abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19285964
Beetje raar, maar na enig zoeken kon ik geen centraal VS topic vinden, er staat er ook geen tussen het overzicht.

Ik ga deze zomer voor 5 weken met 4/5 man naar de VS: SF, LA, Phoenix, Las Vegas, Grand Canyon/andere rotsjes, NY, Washington, Florida/Miami/Keys. De bedoeling is om die backpackend te doen met een huurauto (behalve in NY/Wash) en 2 binnenlandse vluchten.

Dit is 'n ruw reisschemavan de plekken die we aandoen. Heeft iemand nog tips, wat vooral te zien, welke stad of iets anders toevoegen?
pi_19285977
Doe Vegas het laatst!!! Dan weet je precies wat je nog hebt om te vergokken!
Snoep verstandig, lik m'n reet!
pi_19286043
, Goed punt, maar gaat wat lastig: alle vluchten zijn al geboekt
pi_19286553
Ga als laatste naar NY! Washington sucks! En ja je kunt natuurlijk met de Greyhound cq Peter Pan travel maar das ook tering duur.
Welcome to the real world!
pi_19286568
Koop ff een boek van lonely planet van de verenigde staten daar staat erg veel in wat er over al te doen is hotels cafes dat soort dingen. Als je wat wilt weten over NY ask me tis er gewoon gaaf! Goeie vakantie
Welcome to the real world!
  FOK!fossiel vrijdag 21 mei 2004 @ 22:43:43 #6
8443 cptmarco
it's captain...
pi_19304378
San Diego is ook een erg mooie stad (prachtige stranden) en ligt maar een paar uurtjes rijden ten zuiden van LA... Als je toch in die hoek bent, is dat zeker de moeite waard.
  Moderator zaterdag 22 mei 2004 @ 14:19:18 #7
5428 crew  miss_sly
pi_19315211
Misschien omdat "de VS" zo veel omvat, zijn er wel topics over delen ervan!

We hebben sowieso al een topic over California, de Grand Canyon en New York lopen.
Misschien vind je daar al wat info.

Wij gaan in oktober ook 3 weken naar de VS, reizen met een camper en doen 6 dagen New York aan het begin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_19324612
New York
New York deel II

California

Washington D.C.

Grand Canyon

Miami, Florida en omgeving

Las Vegas, Nevada

Specifieke info dus in de genoemde topics, hier houden we het specifiek over jouw/jullie reis en we verwachten natuurlijk wel een reisverslag!
pi_19324820
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 09:05 schreef bizkid het volgende:
Ga als laatste naar NY! Washington sucks! En ja je kunt natuurlijk met de Greyhound cq Peter Pan travel maar das ook tering duur.
Pffff Washington DC is juist een heel mooie stad ! Als je van musea houdt zit je daar zeker goed. Het National Air & Space Museum is erg mooi vind ikzelf , en de IMAX films zijn erg gaaf

Tevens kun je een rondleiding krijgen bij de FBI, kun je naar en in the Capitol en the White House, er zijn vele monumenten, je kunt naar de Supreme Court, Arlington National Cemetery, Library of Congress en nog veel meer ! Washington is een vrij kleine stad, maar wel heel mooi en het heeft ook mooie shopping Malls zoals Tysons Corner

Veel plezier in Amerika ! Ik zou nog wel veel meer kunnen posten over NY en DC (ik heb daar gewoond), maar dat doe ik maar niet
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  dinsdag 25 mei 2004 @ 06:55:04 #10
1239 Singa
Fear me!
pi_19383211
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 21:48 schreef Liejannuh het volgende:
Specifieke info dus in de genoemde topics, hier houden we het specifiek over jouw/jullie reis en we verwachten natuurlijk wel een reisverslag!
En bergen foto's
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 21:58 schreef Stuart het volgende:
Ik zou nog wel veel meer kunnen posten over NY en DC (ik heb daar gewoond), maar dat doe ik maar niet
Tenzij het specifiek over onze reis gaat ...
pi_19406896
Ik zou Washington overslaan en naar Chicago gaan. Dan kan je tenminste in het hoogste gebouw van de VS (Sears) en het mooiste gebouw van de VS (John Hancock Centre), mooie oude wolkenkrabbers bekijken, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe, bluesbarretjes, gaaf centrum, mooie oude stijl woonwijken enz enz.
Kut, ik heb echt zin om weer op vakantie te gaan.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_19412077
Ik vond chicago nou niet echt de moeite waard om daar speciaal heen te vliegen. Ik was er op bezoek bij familie...Ik kan nou niet zeggen dat de stad erg speciaal op me overkwam. Washington was wel erg mooi, veel musea. FBI gebouw en alle andere dingen die al eerder genoemd zijn. Dat ene hoge gebouw in Chicago vond ik nu niet echt de moeite waard.... Philadelphia vond ik zelf ook wel leuk en als je vangokken houd kan je ook nog eens in Ocean City gaan kijken ;-) dat ligt niet te ver van Washington af (zo'n 3/4 uur)
[Australia]-[Netherlands]-[Italy]-[Spain]
Singapore March 2006, Barcelona April 2006, UK May 2006 , Egypt July 2006, Italy October 2006, Switzerland December 2006
  woensdag 26 mei 2004 @ 04:49:31 #13
1239 Singa
Fear me!
pi_19412167
De vluchten AMS -> SF, Las Vegas -> NY, Washington -> Miami en Miami -> AMS liggen al vast dus, Chicago zit er sowieso niet in (ook al hebben we er wel een tussenstop).

De bedoeling is dat we NY naar Washington met de trein/bus oid doen en dan een stop maken in Philadephia, is het de moeite waard om die stad te bekijken?
pi_19415337
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 04:32 schreef rpgodfather het volgende:
Ik vond chicago nou niet echt de moeite waard om daar speciaal heen te vliegen. Ik was er op bezoek bij familie...Ik kan nou niet zeggen dat de stad erg speciaal op me overkwam. Washington was wel erg mooi, veel musea. FBI gebouw en alle andere dingen die al eerder genoemd zijn. Dat ene hoge gebouw in Chicago vond ik nu niet echt de moeite waard.... Philadelphia vond ik zelf ook wel leuk en als je vangokken houd kan je ook nog eens in Ocean City gaan kijken ;-) dat ligt niet te ver van Washington af (zo'n 3/4 uur)
barbaar
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
  woensdag 26 mei 2004 @ 16:48:16 #15
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19424332
Singa,

De afgelopen jaren ben ik jaarlijks in de USA geweest, ik heb er in 2000 zelfs 5 maanden gewoond en kan zeggen dat ik toch wel aardig ervaren ben wat bezienswaardigheden betreft. Inderdaad is de USA te groot om nuttige info te geven over wat je wel en niet moet doen. Ik hoop dat ik met deze post een aantal goede tips kan geven. Ikzelf houd nogal van weirde sights en daarvan zijn er legio. Zelf slaap ik meestal in hostels (jeugdherbergen), die eigenlijk altijd de goedkoopste optie zijn in de grote steden. Als je gaat backpacken zonder auto, zie je vooral de grote steden, omdat de kleine steden belabberd slecht openbaar vervoer hebben. Nationale Parken worden dan ook grotendeels onmogelijk; Everglades, Grand Canyon, Joshua Tree, nergens kun je met een bus komen.

In tegenstelling tot wat allerlei mensen hier beweren, is Washington DC een schitterende stad met oneindig veel mogelijkheden. Het is een verademing om weer laagbouw te zien in een stad na allemaal die lelijke centra van kleine tot middelgrote steden in de USA.
Ik ben er nu twee keer geweest en heb het gevoel dat ik nog geen 5% van alle bezienswaardigheden heb gezien. Naast alle overheidsgebouwen, zijn er schitterende musea die bijna allemaal gratis zijn (Smithsonian Institute, www.si.edu). Het Capitool kun je gratis bezoeken, maar er is wel strenge beveiliging (alleen een beurs en je paspoort meenemen). Verder kun je in het Capitool de senaatszaal bezichtigen (toen ik er was, heb ik Hillary Clinton, John Kerry en Edward Kennedy gezien). De FBI en het witte huis zijn volgens mij nog dicht (na 9-11).
Er zijn heel veel "Memorials" die je moet bezoeken als je een beetje weet van de Amerikaanse geschiedenis. De schitterende National Zoo is gratis (met reuzenpanda's). Washington DC heeft een goed metrostelsel dat wel een beetje lastig prijssysteem heeft. En verder hebben ze het op 1 na beste hostel van de USA (beste is in de Everglades), namelijk het India House Too. Dat ligt even buiten het centrum, maar is goedkoop en het personeel is super-aardig. Laat je niet verleiden door naar het International Student Center te gaan, want de eigenaar is een vreselijke eikel. Het ligt wel in het uitgaansgebied, maar de kamers zijn niet minder dan vreselijk. Als je er toch bent, kun je Ethiopisch gaan eten (het meest speciale restaurant dat ik in de USA ken), bestel dan een "Mesob". En dit is nog maar een piepkleine greep uit de geweldige dingen die je kunt doen in DC.

Philadelphia is de moeite waard voor 1 dag. Een goede vriend van mij woont er en ik ben er nu 2x 1 week geweest en dat is echt te lang. Bezoek het Liberty Park-gedeelte waar de Declaration of Independence is getekend. Verder is het stadhuis gratis te bezichtigen. Je kunt ook gratis (dacht ik) naar de top voor een schitterend uitzicht over de stad. Verder kun je bij het Museum of Art op de trappen Rocky naspelen. Er is nog een mooie gevangenis die wel creepy is om te bezichtigen.

Baltimore is ook wel een leuke stad, maar alleen als je er toevallig een stopover hebt.

Als je in de USA bent, moet je ook zeker eens een sportwedstrijd meemaken. American Football is echt top (seizoen in de herfst), maar duur. Baseball is goedkoper (kaartjes tussen de $8 en $15 ), vooral de NY Yankees zijn natuurlijk speciaal. De LA Dodgers hebben een schitterend stadion, net als de San Diego Padres. Echte aanrader!

Mocht ik morgen tijd hebben, post ik nog meer over California, Florida en New York.

Stephan

ps.Als je gaat stappen, neem dan altijd je paspoort mee als je tussen de 21 en 30 bent (vragen ze bijna altijd naar als je wilt drinken).
The heat of the meat equals the angle of the dangle if the mass of the ass remains constant.
  Moderator woensdag 26 mei 2004 @ 20:09:26 #16
5428 crew  miss_sly
pi_19429122
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:48 schreef Delmar78 het volgende:
Als je in de USA bent, moet je ook zeker eens een sportwedstrijd meemaken. American Football is echt top (seizoen in de herfst), maar duur. Baseball is goedkoper (kaartjes tussen de $8 en $15 ), vooral de NY Yankees zijn natuurlijk speciaal. De LA Dodgers hebben een schitterend stadion, net als de San Diego Padres. Echte aanrader!
Heb je toevallig ook tips om aan kaartjes tekomen?
Wij gaan in oktober naar New York en LA, San Fransisco en las Vegas met natuurlijk een rondje parken, maar we zouden erg graag naar een American Football wedstrijd willen. Hoe kunnen we dat het beste regelen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_19437364
Dank je Stephan!!
We waren alleen van plan om New York en Washington zonder auto te doen. De westkust (waar ik al eens ben geweest) is natuurlijk een ramp zonder auto en in Florida willen we iig vanuit Miami naar de keys en Orlando en waarschijnlijk de everglades en wat er verder nog interessant is, dus dan is een auto ook wel handig?

Wij waren ook van plan om hostels/backpackers te doen, wel goede ervaring mee. Wat is de gemiddelde prijs van een hostel in de VS, is er veel verschil tussen steden, of overal zo rond de 17 a 20 dollar?
  donderdag 27 mei 2004 @ 10:32:51 #18
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19440297
Hallo Singa,

Deel 2 van mijn verhaal dan maar.
Ikzelf heb goede ervaringen met het openbaar vervoer aan de noordoostkust van de USA. In de rest van de USA zou ik toch echt een auto huren. Dat kun je het beste vanuit Nederland regelen. Californië is een echte auto-staat waar je nergens komt zonder auto. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Florida. Vorig jaar ben ik eerst naar Philly/New York gegaan en vanuit DC naar Florida. Daar heb ik in Miami een auto gehuurd. Via de witte reizen centrale (www.wrc.nl) had ik een fly-drive geregeld wat vanuit Nederland niet al te veel hoeft te kosten. Huur de goedkoopste auto, ter plekke in de USA zullen ze je proberen een groter model aan te smeren (zeker doen, want die kleine auto's hebben ze vaak niet op voorraad en de upgrade is goedkoper dan vanuit Nederland een groter model huren). Verder heb je het voordeel vanuit Nederland dat je alle kosten compleet beheerst (geen verborgen extra's zoals verzekeringen en zo) en dat je ook een verhuurstation in de stad kunt gebruiken die normaal gesproken een veel hogere prijs vragen. Dat is vaak handiger dan eerst naar het vliegveld om daar de auto op te halen.
Wat betreft het openbaar vervoer aan de noordoostkust. Geheime tip van mij is om de "Chinese bussen" te gebruiken. Een aantal jaren geleden kwamen ze als paddestoelen als uit het niets opzetten. Blijkbaar was er veel vraag van Chinezen om van Chinatown in New York naar Chinatown in Boston te gaan (en vice versa). Een bakkerij namens Fung Wah (http://www.fungwahbus.com) is toen begonnen met het inzetten van touringcars voor Chinezen tussen die twee steden. Dat kostte slechts $10 enkele reis. Inmiddels is de prijs naar $15 gestegen, maar dan heb je ook de keuze uit volgens mij 18 vertrektijden.
Daarna is het heel erg snel gegaan. Elke keer dat ik hiernaartoe kom, zijn er weer nieuwe busmaatschappijen gekomen en is het aanbod van routes uitgebreid. Je kunt in principe de hele oostkust van Boston tot in Virginia (onder Washington) aandoen door middel van Chinese Bussen. De service is goedkoop en de bussen zijn gewoon heel erg comfortabel (nog veel beter dan die retedure Greyhound). Enige nadeel is dat er vaak een Chinese film wordt vertoond of ietwat irritante Chinese volksmuziek op de radio wordt gedraaid. Ik had aanvankelijk het beeld dat ik tussen de kippen en geiten moest zitten, maar niets is dus minder waar.
Als je naar Chinatown in New York gaat, kun je onder de Manhattan Bridge op East Broadway (let op: East Broadway en niet de gewone Broadway) een heleboel aanbieders vinden. Je wordt belaagd door mensen die je een busreis willen aanbieden. Voor $15 ben je dus in Boston, $12 in Philadelphia en $20 in Washington!!! Echt helemaal geen geld. Voor wat meer info kun je ook kijken op http://www.ivymedia.com, maar er zijn nog veel meer busroutes dan die op die site (ook mogelijk om van Philly naar DC te gaan).
Als je bijvoorbeeld van NY naar DC gaat, kun je bijvoorbeeld uit de bus stappen in Philly en daar een paar dagen (2 is echt genoeg) blijven voordat je de Chinese bus naar DC pakt. Mij schieten nog twee leuke dingen in Philly te binnen. De vrijmetselaars (Masonic) tempel/loge kun je gratis bezoeken (http://www.pagrandlodge.org/home.html). Je krijgt dan een rondleiding door een heel vreemd gebouw dat naast het stadhuis ligt. En verder nog een aardige plek om te eten: Dichtbij Chinatown (waar je spotgoedkoop kunt eten) ligt de Reading Terminal Market. Dat is een oud treinstation dat is omgebouwd tot marktplaats. Op bepaalde dagen staan daar de Amish brood en andere zaken te verkopen. Hun pretzels zijn erg lekker. Maar het is meer een toeristische attractie an sich om die mensen te zien.
Ik heb in Philly altijd overnacht bij een vriend, dus ik weet niet hoe het hostel is.

Goed, New York dus.

Dat is nogal wat. Als je er nog nooit bent geweest, moet je je eerst laten overweldigen door de gigantische gebouwen en de macht die deze stad uitstraalt. Als je dat hebt gedaan en het idee hebt laten varen dat het gevaarlijk is, is het een schitterende stad, maar helaas wel duur. Ik ben er nu 5 keer geweest en voel me er gewoon thuis. Ik ken de meeste buurten als mijn broekzak en dat is gewoon errug leuk.
Er zijn zoveel dingen te zien dat het onmogelijk wordt alles te noemen. Het ligt er maar net aan wat je leuk vindt.
Je kunt het beste beginnen door wat buurten te verkennen: Fifth Avenue en zo tussen Central Park en het Rockefeller Center is wel een aanrader. Daar kun je op 737 Fifth Avenue bijvoorbeeld de Trump Tower (als in Donald Trump) bezoeken. Vreselijk protserig, maar wel een heerlijk dakterras.
Greenwich Village in het zuiden is erg grappig, een wandeling maken hier is bijna een must. Helemaal in het zuiden is Wall Street, Ground Zero, Broadway en Battery Park. Ook hier kun je goed wandelen. Verder kun je vanaf hier de Staten Island Ferry nemen. Deze is gratis en brengt je op de ongeveer 30 minuten durende overtocht (gewoon blijven zitten aan de andere kant voor de terugtocht) op een paar honderd meter van het Statue of Liberty. Je hebt ook een geweldig uitzicht over de skyline.
De Statue of Liberty bezoeken is een beetje overbodige business, vind ik zelf.
Voor een goed uitzicht over de stad kun je naar het observatieplatform op het Empire State Building. Dat is gewoon geweldig. Je weet niet waar je overal moet kijken...
Wat musea betreft zit je in New York helemaal ideaal. Het Metropolitan Museum of Art (in principe gratis, maar er is een suggested donation die iedereen blijkbaar betaalt) is immens. Het Guggenheim en MOMA zijn een must voor mensen die van moderne(re) kunst houden. Er is een groot natuurhistorisch museum, maar het bestbewaarde geheim van New York zijn de Cloisters. Dat is een onderdeel van het Metropolitan waarin middeleeuwse kunst wordt tentoongesteld. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n liefhebber van, maar het museum zelf is eigenlijk de grootste bezienswaardigheid, de kunst meer een excuus. Het is namelijk een oud Spaans klooster dat door Rockefeller is opgekocht en naar de USA is versleept. Van binnen hebben ze allerlei toevoegingen van andere kloosters aangebracht, aangevuld met een hoop kunstobjecten. Het mooie is dat het op zo'n heerlijk rustige plek ligt met een idyllische kruidentuin. Het is wel even reizen (met de metro helemaal naar het noorden van Manhattan), maar de ervaring is gewoon super.
Een ander rustig plekje in New York is natuurlijk Central Park. Heerlijk om daar even een uurtje rond te struinen weg van de gekte van de stad.
Als eenmaal de lichten uitgaan in New York, gaat de stad gewoon door. Het nachtleven is super en voor iedereen is er wel wat te vinden (van honky-tonk bars tot exclusieve nightclubs). Mocht je hier meer over willen weten, ga dan naar http://www.nycbp.com (favorieten zijn Yogi's en de Village Idiot).
Overnachten in New York is een aardig probleem. Hotels zijn heel erg duur en de hostels zijn niet altijd op de beste plekken. Het "officiële" hostel (van hostelling international) op Amsterdam Av is nogal onpersoonlijk en in een gekke buurt. Drie jaar geleden heb ik geslapen in het Park View Hotel, maar daar hadden ze rare regels en woonde driekwart van de mensen er permanent. Bovendien was het twee stappen van Harlem. Als je in je eentje in de metro hiernaartoe zit, kan het een beetje creepy buurt zijn. Het Sugar Hill Hostel is goedkoop, maar ook weer in een beetje rare buurt. Vorig jaar heb ik geslapen in het White House Hostel op de Bowery (een straat genoemd naar een Nnederlandse "boerderie'). De buurt was prima, maar je sliep in een soort "cubicle". Je had dus echt totaal geen privacy en bovendien was het erg luidruchtig.
Oh ja: laat je niet afschrikken door allerlei verhalen over de metro. Gewoon gebruiken. Het is de snelste en goedkoopste manier om in New York te reizen, zeker nu recent de prijzen van taxi's omhoog zijn gegaan.

Een aanrader is om echt een paar dagen naar Boston te gaan. Die stad heeft een heel gezellige "feel" en is bovendien de beste stad om in de wandelen. De hostels zijn hier goed (ik ken eigenlijk alleen het Hostelling International aan Hemenway St), het openbaar vervoer is prima en goedkoop (net als in New York een goed metrosysteem). Door Boston voert een rood aangegeven pad namens "Freedom Trail". Als je die volgt, zie je in een aantal uur de belangrijkste bezienswaardigheden van Boston die een rol hebben gespeeld in de Revolutie. Een aanrader om in korte tijd de stad te leren kennen. Er zijn geen echte bezienswaardigheden in Boston die eruit springen. Het is meer een stad waarin je wat rondstruint om de sfeer te snuiven. Oh ja en de Italiaanse restaurants in North End zijn top! Laat je trouwens niet verleiden om naar de "officiële" Cheers-bar te gaan. Hier is namelijk de buitenkant van het café uit de serie gefilmd. De binnenkant is echter totaal anders en het bier is ook nog duur. Hier kent echt niemand je naam en niet iedereen is even blij dat je komt...

Nog een aanvulling wat Washington DC betreft: ik heb er een fiets gehuurd en ben vanuit Georgetown langs het C&O canal gaat fietsen. Dat is een oud trekschuitenkanaal waarvan het jaagpad een fietspad is geworden. Je bent echt even buiten de stad en na ongeveer 2 uur fietsen kom je bij een mooi park namens Great Falls National Park.
Verder is er een nogal grappig Franciscaner Klooster (http://www.myfranciscan.com/). Hier zijn erg mooie tuinen en een op z'n zachtst gezegd aparte rondleiding (gratis) door de kerk en de catacomben. Vooral dit laatste is nogal creepy: de catacomben uit Rome zijn hier namelijk nagebouwd inclusief nissen voor de doden, smalle gangen, enkele skeltten en fresco's. Het is wel even lopen vanaf het Metrostation...
Verder kun je met wat omwegen (metro en dan bus) naar het huis van George Washington (Mount Vernon) gaan. Je moet dan de gele metro tot het zuidelijkse puntje pakken en daar een bus ($0,50 voor 30 minuten!!!) naar de ingang. Als er al openbaar vervoer is in de USA, dan is het ook spotgoedkoop.
Als je toch besluit om in de buurt van DC een auto te huren, ga dan naar Shenandoah National Park, Harper's Ferry en Charlottesville. Dat heb ik vorig jaar gedaan en dat was echt geweldig.

Oh ja, Baltimore is dus wel een aardige stad voor een middag. Er is een mooie haven waar een goed aquarium staat (niet op zondag doen, want het barst van de kinderen dan). En als je naar honkbal wilt kijken, dan is Baltimore ook top. Hun stadion is een van de mooiste van de USA.

Later op de dag en anders morgen meer over Florida en Californië

Stephan

ps.wanneer vertrek je? Laat je me weten hoe het op je vakantie is?
The heat of the meat equals the angle of the dangle if the mass of the ass remains constant.
pi_19440771
Mhh ik hoorde op het reisbureau dat je vanaf oktober/november een visum moet hebben om naar de VS te gaan. Maar dit is nog niet zeker... als iemand weet of dit nou echt zo is wil ik t graag ff weten
pi_19440965
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 10:51 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Mhh ik hoorde op het reisbureau dat je vanaf oktober/november een visum moet hebben om naar de VS te gaan. Maar dit is nog niet zeker... als iemand weet of dit nou echt zo is wil ik t graag ff weten
Gewoon even bellen met hun ambassade hier..
  donderdag 27 mei 2004 @ 11:43:48 #21
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19442391
Miss Sly

Als je in oktober gaat, zijn de playoffs van honkbal gaande. Kaartjes daarvoor zijn zo goed als onmogelijk om te krijgen.
In oktober is wel het American football-seizoen aan de gang en dat is iets makkelijker om binnen te komen. American Football in New York kun je trouwens zo goed als vergeten. Dat hele stadion zit vol met seizoenskaarthouders. Individuele tickets zijn alleen via brokers of op de zwarte markt te krijgen voor minimaal $100.
Aan de westkust zijn er professionele (NFL-) teams in San Francisco (49ers), Oakland (Raiders) en San Diego (Chargers). Vooral de Raiders en 49ers zullen dit jaar wel weer gaan presteren. Van de Chargers verwacht ik niet zo heel erg veel. Voor een schema wanneer de teams spelen, kun je kijken op http://www.nfl.com/schedules (helaas een beetje onoverzichtelijk).
Wat betreft kaartjes: als je naar http://www.nfl.com gaat, kun je doorklikken naar de verschillende teams (Oakland Raiders en San Francisco 49ers of San Diego Chargers). Op hun eigen sites staat wel hoe je aan kaartjes kunt komen. Meestal gaan de kaarten op een bepaald moment (vaak in juni of juli) via hun eigen site of via Ticketmaster (http://www.ticketmaster.com) in de verkoop. Soms moet je opbellen.
Het is dan zaak om er zo snel als mogelijk bij te zijn. Vorig jaar heb ik kaartjes gekocht voor de Baltimore Ravens en de Miami Dolphins via Ticketmaster. Die kosten dan meteen rond de $50, maar zijn binnen no-time uitverkocht. Vooral de Dolphins gingen hard (wedstrijd was binnen 1 dag uitverkocht). De goedkope plaatsen gaan natuurlijk het allersnelste.
Hoe gewild de kaartjes voor de teams aan de westkust zijn, weet ik niet. Ze hebben alledrie slechte seizoenen gehad vorig jaar en dat kan betekenen dat het wat makkelijker wordt om binnen te komen.
Als ik naar een van de teams zou gaan, zou ik naar de Raiders gaan. Die fans zijn compleet gestoord: kijk maar op http://bengals.enquirer.com/2003/01/13/raiders_zoom.jpg of http://www.tonypierce.com/images/raiders/stipedfan.jpg en dat zijn nog de minder heftig uitgedoste types...

Dit wat betreft professioneel football. Op zaterdagen in oktober wordt echter college football gespeeld. Weinig mensen weten dat dit vaak veel leuker is dan professionele wedstrijden. In Californië zijn heel wat goede teams te vinden. Kijk maar op hun sites voor de schema's en ticket-informatie (niet altijd even goedkoop, $15-30, maar vaak wel makkelijker binnen te komen). In oktober worden er aardig wat krakers tussen de volgende 4 teams gespeeld.

* University of Southern Cal (USC Trojans) spelen in LA in het geweldige Coliseum. Waarschijnlijk worden zij dit jaar kampioen: http://usctrojans.collegesports.com/
* University of California LA (UCLA Bruins) spelen in de gigantische Rose Bowl (100.000 toeschouwers): http://uclabruins.collegesports.com/

In de buurt van San Francisco kun je gaan kijken naar:
* Stanford Cardinal: http://gostanford.collegesports.com/
* of naar de University of California Berkeley (Cal Golden Bears): http://calbears.collegesports.com/

Een voorkeur voor een van die teams heb ik niet, maar UCLA in de Rose Bowl meemaken lijkt me wel erg leuk. Vorig jaar ben ik naar Penn State gegaan (110.000 joelende mensen) en dat was een ervaring om niet meer te vergeten.

Hopelijk dat dit helpt.
Stephan

ps.Je zult nergens problemen hebben met hooligans in de USA... Die zijn er namelijk niet.
  donderdag 27 mei 2004 @ 16:15:22 #22
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19449550
Zo, ben ik weer. Ik voel me bijna een regelrechte reisleider.
Iemand gaf de tip om naar Ocean City te gaan als je in Philadelphia bent. Hij bedoeld natuurlijk Atlantic City en dat is een slap aftreksel van Vegas. Ik ben in 2002 met de trein vanuit Philly naar Atlantic City gegaan en dat was wel een aardig ervaring, want die zat vol met bejaarden die gewoon dagelijks naar Atlantic City gaan! Ze hebben allemaal elektronische pasjes waarop ze geld storten en dan een dag lang zonder kleingeld kunnen gokken aan de automaten. Omdat ze zoveel gokken, krijgen ze van de casino's leuke extra's zoals eten, kortingen op overnachtingen, noem maar op. Zo kweek je gokverslaafden. En dat was mijn ergste kritiek op deze stad. Het gaat namelijk echt alleen maar om gokken. In Vegas is het nog mogelijk om alleen maar voor de protserige casino's te gaan, voor achtbanen of iets dergelijks. In Atlantic City kun je echt alleen maar gokken. Het zeewater is er koud en het beste is nog de trein terug naar Philly.

Singa, je had een vraag over de prijzen van hostels. Die variëren enorm. In LA zat ik in het gezellige Student Inn Hostel voor $12,50, terwijl je in Boston $30 kwijt bent. New York spant de kroon met $35 tot $40. In Californië zijn niet overal hostels, maar is de prijs wel een stuk lager: $20 ongeveer. Florida is ook wel okay: $15 of zoiets. Dit zijn dus de prijzen voor een (stapel-) bed in een gedeelde kamer. DC heeft met zijn India House Too (gek genoeg is de website verwijderd) een geweldige plek voor $20 of zo.

Florida, nu. Daar ben ik vorig jaar oktober 18 dagen geweest. Het beviel mij en mijn vriendin uitstekend, omdat het toen laagseizoen was. Bovendien is het stormseizoen dan net voorbij. De zomer is namelijk niet de beste periode om te gaan, want er zijn dan bijna dagelijks buien met "liquid sunshine". Die duren kort, maar zijn ongemeen heftig. We hebben vorig jaar 1 dag regen gehad. Die is zo hevig dat je zelfs van de 2 meter tussen het hotel en de auto doorweekt raakt...

Miami is een mooie stad. Het strand van South Beach is okay, maar niet zo mooi als elders in Florida. Huur hier zeker een auto, want de afstanden zijn vreselijk. Ik heb zelf overnacht in het geweldige Clay Hostel (http://www.clayhotel.com/), een Hotel en hostel waar je voor ongeveer $45 een tweepersoonskamer hebt (wel wat smalle bedjes). In de buurt zijn aardig wat bezienswaardigheden: het Ancient Spanish Monastery is wel speciaal (http://www.spanishmonastery.com/), net als de Venetian Pool (http://www.venetianpool.com/) in de rijke wijk Coral Gables. Er is een groot park in Biscayne Bay waar je lekker kunt zwemmen.
Helemaal in het zuiden van Miami, je zit dan al bijna in de Everglades, is een vreemde plek namens Coral Castle (http://www.coralcastle.com/) waar een Letse immigrant die in de steek is gelaten door zijn liefje een kasteel van koraal heeft gebouwd. Hij probeerde haar hiermee terug te krijgen, maar dat is niet gelukt. Billy Idol heeft hier de inspiratie voor zijn liedje Sweet 16 gehaald.
Even verderop is het beste hostel van de USA, namelijk het Everglades Hostel (http://www.evergladeshostel.com/). Dat ligt in Florida City op ongeveer 20 minuten rijden van de ingang van de Everglades. De eigenaren van die tent zijn heel erg aardig en je kunt voor weinig geld overnachten en je eigen potje koken. Te tuin is gewoon schitterend (honderden hagedisjes en een vijver met vissen) en de kamers hebben allemaal hun eigen thema. Omdat het zo rustig was vorig jaar, kregen wij een 6-persoonskamer voor de prijs van een 2-persoonskamer. Op de website staat helemaal rechtsonder op de pagina met foto's van de facilities de kamer waar wij in hebben geslapen.
Persoonlijk vielen de Everglades wat tegen. Dat kwam vooral door de enorme zwermen muggen (lange mouwen en lange broek, veel DEET) en omdat we slechts 1 alligator hebben gezien. Toch had ik het niet willen missen. Het gebied is wel erg uitgestrekt en na een paar uur in de auto wordt het landschap wel wat monotoon.

De Florida Keys zijn wel tof, maar het eerste gedeelte is een beetje standaard Amerikaanse strip-mall (lintbebouwing van bedrijven en winkels). Halverwege begint het interessant te worden. Daar wijken de gebouwen een beetje en kun je de zee zien. Op Islamorada hebben we gezwommen met dolfijnen bij het theater of the sea (http://www.theaterofthesea.com/). Dat was duur ($140 pp), maar wel een geweldige ervaring.
We hebben overnacht op Key West in een Bed & Breakfast (duur, rammelend bed, maar wel mooi zwembad). Key West is een heel toffe plek met een super nachtleven. Het is heel erg caribisch: de mensen zijn erg laidback en de huizen zien heel zomers uit. Van hieruit hebben we een dagtocht per boot naar de Dry Tortugas (http://www.nps.gov/drto/) gemaakt. Dat is een eilandengroep midden in de azuurblauwe zee waarop een gigantisch fort staat. Daar krijg je een rondleiding, lunch en kun je gaan snorkelen in de heldere zee. Ik heb hier barracuda's en een paar flinke parrotfish gezien. Onderweg met de boot kwamen we een zeeschildpad en vliegende vissen tegen. Er zijn nu nog twee boten die de tocht maken, maar binnenkort krijgt een van de rederijen een monopolie, dus dan gaat de prijs flink omhoog. Dit is echt een aanrader om te doen (gebruik dan de Fast Cat II van Sunny Days om mee te reizen)!

De hele "Gulf Coast" van Florida is erg mooi. Hier zijn de beste stranden van de USA en ook wel de beste zonsondergangen. Vooral een stad als Naples is erg leuk (helaas geen hostel). Verder naar het noorden hebben we overnacht in een leuk hostel in Clearwater Beach (http://www.clearwaterbeachhostel.com/) bij Tampa. Hier in de buurt zijn leuke dingen te doen: het Salvador Dali museum in St.Petersburg, het Ford/Edison estate (van de automaker en zijn vriend de uitvinder) in Fort Myers en verder naar het noorden de kitschige zeemeerminnenshow van Weekiwachee Springs (http://www.weekiwachee.com/). Daar in de buurt is ook het Homosassa State Park (http://www.floridastateparks.org/homosassasprings/default.asp). Hier kun je de mooie en sierlijke zeekoeien zien plus een rits andere dieren.

Als je van achtbanen dan wel pretparken houdt, dan is de volgende combinatie een aanrader: Busch Gardens in Tampa Bay en Sea World Orlando. Je kunt combitickets kopen voor de 2 parken met de beste achtbanen die ik ken: Montu (Busch Gardens, http://www.rcdb.com/installationgallery87.htm) en Kraken (Sea World, http://www.rcdb.com/installationgallery581.htm). Bovendien kun je met je entreekaartje van Sea World nog eens een dag gratis terugkomen... Sea World vond ik erg mooi. Mijn vriendin was niet weg te slaan bij de kleine dolfijntjes...

Orlando is wel een aardige uitvalsbasis voor allerlei parken: Sea World, Universal Studios, DisneyWorld. Een uurtje rijden en je zit in Kennedy Space Center (Cape Canaveral), een echte must, ook voor mensen die niets afweten van ruimtevaart. Zelfs mijn vriendin vond dit indrukwekkend.
Wij zijn ook een avond naar de show Nouba van het Cirque Du Soleil in Orlando geweest (wel een trui meenemen, want de airco blaast heel erg hard).
Als je van kreeft houdt, dan is Orlando ook top. Er zijn namelijk zat plekken waar je voor $25 onbeperkt kreeft kunt eten (en nog een hoop andere zaken). Het overnachten is hier ook spotgoedkoop. Wij zaten in het Palm Lakefront Resort & Hostel voor $28 per nacht in een complete motelkamer.

Verder naar het noorden in Florida is St.Augustine, de oudste stad van de USA. Hier staat een oud fort. Helaas hebben ze alles zo goed onderhouden, dat het net op Disneyland lijkt. Het fort op de Dry Tortugas is groter. Desondanks een leuke plek, mede door het leuke hostel (http://www.internationalhaus.com/) dat door ene Konrad wordt uitgebaat. Die heeft nog in Enschede gewoond en spreekt goed Nederlands. Aardige vent.

Als laatste nog een persoonlijke aanrader: ga ergens in een van de honderden "springs" in het noorden van Florida snorkelen. We zijn in Blue Springs State Park (http://www.abfla.com/parks/BlueSpring/bluespring.html of http://aquat1.ifas.ufl.edu/guide/bluesprings30.jpg) net boven Orlando gaan snorkelen in een rivier van een kristalheldere bron. Het is wat koud, maar de plek is enorm idyllisch.

Mijn vingers beginnen aardig wat eelt te krijgen... en dan heb ik het nog niet over Californië gehad.

Morgen dan maar, denk ik.
  donderdag 27 mei 2004 @ 20:00:30 #23
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_19454970
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 20:09 schreef miss_sly het volgende:
Heb je toevallig ook tips om aan kaartjes tekomen?
Wij gaan in oktober naar New York en LA, San Fransisco en las Vegas met natuurlijk een rondje parken, maar we zouden erg graag naar een American Football wedstrijd willen. Hoe kunnen we dat het beste regelen?
Gewoon een dag van te voren naar het Stadion rijden en kaartjes kopen. Als het een relatief onbelangrijke wedstrijd is zijn er altijd wel kaartjes beschikbaar.

Ik ga wel eens naar de Anaheim Angels kijken, Baseball. Het stadion ligt op 5 minuten rijden van Disneyland.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 27 mei 2004 @ 20:07:22 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_19455163
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 11:43 schreef Delmar78 het volgende:
Miss Sly

Als je in oktober gaat, zijn de playoffs van honkbal gaande. Kaartjes daarvoor zijn zo goed als onmogelijk om te krijgen.
In oktober is wel het American football-seizoen aan de gang en dat is iets makkelijker om binnen te komen. American Football in New York kun je trouwens zo goed als vergeten. Dat hele stadion zit vol met seizoenskaarthouders. Individuele tickets zijn alleen via brokers of op de zwarte markt te krijgen voor minimaal $100.
Klopt helemaal.... In Oktober is het einde van de World Series, en het is dan erg moeilijk om aan kaarten te komen. Het is natuurlijk nog helemaal niet zeker wie er dan in de Play-offs zitten, maar het zal inderdaad druk zijn.

American Football kan dan nog. De Superbowl is niet tot eind Januari ongeveer, dus je zult nog wel ergens tickets kunnen krijgen.

Ga gewoon naar het stadion en probeer het.... wellicht heb je geluk
quote:
ps.Je zult nergens problemen hebben met hooligans in de USA... Die zijn er namelijk niet.
Heerlijk, niet waar? Dat je gewoon naar een wedstrijd kan gaan en NAAST een supporter van de tegenpartij kunt zitten? Geen aparte vakken, geen relletjes bij verlies..... Je kunt echt nog je familie meenemen naar het stadion voor een dagje uit! In Nederland zijn er intussen zoveel "risicowedstrijden" dat het niet leuk meer is....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 28 mei 2004 @ 02:32:44 #25
1239 Singa
Fear me!
pi_19463762
Hartelijk dank Stephan! Dit is supernuttige informatie.
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 10:32 schreef Delmar78 het volgende:
ps.wanneer vertrek je? Laat je me weten hoe het op je vakantie is?
We vertrekken over een weekje of 6, 10 juli en komen 15 augustus terug (10-24 juli Californie/Nevada/Arizona, 25-4 aug NY/Washington en 5-15 aug Florida. We hebben voor Florida en Californie overigens de auto al geregeld,

Ik zal hier tzt een verslag + foto's posten. Ik kan je iig wel vertellen dat ik er zeer veel zin in heb.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')