Ik ookquote:Op zaterdag 29 mei 2004 15:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Mocht ik ooit tijd vinden ga ik het zeker proberen
In dit geval wil ik dus al aangeven:quote:Op zaterdag 29 mei 2004 16:29 schreef Maikuuul het volgende:
Lol ik snap dr nix vanheb het wel gedload daarnet ff die trial maar hoe moetje dan een spel maken ? ik snap dr nix van en van die tutorial staat niet es waar je moet klikken etc
Daar noem je meteen ook iets. Ik krijg echt de rillingen van pointers. Machtige dingen, verdomd irritant om mee te werken.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 16:32 schreef Fliepke het volgende:
Haha, maikuuul denk je nu echt dat je "even" een spel maakt, zodra je mij kunt uitleggen hoe pointers werken en je hebt eens een echt gewoon programma gemaakt, dan wil ik wel meer van je horen.
daardoor ben ik een beetje afgehaakt bij mijn c++ cursus.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 16:34 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Daar noem je meteen ook iets. Ik krijg echt de rillingen van pointers. Machtige dingen, verdomd irritant om mee te werken.
De truuk is om ze gewoon veel te gebruiken. En lekker boeiend als je PC 2 of 3 keer over zijn nek gaatquote:Op zaterdag 29 mei 2004 16:37 schreef Fliepke het volgende:
[..]
daardoor ben ik een beetje afgehaakt bij mijn c++ cursus.
Ik moet gewoon nog WEKEN inhalen, alleen omdat ik die pointers zo eng vond, en even geen zin had om me erin te verdiepen...
Ik wil er iedere keer aan beginnen, maar ik doe het niet, ik voel me zo'n ontzettende null-pointer.
Er is een reden dat die boeken zo 'moeilijk' beginnen en dat is gewoon het feit dat je de beginnende programmeur netjes leert omgaan met het Object Georienteerd programmeren in C++. Zodat de programmeur dadelijk niet janked zijn boek wegpleurd bij onderwerpen als Polymorfisme. Dat de programmeur dadelijk het verschil weet tussen een klasse en een object etc....quote:Op zaterdag 29 mei 2004 17:14 schreef Keromane69 het volgende:
@ de criticasters, willen jullie wel even lezen?
Het is een introductie die zelfs voor absolute leken geschikt is. Kennismaking met de programmeertaal die wordt gebruikt in de (game)studio's. Niets meer niets minder. C++ is geen klik-klik-klaar meuk zoals VB. Complexer dan dat, maar het geeft veel meer vrijheid en de basis van C++ is niet zo ingewikkeld als dat het lijkt. Wie geinteresseerd is kan met die links goed van start.
Zelfs de grootste game makers zijn ooit begonnen met een simpel 'hello world'. Deze cursus leert je op een bijzonder leesbare manier de basis van C++ en laat je zien waar je verder moet zoeken om complexere zaken voor elkaar te krijgen. Dat heb ik ook letterlijk zo gezegd.
Wat betreft het buiten beschouwing laten van libraries (geef mensen die zelfs nog nooit van C++ hebben gehoord even een break zeg!): wie de links volgt en z'n geinteresserde ogen een heel klein beetje de kost geeft komt ook deze dingen tegen. Bruikbaar zelfs. Ik -als complete n00b wat C++ betreft- had gisteren in een half uurtje voor elkaar om een 'windows applicatie' te produceren met wat bewegende geometerische figuren in allerlei kleurverlopen. 'Goh, wat ingewikkeld.' dacht ik nog: je include de juiste libraries, je roept de functies aan in begrijpelijke 'commando's' die onderhand exact lijken op gelikte instructies zoals bijv. in MM Lingo , en het resultaat wordt vlamsnel gegenereerd.
Nou, met een beetje gevoel voor programmeren en een beetje fantasie heb je die PONG zo voor elkaar hoor. En ja, programmeer ervaring moet je opdoen. Maar dat kan alleen als je uberhaupt ergens begint. Of niet soms?
Wil je 'lui' programmeren zonder al teveel na te denken moet je een tool gebruiken als Macromedia Lingo. Leuke resultaten, heel flexibel, maar je bent altijd afhankelijk van de interpretatie van anderen. En je leert niet wat er nu werkelijk achter de schermen gebeurt. Wil je er echt induiken dan moet je naar C++ kijken. Ben je geinteresseerd dan zijn die links maak je een mooie, volledige start. Niets meer en niets minder.
Nou ik weet dat in Nijmegen bij zowel informatica en informatiekunde niemand meer een "oude" programmeertaal geleerd krijgt. C++, JAVA, clean, zijn de enige talen die er gegeven worden.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:16 schreef Anthraxx het volgende:
Dat is dan ook DE reden dat ze die relatief oudere talen nog gewoon geven op een opleiding.
Ik heb niet echt een echte Informatica opleiding gekregen maar ik ben begonnen met Assembler, daarna Pascal en dan C. Het Assembler was meer om te laten zien hoe een computer werkt. Niet echt veel boeiende dingen. Nog net een 'JE' (Jump If Equal) of 'JNE' (Jump If Not Equal) instructie meegemaakt.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:24 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Nou ik weet dat in Nijmegen bij zowel informatica en informatiekunde niemand meer een "oude" programmeertaal geleerd krijgt. C++, JAVA, clean, zijn de enige talen die er gegeven worden.
We zijn in C++ gewoon begonnen met imperatief te programmeren, en pas later is de object orientatie erbij gekomen, ik weet niet precies hoe dit zit bij informatica tegenwoordig, maar volgens mij doen die hetzelfde maar dan sneller.
Gelukkig is C++ niet mijn dingquote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:47 schreef HenryHill het volgende:
En voor iedereen die denkt dat de 'pointer' het grote probleem is.... duik eens in templates zoals bijv. de STL die gebruikt
Dit topic gaat overigens nergens over, het slaat zijn doel compleet mis. Of TS moet ff nieuwe post maken met als titel: "C++ voor beginners", maar met games maken heeft het zoals vele al met mij zeiden niets te maken en komt er veel meer bij kijken.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 20:02 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Gelukkig is C++ niet mijn dingIk blijf bij C voor het echte werk en Delphi voor het Object Georienteerd werk
![]()
It's all about object oriented programming tegenwoordig. Je begint met iets als simpels als HTML of zo, al snel volgt JAVA en daarna komen zaken als C, Delphi vervolgt door C++ en talen als Clean.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:24 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Nou ik weet dat in Nijmegen bij zowel informatica en informatiekunde niemand meer een "oude" programmeertaal geleerd krijgt. C++, JAVA, clean, zijn de enige talen die er gegeven worden.
We zijn in C++ gewoon begonnen met imperatief te programmeren, en pas later is de object orientatie erbij gekomen, ik weet niet precies hoe dit zit bij informatica tegenwoordig, maar volgens mij doen die hetzelfde maar dan sneller.
Je hebt hier mee de basis van games programming onderuit gehaald he, het is maar dat je het weet. Je leert dingen als eXtreme Programming, Data Structures, Logische Automaten en Design Patterns niets voor niets. Die worden altijd en overal toegepast en al helemaal in games.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 19:07 schreef Keromane69 het volgende:
Ik werd gillend gek op de opleiding mbt programmeren. Allerlei mooie theorieen kwamen langs maar je kon er niets mee. Ja toch: opzij zetten en je gezonde verstand gebruiken. 'Wat wil ik en hoe bereik ik het.' Never mind, ik ben dit topic begonnen om geinteresseerden in de techniek achter games een handreiking te doen. Een start. En ik ben de laatste die mensen aanraadt om eerst blokfluitles te nemen. Het intellect en talent van mensen wordt nogal eens onderschat.
Dat is inderdaad goddelijk. En met C# 2.0 wordt het alleen nog maar beter.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 21:56 schreef existenz het volgende:
[..]
Ik blijf overigens gewoon bij c# voor Object Georienteerd werk
Nee, zoals al vele hebben aangegeven, bij games programmeren komt veel en veel meer kijken dan wat jij zegt.quote:Op zondag 30 mei 2004 02:50 schreef Keromane69 het volgende:
@Extinze: intro tot programmeren = intro tot games programmeren.
Daarom crasht bij niemand zo vaak z'n PC als bij programmeurs.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 16:48 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
En lekker boeiend als je PC 2 of 3 keer over zijn nek gaat![]()
Norton Ghost is your friendquote:Op zondag 30 mei 2004 11:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daarom crasht bij niemand zo vaak z'n PC als bij programmeurs.
Zucht.quote:Op zondag 30 mei 2004 11:00 schreef existenz het volgende:
[..]
Nee, zoals al vele hebben aangegeven, bij games programmeren komt veel en veel meer kijken dan wat jij zegt.
C++ is geen taal voor beginners vanwege alle pointers, lijsten en een moeilijke graard voor object georienteerd werk. Begin met basic of iets dergelijks, dat is simpel. Game Development Kits valt niet onder programmeren, maar gewoon onder sleep en pleur werk. JAVA is wel degelijk een taal waar ook beginners mee overweg kunnen en relatief simpel om daar snel al redelijk wat in te maken. Ook worden er zeer veel games gemaakt in Java.quote:Op zondag 30 mei 2004 12:28 schreef Keromane69 het volgende:
[..]
Zucht.
Ik heb het over een begin met programmeren. En dit is een begin. Ben je geinteresseerd en wil je kijken hoe commerciele games in elkaar zitten qua programmacode, ga eens te kijken naar C++. Niet naar java, lingo, pascal, basic, vbs, gameconstructionsetdeluxe, Fortran, LOGO, maar naar C++.
Inderdaad, maar dat heeft niets met games programming te maken zoals jij iedereen die niets van programmeren af weet laat vermoeden en dat hebben we je nu al 30x verteld. Wij raden alleen simpelere talen aan om mee te beginnen, maar iedereen zijn eigen manier natuurlijk.quote:Wat geef ik aan? Een tutorial die je in een begrijpelijke taal de basics uitlegt, een editor/compiler die heel handig werkt, allerlei libraries heeft, waarmee je die en nog veel meer opdrachten kunt uitvoeren. Bij de tutorial zitten kleine demo'tjes die laten zien hoe bijv. grafische dingen tot stand komen.
Wat een ontmoediging allemaal. Laat mensen zelf uitmaken of C++ te ingewikkeld voor ze is c.q. op welke manier ze kennis willen maken met echt programmeren ipv klik-klik-klaar?
Als je de basics van de taal hebt gezien, iets wat in vrij korte tijd kan en waarvoor je geen universitaire graad voor hoeft te hebben, dan kom je vanzelf bij vraagstukken hoe je moeilijkere functies zou moeten ontwerpen.
Flowcharts etc. werden niet uitgelegd in je tutorial zover ik kan zien en variabelen/source codes editen leer je niets van, zo kan zelfs mijn oma "programmeren".quote:Maar ook hoe je een groter project tot stand moet laten komen. Inclusief schematisch ontwerp, flowcharts en alle best practices. Niet omdat een wiseguy dat zegt maar omdat je zelf tegen die dingen aanloopt, mits je serieus bent. En mensen die het allemaal wel geloven? In de tussentijd kan het zomaar zijn dat je voor de lol in bestaande (open) sourcecodes met code/variabelen gaat stoeien om het resultaat te bekijken.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Ik leer op dit moment C++ op school en het is m'n eerste serieuze programmeertaal. En dat gaat eigenlijk best wel goed.quote:Op zondag 30 mei 2004 13:10 schreef existenz het volgende:
[..]
C++ is geen taal voor beginners vanwege alle pointers, lijsten en een moeilijke graard voor object georienteerd werk. Begin met basic of iets dergelijks, dat is simpel.
Inderdaad, maar ook jij hebt al een vorm van voorkennis opgedaan door midel van Visual Basic, JavaScript en PHP. Dit draagt er zeker aan bij ookal zul je het zelf in eerste instantie er niets van merken.quote:Op zondag 30 mei 2004 14:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik leer op dit moment C++ op school en het is m'n eerste serieuze programmeertaal. En dat gaat eigenlijk best wel goed.
Kheb hiervoor wel wat zelf geklust met o.a. VisualBasic, JavaScript en PHP, maar dat was meer het editten van bestaande dingen dan het zelf in elkaar zetten van programma's. Ik denk niet dat ik hier ook echt veel aan het gehad.
Maar nu ik op een goeie manier C++ leer, heb ik die talen ook al een stuk beter door.
Wat ik wil zeggen is dat als je er serieus mee aan de slag wil, C++ helemaal geen slechte taal is om mee te beginnen. Waarom zou je uberhaupt eerst iets doen wat makkelijker is? Even doorzetten zul je met elke taal moeten.
Je weet minstens hoe je logisch moet denken.quote:Op zondag 30 mei 2004 16:07 schreef existenz het volgende:
[..]
Inderdaad, maar ook jij hebt al een vorm van voorkennis opgedaan door midel van Visual Basic, JavaScript en PHP. Dit draagt er zeker aan bij ookal zul je het zelf in eerste instantie er niets van merken.
bron: http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/tut1-1.htmlquote:#include <iostream.h>
int main ()
{
cout << "Hello World!";
return 0;
}
Jammer dat die tutorial, net als vele andere tutorials out there, achterloopt.quote:#include <iostream>
using namespace std;
int main ()
{
cout << "Hello World!";
return 0;
}
quote:As C++ evolved, different compiler vendors chose different extensions for file names. In addition, various operating systems have different restrictions on file names, in particular on name length. These issues caused source code portability problems. To smooth over these rough edges, the standard uses a format that allows file names longer than the notorious eight characters and eliminates the extension. For example, instead of the old style of including iostream.h, which looks like this:
#include <iostream.h>
you can now write:
#include <iostream>
The translator can implement the include statements in a way that suits the needs of that particular compiler and operating system, if necessary truncating the name and adding an extension. Of course, you can also copy the headers given you by your compiler vendor to ones without extensions if you want to use this style before a vendor has provided support for it.
Ik merk eerlijk gezegd eerder dat ik nu meer van VB, JS en PHP snap dan dat ik er wat aan heb bij m'n C++ dingen.quote:Op zondag 30 mei 2004 16:07 schreef existenz het volgende:
[..]
Inderdaad, maar ook jij hebt al een vorm van voorkennis opgedaan door midel van Visual Basic, JavaScript en PHP. Dit draagt er zeker aan bij ookal zul je het zelf in eerste instantie er niets van merken.
Geldt andersom ook welquote:Op zondag 30 mei 2004 16:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik merk eerlijk gezegd eerder dat ik nu meer van VB, JS en PHP snap dan dat ik er wat aan heb bij m'n C++ dingen.
Checkquote:Op zondag 30 mei 2004 11:03 schreef Tijn het volgende:
Daarom crasht bij niemand zo vaak z'n PC als bij programmeurs.
Ach, onder Delphi crasht de ontwikkelomgeving minstens 1 keer per dag. Helaas is Windows nog wel zo stabiel om niet mee te gaan.quote:Op zondag 30 mei 2004 18:09 schreef Litpho het volgende:
[..]
Check.
Delphi is dan ook nog wel een redelijk veilige omgeving. Als je in C++ met je pointers zit te kutten heb je soms geen idee wat je per ongeluk uitleest of overschrijftquote:Op zondag 30 mei 2004 18:16 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ach, onder Delphi crasht de ontwikkelomgeving minstens 1 keer per dag. Helaas is Windows nog wel zo stabiel om niet mee te gaan.
Onderschat Delphi niet. Daar heb je ook pointers en ook ik maak er gebruik van. Het wordt wel door Borland afgeraden btwquote:Op zondag 30 mei 2004 18:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Delphi is dan ook nog wel een redelijk veilige omgeving. Als je in C++ met je pointers zit te kutten heb je soms geen idee wat je per ongeluk uitleest of overschrijft
Delphi heb ik nou werkelijk nog *nooit* laten crashen... hoewel, directdraw onder delphi zuigdequote:Op zondag 30 mei 2004 18:19 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Onderschat Delphi niet. Daar heb je ook pointers en ook ik maak er gebruik van. Het wordt wel door Borland afgeraden btw
C++ is inderdaad dé aangewezen taal voor multi-platform (Windows, MacOS etc) of professionele en games en de echt serieuze projecten e.d.quote:Op woensdag 14 juli 2004 03:43 schreef Vamp1337 het volgende:
Reactie op alle mensen die van mening zijn dat je beter met andere "talen" kunt beginnen; kom maar op met die goede, duidelijke editors & tutorials!
Ik denk dat je beter JAVA voor cross-platform kan nemen... maar wanneer je echt snelle en compacte applicaties wilt schrijven die niet al te afhankelijk zijn van een ander framework (ik noem .NET...) dan is C++ ideaal.quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:59 schreef BdR het volgende:
C++ is inderdaad dé aangewezen taal voor multi-platform (Windows, MacOS etc) of professionele en games en de echt serieuze projecten e.d.
quote:procedure iets;
var
count,count:integer;
begin
sum := 0;
for count := 1 to 100 do
sum := sum + count;
end;
C# begin ik maar niet over...quote:void iets()
{
int count,sum = 0;
for(count = 1;count < 100;count++)
sum += count;
}
Oh, vergeet dat dan niet tegen die lui van Triumph Studios te vertellen,quote:Op donderdag 15 juli 2004 14:12 schreef Najra het volgende:
Ok gaat het om programmeren leren dan kan men dat eindeloze geneuzel over cross platform e.d gaan beginnen. Maar het gaat hier om game programmeren dus dan is een verdere discussie over de taal niet aan de orde. Dat is C++ of anders gebruik je niet de industrie standaard.
Einde discussie.
Ja heel fijn. Je hebt moeite met lezen kennelijkquote:Op donderdag 15 juli 2004 21:24 schreef L.Denninger het volgende:
Oh, vergeet dat dan niet tegen die lui van Triumph Studios te vertellen,
die maken hun "Age of Wonders" games in Delphi.
quote:Dat is C++ of anders gebruik je niet de industrie standaard.
Einde discussie.
Mensen die proberen hun gelijk door te drukken door "einde discussie" te declameren negeer ik ook wel vaker. Zelfs al hebben ze gelijk, dan nog is dat niet echt een vriendelijke manier van discussiëren.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 00:54 schreef Najra het volgende:
Ja heel fijn. Je hebt moeite met lezen kennelijk
Och, jij kan vast goed lezen maar je hebt niet helemaal gelijkquote:Op vrijdag 16 juli 2004 00:54 schreef Najra het volgende:
[..]
Ja heel fijn. Je hebt moeite met lezen kennelijk
[..]
Ja maar kijk daar heb je weer een probleem van inzicht.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 10:11 schreef Litpho het volgende:
[..]
Mensen die proberen hun gelijk door te drukken door "einde discussie" te declameren negeer ik ook wel vaker. Zelfs al hebben ze gelijk, dan nog is dat niet echt een vriendelijke manier van discussiëren.
Ja sorry ik reageer nog slecht op onnozele betweterigheid.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 14:29 schreef L.Denninger het volgende:
oh jah, en je hebt een vrij onaangenaam karakter zo te merken
Welles, web-games worden het meest gespeeld - en niet in C++ gemaakt.quote:Op zaterdag 17 juli 2004 12:15 schreef Najra het volgende:
[..]
Ja maar kijk daar heb je weer een probleem van inzicht.
Er is geen discussie.
Zoals mensen die stellige beweringen doen en vervolgens ongelijk blijken te hebben ?quote:Ja sorry ik reageer nog slecht op onnozele betweterigheid.
Dit stond er nog niet voor de edit.quote:Op maandag 19 juli 2004 15:11 schreef L.Denninger het volgende:
Welles, web-games worden het meest gespeeld - en niet in C++ gemaakt.
Voor telefoons is Java ook best populair.
Console-games worden nog vaak genoeg in C gemaakt.
Zucht, hou je kop nou eens en lees zelf nou eerst eens even,quote:Op maandag 19 juli 2004 16:04 schreef Najra het volgende:
[..]
Dit stond er nog niet voor de edit.
Dit ontken ik dus ook helemaal niet. Het zal best dat voor gameboy e.d. nog een hoop bedrijven C gebruiken of zelfs alleen maar kunnen gebruiken.
Ik heb het over de standaard en dat is C++. Moeilijk hoor lezen.
Weer een edit.quote:Op maandag 19 juli 2004 16:08 schreef L.Denninger het volgende:
"ja maar dat is niet programmeren !"
Heb je wel eens met Director's lingo gewerkt ?
Da's behoorlijk programmeren hoor
Wie bedenkt er nou z'n eigen definitie van het woord "standaard" hier ?quote:Op maandag 19 juli 2004 16:12 schreef Najra het volgende:
Goh als we dan toch onze eigen standaard aan het bedenken zijn.
De standaard wordt bepaald door de spellen die het meeste geld opleveren.
Nou wat was de omzet van je flash spelletjes?
Jij blijft gewoon hardnekkig doornuilen alleen maar om je gelijk proberen te halen.
Joh, als dit jouw manier is om door het leven te gaan - prima, moet je zelf weten.quote:Op maandag 19 juli 2004 16:46 schreef Najra het volgende:
ik wil met veel slap gelul laten merken dat ik me niet laat weerhouden door mijn gebrek aan kennis van zaken en sociale vaardigheden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |