abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19637741
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 02:52 schreef Zzyzx het volgende:

Wosselig baasje, lees gewoon voor de grap even wat je hebt verteld. Ik zal het even samenvatten:
"Ik weet wel wat het is maar ik kan het niet zeggen." Kleine blagen zeggen dat ook, en die krijgen dan een lel om de oren. Verschil is dat jij daarna alsnog gaat beschrijven wat het is. Altijd humor, mensen die zichzelf tegenspreken.
Maar hij heeft wel gelijk.
Het is moeilijk uit te leggen. (met de nadruk op punt). En je kan er dichtbij proberen te komen, maar het helemaal zo beschrijven zoals iets gevoeld wordt is zowaar onmogelijk. Tenzij wij allen een soort van helderziendheid hebben en een ander het zouden kunnen laten voelen/zien. Maar daarbij kan er door erover te discussieëren, praten etc wel een beeld gevormd worden, nieuwe zienswijzen etc. Wat naar mijn mening leerzaam is en machtig interessant.

Van dit beeld is het oa louter de bedoeling om ergens dichterbij te komen -> de waarheid misschien (?) en zonder beelden, verhalen, ervaringen en gedachtes zou je alles, zoveel veel stop kunnen zetten. Dus ik zou het jammer vinden als mensen niet (meer) erover praten, vertellen. Nou is de ziel een moeilijk onderwerp, maar genoeg mensen die er (wel) wat mee hebben, al dan niet op een andere manier en/of meer van andere termen (ego, verstand etc).

En ieders ervaring, ieders zoektocht, ieders spirituele weg, misschien zelfs ieders verlichting, is gewoon anders en wordt anders ervaren. Dat het daarmee niet bestaat is je reinste onzin. Zelfs de psychologie (wetenschap) heeft er hele artikelen over geschreven en aan gewijd (en het leukste is, de meningen zijn verdeeld, de wetenschap spreekt zichzelf daarin tegen) en vele diverse andere vakgebieden. Het is zowaar één van de meest besproken onderwerpen van alle eeuwen, alle tijden en vele religies. Dus onzin is het zeker niet, tenzij je ook de wetenschap hiermee wilt afdoen.
quote:
Afijn. Hier is de van Dale:

ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel
2 menselijk individu [ongeacht leeftijd of sekse] => mens
3 de voornaamste, werkende kracht in iets
4 het inwendige van bepaalde voorwerpen
Dan gooi ik er ook even een Van Dale-woordje in:

xe·no·fo·bie (de ~ (v.))
1 afkeer van alles wat vreemd is
quote:
Wat leren we hiervan: Het is het wezen van het niet-stoffelijke van de mens. Oftewel, het is een verzinsel waarvan het bestaan nooit bewezen kan worden aangezien ze de leuke non-stoffelijk clausule erin hebben zitten. Dat maakt het totaal oninteressant voor een nuchtere neukfout zoals ik, dus ik zal jullie er verder niet mee bemoeien. Zal iedereen wel blij mee zijn.
Wat leren we hiervan: Alleen maar dat een ervaring persoonlijk is, dat alles wat abstract niet automatisch betekent dat het onwaar is en dat het intellect niet kan en wil omgaan met abstractheid, dat het intellect eigenwijs is en bijna een vijand van alles wat abstract is, zelfs onze zintuigen vertrouwen we niet, dat ons verstand ons aan het twijfelen maakt, dat echt gezond verstand dus eigenlijk heel relatief is etc etc.

Maargoed, voetbal ze!
Hopelijk scoor je zodrekt via een onwijs, mooie omhaal één van de mooiste doelpunten aller tijden en ziet niemand het

ben benieuwd als je het vertelt of je jouw gevoel daarbij (goed en net zo) weet over te brengen (als hoe jij het op dat moment ervaarde) en/of ze je zullen aankijken alsof je maar wat uit je nek lult..have fun!
pi_19639146
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 12:32 schreef djenneke het volgende:
Ik zie de ziel als een vorm van energie die verbonden is met het lichaam. Hoe kan ik onmogelijk weten.

Ik weet wel dat ik een paar keer teruggevallen ben in mijn lichaam toen ik sliep, geen prettige ervaring trouwens. Kan gebeuren als je tijdens je slaap wakker wordt gemaakt. Het voelt heel vreemd.

Toen ik 10 was overleed mijn oma. Ik ben toen nog naar haar lichaam gaan kijken. De eerste keer vond ik dat heel prettig. Haar energie was aanwezig in de kamer, dat kon je voelen. Daarom ben ik een tweede keer gegaan. Daar heb ik erg veel spijt van gehad, want ze was er gewoon niet meer. Er lag alleen nog een lege schelp (zo noemde ik dat toen): haar lichaam.

Het denken is volgens mij een lichamelijke functie, verzorgd door je hersenen. Die staan echter wel in verbinding met je energie/ziel.

Iedereen is wel mensen tegen gekomen die 'leeg' leken te zijn. Mijn opvatting daarover is dat die mensen een jonge ziel/energie hebben. Dat zijn vaak mensen die erg met zichzelf bezig zijn, en niet breed zijn georienteerd, niet over andere dingen nadenken.

Er zijn kinderen die op jonge leeftijd al erg wijs zijn, en later zijn die vaak ook breed georienteerd. Dat zijn mensen met een 'oude energie'.

Nee, er zijn hier geen bewijzen voor, en ja, ik ben hiermee erg kort door de bocht gegaan. Maar dit is mijn mening over de ziel in een notendop.
Wat voor "energie" voel je dan?
Wat voel je?
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_19640973
Tja, dat kan ik echt niet uitleggen, dat moet je helaas zelf ondervinden...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_19641004
Ken je het gevoel dat er iemand naar je kijkt, je kijkt om, en je had gelijk? daar is het wel mee te vergelijken, maar ook weer niet...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_19641381
Idd, het gevoel niet alleen te zijn, soms in combinatie met sterke gevoelens die 'uit het niets' komen, soms in combinatie met indrukken, beelden.
Kan samenhangen met een bepaalde tijd of plaats waarop die verschijnselen zich voordoen.

Waarom dat een ziel zou moeten zijn? Lang verhaal. Nu ff geen tijd voor, maar daar kom ik zeker op terug, met voorbeelden
pi_19642146
Gister had ik wel een vreemde situatie, ik sprak met een collega van me (k werk part-time als chauffeur), ik vroeg aan hem (we stonden bij een fabriek) hoe het ging met een andere collega (aangezien die in de Wao zat) en precies op dat moment kwam hij in zijn auto aan rijden.
Exact dat moment.
Zulks stom toeval, ik dacht in 1 keer aan die chauffeur en voila hij komt aanrijden..
Toch bizar dat soort situaties.
pi_19642296
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 16:13 schreef vdo28 het volgende:
Gister had ik wel een vreemde situatie, ik sprak met een collega van me (k werk part-time als chauffeur), ik vroeg aan hem (we stonden bij een fabriek) hoe het ging met een andere collega (aangezien die in de Wao zat) en precies op dat moment kwam hij in zijn auto aan rijden.
Exact dat moment.
Zulks stom toeval, ik dacht in 1 keer aan die chauffeur en voila hij komt aanrijden..
Toch bizar dat soort situaties.
Dat hoeft niets met een ziel te maken te hebben. De ziel is niet de 'deur' naar paranormale informatie oid
pi_19642334
Maar is dat niet telepatisch te noemen......
Want dat is het eerste wat we dachten....
pi_19642861
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 16:20 schreef vdo28 het volgende:
Maar is dat niet telepatisch te noemen......
Want dat is het eerste wat we dachten....
Ja, zou kunnen. Alhoewel je met die kreet op zichzelf nog helemaal niets gezegd hebt
Het enige wat 'hard' is in dit soort dingen, zijn de verschijnselen zelf, en de manier waarop je die ervaart.
Al zullen sommigen zeggen dat het uberhaupt geen verschijnsel is, omdat het denken aan iemand en het ineens verschijnen van die persoon in hun visie volslagen los van elkaar staan. En als je de koppeling tussen die beide niet erkent, heb je ook niets om over te praten
Een logisch gevolg van het strikt denken in causale samenhangen.
pi_19649140
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 15:53 schreef sweetgirly het volgende:
Interessant, ik vraag mezelf dat ook geregeld allemaal af.
Lichaam, geest, ziel, bewustzijn etc. Wat is het één? Kan het één overgaan in het ander? Wat als je het één loslaat? Naja, ga zo maar door.
Hay, ik moet ffies een beetje offtipic gaan nu hoor:
Wat toevallig, mijn ene opa is toen ook gekidnapped en in Duitsland aan ut werk gezet.
Verder heb ik ook die hele moeilijke ervaring meegemaakt van het sterven van mijn opa. En het is altijd raar om iemand plotseling te zien veranderen in een (in dit geval) paar dagen.
Mijn opa was dan wel helemaal niet dement, maar ik weet zeker dat hij naar de hemel ia gegaan gelukkig.

edit iteejer: heb ff die quote ingekort, en idd, dit was offtopic.

[ Bericht 38% gewijzigd door iteejer op 04-06-2004 21:12:55 ]
pi_19649591
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 23:58 schreef sweetgirly het volgende:
En nu ga ik (toch) iets snel vertellen. Misschien is het gedurende mijn post-verleden een klein beetje opgevallen dat
(...)
(maar vele malen gelukkiger als dan toen ik naar boven ging) naar beneden gegaan. Vreemd allemaal eigenlijk hé .

nou het is toch weer langer geworden dan mijn bedoeling was , de ziel-connectie moet ik nog wat meer uitdokteren in dit alles, is me nog niet helemaal duidelijk misschien

-edit- heb het toch maar iets ingekort.
Slik! Wat een feest van herkenning heb ik ineens de laatste tijd, na hier wat rond te snuffelen op ut forum.
Ik heb een hele lange periode achter de rug, waar ik met praktisch niemand over kon praten, over wat ik allemaal ervaarde enzow. Veel mensen vonden het gewoonweg ook veel te eng, na gezien te hebben hoe ut met mij ging op dat moment. Iets in de richting van dat niemand mij meer terugherkende, dat ik ik niet meer was. Wat dan wel wisten ze ook niet te vertellen. Erg wazig allemaal. Het enige wat ik voor een paar maand heb kunnen doen is alles registreren en onthouden. Al was ik in die periode alles altijd weer heel snel kwijt (achteraf heb ik mijn geheugen weer teruggekregen gelukkig, toen ut weer functioneerde.)
In die tijd was mijn concentratie weg, mijn geheugen ook, en kon af en toe totaal niet meer nadenken (binnen een minuut soms alles weer vergeten )
Gevoelens van dat ik zelf overal rondzweefde enzow, of voor je gevoel 5 minverder te zijn, en op de klok kijken, en een halve dag verder te wezen. Of andersom kon ook. Gelukkig kon ik helemaal niks meer, dus ook ff geen werk enzow, dus was ut niet zo'n probleem dat ik de hele tijd maar wat rondspookte
Verder deed ut lange termijn geheugen ut vaak wel, wat wel weer handig was, voor als ik ff moest gaan nadenken over hoe ik altijd dingen doe, of wie ik zelf was, of waar ik ookalweer van hoeld of niet en dat soort dingen.
Noujah, best wel maf al met al. Ben er achteraf alleen maar beter en sterken door geworden. Maar de meeste mensen konden met een verrekijken nog niet de bodem zien van ut gat waar ik in zat

[ Bericht 49% gewijzigd door FokCrash op 04-06-2004 22:01:46 (FF de Quote ingekort :)) ]
pi_19650904
Oe!!! Vier op een rij
Ik zal ff mezelf quoten uit het andere topic:

Mijn mening is dat je ziel jijzelf is, de geest het leven, en je lichaam een soort van gereedschap zegmaar. En dat je ziel gewoon blijft bestaan als je dat gelooft tenminste dan....

Zo denk ik er ongeveer over
(dit was dat andere topic: Onze Ziel......... )
pi_19661596
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 21:22 schreef FokCrash het volgende:

-knip-

Ik neem aan dat het inmiddels weer stukken beter met je gaat. En hoe dieper de dalen, hoe hoger de bergtoppen soms kunnen zijn..Uhm of beter gezegd, hoe erger de bewolking, hoe mooier op een gegeven moment de zon schijnt. Maargoed, dat zijn nietszeggende woorden, want jouw ervaring weet dat misschien maar al te goed. Het komt mij ook allemaal wat bekend voor wat jij vertelt, enigszins anders misschien. De tijden enzo komen mij bekend voor, al had ik het vooral 's nachts, dat ging bij mij heel snel. Tja geheugen, moet ik even terugdenken hoor of ik daar last van had, ik weet het niet meer . Nee, soms volgens mij, maar dat schijnt vrij normaal te zijn, zag ik gister op de wetenschapsquiz op ned 1, ging over ooggetuigen hoe onbetrouwbaar die kunnen zijn enzo. Mensen zijn in staat om onvolledige beelden soms automatisch op te vullen, vooral in groepsverband -> invloed.

Voor de rest werkt het lange-termijn geheugen ook prima bij mij. Opzich allemaal erg interessant, maar ook weer wat offtopic. Wat je zegt over gewoon (onbewust) opnemen, onthouden, en registreren is misschien wel het treffendst. Want dat is misschien wel de moeilijkste, maar beste manier om veelvuldige, rare etc ervaringen een (goed) plekje te geven en verder te kunnen gaan.

Mijn oma was trouwens ook niet aan het dementeren, integendeel, en ik zelf ook niet als het goed is . Die link tussen ziel en geheugen is daarbij toch wel weer interessant, doet mezelf aan een film denken, waar ik gewoon niet opkom nu (lekker toepasselijk ), maar hij ligt op het puntje van mijn tong. Gevonden! Het is: 'Awakenings', met Mell Gibson. Even wat (geweldige) quotes:

Dr. Sayer: Where are my glasses?
Eleanor: They're on your face.

Lenord Lowe: Hello. My name is Lenord Lowe. It has been explained to me that I've been away for a long time. I'm back.

Dr Malcolm Sayer: What we do know is that, as the chemical window closed, another awakening took place; that the human spirit is more powerful than any drug - and THAT is what needs to be nourished: with work, play, friendship, family. THESE are the things that matter. This is what we'd forgotten - the simplest things.

Dr. Malcolm Sayer: The human spirit is more powerful than a drug and it should be nourished.

Dr.Sayer: She borrows the will of the ball.

Mijn tot nu toe ontstane mening over de ziel, al is die misschien wel wat groter, is dat het los staat van lichaam en geest. Net als de wielen van een auto, fiets of bus. Zonder de wielen kunnen de auto, fiets en bus zich niet meer (goed) voortbewegen. Maar de wielen kunnen wel op zichzelf alleen verder voortbewegen. Ze zijn niet afhankelijk van lichaam en geest (of verstand/intellect, dat weet ik nog niet precies).

Verder een mooie zin wat ik gister las en waar ik het wel mee eens ben:

'De dood betekent dat alles van je wordt afgenomen dat je niet bent. Het geheim van het leven is 'te sterven voor je dood', en dan tot de ontdekking komen dat de dood niet bestaat.

[ Bericht 6% gewijzigd door sweetgirly op 05-06-2004 23:05:43 ]
pi_19662242
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 14:05 schreef sweetgirly het volgende:
[..]

Verder een mooie zin wat ik gister las en waar ik het wel mee eens ben:

'De dood betekent dat alles van je wordt afgenomen dat je niet bent. Het geheim van het leven is 'te sterven voor je dood', en dan tot de ontdekking komen dat de dood niet bestaat.
Zekers een mooie zin eej

[ Bericht 18% gewijzigd door FokCrash op 05-06-2004 23:33:43 ]
pi_19662880
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 14:35 schreef FokCrash het volgende:

Zekers een mooie zin!
Ja, dank.
Vond ik ook .

[ Bericht 59% gewijzigd door sweetgirly op 05-06-2004 23:04:26 ]
pi_19672486
Ik weet dat het slowchatten in jullie bloed zit, maar pls, don't.. en, het ging over de ziel, niet over sterrebeelden...
Ik heb al weer een reactie gehad per mail van een user die zei dat hij een nogal persoonlijk verhaal had over de ziel, ik zei dus dat hij dat kon posten - en net krijg ik een mailtje dat hij er van afzag, omdat het toch een beetje een lol-topic aan het worden was.
Ik vraag jullie echt gemeend, probeer nou te begrijpen dat het gezellige en gekwetter mensen af kan stoten, al helemaal als het in slowchat-vorm en offtopic is.
pi_19673033
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 22:39 schreef iteejer het volgende:
Ik weet dat het slowchatten in jullie bloed zit, maar pls, don't.. en, het ging over de ziel, niet over sterrebeelden...
Sorry..
Ik vond het zelf eigenlijk ook al, zal de mijne even editten..
pi_19673431
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 22:39 schreef iteejer het volgende:
Ik heb al weer een reactie gehad per mail van een user die zei dat hij een nogal persoonlijk verhaal had over de ziel, ik zei dus dat hij dat kon posten - en net krijg ik een mailtje dat hij er van afzag, omdat het toch een beetje een lol-topic aan het worden was.
Ik vraag jullie echt gemeend, probeer nou te begrijpen dat het gezellige en gekwetter mensen af kan stoten, al helemaal als het in slowchat-vorm en offtopic is.
Sorry, ik weet van niks hoor!
Het ging naar mijn mening over de ziel allemaal, noujah, evt niet die sterrenbeelden dan, maar die heb ik ook geschrapt nu!!!!
Verder nogwat weg dan? De rest is juist ontopic dacht ik zo....
pi_19673653
zeg maar even tegen de mailer, dat ik deze post voor het eerst heb aangedurft nu hoor, door iteejer en sweetgirly haar verhaal

[ Bericht 0% gewijzigd door FokCrash op 06-06-2004 00:04:30 (spellingscontrole) ]
pi_19673827
Hoewel er verschillende ideeën over zijn, is het misschien heel even leuk om te kijken wat de bijbel erover zegt. Niet voor iedereen acceptabel en interessant, maar wel goed om te weten denk ik.

Allereerst zegt de bijbel bij het scheppen: 'en de mens werd een levende ziel'. (Gen 2:7)

In de New Catholic Encyclopedia staat: „De leerstelling dat de menselijke ziel onsterfelijk is en na de dood van de mens zal voortbestaan . . . is een van de hoekstenen van de christelijke filosofie en theologie.”

De Grieken verwoordden dit geloof in filosofische termen. Socrates, de beroemde Griekse filosoof, is als volgt geciteerd: „Indien [de ziel] in zuiverheid heengaat, zonder iets van het lichaam mee te slepen, . . . gaat zij dan niet naar het haar gelijke, het onzichtbare, het goddelijke en onsterfelijke en wijze? Daar gekomen valt het haar ten deel gelukzalig te zijn, verlost van omzwerving en onverstand en angsten . . . en de andere menselijke zwakheden. . . . zij leeft voortaan waarlijk met de goden samen.” — Phaedo, 29

Toch is het idee van een onsterfelijke ziel niet bijbels.
De New Catholic Encyclopedia drukt zich gematigd uit door te zeggen: „De idee van een ziel die na de dood voortleeft, valt niet gemakkelijk in de bijbel te bespeuren.” Het zou nauwkeuriger zijn te zeggen dat de leer van de onsterfelijkheid van de ziel in het geheel niet in de bijbel voorkomt! In die encyclopedie wordt toegegeven: „De opvatting van de menselijke ziel zelf is in het O[ude] T[estament] niet identiek aan die in de Griekse en hedendaagse filosofie.”

In het zogenoemde Oude Testament komt het Hebreeuwse woord ne´fesj, dat gewoonlijk met „ziel” is vertaald, 754 maal voor. In het zogenoemde Nieuwe Testament komt het Griekse woord psu´che, gewoonlijk ook met „ziel” vertaald, 102 maal voor. Wanneer wij nagaan hoe deze woorden in de bijbel worden gebruikt, komt er een verrassend beeld te voorschijn.

In Genesis 2:7 lezen wij dat God de adem des levens in Adams neusgaten blies en Adam ’een levende ziel [Hebreeuws: ne´fesj] werd’. Merk op, Adam kreeg geen levende ziel; hij werd een levende ziel. Met andere woorden, de zojuist geschapen Adam was een ziel! Geen wonder dat de New Catholic Encyclopedia tot de slotsom komt: „De ziel in het O[ude] T[estament] betekent niet een deel van de mens, maar de hele mens — de mens als een levend wezen.”

Andere schriftplaatsen bevestigen dit. Leviticus 7:20 spreekt bijvoorbeeld over „de ziel die het vlees van het gemeenschapsoffer . . . eet”. Leviticus 23:30 zegt: „En iedere ziel die enig soort van werk zal verrichten.” Spreuken 25:25 zegt: „Als koud water voor een vermoeide ziel, zo is een goed bericht uit een ver land.” En Psalm 105:18 vertelt ons: „In boeien knelde men zijn voeten, in ijzers kwam zijn ziel.” Wat is het dus dat vlees kan eten, werk kan verrichten, met water verkwikt kan worden en in ijzers geslagen kan worden? Is het een afzonderlijk, geestelijk deel van de mens, of is het de mens zelf? Het antwoord wat de bijbel hierop geeft is in mijn ogen wel duidelijk.

Het woord „ziel” heeft dus in de bijbel heeft derhalve geen betrekking op een schimmige geestelijke zelfstandigheid die het lichaam na de dood verlaat. Het heeft betrekking op een persoon of een dier, of op het leven dat een persoon of een dier heeft.

Toch blijft nog steeds de vraag bestaan: Wat gebeurt er na de dood dan wél met de ziel? Aangezien de ziel de persoon zelf is, is het duidelijk dat de ziel sterft wanneer de persoon sterft. Met andere woorden, een dode persoon is een dode ziel. Dit wordt door talrijke schriftplaatsen bevestigd. „De ziel die zondigt, díe zal sterven”, zegt Ezechiël 18:4. In Rechters 16:30 lezen wij: „Vervolgens zei Simson: ’Mijn ziel sterve met de Filistijnen.’” Zoals andere schriftplaatsen aantonen, kunnen zielen afgesneden worden (Genesis 17:14), door het zwaard gedood worden (Jozua 10:37), verstikken (Job 7:15) en verdrinken (Jona 2:5). Een overleden ziel, of een dode ziel, is een dode persoon. — Leviticus 19:28; 21:1, 11.

In welke toestand verkeren dode zielen derhalve? Eenvoudig gezegd, is de dood het tegenovergestelde van het leven. Al onze zintuigen zijn verbonden met ons fysieke lichaam. Ons vermogen om te zien, te horen en te denken, hangt af van het juist functioneren van onze ogen, oren en hersenen. Zonder ogen kunnen wij niet zien. Zonder oren kunnen wij niet horen. Zonder hersenen kunnen wij niets doen. Als iemand sterft, houden al deze fysieke organen op te functioneren. Wij houden op te bestaan.

In overeenstemming hiermee zegt Prediker 9:5, 10: „Wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust . . . Er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool [het graf], de plaats waarheen gij gaat.” Evenzo verklaart Psalm 146:3, 4: „Stelt uw vertrouwen niet op edelen, noch op de zoon van de aardse mens, aan wie geen redding toebehoort. Zijn geest [levenskracht] gaat uit, hij keert terug naar zijn grond; waarlijk, op die dag vergaan zijn gedachten.” Wanneer mensen (zielen) sterven, houden zij dus eenvoudig op te bestaan.

Nou, even een heel gedeelte. Niet allemaal zelf geschreven en onderzocht, maar ik hier een naslagwerk liggen met veel onderzoekend materiaal. Misschien is niet iedereen het ermee eens, zeker als je niet in de bijbel geloofd. Voor degene die de bijbel wel als betrouwbaar ziet is er in ieder geval denk ik wat leuk naslagwerk.

Leuke topic.
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_19674037
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 23:32 schreef -Lotte- het volgende:
...
Na nefesj heb jij hoogstwaarschijnlijk ook roeach, of had ik je dat al verteld. Ik leer nu van Ari haKadosj en die scheen zielen te kunnen waarnemen, en eerlijk gezegd begint mij ook steeds meer op te vallen (ook bij mijzelf).

[ Bericht 29% gewijzigd door iteejer op 05-06-2004 23:47:22 ]
pi_19674297
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 23:32 schreef -Lotte- het volgende:
Hoewel er verschillende ideeën over zijn, is het misschien heel even leuk om te kijken wat de bijbel erover zegt.
[...]
Voor degene die de bijbel wel als betrouwbaar ziet is er in ieder geval denk ik wat leuk naslagwerk.

Leuk topic.
Idd, wel een nuttige tekst dacht ik zou, al roept het ook wel veel vragen op natuurlijk, en komt het op mij over alsof jij ook veel vragen hebt.
Noujah, iig, wou ik ff melden, dat als ik dat stukkie lees, ik idd, het een en ander aan onzekeren informatie lees, m.b.t. het antwoord waarnaar we op zoek zijn.
Echter denk ik het volgende (gewoon vanuit mezelf gequote)
Dat er idd in het oude testament dingen staan die de ziel bevestigen als los, maar wel in samenwerking met het lichaam in dit leven. En lees ik ook dat de mogelijkheid eris, dat de ziel iets overkomt, en verloren kan gaan o.i.d.
Maar het goeie nieuws vind ik, dat Jezus zal zorgen dat we na afloop van dit leven , weer "tot leven gewekt" worden en er voor zorgt dat we naar de hemel gaan.
Misschien dat het daarom wel 2 kanten op kan, omdat het immers alleen door Hem gaat.
pi_19674408
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 23:51 schreef FokCrash het volgende:

[..]

Idd, wel een nuttige tekst dacht ik zou, al roept het ook wel veel vragen op natuurlijk, en komt het op mij over alsof jij ook veel vragen hebt.
Noujah, iig, wou ik ff melden, dat als ik dat stukkie lees, ik idd, het een en ander aan onzekeren informatie lees, m.b.t. het antwoord waarnaar we op zoek zijn.
Echter denk ik het volgende (gewoon vanuit mezelf gequote)
Dat er idd in het oude testament dingen staan die de ziel bevestigen als los, maar wel in samenwerking met het lichaam in dit leven. En lees ik ook dat de mogelijkheid eris, dat de ziel iets overkomt, en verloren kan gaan o.i.d.
Maar het goeie nieuws vind ik, dat Jezus zal zorgen dat we na afloop van dit leven , weer "tot leven gewekt" worden en er voor zorgt dat we naar de hemel gaan.
Misschien dat het daarom wel 2 kanten op kan, omdat het immers alleen door Hem gaat.
Vragen... vragen... wie heeft er geen vragen?
Soms lijkt het wel dat hoe meer je leert... des te meer vragen je krijgt. Mja, zo zit het leven nou eenmaal in elkaar, dat maakt het denk ik interessant. Stel dat je alles gelezen zou hebben, alles begrijpt en er niets meer is wat je interesse zou pakken omdat je het antwoord of de uitkomst al weet. Pfew... dat zou saai zijn :p
Mijn fotoboek
pi_19674760
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 23:55 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Vragen... vragen... wie heeft er geen vragen?
Soms lijkt het wel dat hoe meer je leert... des te meer vragen je krijgt. Mja, zo zit het leven nou eenmaal in elkaar, dat maakt het denk ik interessant. Stel dat je alles gelezen zou hebben, alles begrijpt en er niets meer is wat je interesse zou pakken omdat je het antwoord of de uitkomst al weet. Pfew... dat zou saai zijn :p
Idd, daar heb je gelijk in
Het viel me alleen ffies op
Maar wat dacht je van mijn visie?
pi_19674849
quote:
Op zondag 6 juni 2004 00:11 schreef FokCrash het volgende:

[..]

Idd, daar heb je gelijk in
Het viel me alleen ffies op
Maar wat dacht je van mijn visie?

Dat er idd in het oude testament dingen staan die de ziel bevestigen als los, maar wel in samenwerking met het lichaam in dit leven.
Ik pak even deze zin... de rest leek me wel vrij duidelijk. Ikzelf kan nog niets vinden over de ziel als iets losstaands van het lichaam. Mocht je daarvoor bepaalde bronnen kunnen aanhalen dan ga ik dat even doorlezen.

Verder geeft de bijbel zoals je zegt inderdaad de hoop op een opstanding, maar aangezien dat niet echt ontopic is, leek me het niet gepast om daar verder op in te gaan.
Mijn fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')