Hoewel ik het in de kern met je eens ben, heb je wel een praktisch probleem: er blijven bijzonder weinig produkten over die je kunt gebruiken. China is de 'manufacturer' van de wereld en jij profiteert daar op dit moment (waarschijnlijk) ook van, en houdt zo het systeem in stand.quote:Op woensdag 8 december 2004 12:12 schreef turnpike het volgende:
Het ging over kinderrrrrrarbeid, niet over de juiste werkhouding. Chinezen zijn behoorlijk flexibel...dusssss.
Dom liberaal geblaat hier.
Het past gewoon niet als je als industrie zijnde, geworteld in een westers land, je producten laat fabriceren in landen waar regels getreden worden die je zelf in acht houdt. Dat heet, het in stand houden en profiteren van.
Je mag best je producten daar laten maken omdat het zo lekker goedkoop is, daar kan je geen ondernemer ongelijk in geven.
Mee eens.quote:Op woensdag 8 december 2004 11:20 schreef Lexie het volgende:
Wat een slappe aflevering gisteren trouwens over die speelgoedfabrieken. Het viel me hardstikke mee hoe die mensen daar werkten: nette fabrieken, geen kinderen en die flats zagen er ook niet slecht uit. Beetje lomp om je westerse normen qua arbeidsomstandigheden op een ander land toe te passen.
Het is net zoiets als naar Africa gaan en dan verontwaardigd zijn dat ze geen 10 mbit internet in hun kleihut hebben.
Bij dit programma gaat het soms in eerste instantie over het een, en later over het ander... Maar ik denk dat jij ook wel flexibel wordt als je moet werken voor een hongerloontjequote:Op woensdag 8 december 2004 12:12 schreef turnpike het volgende:
Het ging over kinderrrrrrarbeid, niet over de juiste werkhouding. Chinezen zijn behoorlijk flexibel...dusssss.
Oh ja? Fijn dat jij zo'n inhoudelijke reactie geeftquote:Dom liberaal geblaat hier.
dus: ethisch gezien klopt het niet, maar economisch gezien heel slim?quote:Het past gewoon niet als je als industrie zijnde, geworteld in een westers land, je producten laat fabriceren in landen waar regels getreden worden die je zelf in acht houdt. Dat heet, het in stand houden en profiteren van.
Je mag best je producten daar laten maken omdat het zo lekker goedkoop is, daar kan je geen ondernemer ongelijk in geven.
Dat klopt, het begint met consumeren.quote:Op woensdag 8 december 2004 12:18 schreef Litman het volgende:
[..]
Hoewel ik het in de kern met je eens ben, heb je wel een praktisch probleem: er blijven bijzonder weinig produkten over die je kunt gebruiken. China is de 'manufacturer' van de wereld en jij profiteert daar op dit moment (waarschijnlijk) ook van, en houdt zo het systeem in stand.
Natuurlijk, in China zal je moeten, daar is het geen kwestie van willen.quote:Op woensdag 8 december 2004 12:21 schreef wendy-tje het volgende:
[..]
Bij dit programma gaat het soms in eerste instantie over het een, en later over het ander... Maar ik denk dat jij ook wel flexibel wordt als je moet werken voor een hongerloontje
[..]
ach, gezien de lage olieprijzen mag ik gerust een aantal litertjes op het vuur gooien.quote:Oh ja? Fijn dat jij zo'n inhoudelijke reactie geeft
[..]
Sja, als bedrijf zul je moeten blijven concurreren, daar moet je realistisch in zijn.quote:dus: ethisch gezien klopt het niet, maar economisch gezien heel slim?
Tsja, zo werkt dat. Tijdens mijn stageonderzoek een tijdje geleden kwam ik een hoop bedrijven tegne die hun productie naar china wilden verplaatsen. Geef ze eens ongelijk.quote:Op woensdag 8 december 2004 12:34 schreef turnpike het volgende:
Sja, als bedrijf zul je moeten blijven concurreren, daar moet je realistisch in zijn.
Bedoel je de westerse bedrijven of de andere partij ?quote:Op woensdag 8 december 2004 13:32 schreef wendy-tje het volgende:
[..]
Tsja, zo werkt dat. Tijdens mijn stageonderzoek een tijdje geleden kwam ik een hoop bedrijven tegne die hun productie naar china wilden verplaatsen. Geef ze eens ongelijk.
Toch denk ik dat bedrijven wel een maatschappelijke functie zouden kunnen vervullen voor de arbeidsomstandigheden aldaar. Maar goed, dat is aan het bedrijf zelf.
de westerse bedrijven. Zij hebben in zoverre een sterke positie dat ze een 'goede' behandeling van werknemers zouden kunnen afdwingen. Dat kan ook economisch aantrekkelijk zijn voor het westerse bedrijf...quote:Op woensdag 8 december 2004 13:45 schreef turnpike het volgende:
[..]
Bedoel je de westerse bedrijven of de andere partij ?
tuurlijk is dat niet ecomisch aantrekkelijk, want dan gaan de prijzen omhoog. en dat wil jij ook nietquote:Op woensdag 8 december 2004 14:22 schreef wendy-tje het volgende:
[..]
de westerse bedrijven. Zij hebben in zoverre een sterke positie dat ze een 'goede' behandeling van werknemers zouden kunnen afdwingen. Dat kan ook economisch aantrekkelijk zijn voor het westerse bedrijf...
Economisch aantrekkelijk kan ook zijn dat een bedrijf zich profileert als een bedrijf met aandacht voor de mensenrechten... dat kan de verkoop een enorme boost geven. Economie is meer dan alleen prijzenquote:Op woensdag 8 december 2004 15:08 schreef donald_dick het volgende:
[..]
tuurlijk is dat niet ecomisch aantrekkelijk, want dan gaan de prijzen omhoog. en dat wil jij ook niet
kijk eens op www.kwv.nl daar staan alle uitzendingen onlinequote:Op woensdag 8 december 2004 15:11 schreef Scrutinizer het volgende:
Gemist deze weekWordt het herhaald? En zo ja, wanneer?
Je kunt het nakijken op via deze linkquote:Op woensdag 8 december 2004 15:11 schreef Scrutinizer het volgende:
http://www.rvu.nl/kvw/quote:Op woensdag 8 december 2004 15:11 schreef Scrutinizer het volgende:
In neverland misschien.quote:Op woensdag 8 december 2004 15:11 schreef wendy-tje het volgende:
[..]
Economisch aantrekkelijk kan ook zijn dat een bedrijf zich profileert als een bedrijf met aandacht voor de mensenrechten... dat kan de verkoop een enorme boost geven. Economie is meer dan alleen prijzen
ja dat zeiden ze ook van biologisch vlees, maar een gemiddelde cnsument gaat geen kipfilet kopen wat 2x zo duur is dan een gewoon lappie kipfilet.quote:Op woensdag 8 december 2004 15:11 schreef wendy-tje het volgende:
[..]
Economisch aantrekkelijk kan ook zijn dat een bedrijf zich profileert als een bedrijf met aandacht voor de mensenrechten... dat kan de verkoop een enorme boost geven. Economie is meer dan alleen prijzen
quote:Op woensdag 8 december 2004 15:14 schreef turnpike het volgende:
[..]
In neverland misschien.
De rest van die kapitalistische honden moet nog steeds gewoon aan de lijn worden gehouden.
Das ook wel het slechtste voorbeeld idd... omdat de vleesprijzen chrinisch te laag zijn, is het biologische in verhouding ook gewoon te duurquote:Op woensdag 8 december 2004 15:19 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ja dat zeiden ze ook van biologisch vlees, maar een gemiddelde cnsument gaat geen kipfilet kopen wat 2x zo duur is dan een gewoon lappie kipfilet.
Ohjadaswaarook.quote:Op woensdag 8 december 2004 15:19 schreef wendy-tje het volgende:
[..]
Het begint hier teveel op POL te lijken zo
Oeh leuk! Complottheorietjesquote:Op woensdag 8 december 2004 15:33 schreef turnpike het volgende:
[..]
Ohjadaswaarook.
Maar de welvaart in China heeft directe relatie met de emigratie vanuit dat land, zo kunnen we makkelijk een bruggetje bouwen naar de overvloed aan chinese restaurants in NL. Ofzo......
Van de websitequote:Op zaterdag 4 december 2004 12:10 schreef DinoPK het volgende:
De presentatie vind ik juist werelds. Lekker droog idd, vooral bij de telefoontjes naar de klanten services. Heerlijk om te horen hoe ze mensen keer op keer stil weten te krijgen door gewoon slim hun stelling over te brengen. Wel vind ik het jammer dat er dit seizoen niet echt spraakmakende onderwerpen bijzitten. Ik had bijvoorbeeld veel verwacht van ve-tsin, maar die aflevering was juist erg mild. ...
een van dè betere telefoontjesquote:Hallo? Vetsin ja, vetsin nee?
De KvW belt een Chinees restaurant over vetsin
KVW: "Goedemiddag, ik wilde misschien een hapje bij u gaan eten en ik wil weten of u in uw Chinese keuken vetsin gebruikt."
CHINEES: "Ja, vetsin niet."
KVW: "Oh."
CHINEES:: "Geen vetsin hè."
KVW: "Nee?"
CHINEES: "Jij wilt vetsin?"
KVW: "Nee, ik wil liever geen vetsin."
CHINEES: "Ja daarom. Wij geven geen vetsin."
KVW: "Wat is er slecht aan vetsin?"
CHINEES: "Nee, als jij wil niet, dan geven wij niet. Als je wil, dan wij geven wel."
KVW: "Oh, jullie gebruiken het wel."
CHINEES: "Ja. Maar voor sommige mensen is het een beetje lastig die vetsin, dan doen wij het niet."
KVW: "Wat vindt u zelf lekkerder, met of zonder vetsin?'
CHINEES: "Eigenlijk is met vetsin de smaak een beetje lekker."
KVW: "Dus u gebruikt het zelf wel en u bent nog steeds helemaal gezond?'
CHINEES: (lacht) "Ok, gefeliciteerd. Kom es eten."
KVW: "Ja, ik kom het een keertje proberen."
CHINEES: "Hoe laat kom je?'
KVW: "Nee ik wil niet reserveren, ik kom wel een keertje langs."
CHINEES: "Dat is echt fijn, dan zal ik zo een knappe jongen zien, hè?"
KVW: "Er komt een knappe jongen?"
CHINEES: "Ik zal misschien een knappe jongen zien, ik bedoelde jij, ik kan helemaal niet wachten. Want ik werk hier en als jij komt langs, dan kan ik jou zien, toch?"
KVW: "Ja, dat is wel leuk ja."
CHINEES: "Daarom ik zeg, ik kan hele knappe jongen zien. Dus als jij gelijk even langs kan komen dan is het echt gezellig."
KVW: "Ha-ha-ha!"
CHINEES: "Dan weet je genoeg hè? Ok dag!"
KVW: "Ja, bedankt."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |