Die kutmoslims beweren precies hetzelfde over ons, whats your point?quote:Op woensdag 31 maart 2004 01:43 schreef Ryan3 het volgende:
AIVD meldde dat uitlatingen van opinileiders zoals Cliteur er de oorzaak van zijn dat jonge moslims in de armen worden gedreven van moslimfundamentalisten. Het is zelfs voor de apologeten van Cliteur niet moeilijk je in te leven in een jonge moslim in die de hele dag te horen krijgt dat alles waar hij, zijn familie en zijn voorvaderen voor staan achterlijk en minderwaardig is aan de Westerse beschaving.
In werkelijkheid weet ik niet of veel mensen zich bedreigd voelen. Het heeft er schijn van dat het wel zo is. Hier op Fok! althans.quote:Op woensdag 31 maart 2004 02:00 schreef aphx het volgende:
Ok. Allereerst, zegt men wel eens dat je teveel nadenkt? Respect
Mijn gedachtes:
quote:Iig kunnen we concluderen dat veel Westerlingen zich bedreigd voelen en bang zijn voor bijv. een overname van hun beschaving door moslims
Westerlingen voelen zich over het algemeen niet bedreigd denk ik. Waarom zouden we? We drinken er geen biertje minder en leiden geen honger en ondanks alle huidige technieken blijft het echte wereldje klein. Misschien wel kleiner dan die van "de moslim".
Cliteur is een verpersoonlijking van bepaalde ideeen, net als PF dat misschien wel was. Ik juich alle discussie toe, laat men er maar over nadenken, zolang men maar probeert zelf na te denken.
Over de zogenaamde superioriteit van onze cultuur durf ik geen uitspraak te doen, ik ben er te erg door beinvloed, natuurlijk klinken onze waarden zoals hierboven opgesomt zeer logisch en rechtvaardig, maar wie zijn wij om te bepalen wat goed of slecht is?
Cliteur doet een oprechte poging duidelijkheden te verschaffen, doch zijn meningen zijn uiterst subjectief m.i.
Vlens, ik heb helaas al een schatje hè.quote:Op woensdag 31 maart 2004 02:20 schreef Vlens_de_Vos het volgende:
Ryan!.
?
Exactly. En wie zijn de moslims om te bepalen wat goed of slecht is.quote:Op woensdag 31 maart 2004 02:00 schreef aphx het volgende:
..... maar wie zijn wij om te bepalen wat goed of slecht is?
Over het doorgeschoten triomfalisme gaat dit. Ik wilde er nog 1 en ander aankoppelen, maar dan werd de text te groot. Triomfalisme sluit de ogen voor allerlei vormen van zelfkritiek. Waarom is het fundamentalisme ontstaan??? In eerste instantie als uitkomst van het moderne imperialisme en de situatie na WO1. Door de invloed van het westen dus. Tegenwoordig krijgt het impulsen door de globalisering/liberalisering die niet alleen zorgt voor de toevloed van asielzoekers, maar ook de regionale verschillen ipv te verkleinen juist lijkt te vergroten. Verder zijn wij in staat als ons systeem dus zo goed werkt, dit te exporteren? Nou blijkbaar toch niet of alleen als er wat aan te verdienen valt voor ons. Het succesvol verspreiden van de seculiere samenleving mislukt vaak, omdat de (economische) basisvoorwaarden die ook voor het westen gold ontbreken...quote:Op woensdag 31 maart 2004 02:53 schreef Tropos het volgende:
Ryan: waar wil je het nu over hebben in je topic? Over 'triomfalisme' of over globalisering of over liberalisering? Het lijken mij heel verschillende discussies? Globalisering herkennen we op deze schaal niet uit het verleden. 'Triomfalisme' en liberalisering daarentegen zijn zo oud als (misschien wel) Europa (krijg je toch een beetje gelijk) oud is, maar kennen beide een zeer verschillende uitkomst.
We hebben het over het moderne Islamitisch fundamentalisme, de worstels daarvan liggen na WO1. Uiteraard heb je allerlei vormen van fundamentalisme in bijna alle religies en politieke stromingen.quote:Op woensdag 31 maart 2004 03:18 schreef Tropos het volgende:
Het fundalisme is helemaal niet de laatste jaren ontstaan. Wat een onzin om dat alleen in de 20ste of 21ste eeuw te plaatsen. Dat bestond al lang. Door onze educatie lijkt het misschien alleen in Europa (en later VS) te bestaan, maar Japen kende hetzelfde honderden jaren geleden.
Bovendien kan je globalisering niet gelijk stellen aan liberalisering; kijk naar ons eigen land 300 jaar geleden en de VS slechts 80 jaar geleden.
Het ontstond, ik meen, eerst na WO1 toen de heilige plaatsen onder geallieerd bestuur kwamen. Van toen loopt er een lijn rechtstreeks naar nu. Het typische is dat de Islam van oorsprong in het geheel niet afwijzend stond tegenover het Westen. Niet in het toen nog kalifaat Egypte in het eerste deel van de 19de eeuw, niet in het Turkije van AtaTürk, niet na WO2 in landen als Afghanistan, Iran, Irak en het Egypte van Sadat. Door idd vooral door de politiek van de VS tijdens de koude oorlog en zelfs nog onder Jimmy Carter, die humanisme hoog in het vaandel droeg: het rücksichtslos achter de vaak corrupte regimes/dictaturen staan, heeft het fundamentalisme een belangrijke impuls gekregen. Geld verdienen met het bestaande regime was belangrijker dan de verspreiding van onze Westerse waarden, waar wij zo prat op gingen. Uiteraard vormde de instelling van de theocratie van Khomeiny de belangrijkste impuls voor het zelfbewustzijn van het fundamentalisme en werd het virulent toen de Sovjetunie in dat zelfde jaar Afghanistan binnenviel. Ergens zou je deze twee gebeurtenissen, dus Khomeiny en Afghanistan als de belangrijkste herijkings punten kunnen zien voor het tegenwoordige Islamitische fundamentalisme.quote:Op woensdag 31 maart 2004 03:28 schreef Megumi het volgende:
Het moderne Islamitisch fundamentalisme is een reactie op het westers imperialisme wat door de Vs wordt gebezigt. Ik vindt dat je de huidige VS aardig kan koppelen aan de begin jaren van de Romeinse republiek. Een jong rijk wat zijn grenzen aan het verkennen is.
Dat is dus de vraag. Globalisering zou gepaard moeten gaan aan de verspreiding van onze Westerse waarden dan, maar dat gebeurt niet. Doordat in de rest van de wereld de profit van de liberalisering niet ten goede komt aan de gehele bevolking, kan er niet een zelfbewuste middenlaag, vooralsnog, ontstaan die dezelfde rechten opeist als de middenklassen hier deden en aldus de democratie e.d. naderbij brengen. Dit zorgt ervoor dat ondanks economische ontwikkeling de stroom van asielzoekers/gelukszoekers naar het Westen toeneemt. En de bedreiging van bijv. het Islamitisch fundamentalisme, dat bestaat voor een belangrijk deel dankzij armoede, niet geringer wordt. Alleen als in bijv. Islamitische landen sprake zal zijn van een economische ontwikkeling waardoor een middenklasse ontstaat die rechten eist, zullen die regimes veranderen en zal welvaart beter verdeeld kunnen worden en de voedingsbodem voor fundamentalisme kunnen afnemen en ook onze gevoelens van angst voor een clash of civilizations. Vooralsnog zit het economische systeem dat het Westen oplegt aan de wereld zo in elkaar dat men liever de snelle winst neemt, en dus niets doet aan de economische ontwikkeling van Derde Wereldlanden, dan, zoals de VOC eertijds deed, nu genoegen nemen met minder en op de lange termijn veel grotere winst, voor iedereen...quote:Op woensdag 31 maart 2004 03:35 schreef Tropos het volgende:
Aldus blijkt het fundamentalisme een kleine tegenslag in de globaliserings-oorlog die we nu kennen. Kent elke oorlog geen slachtoffers? En is Cliteur nou echt een verlies in die oorlog?
Of kunnen we misschien beter niet over globalisering praten? Maar beter over een Global Village?
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar je kan het begin ook het Palastijns en Isreal conflict noemen. En de oorlog in Libanon.quote:Op woensdag 31 maart 2004 03:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
<knip>
Ergens zou je deze twee gebeurtenissen, dus Khomeiny en Afghanistan als de belangrijkste herijkings punten kunnen zien voor het tegenwoordige Islamitische fundamentalisme.
Ja, dat is een conflict dat dus ook ontstaat nadat het Osmaanse rijk ten onder is gegaan (door WO1), Engeland het er voor het zeggen krijgt en de Balfour declaration. Is dus rond dezelfde tijd dat de heilige plaatsen in handen komen van het Westen (ook weer doordat Osmaanse rijk ineenstort). Die heilige plaatsen, goes without saying, zijn erg belangrijk en deze in handen van ongelovigen vormde het begin van het moderne fundamentalisme.quote:Op woensdag 31 maart 2004 03:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar je kan het begin ook het Palastijns en Isreal conflict noemen. En de oorlog in Libanon.
Oorlog in Libanon 1975 en 1982 hebben idd er ook toegedaan... Voor het zelfbewustzijn echter waren twee genoemde gebeurtenissen van grotere waarde. De val van de Sjah en de verzetsstrijders van de Mujehaddin, die typisch Koude Oorlog, gesteund werden door de VS. Ook dhr. Laden heeft in dit conflict zijn politieke en religieuze volwassenheid beleefd.quote:Op woensdag 31 maart 2004 03:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar je kan het begin ook het Palastijns en Isreal conflict noemen. En de oorlog in Libanon.
Steun aan de Mujehaddin kwam voort uit het Koude Oorlog denken idd en dat ging idd om het veilig stellen van de eigen normen en waarden, onder een kernwapenparaplu als ultieme waarborg voor die veiligheid.quote:Op woensdag 31 maart 2004 03:58 schreef Tropos het volgende:
Dus aan de ene kant zien we Amerikaanse steun aan de Afghaanse fundamentalistische Islam en aan de andere kant zien we oorlog van de Amerikanen met de Iraanse fundamentalistische Islam.
Dat gaat niet om triomfalisme. Het gaat ook niet om het westerse imperialisme.
Het gaat om het zeker stellen van eigen waarden en normen in eigen huis. Het is navel staren van de VS, alleen dan met een rare twist die het navel staren alleen mogelijk maakt als je alle andere ideeën buiten houdt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |