Kijk, dat kunnen wij waarderen!quote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:07 schreef zodiakk het volgende:
zodiakk laat even zijn piemel zien en loopt weer weg
Bron?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:20 schreef Berserker het volgende:
Ik zou even zijdelings willen opmerkingen dat, hoe mooi het onderscheid ook klinkt, de moraal zich niet laat verdelen in privé en publiek. Dat is de aard van het beestje, zeg maar. Noem het een side-effect van haar grondelijke karakter.
In theorie laat zich alles opsplitsen: ook de moraal dus in een publiek en prive domein! Derhalve is wat Ryan3 beweert, in tegenstelling tot wat jij beweert, wel mogelijk - maar dat even terzijde!quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:20 schreef Berserker het volgende:
Ik zou even zijdelings willen opmerkingen dat, hoe mooi het onderscheid ook klinkt, de moraal zich niet laat verdelen in privé en publiek.
Je moet niet het onmogelijke van mensen willen verwachten KP!quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:35 schreef Koekepan het volgende:
(Waarmee ik niet bedoel dat je verder niet verplicht bent om je uitspraken te beargumenteren.)
Jij leest zeker de volkskrant?, maar dit even terzijde. De aanname dat ik op grond van mijn leeftijd een zekere zuilenstrijd niet meer aan den lijve heb ondervonden is voorbarig. Ik wil je eraan herinneren dat ik uit het katholieke zuiden kom, en ik geef je op een briefje dat die geloofsstrijd, met alle ressentimenten vandien, tussen geroformeerden en katholieken nog in alle hevigheid woedde. De effecten van deze strijd waren ook binnen het publieke domein goed merkbaar. Het voert hier te ver om daar uitvoeriger bij stil te staan, maar als in die tijd een gereformeerd gezin in jouw straat woonde dan wist iedereen het... Alleen heerste er toen niet die angst, in de zin zoals die nu kennelijk voor de allochtoon wordt gevoeld. - (Je kunt ook denken dat bij sommige kranten de komkommertijd eerder is aangebroken dan bij andere!) -quote:Op zaterdag 26 juni 2004 17:34 schreef Ryan3 het volgende:
Laat ik speciaal voor onze oude sociaal-Darwinist Beserker aan de hand van een voorbeeldje proberen duidelijk te maken wat ik bedoel. Ben eigenlijk met iets anders bezig, maar gun mezelf even een pauze.
In POL wordt gediscussieerd over een onderzoek waaruit blijkt dat autochtonen en allochtonen langs elkaar heen leven en dat autochtonen bang zijn voor de Islamitische mede-mens. Enerzijds veroorzaakt door de internationale situatie natuurlijk, maar anderzijds zie ik ook parallelen met een situatie die de jongeren hier niet kennen; en veertigers, zoals luuucida en ik, eigenlijk ook niet meer in de uiterste consequentie aan den lijve hebben ondervonden. Door de grondwet van de liberalen werd het mogelijk dat de gereformeerden en katholieken zich gingen emanciperen aan het eind van de 19de eeuw. De schoolstrijd ontstond en het uitvloeisel was wat wij verzuiling noemen. Circa 75 jaar lang leefden grote delen van onze bevolking - de sociaal-democratische zuil kwam er door de industrialisatie ook nog bij - langs elkaar heen in het privé-domein. Dankzij de liberale grondwet werd het politieke debat gepacificeerd en in de politiek werd dmv koehandel tussen de leiders van de zuilen (utilitaire) wetgeving gerealiseerd die voor iedereen geldig was en waarmee iedereen ook kon leven in het publieke domein, waarin je uiteraard wél leden van een andere zuil tegenkwam. Zo kun je zonder angst en beven ook met moslims omgaan. Ik zeg in dat topic dat ik nog nooit problemen gehad heb met moslims. Dit komt omdat ik ze in het publieke domein tegenkom en daarin handelen ze precies eender of nagenoeg niet verschillend aan mij. Als ik echter steeds als ik een moslim (eik. gewoon een ander mens) tegenkom ga lopen zanikken over zijn religie, over Marokkaanse bandietjes, over Osama, over dit en dat, en ik projecteer ook nog eens al mijn door de buitenwereld verkregen spanningen en angsten op hem, dan loopt het, net als soms tussen bijv. katholieken en hervormden tijdens de verzuiling, op een vervelende manier af. Ik trek dan het privé-domein binnen het publiek domein van de moraal. Het is zelfs zo dat ik dan op den duur een partij wil oprichten die als belangrijkste politiek programmapunt heeft dat die moslim zich maar moet aanpassen aan mij, Verlichte tolerante westerling, en zo, niet dan volgt er 1 of andere dwingende maatregel die alleen voor hem geldt en waarmee ik en passant een belangrijk rechtsprincipe waarop juist de Verlichting berust buitenspel zet: het gelijkheidsprincipe. Zo moet je liberale democratie vis-à-vis publiek en privé-domein zien imho.
Dat zegt de islam al 1300 jaar: dezelfde god, en de islam erkent OT en NT als geloofsbronquote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:02 schreef lucida het volgende:
Ik denk dat dit mede komt door het feit dat men in beide geloofskampen uiteindelijk in dezelfde God gelooft en daarbij het christendom aanvaardt als een en dezelfde geloofsbron.
Hoeveel anders is dat waarden en normenstelsel.?quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:02 schreef lucida het volgende:
Het gevoel dat een geloof je wezensvreemd is speelde in die strijd dus niet zo nadrukkelijk mee in de "beeldvorming" van de ander. Anders is het met de Islam. Deze religie houdt er een behooorlijk afwijkend waarden- en normenstelsel op na. Het kent een wetgeving van zeden en een deugdenleer die vaak haaks staan op onze moderne, maatschappelijk grotendeels ontzuilde, christelijke geloofscultuur.
Christenen hebben een groot aandeel in de huidige grondwet, net als liberalen en sociaal-demokraten.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:02 schreef lucida het volgende:
Waar de oorspronkelijke geloofszuilen meer en meer binnen publieke domein het veld moeten ruimen, daar eist omgekeerd de Islam deze publieke ruimten nadrukkelijk voor zich op, o.a. door zich als maatschappelijk georganiseerde burgers te beroepen op een christelijke grondwet van vrijheid van geloof!...
Erkennen is één, er naar handelen is nog een utopie.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 20:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat zegt de islam al 1300 jaar: dezelfde god, en de islam erkent OT en NT als geloofsbron
Een kwalitatieve vraag voor een kwantitatief vraagstuk - het is als het verschil tussen zon en maan!quote:Hoeveel anders is dat waarden en normenstelsel.?
Lezen? 'christelijk' in de context van de grondwet staat tussen (...) geplaatst, dus lijkt me een overbodige opmerking?quote:Christenen hebben een groot aandeel in de huidige grondwet, net als liberalen en sociaal-demokraten.
Maar deze grondwet specifiek christelijk te noemen gaat te ver.
Vragen naar de bekende weg. Ik zou zeggen oriënteer je eerst eens wat nader in de materie en probeer het dan nog eens!quote:Hoezo... nadrukkelijk de publieke ruimten opeisen ?
quote:
En in theorie is de aarde plat. Over argumentatie gesproken...quote:Op zaterdag 26 juni 2004 15:38 schreef lucida het volgende:
[..]
In theorie laat zich alles opsplitsen: ook de moraal dus in een publiek en prive domein! Derhalve is wat Ryan3 beweert, in tegenstelling tot wat jij beweert, wel mogelijk - maar dat even terzijde!
Ja halloo....iets vaag beweren en dan nadere uitleg weigeren met het smoesje .....is al bekend.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 23:24 schreef lucida het volgende:
Vragen naar de bekende weg. Ik zou zeggen oriënteer je eerst eens wat nader in de materie en probeer het dan nog eens!
Leuk geprobeerd Ryan, maar nu zie je over het hoofd dat de Christelijke zuilen vanuit hun geloof tolerantie nastreven, en dus geen probleem hebben met een liberaal bestel. Sterker nog, het vaak zelfs aamoedigen ter faveure van een 'streng' Christelijke tegenhanger, simpelweg omdat ze niet streng zijn. Belangrijk is dat ze dat doen vanuit hun "private" overtuiging. Problemen ontstaan pas wanneer iemand z'n "privé" moraal níet tolerant zijn, wat vervolgens geprojecteerd wordt op het publieke bestel. Een projectie die niet te voorkomen is, nogmaals (iets waar Koekepan blijkbaar genoegen in schept overheen te lezen) vanwege het grondelijke karakter van moraal. D.w.z.: Je kan het niet even opzij schuiven wanneer de maatschappij er om andere redenen om vraagt. Dat is het verschil tussen moraal en pragmatiek. Zo is, even terzijde, er ook niet zoiets als een 'seculier' geloof. Nee, het is een ànder geloof, die bepaalde richtlijnen heeft veranderd. De Christen uit de middeleeuwen is niet meer dezelfde als die van nu, en dat ligt er niet alleen maar aan omdat ze een zogenaamd onderscheid kunnen maken tussen staat en privé. Zie bijvoorbeeld de grote hoeveelheden Islamitische "onafhankelijkheids"-strijders, Iran, de AEL en noem maar op. Pas zodra hun geloof ook in de privé-sfeer tolerant is zal het publieke daarop volgen. En dat kan ook wel, gezien het niet geheel onbreken van zoiets als een 'moderne' Moslim. Zo af en toe kom je er eentje tegen.quote:Op zaterdag 26 juni 2004 17:34 schreef Ryan3 het volgende:
Laat ik speciaal voor onze oude sociaal-Darwinist Beserker aan de hand van een voorbeeldje proberen duidelijk te maken wat ik bedoel. Ben eigenlijk met iets anders bezig, maar gun mezelf even een pauze.
In POL wordt gediscussieerd over een onderzoek waaruit blijkt dat autochtonen en allochtonen langs elkaar heen leven en dat autochtonen bang zijn voor de Islamitische mede-mens. Enerzijds veroorzaakt door de internationale situatie natuurlijk, maar anderzijds zie ik ook parallelen met een situatie die de jongeren hier niet kennen; en veertigers, zoals luuucida en ik, eigenlijk ook niet meer in de uiterste consequentie aan den lijve hebben ondervonden. Door de grondwet van de liberalen werd het mogelijk dat de gereformeerden en katholieken zich gingen emanciperen aan het eind van de 19de eeuw. De schoolstrijd ontstond en het uitvloeisel was wat wij verzuiling noemen. Circa 75 jaar lang leefden grote delen van onze bevolking - de sociaal-democratische zuil kwam er door de industrialisatie ook nog bij - langs elkaar heen in het privé-domein. Dankzij de liberale grondwet werd het politieke debat gepacificeerd en in de politiek werd dmv koehandel tussen de leiders van de zuilen (utilitaire) wetgeving gerealiseerd die voor iedereen geldig was en waarmee iedereen ook kon leven in het publieke domein, waarin je uiteraard wél leden van een andere zuil tegenkwam. Zo kun je zonder angst en beven ook met moslims omgaan. Ik zeg in dat topic dat ik nog nooit problemen gehad heb met moslims. Dit komt omdat ik ze in het publieke domein tegenkom en daarin handelen ze precies eender of nagenoeg niet verschillend aan mij. Als ik echter steeds als ik een moslim (eik. gewoon een ander mens) tegenkom ga lopen zanikken over zijn religie, over Marokkaanse bandietjes, over Osama, over dit en dat, en ik projecteer ook nog eens al mijn door de buitenwereld verkregen spanningen en angsten op hem, dan loopt het, net als soms tussen bijv. katholieken en hervormden tijdens de verzuiling, op een vervelende manier af. Ik trek dan het privé-domein binnen het publiek domein van de moraal. Het is zelfs zo dat ik dan op den duur een partij wil oprichten die als belangrijkste politiek programmapunt heeft dat die moslim zich maar moet aanpassen aan mij, Verlichte tolerante westerling, en zo, niet dan volgt er 1 of andere dwingende maatregel die alleen voor hem geldt en waarmee ik en passant een belangrijk rechtsprincipe waarop juist de Verlichting berust buitenspel zet: het gelijkheidsprincipe. Zo moet je liberale democratie vis-à-vis publiek en privé-domein zien imho.
Als je nu nog dat denigrerende, van misplaatste superioriteitsgevoelens doordronken "het eerste serieuze [...]" zou hebben weggelaten, had ik warempel zelf een vlaag van warme tolerantie tegenover je gevoeld.quote:Op zondag 27 juni 2004 00:19 schreef Ryan3 het volgende:
Interessant antwoord van je (het eerste serieuze sinds dec 2002 in het kannibalistische staartje, toen Staal het weak relativism voor het eerst aanhaalde), zijn verschillende antwoorden mogelijk, maar dat ga ik morgen even uitwerken, if you don't mind..
Kijk je postgeschiedenis er anders maar op na, het klopt wat ik zeg hoor.quote:Op zondag 27 juni 2004 00:24 schreef Berserker het volgende:
[..]
Als je nu nog dat denigrerende, van misplaatste superioriteitsgevoelens doordronken "het eerste serieuze [...]" zou hebben weggelaten, zou ik bijna zelf een gevoel van warme tolerantie tegenover je gevoeld hebben.
Maar omdat Nederland gewonnen heeft, doe ik het tóch. Tot morgen!.
Ik denk dat het ten dele aan jezelf ligt.quote:Zo af en toe kom je er eentje tegen.
Zulke argumentatie wordt door de stelligheid van je eigen opmerkingen vanzelf uitgelokt. Als jij zonder nader te beargumenteren iets absoluuts beweert, dan kun je zo'n redeneertrant verwachten - echter dat terzijde!quote:Op zaterdag 26 juni 2004 23:52 schreef Berserker het volgende:
[..]
En in theorie is de aarde plat. Over argumentatie gesproken...
Zo'n bewering kan alleen worden gestaafd als je over een moreel referentiekader van 'zuivere' waarden en normen kunt beschikken waarmee blijkt dat daar, in vergelijk met het westers denken, geen sprake van intolerantie is. Interessant zou zijn als je ons liet weten aan welk moreel stelsel jij dan refereert!quote:Op zondag 27 juni 2004 01:28 schreef Bluesdude het volgende:
Het westerse intolerant denken blinkt uit in zichzelf de uitvinders van de tolerantie te achten.
Ik ken persoonlijk niet-moslims die er eenzelfde vrije gedachte op nahouden, dus wat wil je hiermee nu feitelijk zeggen? wie maakt er hier nu onderscheid?quote:Ik ken persoonlijk moslims...die hun geloof belangrijk achten...maar ook waarden als democratie en 'leven en laten leven' ...
Je begeeft je met zulk een overbodige polarisatie op glad ijs. Slechts het eenzijdig benadrukken dat er sprake zou zijn van een (westerse) intolerantie, zonder nader aan te geven waar die intolerantie uit voortkomt en uit bestaat, klinkt natuurlijk menselijk, verdraagzaam, tolerant en hoe je al die zelfstandige naamwoorden van de deugd ook mag noemen, maar zoals ik al zei, het houdt slechts een eenzijdig anti-westers beeld in stand.quote:het zijn een beter soort mensen dan groepen niet-moslims die hun intolerantie rechtvaardigen met de vlag "islamkritiek" of wij zijn verlicht door de Verlichting, wij zijn superieur.
Op zich is zo'n visie lovenswaardig, maar de sociale vaardigheid die jij zo overgesimplificeerd omschrijft wordt geenszins door louter een natuurlijke gegevenheid bij de mens ontwikkeld - daar komt echt wel wat meer bij kijken.quote:Het besef van in harmonie met de medemens leven is de basis voor het begrip tolerantie en dat besef ontwikkelt ieder mens van nature en klinkt door in de religies.
Dat kun jij nu wel beweren, maar maak eens concreet hoe dat besef van onderlinge 'verdraagzaamheid' volgens jou altijd al van nature binnen de grote wereldgodsdiensten verankerd zou liggen? Toevallig ben ik met deze materie bekend, en nergens is gebleken, ook niet uit wetenschappelijke literatuur, dat het moreel besef der religies een natuurlijk gegeven zou zijn!quote:Zo lag dat besef altijd al in het christendom , de islam , jodendom, hindoeisme, boedhisme..
Wil je eens een voorbeeld geven van een religie die is uitgestorven, vanwege het feit dat er niet langer meer aan een moreel besef zou zijn vastgehouden? Het klinkt op het eerste gehoor allemaal zo vanzelfsprekend wat jij beweert, maar nader op de keper beschouwd blijft van deze stellige bewering niet veel overeind!quote:Werd dat besef expliciet afgewezen dan stierven deze stromingen uit.
De fundamentele kritiek op het christendom zowel binnen als buiten haar leer, heeft het mede mogelijk gemaakt, dat men gestaag van het starre, christelijke stelsel van dogma's en doctrines afstand heeft genomen. Dit 'verlichtingsproces' heeft er mede voor gezorgd dat het christendom zich meer verzoenend en toleranter heeft leren opstellen, dan andere religies zoals met name het jodendom en de politieke islam.quote:
Het christelijke Westen heeft met veel vallen en opstaan, schade en schande geleerd dat begrip tolerantie meer diepgang te geven.
Heb je werkelijk zo'n omhaal van woorden en begrippen nodig, om tot de terechte conclusie te komen dat de islam vergeleken bij de westerse ontwikkeling stevig achterop is geraakt? En dat juist door deze ontwikkelingsachterstand, er binnen de islam nog een moraal en zedenwet fungeren, die de toets der verlichting nog steeds niet kunnen doorstaan!quote:Op teveel punten is de islamitische wereld niet meegegaan in die ontwikkeling.
Inderdaad moet die wereld zich nog bevrijden van veel dogma's.
Arrogant is in deze context nauwelijks het juiste begrip. Want wel degelijk is de islam doorspekt van onverdraagzaamheid, eenkennige geloofsdwang, fanatisme, vuur en vergelding.quote:Anderzijds is de islamitische wereld niet zo arrogant als het Westen die al eeuwen de baas wilt spelen over de gehele wereld en nu nog.
Genuanceerdheid is niet je sterkste punt! De term 'het westen' zoals jij het gebruikt is een containerbegrip. Hiermee creëer je een beeld dat volledig beantwoordt aan het geïndoctrinerd vijandsdenken; een polarisatiemodel dus dat je in het begin van je betoog nog zo gedecideerd meent te moeten bekritiseren. Uit jouw reactie kunnen we geen bereidheid opmaken, om de tegenstellingen te overbruggen. Volgens jou moet de westerling zich klakkeloos aan de gebruiken van de politieke islam aanpassen - immers pas dan is er volgens jou geen sprake meer van intolerantie? Rare opvattingen houd jij er in deze op na...quote:Het Westen eist het moreel leiderschap op ..zie bijv Irak.
Hey, houd je zelf voor de gek, maar probeer niet middels een ongelikte gelijkhebberigheid de feiten te verdraaien. Zo'n onoprechte beschouwing keert zich uiteidelijk alleen maar tegen je, want met zo'n kortzichtigheid haal je eventuele argumenten die voor jouw stelling zouden kunnen pleiten al op voorhand onderuit!quote:
En dit soort intolerantie kent de islamitische wereld in het algemeen stukken minder
En weer anderen verdedigen dat met hand en tand, wat ik het (westers) verlichtingsideaal noem! Dus dat heft elkaar dan weer mooi op nietwaar?quote:Ryan zet zich terecht af tegen dat triomfantisme, wat ik westerse superioteitswaan noemt.
Kun je aangeven waarom volgens jou binnen de verschillende islamitische stromingen zulke theorieën niet bestaan? Het is me al te makkelijk slechts met de vinger van kritiek naar een ander te wijzen, maar die kritiek niet op jezelf te betrekken.quote:Datzelfde superieur gedoe vind je terug bij verknipte nazi-theorieën, racisme en kolonialisme.
Je draaft door!... Het 'zuivere' verlichtingsideaal heeft juist niets met morele c.q. religieuze superioriteit van doen. Kennelijk schort het aan de juiste kennis van de klassieken, want anders zou je zo'n volstrekt onhoudbare opvatting niet hebben geslaakt!quote:Denkers als Cliteur grijpen terug op die klassieke europese superioriteit en beroepen zich op de verlichting.
Kom eerst maar eens met harde bewijzen want die links-progressieve humbug dat jij nu over het fokforum uitstort, hangt als los zand aan elkaar! Het geeft slechts een amoreel en totaal verknipt beeld van de werkelijkheid weer.quote:Voor mij is het quasi-filosofiese humbug voor het plat ordinaire : we motten ze hier niet...laat ze oprotten...wij zijn toch veel geweldiger...
Xenofobie, vreemdelingenhaat, superioriteitswaan.....
Ik kan niet namens Ryan3 spreken, maar jij projecteert je eigen opvattingen op zogenaamde medestanders, in de hoop dat daarmee aan jouw onsamenhangende betoog nog enige consistentie kan worden verleend!... Een rethorisch trucje dat door de meer bedreven lezer meteen wordt ontwaard en ontkracht!...quote:Zover ik Ryan snap zegt ie:....zeker, zeker... veel westerse waarden en normen acht ik beter, maar dat is nog geen reden "ons" als Verlicht wezen te beschouwen .
Nee, pas als men het historisch onbenul van jouw gedachten zou volgen, krijgen we een helder beeld van de 'westerse' arrogantie... Ik vind die laatste opmerking illustratief, en een schoolvoorbeeld van amoreel historiseren - m.a.w. het schudden uit de losse pols van louter links-progressieve, ressentimentele lariekoek.quote:Wat Ryan nog onvoldoende doet is dat triomfantisme in een historisch kader plaatsen.
Europese arrogantie bestaat al 500 jaar....
Hou maar op. Aan dit soort "inzichten" over m'n persoonlijke sfeer heb ik geen boodschap. De reden (of eigenlijk, één van de, maar dit is een belangrijke) waarom de Arabische wereld niet aan triomfantisme doet is omdat ze al hun vrouwen binnen stoppen, zo de helft van onze arbeidsproductiviteit missen en derhalve niet kunnen triomferen, simpelweg omdat de westerse wereld sterker is dan zij. Losers noem je dat in de omgang.quote:Op zondag 27 juni 2004 01:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik denk dat het ten dele aan jezelf ligt.
Je kent geen moslims in de persoonlijke sfeer
Dit bedoel ik niet verkeerd, maar zou je het wellicht even kunnen copy-pasten of opnieuw uitleggen? Iets vinden tussen deze massa aan teksten die jij en Ryan weten te produceren is als een speld in een hooiberg zoeken. Het is voor mij makkelijker aan te tonen aan de hand van de argumenten die mensen hebben om die scheiding überhaupt aan te brengen. De bewijslijst ligt immers nog steeds bij degene die een eenduidig begrip als moraal is in tweeën splitst.quote:Op zondag 27 juni 2004 09:44 schreef lucida het volgende:
Ik op mijn beurt heb al aangegeven, hoe er sprake kan zijn van (meerdere) verschillende stelsels van (morele) waarden en normen...
quote:Op zondag 27 juni 2004 14:01 schreef Koekepan het volgende:
Of bij iemand die de eenduidigheid van de moraal er middels een adjectieve bepaling tersluiks doorheen probeert te drukken.
In een liberale modelstaat, zei ik, houdt de particuliere moraal niet op te bestaan, maar legt die slechts in het publieke domein aan banden. Dit om te voorkomen dat 1opvatting over zeden dominant wordt en andere opvattingen gaat onderdrukken. De wetten van het land, die er voor zorgen dat de kaarten voor iedereen eerlijk geschud blijven, komen voort uit 1) de Verlichte rechtsprincipes en 2) uit de weak relativistische overlap van particuliere opvattingen over de moraal 3) Popperiaans gestoelde wetenschappelijke inzichten. Voordeel is dat een moslimzuil (idd de ruimte opeisend die zij krijgt) binnen dit krachtenveld totaal vrij kan opereren, idem iedere andere op religie of ideologie gebaseerde groepering. Indien (in een rechtzaak) bewezen kan worden dat een groepering er stelselmatig op uit is om dit stelsel te ondermijnen dan kan de liberale modelstaat daar proportioneel op reageren. De discussie omtrent waar de grenzen van de liberale democratie liggen is bij moslims niet anders dan bij groeperingen van extreemlinkse of -rechtse pluimage, me dunkt. Groeperingen als het AEL zijn een vrij normale emancipatoire reactie binnen een liberale democratie (vergelijk Aboel Jaja maar met Abraham Kuyper of Troelstra). Zij beginnen vrij extreem, maar indien de groepering erkend wordt, doordat zij bijv. een zetel in het parlement verkrijgt, dan zal de eerste stap naar accomodatie snel gezet zijn. Je kunt zwak (historisch) bewijzen dat de liberale democratie door repressieve tolerantie iedere aanslag op zijn bestaansrecht door vormen van absolutisme kan neutraliseren. Binnen het privé-domein zullen er aanspraken op de absolute waarheid blijven rouleren. Jij zegt dat het systeem alleen in stand blijft, omdat de onderlinge participanten in tolerantie geloven. En dus dat de tolerantie er al eerder was dan de spelregels van de liberale democratie. Ik zeg andersom: dat het ontstaan en het deelnemen aan de liberale democratie pas tolerantie heeft opgeleverd. De gereformeerden en katholieken konden pas emanciperen nadát de liberale grondwet ingesteld werd. En de uitkomst van de schoolstrijd was het eerste bewijs dat het systeem werkte. Zo zal de AEL-zuil, als dat echt een massale zuil is, pas leren en waarderen wat de liberale democratie inhoudt indien zij eraan deelneemt. Idem wrs Vlaams Blok. (Het cordon sanitaire in België was, hoewel te begrijpen, dus intrinsiek fout). Last but not least moet ter allerlaatste verdediging van het systeem een ware trias politica bestaan, met (heel belangrijk) een onafhankelijke rechterlijke macht die de wetten toetst aan de grondwet en zonodig dus wetten buitenspel kan zetten. Dat hebben wij niet, maar dat zou eigenlijk nodig zijn, zie VS. Ook dit is niet waterdicht hoge rechters zijn immers ook mensen en dus conservatief of liberaal, maar waterdichter kun je het niet krijgen.quote:Op zondag 27 juni 2004 00:15 schreef Berserker het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd Ryan, maar nu zie je over het hoofd dat de Christelijke zuilen vanuit hun geloof tolerantie nastreven, en dus geen probleem hebben met een liberaal bestel. Sterker nog, het vaak zelfs aamoedigen ter faveure van een 'streng' Christelijke tegenhanger, simpelweg omdat ze niet streng zijn. Belangrijk is dat ze dat doen vanuit hun "private" overtuiging. Problemen ontstaan pas wanneer iemand z'n "privé" moraal níet tolerant zijn, wat vervolgens geprojecteerd wordt op het publieke bestel. Een projectie die niet te voorkomen is, nogmaals (iets waar Koekepan blijkbaar genoegen in schept overheen te lezen) vanwege het grondelijke karakter van moraal. D.w.z.: Je kan het niet even opzij schuiven wanneer de maatschappij er om andere redenen om vraagt. Dat is het verschil tussen moraal en pragmatiek. Zo is, even terzijde, er ook niet zoiets als een 'seculier' geloof. Nee, het is een ànder geloof, die bepaalde richtlijnen heeft veranderd. De Christen uit de middeleeuwen is niet meer dezelfde als die van nu, en dat ligt er niet alleen maar aan omdat ze een zogenaamd onderscheid kunnen maken tussen staat en privé. Zie bijvoorbeeld de grote hoeveelheden Islamitische "onafhankelijkheids"-strijders, Iran, de AEL en noem maar op. Pas zodra hun geloof ook in de privé-sfeer tolerant is zal het publieke daarop volgen. En dat kan ook wel, gezien het niet geheel onbreken van zoiets als een 'moderne' Moslim. Zo af en toe kom je er eentje tegen.
Oh. Hop Holland hup en weg met het zwak-relativisme!.
Tja, mijn moeder woonde nog wat langer geleden tussen de katholieken en heeft het nimmer kunnen appreciëren. Wrs komt het overeen met hoe moslims nu door veel Nederlanders behandeld worden. Jij bent nog wat ouder dan ik dus welicht zul je daar in je jonge jaren meer mee te maken hebben gehad, dan ik nog. Ik kan me er niet veel van herinneren. Niettemin er was dus wel degelijk een soort maatschappelijke naijver in het publieke domein, echter in het privé-domein leefde men langs elkaar heen (vaak ook regionaal bepaald natuurlijk).quote:Op zaterdag 26 juni 2004 19:02 schreef lucida het volgende:
[..]
Jij leest zeker de volkskrant?, maar dit even terzijde.
Nee, hoezo?
[q]
De aanname dat ik op grond van mijn leeftijd een zekere zuilenstrijd niet meer aan den lijve heb ondervonden is voorbarig. Ik wil je eraan herinneren dat ik uit het katholieke zuiden kom, en ik geef je op een briefje dat die geloofsstrijd, met alle ressentimenten vandien, tussen geroformeerden en katholieken nog in alle hevigheid woedde. De effecten van deze strijd waren ook binnen het publieke domein goed merkbaar. Het voert hier te ver om daar uitvoeriger bij stil te staan, maar als in die tijd een gereformeerd gezin in jouw straat woonde dan wist iedereen het... Alleen heerste er toen niet die angst, in de zin zoals die nu kennelijk voor de allochtoon wordt gevoeld. - (Je kunt ook denken dat bij sommige kranten de komkommertijd eerder is aangebroken dan bij andere!) -
Tja, afwijkend, maar in de grond van de zaak niet natuurlijk. Allah is dezelfde God, alleen voortkomend uit een niet-Westerse cultuur. Er is ook een ruime hoeveelheid overlap. Het argument dat de Islam wezensvreemd is of zelfs dat de onderdrukking van vrouwen wezensvreemd is, is historisch en cultureel onjuist. Het grootste verschil tussen moslims en Westerse cultuur zou je kunnen duiden (Geert Mak doet dat) als de tegenstelling platteland-stad. Nederlanders werden een stuk wereldwijzer toen de fiets de eerste fase van de massamobilisatie in ons land inluidde (ook weer volgens Mak). Ik stel voor dat we de moslims een fiets geven en leren fietsen.quote:Ik denk dat dit mede komt door het feit dat men in beide geloofskampen uiteindelijk in dezelfde God gelooft en daarbij het christendom aanvaardt als een en dezelfde geloofsbron. Het gevoel dat een geloof je wezensvreemd is speelde in die strijd dus niet zo nadrukkelijk mee in de "beeldvorming" van de ander. Anders is het met de Islam. Deze religie houdt er een behooorlijk afwijkend waarden- en normenstelsel op na. Het kent een wetgeving van zeden en een deugdenleer die vaak haaks staan op onze moderne, maatschappelijk grotendeels ontzuilde, christelijke geloofscultuur.
Ja, en die ruimte kunnen ze terecht opeisen, dat volgt uit onze liberale democratie. Vrijheid van geloof noem ik trouwens een typisch liberaal recht, niet een christelijk recht. Christenen zijn niet anders dan moslims: die hebben de waarheid in pacht.quote:Waar de oorspronkelijke geloofszuilen meer en meer binnen publieke domein het veld moeten ruimen, daar eist omgekeerd de Islam deze publieke ruimten nadrukkelijk voor zich op, o.a. door zich als maatschappelijk georganiseerde burgers te beroepen op een (christelijke) grondwet van vrijheid van geloof!...
Ik ben het eigenlijk wel met je eens, Ryan, zolang je onderschrijft (en dat doe je volgens mij ook) dat dankzij het liberale systeem de godsdiensten veranderen. Het kip-eiverhaal van de godsdiensten of de liberalen is in feite niet zo relevant. Ik zie, dit gegeven, nog steeds geen reden tot het aanbrengen tussen tussen privé en publiek. Aanspraken op de 'absolute waarheid' kunnen nog altijd verschillen, ook al hebben de inmiddels aangepaste zuilen een verenigd ideaal van tolerantie die voortvloeit uit hun vernieuwde moraal. Niet elk verschil hoeft politiek relevant te zijn, maar, let op. Relevant zijn is iets heel anders dan een verschillende moraal voor politiek en privé!quote:Op zondag 27 juni 2004 14:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In een liberale modelstaat, zei ik, houdt de particuliere moraal niet op te bestaan, maar legt die slechts in het publieke domein aan banden. Dit om te voorkomen dat 1opvatting over zeden dominant wordt en andere opvattingen gaat onderdrukken. De wetten van het land, die er voor zorgen dat de kaarten voor iedereen eerlijk geschud blijven, komen voort uit 1) de Verlichte rechtsprincipes en 2) uit de weak relativistische overlap van particuliere opvattingen over de moraal 3) Popperiaans gestoelde wetenschappelijke inzichten. Voordeel is dat een moslimzuil (idd de ruimte opeisend die zij krijgt) binnen dit krachtenveld totaal vrij kan opereren, idem iedere andere op religie of ideologie gebaseerde groepering. Indien (in een rechtzaak) bewezen kan worden dat een groepering er stelselmatig op uit is om dit stelsel te ondermijnen dan kan de liberale modelstaat daar proportioneel op reageren. De discussie omtrent waar de grenzen van de liberale democratie liggen is bij moslims niet anders dan bij groeperingen van extreemlinkse of -rechtse pluimage, me dunkt. Groeperingen als het AEL zijn een vrij normale emancipatoire reactie binnen een liberale democratie (vergelijk Aboel Jaja maar met Abraham Kuyper of Troelstra). Zij beginnen vrij extreem, maar indien de groepering erkend wordt, doordat zij bijv. een zetel in het parlement verkrijgt, dan zal de eerste stap naar accomodatie snel gezet zijn. Je kunt zwak (historisch) bewijzen dat de liberale democratie door repressieve tolerantie iedere aanslag op zijn bestaansrecht door vormen van absolutisme kan neutraliseren. Binnen het privé-domein zullen er aanspraken op de absolute waarheid blijven rouleren. Jij zegt dat het systeem alleen in stand blijft, omdat de onderlinge participanten in tolerantie geloven. En dus dat de tolerantie er al eerder was dan de spelregels van de liberale democratie. Ik zeg andersom: dat het ontstaan en het deelnemen aan de liberale democratie pas tolerantie heeft opgeleverd. De gereformeerden en katholieken konden pas emanciperen nadát de liberale grondwet ingesteld werd. En de uitkomst van de schoolstrijd was het eerste bewijs dat het systeem werkte. Zo zal de AEL-zuil, als dat echt een massale zuil is, pas leren en waarderen wat de liberale democratie inhoudt indien zij eraan deelneemt. Idem wrs Vlaams Blok. (Het cordon sanitaire in België was, hoewel te begrijpen, dus intrinsiek fout). Last but not least moet ter allerlaatste verdediging van het systeem een ware trias politica bestaan, met (heel belangrijk) een onafhankelijke rechterlijke macht die de wetten toetst aan de grondwet en zonodig dus wetten buitenspel kan zetten. Dat hebben wij niet, maar dat zou eigenlijk nodig zijn, zie VS. Ook dit is niet waterdicht hoge rechters zijn immers ook mensen en dus conservatief of liberaal, maar waterdichter kun je het niet krijgen.
Dus mijn antwoord is dat liberale democratie werkt als repressieve tolerantie, waardoor kritische geluiden zich accomoderen. Als laatste verdedigingspost zou een ware trias politica moeten bestaan.
Tuurlijk blijven er aanspraken op absolute waarheid in het privé-domein bestaan bij leden van de samenleving (om dat te verklaren zou je er de psychologie bij moeten trekken) en ook zullen er lieden blijven bestaan die hun absolute aanspraken willen opleggen aan anderen in het publiek domein, via een revolutie oid en een totalitaire staat (bij zowel extreemlinks, -rechts als religieuze groeperingen) en vooral tijdens crisessituaties (in de economie bijv.), maar de liberale democratie moet in staat gesteld worden veel van dit soort tendenzen te smoren en uiteindelijk te marginaliseren, wat ook daadwerkelijk het geval is. Alleen dankzij de gespannen buitenlandse situatie en de economische crisis gekoppeld aan vooral veel gebrek kennis en miskleunen in het beleid van de afgelopen jaren (door zowel links als rechts) is de roep om het afwijken van onze liberale bestaanvoorwaarde onder de doorsnee burgers en bepaalde politieke stromingen steeds groter geworden. Daarnaast is het dus de vraag (en zou het de zorg van een ieder moeten zijn) of de liberale democratie niet ondermijnd wordt door 1) de demografische ontwikkelingen (spoeling wordt dunner dus aantal van liberale uitgangspunten tav gelijke kansen wordt getoornd) en 2) de internationale concurrentieslag in de globalisatie (eigenlijk zou dit moeten leiden tot meer welvaart buiten het westen, maar in feite lijkt het te leiden het tot herverdeling van welvaart in het Westen (zie 1.) en iig geen verbetering in situatie buiten het Westen).quote:Op zondag 27 juni 2004 14:23 schreef Berserker het volgende:
[..]
Ik ben het eigenlijk wel met je eens, Ryan, zolang je onderschrijft (en dat doe je volgens mij ook) dat dankzij het liberale systeem de godsdiensten veranderen. Het kip-eiverhaal van de godsdiensten of de liberalen is in feite niet zo relevant. Ik zie, dit gegeven, nog steeds geen reden tot het aanbrengen tussen tussen privé en publiek. Aanspraken op de 'absolute waarheid' kunnen nog altijd verschillen, ook al hebben de inmiddels aangepaste zuilen een verenigd ideaal van tolerantie die voortvloeit uit hun vernieuwde moraal. Niet elk verschil hoeft politiek relevant te zijn, maar, let op. Relevant zijn is iets heel anders dan een verschillende moraal voor politiek en privé!
Ik werk langzaam hè. Maar wel verbeten door. Which reminds me, moet nog wat andere dingen doorwerken.quote:Op zondag 27 juni 2004 15:05 schreef Koekepan het volgende:
Je bent me inmiddels wel wat meer antwoorden schuldig, maar ik stel de vragen maar gewoon niet meer....
Ik zie eens niks waar ik het oneens mee ben. Hulde.quote:Op zondag 27 juni 2004 14:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tuurlijk blijven er aanspraken op absolute waarheid in het privé-domein bestaan bij leden van de samenleving (om dat te verklaren zou je er de psychologie bij moeten trekken) en ook zullen er lieden blijven bestaan die hun absolute aanspraken willen opleggen aan anderen in het publiek domein, via een revolutie oid en een totalitaire staat (bij zowel extreemlinks, -rechts als religieuze groeperingen) en vooral tijdens crisessituaties (in de economie bijv.), maar de liberale democratie moet in staat gesteld worden veel van dit soort tendenzen te smoren en uiteindelijk te marginaliseren, wat ook daadwerkelijk het geval is. Alleen dankzij de gespannen buitenlandse situatie en de economische crisis gekoppeld aan vooral veel gebrek kennis en miskleunen in het beleid van de afgelopen jaren (door zowel links als rechts) is de roep om het afwijken van onze liberale bestaanvoorwaarde onder de doorsnee burgers en bepaalde politieke stromingen steeds groter geworden. Daarnaast is het dus de vraag (en zou het de zorg van een ieder moeten zijn) of de liberale democratie niet ondermijnd wordt door 1) de demografische ontwikkelingen (spoeling wordt dunner dus aantal van liberale uitgangspunten tav gelijke kansen wordt getoornd) en 2) de internationale concurrentieslag in de globalisatie (eigenlijk zou dit moeten leiden tot meer welvaart buiten het westen, maar in feite lijkt het te leiden het tot herverdeling van welvaart in het Westen (zie 1.) en iig geen verbetering in situatie buiten het Westen).
Je zult begrijpen dat ik in mijn antwoord aan Bleusdude uitvoerig inga op een specifiek verschil die men ook wel duidt als de politieke islam daar kun je niet zomaar 'over-heen-fietsen'.quote:Op zondag 27 juni 2004 14:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tja, mijn moeder woonde nog wat langer geleden tussen de katholieken en heeft het nimmer kunnen appreciëren. Wrs komt het overeen met hoe moslims nu door veel Nederlanders behandeld worden. Jij bent nog wat ouder dan ik dus welicht zul je daar in je jonge jaren meer mee te maken hebben gehad, dan ik nog. Ik kan me er niet veel van herinneren. Niettemin er was dus wel degelijk een soort maatschappelijke naijver in het publieke domein, echter in het privé-domein leefde men langs elkaar heen (vaak ook regionaal bepaald natuurlijk).
[..]
Tja, afwijkend, maar in de grond van de zaak niet natuurlijk. Allah is dezelfde God, alleen voortkomend uit een niet-Westerse cultuur. Er is ook een ruime hoeveelheid overlap. Het argument dat de Islam wezensvreemd is of zelfs dat de onderdrukking van vrouwen wezensvreemd is, is historisch en cultureel onjuist. Het grootste verschil tussen moslims en Westerse cultuur zou je kunnen duiden (Geert Mak doet dat) als de tegenstelling platteland-stad. Nederlanders werden een stuk wereldwijzer toen de fiets de eerste fase van de massamobilisatie in ons land inluidde (ook weer volgens Mak). Ik stel voor dat we de moslims een fiets geven en leren fietsen.
[..]
Ja, en die ruimte kunnen ze terecht opeisen, dat volgt uit onze liberale democratie. Vrijheid van geloof noem ik trouwens een typisch liberaal recht, niet een christelijk recht. Christenen zijn niet anders dan moslims: die hebben de waarheid in pacht.
Dat weak relativism is om niet in de sjuuuniaanse val van de "gemanipuleerde werkelijkheidsbeleving" te vallen. Het is de referentie uiteindlijk waarop de afzonderlijke peilers van het pluralistische gebouw rusten. Als methode daarin hanteren we Popper, rationaliteit, empirie (en dus geen metafysica). Ik geloof dat Mill het noemde een morele rekenkunde. Hoewel een morele rekenkunde nooit mogelijk zal zijn, denk ik dus dat het een heel belangrijk principe vormt om zowel absolutisme als sterk relativisme in check te houden. Jij zegt nl. tolerantie is absoluut, maar dit zou inhouden dat het besnijden van moslima's mogelijk moet zijn en obviously moet dat niet mogelijk zijn. Het zou ook inhouden dat zeer extreme groeperingen gewoon hun gang mogen gaan en zoals ik al zei de liberale modelstaat van mij moet daar proportioneel op kunnen reageren. Tolerantie is dus niet absoluut net zo goed als geweldloosheid niet absoluut is. Het is wel zo dat de grenzen van intolerantie of overgaan tot geweld veel en veel verder zijn opgeschoven dan in een samenleving die niet liberaal is. Wat je overhoudt is misschien niet zo swingend als in het grote gebaar of verhaal, maar het beschermt de burgers zoveel mogelijk tegen dwingelandij.quote:Op zondag 27 juni 2004 16:40 schreef Berserker het volgende:
[..]
Ik zie eens niks waar ik het oneens mee ben. Hulde..
Maar wat ik me afvraag is in hoeverre dit met het zwak relativisme te maken heeft. De tolerantie is absoluut namelijk. Gewoon géén relativisme dus.
Waar de politieke Islam vandaan komt daarover is al in andere topics gediscussieerd hè. O.a. die topic van mij over Westers triomfalisme.quote:Op zondag 27 juni 2004 16:42 schreef lucida het volgende:
[..]
Je zult begrijpen dat ik in mijn antwoord aan Bleusdude uitvoerig inga op een specifiek verschil die men ook wel duidt als de politieke islam daar kun je niet zomaar 'over-heen-fietsen'.
Nee, ik denk niet dat Mak gekenschetst kan worden als petit-bourgeoisie, als je dat bedoelt. Hij verlegt de discussie over zogenaamd twee wezensvreemde entiteiten (Westen en Islam), naar een sociologisch proces dat je bijna universeel kunt noemen. Hierdoor wordt het hanteerbaar.quote:Wat jouw voorstelling van overlap aangaat, beschouw ik dat in zekere zin een herhaling van zetten, die ik dan ook lang en breed heb onderkend. Wat Geert Mak beschrijft is het urbanisatieproces, dat in wezen echter los staat van een bepaalde geloofscultuur. Bovendien, zij het meer versluierd, zegt hij daarmee in wezen hetzelfde als die lieden die beweren dat de islam een achterlijke religie is - dat noem ik nog eens het boerenbedrog van de "petits bourgeois"!
Ja, nou het belangrijkste gevaar lijkt mij de voedingsbodem waar groeperingen als Al-Queda op tieren. De verschijningsvormen zijn verschillend, maar zodra mensen om wat voor reden dan ook (maar vaak heeft dit met armoede en uitsluiting te maken) zich in het nauw gedreven voelen dan ontstaan er vormen van extremisme, die in wezen een emancipatoir doel nastreven. Het grootste gevaar van de nabije toekomst is dat de wereld in het globalisatie proces een structuur dreigt te vormen met nieuwe vormen van armoede en uitsluiting die nieuwe vormen van verzet zullen creëren. Al-Queda is daar een voorbeeld van.quote:Natuurlijk is de islam een afwijkende religie binnen de context die ik al aangaf. Ook al onderstreep ik de opvatting dat we uiteindelijk allemaal over dezelfde God praten, maar ik kant me tegen de opvatting dat daarom het godsbeeld dat de drie verschillende wereldgodsdiensten er ieder voor zich op nahouden, zoals jij stelt, in de grond van de zaak hetzelfde zou zijn.
De islam op zichzelf beschouw ik niet als een gevaar, en in die zin gaat ook de discussie die de Volkskrant gisteren aanzwengelde m.b.t. 'angst voor allochtonen' geheel aan mij voorbij. Maar wat ik wel degelijk als een gevaar beschouw zijn terreurgroepen zoals Al-Queda en dan met name de religieuze variant van Osama Bin Laden. Maar ook de meer politieke variant van de islam bijvoorbeeld de AEL mag in zijn streven naar een Arabische 'superstaat' niet worden weggevlakt.
Mm, ik kan begrijpen dat het gebeurt, maar ikzelf ga niet meehuilen met de wolven in het bos.quote:Dat deze antiwesterse invloeden gevoedt door de media tot bepaalde associaties voeren kan menselijk gesproken niet echt meer verbazen. Of ik als gevolg daarvan de negatieve projecties op de allochtone medemens goedkeur is van een andere orde, maar ik kan ze enigszins wel begrijpen.
Moraal en wet zijn in principe hetzelfde. Dwz in de tijd dat er nog geen moderne staten met een geweldsmonopolie aanwezig waren, waren er wel mensen die een samenleving tot stand dienden te brengen en daaruit komt de moraal voort. De bijbel, de thora, de koran zijn niets anders dan wetboeken, met nog wat 0ntologie om de aanspraken te rechtvaardigen. Daarin herken je een zekere vorm van utilitairisme. Gij zult niet doden of behandel je naaste zoals jezelf behandeld wilt worden. Is dat nou typisch christelijk/joods/Islamitisch of gewoon utlitair??? Ik denk dat laatste en in zoverre schuilen in bepaalde onderdelen van onze wetgeving christelijke zaken. Maar die zijn dus niet specifiek christelijk, maar gewoon utilitair (wat Nietzsche daar verder ook voor een commentaar op moge hebben).quote:Vrijheid van geloof ligt inderdaad binnen de grondwet vastgelegd. Aan de totstandkoming van deze grondwet hebben, zoals je terecht opmerkt óók liberale inzichten hun steentje bijgedragen. Het liberalisme, socialisme, communisme, humanisme (en in zekere zin zelfs het nazisme) grijpen echter allemaal terug op de moreel-christelijke basiswaarden. Als je eens afzonderlijk naar de zedenwetgeving kijkt, zoals die binnen ons rechtsbestel wordt gehanteerd, dan kun je onmiskenbaar de moreel-christelijk invloed eruit aflezen.
De scheiding kerk en staat is in zekere zin slechts een scheiding van tafel en bed, terwijl men wel nog in hetzelfde huis woont! De christelijke politiek die thans onze sociaal-demokratie domineert is een treffend voorbeeld hoe religie, zij het via een achterdeurtje, de touwtjes in handen kan krijgen. Maar vergis je niet! Door de bank genomen is ook socialisme nog een ideologische voortzetting van een min of meer geseculariseerd christendom.
Ja, de sharia zal nooit ingevoerd worden, denk dat ze dat zelf ook niet willen, maar buiten de dingen die dus strikt verboden zijn, mogen zij, net zo goed als gereformeerden doen en laten wat ze willen. Waarbij bijv. ookm regelmatig zaken ter discussie gesteld dienen te worden. Zo ook bij onze protestants-gristelijke mannenbroeders van de SGP bijvoorbeeld. Verder blijf ik geloven dat er veel gematigde moslims in Westerse landen wonen die te samen in staat zullen zijn zich netjes aan de regels in een liberale democratie te houden en oppassende burgers te worden. Men zit alleen op dit moment nog in de fase van het leren fietsen (net zoals veel autochtonen trouwens) en dat gebeurt met vallen en opstaan.quote:In mijn optiek zou de politieke islam pas dezelfde aanspraken op de grondwet mogen maken, als ook de hier georganiseerde (meer) coservatieve moslims met hun religieuze kritiek zullen aanhaken, bij het onomkeerbaar proces van het secularisme. Maar het kan niet bestaan, dat naast dit ene, liberale en geseculariseerde stelsel van waarden en normen, er ook nog een appart en bovendien tamelijk afwijkend sub-stelsel van islamitische waarden en normen wordt goedgeheten.
Met absolute tolerantie bedoel ik dat bijvoorbeeld het besnijden van moslima's níet tolerant is (namelijk tegenover de moslima's) en dus niet mag en niet dat je maar tegenover over alles en iedereen tolerant moet zijn. Je dogma houdt (als Ryanesque zwakke relativist) nu in: wees tolerant tegenover iedereen die óók tolerant is. Dit is een beetje suf, aangezien er dan niets meer overblijft om tolerantie tegen te tonen, behalve mensen die het tóch wel met je eens zijn. Zo wordt tolerantie een leeg begrip; iets wat het mijns inziens ook is.quote:Op zondag 27 juni 2004 17:37 schreef Ryan3 het volgende:
Jij zegt nl. tolerantie is absoluut, maar dit zou inhouden dat het besnijden van moslima's mogelijk moet zijn en obviously moet dat niet mogelijk zijn. Het zou ook inhouden dat zeer extreme groeperingen gewoon hun gang mogen gaan en zoals ik al zei de liberale modelstaat van mij moet daar proportioneel op kunnen reageren. Tolerantie is dus niet absoluut net zo goed als geweldloosheid niet absoluut is.
Je historisch materialistische aanpak is een beetje eenzijdig, Ryan. Dat zie je al snel wanneer het overduidelijk absurd is om te stellen dat Al-Qa'ida emancipatoir zou zijn. Er bestaan ook andere motieven dan een gebrek aan middelen. Om maar even vaag te doen: behoeftebevrediging is het meest voorkomende denkkader, maar niet het enige. De macht van semantiek...quote:Op zondag 27 juni 2004 18:04 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, nou het belangrijkste gevaar lijkt mij de voedingsbodem waar groeperingen als Al-Queda op tieren. De verschijningsvormen zijn verschillend, maar zodra mensen om wat voor reden dan ook (maar vaak heeft dit met armoede en uitsluiting te maken) zich in het nauw gedreven voelen dan ontstaan er vormen van extremisme, die in wezen een emancipatoir doel nastreven. Het grootste gevaar van de nabije toekomst is dat de wereld in het globalisatie proces een structuur dreigt te vormen met nieuwe vormen van armoede en uitsluiting die nieuwe vormen van verzet zullen creëren. Al-Queda is daar een voorbeeld van.
[..]
Dank voor je uitvoerige reactie, maar het ademt doorheen alle poriën nog immer de geest van het weak relativism.quote:Op zondag 27 juni 2004 18:04 schreef Ryan3 het volgende:
Dat wij hierover binnen andere topics hebben gediscussieerd wordt niet ontkent, maar daarmee is nog niet een antwoord gegeven hoe je met de politieke islam binnen onze geseculariseerde samenleving wel of niet om moet gaan.quote:Waar de politieke Islam vandaan komt daarover is al in andere topics gediscussieerd hè. O.a. die topic van mij over Westers triomfalisme.
Ik bedoel te zeggen wat ik schrijf: Geert Mak's sociologische benadering van de sociaal-culturele kloof tussen de islam en het grotendeels geseculariseerde westen is er een. Om het proces dat hij beschrijft - de moderne stedeling versus de plattelandsbevolking - een universeel proces te noemen is wel aardig maar dat voegt in feite niets aan de discussie toe, en haalt de islam ook niet uit haar 'achtergestelde' positie. Het feit alleen al dat hij met het 'mobiliteitsprincipe' op de proppen komt, en dat terugvertaald naar de opkomst van de fietsende Nederlander, geeft maar al te duidelijk Mak's kleinschalige benadering van dit wereldwijde probleem aan. Het mag misschien wel wat aardige aanknopingspunten bieden m.b.t. tot de Nederlandse situatie rondom het multiculturalisatieproces, maar een bepaalde kneuterigheid, benepenheid en vooral bagattellisering van het multicultureel dilemma kan met deze benadering niet worden ontkent.quote:
Nee, ik denk niet dat Mak gekenschetst kan worden als petit-bourgeoisie, als je dat bedoelt. Hij verlegt de discussie over zogenaamd twee wezensvreemde entiteiten (Westen en Islam), naar een sociologisch proces dat je bijna universeel kunt noemen. Hierdoor wordt het hanteerbaar.
Dus de aanslagen die door het moslimfundamentalisme worden gepleegd hebben een emancipatoir karakter??? - je zal er maar het slachtoffer van zijn, en dan deze links-progressieve humbug als historische rechtvaardiging voor het terrorisme voorgegeschoteld krijgen! Wat het verschil tussen arm en rijk betreft het volgende; lees eens het boek 'Amerika en de wereld" van Walter Russel Mead. M.b.t. het probleen van arm versus rijk een kort citaat:quote:
Ja, nou het belangrijkste gevaar lijkt mij de voedingsbodem waar groeperingen als Al-Queda op tieren. De verschijningsvormen zijn verschillend, maar zodra mensen om wat voor reden dan ook (maar vaak heeft dit met armoede en uitsluiting te maken) zich in het nauw gedreven voelen dan ontstaan er vormen van extremisme, die in wezen een emancipatoir doel nastreven.
Ik blijf met jou van mening verschillen in jouw opvatting dat de Al-Queda in het bijzonder, en het 'Arabisch fascisme' in het algemeen voortkomen uit armoede. Maar misschien bedoel je wel specifiek een vorm van geestelijke armoede waneer je in die context naar Al-Queda verwijst???quote:
Het grootste gevaar van de nabije toekomst is dat de wereld in het globalisatie proces een structuur dreigt te vormen met nieuwe vormen van armoede en uitsluiting die nieuwe vormen van verzet zullen creëren. Al-Queda is daar een voorbeeld van.
De optie van het toepassen van geweld is inherent aan om het even welke moraal, tenzij je vrijwillig aan het kruis wenst te belanden. De overgang die jij schetst van een tamelijk willekeurige gemeenschapsmoraal naar de modernere variant van (amorele???) geweldsmonopolies is subjectief, en lijkt me bovendien wel erg geschraagd door post-marxistische sentimenten. Het is de berustingsmoraal van de oude, sociaal-democratische Europeaan die wanhopig op zoek is naar een (symbolische) vijand, maar die hij vervolgens niet in de duistere wereld zoekt, maar juist hier binnen zijn eigen, (westerse) beschavingsorde.quote:Moraal en wet zijn in principe hetzelfde. Dwz in de tijd dat er nog geen moderne staten met een geweldsmonopolie aanwezig waren, waren er wel mensen die een samenleving tot stand dienden te brengen en daaruit komt de moraal voort.
Kun jij aangeven waarom jij denkt dat ze (wie is ze ???) dat zelf ook niet willen. Temeer daar bepaalde ontwikkelingen juist het tegenovergestelde van jouw (subjectief) verwachtingspatoon aantonen. Er is wel degelijk een brede islamitische stroming die er voor ijvert de islam en de sharia binnen de verschillende westerse culturen ingang te verschaffen - en dat gaat niet bepaald zonder ideologisch en psychologisch geweld gepaard. Maar als jij daar je ogen voor wenst te sluiten, omdat zulke tendensen op lokaal niveau door jou niet zo worden ervaren, dan verklaart dat meteen, waarom je in een grotere context, voor de concrete bedreiging die van de politieke islam wereldwijd uitgaat geen, of slechts een zeer eenzijdig blik hebt.quote:
De bijbel, de thora, de koran zijn niets anders dan wetboeken, met nog wat 0ntologie om de aanspraken te rechtvaardigen. Daarin herken je een zekere vorm van utilitairisme. Gij zult niet doden of behandel je naaste zoals jezelf behandeld wilt worden. Is dat nou typisch christelijk/joods/Islamitisch of gewoon utlitair??? Ik denk dat laatste en in zoverre schuilen in bepaalde onderdelen van onze wetgeving christelijke zaken. Maar die zijn dus niet specifiek christelijk, maar gewoon utilitair (wat Nietzsche daar verder ook voor een commentaar op moge hebben).
[/quote} Ik bemerk, zij het via een omweg, dat je redelijk overeenstemt met mijn opvattingen hieromtrent. Ik snap echter niet waarom je de verleiding niet kunt weerstaan, zonder dat daar een direkte aanleiding toe is, mijn opvattingen dienaangaande ietwat insinuerend aan de filosoof Nietzsche te koppelen. Kun je dan echt niet het verschil bemerken tussen mijn opvattingen en die van hem, en zo nee, geef dan ook eens aan waar de gelijkenis die jij maakt dan op gebaseerd is![quote]
Ja, de sharia zal nooit ingevoerd worden, denk dat ze dat zelf ook niet willen,
Dat is in wezen een schijnargument. Immers de SGP heeft wél trouw gezworen aan de grondwet, dit in tegenstelling tot de politieke islam en het 'Arabisch fascisme', dat zich onder geen beding aan een (geseculariseerde) liberale grondwet wenst te onderwerpen. En het is juist deze ideologische dubbelheid van de politiek millitante islam die de kern van de bedreiging vormt, en die de grondvesten van de verschillende (westerse) rechtstaten systematisch ondergraven.quote:maar buiten de dingen die dus strikt verboden zijn, mogen zij, net zo goed als gereformeerden doen en laten wat ze willen. Waarbij bijv. ookm regelmatig zaken ter discussie gesteld dienen te worden. Zo ook bij onze protestants-gristelijke mannenbroeders van de SGP bijvoorbeeld.
Op een ouwe fiets moet je het leren nietwaar? Nogmaals hoe naïef, en illustratief voor jouw insteek. Het neigt wederom naar een groteske trivialisering, waarmee je als goedige fantast de rol die de allochtoon binnen jouw eigen fantasie inneemt, louter op dezelfde projecteert. Maar hoe je het ook tot quasi gemoedelijke, welhaast dorpse proporties wenst te reduceren, de dreiging die wereldwijd van de politieke islam uitgaat is wel degelijk een reëel probleem, dat je niet zomaar met wat willekeurige sociologische en links-progressieve opbouwmodelletjes onder de tafel kunt schuiven.quote:Men zit alleen op dit moment nog in de fase van het leren fietsen (net zoals veel autochtonen trouwens) en dat gebeurt met vallen en opstaan.
Ik heb naast deze terloopse verwijzing naar Mead, ook nog heel wat andere facetten aangekaart. Het zou me van je tegenvallen als je selectief slechts dit facet eruit licht. Dat is een zwak verweer, en ik beschouw dat ook niet als een volwaardige discussie. Het verwordt zoals Berserker zegt tot wollige semantiek. En als je dan toch al zo zwartgallig bent over het liberale democratiseringsproces, geef dan zelf eens aan op welke wijze, jij welvaart en vrijheid voor de Derde Wereld wilt realiseren. Door het plegen van aanslagen soms??? Dream on!!! Het post-marxistische sentiment dat ik bij sommige van jouw opvatingen tegenkom noem ik niet per definitie onrealistisch, maar het getuigt wel van een irrationele wereldvreemdheid. Natuurlijk kun je heel eenzijdig de negatieve aspecten opsommen die aan om het even welk systeem zullen kleven, en in feite doe jij niets anders; maar de discussie met jou verzandt hierdoor uiteindelijk wel tot een inspiratieloze, slaapverwekkende schijnvertoning, en bovendien biedt zo'n ideologisch 'verkrampte' benadering geen enkele oplossing voor de problemen van deze wereld - maar dat terzijde!...quote:Op maandag 28 juni 2004 00:39 schreef Ryan3 het volgende:
Even korte reactie, morgen uitgebreider. Kijk jij mag dat liberale verhaal zien als progressieve prietpraat, al dat geouwehoer over een nieuwe wereldeconomie van zo'n Mead zie ik als niets anders dan propaganda voor de corporate industry, die, zoveel is duidelijk, de liberale democratie met zijn special interests juist ondermijnt. Waar zij zich in de Derde Wereld vestigen is dat niet om welvaart te brengen, maar om te profiteren van de lage salarissen, zonodig zetten ze kinderen aan de arbeid, als dat nog een paar dollar per uur uitspaart. En waar in die landen hogeropgeleide arbeid vereist wordt, drukken ze de hogeropgeleide banen in het Westen uit de markt, maar leidt dit in de Derde Wereldlanden niet tot een andere liberalere structuur. Het is niet nieuw, het is oud en wat jij post-marxisme noemt, noem ik gewoon een realistische vaststelling. Het is een sausje van de American Dream maar dan op wereldschaal.
Voordat we ten strijde trekken om de vijand uit te roeien, laten we dan eerst vaststellen hoe groot die dreiging is en wie die vijand is.quote:Op maandag 28 juni 2004 00:19 schreef lucida het volgende:
Op een ouwe fiets moet je het leren nietwaar? Nogmaals hoe naïef, en illustratief voor jouw insteek. Het neigt wederom naar een groteske trivialisering, waarmee je als goedige fantast de rol die de allochtoon binnen jouw eigen fantasie inneemt, louter op dezelfde projecteert. Maar hoe je het ook tot quasi gemoedelijke, welhaast dorpse proporties wenst te reduceren, de dreiging die wereldwijd van de politieke islam uitgaat is wel degelijk een reëel probleem, dat je niet zomaar met wat willekeurige sociologische en links-progressieve opbouwmodelletjes onder de tafel kunt schuiven.
Blijf lurken... dit moet je gewoon niet doen.quote:Op maandag 28 juni 2004 01:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Lange post + Tja, geef mij dan maar X-Ray..die is veel openlijker in zijn bekrompenheid en eng chauvinisme.
Jij doet ontzettend je best die te verpakken in abstracties die interessant filosofies moeten lijken.
Correct..quote:Op maandag 28 juni 2004 01:59 schreef thumb-bolt-on het volgende:
Blijf lurken... dit moet je gewoon niet doen..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |