Hallo Singa,
Deel 2 van mijn verhaal dan maar.
Ikzelf heb goede ervaringen met het openbaar vervoer aan de noordoostkust van de USA. In de rest van de USA zou ik toch echt een auto huren. Dat kun je het beste vanuit Nederland regelen. Californië is een echte auto-staat waar je nergens komt zonder auto. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Florida. Vorig jaar ben ik eerst naar Philly/New York gegaan en vanuit DC naar Florida. Daar heb ik in Miami een auto gehuurd. Via de witte reizen centrale (www.wrc.nl) had ik een fly-drive geregeld wat vanuit Nederland niet al te veel hoeft te kosten. Huur de goedkoopste auto, ter plekke in de USA zullen ze je proberen een groter model aan te smeren (zeker doen, want die kleine auto's hebben ze vaak niet op voorraad en de upgrade is goedkoper dan vanuit Nederland een groter model huren). Verder heb je het voordeel vanuit Nederland dat je alle kosten compleet beheerst (geen verborgen extra's zoals verzekeringen en zo) en dat je ook een verhuurstation in de stad kunt gebruiken die normaal gesproken een veel hogere prijs vragen. Dat is vaak handiger dan eerst naar het vliegveld om daar de auto op te halen.
Wat betreft het openbaar vervoer aan de noordoostkust. Geheime tip van mij is om de "Chinese bussen" te gebruiken. Een aantal jaren geleden kwamen ze als paddestoelen als uit het niets opzetten. Blijkbaar was er veel vraag van Chinezen om van Chinatown in New York naar Chinatown in Boston te gaan (en vice versa). Een bakkerij namens Fung Wah (http://www.fungwahbus.com) is toen begonnen met het inzetten van touringcars voor Chinezen tussen die twee steden. Dat kostte slechts $10 enkele reis. Inmiddels is de prijs naar $15 gestegen, maar dan heb je ook de keuze uit volgens mij 18 vertrektijden.
Daarna is het heel erg snel gegaan. Elke keer dat ik hiernaartoe kom, zijn er weer nieuwe busmaatschappijen gekomen en is het aanbod van routes uitgebreid. Je kunt in principe de hele oostkust van Boston tot in Virginia (onder Washington) aandoen door middel van Chinese Bussen. De service is goedkoop en de bussen zijn gewoon heel erg comfortabel (nog veel beter dan die retedure Greyhound). Enige nadeel is dat er vaak een Chinese film wordt vertoond of ietwat irritante Chinese volksmuziek op de radio wordt gedraaid. Ik had aanvankelijk het beeld dat ik tussen de kippen en geiten moest zitten, maar niets is dus minder waar.
Als je naar Chinatown in New York gaat, kun je onder de Manhattan Bridge op East Broadway (let op: East Broadway en niet de gewone Broadway) een heleboel aanbieders vinden. Je wordt belaagd door mensen die je een busreis willen aanbieden. Voor $15 ben je dus in Boston, $12 in Philadelphia en $20 in Washington!!! Echt helemaal geen geld. Voor wat meer info kun je ook kijken op
http://www.ivymedia.com, maar er zijn nog veel meer busroutes dan die op die site (ook mogelijk om van Philly naar DC te gaan).
Als je bijvoorbeeld van NY naar DC gaat, kun je bijvoorbeeld uit de bus stappen in Philly en daar een paar dagen (2 is echt genoeg) blijven voordat je de Chinese bus naar DC pakt. Mij schieten nog twee leuke dingen in Philly te binnen. De vrijmetselaars (Masonic) tempel/loge kun je gratis bezoeken (http://www.pagrandlodge.org/home.html). Je krijgt dan een rondleiding door een heel vreemd gebouw dat naast het stadhuis ligt. En verder nog een aardige plek om te eten: Dichtbij Chinatown (waar je spotgoedkoop kunt eten) ligt de Reading Terminal Market. Dat is een oud treinstation dat is omgebouwd tot marktplaats. Op bepaalde dagen staan daar de Amish brood en andere zaken te verkopen. Hun pretzels zijn erg lekker. Maar het is meer een toeristische attractie an sich om die mensen te zien.
Ik heb in Philly altijd overnacht bij een vriend, dus ik weet niet hoe het hostel is.
Goed, New York dus.
Dat is nogal wat. Als je er nog nooit bent geweest, moet je je eerst laten overweldigen door de gigantische gebouwen en de macht die deze stad uitstraalt. Als je dat hebt gedaan en het idee hebt laten varen dat het gevaarlijk is, is het een schitterende stad, maar helaas wel duur. Ik ben er nu 5 keer geweest en voel me er gewoon thuis. Ik ken de meeste buurten als mijn broekzak en dat is gewoon errug leuk.
Er zijn zoveel dingen te zien dat het onmogelijk wordt alles te noemen. Het ligt er maar net aan wat je leuk vindt.
Je kunt het beste beginnen door wat buurten te verkennen: Fifth Avenue en zo tussen Central Park en het Rockefeller Center is wel een aanrader. Daar kun je op 737 Fifth Avenue bijvoorbeeld de Trump Tower (als in Donald Trump) bezoeken. Vreselijk protserig, maar wel een heerlijk dakterras.
Greenwich Village in het zuiden is erg grappig, een wandeling maken hier is bijna een must. Helemaal in het zuiden is Wall Street, Ground Zero, Broadway en Battery Park. Ook hier kun je goed wandelen. Verder kun je vanaf hier de Staten Island Ferry nemen. Deze is gratis en brengt je op de ongeveer 30 minuten durende overtocht (gewoon blijven zitten aan de andere kant voor de terugtocht) op een paar honderd meter van het Statue of Liberty. Je hebt ook een geweldig uitzicht over de skyline.
De Statue of Liberty bezoeken is een beetje overbodige business, vind ik zelf.
Voor een goed uitzicht over de stad kun je naar het observatieplatform op het Empire State Building. Dat is gewoon geweldig. Je weet niet waar je overal moet kijken...
Wat musea betreft zit je in New York helemaal ideaal. Het Metropolitan Museum of Art (in principe gratis, maar er is een suggested donation die iedereen blijkbaar betaalt) is immens. Het Guggenheim en MOMA zijn een must voor mensen die van moderne(re) kunst houden. Er is een groot natuurhistorisch museum, maar het bestbewaarde geheim van New York zijn de Cloisters. Dat is een onderdeel van het Metropolitan waarin middeleeuwse kunst wordt tentoongesteld. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n liefhebber van, maar het museum zelf is eigenlijk de grootste bezienswaardigheid, de kunst meer een excuus. Het is namelijk een oud Spaans klooster dat door Rockefeller is opgekocht en naar de USA is versleept. Van binnen hebben ze allerlei toevoegingen van andere kloosters aangebracht, aangevuld met een hoop kunstobjecten. Het mooie is dat het op zo'n heerlijk rustige plek ligt met een idyllische kruidentuin. Het is wel even reizen (met de metro helemaal naar het noorden van Manhattan), maar de ervaring is gewoon super.
Een ander rustig plekje in New York is natuurlijk Central Park. Heerlijk om daar even een uurtje rond te struinen weg van de gekte van de stad.
Als eenmaal de lichten uitgaan in New York, gaat de stad gewoon door. Het nachtleven is super en voor iedereen is er wel wat te vinden (van honky-tonk bars tot exclusieve nightclubs). Mocht je hier meer over willen weten, ga dan naar
http://www.nycbp.com (favorieten zijn Yogi's en de Village Idiot).
Overnachten in New York is een aardig probleem. Hotels zijn heel erg duur en de hostels zijn niet altijd op de beste plekken. Het "officiële" hostel (van hostelling international) op Amsterdam Av is nogal onpersoonlijk en in een gekke buurt. Drie jaar geleden heb ik geslapen in het Park View Hotel, maar daar hadden ze rare regels en woonde driekwart van de mensen er permanent. Bovendien was het twee stappen van Harlem. Als je in je eentje in de metro hiernaartoe zit, kan het een beetje creepy buurt zijn. Het Sugar Hill Hostel is goedkoop, maar ook weer in een beetje rare buurt. Vorig jaar heb ik geslapen in het White House Hostel op de Bowery (een straat genoemd naar een Nnederlandse "boerderie'). De buurt was prima, maar je sliep in een soort "cubicle". Je had dus echt totaal geen privacy en bovendien was het erg luidruchtig.
Oh ja: laat je niet afschrikken door allerlei verhalen over de metro. Gewoon gebruiken. Het is de snelste en goedkoopste manier om in New York te reizen, zeker nu recent de prijzen van taxi's omhoog zijn gegaan.
Een aanrader is om echt een paar dagen naar Boston te gaan. Die stad heeft een heel gezellige "feel" en is bovendien de beste stad om in de wandelen. De hostels zijn hier goed (ik ken eigenlijk alleen het Hostelling International aan Hemenway St), het openbaar vervoer is prima en goedkoop (net als in New York een goed metrosysteem). Door Boston voert een rood aangegeven pad namens "Freedom Trail". Als je die volgt, zie je in een aantal uur de belangrijkste bezienswaardigheden van Boston die een rol hebben gespeeld in de Revolutie. Een aanrader om in korte tijd de stad te leren kennen. Er zijn geen echte bezienswaardigheden in Boston die eruit springen. Het is meer een stad waarin je wat rondstruint om de sfeer te snuiven. Oh ja en de Italiaanse restaurants in North End zijn top! Laat je trouwens niet verleiden om naar de "officiële" Cheers-bar te gaan. Hier is namelijk de buitenkant van het café uit de serie gefilmd. De binnenkant is echter totaal anders en het bier is ook nog duur. Hier kent echt niemand je naam en niet iedereen is even blij dat je komt...
Nog een aanvulling wat Washington DC betreft: ik heb er een fiets gehuurd en ben vanuit Georgetown langs het C&O canal gaat fietsen. Dat is een oud trekschuitenkanaal waarvan het jaagpad een fietspad is geworden. Je bent echt even buiten de stad en na ongeveer 2 uur fietsen kom je bij een mooi park namens Great Falls National Park.
Verder is er een nogal grappig Franciscaner Klooster (http://www.myfranciscan.com/). Hier zijn erg mooie tuinen en een op z'n zachtst gezegd aparte rondleiding (gratis) door de kerk en de catacomben. Vooral dit laatste is nogal creepy: de catacomben uit Rome zijn hier namelijk nagebouwd inclusief nissen voor de doden, smalle gangen, enkele skeltten en fresco's. Het is wel even lopen vanaf het Metrostation...
Verder kun je met wat omwegen (metro en dan bus) naar het huis van George Washington (Mount Vernon) gaan. Je moet dan de gele metro tot het zuidelijkse puntje pakken en daar een bus ($0,50 voor 30 minuten!!!) naar de ingang. Als er al openbaar vervoer is in de USA, dan is het ook spotgoedkoop.
Als je toch besluit om in de buurt van DC een auto te huren, ga dan naar Shenandoah National Park, Harper's Ferry en Charlottesville. Dat heb ik vorig jaar gedaan en dat was echt geweldig.
Oh ja, Baltimore is dus wel een aardige stad voor een middag. Er is een mooie haven waar een goed aquarium staat (niet op zondag doen, want het barst van de kinderen dan). En als je naar honkbal wilt kijken, dan is Baltimore ook top. Hun stadion is een van de mooiste van de USA.
Later op de dag en anders morgen meer over Florida en Californië
Stephan
ps.wanneer vertrek je? Laat je me weten hoe het op je vakantie is?
The heat of the meat equals the angle of the dangle if the mass of the ass remains constant.