen weekeinde richtte hij zich in niet mis te verstane termen tot de 'Jeugdliga', die in kampen de Zimbabwaanse jeugd heropvoedt tot vaderlandslievende aanhangers van Mugabe. Hij eiste van de 2400 aanwezige jongeren 'een keiharde campagne die de dwergen van Tony Blair zal vermorzelen'. ''Als we verliezen, houd ik jullie verantwoordelijk,'' zo klonk het dreigend.
De MDC heeft geëist dat de kampen worden gesloten, omdat er vooral zou worden geleerd hoe geweld te gebruiken. Maar naar de partij wordt niet geluisterd. Mugabe heeft zelfs officieel gezegd dat hij niet met de MDC wil onderhandelen, zoals gevraagd door president Thabo Mbeki van buurland Zuid-Afrika.
Mbeki had de wereld beloofd dat de 'kwestie-Zimbabwe' voor juni 2004 zou zijn opgelost door zijn 'stille diplomatie'. Maar daar is niets van terecht gekomen. De Zimbabwaanse aartsbisschop Pius Ncube hield gisteren in Zuid-Afrika president Mbeki medeverantwoordelijk voor 'de continue schending van mensenrechten' in Zimbabwe en vergeleek de situatie in Zimbabwe met het apartheidsregime in Zuid-Afrika. Hij riep op tot sancties tegen zijn land, en kreeg daarbij steun van de Zuid-Afrikaanse kardinaal Wilfried Napier.
Ncube heeft zich ontwikkeld tot de meest uitgesproken criticaster van Mugabe, die overtuigd katholiek is. Onlangs beschuldigde Ncube Mugabe ervan zijn volk bewust te laten verhongeren, en voedsel alleen te geven aan degenen die op de Zanu PF zullen stemmen.
Dat voedsel wordt dezer dagen heimelijk geïmporteerd door het regime om de indruk te wekken dat de omstreden politiek van landonteigening wel degelijk een succes is. Experts van de Verenigde Naties houden het erop dat Zimbabwe opnieuw massaal voedselhulp nodig zal hebben.
En zo lopen fantasie en werkelijkheid in Zimbabwe steeds meer door elkaar. Het regime houdt vol dat het land er prima voor staat en doet elk ander geluid af als lastercampagnes, georganiseerd door het perfide Groot-Brittannië. Manipulatie van nieuws is tot kunst verheven, zo bleek ook toen het huisorgaan van Zanu PF, dagblad The Herald, meldde dat de regering ambulances heeft gelanceerd die door ossen worden getrokken.
Dit opmerkelijke feit moet niet worden gezien in het licht van de heersende brandstofschaarste of het totale failliet van de gezondheidszorg. Het gaat om een nieuw initiatief dat op het platteland het aantal doden moet terugbrengen, aldus de minister van Gezondheid. Gebrek aan transport is daar namelijk een chronisch probleem. De MDC sprak van 'een nieuwe stap richting het Stenen Tijdperk'.
© Het Parool, 15-07-2004
Als hij 80 jaar is, dan houdt het zeker snel op, of is hij nog in goede gezondheid?quote:Op donderdag 15 juli 2004 23:02 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/nieuws/2004/JUL/15/buit2.html
het houdt maar niet op
http://www.nieuws.nl/bericht/5/45464quote:Aids bedreigt voedselproductie in zuiden en oosten Afrika 24-08-2004
De aids-pandemie bedreigt in ernstige mate de voedselproductie in Mozambique en andere landen in het zuiden en het oosten van Afrika, zoals Namibië en Tanzania. De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) heeft hier dinsdag voor gewaarschuwd.
Een nieuw onderzoek van de organisatie heeft aan het licht gebracht dat er door de verbreiding van HIV/aids niet alleen veel minder land wordt verbouwd, maar ook veel minder soorten gewassen worden geplant. De FAO signaleert "een alarmerende trend die miljoenen van de armste boerenhuishoudens treft".
Ongeveer 25 miljoen van de 38 miljoen mensen die wereldwijd met HIV/aids zijn besmet, wonen in zwart Afrika. In Mozambique, een land met achttien miljoen inwoners, zijn ruim 1,3 miljoen mensen besmet. In 2020 heeft Mozambique ruim 20 procent van zijn boeren verloren aan de ziekte, Namibië 26 procent en Tanzania 13 procent, aldus de FAO.
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 45 procent van de ondervraagde HIV/aids-patiënten minder land is gaan verbouwen. Ongeveer 60 procent heeft ook minder soorten gewassen verbouwd. Daardoor gaan veel traditionele gewassen verloren, zodat de variëteit aan granen, komkommers en groenten minder wordt. Het gaat hierbij om gewassen die vanouds een belangrijk onderdeel van het eten vormen en de bevolking vrijwaarden van honger. Daarnaast gaat er ook veel kennis van landbouwmethoden en gewassen verloren.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
Afbraak van de democratie, voor zover die aanwezig was in Zimbabwe en nog meer honger voor de mensen.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 21:46 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Aanval tegen de honger? of een verdere afbraak van de democratie daar?
Na de landbouwbedrijven gaan ze nu ook gewone bedrijven "verdelen" onder het volk. Dit zal waarschijnlijk de nekslag zijn voor de economie die al grotendeels is ingestort.quote:125 Teletekst do 27 sep
Zimbabwe neemt omstreden wet aan
` Zimbabwanen krijgen in buitenlandse
bedrijven een meerderheidsbelang.Het
parlement in Harare heeft daarover een
omstreden wet aangenomen.
Leden van de ZANU-PF,de partij van
president Mugabe,keurden het voorstel
goed.Dat gebeurde kort nadat de leden
van oppositiepartijen uit protest de
vergaderzaal hadden verlaten.
Volgens Mugabe is het besluit bedoeld
om de arme bevolking een kans te geven.
Maar volgens de oppositie leidt de
nieuwe wet er alleen maar toe dat een
kleine groep rijken rond Mugabe nog
rijker wordt.De economie in Zimbabwe
zit zwaar in het slop.
Ach ze proberen teminste ergens de beste in te zijn...quote:Op donderdag 27 september 2007 23:00 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Na de landbouwbedrijven gaan ze nu ook gewone bedrijven "verdelen" onder het volk. Dit zal waarschijnlijk de nekslag zijn voor de economie die al grotendeels is ingestort.
quote:Op maandag 12 juli 2004 21:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Zimbabwe is hét voorbeeld van wat je krijgt als je in een kolonie-land de "blanke machtshebbers" door volksopstanden gaat vervangen door "zware machtshebbers" die volledig alle capaciteiten missen om een land te leiden.
Ook in Zuid-Afrika is dat het geval , daar heeft Nelson Mandela (alle respect voor die man , maar hij is géén capabele president) het land het economische verval ingeluidt , en is Johannesburg de meest onveilige stad ter wereld geworden (volgens de VN) ,
de apartheids en koloniale regimes zijn te verwerpen , maar in die landen is bijna het omgekeerde gebeurd , men heeft de blanken na die regimes volledig willen verwerpen , terwijl men ze net hard nodig had en heeft daar.
Uhm, ik ken S-A en ik moet toch zeggen dat niet niet klopt, en/of je er misschien bronnen bij kunt halen?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 00:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Zuid-Afrika is tegenwoordig ook een serieuse economische puinhoop geworden hé ...
Het beleid van Mandela/Mbeki is 1 grote sociale en economische ramp ...
In vergelijking met de andere Afrikaanse landen is SA een moment van frisse lucht; Modern, relatief rijk, en goed georganiseerd.quote:By UN classification South Africa is a middle-income country with an abundant supply of resources, well-developed financial, legal, communications, energy, and transport sectors, a stock exchange (the JSE Securities Exchange), that ranks among the top twenty in the world, and a modern infrastructure supporting an efficient distribution of goods to major urban centres throughout the region. South Africa is ranked 24th in the world in terms of GDP, corrected for purchasing power parity. Consequently the vast majority of South Africans are poor. However, key marginal areas are experiencing rapid growth recently.
Statistics show that crime levels in Johannesburg have dropped rapidly as the economy has stabilised and begun to grow
Ik zag laatst anders een documentaire op tv die jou positieve beeld van Zuid Afrika toch wat zou temperen. criminalteit rijst de pan uit, corruptie is er ook behoorlijk wat van en met 30% werkloosheid is er nog een behoorlijke hoeveelheid werk te doen. Verder gaan er in zuid afrika ook stemmen op om land te gaan onteigenen en tja dan heb je dus een soort gelijk verhaal als Z. zich zelf de das om doen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:55 schreef Xith het volgende:
Uhm, ik ken S-A en ik moet toch zeggen dat niet niet klopt, en/of je er misschien bronnen bij kunt halen?
De toekomst perspectief van SA is erg goed, ze behoren niet voor niets bij de BRICs
http://en.wikipedia.org/wiki/BRIC
http://www.bricsg.net/en/home
Alle economische kenmerken van het land laten ook gewoon zien dat het land bezig is met een opmars. De verdeling per sector laat een 'ontwikkeld' land zien:
SA agriculture (2.6%), industry (30.3%), services (67.1%) (2006)
NL agriculture (2%), manufacturing (19%), services (79%) (2006)
vs een minder ontwikkeld land (gekenmerkt door hoge Argicultuur
Rwanda agriculture: 39.4%, industry: 23.3%, services: 37.3% (2006 est.)
Ik quote:
[..]
In vergelijking met de andere Afrikaanse landen is SA een moment van frisse lucht; Modern, relatief rijk, en goed georganiseerd.
Zijn al die problemen door verkeerd beleid van het ANC veroorzaakt?quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik zag laatst anders een documentaire op tv die jou positieve beeld van Zuid Afrika toch wat zou temperen. criminalteit rijst de pan uit, corruptie is er ook behoorlijk wat van en met 30% werkloosheid is er nog een behoorlijke hoeveelheid werk te doen.
Z-A is toch een democratische rechtsstaat, waarin de mensenrechten in de grondwet zijn vastgelegd, dus dan is het onteigenen van land van enkel blanke mensen toch helemaal niet mogelijk?quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
Verder gaan er in zuid afrika ook stemmen op om land te gaan onteigenen en tja dan heb je dus een soort gelijk verhaal als Z. zich zelf de das om doen.
Deels welquote:Op vrijdag 28 september 2007 11:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Zijn al die problemen door verkeerd beleid van het ANC veroorzaakt?
Ik claim dan ook niet dat het een Westers land is, wel claim ik dat het land, in vergelijking met andere Afrikaanse landen, een zeek goede toekomst tegemoet gaat.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik zag laatst anders een documentaire op tv die jou positieve beeld van Zuid Afrika toch wat zou temperen. criminalteit rijst de pan uit, corruptie is er ook behoorlijk wat van en met 30% werkloosheid is er nog een behoorlijke hoeveelheid werk te doen.
Met het verschil natuurlijk dat SA een goedlopend judicieel systeem heeft en dat het land, met maar 2.x% in de agricultuur, niet zo afhankelijk is als Mugabe's landje...quote:Verder gaan er in zuid afrika ook stemmen op om land te gaan onteigenen en tja dan heb je dus een soort gelijk verhaal als Z. zich zelf de das om doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |