Maar de meeste tanks kwamen toch pas na de landing? het lijkt mij toch wel te kunnen, want mortierkraters/kanon-kraters waren er toch ook...quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:30 schreef CeeJee het volgende:
Er moesten een hoop tanks aan land worden gezet, en dar gaat lastig met allemaal kraters op en achter de stranden.
Thnx dat je het me helpt herinnerenquote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:40 schreef dandodildo het volgende:
ik ga zondag iig kijken naar D-Day in colour op discovery
ja?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:40 schreef dandodildo het volgende:
Lijkt me niet, Hitler verwachte (o.a. door goed zichtbare (nep)-legers dat de aanval in de buurt van het Nauw van Calais zou plaats vinden, dit is de kortste afstand...quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:38 schreef Aurelium het volgende:
Ik vraag me af waarom ze niet wat zuiderlijker zijn binnengevallen.... of noordelijker... maarja zal wel te maken hebben gehad met dat daar de korste afstand was.
handig! voor als je het net op rtl5 gemist hebt!quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:41 schreef EmPulSe het volgende:
[..]
Thnx dat je het me helpt herinneren
[edit]nvm ben weer panish depressief vandaag [/edit]quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:54 schreef agRESSIV-e het volgende:
[..]
handig! voor als je het net op rtl5 gemist hebt!
quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:55 schreef dandodildo het volgende:
[..]
op RTL 5 was het de colour of war , niet d-day in colour
Tijdens de landingen werd er meen ik door waarnemers op het strand vuursteun door de marine aangevraagd op doelen die meteen bestormd konden worden. De marine kon alleen bij de kust ondersteuning geven terwijl de luchtmacht in heel Frankrijk de Duitsers kan weerhouden zich te hergroeperen.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:34 schreef EmPulSe het volgende:
[..]
Maar de meeste tanks kwamen toch pas na de landing? het lijkt mij toch wel te kunnen, want mortierkraters/kanon-kraters waren er toch ook...
Maar je kan nooit alles vernietigen. Ze hadden misschien wel 2 keer zoveel bommen voor de stranden kunnen gooien en daarmee 1000 minder slachtoffers bij de landing gehad, maar dan was er misschien een beter georganiseerde Duitse tegenaanval geweest, ongehinderd door de bommenwerpers.quote:Just before dawn, the beaches of Utah, Omaha, Gold, Juno, and Sword became a living hell for the German defenders. The air and naval pre-invasion bombardment had opened fire. Shell after shell was fired from the thousands of battleships, cruisers, and destroyers lying off the coast and bomb after bomb was dropped on pre-selected targets by the 13,000 Allied bombers. Many of the bombs fell inland, leaving the beaches non-cratered, but eventually making the fight inland easier. Just before H-Hour (0630), all of the LCT(R)s let loose their 14,000 rockets, most falling into the surf harmlessly, many others starting grassfires.
Natuurlijk hebben ze de boel gebombardeerd en natuurlijk waren de bommen een stuk onnouwkeuriger als nu. Maar de reden waarom het bombarderen van de stellingen niet gelukt was is omdat het bewolkt was en ze dus niet goed zicht hadden. Hierdoor waren ze bang dat ze hun eigen troepen zouden plat gooien en hebben ze de bommen een aantal seconden later losgelaten en daardoor vielen heel veel achter de linie en hadden dus geen inpakt.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:25 schreef EmPulSe het volgende:
Wat ik me eigelijk al een tijd afvraag, is waarom de geallieerden delen van de ''Atlantic Wall'' bij de landingsstranden niet plat gebombardeerd hebben? Weet iemand hier meer over? Vaak hoor je nl. dat dit wel gebeurd is, maar waarom dan niet zodanig dat het een hoop doden zou schelen.
Ook voor de invasie hebben de geallieerden flink gebombardeerd maar door het slechte weer hebben ze er veel naastgegooid, zoals al opgemerkt werd. Dat Hitler niet gewekt mocht worden blijkt een mythe te zijn die hij zelf de wereld ingeholpen heeft. Hij stond net als anders om 11.00 uur op, waarna hij een tijdje later het nieuws hoorde. Hitler wilde afwachten omdat hij dacht dat het nog niet de echte invasie was. Pas in de middag bij de kaartentafel zei in oostenrijks dialect "het is dus begonnen" Hij heeft een dag verspeeld omdat hij zeker wilde zijn over de echtheid. Door zijn eigen fout heeft hij later als smoes gebruikt dat hij niet op tijd gewekt is, wat niet de reden was voor het late handelen.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 23:54 schreef drunkenbeer01 het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze de boel gebombardeerd en natuurlijk waren de bommen een stuk onnouwkeuriger als nu. Maar de reden waarom het bombarderen van de stellingen niet gelukt was is omdat het bewolkt was en ze dus niet goed zicht hadden. Hierdoor waren ze bang dat ze hun eigen troepen zouden plat gooien en hebben ze de bommen een aantal seconden later losgelaten en daardoor vielen heel veel achter de linie en hadden dus geen inpakt.
Volgens mij was dat omdat het nieuwe maan was (dus geen maan en dus moeilijker voor de vijand om de schepen te zien aankomen).quote:Op zaterdag 5 juni 2004 09:48 schreef EmPulSe het volgende:
Waarom was het onmogelijk om het een aantal dagen uit te stellen, tot dat het weer goed was?
D'r was een grote groep aangepaste drijvende shermans (al is er een groot deel verzopen) die op zee al gelost werden vanuit de kandingsschepen. Maar het overgrote deel is inderdaad kort na de eerste landing op het strand gezet via de kunstmatige havens en de landingsschepen.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:34 schreef EmPulSe het volgende:
[..]
Maar de meeste tanks kwamen toch pas na de landing? het lijkt mij toch wel te kunnen, want mortierkraters/kanon-kraters waren er toch ook...
Om verschillende redenen, bij goed weer hadden de Duitsers ze van veel verder zien aankomen bv, tijdens die week zat de opperbevelhebber Rommel niet aan de Atlantic wall maar was hij op weg naar Berlijn , de troepen moesten gemotiveerd blijven, en vooral men voorspelde nog voor weken dergelijk weer , dus hebben ze geprofiteerd van het eerste kleine gaatje "iets" beter weer.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 09:48 schreef EmPulSe het volgende:
Waarom was het onmogelijk om het een aantal dagen uit te stellen, tot dat het weer goed was?
Die bunkers hadden muren van zo'n 2 meter dik. En ze zijn best wel gebombardeerd. En dan gaat er een halve meter van af. Je zou dus een viertal bommen op dezelfde plaats moeten gooien om de bunker weg te krijgen. En dat viel de Amerikanen / Britten tegen. Het is ze niet gelukt.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 23:30 schreef MightyV het volgende:
Het antwoord lijkt me duidelijk: de Duitsers hadden de "Atlantic Wall" zo gebouwd dat ie niet eenvoudigweg kapotgebombardeerd kon worden. Dat is het hele idee erachter. Anders hadden ze net zo goed niets kunnen bouwen aangezien de Western Allies zowel in de lucht als op zee allang de overhand hadden.
quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:40 schreef dandodildo het volgende:
Waarom zenden ze al die D-Day docu's allemaal om 21:00 uit? Discovery, National Geographic Channel en BBC. Valt nog mee dat RTL5 al een film vertoont en geen docu over D-Day om 21:00.quote:Op zondag 6 juni 2004 17:46 schreef Wuder het volgende:
Nee man, om 21:00 naar BBC, BBC maakt betere docus![]()
Euhm je eigen land kapot bombarderen ofzo....... en aanvoer van tanks enzo....quote:Op vrijdag 4 juni 2004 22:25 schreef EmPulSe het volgende:
Wat ik me eigelijk al een tijd afvraag, is waarom de geallieerden delen van de ''Atlantic Wall'' bij de landingsstranden niet plat gebombardeerd hebben? Weet iemand hier meer over? Vaak hoor je nl. dat dit wel gebeurd is, maar waarom dan niet zodanig dat het een hoop doden zou schelen.
Konden de tanks minder makkelijk/niet het strand opkomenquote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:57 schreef machiavezistme het volgende:
[..]
Euhm je eigen land kapot bombarderen ofzo....... en aanvoer van tanks enzo....
Nu heb ik nog een vraag bij die film longest day zie je als ze aan komen op het strand al van zon kruisen staan X X X met pinnen ofzo er aan waar voor dienen deze??? ik neem aan dat het geen dekkingsplek voor de geallieerden is![]()
errr ja en?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 19:52 schreef sp3c het volgende:
het gaat er bij mij niet in een krater van duinzand kogels tegen houd dan heb ik het niet eens over granaten
komt nog een tactisch probleem bovenop ... als je met zoveel manschappen op zijn kleine lap grond land kun je gewoonweg niet sprongsgewijs oprukken want de schutters aan de overkant hebben altijd wel doelen (meer dan ze kunnen doden) en als iedereen van bv 10 minuten lopen 2 minuten bezich is met het in en uitstijgen uit kraters dan ligt de eenheid toch 2 minuten langer onder vuur dan nodig is
Maar wel van wat lager afkomstige kogels. En een beetje bescherming is beter dan geen bescherming.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 19:46 schreef Rock-shocker het volgende:
Een diepe krater geeft je nog steeds dekking van hoger vuur hoor.
oh ja, en vanuit de bunkers en van de muren konden gewone granaten ook gegooid worden. maar op een vlak strand kan je je helemaal nergens verschuilen. als ik moest kiezen tussen OF beschoten worden door mortieren/granaten OF door mortieren/granaten EN kogels dan wist ik het wel. nee, doe mij dan maar een krater zodat ik in ieder geval beschutting kan vinden tegen de kogels.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 21:19 schreef E.r.w.i.n het volgende:
kraters zijn wel leuk, maar wie afgelopen zondag op heeft gelet weet dat de Duitsers ook mortieren opgesteld hadden. dan lig je lekker in je krater, komt er een mortiergranaat naar binnen suizen.
wat ik op TV (documentaires) over Normandie heb gezien, zijn toch echt bunkers die recht op het strand gemikt staan. het waren volgens mij over het algemeen rechte stranden en geen baaien waar de geallieerden aankwamen. de bunkers stonden dan ook recht op zee gericht. bootjes kwamen aan en het was prijsschieten.quote:Op woensdag 9 juni 2004 00:26 schreef speedcore het volgende:
een mooi verhaal en plaatje
het kan zijn dat moeder natuur in 60 jaar grondig de boel daar verbouwd heeft,maar toen ik de kust van Normandie afging stond het stijf van baaien en kliffen en stonden de mg bunkers aan de zijkant van het strand. met hun geschutsopeningen schuin over het strand uitkijkendquote:Op woensdag 9 juni 2004 13:51 schreef sioux_ het volgende:
[..]
wat ik op TV (documentaires) over Normandie heb gezien, zijn toch echt bunkers die recht op het strand gemikt staan. het waren volgens mij over het algemeen rechte stranden en geen baaien waar de geallieerden aankwamen. de bunkers stonden dan ook recht op zee gericht. bootjes kwamen aan en het was prijsschieten.
dan zal het moeder natuur wel geweest zijn, want als je op deze kaart kijkt zie je toch echt dat de stranden zo recht als een liniaal zijn en dat de bunkers recht op de kust gemikt staan. die kliffen ben ik het overigens wel mee eens. misschien ben jij bij een ander strand geweest?quote:Op donderdag 10 juni 2004 01:24 schreef speedcore het volgende:
[..]
het kan zijn dat moeder natuur in 60 jaar grondig de boel daar verbouwd heeft,maar toen ik de kust van Normandie afging stond het stijf van baaien en kliffen en stonden de mg bunkers aan de zijkant van het strand. met hun geschutsopeningen schuin over het strand uitkijkend
oftewel: je lult uit je nek.
ik heb de hele kust gehad van Quiestreham tot Point du Hoc gehad., das zowel sword, juno, gold, als omaha. Overal staan de bunkers schuin, maar als jji het beter weet met je docu op tv dan moet je datzelf weten. Je zit gewoon fout fout fout.quote:Op donderdag 10 juni 2004 08:45 schreef sioux_ het volgende:
[..]
dan zal het moeder natuur wel geweest zijn, want als je op deze kaart kijkt zie je toch echt dat de stranden zo recht als een liniaal zijn en dat de bunkers recht op de kust gemikt staan. die kliffen ben ik het overigens wel mee eens. misschien ben jij bij een ander strand geweest?
dude, check die kaart en zeg dan nog eens dat Omaha beach baaien heeft. i dare you!quote:Op donderdag 10 juni 2004 11:18 schreef speedcore het volgende:
[..]
ik heb de hele kust gehad van Quiestreham tot Point du Hoc gehad., das zowel sword, juno, gold, als omaha. Overal staan de bunkers schuin, maar als jji het beter weet met je docu op tv dan moet je datzelf weten. Je zit gewoon fout fout fout.
my god, sukkel, Ikm heb gvd zelf op Omaha gestaan man. Flikker op met je kaarten, gek.quote:Op donderdag 10 juni 2004 19:34 schreef sioux_ het volgende:
[..]
dude, check die kaart en zeg dan nog eens dat Omaha beach baaien heeft. i dare you!
haha. je hebt gelijk. die stafkaart van de amerikanen klopt niet. kennelijk had hun geheime dienst de kustlijn van Frankrijk helemaal verkeerd geinterpreteerd door misinformatie van de Nazi's.quote:Op donderdag 10 juni 2004 22:21 schreef speedcore het volgende:
[..]
my god, sukkel, Ikm heb gvd zelf op Omaha gestaan man. Flikker op met je kaarten, gek.
quote:Op vrijdag 11 juni 2004 09:04 schreef sioux_ het volgende:
[..]
haha. je hebt gelijk. die stafkaart van de amerikanen klopt niet. kennelijk had hun geheime dienst de kustlijn van Frankrijk helemaal verkeerd geinterpreteerd door misinformatie van de Nazi's.
achter het strand zijn wèl baaien?quote:Op vrijdag 11 juni 2004 18:29 schreef nietzman het volgende:
Wat zit je nou onnozel te doen met je grappig bedoelde plaatje Sioux.
Ik ben ook bij Omaha geweest, misschien is het strand wel kaarsrecht, maar als je even achter het strand kijkt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |