Column: Foutje!
Ronald Plasterk
Het is hard nodig dat er fors gesneden wordt in de WAO. Tijd voor een cultuuromslag! Laat ik dat illustreren. Ik heb uitgezet de tijd, ziet u 1993 tot 2004, en op de verticale as het percentage van het binnenlands product dat opgaat aan de WAO, schaal van 2 tot 4%. Hier op de overhead sheet staat het verloop in de tijd. Een gigantische stijging! Het is sneu voor de mensen die na een leven premie betalen en hard werken arbeidsongeschikt zijn en nu een paar honderd euro per maand achteruit gaan. Droevig, maar het kan niet anders: de cijfers spreken voor zich! O, wacht even. Nu heb ik me toch vergist. Sorry, foutje, mag dat stukje even over? Die sheet hield ik andersom! Zo moet het! Het percentage van het Bruto Binnenlands Product, het BBP, dat we aan de WAO besteden is in de afgelopen jaren spectaculair gedaald van 3,6 tot 2,5 %.
Flauw grapje he, maar ik had u toch even tuk! U geloofde toch even dat eerste plaatje, dat de WAO omhoog gaat! Nu vergeet u het nooit weer. Nu verder in ernst. Ik heb de cijfers van het CPB, en dit klopt echt. De WAO als percentage van het nationaal inkomen is gigantisch gedaald over de laatste 10 jaar.
Nog een andere grafiek, nu direct de goede cijfers, ook met dank aan het CPB: de collectieve lastendruk, dus het deel van het inkomen dat we afstaan aan de overheid, was in 1993 45%. Het percentage is nu 39%, ook een gestage afname!
Waarom hoor je dan iedereen zeggen dat de WAO en de collectieve sector onbetaalbaar aan het worden zijn? Psychologen noemen dat groepsdenken. Iedereen praat elkaar na, er is een sterke ideologische overtuiging gegroeid, en wie niet hetzelfde zegt valt buiten de groep.
Het is goed om daarbij te zeggen dat dit groepsdenken niet beperkt lijkt tot de sympathisanten van het kabinet. Ik heb de indruk dat er ook bij de oppositie een stemming bestaat dat de verzorgingsstaat fors gesnoeid moet worden, en dat het alleen nog gaat om de manier waarop. Ik zie een mooie taak voor een verlicht conservatisme: behouden wat goed is. Schone scholen, goede treinen, een krachtig systeem van waarborgen voor wanneer je arbeidsongeschikt wordt. Dat mag best wat kosten. Dat geld dat hebben we. Die percentages hoeven niet meer zoveel omlaag.
60% of what you say is crap.
Donner 1 Donner 2 Streng!