quote:Op vrijdag 28 mei 2004 10:43 schreef Rdveen het volgende:
De politie vindt de schietpartij sterk lijken op een liquidatie.
Hij heeft wel mazzel, zeg...quote:De moordaanslag gisteren in de hoofdstad op Gijs van Dam junior heeft de spanning in de Amsterdamse onderwereld weer doen oplaaien.
De 35-jarige zoon van een vroegere hasjhandelaar werd gistermorgen in Amsterdam-Buitenveldert onder vuur genomen toen hij voor zijn woning in de Willem van Weldammestraat in zijn grijze audi wilde stappen.
Een duopassagier van een motorrijder vuurde vijf kogels op hem af, die Van Dam jr. onder meer in zijn hoofd, been en borst troffen. Het slachtoffer werd zeer ernstig gewond naar het ziekenhuis afgevoerd en direct geopereerd. Volgens de politie verkeert hij niet in levensgevaar. Zijn vrouw en kindje, die eveneens in de auto zaten, bleven ongedeerd. De plegers van de aanslag wisten te ontkomen.
Die Van Dam jr werd op zijn 18e in 1985 nog een paar dagen ontvoerd door criminleen die waarschijnlijk een probleem hadden met zijn pa. De politie bevrijdde hem toen.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:25 schreef Rdveen het volgende:
Update 11:25
Slachtoffer was dit keer Gijs van Dam junior, de zoon van de vroegere hasjhandelaar Gijs van Dam senior.
jij bent echt neit goed bij je hoofd, mag ik je er evan aan helpen herinneren dat dit GEEN gta is?quote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:20 schreef RetepV het volgende:
Hey, dit doet me denken aan GTA:Vice City! Ik doe ook wel eens zulke dingen, vanuit een busje proberen de bestuurders van andere auto's overhoop te schieten!
Edit:
De politie moet ook echt niet die moordenaars gaan oppakken. Als ze dat wel doen, zullen ze vervangen worden door moordenaars met minder ervaring. Dan gaan er onschuldige omstanders geraakt worden omdat een onervaren moordenaar niet zijn line of fire checkt en het slachtoffer raakt met alles en iedereen die zich er achter bevindt. Dus pak die ervaren moordenaars nou niet op, dan blijft alles veilig.
Heeft hij ook een bijnaam?quote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:31 schreef Zander het volgende:
Het is ook niet de eerste keer, in december 2002 werd er ook al een aanslag op hem gepleegd:
[..]
Hij heeft wel mazzel, zeg...
Er zit wel wat in...quote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:33 schreef Guidoweb5 het volgende:
[..]
jij bent echt neit goed bij je hoofd, mag ik je er evan aan helpen herinneren dat dit GEEN gta is?
Minder ervaren killers hadden ongetwijfeld ook (per ongeluk) vrouw en kind geraakt. Als er goede professionele killers worden gebruikt, dan sterft meestal alleen het doelwit. Hoe minder ervaren en professioneel, hoe meer kans dat er omstanders geraakt worden.quote:Zijn vrouw en kindje, die eveneens in de auto zaten, bleven ongedeerd.
Hij was toch al invalide na de vorige aanslag?quote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:49 schreef R@b het volgende:
[afbeelding]
Hij ligt er nogal wezenloos bij. Een schot in je hoofd zal wel zo zijn gevolgen hebben, overleef je het, blijf je zwaar invalide zou ik denken.
Ja, maar kennelijk nog redelijk bij zijn verstand. Als het een kasplantje was geweest hadden ze hem niet nogmaals hoeven beschieten.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:51 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Hij was toch al invalide na de vorige aanslag?
Hij is overleden in het VU-ziekenhuis meldt NOS nieuws.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 12:00 schreef R@b het volgende:
Hij leeft nog, maar is in zeer kritieke toestand meldt het ANP.
quote:Man geliquideerd in Zandvoort 28-05-'04
Op het Ing. Friedhoffplein in Zandvoort is vanochtend om 9.45 uur Gijs van Dam jr. neergeschoten. Hij overleed enkele uren later in het ziekenhuis. Net als zijn vader had hij nauwe banden met de drugswereld. Het gaat waarschijnlijk om een poging tot liquidatie.
Van Dam zat in een auto toen hij door een man werd neergeschoten. De dader ging er met iemand anders vandoor in een auto, die brandend in de buurt is teruggevonden. De politie is een klopjacht op de dader begonnen, waarbij een helikopter is ingezet.
Het slachtoffer werd in kritieke toestand overgebracht naar het VU-ziekenhuis in Amsterdam, waar hij enkele uren na de aanslag overleed.
Ontvoering
Gijs van Dam was al eerder slachtoffer van een moordpoging. In december 2002 was er een aanslag op hem in Amsterdam-Buitenveldert. Hij raakte zwaargewond en zat sindsdien in een rolstoel.
Toen hij 18 was is hij ontvoerd geweest. Er werden toen miljoenen van zijn vader geëist. Die was rijk geworden in de hasjhandel en had nauwe contacten met criminelen als de Heinekenontvoerders. Gijs van Dam junior kon worden bevrijd door de politie.
Endstra
Liquidaties zijn bijna niets bijzonders meer. Elf dagen geleden nog werd vastgoedmagnaat Willem Endstra op klaarlichte dag vermoord. De politie gaat op dit moment niet uit van een direct verband tussen de aanslagen. Ook misdaadverslagever Peter R. de Vries waarschuwde in het Radio 1 Journaal voor te snelle conclusies. "Een verband met de moord op Endstra is pure speculatie."
De Vries sluit niet uit dat de opdrachtgevers voor de eerste aanslag op Van Dam ook achter deze liquidatie zitten. Van Dam was na een lange revalidatie korte tijd geleden naar Zandvoort verhuisd.
Waar staat dat zijn vrouw en zoontje bij hem in de auto zaten?quote:Op vrijdag 28 mei 2004 15:48 schreef emmy het volgende:
Van Dam kwam met zijn vrouw en zoontje kind in de auto kennelijk ergens vandaan en werd achtervolgd:
Oeps foutje: Dat staat in het bericht dat Zander eerder deze dag postte, met een citaat van de eerdere moordaanslag op Van Dam in 2002.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 15:51 schreef R@b het volgende:
[..]
Waar staat dat zijn vrouw en zoontje bij hem in de auto zaten?
Die kop... "Schietpartij in Buitenveldert onder de ogen van Sinterklaas".quote:Op vrijdag 28 mei 2004 16:56 schreef Rolex het volgende:
http://www.legalizewiesbaden.de/barons/ad20021206.htm
Parool, dec. 2002quote:Op vrijdag 28 mei 2004 16:03 schreef emmy het volgende:
[..]
Oeps foutje: Dat staat in het bericht dat Zander eerder deze dag postte, met een citaat van de eerdere moordaanslag op Van Dam in 2002.
"Zijn vrouw en kindje, die eveneens in de auto zaten, bleven ongedeerd."
Maar dat slaat dus op de vorige schietpartij, die hij wel overleefde....
quote:Het zal de laatste afrekening niet zijn in deze buurt
MAAIKE FLOOR EN FLOORTJE SMIT
AMSTERDAM - In het parkje bij het winkelcentrum Gelderlandplein loopt Sinterklaas met twee zwarte Pieten - één op een step, één op rollerskates. Omstanders kijken er wat verbaasd naar en het is ook een vreemd gezicht: Sint met achter hem de roodwitte politielinten en de grijze Audi waarin vanmorgen Gijs van Dam is neergeschoten.
Met die linten heeft de politie de hoek van het winkelcentrum en de Willem van Weldammelaan afgezet, waar zich vanmorgen rond half negen de schietpartij heeft afgespeeld.
Martin Verburg, die elke donderdag, vrijdag en zaterdag een kaaskraam heeft langs de laan, hoorde drie of vier schoten terwijl hij zijn kraam aan het inrichten was. ''Ik dacht eerst nog dat het vuurwerk was of zo. Maar daarna hoorde ik dat er echt geschoten was, en dat Gijs van Dam half uit zijn auto hing.''
''Ik kende Gijs van Dam wel, hij kocht van tijd tot tijd een stuk kaas bij mij. Hij was een vlotte verschijning, zag er altijd keurig verzorgd uit. Maar ja, eerst hebben we Sam Klepper gehad, nu hij - het zal wel niet de laatste afrekening zijn in deze buurt.''
Gijs van Dam (35) woont op nummer 54 aan de Willem van Weldammelaan, op de tweede verdieping van een flatgebouw met drie verdiepingen, dat juist aan een grote onderhoudsbeurt toe was. Of ook op de woning is geschoten is niet duidelijk, maar in het raam van de deur naar zijn balkon zit eveneens een gat.
De timmerman die de ramen en deuren in het flatgebouw aan het opknappen is, heet Jurjen, maar zijn achternaam ziet hij liever niet in de krant: ''Dit zijn geen lekkere jongens.'' Ook hij heeft drie of vier schoten gehoord.
''Toen ik hier aankwam, heb ik een motorrijder gezien, een man met een integraalhelm op, die Gijs van Dam kennelijk stond op te wachten,'' vertelt Jurjen. Anderen die daar in de buurt op straat waren, hebben het over twee mensen.
''Toen ik die knallen hoorde, dacht ik eerst dat die van die motorfiets kwamen,'' aldus Jurjen. ''Maar toen ik ging kijken, zag ik de motor wegrijden in de richting van de bosjes in dat parkje.''
Jurjen praatte erover met een jongetje van een jaar of twaalf, die vervolgens een oudere man aansprak. ''Die ging even kijken op de plek van de knallen. Toen hij terugkwam, zag ik aan zijn reactie meteen dat het foute boel was.''
Een groepje schilders die bij het flatgebouw het werk opknapwerk zouden verzorgen, had net het materiaal voor hun steigers klaargelegd. ''We gingen even bakkie doen voordat we aan de slag zouden gaan,'' vertelt Ron Geervliet, ''en toen hoorden we de schoten.''
Ook de jongen die bij de AKO-boekhandel achter de balie staat, hoorde een stuk of vijf schoten. ''Ik dacht eerst dat het vuurwerk was, maar dat bleek toch wat anders te zijn.''
Al snel was een politiewagen op de plek van de afrekening, toen nog één, en kort daarop landde de traumahelikopter op het parkeerterrein van het flatgebouw. De omgeving stroomde vol met agenten en nieuwsgierige toeschouwers, maar die werden meteen met de roodwitte linten op afstand gehouden.
ja dan hebben we niks spannends meer in dit land als alle criminelen straks dood zijn.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 16:50 schreef Rolex het volgende:
Ik weet niet of ik hier nu voor heel veel opschudding ga zorgen, maar ik vind het jammer dat er iedere keer Nederlandse criminelen worden dood geschoten.
hij had het over Nederlandse, de Russen, Joego's en ander gespuis blijft overquote:Op vrijdag 28 mei 2004 17:02 schreef liethorp het volgende:
[..]
ja dan hebben we niks spannends meer in dit land als alle criminelen straks dood zijn.
quote:'Politie deed niets voor Van Dam'
ZANDVOORT - De vrijdag geliquideerde Gijs van Dam jr. had zich eerder bij de politie beklaagd dat er nauwelijks onderzoek werd gedaan naar de mislukte aanslag op zijn leven in december 2002. Volgens hem heeft de recherche zich beperkt tot buurtonderzoek bij zijn toenmalige woning in Amsterdam-Buitenveldert.
Zandvoorter, overleden na tweede aanslag, uitte eerder kritiek op politie-onderzoek
Dit zegt Vincent Kraal, de advocaat van Van Dam. De politie veronderstelde dat Van Dam niet wilde zeggen in welke richting de daders moesten worden gezocht, aldus Kraal. Volgens hem zou Van Dam werkelijk niet hebben geweten wie hem belaagde. Kraal: 'Juist daarom wilde hij dat de recherche aan het werk ging.'
Andere bronnen zeggen dat Van Dam senior, die er voor uitkomt in de jaren zeventig en tachtig grootschalig in drugs te hebben gehandeld, zijn zoon bijna heeft gesmeekt om te zeggen uit welke hoek de aanslag kwam. Junior zou het niet hebben kunnen vertellen. De Amsterdamse politie zegt niet op de mededeling van Kraal te kunnen reageren.
Van Dam jr. werd vrijdagmorgen op de oprit van zijn woning in Zandvoort neergeschoten door een in het zwart geklede man. Onderweg naar het ziekenhuis overleed hij. De dader was komen aanrijden met een Chrysler Voyager op het moment dat Van Dam vanuit zijn rolstoel in zijn auto wilde overstappen. Na de schietpartij werd de Chrysler vijfhonderd meter verderop brandend aangetroffen. Volgens de politie zijn de daders daar in een andere auto gestapt. De woordvoerder wil niets zeggen over de herkomst van de Chrysler.
Van Dam jr. had bij de aanslag in december 2002 een dwarslaesie opgelopen. Hij woonde sinds een maand in Zandvoort, de gemeente waar ook zijn ouders een huis hebben. De woning was verbouwd vanwege de handicap van Van Dam, maar was niet extreem beveiligd. Volgens buren wees niets erop dat hij rekening hield met een nieuwe aanslag.
De politie heeft Gijs van Dam jr. nooit beschouwd als een topcrimineel. Wel staat vast dat hij goed bevriend was met oud-Heinekenontvoerder Cor van Hout. Van Hout werd in februari vorig jaar geliquideerd, nadat hij enkele aanslagen had overleefd. Naar verluidt is in het criminele milieu ruzie over de erfenis van Van Hout.
De dood van Van Dam volgt elf dagen na de liquidatie van vastgoedmagnaat Willem Endstra. Eerder dit jaar zei Jan Pronker, de toenmalige recherchechef van Amsterdam, dat de reeks liquidaties te maken heeft met conflicten tussen Hollandse criminelen en Joegoslaven, en tussen Hollandse criminelen onderling.
Hij is toch eens betrapt samen met Sam Klepper toen ze coke aan het overladen warenquote:Op vrijdag 28 mei 2004 17:55 schreef Zander het volgende:
Maar is die Gijs van Dam Jr. nou zelf ook actief geweest in de georganiseerde misdaad of niet? Echt duidelijke aanwijzingen heb ik nog nergens gelezen (behalve dat hij nu voor de tweede keer tegen een kogel aanloopt, en dat geeft natuurlijk ook te denken..), alleen dat z'n pa in de hasjhandel zat.
Hij had wél een enorm mooi huis daar in Zandvoortquote:Op zaterdag 29 mei 2004 10:50 schreef milagro het volgende:
Tja, ms moet Pa eens nagaan of er nog rekeningen met hém te vereffenen waren...
Ik bedoel, je treft iemand nog harder als je zijn zoon pakt ipv hemzelf.
Dit is van de 2equote:Op vrijdag 28 mei 2004 17:04 schreef milagro het volgende:
[afbeelding]
van de 1e of de 2e aanslag?
1e dus.. gezien de auto
en ik maar denken dat de politie met criminele acties vergaarde (onroerende) goederen in beslag nam.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:00 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hij had wél een enorm mooi huis daar in Zandvoort
Weet iemand wat voor werk hij deed?
Een huis aan het Ingenieur Friedhoffplein heb je niet voor onder de ¤ 500.000,- nml.
We weten niet of Gijsje zich schuldig maakte aan criminele activiteiten!quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:03 schreef milagro het volgende:
en ik maar denken dat de politie met criminele acties vergaarde (onroerende) goederen in beslag nam.
Zijn pa heeft daar onlangs ook nog een huis gekocht voor 7,5 ton.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:00 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hij had wél een enorm mooi huis daar in Zandvoort
Weet iemand wat voor werk hij deed?
Een huis aan het Ingenieur Friedhoffplein heb je niet voor onder de ¤ 500.000,- nml.
Van vastgoedhandelaren die niet zoveel moeite hebben met de herkomst van het geld?quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:09 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Zijn pa heeft daar onlangs ook nog een huis gekocht voor 7,5 ton.
zoveel geld en dan toch maar 3 slaapkamers...quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:07 schreef Loedertje het volgende:
[..]
We weten niet of Gijsje zich schuldig maakte aan criminele activiteiten!
Misschien had hij wel een rijke vader die uit schuldgevoel een huisje voor zoonlief kocht
quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:16 schreef milagro het volgende:
[..]
zoveel geld en dan toch maar 3 slaapkamers...
Executie-verkoop.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:16 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Van vastgoedhandelaren die niet zoveel moeite hebben met de herkomst van het geld?
Dat was Pa Van Dam!quote:Op zaterdag 29 mei 2004 10:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Hij is toch eens betrapt samen met Sam Klepper toen ze coke aan het overladen waren
En het was hasj, geen coke.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:26 schreef emmy het volgende:
Dat was Pa Van Dam!
maar het was wél met Sam Klepperquote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:29 schreef Eightball het volgende:
[..]
En het was hasj, geen coke.
Jah.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:42 schreef milagro het volgende:
maar het was wél met Sam Klepper
Steve Brown zal niet de volgende zijn. Heb met een vriend een pooltje gemaakt. Ik heb ingezet op Holleeder, hij op Mieremet.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:54 schreef Eightball het volgende:
[..]
Jah.![]()
Ik vraag me toch af wie de volgende is..
In de race zijn nog; John M., Willem H., van Dam sr., Henk R., Steve B. en Jan B. (over een tijdje weer)
(Ik ben er ongetwijfeld een paar vegeten)
Pooltje maken?
Willem Holleeder en Willem van Boxtel (president A'dams Hells Angels) stonden in ieder geval ook op die dodenlijst waar Endstra op stond; TV-programma Zembla maakte die vorig jaar openbaar.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:54 schreef Eightball het volgende:
[..]
Jah.![]()
Ik vraag me toch af wie de volgende is..
In de race zijn nog; John M., Willem H., van Dam sr., Henk R., Steve B. en Jan B. (over een tijdje weer)
(Ik ben er ongetwijfeld een paar vegeten)
Pooltje maken?
Neh, dat denk ik ook niet. Steve Brown is een beetje de Al-Sahaf van de onderwereld.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 11:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Steve Brown zal niet de volgende zijn.
Die jongens slapen slecht de laatste tijd.quote:Heb met een vriend een pooltje gemaakt. Ik heb ingezet op Holleeder, hij op Mieremet.
Als ik dit dan lees:quote:Meedogenloze afrekening in Zandvoort
ZANDVOORT - Zandvoort is vrijdag opgeschrikt door een meedogenloze afrekening in het criminele circuit. Gijs van Dam junior (37) werd van dichtbij onder vuur genomen door een onbekende man toen zijn vrouw hem voor zijn woning vanuit zijn rolstoel in de auto hielp. In 2002 overleefde Van Dam jr., zoon van de bekende ex-drugshandelaar Gijs van Dan sr., een aanslag.
Een vijfentwintig rechercheurs tellend team van de politie Kennemerland heeft de jacht geopend op de daders. Van Dam bezweek gistermiddag rond half twee in het Amsterdamse VU Medisch Centrum aan de verwondingen.
Van Dam werd in het hoofd geraakt. Na de aanslag is de schutter volgens getuigen bij een andere man in een auto gestapt. Het tweetal liet deze wagen brandend achter in de even verderop gelegen Frans Zwaanstraat en is gevlucht in een andere, al gereedstaande auto.
Justitie zou van tevoren zijn getipt over een op handen zijnde aanslag op Van Dams leven. Van de tip - afkomstig van een kroongetuige in de zaak rond 'crimefighter' Koos Plooij - zou echter geen gebruik zijn gemaakt. Woordvoerder A. Ellwanger van de politie Kennemerland kon een en ander gisteravond niet bevestigen.
Kort na de aanslag kwam in en rond Zandvoort een grote klopjacht naar de daders op gang. De politie zette de wegen van en naar de badplaats af, maar de schutter en zijn metgezel waren inmiddels spoorloos verdwenen. Tijdens de zoekactie, waaraan tientallen politiemensen deelnamen, is ook een helikopter ingezet. Bij de woning van Van Dam voerden rechercheurs onder het toeziend oog van buurtbewoners en andere omstanders een sporenonderzoek uit.
Hoewel het lijkt te gaan om een afrekening in het criminele circuit, wil politiewoordvoerder Ellwanger niet bevestigen dat Van Dam het slachtoffer is geworden van een liquidatie. De gewelddadige dood van Van Dam lijkt te passen in de recente serie moordaanslagen op criminelen. De moord op de Zandvoorter komt ruim een week na de liquidatie van Willem Endstra. De onroerend goed-handelaar werd bij zijn kantoor aan de Amsterdamse Apollolaan neergeschoten en overleed in een ziekenhuis.
Carlo Nijveen
zaterdag 29 mei 2004
Vraag ik me af of als er inderdaad een tip is geweest, en justitie heeft er niets mee gedaan, in hoeverre justitie dan kan worden verweten dat dit is gebeurd. Ook zou ik dan als ik justitie was, even met die kroongetuige gaan babbelen voor een mogelijke identificering van de daders.quote:Justitie zou van tevoren zijn getipt over een op handen zijnde aanslag op Van Dams leven. Van de tip - afkomstig van een kroongetuige in de zaak rond 'crimefighter' Koos Plooij - zou echter geen gebruik zijn gemaakt. Woordvoerder A. Ellwanger van de politie Kennemerland kon een en ander gisteravond niet bevestigen.
Dat is zo, had ik helemaal niet bij stilgestaan...quote:Op zaterdag 29 mei 2004 12:11 schreef milagro het volgende:
Nou, de rolstoel gaf Gijs weg, denk ik zo
Hey die had ook het e.a te maken met het onderzoek rondom Endstra!quote:Op zaterdag 29 mei 2004 12:05 schreef DaMart het volgende:
Uit het Haarlems Dagblad:
[..]
Als ik dit dan lees:
Justitie zou van tevoren zijn getipt over een op handen zijnde aanslag op Van Dams leven. Van de tip - afkomstig van een kroongetuige in de zaak rond 'crimefighter' Koos Plooij - zou echter geen gebruik zijn gemaakt. Woordvoerder A. Ellwanger van de politie Kennemerland kon een en ander gisteravond niet bevestigen
Die staat/stond altijd onder de bescherming van wat machtige criminelen dacht ik, maar die schijnen een voor een afgeknalt te wordenquote:Op zaterdag 29 mei 2004 12:42 schreef SPIRO het volgende:
Ik denk zelf dat Peter.R aan de beurt is![]()
Wauw! Ze pakken ook elkaars meisjes af.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 13:27 schreef Loedertje het volgende:
(junior is getrouwd met de ex van Holleeder ?)
There are no Yugoslavs in Amsterdamquote:Op zaterdag 29 mei 2004 12:01 schreef Eightball het volgende:
[..]
Neh, dat denk ik ook niet. Steve Brown is een beetje de Al-Sahaf van de onderwereld.
[..]
idd, al is die Hekn-Jan wat vadsiger en meer uitgezaktquote:Op maandag 14 juni 2004 20:34 schreef milagro het volgende:
Hij leek op die vent van Idols, Henk jan weetikwat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |