abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5112364
Ik heb het al eens in een eerder topic gezegd: De man zingt vals, heeft geen bereik en een zeer slechte timing (luister maar eens naar de live-opnames), maar er zijn maar weinig stemmen die me meer doen dan Ian Curtis. Hij heeft een directe lijn naar je hart zeg maar...
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_5112587
quote:
Op maandag 22 juli 2002 17:11 schreef -Wepeel2- het volgende:

De gelijkenis met Jim Morrison hoor ik niet echt. Ik vind dat de zanger van Joy Division veel meer z'n teksten opzegt/declameert (niet van die moeilijke woorden gaan gebruiken Sander want dan ga je weer twijfelen of je het wel goed schrijft ) en Jim Morrison toch een meer zangerige stem heeft.

Kweenie, beetje die zweverige, lage stem, misschien dat ik alleen van het stukje 'Bird of Prey' van Jim die gelijkenis in mijn hoofd heb zitten (dat zit ook in dat Fatboy Slim nummer uiteraard)
quote:
Op maandag 22 juli 2002 18:12 schreef MuadDib het volgende:
...maar er zijn maar weinig stemmen die me meer doen dan Ian Curtis. Hij heeft een directe lijn naar je hart zeg maar...
Als je ook dat gezicht van hem ziet, met die grote holle ogen, en je bedenkt hoe jong hij nog was, brrr wazig.
Hij stoeide ook met epilepsie, de laatste tour was enorm zwaar voor hem (of was er maar 1 tour?)
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_5123870
quote:
Op maandag 22 juli 2002 18:51 schreef MadScientist het volgende:
Als je ook dat gezicht van hem ziet, met die grote holle ogen, en je bedenkt hoe jong hij nog was, brrr wazig.
Ja echt freaky om te zien. Ik heb hier zo'n videoband van Zander (die ik al lang had moeten terugsturen) en daar bleek ook een nummer van Joy Division op te staan. In het begin zie je die zanger dus heel normaal zingen. Ik dacht nog "wat een rustig jongen eigenlijk". Maar gedurende het nummer gaat ie opeens echt heel raar en spastische bewegingen maken tijdens het zingen. Of hij helemaal onder de drugs zit ofzo. Zat hij waarschijnlijk dan ook.

Je hebt van die bands waarbij teksten eigenlijk niet zo belangrijk zijn. Waar het echt om de muziek draait. Je hebt ook bands waar de muziek en teksten eigenlijk niet zonder elkaar zouden kunnen bestaan. Ik denk dat Joy Division zo'n band is. Het vult elkaar zo ontzettend mooi aan.

Even zonder zo'n klote poll, maar wat is nou eigenlijk jullie favoriete Joy Division plaat:
- Closer
- Unknow pleasures
- Warsaw (wat natuurlijk meer een voorloper was)

Ik heb dus vandaag ook weer veel Joy Division geluisterd en ik merk gewoon dat Closer mij echt tot in het diepste van mijn ziel raakt. De toon is wat dramatischer. Het is ook een ontzettend slepend album.
Gisteren had ik de cd ook in de auto opstaan en tijdens het draaien van The Eternal kreeg ik echt bijna tranen in m'n ogen. Ik reed 's avonds over de A1. Snelweg bijna verlaten. Vooal veel leegte om je heen. En dan dat nummer op je boxen. Was eigenlijk een heel raar, maar ook heel mooi moment.

Mijn favoriete album is dus Closer.

Hmmzz....
  dinsdag 23 juli 2002 @ 17:24:52 #29
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_5123886
Veel meer keuze is er ook niet. Maar ik ga ook voor Closer, mede voor het magistrale 24 hours en Decades
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
pi_5130233
Joy Division is erg mooi inderdaad, maar ik kan New Order nog net even wat meer waarderen. Bizarre Love Triangle, Kiss of Death en Temptation zijn briljante nummers. Ook het nieuwe album Get Ready vinnik erg goed.

En als we dan toch over Joy Division spreken moet ik even kwijt dat Killing Joke rulez!

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated - Mahatma Gandhi (1869-1948)
pi_5136273
quote:
Op woensdag 24 juli 2002 02:28 schreef kokosmakroon het volgende:
Joy Division is erg mooi inderdaad, maar ik kan New Order nog net even wat meer waarderen. Bizarre Love Triangle, Kiss of Death en Temptation zijn briljante nummers. Ook het nieuwe album Get Ready vinnik erg goed.

En als we dan toch over Joy Division spreken moet ik even kwijt dat Killing Joke rulez!

Ik heb van New Order alleen Republic. Die plaat kan ik zeker wel waarderen. Ik heb ook de Substance cd van ze thuis gehad van de cd-uitleen.
Ik vind het allemaal wel goed, maar echt vaak luisteren doe ik het niet iig.

En Killing Joke ken ik niet. Bega ik nu een hele erge zonde?

Hmmzz....
pi_5140163
Ik zou ook voor Closer gaan, idd om 24 hours en Isolation. Al vind ik Disorder van UP ook een enorm mooi begin van de CD

Hm ik denk niet dat ie onder de drugs zat... vergeet niet dat ie epileptisch was en dat men vaak het verschil niet wist tussen een epileptische aanval en zijn bekende 'dead fly' dance (die jij dus op videoband hebt gezien). Daar stond ie ook om bekend nl.

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
pi_5145062
JD: prachtmuziek, van het krasserige Warsaw-geluid tot het hoge drama van The Eternal. Wrang genoeg zal deze muziek nooit gedateerd worden, juist vanwege die vroege zelfmoord van Curtis. Er is nooit de kans geweest voor de band om slechte platen te gaan maken, of voor Curtis om een vervelende dikke ouwe zak te worden.
Aanrader: het boek van Curtis' weduwe, Deborah. "Touching from a Distance", om de man en zijn muziek beter te vatten.

NO: ook heel mooi, in het begin heel dicht bij Joy Division, later steeds vrolijker maar altijd goed. Ik schaar NO onder mijn 3 favoriete bands aller tijden. Beste NO-albums: Power Corruption and Lies (aan het openingsnummer ontleen ik mij username) en Technique (de ideale versmelting van gitaarpop en dansritmes).

Blij dat er nog steeds mensen zijn die -jong als ze zijn- in deze muziek duiken.

pi_5148489
quote:
Op donderdag 25 juli 2002 13:12 schreef AgeOfConsent het volgende:
Blij dat er nog steeds mensen zijn die -jong als ze zijn- in deze muziek duiken.
Dat vind ik ook wel leuk, dat je nog vrienden hebt die je op zulke bands kunt wijzen en die het dan ook kunnen waarderen omdat ze dezelfde smaak hebben, ook al is de muziek eigenlijk van voor onze tijd (al is muziek soms tijdloos). Dat je af en toe een band kunt 'ontdekken' decennia nadat hun muziek populair was...
pi_5152870
quote:
Op donderdag 25 juli 2002 18:38 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Dat vind ik ook wel leuk, dat je nog vrienden hebt die je op zulke bands kunt wijzen en die het dan ook kunnen waarderen omdat ze dezelfde smaak hebben, ook al is de muziek eigenlijk van voor onze tijd (al is muziek soms tijdloos). Dat je af en toe een band kunt 'ontdekken' decennia nadat hun muziek populair was...

Wat weer als voordeel heeft dat de hele catalogus vaak al compleet is, dus het makkelijk is om te bepalen waar je in wilt stappen wat de band betreft. En dan kan je later gemakkelijk op basis van verschillende recensies/artikelen je collectie uitbreiden. Indien gewenst uiteraard.

Nadeel is denk ik wel weer dat je toch niet dat overrompelende gevoel hebt bij een nieuwe release. Het gevoel dat je echt iets nieuws ontdekt en de hele wereld wilt laten weten hoe goed het is. Bij die oude bands weet de hele wereld dat namelijk meestal al.
maar in je vriendengroep zijn altijd wel mensen te overtuigen inderdaad

[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 26-07-2002 01:09]

Hmmzz....
pi_5153061
quote:
Op vrijdag 26 juli 2002 00:26 schreef -Wepeel2- het volgende:
Het gevoel dat je echt iets nieuws ontdekt en de hele wereld wilt laten weten hoe goed het is.
Het Spinvis-gevoel

Hebt U vandaag uw spinvis-gevoel al gehad?

pi_5159484
Er wordt zomaar een topic over Joy Division naar boven geschopt. Goed bezig mensen. Over die poll: Ik mis wel een portie albums waar ik uit mag kiezen.
Dan even kort (proberen) te vertellen hoe Joy Division op verschillende momenten in mijn leven naar boven kwam drijven.

Begin jaren '90 kreeg ik van een toenmalige klasgenoot 2 cd's te leen. 'Ten' van de toen nog onbekende band Pearl Jam en 'Warsaw' van Joy Division. Beide albums meteen op een bandje gezet en helemaal grijs gedraaid de jaren die daar op volgde. Zo rond 1995 had ik al een aanzienlijke collectie cd's bij elkaar (een tiental) behalve de in mijn ogen beste cd 'Warsaw', mijn eerste kennismaking met JD.

Op Pinkpop '96 stond een standje met t-shirts. Tot mijn grote verbijstering en blijheid lag er ook een shirt van Joy Division in met daarop een foto van een stervende/gestorven ballerina en daarboven de tekst 'Love will tear us apart'. Gelijk gekocht uiteraard.

Een paar maanden later liep ik er mijn stamkroeg mee binnen. Binnen een mum van tijd stond één van de andere klanten (een jaar of 5 ouder dan ik) voor mijn neus met de vraag waar ik het shirt vandaan had. Bleek ook al jaren fan te zijn en een afspraak was gemaakt. Hij had/heeft dus alle lp's (vinyl) van JD. Mijn ogen vielen eruit. Ik kende hem al, maar wist niet dat hij ook JD fan was. Goeie ontwikkeling.

Eind 1998 stond ik in dezelfde stamkroeg een biertje te drinken toen daar die klasgenoot van de middelbare school binnen kwam. Na zeker 1 minuut idle chitchat kon ik mezelf niet langer inhouden en vroeg ik hem of hij 'Warsaw' van JD nog had. YES! Hij had hem nog. Na een heel zielig verhaal van mijn kant vroeg ik hem of ik hem mocht kopen. De deal werd gesloten en zo had ik na 8 jaar zoeken eindelijk DE cd van JD weer in mijn bezit. Later bleek dat het een illegaal in Duitsland in elkaar gedraaide cd bleek met vooral de nummers uit de tijd dat ze nog Warsaw heetten. Ik vermoed dat er maar weinig mensen zijn in NL die deze cd hebben.

In 1999 liep ik in London tegen de Heart and Soul box aan (die tot die tijd nog niet onder mijn aandacht was gekomen) en de collectie werd uitgebreid.

En vorig jaar zomer was ik in Darmstadt en vond daar de heruitgebrachte 2 live cd's van Les Baines Douches en de andere (waar ik even de naam van kwijt ben). Mijn tot nu toe laatste aankopen.

Ik ben benieuwd wanneer ik weer onverwacht geconfronteerd wordt met deze (in mijn ogen) beste band ooit.

sorry voor het lange verhaal. Het was ook voor mij 'a trip down memory lane' Ik hoop boeiend genoeg

I used to be indecisive, now I'm not so sure...
  vrijdag 26 juli 2002 @ 16:19:47 #38
32997 criticaljoe
ook niet nodig
pi_5159626
Niet te geloven om zomaar weer 's zoveel over Joy Division te lezen. Joy Division heeft me in de eerste jaren van 80 zo geraakt dat er nu grote weer stukken tekst komen bovenborrelen.
Mijn favoriete plaat is absoluut Unknown Pleasure om zijn donkere agressieve sfeer en het imho hoogtepunt van Joy Division: New Dawn Fades (Heart and Soul en 24 hours zijn overigens ook niet mis....).
I've walked on water, danced trough fire, can't seem to feel it anymore.
niet nodig
  vrijdag 26 juli 2002 @ 16:36:23 #39
5663 superbam
faatfanaat
pi_5159804
de meeste commentaren kan ik eik alleen maar beantwoorden met een hartgrondig mee eens...

maar heeft iemand van jullie de cover van Love will tear us apart door de Swans wel eens gehoord?
Onder het motto, kijk Paul Young, zó doe je dat!

Faat zei: Nee hoor, ik heb áltijd roze borstjes
pi_5161614
Ik heb wel een live opname van Nada Surf waarin ze hun eigen nummer Stalemate laten overgaan in Love will tear us apart...
klinkt wel ok, vooral leuk voor Nada Surf fans (ze komen naar Nederland hoi hoi)
  zaterdag 27 juli 2002 @ 00:11:57 #41
13973 ranja
image means nothing
pi_5164078
quote:
Op vrijdag 26 juli 2002 16:05 schreef Mysterious_Mobster het volgende:
En vorig jaar zomer was ik in Darmstadt en vond daar de heruitgebrachte 2 live cd's van Les Baines Douches en de andere (waar ik even de naam van kwijt ben). Mijn tot nu toe laatste aankopen.
Preston... die heb ik op lp, roze vinyl
Zo ontzettend goed... vooral 'The eternal' staat er in een ongelovelijk briljante versie op.
Ik maakte de stomme fout op het moment dat ikbeide lp's zag staan te kiezen welke ik wilde, en kocht dus Preston... waarom niet gewoon allebeide?
Heb jij een andere Warsaw dan de gewone dan? Je kent neem ik aan wel de cd welke een heruitgave is van de elpee 'Warsaw' met een aantal extra nummers... ook al zo goed...
  zaterdag 27 juli 2002 @ 00:13:32 #42
13973 ranja
image means nothing
pi_5164095
quote:
Op vrijdag 26 juli 2002 16:36 schreef superbam het volgende:
maar heeft iemand van jullie de cover van Love will tear us apart door de Swans wel eens gehoord?
Onder het motto, kijk Paul Young, zó doe je dat!
Ik kende de versie van Paul eerder dan die van Joy division heeft echt jaren geduurd ook nog... en ik was in die tijd echt fan van Paul Young... onder andere... tja.
pi_5165262
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een live cd aan ga schaffen van Joy Division. Ik heb sowieso de behoefte aan meer en ik zag Les Baines Douches volgens mij voor 9 Euro liggen bij de Plato.

Maar die Warsaw cd is dus ook officieel uitgebracht inmiddels? Hebben!!!

Hmmzz....
  zaterdag 27 juli 2002 @ 01:47:45 #44
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_5165308
Ik heb Unknown Pleasures al wel in mijn collectie, maar die had ik tegelijk aangeschaft met 5 andere CD's, dus die CD heeft nog niet mijn volle aandacht gekregen... Zal 'm wel meer tijd gunnen dit weekend.
pi_5169199
Ik heb gisteren Live at Preston Warehouse geluisterd...

Viel tegen. Er waren zoveel technische mankementen dat het halve concert storend is om naar te luisteren. Volgens mij hebben ze die alleen maar op CD uitgebracht omdat het het laatste concert was voordat Ian Curtis zelfmoord pleegde (of in ieder geval het laatste geregistreerde concert). Dan lijkt mij Les Bains Douches een betere live CD, dat hoor je van verschillende kanten dat ie beter is.

pi_5171637
quote:
Op zaterdag 27 juli 2002 14:47 schreef MadScientist het volgende:

Viel tegen. Er waren zoveel technische mankementen dat het halve concert storend is om naar te luisteren. Volgens mij hebben ze die alleen maar op CD uitgebracht omdat het het laatste concert was voordat Ian Curtis zelfmoord pleegde (of in ieder geval het laatste geregistreerde concert).

En vanuit dat oogpunt is hij natuurlijk wel weer essentieel te noemen. Toch een stukje cultureel erfgoed.
Hmmzz....
pi_5171691
quote:
Op zaterdag 27 juli 2002 14:47 schreef MadScientist het volgende:

Volgens mij hebben ze die alleen maar op CD uitgebracht omdat het het laatste concert was voordat Ian Curtis zelfmoord pleegde (of in ieder geval het laatste geregistreerde concert

Het laatste concert van JD is uitgebracht als het live-gedeelte op "Still".
Volgens mij is "Preston" uitgebracht omdat er veel bootlegs van dat concert in omloop waren.

Trouwens, veel info is hier te vinden.

[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 27-07-2002 21:08]

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_5184554
quote:
Op zaterdag 27 juli 2002 20:46 schreef MuadDib het volgende:

[..]

Het laatste concert van JD is uitgebracht als het live-gedeelte op "Still".
Volgens mij is "Preston" uitgebracht omdat er veel bootlegs van dat concert in omloop waren.

Trouwens, veel info is hier te vinden.

Interessante pagina.
Maar hoe zit dat nu met die eerste Warsaw opnamen? Er staat dat ze daar niet tevreden over waren omdat er synthesizer was toegevoegd in de eindmix om het geheel wat moderner te laten klinken. Vervolgens zijn die opnamen afgekeurd. Op de uiteindelijke versie van Unknow Pleasures zijn echt ook wel synthesizers te horen. Evenals op Closer. Hoe zit dit precies en wie speelt dit instrument? Gebruikten ze het live ook?
Hmmzz....
pi_5190966
Even voor de duidelijkheid:
Je hebt dus het albuw Warsaw van Warsaw. CD hoesje staat een close-up van een babygezicht op. Erg goede cd
Je hebt dus het album Warsaw van Joy Division. Voor zover ik weet een illegale compilatie samengesteld door een duits underground ietsje. Beter als bovenstaande en op het hoesje prijkt een soort van rotstekening van een Romeinse wagen met paarden. In mijn 28 jarige leven heb ik er 1 (lees: één) gezien en die heb ik.

Indien gewenst kan ik één dezer dagen de tracklists nog wel even posten.

I used to be indecisive, now I'm not so sure...
  Moderator maandag 29 juli 2002 @ 16:46:49 #50
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_5191219
BTW: hoewel de stem van Ian Curtis natuurlijk ontbreekt, is de eerste plaat van New Order heel erg JD-achtig: MOVEMENT.
Het heeft het zelfde "dreigende en tegelijkertijd melancholieke" sfeertje dat JD zo kenmerkt.
Er staat ook een nummer op dat live op STILL voorkomt: Ceremony ("I'll break them down, no mercy shown")
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')