quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 21:30 schreef Katinkat het volgende:Waar moeten we zeker heen?
Wat vond je het meest bijzonder?
We willen met de bus reizen, hoe heb jij gereisd?
In Syrië vond ik Apamea/Afamia zeker de moeite waard, zijn ook Romeinse ruines, vond het net zo indrukwekkend als Palmyra maar dan met de helft minder toeristen. Daarnaast uiteraard Crac des Chevaliers, verder nog meer bestemmingen maar dit waren de 2 die er bij mij uitsprongen.
Voor de rest kan je gerust een aantal dagen ronddwalen in de oude steden van Damascus & Aleppo, en in alle onmogelijke straatjes en gebouwen rondkijken, vooral de oude
khans zijn de moeite waard om te bekijken.
Meest bijzondere voor mij was Petra in Jordanië(ik weet niet of je hier ook heen gaat ?) maar dit was zonder twijfel het meest indrukwekkende.
Vervoer is allemaal goed te doen, alle steden hebben wel een groot busstation(let erop dat sommige steden er meerdere hebben en dat je dus naar het goede busstation gaat vanuit de stad, een tip is om anders bij je hotel de naam van het bus station op te schrijven om aan de taxi chauffeur te geven)
Als je aankomt op een busstation en naar het stadscentrum moet, kijk dan eerst even wat de prijs ongeveer zou moeten zijn (wederom: Lonely planet) en onderhandel dan met een taxi, de prijs uit de LP is lastig om te halen was mijn ervaring, maar 1 a 2 euro meer is te doen.
Daarnaast gelden de standaard regels, mocht het gevraagd worden; vermeld dat je al een hotel hebt geboekt. Zoek wel even uit of er een grote rotonde/ moskee/ plein in de buurt van je hotel zit(of de buurt met hotels waar je naar toe gaat) en stuur de taxi daar heen.
Bij het busstation heb je vaak de keuze uit 5 a 10 verschillende maatschappijen, zoals vermeld wil het weleens lonen om te onderhandelen met de schreeuwende verkopers die buiten rondlopen, als dat te chaotisch is loop je gewoon naar het loket/kantoor van een maatschappij om een ticket te kopen(hierbij heb ik vertrouwd op de maatschappij die de Lonely Planet vaak aanraad, Kadmous, Al-Ahly en Challange)
Kleine lokale afstanden zijn goed te doen met mini-busjes, deze vertrekken vaak weer van een andere parkeerplaats, zodra je aankomt wordt je begroet door (schreeuwende) chauffeurs, de rest wijst vanzelf, probeer wel in een bus te gaan zitten die al bijna vol zit, dan hoef je minder lang te wachten tot vertrek.
Alternatief tussen steden ipv de bus is de trein, tussen Damascus/Homs/Hama/Aleppo is de trein ongeveer even goedkoop als de bus en de rit is rustiger en je zit ruimer.