Iemand die met kenmerkende vormen zich taalmatig uitdrukt, hoeft nog geen stijl te hebben.quote:Op maandag 24 mei 2004 01:58 schreef engessa het volgende:
Het heeft met stijl te maken.
Je vergeet trouwens feauteau.
Stijl als in uitdrukkingsvormen van groepsgedrag. Net zoals 'skaters' wijde broeken dragen en 'gabbes' kaal zijn heb je ook mensen die de 'o' door 'eau' vervangen.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:01 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Iemand die met kenmerkende vormen zich taalmatig uitdrukt, hoeft nog geen stijl te hebben.
De Jostiband maakt ook muziek, maar moet dat dan ook gezien worden als aparte stijl terwijl ze gewoon muziek maken die normale componisten hebben geschreven? (en daardoor door elke band gespeeld kunnen worden)
Sorry? Fok incrowd taal? Dat dacht ik niet.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:05 schreef NiteSpeed het volgende:
de fok incrowd taal
Nee, het is angstquote:Op maandag 24 mei 2004 02:06 schreef bolivian het volgende:
Je bent gewoon jaloers!
Zie OP, met edit.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:03 schreef Insomaniac het volgende:
Wat is er leaus Xebreau?
Phear the phuture!quote:Op maandag 24 mei 2004 02:06 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Nee, het is angst
Beide is taalverloedering.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:07 schreef NiteSpeed het volgende:
Contrast:
Taalgarpje - Taalverloedering
Fok! - BrEeZaH
F0r 1 4m l34t!quote:Op maandag 24 mei 2004 02:07 schreef bolivian het volgende:
[..]
Phear the phuture!
Er bestaat een verschil tussen systematisch je taal verkankeren en niet eens meer weten wat correcte interpunctie is, of op een bepaald medium met een select groepje een aangepaste taalstijl gebruiken.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:08 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Beide is taalverloedering.
Het is de verminking van de taal.
Neau, you're l4t3.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:08 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
F0r 1 4m l34t!
Ik lees elke ochtend of avond de Frontpage en als dat de afspiegeling is van de mensen die op fok komen zijn ze inderdaad niet dom.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:05 schreef NiteSpeed het volgende:
Er bestaat een verschil tussen oogkleppen op hebben en niet onder ogen kunnen komen dat de zogenaamde BrEeZAh's echt dom zijn.
1 4m 4llw4y5 14t3.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:09 schreef bolivian het volgende:
[..]
Neau, you're l4t3.
En anders is het een chronisch gebrek aan inlevingsvermogen!quote:Op maandag 24 mei 2004 02:09 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Face it, Xebro.
Je probeert te rellen, maar je mist een goede vergelijking.
Je hebt het over de Frontpage, ik houd mijn mond.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:10 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik lees elke ochtend of avond de Frontpage en als dat de afspiegeling is van de mensen die op fok komen zijn ze inderdaad niet dom.
Enkel kortzichtig, racistisch en niet vies van een potje taalverloedering.
1at3 ph0r wh4t?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:10 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
1 4m 4llw4y5 14t3.
Of een overdaad aan competentiedrang, wie zal 't weten?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:10 schreef bolivian het volgende:
[..]
En anders is het een chronisch gebrek aan inlevingsvermogen!
For good riddance,quote:Op maandag 24 mei 2004 02:12 schreef ikbengeweldig het volgende:
och, veel mensen zijn nou eenmaal tamelijk dom, daar moet je je niet tegen willen verzetten.
I g0t 4n 4pp01tm3nt @ 2 4.M. 8y t3h d0ct0r!quote:Op maandag 24 mei 2004 02:11 schreef bolivian het volgende:
[..]
1at3 ph0r wh4t?
quote:Op maandag 24 mei 2004 02:13 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
I g0t 4n 4pp01tm3nt @ 2 4.M. 8y @/w1th t3h d0ct0r!
Wacht!quote:Op maandag 24 mei 2004 02:09 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Er bestaat een verschil tussen systematisch je taal verkankeren en niet eens meer weten wat correcte interpunctie is, of op een bepaald medium met een select groepje een aangepaste taalstijl gebruiken.
Face it, Xebro.
Je probeert te rellen, maar je mist een goede vergelijking.
H3t ging tog om taalfuhloedering?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:14 schreef bolivian het volgende:
[..]
Klets je er maar niet uit, je bent gezien!quote:Op maandag 24 mei 2004 02:14 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
H3t ging tog om taalfuhloedering?
Ik denk dat dit gewoon een fase is hoor. Over een tijdje is dat weer voorbij.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:14 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Wacht!
Jij impliceert alsof het gebruiken van Breezáh© er zomaar was, vanuit het niets.
Dat is ontstaan uit select groepje mensen die zulks taalgebruik bezigden alvorens steeds meer in een vast patroon van taalverloedering te vervallen omdat het gebruik van de woorden makkelijk is.
(het systematisch afkorten van woorden, de hoofdletters even daargelaten).
Deze groep waar ik het over heb strijdt tegen de taalverloedering door de taal die zij gebruiken op het forum te vermoeilijken en zodoende de taal elitair te laten klinken.
Maar wie garandeert me dat ook deze groep niet vast blijft zitten in dat taalgebruik. Met als risico dat anderen het ook weer gaan overnemen?
face it, de een versimpelt de ander vermoeilijkt.
Komt dat bij beide gevallen de taal ten goede?
Het komt de taal nooit ten goede, dat in de eerste plaats.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:14 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Wacht!
Jij impliceert alsof het gebruiken van Breezáh© er zomaar was, vanuit het niets.
Dat is ontstaan uit select groepje mensen die zulks taalgebruik bezigden alvorens steeds meer in een vast patroon van taalverloedering te vervallen omdat het gebruik van de woorden makkelijk is.
(het systematisch afkorten van woorden, de hoofdletters even daargelaten).
Deze groep waar ik het over heb strijdt tegen de taalverloedering door de taal die zij gebruiken op het forum te vermoeilijken en zoedoende de taal elitair te laten klinken.
Maar wie garandeert me dat ook deze groep niet vast blijft zitten in dat taalgebruik. Met als risico dat anderen het ook weer gaan overnemen?
face it, de een versimpel de ander vermoeilijkt.
Komt dat bij beide gevallen de taal ten goede?
Sowieso, als je al kennis hebt van de Nederlandse taal en je beschikt over goed grammaticaal inzicht waarom zou je dan nog in godsnaam zulk soort woorden gebruiken als bijvoorbeeld: 'feautau' ?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:16 schreef ikbengeweldig het volgende:
Moedwillige taalmishandelaars dienen doorgaans niet serieus te worden genomen.
Dus een hype ipv van een stijl? Zie ook Inso hierboven.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:17 schreef Shirley het volgende:
[..]
Ik denk dat dit gewoon een fase is hoor. Over een tijdje is dat weer voorbij.
Ik denk dat het zuiver kijk-mij-nou-gedrag is en, zoals Inso al aandroeg, groepsgedrag.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:18 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Sowieso, als je al kennis hebt van de Nederlandse taal en je beschikt over goed grammaticaal inzicht waarom zou je dan nog in godsnaam zulk soort woorden gebruiken als bijvoorbeeld: 'feautau' ?
Is dat een vorm van zelfkastijding?
Zie hier, het eerder genoemde essentiële verschil tussen onze elitaire balletjes en de ongegeneerde slettebakken.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:19 schreef Insomaniac het volgende:
Ook een essentieel puntje; ik weet dat feauteau fout gespeld is en met twee o's hoort. De gemiddelde breezah is er van overtuigd dat 'me moeder' correct Nederlands is.
Daar zeg je wat, welke breezerhoer is nog bewust van haar gammele taalgebruik?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:19 schreef Insomaniac het volgende:
Ook een essentieel puntje; ik weet dat feauteau fout gespeld is en met twee o's hoort. De gemiddelde breezah is er van overtuigd dat 'me moeder' correct Nederlands is.
Ik zie het verschil niet echtquote:Op maandag 24 mei 2004 02:17 schreef Insomaniac het volgende:
DiTtUh iz TaAlVurKankeRinG
Deait eaus teaulveurkeaunkeuring
Moord schijnt ook menselijk te zijn, en gelet op het aantal moorden wat er per jaar gepleegd wordt in deze wereld zou ik dus ook kunnen claimen dat het een doodnormaal verschijnsel betreft.quote:Ofwel, dit is een doodnormaal verschijnsel en typisch menselijk..
Ik ben van mening dat het een hype is.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:18 schreef engessa het volgende:
[..]
Dus een hype ipv van een stijl? Zie ook Inso hierboven.
Maar als je maar lang genoeg doorgaat met deze meuk zal de volgende generatie er van overtuigd zijn dat het feautau is en geen foto.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:19 schreef Insomaniac het volgende:
Je hebt geen inzigt?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:21 schreef Xebrozius het volgende:
Ik zie het verschil niet echt
Dan verhuizen ze maar naar Frankrijk.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:22 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Maar als je maar lang genoeg doorgaat met deze meuk zal de volgende generatie er van overtuigd zijn dat het feautau is en geen foto.
Ik kijk verder dan mijn neus lang - en breed is.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:23 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Je hebt geen inzigt?
Het is een pic toch?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:22 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Maar als je maar lang genoeg doorgaat met deze meuk zal de volgende generatie er van overtuigd zijn dat het feautau is en geen foto.
Nee, een PiCcAhquote:Op maandag 24 mei 2004 02:24 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het is een pic toch?.
Doemdenker,quote:Op maandag 24 mei 2004 02:22 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
zo is dat, dergelijke al dan niet onzinnige modewoorden zijn meestal geen lang leven beschoren en zullen dus niet zomaar doordringen tot de standaardtaal. Gelukkig maar.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:24 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het is een pic toch?.
Doemdenkers zijn goed geinformeerde optimisten.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:25 schreef bolivian het volgende:
[..]
Doemdenker,.
Nu overdrijf je echt.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:26 schreef Xebrozius het volgende:
LET OP!!
Over 2 á 3 jaar zijn woorden met 'eau' ingeburgerd bij de generatie die nu nog in groep 6 zit, maar rond die tijd naar het voortgezet onderwijs gaat.
Ik kan deze mening niet onderbouwen, maar de tijd zal deze voorspelling eventueel waarmaken (alhoewel ik hoop dat ik geen gelijk zal krijgen).
Wa's dat dan weer voor een uit de lucht gegrepen raar in elkaar gefrommeld woord?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:25 schreef Shirley het volgende:
[..]
Nee, een PiCcAh
Dit valt in de catergorie 'onzpost'. Kom op man, dit kun je toch niet serieus menen.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:26 schreef Xebrozius het volgende:
LET OP!!
Over 2 á 3 jaar zijn woorden met 'eau' ingeburgerd bij de generatie die nu nog in groep 6 zit, maar rond die tijd naar het voortgezet onderwijs gaat.
Ik kan deze mening niet onderbouwen, maar de tijd zal deze voorspelling eventueel waarmaken (alhoewel ik hoop dat ik geen gelijk zal krijgen).
An sich is het alletwee creatief taalgebruik, taalverloedering, hoe je het wilt noemen. In mijn eerste voorbeeld worden er al dan niet bewust gigantische taalfouten gemaakt. Het eerder genoemde 'me moeder' bijvoorbeeld.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:21 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik zie het verschil niet echt![]()
Kom op Xebro. Hoe bedoel je appels en peren.quote:Moord schijnt ook menselijk te zijn, en gelet op het aantal moorden wat er per jaar gepleegd wordt in deze wereld zou ik dus ook kunnen claimen dat het een doodnormaal verschijnsel betreft.
Onderschat Geenstijl, volkomenkut, retecool en andere weblogs niet die ook veel met de 'eau' woorden werken (of werkten).quote:Op maandag 24 mei 2004 02:29 schreef engessa het volgende:
[..]
Dit valt in de catergorie 'onzpost'. Kom op man, dit kun je toch niet serieus menen.
Bovendien ken je daarbij veel te veel macht toe aan een forum als dit.
ik geef de voorkeur aan realisten.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:28 schreef NiteSpeed het volgende:
Pessimisten zijn argumentloze huilies, die zichzelf berusten op speculaties.
Pessimisten zijn realisten die ten allen tijde de waarheid niet uit het oog verliezen.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:28 schreef NiteSpeed het volgende:
Pessimisten zijn argumentloze huilies, die zichzelf berusten op speculaties.
Gammaquote:Op maandag 24 mei 2004 02:31 schreef ikbengeweldig het volgende:
[..]
ik geef de voorkeur aan realisten.
werkten ja. Als in, nu niet meer. VK doet het al tijden niet meer tenzij het om een 'garpje' gaat om iets aan te dikken.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:30 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Onderschat Geenstijl, volkomenkut, retecool en andere weblogs niet die ook veel met de 'eau' woorden werken (of werkten).
Hoezo 'ons' dingetje?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:30 schreef Insomaniac het volgende:
Waarom? Het is leuk en herkenbaar. Het is 'ons dingetje' . Nu is breezah ook 'hun dingetje' echter zijn zij zich niet bewust van de fouten die ze maken.
Realisten berusten zichzelf op de positieve en negatieve kant van het speculisme, en zullen rekening houden met de negatieve uitkomst, maar een positievere uitkomst kunnen verwachten.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:31 schreef ikbengeweldig het volgende:
[..]
ik geef de voorkeur aan realisten.
Zolang woorden niet afleiden wat je leest, zul je mij niet horen mekkeren.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:32 schreef Insomaniac het volgende:
Vergeef me voor de knoeperts van taalfouten in mijn vorige post..
Kijk eens naar de gemiddelde reacties op de desbetreffende weblogs en de frontpage.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:33 schreef engessa het volgende:
[..]
werkten ja. Als in, nu niet meer. VK doet het al tijden niet meer tenzij het om een 'garpje' gaat om iets aan te dikken.
Je hebt wel een enorm pessimistiche kijk op ons, de pessimisten.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:34 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Realisten berusten zichzelf op de positieve en negatieve kant van het speculisme, en zullen rekening houden met de negatieve uitkomst, maar een positievere uitkomst kunnen verwachten.
Pessimisten zijn realisten die een stijve penis krijgen zodra er iets mis gaat, en hopen op het ultieme doemscenario.
Ik heb het dan ook alleen over de momenten dat ik het gebruik. Eerst op dat andere forum en nu hier. Ik pretendeer niet dat wij het alleenrecht op de 'eau' hebben.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:34 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Hoezo 'ons' dingetje?
Ik kom dit taalgebruik al tegen op mijn HBO. In informele mails, in memo's en op MSN.
En ik weet echt 100% zeker dat dat géén fokkers betreffen.
Ik ben een realist. Ik houd ervan rekening te houden met alle mogelijke scenario's, simpelweg om mijzelf te beschermen, en alle negatieve consequenties systematisch te elimeneren door middel van goede voorbereiding. Hoe dùrf je mij een pessimist te noemen?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:39 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Je hebt wel een enorm pessimistiche kijk op ons, de pessimisten.
Jij bent zo'n twijfelende pessimist, eentje die zijn doem-kast nog moet uitkomen.
Ik zie het in je taalgebruik, ik zie het in je posts en ik zie het aan de inhoud.
Bovenstaande dingen zijn doordrenkt met gitzwart doemdenken...
En dan bekijk ik het nog optimistisch ook.
Taalverloedering,quote:Op maandag 24 mei 2004 02:40 schreef Xebrozius het volgende:
Ik snap btw. niet waarom Kastanova dit topic niet heeft aangegrepen om zijn dictoriale visie omtrent taalgebruik te kunnen promoten.
Jazeker, het moet b.t.w. zijnquote:Op maandag 24 mei 2004 02:42 schreef bolivian het volgende:
[..]
Taalverloedering,!
ik zou je "overigens" willen aanradenquote:Op maandag 24 mei 2004 02:44 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Jazeker, het moet b.t.w. zijn.
Die slaapt?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:40 schreef Xebrozius het volgende:
Ik snap btw. niet waarom Kastanova dit topic niet heeft aangegrepen om zijn dictoriale visie omtrent taalgebruik te kunnen promoten.
Mag ik dan jou op mijn beurt aanraden om naar www.google.nl te surfen, en daar te zoeken naar de term 'correcte interpunctie'?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:45 schreef ikbengeweldig het volgende:
[..]
ik zou je "overigens" willen aanraden
Dat is slechts luiheid, ik heb niet altijd zin om mijn posts met een hoofdletter te beginnen en met een punt te beindigen.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:46 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Mag ik dan jou op mijn beurt aanraden om naar www.google.nl te surfen, en daar te zoeken naar de term 'correcte interpunctie'?
Klopt inderdaad, maar onderschat niet dat de breezertaal ook niet in formele mails en sollicitatie gesprekken zullen opduiken. Net zo min als de 'eau'-s.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:39 schreef Insomaniac het volgende:
En je geeft zelf al aan dat je het tegen komt in informele memo's. Zolang men dit soort creatief taalgebruik niet formeel gebruikt, hoor je mij niet klagen. Ik vind die spielerei wel leuk. En daarnaast zijn vele woorden op die manier ontstaan X.
Het probleem hiervan is dat taal tegenwoordig véél sneller verandert dan vroeger. Bijvoorbeeld de Engelse invloeden, de afkortingen, de internettaal, de breezertaal en de nieuwe bral taal.quote:Een litteken was 'vroegâh' een licteken. Maar taal leeft en inmiddels is het een litteken geworden.. De naamvallen zijn uit onze taal verdwenen en spelling verandert ook. Nu lijkt het mij stug dat de officiële speling van foto ooit feauteau zal worden en de dag dat me moeder correct Nederlands is pleeg ik zelfmoord.. Los daarvan, taal is een levend iets. En als mensen informeel met eau's lopen te kleauten, is dat toch helemaal niet erg? Pas zodra men denkt dat het de officiële spelling is, moet je je zorgen gaan maken.
Prut?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:47 schreef engessa het volgende:
O. Wacht..
Z@ppelin. Waar valt dat taalgebruik onder?
Luiheid is de bron van het kwaad, zag ik je.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:47 schreef ikbengeweldig het volgende:
[..]
Dat is slechts luiheid, ik heb niet altijd zin om mijn posts met een hoofdletter te beginnen en met een punt te beindigen.
Geweldig, ik typ in dit topic meer dan 4000 woorden.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:42 schreef bolivian het volgende:
[..]
Taalverloedering,!
Ho hoquote:Op maandag 24 mei 2004 02:48 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, maar onderschat niet dat de breezertaal ook niet in formele mails en sollicitatie gesprekken zullen opduiken. Net zo min als de 'eau'-s.
Maar het gevaar is echter wel dat deze taalgebruiken, als ze maar lang genoeg worden gebruikt door mensen een plek zullen vinden in het automatisme waar een mens over beschikt.
En ik durf te zweren dat als je maar meer dan genoeg dit soort taal bezigt het een weg zal vinden naar bijvoorbeeld een sollicitatie gesprek.
[..]
Neen.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:50 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Geweldig, ik typ in dit topic meer dan 4000 woorden.
En ja hoor, ik maak me eenmaal schuldig aan een afkorting (die overigens vrij gerenommeerd is), ik heb gezeik.
Ik geef je volkomen gelijk, ik ben er dan ook niet trots op dat ik me daar wel eens aan bezondig.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:49 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Luiheid is de bron van het kwaad, zag ik je.
Ergernis nummer één taaltechnisch gezien, de vreezersletjes met het volgende weerwoord:
"Je begrijpt tog wat ik bedoel, en dit iz feel makkuhlijker en snellr."
*ril*
Dat zou mij dan weer een te drastische actie schijnen, mocht het ooit zover komen kan je daarentegen wel een enorme toename van het lerarentekort verwachten.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:39 schreef Insomaniac het volgende:
de dag dat me moeder correct Nederlands is pleeg ik zelfmoord
Heel spijtig inderdaad, wat een lul is het toch ook.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:50 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Geweldig, ik typ in dit topic meer dan 4000 woorden.
En ja hoor, ik maak me eenmaal schuldig aan een afkorting (die overigens vrij gerenommeerd is), ik heb gezeik.
Is er dan sprake van domheid of automatisme?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:50 schreef majic het volgende:
[..]
Ho hoIk heb al menig verhaal mogen aan horen waarbij een brug-breezah (Breez-pieper??) netjes haar schriftje volkalkt met bReEzAh schrijfstijl, en dit ook nog wel eens bij een proefwerk wil doen
quote:Op maandag 24 mei 2004 02:50 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Neen.
Dat noemen wij in de volksmond mierenneuken. (geen spatie)
Hiihi, ik zei vreezersletjes.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:51 schreef ikbengeweldig het volgende:
[..]
Ik geef je volkomen gelijk, ik ben er dan ook niet trots op dat ik me daar wel eens aan bezondig.
Een volslagen randdebiel, dat is het, en niets anders.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:52 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Is er dan sprake van domheid of automatisme?
Dat is waar. Maar pak een gemiddeld VMBO-opstel en je ziet regelmatig 'me dit, me dat' staan. Ze weten wel dat het niet 'Muh of MaH' is, maar mijn en dijn zijn onbekend.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:48 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, maar onderschat niet dat de breezertaal ook niet in formele mails en sollicitatie gesprekken zullen opduiken. Net zo min als de 'eau'-s.
Maar het gevaar is echter wel dat deze taalgebruiken, als ze maar lang genoeg worden gebruikt door mensen een plek zullen vinden in het automatisme waar een mens over beschikt.
En ik durf te zweren dat als je maar meer dan genoeg dit soort taal bezigt het een weg zal vinden naar bijvoorbeeld een sollicitatie gesprek.
Internettaal is inderdaad een hoofdstuk apart. Maar tussen spreek- en schrijftaal zit ook weer een hele wereld. In mijn spreektaal gebruik ik inderdaad niet 'lol, ff, idd, iig, enz.' maar dat typ ik wél op MSN, simpelweg omdat het korter is.quote:Het probleem hiervan is dat taal tegenwoordig véél sneller verandert dan vroeger. Bijvoorbeeld de Engelse invloeden, de afkortingen, de internettaal, de breezertaal en de nieuwe bral taal.
Uiteraard zullen woorden als 'me moeder' niet in een woordenboek komen, maar dat zal bijvoorbeeld ook niet gebeuren met 'lol' (blijdschap) die tegenwoordig juist een Amerikaanse internet uitdrukking betreft.
Dat het niet in het woordenboek komt, neem niet weg dat pak hem beet 4 miljoen Nederlanders dagelijks 'lol' op MSN e.d. intypen.
De fatale combinatie van beide, me dunkt.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:51 schreef ikbengeweldig het volgende:
[..]
Heel spijtig inderdaad, wat een lul is het toch ook.
We zien zojuist de geboorte van een woordgedrocht.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:54 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Hiihi, ik zei vreezersletjes.
Die zitten met een Ola-ijsje doordrenkt in alcohol in de koelkast.
LIT ook goed? Het is tenslotte een taaltopicquote:Op maandag 24 mei 2004 02:56 schreef Xebrozius het volgende:
Ik heb de vraag of deze ook naar GC verplaatst kan worden.
Topic heeft een wending genomen die niet meer als onzinnig is op te vatten.
consequent zijn modjes![]()
Ik studeer niet, ik drink geen alcohol, heb geen groene of roze polo en hinnik niet.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:49 schreef majic het volgende:
Ik wou even melden dat ik, als ras-realist, het voor de volle 100% eens ben met Xebrozius.
Dat hele gekloot met eau is uitermate irritant, en iemand die dit taaltje dan ook gebruikt die bestempel ik accuut tot hersenloze studentenbal met teveel bier op, half gekamd slap omlaag-hangend haar met een roze of heiniken-groene polo en een lach als een hinnikend paard.
Er zin al genoeg spel en taalfoutjes te vinden, dat doelbewust invoegen van rommel is iets waar ik me aan kan ergeren - als 1/4de dyslect maak ik ook foutjes genoeg, maar ik PROBEER er in ieder geval er op te letten. Woordjes als "euri" "foti" (Afwisseling van feauteau blijkbaar) of "eypo" (ja heren, het staat ook in het grieks op de eurobriefjes, dat meen je niet!).
En jij zei dat de naamvallen verdwenen?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:57 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar pak een gemiddeld VMBO-opstel en je ziet regelmatig 'me dit, me dat' staan. Ze weten wel dat het niet 'Muh of MaH' is, maar mijn en dijn zijn onbekend.
[..]
Just doing my bit to keep the ONZ alive.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:57 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
We zien zojuist de geboorte van een woordgedrocht.
Het is een taalfout die goed gepraat wordt door er een betekenis aan te geven.
Maar wiens schuld is het dan?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:57 schreef Insomaniac het volgende:
Dat is waar. Maar pak een gemiddeld VMBO-opstel en je ziet regelmatig 'me dit, me dat' staan. Ze weten wel dat het niet 'Muh of MaH' is, maar mijn en dijn zijn onbekend.
Hier is toch echt sprake van automatisme.quote:Internettaal is inderdaad een hoofdstuk apart. Maar tussen spreek- en schrijftaal zit ook weer een hele wereld. In mijn spreektaal gebruik ik inderdaad niet 'lol, ff, idd, iig, enz.' maar dat typ ik wél op MSN, simpelweg omdat het korter is.. Maar als ik de oude schoolagenda van mijn zusje pak, dan zie ik wél staan 'juh bent me sgatje!' . 'Tog en egt' komen ook te vaak voorbij en er zijn veel kinderen die daadwerkelijk denken dat dat de correcte spelling is. (Ook leuk dat de overheid die taalverloedering promoot met 'op de agterbank') .
Ben ik geheel met je eens.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:51 schreef Dagonet het volgende:
Maar dat 'taal leeft' en daardoor zo snel zou moeten veranderen vind ik ook wel een erg makkelijk excuus hoor, men springt er gewoon enorm achteloos mee om en excuses als "je begrijpt toch wat ik bedoel" worden mij ook te makkelijk gemaakt én geaccepteerd. Iemand wijzen op z'n spelfouten is een doodzonde en er worden hier bijv. mensen voor gebanned.
En wederom ben ik het met je eens.quote:Die woorden die Xebro noemt in de OP, tja, dat zijn de woorden waarvan je toch mag aannemen dat iedereen die kent in hun normale spelling, die zie ik ook niet zo heel snel als gangbare taal aangenomen worden. Veel kwalijker vind ik persoonlijk dingen die ik wél nog zie komen als officiële spelling, dingen als "donder is op" of "kom is hier". Dat zie je bijna nergens meer goed geschreven staan. Mensen wéten niet eens hoe je het moet spellen. En dat weten de mensen van de groep waar Xebro nu tegen ageert doorgaans wel.
Welk sub-forum heeft meer bezoekers?quote:Op maandag 24 mei 2004 02:57 schreef Dagonet het volgende:
[..]
LIT ook goed? Het is tenslotte een taaltopic
Ha! en nu zie je waar de schoen wringt, beste Inseaumnieauc.quote:Op maandag 24 mei 2004 02:59 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Ik studeer niet, ik drink geen alcohol, heb geen groene of roze polo en hinnik niet.
Jouw post is het schoolvoorbeeld van kortzichtigheid. Ik vind het dan ook ontzettend knap dat jij exact weet wie en wat ik ben, omdat ik nog wel eens als een onvervalste deaus met eau's wil smijten.
Combinatie van factoren. In de eerste klas zat ik in een mengklas. MAVO, HAVO en VWO door elkaar. Ik had in mijn eerste jaar een geweldige leraar Nederlands ( en dus geen Nederlandse leraar, wat je ook te vaak hoort) die dol was op lesgeven en een echte passie had voor onze mooie taal. Regelmatig hadden we het over schrijf- en spreektaal. Aan het eind van het jaar, maakte een deel van de klas standaard fouten niet meer. (Zoals me-mijn hun-hen-zij, omdat hij daar steeds op hamerde). Ondanks het feit dat hij het regelmatig over die fouten had, is het toch een aantal klasgenootjes gelukt om het over 'hun zeiden dat' te hebben in hun eindopstel.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:04 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Maar wiens schuld is het dan?
De 'domme' VMBO'er die last heeft van een enorm stereotype vooroordeel, of het gebrek aan leraren die weten te motiveren?
Als ik nimmer heb leren schrijven omdat ik nooit of nauwelijk de mogelijk heb gehad om dat te kunnen doen is dat dan ook mijn schuld?
Dat is dus weer iets persoonlijks, want ik schakel moeiteloos over.quote:Hier is toch echt sprake van automatisme.
Als ik een hele dag op MSN rondhang en met mensen in mijn lijst ouwehoer betrap ik mezelf er op dat ik in mijn schoolverslag dat ik erna typ, woorden als:
iig
idd
dusch
moeileick
aantref omdat ik daarvoor de hele tijd met dat soort woorden zat te strooien. MOEDWILLIG, ja ik beken schuld.
Dan moet je goed luisteren naar je leraar Nederlands. En vergeet niet, er bestaan helaas mensen die het gewoon écht niet boeiend vinden hoe je een woord spelt. Breezer of geen breezer, dat soort mensen zijn er altijd geweest en zullen altijd blijven bestaan.quote:Maar juist omdat ik dat taalgebruik hanteer zal ik fouten maken, en ze uiteraard weer corrigeren.
Maar wat als ik 13 jaar was, internet had en met al mijn andere 13 jarige klasgenootjes zo bralde?
Stak ik dan ook nog wel goed nederlands op of wint het automatisme het van de theorie.?
Beetje jammer NS.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:09 schreef NiteSpeed het volgende:
Mooi gezegd, majic.
Mooi gezegd.
Vind jij dit soort kortzichtigheid mooi gezegd? Je zou ook naar de inhoud kunnen kijken ipv de vorm.quote:Kan me eigenlijk niet zo druk maken om hoe je er werkelijk uit ziet - ik schaar je fijn bij de groep hersenloze korpsballen - en dat allemaal door die paar woordjes
*opzettelijke spelfout negerendquote:Op maandag 24 mei 2004 03:05 schreef Insomaniac het volgende:
Mensen willen geen moeite doen om correct Nederlands te schrijven. Als ik één keer een woord fout spel en iemand wijst me er op, zal ik het daarnaa nooit meer doen. Maar tegenwoordig blijf je mensen verbeteren..
Hij duidde een mooi verschil aan, niet zo op je teentjes getrapt zijnquote:Op maandag 24 mei 2004 03:12 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Beetje jammer NS.
[..]
Vind jij dit soort kortzichtigheid mooi gezegd? Je zou ook naar de inhoud kunnen kijken ipv de vorm.. Maar tegen kortzichtigheid kan ik niet op, dus mag majic van mij denken wat hij wil.
En wat maakt het breezertaaltje dan wezenlijk anders dan je feauteaux gedoe? Inhoud is 't zelfde, je begrijpt toch wat ze proberen te zeggen... komquote:Op maandag 24 mei 2004 03:12 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Vind jij dit soort kortzichtigheid mooi gezegd? Je zou ook naar de inhoud kunnen kijken ipv de vorm.. Maar tegen kortzichtigheid kan ik niet op, dus mag majic van mij denken wat hij wil.
Ik hoef zeker niet met belabberde smoezen op de proppen te komen over het tijdstip en mijn geestelijke gesteldheid?quote:Op maandag 24 mei 2004 03:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
*opzettelijke spelfout negerend![]()
Daar wringt de schoen.quote:Het is nog erger dan het niet eens willen schrijven, men weigert zelfs om het te corrigeren want het is niet belangrijk voor de [betreffende opleiding]. Aan verschillende HBO en universitaire opleidingen worden spelfouten niet bekritiseerd aangezien ze niet terzake doen, het enige wat telt is de formule/diagnose/uitkomst.
Droevig, maar waar.quote:Men wil niet eens meer en de instantie die zorg moet dragen voor de kwaliteit, de overheid, laat het net zo hard afweten en kijkt liever naar manieren om meer geld binnen te krijgen, desnoods door het Nederlands in sommige opleidingen af te schaffen en op het Engels over te gaan.
Dat is het automatisme wat om de hoek komt kijken.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:11 schreef Insomaniac het volgende:
Ondanks het feit dat hij het regelmatig over die fouten had, is het toch een aantal klasgenootjes gelukt om het over 'hun zeiden dat' te hebben in hun eindopstel..
Ik vergeef je. Maar het is beter dan IQ-lozen proberen weg te krijgen uit een reeks.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:17 schreef HighLander het volgende:
Inso ik kan er niets aan doen.
Ik blijf het een nietszeggend topic vinden
Amen.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:18 schreef Dagonet het volgende:
Waar ik trouwens ook ontzettend moe van word is het bij het wijzen op een spelfout roepen "ja, maar ik ben dyslectisch". Nee, dat ben je niet, je bent gewoon aartslui en minacht je eigen taal. Je maakt mij niet wijs dat het aantal dyslectici in de afgelopen 10 jaar met zo'n, grof geschat, 1000% is toegenomen.
Mja maar het zijn er zoveel.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:20 schreef Insomaniac het volgende:
Ik vergeef je. Maar het is beter dan IQ-lozen proberen weg te krijgen uit een reeks..
Wáren ze maar IQ-loos, nu hebben ze een hardnekkig gedefinieerd IQ van beneden de 100quote:Op maandag 24 mei 2004 03:20 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Ik vergeef je. Maar het is beter dan IQ-lozen proberen weg te krijgen uit een reeks..
Uitlokking van flamesquote:Op maandag 24 mei 2004 03:21 schreef HighLander het volgende:
[..]
Mja maar het zijn er zoveel.
Ik mis even ietsquote:Op maandag 24 mei 2004 03:22 schreef ikbengeweldig het volgende:
[..]
Wáren ze maar IQ-loos, nu hebben ze een hardnekkig gedefinieerd IQ van beneden de 100
En dat heeft dus te maken met je eigen insteek. Ik ben West-Fries. Ofwel geboren met een taalachterstand. Hij heb hoofpijn, hun zeiden dat, ik ken het niet.. typisch West-Fries. Echter heb ik mezelf geleerd te verbeteren omdat ik Nederlands wil spreken. Dus heeft hij hoofdpijn. En ja, dat is ook een keuze die mensen wel of niet maken.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:19 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Dat is het automatisme wat om de hoek komt kijken.
In Amsterdam zijn spelfouten met ken, kan en kun vele malen hoger omdat de uitspraak daar ook door elkaar gehaald wordt op straat, in de opvoeding, met klasgenoten etc etc.
Dat is exact hetzelfde met 'hun'. Als je ouders dat continu zeggen zal het voorkomen dat je ze:
A.) Verbeterd.
B.) Overneemt.
Ook al leer je het dat het 'Zij' is, het spraakpatroon wat je hebt kun je bijna niet veranderen naarmate je ouder wordt en dat is het vervelende met taal.
Kijk maar naar je oma die je noemde, de reden waarom zij nog in de jaren '50 taal spreekt is omdat de taal vastgebeiteld zit.
Taal veranderd, maar je eigen taalgebruik veranderen na je 20e is echt enorm moeilijk, aangezien het dan een onderdeel uitmaakt van hoe je 'taalmatig nadenkt'.
Helemaal mee eens. Iedereen is tegenwoordig disleckties. NEE LUL! Je bent gewoon te gemakzuchtig!quote:Op maandag 24 mei 2004 03:18 schreef Dagonet het volgende:
Waar ik trouwens ook ontzettend moe van word is het bij het wijzen op een spelfout roepen "ja, maar ik ben dyslectisch". Nee, dat ben je niet, je bent gewoon aartslui en minacht je eigen taal. Je maakt mij niet wijs dat het aantal dyslectici in de afgelopen 10 jaar met zo'n, grof geschat, 1000% is toegenomen.
Mijn motto aan dat soort mensen:quote:Op maandag 24 mei 2004 03:23 schreef majic het volgende:
Ze doen het niet expres, of wel?
Nee, je deed het gewoon opzettelijkquote:Op maandag 24 mei 2004 03:19 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Ik hoef zeker niet met belabberde smoezen op de proppen te komen over het tijdstip en mijn geestelijke gesteldheid?.
Ik merk zelf ook dat mijn spelling en dan met name de werkwoordsvervoegingen dramatisch achteruit is gegaan, ik lees al jaren eigenlijk alleen maar in het Engels en heb jaren voor een Japanse multinational gewerkt waar ik de enige Nederlander op de afdeling was, dan keldert de kwaliteit (ook die van m'n Engels trouwensquote:Daar wringt de schoen.. Vorig schooljaar besloot ik een HBO-opleiding te doen. Niet alleen was ik de oudste van mijn klas, maar ook een van de weinigen die kon spellen. Na de eerste periode hebben we er een extra vak bij gekregen 'stijl en spelling'. Tijdens de eerste les moest ik bijna huilen. Bezittelijk voornaamwoord, stam+t, kofschip, bijzinnen, koppelwerkwoorden.. mijn klasgenoten keken alsof ze vuur zagen branden. Het vak was helaas alleen een experiment voor die periode en is geschrapt ivm geld en tijd tekort.
.
Je begreip tog wat ze bedoelen?!!?!quote:Op maandag 24 mei 2004 03:23 schreef NiteSpeed het volgende:
Hoe herkenbaar Insomaniac, ik moet ook af en toe huilen als ik het naar niveau van mijn medeleerlingen kijk. Om dan nog maar te zwijgen van de 'les' die wordt gegeven.
Als ik dat tegen Nikky zeg, heb ik een ban.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:25 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Iedereen is tegenwoordig disleckties. NEE LUL! Je bent gewoon te gemakzuchtig!
DROGREDENquote:Op maandag 24 mei 2004 03:26 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Je begreip tog wat ze bedoelen?!!?!
Middelbare en basisscholen spelen hierin een grote rol, maar toch vooral de thuissituatie.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:26 schreef NiteSpeed het volgende:
Gevoel voor taal ontwikkel je, de één pikt het langzamer op dan de andere.
En vergeet uiteraard de cirkel-redenatie niet.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:26 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
DROGREDEN!
Gevoel voor taal héb je. Taal bestaat uit techniek en gevoel. Ik doe alles grotendeels op gevoel en zodra ik twijfel gebruik ik de techniek (spelling- en grammaticaregels). En als iemand systematisch weigert die simpele en logische regels toe te passen, wordt het nooit wat.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:26 schreef NiteSpeed het volgende:
Gevoel voor taal ontwikkel je, de één pikt het langzamer op dan de andere.
*bingo* Mijn moeder is lerares.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:28 schreef ikbengeweldig het volgende:
[..]
Middelbare en basisscholen spelen hierin een grote rol, maar toch vooral de thuissituatie.
Interessant, ik kreeg pas echt gevoel voor taal na klas twee van de middelbare school. Binnen een paar weken intensief opletten in de klas en uit interesse mijn boeken goed doorlezen was mijn gevoel een stuk beter ontwikkeld. Misschien is het niet ontwikkeld, maar getrained, het idee blijft hetzelfde.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:28 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Gevoel voor taal héb je. Taal bestaat uit techniek en gevoel. Ik doe alles grotendeels op gevoel en zodra ik twijfel gebruik ik de techniek (spelling- en grammaticaregels). En als iemand systematisch weigert die simpele en logische regels toe te passen, wordt het nooit wat.
t's net muziek, daar leer je ook vanzelf gevoel voor ontwikkelen.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:28 schreef Insomaniac het volgende:
Gevoel voor taal héb je. Taal bestaat uit techniek en gevoel. Ik doe alles grotendeels op gevoel en zodra ik twijfel gebruik ik de techniek (spelling- en grammaticaregels). En als iemand systematisch weigert die simpele en logische regels toe te passen, wordt het nooit wat.
En daar draait het allemaal om.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:30 schreef majic het volgende:
Enfin, dyslexie zit in een compleet ander deel van de hersenen dan de bereidwilligheid om goed te leren spellen, kan ik je verklappen....
Ik dank u zéér vriendelijk.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:32 schreef HighLander het volgende:
[..]
t's net muziek, daar leer je ook vanzelf gevoel voor ontwikkelen.
En zodra je een beetje gevoel voor ritme hebt kan je dat weer voor andere dingen gebruiken.
Same herequote:Op maandag 24 mei 2004 03:29 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
*bingo* Mijn moeder is lerares.
Ik mocht niet over gaan voor m'n HAVO diploma 2 --> 3de klas als ik niet m'n d/t/dt probleempje onder de knie zou krijgen. 50 pagina's ontleedwerk meegekregen, alles ingeleverd (in een paar dagen gedaan), 0 fouten. Kan je verklappen dat ik _alles_ weer net zo fout deed, een paar maanden later. Blijft gewoon niet hangenquote:Op maandag 24 mei 2004 03:32 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Interessant, ik kreeg pas echt gevoel voor taal na klas twee van de middelbare school. Binnen een paar weken intensief opletten in de klas en uit interesse mijn boeken goed doorlezen was mijn gevoel een stuk beter ontwikkeld. Misschien is het niet ontwikkeld, maar getrained, het idee blijft hetzelfde.
Doe er wat 'an, en je ken 't binnen de korte keren.
Blijf onwetend, en je zal nooit fatsoenlijk Nederland spreken.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt zelden het kofschip heb gebruikt, ik vond het maar een raar iest om aan de hand van dat woord je eindletters te bepalen.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:30 schreef majic het volgende:
Helaas Xebrozius - ik heb halve bibliotheken versleten, maar het memoriseren van d/t/dt woordjes of het toepassen van regeltjes als het kofschip, fokschaap zijn allemaal geen waterdicht middel gebleken.
Gek genoeg beheers ik de engelse spelling/grammatica vlekkeloos - tot op het niveau waar ik natives ga lopen corrigeren .... ik ben dan ook niet geheel in Nederland opgegroeid, maar voornamelijk tussen engelstalige mensen...
Enfin, dyslexie zit in een compleet ander deel van de hersenen dan de bereidwilligheid om goed te leren spellen, kan ik je verklappen....
Het zal jou nog veel meer verbazen hoeveel mensen het fijn vinden om in een hokje geplaatst te worden, het kind is niet druk en irritant, het heeft ADHD. Het is geen aandachtsgeil wijf dat niks kan hebben, ze is een borderliner. Het is niet dat hij te lui is om te spellen, hij is dyslectisch.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:23 schreef majic het volgende:
Dago, en toch zal het je verbazen hoeveel mensen er last van hebben - in meer of mindere mate.
Ah, de ene mag het wel en de ander niet?quote:en het bewust maken van nutteloze, half leesbare woordverkrachtingen vind ik zo mogelijk ergerlijker dan halve dyslecten die d/t/dt verkeerd zetten. Ze doen het niet expres, of wel?
Ik zeg dan ook niet dat er geen echte dyslecten bestaan. Het is wel duidelijk dat je het dus langzaam oppikt. Waarschijnlijk zal je deze stof nooit beheersen.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:34 schreef majic het volgende:
[..]
Ik mocht niet over gaan voor m'n HAVO diploma 2 --> 3de klas als ik niet m'n d/t/dt probleempje onder de knie zou krijgen. 50 pagina's ontleedwerk meegekregen, alles ingeleverd (in een paar dagen gedaan), 0 fouten. Kan je verklappen dat ik _alles_ weer net zo fout deed, een paar maanden later. Blijft gewoon niet hangen![]()
Mja ik ben geen echte dyslect. Ik neig er een beetje naar, en _alleen_ in het Nederlands. You tell me....quote:Op maandag 24 mei 2004 03:38 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet dat er geen echte dyslecten bestaan. Het is wel duidelijk dat je het dus langzaam oppikt. Waarschijnlijk zal je deze stof nooit beheersen.
Apart probleem, je bent dus een kwart dyslect die geen moeite heeft met spelling. Alleen Nederlandse grammatica nekt je, en voor buitenlandse talen heb je een bijzonder goede aanleg.quote:Op maandag 24 mei 2004 03:45 schreef majic het volgende:
[..]
Mja ik ben geen echte dyslect. Ik neig er een beetje naar, en _alleen_ in het Nederlands. You tell me....
Ik pik andere talen ook enorm snel op, en voel de grammatica (Geschreven en gesproken) snel aan.
Ik spreek bijv. ook Spaans, en heb toen ik jonger was vloeiend Turks en Portugees gesproken en geschreven (Allebei weer vergeten, helaas). Maar Nederlands gaat het toch elke keer fout, en trust me, de wil is er wel - voor lul staan met je CV omdat je wel dure woorden gebruikt, maar dan met je kofschip de mist in gaat is ook niet allesJe komt meteen dommig over, en dat is wel 't laaste wat ik wil, stel dat ze me door hebben opeens ...
Wat is talabeheersing, lieve zodiakk? En kan ik dat ook?quote:Op maandag 24 mei 2004 17:54 schreef zodiakk het volgende:
Ik zou graag de talabeheersing van de 'eau'-mensen willen zien toen zij een jaar of 15 waren. Vast niet veel beter.
Mijn taalbeheersing was op mijn 15e nagenoeg fouloos.quote:Op maandag 24 mei 2004 17:54 schreef zodiakk het volgende:
Ik zou graag de talabeheersing van de 'eau'-mensen willen zien toen zij een jaar of 15 waren. Vast niet veel beter.
Mijn taalbeheersing was, in tegenstelling tot mijn handschrift, erg goed tot perfectquote:Op maandag 24 mei 2004 17:54 schreef zodiakk het volgende:
Ik wil ook een fouloze taalbeheersing.quote:Op maandag 24 mei 2004 18:00 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Mijn taalbeheersing was op mijn 15e nagenoeg fouloos.
Type-o's daargelaten.quote:Op maandag 24 mei 2004 19:17 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Ik wil ook een fouloze taalbeheersing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |