Voordat ik begin wil ik uitleggen dat men hier en daar tijdens de dienst tussen haakjes een artiest met daarachter de titel van een lied zal aantreffen. Ik wil de bijwonenden van deze online-begrafenis vragen deze nummers te downloaden en op aangegeven momenten aan te zetten, zodat we een moment stilte in acht kunnen nemen.
[Tears for Fears - Sowing the Seeds of Love]
Ik wil graag beginnen met een psalm:
De Here is mijn herder, mij ontbreekt niets;
Hij doet mij nederliggen in grazige weiden;
Hij voert mij aan rustige wateren;
Hij verkwikt mijn ziel.
Hij leidt mij in de rechte sporen
om zijns naams wil.
Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis,
ik vrees geen kwaad,
want Gij zijt bij mij,
uw stok en uw staf, die vertroosten mij.
Gij richt voor mij een dis aan
voor de ogen van wie mij benauwen;
Gii zalft mijn hoofd met olie,
mijn beker vloeit over.
Ja, heil en goedertierenheid zullen mij volgen
al de dagen van mijn leven;
ik zal in het huis des Heren verblijven
tot in lengte van dagen.
Het leek mij gepast om de begrafenis te leiden onder de inlog-alias van Astronaut_Jones, als een laatste eerbetoon.
Allen kenden we hem. Velen konden hem niet uitstaan, anderen begrepen hem niet en weer anderen negeerden hem. Maar er waren ook die hem wel konden waarderen, en ookal waren dat er niet veel en lieten ze dat vrijwel nooit blijken, hij voelde deze warmte wel van hen.
Hij kwam hier voor het eerst een maand of zestien geleden en verscheen voornamelijk in het Film en Televisie forum vanwege zijn liefde voor films.
De eerste dag al kwam hij in aanraking met moderators. En dat was geen liefde op eerste gezicht. [gelach] Astronaut kon zich helemaal niet vinden in de strikte regeltjes van het forum, hij was anders gewend en vond het moeilijk zich aan te passen. Maar hij heeft het er niet bij laten zitten, meerdere malen begon hij topics over de regels, maar elke keer weer keerden zowel de moderators als de Fok!kers zich tegen hem.
Maar hij gaf niet op. Van binnen bleef hij zich verzetten en kropte zijn haat op, zodat nu en dan op momenten dat anderen het niet zouden verwachten hij een scheldtirade van jewelste afstak die de arme kinderzieltjes deed trillen op hun gevesten. En ookal is dat wat hij zich ervan voorstelden, wij wisten wel beter, hij was simpelweg een anti-sociale dwaas.
[Monty Python - I Like Chinese]
En zo heeft hij zich ook gedragen tijdens zn gehele verblijf op het forum. En alhoewel hij zich de laatste paar weken steeds minder vaak liet zien, had hij de afgelopen paar dagen klaarblijkelijk weer inspiratie opgedaan voor nieuwe topics. Maar al snel sloeg de frustratie weer toe, zoals duidelijk werd in de laatste drie topics die hij gisternacht opende. Hij klaagde in alle drie over Fok!, voornamelijk de constante negativiteit die er in zijn ogen heerst en Sunchaser(wat ik trouwens nooit heb begrepen want hij lijkt mij een heel aardig persoon).
Hij mailde me dat hij vast besloten was nooit meer in te loggen. Maar op het moment van deze beslissing moet zijn beeldscherm in zijn gezicht zijn geexplodeerd. Hevig bloedend, besproeit met glasscherven en gillend als een meisje moet hij daarna van zijn stoel zijn gevallen. Waarna hij volop met zijn gezicht op de grond een slagroomtaart aantrof. Hij stierf ter plekke.
Een passende dood, subtiliteit was niet zijn sterkste kant.
Als laatste wil ik graag zeggen dat in mijn mening Astronaut_Jones geen slechte jongen(ja, hij is een man, ondanks al zijn verwijfde trekjes) was en hij het hier nu en dan zeker naar z'n zin heeft gehad. Er waren momenten dat hij een echt gevoel van "met z'n allen iets doen" kreeg als iedereen zich tegen hem keerde tijdens een relletje.
Astronaut_Jones, rust in vrede, vriend.
[Ennio Morricone - Ecstacy of Gold]
Het condoleance-register is geopend