abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 mei 2004 @ 20:22:50 #1
14827 Kogando
Modelprutser
pi_19372688
Het lijkt erop dat we er sinds de euro niet echt op vooruit zijn gegaan. De euro is nou ongeveer evenveel waard als een gulden 5 jaar geleden..

Zou het zonder de euro beter zijn gegaan in ons landje? Of maakt de euro juist veel goed en zou het nog slechter gaan zonder?

Wie kan mij dit uitleggen?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_19372893
Een euro evenveel waard als een gulden? Dacht het niet, alhoewel het vaak zo lijkt, valt dat reuze mee.

De euro heeft ook geen direct effect op onze portemonnee. Hij is voornamelijk ingesteld voor de bedrijven binnen de eurozone om de handel te stimuleren. Het handelen met 1 munt geeft naast de handige prijsvergelijking het voordeel dat er geen negatieve koersresultaten te boeken zijn, dat er niet tijdrovend gewisseld meer hoeft te worden en dat de eurozone een concurrerend blok kunnen vormen t.o.v. de Dollar. Dit laatste heeft zeker niet verkeerd uitgepakt, als we naar de huidige wisselkoers van de euro t.o.v. de dollar kijken en de lage inflatie in de eurozone. Als we nu ook nog de economiën kunnen oppompen wordt het nog helemaal leuk.
pi_19372905
wat er mis is aan de euro ? alles wat er niet goed aan is !
046
Dank aan Yeahinho
pi_19373036
De middenstand heeft een ongelofelijk graaigedrag vertoond, met de horeca bovenaan. Niks gek dat het vertouwen in een opbloeiende economie uitblijft.

"De euro heeft ook geen direct effect op onze portemonnee"? - Zeker onder een kroonluchter geboren?
Eigen brokjes eerst.
  maandag 24 mei 2004 @ 20:34:05 #5
14827 Kogando
Modelprutser
pi_19373087
quote:
Op maandag 24 mei 2004 20:28 schreef Vhiper het volgende:
Een euro evenveel waard als een gulden? Dacht het niet, alhoewel het vaak zo lijkt, valt dat reuze mee.

De euro heeft ook geen direct effect op onze portemonnee. Hij is voornamelijk ingesteld voor de bedrijven binnen de eurozone om de handel te stimuleren. Het handelen met 1 munt geeft naast de handige prijsvergelijking het voordeel dat er geen negatieve koersresultaten te boeken zijn, dat er niet tijdrovend gewisseld meer hoeft te worden en dat de eurozone een concurrerend blok kunnen vormen t.o.v. de Dollar. Dit laatste heeft zeker niet verkeerd uitgepakt, als we naar de huidige wisselkoers van de euro t.o.v. de dollar kijken en de lage inflatie in de eurozone. Als we nu ook nog de economiën kunnen oppompen wordt het nog helemaal leuk.
Hmm, ik hoop echt dat je gelijkt hebt. Maar toch is de euro niet veel waard. Als ik kijk naar dagelijkse uitgaven vroeger en nu betaal ik nu in euro's wat ik vroeger in guldens betaalde. Zeker tijdens het uitgaan, bioscoop, café, etc.
  maandag 24 mei 2004 @ 20:34:30 #6
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_19373101
hmzz ik ben juist HEEL TEVREDEN met de Euro, ik ben vaak in het buitenland, en voor de Euro koop je tegenwoordig veel meer dan vroeger met de gulden. Voorbeeld? vroeger kreeg je voor 1 gulden 17 Thaise Baht nu met 1 Euro 49!!!!!!, zelfde geldt voor Maleisie, Indonesie en nog zoveel andere aziatische landen, m.a.w. landen die hun valutakoersen richten op de dollar zijn nu heel veel goedkoper..

Voorts heb ik het nog nooit zo goed gehad als vroeger....
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_19373122
quote:
Op maandag 24 mei 2004 20:22 schreef Kogando het volgende:
Het lijkt erop dat we er sinds de euro niet echt op vooruit zijn gegaan. De euro is nou ongeveer evenveel waard als een gulden 5 jaar geleden..

Zou het zonder de euro beter zijn gegaan in ons landje? Of maakt de euro juist veel goed en zou het nog slechter gaan zonder?

Wie kan mij dit uitleggen?
Je moet twee dingen uit elkaar houden.

Aan de ene kant is er de lange termijn (waar de Euro het meeste invloed op heeft) en er is de korte termijn (conjunctuur). We zitten nu in het dal van de conjunctuur. De Euro heeft echter voornamelijk structurele (lange termijn) effecten voor onze economie. Zo zal het zorgen voor een toename in handel waardoor onderandere werkgelegenheid en economische groei positief worden beinvloed.

Je kan niet zomaar de huidige teruggang in de economie aan de Euro koppelen. Dat is nergens op gebaseerd. De Euro heeft ook een aantal negatieve effecten gehad (b.v. prijsverhogingen), maar die staan in het niks als je de voordelen ziet.

edit: de koers betekent niet zoveel voor het succes van de munt, het is vooral belangrijk om alle factoren in balans te houden. Stabiliteit binnen de Eurozone en andere factoren zijn belangrijker.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  maandag 24 mei 2004 @ 20:36:09 #8
71336 DouweAlfa
wij Maituna wij?
pi_19373161
Tieft op met die pleuro!
Welke Geest stuurt ons Leven en Waarheen'.Derde Factor..Libido (M.L.P)
pi_19373191
quote:
Op maandag 24 mei 2004 20:34 schreef Kogando het volgende:

[..]

Hmm, ik hoop echt dat je gelijkt hebt. Maar toch is de euro niet veel waard. Als ik kijk naar dagelijkse uitgaven vroeger en nu betaal ik nu in euro's wat ik vroeger in guldens betaalde. Zeker tijdens het uitgaan, bioscoop, café, etc.
Mja, er zijn ook vele ondernemingen geweest die misbruik hebben gemaakt van de invoering van de euro, in tegenstelling tot wat Zalmpje ons beloofd had...

Daarnaast geeft de euro ook wat makkelijker uit. Ging je vroeger met 25 piek op stap, ga je dan nu met 12 euro? Nee, je neemt nog steeds 25 euro mee en dan gaat het ook op.
pi_19373228
kut eurie's, geef me de gulden terug
  maandag 24 mei 2004 @ 20:40:50 #11
14827 Kogando
Modelprutser
pi_19373313
quote:
Op maandag 24 mei 2004 20:37 schreef Vhiper het volgende:
Mja, er zijn ook vele ondernemingen geweest die misbruik hebben gemaakt van de invoering van de euro, in tegenstelling tot wat Zalmpje ons beloofd had...

Daarnaast geeft de euro ook wat makkelijker uit. Ging je vroeger met 25 piek op stap, ga je dan nu met 12 euro? Nee, je neemt nog steeds 25 euro mee en dan gaat het ook op.
Precies, 50 euro voelt als veel minder aan dan 110 gulden. Soms tijdens het uitgaan doe ik wel 3x 10 euro in de pot. Vroeger had ik echt niet 3x f 22,50 uitgegeven aan wat bier.
  maandag 24 mei 2004 @ 20:42:30 #12
58135 DirtyCutFreak
Requiem for a Dream
pi_19373371
Wat er mis is aan de Euro? het is geen Gulden...
pi_19384870
Onderzoek heeft aangetoont , dat de "Teuro" puur pschosomatisch is.

Het tegendeel is zelfs waar. Europa is sinds de Euro invoering zelfs een stukje goedkoper geworden.

Ik vind de Euro een prima valuta en ben blij met de invoering.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 10:09:31 #14
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_19384968
Als je opeens veel meer geld uitgeeft tijdens het uitgaan ligt dat puur aan jezelf. Okay, het is wat duurder geworden, maar je moet er rekening mee houden dat dat met de gulden evengoed gebeurd was. Ook zitten we in een economisch dal dat voor de rest geeb fuck met de euro te maken heeft.
Ik ben gematigd pro-euro en zal dat op lange termijn zeker blijven.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  dinsdag 25 mei 2004 @ 10:11:56 #15
3904 Koos Voos
teringhond
pi_19385021
Nederland had beter af geweest met behoud van de keiharde gulden.
Daar kunnen al die 'gevoels' onderzoekjes niets aan veranderen.

VB Kijk naar de UK..
pi_19387050
dat sommige dingen duurder zijn geworden is niet de schuld van de euro maar van sommige bedrijven die misbruik hebben gemaakt van de situatie

waarom snapt niemand dat..

dan wordt er ook nog opgeroepen om de gulden weer terug te halen.. net alsof de prijsverhogingen dan weer worden teruggedraaid
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_19387128
De economie van europa als geheel zou een stuk stabieler zijn, als ieder land zijn eigen munt en economie had.
De hoogte van de rente is een instrument om de economie te reguleren. Nu hebben we dat uit handen gegeven... Jammer.
Van mij mag de pleuro weg en de gulden weer terug
pi_19387766
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 10:11 schreef Koos Voos het volgende:

VB Kijk naar de UK..
Op mijn tripjes naar Engeland geef ik ponden uit als guldens...DAT is pas duur!

Moet je me toch eens uitleggen waarom de UK nu beter af is dan de eurozone....
  dinsdag 25 mei 2004 @ 18:49:13 #19
82065 accelerator
rechts medium
pi_19399771
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 11:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De economie van europa als geheel zou een stuk stabieler zijn, als ieder land zijn eigen munt en economie had.
De hoogte van de rente is een instrument om de economie te reguleren. Nu hebben we dat uit handen gegeven... Jammer.
Van mij mag de pleuro weg en de gulden weer terug
klets niet zo uit je nek
  dinsdag 25 mei 2004 @ 20:11:13 #20
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_19402073
Het gaat er om dat de cafetaria en restaurants ontzettend veel duurder zijn geworden.

Wij als consumenten hebben daar maar 1 middel tegen: Ga alleen nog naar de goedkoopste cafe's en restaurants.. maarja.. dat doen we dus om een of andere reden niet
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_19402548
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 20:11 schreef hace_x het volgende:
Het gaat er om dat de cafetaria en restaurants ontzettend veel duurder zijn geworden.

Wij als consumenten hebben daar maar 1 middel tegen: Ga alleen nog naar de goedkoopste cafe's en restaurants.. maarja.. dat doen we dus om een of andere reden niet
Wel toch? Waarom is anders de omzet in de horeca met tientallen procenten gedaald?
  dinsdag 25 mei 2004 @ 20:43:08 #22
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_19403095
De euro is een inkomens-niveleringsmaatregel op europese schaal en is bedoeld om kapitaal van rijke naar toekomstige arme landen te pompen. Deze toekomstige arme landen zijn de landen die geen reserves hebben opgebouwd om hun vergrijzing op te vangen. Dit betreft o.a. Duitsland, Frankrijk, Italie. In het boek "Nederland de schatkist van europa" wordt het hele mechanisme uit de doeken gedaan. Tot nu toe klopt het allemaal tot op de letter. Be worried. De begrotingstekorten van deze landen gaan over een aantal jaren 10 tallen %en bedragen. Wat dat voor de euro betekent zal duidelijk zijn, enorme inflatie door de vraag naar kapitaal in combinatie met wantrouwen door de financiele markt(muntzwakte). Het is dan ook geen wonder dat de meeste "spaar" landen" niet de euro hebben ingevoerd en er zich, gezien de gevolgen er ook niet toe geroepen voelen. Alleen een jarenlange sterke europese economische groei in combo met spaarverplichtingen voor deze pensioenlastige landen kunnen Nederland nog voor de poorten van de hel wegslepen.
Slaap zacht o Nederland
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 21:44:21 #23
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_19405009
Beetje oud, dat boek.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  dinsdag 25 mei 2004 @ 21:52:45 #24
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_19405265
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 21:44 schreef hace_x het volgende:
Beetje oud, dat boek.
Zo oud is het niet, uitgeven 2002 schrijver Martien van Winden.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_19405489
persoonlijk ben ik geen voorstander van de Euro, weet niet precies waarom maar het voelt niet goed. Een munt is toch iets belangrijks van een land en nu hebben we dit gewoon weggegeven aan een paar oude knarren van bepaalde landen uit Europa die er toch maar voordeel gaan uithalen.
Op termijn zie ik er de niet-euro-europese landen beter uitkomen. maarja das toekomstmuziek.
Pain is weakness leaving the brain !
pi_19405496
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 21:52 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Zo oud is het niet, uitgeven 2002 schrijver Martien van Winden.
Het is meer naief. Het is ondenkbaar dat landen een begrotingstekort van 10% zouden hebben. Nu en in de toekomst! Er bestaat algemene consensus dat de staatsschuld afgelost moet worden, het target is dat de schuld onder de 60% moet zijn. Veel hogere schulden zijn niet te verantwoorden, ook niet voor de bevolking van Duitsland of Frankrijk.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 22:01:43 #27
30961 Knaller
knalt er op los
pi_19405559
Ik mis de gulden toch nog wel.
Prijzen zijn toch wel iets duurder geworden.
"A single rose can be my garden, a single friend my world."
  dinsdag 25 mei 2004 @ 22:06:13 #28
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_19405713
Interview met schrijver

Heb een interview met de schrijver online gevonden. Het duurt ongeveer een kwartier, dus het kost even tijd om het uit te luisteren
Ik vind hem erg pessimistisch hoor...ook over wat hij zegt dat europa ons is opgedrongen door de amerikanen.. luister maar eens!
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  dinsdag 25 mei 2004 @ 22:25:10 #29
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_19406297
Komt allemaal goed met die euro!

Het is 'maar' een munt! De koppeling tussen de munten binnen de EU, monetaire unie was al een tijdje een feit. De echte bedreiging van inflatie en nog veel erger; de vergrijzing heeft NIETS met de naam van het muntje te maken. Ja zeker het eerste jaar waren en sterke fluctuaties maar de Prijzen stabiliseren al heel aardig en sommige zaken zijn juist goedkoper geworden.

Je moet de naam van de valuta die je gebruikt niet teveel waarde geven in je oordeel. Daar komt bij dat je hem alweer een paar jaar hebt en vergelijken met prijzen uit het gulden tijdperk heeft allang geen zin meer. Ook met de oude piek keek je wel eens terug en dacht je: "hé die ijsjes kostte vroeger een kwartje!"
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  dinsdag 25 mei 2004 @ 22:32:03 #30
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_19406476
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 21:59 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Het is meer naief. Het is ondenkbaar dat landen een begrotingstekort van 10% zouden hebben. Nu en in de toekomst! Er bestaat algemene consensus dat de staatsschuld afgelost moet worden, het target is dat de schuld onder de 60% moet zijn. Veel hogere schulden zijn niet te verantwoorden, ook niet voor de bevolking van Duitsland of Frankrijk.
Dream on, bij ongewijzigd beleid loopt het begrotingtekort van de Frankrijk, Italie, Duitsland op tot liefst 25% van het BNP tegen 2030. Volgens een rapport van de europese commissie uit 2001 zouden in sommige gevallen ongedekte pensioenverplichtingen tot 200% van het BBP kunnen uitmaken. Bron; "Nederland de schatkist van europa"
Und die Neuverschulding geht schon weiter. Al enige jaren 3 a 4% tekort jaar op jaar en dus loopt hun staatschuld steeds verder op. Daarover moet rente betaald. Het maakt nogal een verschil of een land zijn vergrijzing uit spaartegoeden of oplopende staatschuld betaald.
In een spaarland heeft men slechts de rente van de bestaande staatschuld als last. In een omslagland de "rente van de bestaande staatschuld + de pensioenlasten".
60% schuld op het BNP in Nederland de UK of bijv Frankrijk maakt dan echt een GIGANTISCH verschil. Dat is iets wat velen niet zien *of willen zien in het geval van sommige politici*
Dat zelfs linkse partijen zich hierover zorgen maken zou meerdere bellen moeten doen rinkelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door digitaLL op 25-05-2004 23:12:17 ]
pi_19408612
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 22:32 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Dream on, bij ongewijzigd beleid loopt het begrotingtekort van de Frankrijk, Italie, Duitsland op tot liefst 25% van het BNP tegen 2030. Volgens een rapport van de europese commissie uit 2001 zouden in sommige gevallen ongedekte pensioenverplichtingen tot 200% van het BBP kunnen uitmaken. Bron; "Nederland de schatkist van europa"
Und die Neuverschulding geht schon weiter. Al enige jaren 3 a 4% tekort jaar op jaar en dus loopt hun staatschuld steeds verder op. Daarover moet rente betaald. Het maakt nogal een verschil of een land zijn vergrijzing uit spaartegoeden of oplopende staatschuld betaald.
In een spaarland heeft men slechts de rente van de bestaande staatschuld als last. In een omslagland de "rente van de bestaande staatschuld + de pensioenlasten".
60% schuld op het BNP in Nederland de UK of bijv Frankrijk maakt dan echt een GIGANTISCH verschil. Dat is iets wat velen niet zien *of willen zien in het geval van sommige politici*
Dat zelfs linkse partijen zich hierover zorgen maken zou meerdere bellen moeten doen rinkelen.
LOL Je wil beweren dat in de toekomst de staatsschuld zal oplopen met 25% per jaar, dat zou dus beteken dat we in 2 jaar net zoveel schulden gaan maken als het totaal aantal schulden dat we nu hebben.

Daarnaast kan Nederland wel relatief veel reserves hebben, maar absoluut is het natuurlijk erg weinig. En daar moet Duitsland en Frankrijk van voorzien worden. Ik denk het toch even niet.
pi_19408944
Hier cijfers van de 'europese staatsschuld':
quote:
1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Euro-zone 60.0 65.6 68.4 73.1 74.6 74.3 73.6 72.2 69.7 (r) 69.4 (r) 69.2 70.4
Na 1997 is een dalende trend te zien.

bron: http://europa.eu.int/comm(...)pc_copy_943618718790
  woensdag 26 mei 2004 @ 00:02:42 #33
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_19409034
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 23:48 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

LOL Je wil beweren dat in de toekomst de staatsschuld zal oplopen met 25% per jaar, dat zou dus beteken dat we in 2 jaar net zoveel schulden gaan maken als het totaal aantal schulden dat we nu hebben.
Het is geen LOL maar
Dat gaat over de landen die een volledig omslagstelsel hebben. Nederland en de UK vallen daar niet onder.BTW ik zeg het niet.Het staat gewoon in dat boek. Het is btw via een interview op radio 1 met de schrijver dat ik erover hoorde en ik neem daarom aan dat de geprognotiseerde en gepubliceerde cijfers juist zijn. Heb nog geen tegengeluiden vernomen iig.
quote:
Daarnaast kan Nederland wel relatief veel reserves hebben, maar absoluut is het natuurlijk erg weinig. En daar moet Duitsland en Frankrijk van voorzien worden. Ik denk het toch even niet.
Van onze pensienvoorziening is 90% gespaard.
Volgens het boek zullen ze steeds meer aanspraak maken onze solidariteit, niet zo zeuren over het stabiliteitspact. Het feit dat we de grootste netto betaler zijn. En zo zullen er ongetwijfeld nieuwe ideetjes gelanceerd worden als de nood steeds hoger wordt. Dit is BTW een leuk topic om jaar na jaar weer terug te zien te updaten en evalueren.
  woensdag 26 mei 2004 @ 00:10:02 #34
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_19409203
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 23:59 schreef UnderWorld_ het volgende:
Hier cijfers van de 'europese staatsschuld':
[..]

Na 1997 is een dalende trend te zien.

bron: http://europa.eu.int/comm(...)pc_copy_943618718790
Wat ik zie is een stijgende trend die met wat fluctuaties oploopt van 60% naar 70%
Van 2002 op 2003 loopt het al weer op en ik wil ze straks van 2004 wel eens zien
Bovendien zijn er ook landen die het erg goed doen. Ik dacht o.a. Denemarken, Finland, Ierland. Er zitten wellicht ook niet Euro landen als zweden, Denemarken en de UK in dat gemiddelde die het naar boven trekken.
Geef liever zo'n reeks van landen als Italie, Frankrijk en Duitsland dan kunnen we een beter inzicht krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door digitaLL op 26-05-2004 00:15:29 ]
pi_19462932
Ik ben vanaf het begin tegen de euro geweest. Niet, zoals zovelen, uit angst voor verandering ("Ja maar, ik vind onze gulden briefjes zo leuk") maar omdat de waarden van onze munteenheid wordt gekoppeld aan de economische situatie in de andere landen die ook deelnemen aan de monetaire unie. Tot dusver is de dollar inderdaad goedkoper geworden, maar dat is in het nadeel van de euro-landen die aan de VS verkopen. Immers, hun spullen zijn voor de Amerikanen schreeuwend duur geworden.

Verder is er het psychogische effect van de euro. Wie had er drie jaar geleden bijna 7 gulden uitgegeven voor een ijsje met 3 bolletjes? Dat zijn er minder dan het aantal mensen dat nu 3 euro uitgeeft voor dat ijsje. Omdat we jarenlang in guldens hebben gerekend, vinden we die lagere getallen al snel goedkoop lijken. Dat een tientje nu bijna net zoveel is als een geeltje vroeger, vergeten we dan voor het gemak. Dit effect is op schrikbarende en schandalige wijze uitgebaat door ondernemend Nederland. Zelf ben ik ook zelfstandig ondernemer en mijn uurtarieven worden nu als lager ervaren dan in de guldentijd (ik heb ze overigens niet verhoogd, maar gewoon omgerekend). Vroeger zei nooit iemand tegen me dat het tarief laag was, maar die opmerking heb ik nu al wel een paar keer gehad. De horeca is erom berucht, maar ook in andere takken van de detailhandel zijn de prijzen opgeschroefd.

Nou ja, misschien dat de euro ons nog veel goeds gaat brengen. Maar ik ben vooralsnog niet positief...

Greetz,
Weather
pi_19462983
quote:
Op maandag 24 mei 2004 20:34 schreef Kogando het volgende:

[..]

horeca is echt duurder geworden, maar jij hebt neem ik aan (net als ik) geen gezin te onderhouden...wij hebben meer een incidentieel uitgavepatroon die het meest gekenmerkt wordt door uitgaan en het gebruiken van sigaretten etc. , die zijn idd stukken duurder geworden

de dagelijkse boodschappen daarentegen zijn door de prijzenslag zwaar omlaag gegaan, de inflatie is zeer laag op het moment

en de inflatie was niet zo sterk dat in enkele jaren een euro 220 % in waarde is gedaald
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_19463021
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 01:07 schreef weathergirl het volgende:
Nou ja, misschien dat de euro ons nog veel goeds gaat brengen. Maar ik ben vooralsnog niet positief...
ook jij ziet niet het belang en de nut van de euro voor het bedrijfsleven, die er overigens al langer gebruik van maken dan 3 jaar

vergeet niet de economische malaise die we op het moment, maar ook paar jaar terug doormaakten...die zorgt dat mensen minder te besteden hebben etc...dan lijkt het vaak ook harder te gaan met het geld
  vrijdag 28 mei 2004 @ 01:22:28 #38
503 Letterman
Niet Voeren!
pi_19463143
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 01:13 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

ook jij ziet niet het belang en de nut van de euro voor het bedrijfsleven, die er overigens al langer gebruik van maken dan 3 jaar

vergeet niet de economische malaise die we op het moment, maar ook paar jaar terug doormaakten...die zorgt dat mensen minder te besteden hebben etc...dan lijkt het vaak ook harder te gaan met het geld
De meeste bedrijven gaan gebukt onder de zelfde problemen als de consument. Omdat door de Euro prijzen strek zijn opgedreven heeft dit gevolgen gehad voor de gehele industriele ladder en dus tm de consument. Het enige belang van de Euro in het bedrijfsleven vind je terug als "schijnbare" valutavoordeel in de internationale handel binnen de Euro landen.
Begin bij het begin en eindig nooit!
pi_19463186
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 01:22 schreef Letterman het volgende:

[..]

De meeste bedrijven gaan gebukt onder de zelfde problemen als de consument. Omdat door de Euro prijzen strek zijn opgedreven heeft dit gevolgen gehad voor de gehele industriele ladder en dus tm de consument. Het enige belang van de Euro in het bedrijfsleven vind je terug als "schijnbare" valutavoordeel in de internationale handel binnen de Euro landen.
de dollar was al voor de euro zwaar overwaardeerd, we hadden al kunnen weten dat deze sterk in prijs zou gaan dalen binnen een niet al te grote tijd

de euro heeft daar wellicht een lichte invloed op, maar is echt niet de belangrijkste factor voor een dollar daling
pi_19463233
Stel dat ons land gewoon de gulden als betaalmiddel had gehouden:
Onze buurlanden hebben niet zoeen grootte prijsverschillen met ons land.
Dan zou het toch nog duurder klinken om iets te kopen daar, voor de gulden zou je dan meer dan 2x zoveel betalen.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 01:32:24 #41
503 Letterman
Niet Voeren!
pi_19463262
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 01:25 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

de dollar was al voor de euro zwaar overwaardeerd, we hadden al kunnen weten dat deze sterk in prijs zou gaan dalen binnen een niet al te grote tijd

de euro heeft daar wellicht een lichte invloed op, maar is echt niet de belangrijkste factor voor een dollar daling
Huh?..Ik heb het niet over een dollar daling gehad of een een overwaardering van de dollar. Ik ben het overigens wel met je eens dat de dollar overgewaardeerd is. Alhoewel, alleen al de amerikaanse consumenten economie is al goed voor 30% voor de wereld economie. Dan begrijp ik best dat de dollar een gunstige waardering toebedeeld is
Begin bij het begin en eindig nooit!
pi_19463318
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 01:32 schreef Letterman het volgende:

[..]

Huh?..Ik heb het niet over een dollar daling gehad of een een overwaardering van de dollar. Ik ben het overigens wel met je eens dat de dollar overgewaardeerd is. Alhoewel, alleen al de amerikaanse consumenten economie is al goed voor 30% voor de wereld economie. Dan begrijp ik best dat de dollar een gunstige waardering toebedeeld is
oeps, las het iets te snel

maar goed...er zijn helemaal niet zoveel prijzen gestegen door de euro als wordt gedacht...anders was de inflatie wel hoger he
pi_19478053
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 01:13 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Zeggen dat ik niet erg positief ben en het belang van de euro voor het bedrijfsleven niet inzien, dat zijn twee verschillende dingen imho. Het enige dat ik zeg is dat het kortetermijneffect van de euro niet al te gunstig is. Dat de euro ook de 'schuld' krijgt van zaken die gewoon door de recessie veroorzaakt worden, is waar. Mensen hebben inderdaad minder te besteden en wijten dat dan gedeeltelijk ten onrechte aan de euro. Maar dat neemt niet weg dat het psychologische effect van de lagere getallen overeind blijft, en dat de komst van de euro door ondernemers en detailhandel is uitgebuit - in tegenstelling tot de belofte van Zalm. Ik heb ook niemand bestraft zien worden voor onrechtmatige prijsverhogingen. Dus als ik hier één ding van heb geleerd, is dat de overheid stelselmatig haar beloftes niet nakomt.

Greetz,
Weather
  vrijdag 28 mei 2004 @ 18:25:09 #44
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19478188
ik ben ook blij met de euro! Erg handig, zeker als je in een grensstreek woont! Ook wereldwijd is de euro nu inmiddels goed geaccepteerd (itt de gulden)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 28 mei 2004 @ 18:29:49 #45
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19478289
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 00:10 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Wat ik zie is een stijgende trend die met wat fluctuaties oploopt van 60% naar 70%
Van 2002 op 2003 loopt het al weer op en ik wil ze straks van 2004 wel eens zien
Bovendien zijn er ook landen die het erg goed doen. Ik dacht o.a. Denemarken, Finland, Ierland. Er zitten wellicht ook niet Euro landen als zweden, Denemarken en de UK in dat gemiddelde die het naar boven trekken.
Geef liever zo'n reeks van landen als Italie, Frankrijk en Duitsland dan kunnen we een beter inzicht krijgen.
interessante staatjes.. als je dat ziet valt het well reuze mee met de staatsschuld in Nederland, zeker vergeleken met landen als België en Italië.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 28 mei 2004 @ 18:31:45 #46
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19478337
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 10:11 schreef Koos Voos het volgende:

VB Kijk naar de UK..
het Verenigd koninkrijk gaat over een paar jaar ook over naar de euro.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 8 juni 2004 @ 20:56:05 #47
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_19736879
quote:
De euro had volgens bijna 60 procent van de Nederlanders niet moeten worden ingevoerd. Slechts 15 procent is positief gestemd over de betaalmunt. VVD- en CDA-stemmers zijn nog het meest positief over de euro (respectievelijk 25 en 22 procent). PvdA-stemmers zien weinig in de munt (16 procent).
Bron;
Nu.nl
http://www.nu.nl/news.jsp?n=335615&c=34
pi_19737184
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 20:56 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Bron;
Nu.nl
http://www.nu.nl/news.jsp?n=335615&c=34
En nu?
  dinsdag 8 juni 2004 @ 21:27:18 #49
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_19737767
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 21:07 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

En nu?
Als binnen enkele jaren blijkt dat de basis van de munt uitgehold wordt doordat eurolanden hun vergrijzing gaan financieren middels oplopende tekorten op de begroting.
euro
En terug naar de gulden.
pi_19738894
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 21:27 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Als binnen enkele jaren blijkt dat de basis van de munt uitgehold wordt doordat eurolanden hun vergrijzing gaan financieren middels oplopende tekorten op de begroting.
euro
En terug naar de gulden.
Gaat niet gebeuren, jammer voor je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')