Geduld is een schone zaakquote:Op donderdag 3 juni 2004 10:53 schreef vdo28 het volgende:
Leuk om te weten dat de fok!kers geen idee hebben over je ziel
Heb je daar ook persoonlijke ervaringen mee?quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:59 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Geduld is een schone zaak
Voor mij is de ziel datgene wat in het (onstoffelijke) hiernamaals verkeert, je bewustzijn komt daaruit voort en drukt zich uit in het stoffelijke. Dus voor mij is het bewustzijn datgene wat het lichaam aanstuurt, hoe die stuurt is afhankelijk van de ontwikkeling van je ziel. Alle ervaringen die je opdoet via je bewustzijn wordt in je ziel gedumpt (of toegevoegd aan).
Dementie voor mij is als het stoffelijke lichaam beschadigd is waardoor het bewustzijn zich niet goed kan uitten, alsof de connectie naar je ziel ruis heeft. In coma is wanneer het bewustzijn of terug is gekeerd naar de ziel of zoals je zelf zegt "tussen leven en dood zweeft". Overlijden is het geheel opgaan van het bewustzijn in de ziel.
dat denk ik dus niet.. er zijn ook mensen die vroeg beginnen te dementeren en nog jaaaaren leven..quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:
Wat ik nog wel een mooie verklaring vind voor het dement zijn, is het zogenaamd zweven tussen de dood en het leven..., hoorde ik een keer van iemand
Ik moet zeggen dat ik dit wel een hele mooie omschrijving vind. Nog nooit eerder zo verwoord gezien.quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:59 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Geduld is een schone zaak
Voor mij is de ziel datgene wat in het (onstoffelijke) hiernamaals verkeert, je bewustzijn komt daaruit voort en drukt zich uit in het stoffelijke. Dus voor mij is het bewustzijn datgene wat het lichaam aanstuurt, hoe die stuurt is afhankelijk van de ontwikkeling van je ziel. Alle ervaringen die je opdoet via je bewustzijn wordt in je ziel gedumpt (of toegevoegd aan).
Dementie voor mij is als het stoffelijke lichaam beschadigd is waardoor het bewustzijn zich niet goed kan uitten, alsof de connectie naar je ziel ruis heeft. In coma is wanneer het bewustzijn of terug is gekeerd naar de ziel of zoals je zelf zegt "tussen leven en dood zweeft". Overlijden is het geheel opgaan van het bewustzijn in de ziel.
Ik heb nooit in coma gelegen noch ben ik dement. Niet echt vergelijkbaar maar ik ben wel een rare slaper. Zo kan ik makkelijk aan 1 stuk door 15 uur slapen, dan kan je een toeter in mijn oor houden en ik slaap door. Ook slaap ik vreemd genoeg wel eens met open ogen. Op een goede nacht herinner ik me flarden van 20 of meer dromen. Soms heb ik wel eens herinneringen als ik wakker wordt dat ik kort daarvoor het perspectief heb dat "ik" langzaam afdaal naar waar mijn lichaam slaapt. Het gevoel zodra ik mijn lichaam raak is alsof je een handschoen aantrekt.quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:00 schreef vdo28 het volgende:
Heb je daar ook persoonlijke ervaringen mee?
het is meer een kwestie van jezelf een kans gevenquote:Op donderdag 3 juni 2004 11:48 schreef vdo28 het volgende:
Wow thanx voor je uitgebreide uitleg..
Ik moet hem ff een paar keer overlezen..
Eigenlijk ben ik veels te nuchter voor dit soort zaken maar geef me een kans...
Kom er inderdaad maar op terug, ik ben erg benieuwd....quote:Op donderdag 3 juni 2004 12:25 schreef iteejer het volgende:
Opgeschoond.
En ontopic: ik ben het maar zeer ten dele eens met de gegeven omschrijvingen. Ik kom er op terug, voor nu zou het een te lang verhaal worden.
Kort gezegd vind ik dat er in de gegeven omschrijvingen nog teveel wordt uitgegaan van het individu, de ziel gezien wordt als een statisch gegeven, nl een soort onstoffelijke tegenpool van ons lichaam wat gewoon ergens door blijft bestaan.
Als je een realiteit die volkomen anders is dan de materiele realiteit onder woorden wil brengen, betekent dat in feite dat je die realiteit 'vertaalt' naar de materiele invalshoek. Want woorden vormen taal, taal is lineair, analytisch, etc. Ik denk dat de meesten van ons best weten wat de ziel is - je hebt er immers zelf ook één. (Of meer, kan ook nog.) De kunst is het zodanig te omschrijven dat je het aangeduidde herkent. Het blijven toch allemaal woorden, beeldspraken, metaforen.
Deze vraag is voor mij al een jaar of 20 een centrale vraag geweest, en ik moet bekennen dat ik pas heel recent een beeld ben gaan vormen wat helemaal past met alles wat ik heb meegemaakt in de psychiatrie, in mijn hekserij-speurtochten en ervaringen met de dood.
Ik kom er op terug
Je hebt het over mij toch?? Ehm ik snap stavenquote:Op donderdag 3 juni 2004 13:28 schreef vdo28 het volgende:
Dat gaat wel ver, maar eigenlijk is dat iets wat je gelooft..
kun je dat ook staven met bijvoorbeeld iets wat je meegemaakt hebt?
Of heb je dit van een ander?
natuurlijk kan je nog DENKEN wanneer je dement bentquote:Op donderdag 3 juni 2004 13:50 schreef Dukhlovi het volgende:
Ik dacht vroeger ook dat je ziel je denken was en dat viel in duigen door de wetenschap dat je dement kan raken etc.
Ik heb nu er een wat boedhistischer kijk op. Het is volgens mij een pure vorm van zijn. Door meditatie kan je dit ervaren. Door je af te sluiten van je gedachten en alle input die van je zintuigen binnenkomt blijft de kern over. Beetje moeilijk te omschrijven wat het is maar het is niet niets . Het voelt licht ,helder transparant aan (vage omschrijving maar het valt ook niet met woorden te beschrijven). Makkelijk is het trouwens niet om deze staat te ervaren, je moet behoorlijk in meditatie geoefend zijn. Ik heb deze bewustzijnstoestant zelf slechts een seconde ofzo lang kunnen vasthouden. (ik mediteer ook niet zo vaak). Er zijn leuke topics hier op Fok over meditatie.
Ik ben van mening dat je dus wel denkt met je hersenen. Maar je bent met je bewustzijn.quote:Op donderdag 3 juni 2004 13:55 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
natuurlijk kan je nog DENKEN wanneer je dement bent
je denkt niet met je hersennen
je denkt met je bewustzijn.
naast je hersennen heb je nog de IK , hetgeen dat door je ogen kijkt.
en dat is Bewust.
Ik bedoelde ook beide, impulsen afkomstig uit de ziel als extern.quote:Op donderdag 3 juni 2004 15:08 schreef iteejer het volgende:
Die eerste impuls waar TheShining het over had kan heel goed van de ziel afkomstig zijn. Niet altijd, maar soms wel.
Als de uitdaging slechts bestaat uit het geluksgevoel an sich, zou dat betekenen dat het ideale leven uiteindelijk bereikt kan worden middels chemicals, paddo's etc.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:11 schreef The_Shining het volgende:
De uitdaging is natuurlijk het ervaren van een continu geluksgevoel zonder enige oorzaak of reden (onvoorwaardelijk).
Was een beetje een zijlijntje, kwam omdat The Shining over geluk begonquote:Op donderdag 3 juni 2004 18:35 schreef Dukhlovi het volgende:
[filosofisch meimermode]
ik zie weinig geluk in een continu drogeren van je zelf. Op een gegeven moment
krijg je wel genoeg van die paddotrip en wil je wat anders (en nee ik bedoel geen lsd) .Geluk is iets vergankelijks. Als je alles hebt ben je nog niet gelukkig alles staat stil en er is geen verlangen. Mischien is geluk wel de wortel voor de ezel om de kar te trekken. Af en toe krijft m maar hij krijgt van zelf wel weer honger. Of mischien zit het ware geluk wel in het voorbij trekkende landschap wat de ezel ziet. Zoals boedhisten zeggen er is geen weg naar geluk ,geluk is de weg.
[/filosofisch meimermode]
iddquote:Op donderdag 3 juni 2004 19:56 schreef Dukhlovi het volgende:
(hopelose poging om het toch ontopic te maken)
Ik ook niet, daarom streef ik ook naar zonder iets gelukkig te zijnquote:Op donderdag 3 juni 2004 17:32 schreef iteejer het volgende:
Is dát dan het doel? Het drogeren van jezelf?
Geloof ik niet.
Nou volgens mij heb ik het wel weer lekker (te snel) uitgelegdquote:Op donderdag 3 juni 2004 23:58 schreef sweetgirly het volgende:
-knip-
wat een mooi verhaalquote:Op donderdag 3 juni 2004 23:58 schreef sweetgirly het volgende:
(wat een zielig verhaal he)
Dank jequote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:35 schreef The_Shining het volgende:
wat een mooi verhaal
Erg mooi.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:58 schreef Choices het volgende:
De ziel.
...
Wosselig baasje, lees gewoon voor de grap even wat je hebt verteld. Ik zal het even samenvatten:quote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:58 schreef Choices het volgende:
De ziel.
De ziel, is iets dat niet in woorden beschreven kan worden. Het kan niet uitgelegd worden aan een leek, het kan alleen ervaren worden. Het enige wat men kan doen, is vingers wijzen, de deur laten zien, maar men moet het zelf ervaren, zelf door de deur stappen. Zoiets gecompliceerd als wat mensen noemen als de ziel, is niet wat in woorden beschreven kan worden. Zoals eerder opgemerkt, woorden zijn niet in staat om dat te doen, daarvoor is taal te materieel van aard. Taal vormt beelden en voorstellingen, het vormt ideëen en gedachtens. En de ziel is ver boven dat alles.
Taal kan slechts als hulpstuk fungeren om de ziel te ervaren, 'je ware ik'.
Zodra men spreekt over vormen, zodra men spreekt over beelden, over 1 stukje, en 1 geheel, slaat men de plank mis. Want men vergeet het meest belangrijkste; Het nonstoffelijke, is niet te beschrijven, er is geen klein deel, er is geen groot deel, er is geen stukje, er is geen 1 geheel. het is, en hoe het is, kan je slechts alleen ervaren.
Alleen de materiële wereld kan met het intellect begrepen worden, dat is het aard van het intellect, materie. Maar het nonstoffelijke met het intellect te begrijpen, is een onmogelijke kwestie. Zoiets kan je alleen begrijpen als een ervaring. Begrijpen met jou wezen, niet alleen met je intellect. Want begrijpen met het intellect, is slechts een klein stukje van je vermogen om dingen te begrijpen.
Jij verwijt hier iemand iets, op een manier die getuigt van op zijn minst enig gebrek aan sociale vaardigheden en beleefdheidsvormen. Maar goed, we lezen verder...quote:Op vrijdag 4 juni 2004 02:52 schreef Zzyzx het volgende:
Wosselig baasje, lees gewoon voor de grap even wat je hebt verteld. Ik zal het even samenvatten:
"Ik weet wel wat het is maar ik kan het niet zeggen." Kleine blagen zeggen dat ook, en die krijgen dan een lel om de oren. Verschil is dat jij daarna alsnog gaat beschrijven wat het is. Altijd humor, mensen die zichzelf tegenspreken.
En zie, jouw redenatie is nog heel wat krommer! Oftewel, het is een verzinsel -> volgt dat uit de bewering dat 'de ziel het wezen is van het niet-stoffelijke deel van de mens'? Dacht het niet he?quote:Wat leren we hiervan: Het is het wezen van het niet-stoffelijke van de mens. Oftewel, het is een verzinsel waarvan het bestaan nooit bewezen kan worden aangezien ze de leuke non-stoffelijk clausule erin hebben zitten. Dat maakt het totaal oninteressant voor een nuchtere neukfout zoals ik, dus ik zal jullie er verder niet mee bemoeien. Zal iedereen wel blij mee zijn.![]()
Chill baas, pot en ketelverhalen hier. Je valt me hier af omdat je het leest met rancune voor zij die het esotherische niet overwegen. Ik bekritiseer iemand omdat hij/zij met veel woorden iets duidelijk trachtte te maken dat hij/zij zelf als onbeschrijfbaar omschreef, wat natuurlijk nogal loos is dan. Mijns gebruikte woorden waren tactloos en weinig serieus, dat wel.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:14 schreef iteejer het volgende:
[..]
Jij verwijt hier iemand iets, op een manier die getuigt van op zijn minst enig gebrek aan sociale vaardigheden en beleefdheidsvormen. Maar goed, we lezen verder...
[..]
En zie, jouw redenatie is nog heel wat krommer! Oftewel, het is een verzinsel -> volgt dat uit de bewering dat 'de ziel het wezen is van het niet-stoffelijke deel van de mens'? Dacht het niet he?
En verder:
Uiteraard kan het onstoffelijke niet bewezen worden. Want het concept 'bewijzen' is afkomstig uit één van de mogelijke benaderingswijzen (nl de causale) van de stoffelijke wereld. En is dus betekenisloos tov onstoffelijke concepten.
Jouw argumentatie is dan ook absolute onzin, en dat weet je zelf ook, zo dom schat ik je niet in gezien andere posts van je. Maar wat dacht je, 'dit is de Truth dus hier kan ik alles neerkwakken'? Nee, dat kan dus niet. Net zo hard als ik tekeer ga tegen mensen die out of the blue gaan vertellen dat prins Bernard een reptiel is, zeg ik er iets van als jij dat soort kronkelige redenaties gaat neerhangen. Die op hetzelfde niveau staan als de Bernard-reptielen bewering, alleen dan met een mooi rationeel sausje vermomd.
Neem de moeite om serieus te reageren, of blijf hier weg. Please. Truth is geen fantasie-forum, net zo min als het onderwerp fantasie is. Als je er niet in gelooft, prima. Maar beschouw ons niet als een stel malloten die je alles wijs kunt maken.
Dank je voor je post. In al zijn simpelheid en eerlijkheid komen dit soort beschrijvingen nog het dichtst bij de ziel: ervaringen uit de praktijk, uit het leven zelf.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:32 schreef djenneke het volgende:
Ik zie de ziel als een vorm van energie die verbonden is met het lichaam. Hoe kan ik onmogelijk weten.
...
Nee, er zijn hier geen bewijzen voor, en ja, ik ben hiermee erg kort door de bocht gegaan. Maar dit is mijn mening over de ziel in een notendop.
Dat kan best moeilijk zijn als je een wetenschappelijke achtergrond hebt! Daarnaast was dat ook bedoeld om bepaalde reacties te voorkomen.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dank je voor je post. In al zijn simpelheid en eerlijkheid komen dit soort beschrijvingen nog het dichtst bij de ziel: ervaringen uit de praktijk, uit het leven zelf.
Je hoeft niets te bewijzen, je hoeft de ziel niet feilloos in de kosmos kunnen plaatsen. 'Hoe kan ik onmogelijk weten'.
We kunnen hooguit verwoorden hoe we de ziel ervaren bij onszelf. En hoe die ziel een 'contact' kan geven buiten de grenzen van de lichamelijke sterfelijkheid en tijd om.
Daar ga je de fout in. Alles dat niet bewijsbaar is, is een verzinsel?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:42 schreef Zzyzx het volgende:
..of verzinsel, een omschrijving die voortvlooit uit het feit dat het onbewijsbaar is...
Ja, die 'bepaalde reacties' komen maar al te vaak. Te vaak, en daarom gaan we er wat harder tegenin. Als het even kan niet als mod door ze te deleten of editten, maar als user door ze op hun inhoudelijke inkonsekwenties te wijzen en ook hén eens verbaal in een hoekje te zettenquote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:47 schreef djenneke het volgende:
Dat kan best moeilijk zijn als je een wetenschappelijke achtergrond hebt! Daarnaast was dat ook bedoeld om bepaalde reacties te voorkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |