abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 mei 2004 @ 20:31:21 #1
83791 White_Wolf
The devil made me do it
pi_19544328
In Nederland wordt een vrouw die gaat bevallen bijgestaan door een heel team van medici, krijgt ze eventueel pijnstillers, kraamverzorging na afloop en kraamverlof etc. etc. In Afrika baart een vrouw een kind en loopt een paar minuten later alweer rond om aan het werk te gaan. Hoe verklaar je dit verschil? Zijn Nederlandse vrouwen nu gewoon zo soft of worden ze overdreven in de watten gelegd? Graag jullie kijk op deze gang van zaken.
"For the thing I greatly feared has come upon me. And what I dreaded has happened to me. I am not at ease, nor am I quiet; I have no rest, for trouble comes." Job 3:25,26
pi_19544558
neem deze mee naar OUD, daar lopen sowieso meer ervaringsdeskundigen rond
en geinteresseerden

sorry als ie misplaatst wordt voor de modjes.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  FOK!fossiel maandag 31 mei 2004 @ 20:42:46 #3
2628 Karin
pi_19544676
Grappig er loopt juist een hele discussie in Zwangerschap en geboorte 58, thema ziekenhuis/thuisbevalling dat juist in Nederland tov ons omringende landen het zo barbaars is!

Maargoed als je natuurlijk naar de hele gezondheidszorg in die Afrikaanse landen bekijkt is het ook niet zo gek dat ook bij bevallingen geen medische zorg is.
  maandag 31 mei 2004 @ 20:50:37 #4
83791 White_Wolf
The devil made me do it
pi_19544935
Dat er in Afrika minder medische zorg is, verklaard nog niet dat die vrouwen al heel snel na de bevalling weer aan het werk zijn.
"For the thing I greatly feared has come upon me. And what I dreaded has happened to me. I am not at ease, nor am I quiet; I have no rest, for trouble comes." Job 3:25,26
  FOK!fossiel maandag 31 mei 2004 @ 20:53:36 #5
2628 Karin
pi_19545014
Tja als je de keuze hebt tussen verhongeren of moeten werken vlak na een bevalling lijkt mij de keuze snel gemaakt.
  maandag 31 mei 2004 @ 20:54:57 #6
34891 melonovy
La Kutschie
pi_19545053
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik heb de bevalling niet als makkelijk ervaren, heb er dan geen medicatie bij gekregen, maar wel gynaecologen, verpleegsters, kraamzorg achteraf; en vooraf aan de bevalling regelmatige controle bij de verloskundigen. Dat is onze maatschappij idd. Zo is het hier geregeld, daar leef je naar.
Ik ben dan wel in de watten gelegd na de bevalling en dat heb ik heerlijk gevonden, mede daarom zat ik onwijs op een roze wolk. En had ik een goede start.

In arme landen spelen er heel andere redenen mee dat het er zo aan toe gaat, cultuur, economische omstandigheden, armoede enz. Sterftecijfer bij zuigelingen en kraamvrouwen ligt er ook veel hoger, gezondheidszorg is er lang niet zo goed geregeld als hier.
Als je naar andere culturen kijkt, gaat het er weer anders aan toe.

Over het algemeen duurt het eerste en hoofzakelijke herstel van de bevalling 40 dagen heb ik me laten vertellen door mijn kraamhulp. Hoe andere dames in andere culturen die periode hebben ervaren weet ik echt niet, maar die 6 weken heb ik echt wel nodig gehad.

Zie ook het huidige zwangerschap en bevallingstopic met het thema thuis of ziekenhuis bevalling.
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 31 mei 2004 @ 20:58:49 #7
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_19545166
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:31 schreef White_Wolf het volgende:
worden ze overdreven in de watten gelegd?
In Nederland heb je max 12 weken verlof na je bevalling. In Scandinavische landen loopt dit op tot ik meen 9 maanden! DAT lijkt me pas lekker (want geloof 't of niet; in het kader van alles weer een beetje in een ritme hebben en het leren kennen van moeder en kind is 12 weken te kort)

En dat hele team aan medici rond een bevallingsbed? Ik heb alleen maar een verloskundige gezien hoor (en af en toe een verpleegster)

Maar ja, als je tijdens een eventueel verlof geen geld en/of dus geen brood op de plank hebt is de keus snel gemaakt.. dan ga je wel (maar gezond lijkt 't me niet om zo snel al weer volledig (lichamelijk) aan de bak te gaan)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_19545187
Kijk is naar de US daar krijgen ze meteen ruggenprikken enz omdat het zo'n pijn doet .
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 31 mei 2004 @ 21:01:23 #9
8885 moralia
Grip op je zak
pi_19545253
Ik denk dat het per afrikaanse vrouw ook erg kan verschillen hoor, ik vond het volgende tekstje:

Het boze oog bij de Swahili

Aan de Swahili-kust in Afrika maakt de schoonmoeder tijdens de bevalling eten en aalmoezen gereed. De zwangere vrouw moet deze aalmoezen aanraken, waarna deze aan bedelaars worden gegeven. De bedelaars mogen niet weten dat ze zijn aangeraakt door een vrouw die begint te bevallen! Hun dankbaarheid zal de bevalling makkelijker doen verlopen. Na de geboorte wordt de navelstreng afgesneden. Het restant wordt gedurende tien dagen als een halsketting om de nek van het kind bevestigd. De eerste 40 dagen mag niemand het kind zien, omdat het boze oog het kind ziek zou kunnen maken. De veertigste dag neemt de moeder een bad en verlaat ze voor het eerst het huis. Dan pas mag de baby door anderen worden gezien.

Zoals je ziet, heeft de swahili vrouw dus ook 40 dagen rust..........
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  maandag 31 mei 2004 @ 21:03:26 #10
34891 melonovy
La Kutschie
pi_19545325
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:58 schreef E.T. het volgende:

[..]

(want geloof 't of niet; in het kader van alles weer een beetje in een ritme hebben en het leren kennen van moeder en kind is 12 weken te kort)
en net als je in een ritme zit, veranderd het ritme wel weer door een voeding meer, een slaapje minder of iets anders... maar goed, das een ander onderwerp...
Het voelt goed hè?
A je to!
  FOK!fossiel maandag 31 mei 2004 @ 21:05:04 #11
2628 Karin
pi_19545379
quote:
Op maandag 31 mei 2004 20:58 schreef E.T. het volgende:

[..]

In Nederland heb je max 12 weken verlof na je bevalling. In Scandinavische landen loopt dit op tot ik meen 9 maanden! DAT lijkt me pas lekker (want geloof 't of niet; in het kader van alles weer een beetje in een ritme hebben en het leren kennen van moeder en kind is 12 weken te kort)
En de vader krijgt daar ook nog een tijd verlof geloof ik.
Ook voor bijvoorbeeld de borstvoeding zou dit in Nederland heel goed zijn. Daar is het percentage kinderen wat met 6 maanden nog bv krijgt vele malen hoger. Als ik niet al zo vroeg moest gaan werken had ik vast veel langer borstvoeding gegeven.
  † In Memoriam † maandag 31 mei 2004 @ 21:05:28 #12
43556 miss_dynastie
pi_19545390
Pijnstillers? Waar?
  maandag 31 mei 2004 @ 21:11:19 #13
24188 Belana
kloon van belana
pi_19545585
quote:
Op maandag 31 mei 2004 21:05 schreef miss_dynastie het volgende:
Pijnstillers? Waar?
Pijnstillers krijg je wel, maar niet snel idd. Iets als een ruggeprik moet je niet verwachten hier.
Je hebt in Nederland die keuze niet. Barbaars wil ik het niet noemen, maar ik kan me nog goed herinneren dat ik iedereen de huid vol gescholden heb dat ze niks voor me DEDEN!
Ik vind ook bepaald niet dat we in de watten gelegd worden. Het ligt er idd maar net aan waarmee je vergelijkt, met Afrika of met Zweden o.i.d.
En nee, we zijn geen watjes Ook de vrouwen in Zweden niet overigens.
Het is misschien maar net waar je aan gewend bent, zoals met zoveel dingen in cultuurverschillen.
stormy waters...
sailin'
  † In Memoriam † maandag 31 mei 2004 @ 21:14:27 #14
43556 miss_dynastie
pi_19545697
Ik zal trouwens wel weer naar de verkeerde discoveryprogramma's kijken en de verkeerde kennissen met ervaringen hebben, maar in bepaalde delen van Afrika wordt de vrouw ook behoorlijk gepamperd: de eerste veertig dagen mag zij haar bed niet verlaten en wordt door de vrouwen uit het dorp voor haar huishouden en levensonderhoud gezorgd. Lijkt me ook wel lekker.
  maandag 31 mei 2004 @ 21:14:45 #15
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_19545712
Tja, het is allemaal relatief he, en het ligt er aan met welk land je het vergelijkt
  † In Memoriam † maandag 31 mei 2004 @ 21:15:35 #16
43556 miss_dynastie
pi_19545735
quote:
Op maandag 31 mei 2004 21:11 schreef Belana het volgende:
Je hebt in Nederland die keuze niet.
Nee, en dat vind ik zo stuitend. Ik vind dat ik moet bepalen dat het genoeg is, niet een of ander artsje dat mij niet eens kent. Bovendien vind ik pijnstilling bij een bevalling helemaal niet met watje zijn te maken hebben!
  † In Memoriam † maandag 31 mei 2004 @ 21:16:57 #17
43556 miss_dynastie
pi_19545785
quote:
Op maandag 31 mei 2004 21:14 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik zal trouwens wel weer naar de verkeerde discoveryprogramma's kijken en de verkeerde kennissen met ervaringen hebben, maar in bepaalde delen van Afrika wordt de vrouw ook behoorlijk gepamperd: de eerste veertig dagen mag zij haar bed niet verlaten en wordt door de vrouwen uit het dorp voor haar huishouden en levensonderhoud gezorgd. Lijkt me ook wel lekker.
Ik zie inmiddels dat Moralia hetzelfde heeft gepost, sorry
pi_19546036
quote:
Op maandag 31 mei 2004 21:11 schreef Belana het volgende:
Pijnstillers krijg je wel, maar niet snel idd. Iets als een ruggeprik moet je niet verwachten hier.
Je hebt in Nederland die keuze niet. Barbaars wil ik het niet noemen, maar ik kan me nog goed herinneren dat ik iedereen de huid vol gescholden heb dat ze niks voor me DEDEN!
Bij een voorlichtingsavond in het ziekenhuis werd ons verteld dat pijnstilling zoals een ruggeprik alleen tijdens kantooruren mogelijk is (behalve in het geval van onverwachte keizersnee natuurlijk). Hoeveel kinderen worden er in hemelsnaam tijdens kantooruren geboren

Ontopic: ik heb ook genoeg documentaires gezien over landen waar iedereen in het dorp dagenlang zorgt voor de pasbevallen vrouw. Vraag me soms wel eens af hoeveel waarheid er zit in de verhalen van vrouwen die hun kind er 'even' uitpoepen tijdens het werk, op de rug slingeren en weer verder werken. En als dat wel het geval is, dan is het waarschijnlijk een land waar de gemiddelde vrouw niet erg oud wordt en waar je bij complicaties bij de geboorte sowieso geen schijn van kans hebt om het te overleven
Ik vind dat niet echt een teken dat we in Nederland nou zo soft zijn geworden...

Maar ik kan er eigenlijk nog niet echt over meepraten, want ik moet nog bevallen van m'n eerste (ws in september...)
  maandag 31 mei 2004 @ 22:21:24 #19
34891 melonovy
La Kutschie
pi_19547934
Artikel uit de readers digest sluit hier wel op aan:

-- crosspost--
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 31 mei 2004 @ 22:30:03 #20
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_19548241
Ik vind het altijd zo jammer dat dergelijke artikelen zo fel zijn: het lijkt wel of je alleen maar VOOR of TEGEN een thuisbevalling mag zijn, en je je vervolgens op allerlei manieren moet inzetten om anderen van je gelijk te overtuigen.

Er zijn maar weinig artikelen waarin gewoon helder en objectief de voor en nadelen van zowel een thuis als een niet medische ziekenhuisbevalling op een rijtje worden gezet, en dat vind ik erg jammer.
  maandag 31 mei 2004 @ 22:48:57 #21
16245 CarOnline
met lange O
pi_19548899
In Afrika sta je zo ongeveer met 1 been in het graf als je daar moet bevallen. Kraamvrouwenkoorts, (waar er erg veel aan overlijden), kinderen die te groot zijn er er niet uitkunnen, vrouwen die compleet uitscheuren, waardoor gaten in darmen en blaas vallen zodat zij continue ontlasting en urine lekken. Daardoor stinken, niet kunnen werken en eenzaam in hutjes wegkwijnen.
Dat lijkt me een meer realistischer kijk op het bevallen in Afrika dan: ze 'poepen' een kind in de bosjes en gaan weer aan het werk.
Screw them.
We're going home.
  maandag 31 mei 2004 @ 22:57:06 #22
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_19549185
quote:
Op maandag 31 mei 2004 21:05 schreef Karin het volgende:

[..]

En de vader krijgt daar ook nog een tijd verlof geloof ik.
Ook voor bijvoorbeeld de borstvoeding zou dit in Nederland heel goed zijn. Daar is het percentage kinderen wat met 6 maanden nog bv krijgt vele malen hoger. Als ik niet al zo vroeg moest gaan werken had ik vast veel langer borstvoeding gegeven.
In Noorwegen is het moederverlof een jaar (!) Maar daar is zowieso de hele cultuur rondom borstvoeding anders. Daar begint nagenoeg iedereen met borstvoeding (tegen hier 75% en daarvan stopt de helft ook nog eens binnen een maand) en rond de 6 maanden is het percentage in Noorwegen nog steeds hoger dan 75% dat nog borst krijgt.
In Noorwegen wordt aan moeders niet gevraagd of ze bv gaan geven, maar de zorgverleners rondom de bevalling aan er gewoon van uit dat alle moeders bv gaan geven. Moeders die dat niet willen, moeten er zelf voor zorgen dat ze dat op tijd aangeven en er ook zelf voor zorgen dat het gebeurt. Ook Noorse moeders ervaren problemen bij de bv, maar de zorg is er beter, want moeders stoppen minder vaak als ze eenmaal begonnen zijn.
En bij dat systeem blijkt dus dat er veel minder moeders denken dat ze te weinig melk hebben of dat hun problemen niet op te lossen zijn. Noorse moeders zijn geen supervrouwen en Noorse baby's zijn geen superkids. Ze lijken eerlijk gezegd heel erg veel op Nederlandse moeders en baby's, maar ze worden beter begeleid.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_19555466
Ook wel interessant bij deze discussie lijkt mij de volgende info:
quote:
Uitslag van de enquête: 'pijnbestrijding in Nederland'
Het tijdschrift 'Kinderen' heeft in 2001 een enquête gehouden onder 6500 vrouwen en hun partners en ruim 600 verloskundigen en gynaecologen. Hieronder enkele uitslagen van deze enquête.
De mening van vrouwen die zwanger zijn of eerder zijn bevallen:

* 80% geeft aan niet compleet pijnloos te willen bevallen, 10% zegt geen pijn te willen voelen en 10% weet het niet
* 79% wil zelf bepalen of er pijnbestrijding zal worden toegepast
* 79% weet niet hoe hun zwangerschapsbegeleider over pijnbestrijding denkt
* 57% weet niet of ze pijnbestrijding krijgt als ze er om vraagt
* 82% van de vrouwen die voor het eerst zwanger zijn, vindt dat pijn bij de bevalling hoort
* 86% van de vrouwen die al eens bevallen zijn vindt dat pijn bij de bevalling hoort
* 29% van de vrouwen die voor het eerst moeten bevallen zegt goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden van pijnbestrijding, 36% van de vrouwen die al bevallen zijn zegt goed op de hoogte te zijn.
* 80% praat over pijnbestrijding met de partner
* 60% van de vrouwen wil geen situatie zoals die in sommige landen om ons heen is, namelijk dat bij een bevalling automatisch pijnbestrijding wordt gegeven.
* 81% van de vrouwen die pijnbestrijding kregen tijdens de bevalling is hier positief over, 60% van hen laat het van de situatie afhangen of ze bij een volgende bevalling weer pijnbestrijding willen.

De mening van de partners:

* 43% van de partners maakt zich zorgen over de pijn bij de bevalling
* 13% van de partners staat tijdens de zwangerschap positief tegenover het gebruik van pijnstilling
* 26% van de partners denkt na de bevalling positief over het gebruik van pijnstilling.

De mening van verloskundigen en gynaecologen:

* 98% van de verloskundigen vindt dat pijn bij de bevalling hoort, 82% van de gynaecologen is die mening toegedaan
* 77% van de verloskundigen en 80% van de gynaecologen is tegen het geven van pijnbestrijding (met medicatie) thuis
* 40% van de verloskundigen en 91% van de gynaecologen denkt positief over pijnbestrijding
* 88% van de verloskundigen is bereid om een vrouw die om pijnbestrijding vraagt, door te sturen naar het ziekenhuis
* 96% van de verloskundigen en 60% van de gynaecologen is tegen het automatisch geven van pijnbestrijding.

Hoe zijn de cijfers nu in Nederland?
In 2000 kreeg bijna 40% van de vrouwen die in het ziekenhuis beviel iets tegen de pijn. 4% kreeg een ruggenprik, bij 7,7% werd pethidine of een ander morfine-achtig preparaat toegediend. Daarnaast werden zo'n 1000 TENS-apparaatjes verhuurd waarvan naar schatting 800-900 daadwerkelijk gebruikt zijn tijdens de bevalling. De cijfers omtrent hypnotherapie zijn niet bekend.
Bron: CZ Medic Info.
pi_19556001
* 40% van de verloskundigen en 91% van de gynaecologen denkt positief over pijnbestrijding

Vooral dit verschil vind ik opvallend.
  † In Memoriam † dinsdag 1 juni 2004 @ 11:09:14 #25
43556 miss_dynastie
pi_19556552
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 10:47 schreef sombie het volgende:

Vooral dit verschil vind ik opvallend.
Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is het zo dat in Nederland de vlos door de meeste vormen van pijnbestrijding haar bevoegdheid de bevalling te leiden kwijt raakt. Ik kan me voorstellen dat ze dat niet leuk vinden
pi_19560692
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 11:09 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is het zo dat in Nederland de vlos door de meeste vormen van pijnbestrijding haar bevoegdheid de bevalling te leiden kwijt raakt. Ik kan me voorstellen dat ze dat niet leuk vinden
dat klopt inderdaad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')