Ze zou er idd niet over moeten klagen.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:13 schreef Xennia het volgende:
[..]
jij wilde toch niet eens meer mee naar je zus omdat het dan alleen over haar en haar huis gaat? Je moeder moest je notabene dwingen om mee te gaan naar de verjaardag van je eigen zus maar als je zus je niet uitnodigt is het ook weer niet goed. Zo valt er altijd wat te klagen eh
ik vraag me af hoe het dergelijke personen vergaat wanneer zij eens echte tegenslagen te verwerken krijgen. Waar maak je je druk om? Om een uitnodiging die je niet kreeg, terwijl je er toch al niet naar toe wilde gaan? Dat is hetzelfde als ervan balen dat iemand die jij haat je niet magquote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:24 schreef prupke het volgende:
[..]
Ze zou er idd niet over moeten klagen.
Even vanuit mijn situatie : Mijn moeder vertelde dat er een familiebarbeque was. Iedereen was uitgenodigd behalve ik. Niet dat ik daar nou zo graag heen wilde gaan maar het gaat erom dat je ten eerste niet gevraagd bent!
Ik bedoel je kan altijd een uitnogdiging afslaan als je hem tenminste ontvangt. Voor haar word al beslist of ze komt of niet. EN ja dat kan knagen aan een persoon.
Miischien kan ze vanandere personen wel zoiets velen maar van haar familie niet?quote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:28 schreef Xennia het volgende:
[..]
ik vraag me af hoe het dergelijke personen vergaat wanneer zij eens echte tegenslagen te verwerken krijgen. Waar maak je je druk om? Om een uitnodiging die je niet kreeg, terwijl je er toch al niet naar toe wilde gaan? Dat is hetzelfde als ervan balen dat iemand die jij haat je niet mag
Ik ben het helemaal met Xennia eens (in deze draad althansquote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:31 schreef prupke het volgende:
[..]
Miischien kan ze vanandere personen wel zoiets velen maar van haar familie niet?
Je ouders zouden je steun en toeverlaat moeten zijn. En je vrienden kan je zelf kiezen. En iemand haten... dat doe je volgens mij niet snel.
Ze voelt zich gepasseerd en dat is gewoon niet prettig.
Ik snap je punt. Maar denk je eens in : Je hebt al ruim 10 jaar het gevoel gekregen dat je niet gewaardeerd word en je word gepasseerd. Je weet na die 10 jaar het antwoord al als je iets zegt of vraagt. Het is zaak om haarzelf eerst duidelijk te maken dat ze belangrijk is. (voor haarzelf dan)quote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:39 schreef hace_x het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met Xennia eens (in deze draad althans)
Ze komt absoluut niet voor zichzelf op en zit alles op te kroppen. Natuurlijk is het niet prettig, maar als ze het niet aan haar familie laat blijken geeft ze hun ook geen kans te weten wat er nou werkelijk in dat hoofdje speelt.
en het antwoord is : ach meid je beeld het je in. stel je niet aan.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:22 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, maar ik kan me ook zo voorstellen dat ze het mss ook niet helemaal op de juiste manier brengt. Gewoon puur omdat het haar zo hoog zit.
Ze 'moet' iig niet als ze het gesprek met haar moeder aangaat het verhaal vertellen vanuit de 'verongelijkte kleuter-mode'.
Als ze nou rustig aan verteld dat ze het op zich allemaal heel gaaf en leuk vind voor haar zus maar dat ZIJ het er soms moeilijk mee heeft dat alles wat zij doet altijd al de 2e keer is voor veel mensen en dat daar dus minder aandacht voor is en dat dat steekt en dat ze weet dat het mss heel kinderachtig en jaloers is, maar dat zij zelf ook zo graag eens bijzonder gevonden wil worden...
IPV zij doet dit, en zij doet dat, en dan doen jullie weer dit, en dan doet zij weer dat...
Nogmaals, ik was er niet bij, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het zo gegaan is.
Waarom zou ze tegen de familie in moeten gaan... Ik begrijp dit echt niet hoor. Het is toch geen wedstrijd. Die maakt zij er zelf van. Ik durf te wedden dat die hele familie zich echt van geen kwaad bewust is hoor. En dat de situatie alleen maar vervelender wordt doordat zij zich van de boel afsluit en terug trekt. Maar dat doet ze zichzelf aan...quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:18 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik snap je punt. Maar denk je eens in : Je hebt jezelf al ruim 10 jaar het gevoel gekregen aangepraat dat je niet gewaardeerd word en je word gepasseerd. Je denkt weet na die 10 jaar het antwoord al te weten als je iets zegt of vraagt.
Het is zaak om haarzelf eerst duidelijk te maken dat ze belangrijk is. (voor haarzelf dan)
En als ze dat bereikt heeft kan ze pas tegen de familie ingaan.
Juist!!!!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:25 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waarom zou ze tegen de familie in moeten gaan... Ik begrijp dit echt niet hoor. Het is toch geen wedstrijd. Die maakt zij er zelf van. Ik durf te wedden dat die hele familie zich echt van geen kwaad bewust is hoor. En dat de situatie alleen maar vervelender wordt doordat zij zich van de boel afsluit en terug trekt. Maar dat doet ze zichzelf aan...
Jezus, wat een larie.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:24 schreef prupke het volgende:
[..]
Ze zou er idd niet over moeten klagen.
Even vanuit mijn situatie : Mijn moeder vertelde dat er een familiebarbeque was. Iedereen was uitgenodigd behalve ik. Niet dat ik daar nou zo graag heen wilde gaan maar het gaat erom dat je ten eerste niet gevraagd bent!
Ik bedoel je kan altijd een uitnogdiging afslaan als je hem tenminste ontvangt. Voor haar word al beslist of ze komt of niet. EN ja dat kan knagen aan een persoon.
Ze heeft een vriend, las ik hier net. Maarja, die woont 100KM verderop.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:28 schreef prupke het volgende:
Je komt er wel als je maar wil. Alleen dan heb je wel iemand nodig die je daarbij wil helpen.
Je wil een mogelijkheid krijgen om een uitnodiging of af te slaan of te accepteren!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:32 schreef milagro het volgende:
[..]
Jezus, wat een larie.
Dus jij wilt een uitnodiging ontvangen enkel om hem af te kunnen slaan
Hoe treurig is dat dan.
Als je uitnodigingen altijd afslaat word je op een gegeven moment ook niet meer gevraagd , hè, logisch lijkt me.. en wees blij dan kan je tenminste weer wijzen naar die ander ipv naar jezelf.
Als ik niet naar een feestje wil ben ik BLIJ als ik niet uitgenodigd wordtquote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:35 schreef prupke het volgende:
[..]
Je wil een mogelijkheid krijgen om een uitnodiging of af te slaan of te accepteren!
Dat mag jij toch nog altijd zelf wel bepelen of je iets wel of niet wilt? Of vind jij het prima dat anderen dat voor jou beslissen van wat je wel of niet wilt?
misschien had die zus ook wel helemaal geen zin om haar kleuterige zusje uit te nodigen die altijd loopt te janken omdat ze zo achtergesteld isquote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:35 schreef prupke het volgende:
[..]
Je wil een mogelijkheid krijgen om een uitnodiging of af te slaan of te accepteren!
Dat mag jij toch nog altijd zelf wel bepalen of je iets wel of niet wilt? Of vind jij het prima dat anderen dat voor jou beslissen van wat je wel of niet wilt?
edit :tiepvoud
En het verschil is dat jij dje daar ieit druk om kunt maken!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:37 schreef milagro het volgende:
[..]
Als ik niet naar een feestje wil ben ik BLIJ als ik niet uitgenodigd wordt
Ik heb geen last van kinderachtige gepikeerdheid in een te groot ego omdat niet iedereen me altijd leuk vind, en al helemaal niet als ik hén niet leuk vind.
Ze moet zich ms wat sympathieker opstellen.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:40 schreef prupke het volgende:
[..]
En het verschil is dat jij dje daar ieit druk om kunt maken!Maar de TS maakt er zich wel druk om.
Dat kan. Niemand is het zelfde.
Gelukkig maar...
toch?
Reach out and touch... somebody's hand... make this world a better place... if you can...quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:40 schreef prupke het volgende:
[..]
En het verschil is dat jij dje daar ieit druk om kunt maken!Maar de TS maakt er zich wel druk om.
Gelukkig maar...
toch?
Klopt, ben het met je eens.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:43 schreef milagro het volgende:
[..]
Ze moet zich ms wat sympathieker opstellen.
Wie goed doet, goed ontmoet.
Beetje boel minder zwelgen en wijzen naar anderen.
Niets makkelijker dan anderen verwijten als je leven niet loopt zoals jij het graag zag.
Een ander geluk misgunnen omdat jij het nog niet gevonden hebt is best treurig.
mensen hoeven niet allemaal hetzelfde te zijn, maar ik ben allergisch voor mensen die zichzelf altijd maar in de slachtofferrol drukken en nooit eens de verantwoordelijkheid bij zichzelf neerleggenquote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:40 schreef prupke het volgende:
[..]
Gelukkig maar...
toch?
het kan wel moeilijk zijn, maar als je het niet doet, houd je de situatie die je verafschuwt zelf in stand en moet je dus ook niet klagenquote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:47 schreef prupke het volgende:
[..]
Klopt, ben het met je eens.
Maar het vertellen is makkelijk en het doen word al moeilijker....
Ze probeert het wel..alleen op de verkeerde manier.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:50 schreef Xennia het volgende:
[..]
het kan wel moeilijk zijn, maar als je het niet doet, houd je de situatie die je verafschuwt zelf in stand en moet je dus ook niet klagen
Echte tegenslagen? Je bedoelt zoiets als bv een pa waarmee je altijd optrekt die het opeens opstapt en dan zo 3 - 4 maand wacht om iets van hem te laten weten? Of een pa die het opeens niet meer belangrijk vindt om ook maar enig contact te hebben met zijn kinderen? Of heb je het eerder over het feit dat je op je 18e te weten komt dat je niet op een natuurlijke manier zwanger kan worden? Of ...quote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:28 schreef Xennia het volgende:
[..]
ik vraag me af hoe het dergelijke personen vergaat wanneer zij eens echte tegenslagen te verwerken krijgen.
We hebben het er inderdaad dit weekend nog eens over gehad (samen met zijn ma dan natuurlijk). Kwestie van de koe bij de horens te pakken. Nu ik mijn werk heb opgegeven, ben ik op zoek naar een job in het onderwijs. En ik heb altijd gezegd dat ik sowieso een nieuwe job ging zoeken in de streek waar ik woon. Maar na een lang gesprek lijkt het mij misschien niet zo onwaarschijnlijk dat ik toch ginder op zoek ga naar iets nieuws en ik kan blijkbaar daar in de week verblijven (mits natuurlijk iets te betalen ook al willen zijn ouders dat niet) en dan in het weekend terug naar huis, zodat mijn ma ook kan wennen aan het idee dat ik er opeens niet meer elke dag zal zijn, maar toch nog een aantal dagen per week. Kwestie van het rustig af te bouwen. Misschien lijkt dit geen zo'n banaal idee. Maar er moet nog veel over gepraat worden enzo, maar toch.. het doet toch deugd om te weten dat ik er niet alleen voor sta, ook al komt alle hulp dan van een andere kant...quote:Op zaterdag 5 juni 2004 01:33 schreef hace_x het volgende:
[..]
Ze heeft een vriend, las ik hier net. Maarja, die woont 100KM verderop.
Misschien wil die vriend wel gezellig bij haar moeder komen intrekken?
Nah.. waarschijnlijk beter als ze het andersom doet.
Dus je bedoelt dat ik er dit weekend niets aan heb proberen te doen? Tjah... waarschijnlijk dan enkel jouw posts ofzo gelezen... Soit, ik ben en blijf trots op mezelf dat ik er dit weekend wel heb aan gewerkt, itt wat jullie hier allemaal gaan bewerenquote:Op maandag 7 juni 2004 08:07 schreef DarkElf het volgende:
hoeveel voorbeelden je ook geeft; ik blijf erbij dat je er zelf iets aan moet doen om dit te veranderen; of zelf volwassen worden en verder gaan, of praten en duidelijk zijn ipv rancuneus en gemeen.
Ik ben niet gek, maar de hele wereld is gek?quote:Op maandag 7 juni 2004 07:40 schreef leonieke het volgende:
Ik krijg hier de indruk dat jullie precies hetzelfde zijn als mijn familie.
ik zei niet dat jij nooit echte tegenslagen hebt gekend, ik vroeg me alleen af hoe je daar dan mee om zou gaan als je van zo iets kleins al zon drama kan maken.quote:Op maandag 7 juni 2004 07:21 schreef leonieke het volgende:
[..]
Echte tegenslagen? Je bedoelt zoiets als bv een pa waarmee je altijd optrekt die het opeens opstapt en dan zo 3 - 4 maand wacht om iets van hem te laten weten? Of een pa die het opeens niet meer belangrijk vindt om ook maar enig contact te hebben met zijn kinderen? Of heb je het eerder over het feit dat je op je 18e te weten komt dat je niet op een natuurlijke manier zwanger kan worden? Of ...
Vertel me aub niet dat ik niet weet wat tegenslagen zijn, je zou nog kunnen verschieten hoor. Misschien lijkt het voor jou allemaal o zo vanzelfsprekend om iets te ondernemen in je leven, andere mensen moeten voor de simpelste zaken in hun leven knokken. Maar wat kan jij dat nu weten? Jij maakt je waarschijnlijk nooit eens ergens druk om eh. Met je perfecte leventje
Om maar effe aan te tonen dat het niet aangenaam is om te moeten horen dat alles zo perfect gaat bij jou en dat je loopt te zeuren om iets onbenulligs, want weet ik nu veel of jij misschien ook nog andere problemen hebt...
Ik heb er dus al mee omgegaan. Die voorbeelden waren eigen ervaringen. Hoe ik het aanpak? Mja, ivm dat evt moederschap, dat heb ik volledig alleen verwerkt, was misschien idd op dat moment niet de goede beslissing, maar ik kan wel zeggen dat ik me er zelf heb doorgesparteldquote:Op maandag 7 juni 2004 18:12 schreef Xennia het volgende:
[..]
ik zei niet dat jij nooit echte tegenslagen hebt gekend, ik vroeg me alleen af hoe je daar dan mee om zou gaan als je van zo iets kleins al zon drama kan maken.
Misschien kun je gewoon de tips die je hier krijgt aan nemen?quote:Op maandag 7 juni 2004 07:40 schreef leonieke het volgende:
kamer zitten overdag, want mijn zus kon elk moment binnenstappen. En nooit heb ik daar ook maar iets over gezegd, nu ook niet, zoiets doe je omdat het je zus is, omdat je van haar houdt.
Mag je ook best tegen je zus zeggen, dat je bepaalde dingen graag van haar wil horen.quote:Maar toen ze terug samen was met Pieter? Tjah, dat moest ik dan weer van haar beste vriendin vernemen, dat kon mijn eigen zus mij dan niet vertellen.
Is deze samenvatting voldoende of blijf je volharden in die plaat voor je hoofd?quote:Ik krijg hier de indruk dat jullie precies hetzelfde zijn als mijn familie
Het zijn zo langzamerhand geen vooroordelen meer. Je bewijst keer op keer, dat je niet assertief bent, dat je niet communiceert, dat je niet voor jezelf op komt, dat je steeds maar weer rekening wil houden met de ander. Op zich heel goed en lief, totdat je jezelf wegcijfert en je vervalt tot cynisme.quote:En jullie kunnen nu best zeggen dat ik loop te klagen, maar ik vind toch dat ik het recht heb om te reageren op al deze vooroordelen van jullie.
Dat je een mail stuurt naar je zus is goed. Maar stop eens met voorbaat die excuses te maken. Die kun je, na haar reactie, in een tweede mail sturenquote:En trouwens, ik heb haar dit weekend een email gestuurd van 3 bladzijden waarin ik de situatie heb uitgelegd. Dus ik heb er nu al met mijn ma over gepraat en haar op de hoogte gebracht. Een mail waarin ik ook mijn fouten heb toegegeven. Dus zo'n trut ben ik misschien niet...
Mja dat is inderdaad het gevoel dat ik momenteel heb. Maar zoals hierboven al gezegd, ik ben echt op zoek naar oplossingen eh (eventueel bij mijn vriend tijdje intrekken, ook al heb ik daar wel schrik voor)quote:Op maandag 7 juni 2004 10:36 schreef ElizabethR het volgende:
Ik begrijp je wel hoor leonieke. Het is waarschijnlijk nu, op dit moment, teveel voor je. Jarenlang een rotgevoel gehad maar alles geslikt zoals het kwam en nu ineens knapt het en dat duurt effe. Het is ook heel logisch om jezelf, als het dan eenmaal is geknapt, een tijdje heel erg zielig te vinden en onbegrepen door de hele wereld. Dat is niet erg maar moet niet te lang duren, dus waak daarvoor. Ik geloof in ieder geval niet dat het jouw insteek is om jezelf continue als slachtoffer te zien, het is immers pas onlangs geescaleerd.
Mja dat is nu net wat mijn vriend altijd loopt te zeggen: 'trek het je niet aan' 'laat ze zeggen, luister er gewoon niet naar' 'ene oor in, ander oor uit' ... Soms wou ik dat ik een beetje zijn karakter had. Hij kan zich zo 5 minuten druk maken om iets en dan is dat voorbij, terwijl het bij mij.. mja net ietsje langer duurtquote:...
En verder vind ik het jammer dat je het jarenlang opgekropt hebt. Dat is zuur. Ik zou in ieder geval proberen om me een zekere mate van onverschilligheid aan te meten en alles wat met ma en zus te maken heeft langs me af te laten glijden. Concentreer je liever op je te vinden job en woning. Als je uit de buurt bent van je familie zal alles waarschijnlijk een stuk soepeler verlopen. Bovendien moet je gewoon je eigen leven 'maken'. Familie is niet heilig.
Ik vrees dat ik die mail dan beter niet had gestuurdquote:Op maandag 7 juni 2004 18:26 schreef hace_x het volgende:
[...]
Dat je een mail stuurt naar je zus is goed. Maar stop eens met voorbaat die excuses te maken. Die kun je, na haar reactie, in een tweede mail sturenNiets is zo vervelend als: "Ik vind het niet leuk dat je dit en dat zei maar sorry ik weet dat het door mezelf komt" want de ontvanger zal daardoor nog steeds niets doen met je bericht.
[...]
Ik quote het nog maar even...quote:Op maandag 7 juni 2004 18:26 schreef hace_x het volgende:
1) Wees assertiever
2) Zeg het WEL als je iets niet zo leuk vindt
3) Wees adrem en zeg het zoveel mogelijk DIRECT (ook al is het maar iets kleins)
4) Als je iets direct zegt, betekent dat NIET dat je niet van je zus zou houden
5) Leer communiceren
6) Lees een boek over zachte confrontatie of zoek eens over dat onderwerp op internet.
Voorbeeldlink: http://www.lichaamstaal.nl/lichaamstaal.html?assertief.html
Ik heb in heel die situatie nog nooit nagelaten om een mail te beantwoorden of een smsje ofzo terug te sturen. Ik was ook de eerste dinsdag om haar een gelukkige verjaardag enzo te wensen. En zeuren tegen mijn ma dat we niet genoeg contact hebben? Ik had het persoonlijk liever zoals het was, zonder al die ruzie. Zoals ik al meermaals zei: ik weet ook wel dat ik mijn fouten en gebreken heb, ook in deze situatie, maar echt nie alle schuld ligt bij mij te rapen (wat ik ook niet beweer dat jij hier zit te verkondigen natuurlijk) Het stoort me gewoon uitermate dat mijn zus overal de indruk probeert te wekken dat zij niets verkeerd doet (en mijn ma trapt daar natuurlijk ongelooflijk hard in)quote:Op woensdag 9 juni 2004 00:17 schreef zillah666 het volgende:
[...]
- ten tweede bekijk het eens van een andere kant; ik heb een ook zus. de enige van ons gezin waarmee ze contact zoekt is onze moeder (en echt in de zin van ze reageert niet op mailtjes van mij en zo). als ze vervolgens samen is met mn moeder (ze komt ook zelden op verjaardagen etc.)gaat ze lopen zeuren over dat wij nooit contact met haar opnemen....iets waar ik inmiddels dus ook geen behoeft meer aan heb.
[...]
Welke gekke dingen zou ik mij kunnen aandoen? Ik ben keihard aan het werken aan de situatie door te zien waar ik mogelijks ga werken vanaf september. Ik haal echt geen domme dingen in mijn hoofd hoor. Ik mag er niet aandenken dat ik mijn vriend ooit zo zou kwetsen.. nee echt voor de rest voel ik me wel lekker in mijn vel, het is gewoon die situatie die nu ff de bovenhand heeftquote:Op woensdag 9 juni 2004 11:32 schreef RigorMortis het volgende:
Je moet echt professionele hulp zoeken, dat is niet als grap bedoeld!
Los dit soort dingen op met mensen die er verstand van hebben, niet op één of ander anoniem forum!
En doe jezelf a.u.b. geen gekke dingen aan!
tsja, wat kan ik dan nog zeggen?quote:Op woensdag 9 juni 2004 07:36 schreef leonieke het volgende:
[..]
Ik heb in heel die situatie nog nooit nagelaten om een mail te beantwoorden of een smsje ofzo terug te sturen. Ik was ook de eerste dinsdag om haar een gelukkige verjaardag enzo te wensen. En zeuren tegen mijn ma dat we niet genoeg contact hebben? Ik had het persoonlijk liever zoals het was, zonder al die ruzie. Zoals ik al meermaals zei: ik weet ook wel dat ik mijn fouten en gebreken heb, ook in deze situatie, maar echt nie alle schuld ligt bij mij te rapen (wat ik ook niet beweer dat jij hier zit te verkondigen natuurlijk) Het stoort me gewoon uitermate dat mijn zus overal de indruk probeert te wekken dat zij niets verkeerd doet (en mijn ma trapt daar natuurlijk ongelooflijk hard in)
Zo hee, de grap van de eeuw!quote:Op zaterdag 15 januari 2005 11:57 schreef Orginial het volgende:
Ik lees net het topic en ik vroeg me af: "Hoe is het met je zus?"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |