bronquote:Air Berlin opent aanval op Nederlandse markt
Gepubliceerd op dinsdag 07 juni 2005
De succesvolle Duitse prijsvechter Air Berlin heeft de aanval geopend op de Nederlandse markt. Door het aantal vluchten op Schiphol flink uit te breiden, wordt de luchtvaartmaatschappij een steeds grotere bedreiging voor de positie van Transavia.
Air Berlin begint in november met een dagelijkse verbinding tussen Amsterdam en Mallorca, een belangrijk knooppunt in het netwerk van de luchtvaartmaatschappij. Vanaf Mallorca kunnen passagiers doorvliegen naar populaire zonbestemmingen in Spanje en Portugal, zoals Faro, Alicante en Malaga. Het bedrijf vloog sinds mei al tussen Amsterdam en Berlijn.
Deze bestemmingen doet Transavia rechtstreeks aan. Verkoopdirecteur P. Hunold van Air Berlin in Nederland sprak dinsdag de verwachting uit dat veel Nederlanders voor de Duitse vervoerder zullen kiezen, ondanks de extra overstap. “Ze zullen kiezen voor de beschikbaarheid, de service en de prijs”, zei hij dinsdag.
In tegenstelling tot Transavia biedt Air Berlin zijn passagiers op de langere vluchten een gratis maaltijd, een krant en entertainment aan. Op sommige trajecten belooft Air Berlin goedkoper te zijn dan zijn concurrent, maar Hunold gaf toe dat Transavia op zijn beurt op andere routes goedkopere tickets aanbiedt.
Gehaaid
Transavia, een volledige dochter van Air France-KLM, onderkent de dreiging die van Air Berlin uitgaat. Topman O. van den Brink noemde de Duitsers onlangs ‘gehaaide’ concurrenten. Om de strijd aan te gaan, heeft Transavia besloten vaker vanaf Schiphol op Berlijn te vliegen.
Air Berlin heeft voor Schiphol gekozen, omdat dit volgens Hunold ‘een interessante bestemming is voor toeristen en zakenreizigers’. Wel is de luchthaven te duur, vindt de verkoopdirecteur. “Maar er is in Nederland geen alternatief.”
De vluchten vanaf Amsterdam leveren nog geen geld op, voegde Hunold daaraan toe. Hij hoopt dat dit volgend jaar wel het geval zal zijn. Air Berlin is in 1978 opgericht en heeft momenteel 52 vliegtuigen. Afgelopen jaar vervoerder de onderneming twaalf miljoen mensen. Dat moeten er dit jaar meer dan dertien miljoen zijn
Voor ¤58 retour inclusief naar Berlijn vind ik best leuk, helemaal omdat je dan ook nog eens niet hoeft te betalen voor een glaasje drinken en dergelijk. Wat is het probleem met meer lijndiensten?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:08 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Air Berlin
Kunnen die paupers niet gewoon op de regionale vliegveldjes blijven? Met al die Transavia-charters is het al zo'n kneuzenkermis op Schiphol, dat zal nu nog wel erger worden.
Veel paupertjes op het vliegveld, altijd met goedkope vluchten... Het levert allemaal wel geld op, dus ik moet niet zeuren, maar vaak is het wel irritant al die lowlifes op het vliegveld.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:11 schreef Douwe het volgende:
[..]
Voor ¤58 retour inclusief naar Berlijn vind ik best leuk, helemaal omdat je dan ook nog eens niet hoeft te betalen voor een glaasje drinken en dergelijk. Wat is het probleem met meer lijndiensten?
quote:Transavia verlaagt prijzen wegens concurrentie
Uitgegeven: 13 juni 2005 20:02
SCHIPHOL - Transavia verlaagt de prijzen van vluchten vanaf Amsterdam naar Berlijn en Kopenhagen. Bovendien gaat de luchtvaartmaatschappij vaker tussen Schiphol en de Duitse hoofdstad vliegen. Hiermee reageert Transavia op de toegenomen concurrentie van Air Berlin en Sterling.
De Duitse prijsvechter Air Berlin zet vol in op vluchten vanaf Amsterdam. Berlijn en Mallorca zijn de belangrijkste bestemmingen. Sterling voert vluchten uit tussen Schiphol en Kopenhagen. Daarmee komen deze buitenlandse vervoerders in het vaarwater van Transavia.
De Nederlandse maatschappij, onderdeel van Air France-KLM, biedt nu voor een enkele reis een kwart van alle stoelen op Berlijn en Kopenhagen voor 19,99 euro aan, 10 euro minder dan voorheen. Hier komen nog wel allerlei toeslagen en belastingen bij, waardoor de prijs flink kan oplopen.
Elke dag, zeg, 3?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik heb gehoord dat ze regelmatig uit de lucht vallen.
inderdaad overdreven, want het vliegveld ligt oostelijk van de stad, dus niet in de richting van Griekenlandquote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:55 schreef Douwe het volgende:
maar ze vliegen op een vliegveld dat bijna in Griekenland ligt (ja, ik overdrijf), ver buiten de stad zelf.
Ow, ik dacht dat ze ergens anders landden... (en nee, niet op Ataturk). Neemt niet weg dat je hier dus alsnog 10 euro betaald met de bus naar het centrum, of zie ik dat nou weer verkeerd? Afstand naar het centrum is 'maar' 45 kilomter.quote:Op woensdag 29 juni 2005 00:02 schreef EagleJ het volgende:
[..]
inderdaad overdreven, want het vliegveld ligt oostelijk van de stad, dus niet in de richting van Griekenlandzie http://www.sgairport.com/ voor meer info over het vliegveld
Van Barça naar de neukoorden aan de Spaanse kost is 3 uur met de bus, dus dan valt die 45 km wel mee. Niet elk hotel, complex of stad is precies tegen de landingsbaan aan gebouwd.quote:Op woensdag 29 juni 2005 00:26 schreef Douwe het volgende:
[..]
Ow, ik dacht dat ze ergens anders landden... (en nee, niet op Ataturk). Neemt niet weg dat je hier dus alsnog 10 euro betaald met de bus naar het centrum, of zie ik dat nou weer verkeerd? Afstand naar het centrum is 'maar' 45 kilomter.
Nee ik moet naar Antalya...quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:55 schreef Douwe het volgende:
[..]
Elke dag, zeg, 3?
Je wilt met ze naar Istanbul, neem ik aan? Ach, ze brengen je er... maar ze vliegen op een vliegveld dat bijna in Griekenland ligt (ja, ik overdrijf), ver buiten de stad zelf. Reken dus ook op veel extra kosten voor vervoer...
Wel met overstap, maar wat betreft de prijs een goede concurrent voor Transavia en een goedkope manier om in Zuid-Spanje terecht te komen deze winter.quote:Air Berlin: al met ingang van augustus naar nieuwe bestemmingen vanaf Amsterdam
28. Juni 2005
Alicante, Boedapest, Ibiza, Mallorca, Zürich en Wenen nu te boeken
Per direct is het mogelijk om Air Berlin-vluchten vanaf Amsterdam naar Alicante, Boedapest, Ibiza, Mallorca, Zürich en Wenen te boeken. De derde low cost carrier van Europa vliegt deze bestemmingen vanaf 9 augustus met een overstap in Berlijn-Tegel aan. Passagiers ontvangen hun instapkaart voor zowel het eerste als het tweede deel van de route al op Schiphol. Bovendien hoeft de bagage niet opnieuw te worden ingecheckt, omdat deze direkt in Amsterdam voor de eindbestemming wordt gelabeld.
De Berlijnse luchtvaartmaatschappij maakte vorige week bekend dat ze vanwege de sterke vraag uit de zakelijke markt vervroegd met extra vluchten tussen Amsterdam en Berlijn-Tegel gaat beginnen. Vanaf 9 augustus wordt op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag twee keer per dag naar en van Berlijn gevlogen.
Met de start van de winterdienstregeling op 1 november wordt de vluchtfrequentie tussen Amsterdam en Berlijn verder verhoogd tot een dubbele dagrandverbinding op alle doordeweekse dagen. De optie om ’s morgens heen en ’s avonds terug te vliegen (zowel vanuit Amsterdam als Berlijn), is vooral voor zakenreizigers interessant. Voor stedenbezoekers die de dagen optimaal willen benutten, wordt op zaterdagmorgen en zondagavond gevlogen.
Per 1 november vliegt Air Berlin vanaf Amsterdam ook naar Alicante, Almeria, Barcelona, Bilbao, Faro, Jerez de la Frontera, Lissabon, Madrid, Malaga, Porto, Reus, Sevilla en Valencia via Palma de Mallorca. Op de route Amsterdam – Mallorca wordt vanaf 1 november dagelijks een rechtstreekse vlucht uitgevoerd.
Vluchten zijn vanaf 29 euro per enkele reis via internet (airberlin.com), het Air Berlin Service-Center (vanuit Nederland: 0900–737 8000, vanuit België: 0782–50146) en het reisbureau verkrijgbaar. De prijzen zijn inclusief belastingen, toeslagen en service aan boord.
Eindelijk een beetje concurrentie voor de woekerprijzen die Transavia naar Barcelona hanteertquote:Spaanse prijsvechter Vueling.com start met lijndiensten naar Amsterdam
De Spaanse prijsvechter Vueling.com begint vanaf het begin van de winterdienstregeling met drie dagelijkse vluchten vanuit Spanje naar Amsterdam Schiphol. Elke dag zal Barcelona twee keer worden aangevlogen, naar Valencia zal elke dag één vlucht vertrekken. Valencia is een nieuwe bestemming voor de luchthaven Amsterdam Schiphol.
Vueling.com werd in het jaar 2000 opgericht om de concurrentie aan te gaan op de Europse markt met onder andere Iberia en Spanair. De luchtvaartmaatschappij heeft sinds 2000 een flinke groei doorgemaakt, en vliegt inmiddels naar 14 bestemmingen in 5 landen die worden aangevlogen met 6 vliegtuigen van het type A320.
Via Berlijn naar Spanje lijkt mij meer dan een uurtje extra reizen.quote:Op zondag 17 juli 2005 20:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me niet dat iemand voor een paar tientjes minder een uur langer over zijn vlucht gaat doen
Oh, die Spanjaard wel ja.quote:Op maandag 18 juli 2005 20:41 schreef Douwe het volgende:
Daarom vliegen ze vanaf 1 november ook naar Palma
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |