abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:27:34 #1
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19230804
Hoogste tijd dat deze diepgaande muziekstroming een eigen topic krijgt

Voor de leken heb ik ff een stukje geknipt over wat ambient nou precies is:

Ambient music has a rhythmic or trance-like nature, with (generally) electronic keyboards and/or space music melodies or themes. Notably, it is the consistent combination of varying elements that provides a common thread or theme throughout ambient music. Today's ambient music, usually referred to as "New Ambient" or "Ambient Dub," means full of rhythms, for dance or trance, body movement or mind relaxation mode, and often sounds floaty or "groovy," with drop-out beats, tribal treats, ethno-primitive, textural and/or cyber-phonic music. Curiously, the previous view or definition of ambient music suggested no rhythm, carving backgrounds that were potentially fertile foregrounds, a la Eno, Budd, Roach, Stearns, Schulze or early Tangerine Dream. Ambient music grew into its own genre out of the "chill-out" rooms that became a part of the rave scene, a place to escape the pounding, throbbing techno beats (often in excess of 160-180beats per minute!), where DJ's mixed together nature sounds, New Age music tracks, and tape loops or other sound samples. As greater skill emerged in the molding of these sound spaces, CDs were issued which were usually compilations - Excursions in Ambience, From Here to Tranquillity, United States of Ambience, Ambient Dub, Ambient Extractions, Chill Out, Feed Your Head, One A.D., etc. As we watch the ever-evolving growth and fast-rising emergence, and acceptance, of this genre, we often hear terms like "mutated," or "deconstructed" - i.e. anti-categorization at best.

What are the sub-genres of Ambient music? With examples of each.

I see seven different types of Ambient music. There is, of course, much crossover, as there is in any style. But I will cast these as currently definitive, & feel that at the very least they act as a good guide.

Ambient Dub with a bass backbeat and reggae elements, echoey electronics...
One A.D. series from Waveform, Excursions in Ambience series, Zero One, Patchwork, Higher Intelligence Agency, Sounds From The Ground, Ambient Odyssey series

Ambient Space derived from New Age/Space music, less rhythm, long tracks
Deeper Than Space, Pete Namlook's FAX series (re; Air), Barramundi series, Instinct Ambient

Ambient World cross-cultural, dense rhythm tracks, vocals more predominant
Loop Guru, Banco De Gaia, Makyo, Atman, Global Spirit, Tya, Waterbone,, Transglobal Communication, Professor Trance, Nomad, Electric Skychurch, Pangea, Tom Vedvik

Ambient Pop can sit just as easily in the rock/pop section; rock idioms, vocals
William Orbit, Enigma, Babble, Delerium, One Dove,

Ambient Electronic descendants of Tangerine Dream, European electronics
Synaesthesia, United States of Ambience series, Global Communication, Biosphere,

Electronica the current "rage" in the press, and moving up the charts
Chemical Brothers, Future Sound of London, Orb, Moby, Orbital, Underworld,...

Ambient Techno softened yet techno nonetheless; heavier beats, harder edges
OM, Aphex Twin (some, not all), Freaky Chacra, Trance-Europe Express series

Trip Hop -softened yet techno nonetheless; heavier beats, harder edges
Trip Hop Test series, Trip Hop Samplers, Future Sound of Jazz, Five-Star Galaxy, Frosty

How is ambient music different than new age or space music?

New Age music, while commonly used as a "banner" heading, can still be separated as a specific style, generally void of rhythm, meditative, relaxing, etc. Similarly, Space music is a specific type, as represented by Jonn Serrie, Kevin Braheny, Steve Roach, etc. It conjures up either outer "space" or "inner space", and is heard in Planetariums, on massage tables, and as soundtracks to many videos and movies. As explained above, Ambient music is a broader term, encompassing (at least) six sub-genres, part of which includes New Age or Space music.

Also, a new generation of musicians, meaning usually a younger generation, that have come from techno, dance, rock and punk realms rather than a general tracing back to New Age ideas or circles that was prevalent 10-15years ago and mostly since. While Brian Eno has been (reluctantly) lumped into New Age association, he has much more "fathered" this generation than perhaps anyone else.

Part of this is strictly nomenclature, and which term is more appropriate for the overall general section. Most stores in the record industry have a New Age section; some may be tempted to call it Ambient and hence can finally discard the New Age term. But let's not be hasty! The New Age banner fits nicely over the whole section - for record stores. But for bookstores and specialty stores it's different. Their categories tend to be more along the lines of tribal, meditative, world, drumming, vocals, Native American, Celtic, shamanic, massage, guitar, piano i.e. by instrument, "usage," or music type, as perhaps all of their titles fit under the broad New Age term. And that leaves room to segment or group the ambient titles, shown above as examples, to tie into certain radio shows, local dance venues, etc.

Where is modern instrumental music heading now?

Several directions simultaneously! And, yes, it is specific... Most of this map has been laid out and clarified over the past 10-12 years. Suppose you were to draw a wheel. Each spoke, tracing a thin pie-shape out of the whole, would contribute to the modern or "New Ambient" movement: new age, neo-classical, space, electronic, ambient, progressive, jazzy, tribal, world, folk, ensemble, acoustic, meditative, and back to new age...The order and placement is no accident; each comes in and out of the previous, leading into the next, with shades of overlap and crossover visible at every turn.

Each "type" has its own history, its own cornerstones and "hall of fame "artists and titles. Each has crystallized and grown, achieving greater artistry over time, and becoming more recognizable in the marketplace. A more far-reaching answer addresses the real challenge, which is dictated by today's machines i.e. synthesizers, and how their use and placement is balanced by human kind's ability to interface with the machines. Man's inherent ability to adjust artistic integrity in keeping with the times demands sensitivity to the roots, the spirit of the music, the calling of past generations and the need for continual originality. More in this hybrid ambient music than perhaps anywhere else is this challenge being met; that is why people are responding so favorably to the combining of elements - rhythm 'n' space, tribal cultural intermixes that open the mind and move the body.

www.ambient.us

linkjes van eerdere ambient gerelateerde topics:

Aphex Twin: Selected Ambient Works 85-92
Wat zijn je favoriete ambient/IDM albums?
Griezelige ambientmuziek

Discussier hier over ambient albums, post de nieuwste releases, de oude klassiekers etc. etc. Hier eerst een paar klassiekers:

Aphex Twin; selected ambient works 85-92

quote:
Aphex's music takes you you through the spectrum of emotions and even manages to introduce you to a few you didn't know you had. This is probably his finest moment, the sounds on this offering are truly original (aphex either builds or modifys his own equipment)and are strung together by an musical imagination equaled only by Brian Eno at his best.
Global communication - 76:14

quote:
Every single piece oozes class and meaning. The subtle rhythms are judged to perfection, the melodic motifs scream to be played over and over again. Each individual track is a time capsule of magnificence with tardis-like credentials containing so much wealth within fleeting minutes. Phil White deserves much praise for switching us onto this. It is quite simply a sensational album. In fact, it’s so good I think I’ll buy an extra copy and get it cryogenically preserved for a future life.
Biosphere - substrata

quote:
The long drones and beautiful progressions are just wonderful. Every single piece of every track fits together, even the Twin Peaks samples which are throughout the cd. Substrata is not simply ambient, it has all sorts of beats, rhythms and different samples that come in and out all over the place....perfect for a drive home in the dark.
Ambient reduced to its essential parts. This is a 100% must-have.
Overige aanraders:

Carbon based lifeforms - Hydroponic Garden

quote:
Another evidence for the high quality A&R of Ultimae Records. CBL perfectly adds to the portfolio of them. The atmosphere built by the soundscapes within this records are so peacefully relaxed and you feel like the music is surrounding you tightly, yet smoothly with its sonic arms. Great stuff for extended walks through a sunset lit forest. Or maybe just floating away lying on your sofa.
Loess - Loess

quote:
Sparse and desolate. There's a soothing beauty through these tracks, but also there's a feel of despair. Quiet, thoughtful, dry sounding tracks that are full of emotion. There's not enough music out these days that capture the sounds and feelings that Loess does here.
Ulrich Schnauss - Far away trains passing by

quote:
While not exactly breaking new ground, 'Far Away Trains Passing By' takes the familiar, but rarely mastered approach to electronica that has generated much admiration for similar acts such as Herrmann & Kleine and Boards of Canada. I know that's a pretty tall order to fill but if there is any album this year that deserves such comparisons, it is this one. This is one of those rare works that you just want to play for everyone you know.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:45:10 #2
18783 JanDenSmeerpoets
You... are an ostrich
pi_19231303
substrata en selected ambient works zijn echt tonnen d'hulde inderdaad...
.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:47:39 #3
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19231369
Global communication album nog nooit gehoord? Past naar mijn mening toch wel thuis in het illustere rijtje...
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:49:42 #4
76143 Forumschorem
Het schorem van Fok!forum
pi_19231422
'Electronica the current "rage" in the press, and moving up the charts
Chemical Brothers, Future Sound of London, Orb, Moby, Orbital, Underworld..."

Wat de neuk? The Orb hoort toch echt wel thuis in het ambient genre!
weg
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:51:09 #5
72762 marq
Mr. Psychonaut
pi_19231447
fantastisch stukje muziek
Sigmoid: f(x) = 1 / (1 + 2.718281828458# ^ -x)
pi_19231487
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:55:49 #7
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19231572
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 23:49 schreef Forumschorem het volgende:
'Electronica the current "rage" in the press, and moving up the charts
Chemical Brothers, Future Sound of London, Orb, Moby, Orbital, Underworld..."

Wat de neuk? The Orb hoort toch echt wel thuis in het ambient genre!
mmm...iemand die het stuk ook nog eens daadwerkelijk leest, daar had ik geen rekening mee gehouden
Ik moet wel zeggen dat ik het met je eens ben.
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:56:05 #8
76143 Forumschorem
pi_19231582
De BESTE ambient serie ooit!!!

[ Bericht 12% gewijzigd door Forumschorem op 19-05-2004 00:06:44 ]
weg
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:58:29 #9
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19231631
Imaginary landscapes van Brian Eno toch??
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:59:20 #10
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19231651
Behoorlijk avant gardistisch...luister dit ook eens...
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 19 mei 2004 @ 00:05:04 #11
76143 Forumschorem
pi_19231798
Nope, het is een ambient serie met grensverleggende ambient stukken uit de jaren 80 en begin jaren 90. Elk is een dubbel CD met daarop onder andere: Bill Laswell, Ryuichi Sakamoto, Prince Far-I, Brian Eno, Jah Wobble, Robert Fripp, David Sylvian, The Orb, King Crimson, Future Sound of London, Amorphous Androgynous, Tangarine Dream, Vangelis, The Grid, Gong etc etc.

Check hier de tracklisting voor de 4 CD's: http://www.kompaktkiste.de/virgin.htm
weg
  woensdag 19 mei 2004 @ 00:09:40 #12
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19231913
Al gecheckt Dan is ie waarschijnlijk vernoemt naar Eno's Imaginary landscapes...
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 19 mei 2004 @ 00:11:20 #13
76143 Forumschorem
pi_19231955
Of dit: filmische ambient met triphop invloeden.

weg
  woensdag 19 mei 2004 @ 01:09:43 #14
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_19233356
Ah. Cool topic. .

Een paar duiten in het zakje mijnerzijds:
Heavenly Music Corporation. Zoals de naam doet denkend is het wat mij betreft welhaast hemelse muziek.

Kim Cascone a.k.a. Heavenly Music Corporation heeft een viertal albums uitgebracht waarvan vooral Lunar Phase echt een ambient topper is.
Op dit album een zevental tracks die allen een eigen karakter hebben, met gebruik stringpartijen waar je regelmatig de rillingen van over de rug krijgt. De meeste tracks zijn beatloos, sommigen zijn opgebouwd rond een 4/4 beat met zelfs af en toe acid invloeden.

Pulusha.

Dit is een pseudoniem van Global Communication. Op de EP genaamd Isolation twee versies onder dezelfde naam als die van de EP.
Track een en twee zijn opgebouwd rond wat intens droevig klinkende melodieën, die je zeer snel weten te raken.

Steve Roach & Vidna Obmana.

Net als Brian Eno zijn deze twee heren grootheden in ambient land. Aangezien het nu redelijk laat is en het mij teveel tijd kost om alles van beide heren in beeld te laten komen behandel ik maar een release die zij samen hebben gemaakt.

Mensen die goede albums van beide heren naar voren kunnen brengen in dit topic zijn wat mij betreft zeer welkom dat te doen .

Maar het album Ascension Of Shadows - Meditations For The Millennium, deze bestaat uit 3 CDs, waarvan 1 track op de eerste CD staat, 3 op de tweede en de laatste track op de derde.
Gezien de lengte van de tracks moet dat ook wel, Somewhere Else is een ambient stuk van ruim 71 minuten en Revealing the Secret een stuk van ruim 72 minuten. Bij uitstek geschikt voor een ruime partij loungen of, zoals de titel aangeeft, mediteren .
Vooral Revealing the Secret is een briljant stuk mijns inziens. Het is verdeeld in drie stukken. De eerste 20 minuten wordt de track rustig aan opgebouwd op een manier die bekend is voor mensen die vaker stukken luisteren van Steve Roach. Vervolgens loopt het stuk over in een oase van rust met verscheidene kosmische geluiden die de uitbarsting in het laatste stuk van de track wat moet verbergen. Tot het laatste segment van het stuk aantreedt en dit brengt je aan een wonderschone stringpartij die rustig aan intenser wordt qua volume. Heel emotionele ambient.

Ulf Lohmann.

Deze Duitser heeft werk uitgebracht op Kompakt (Köln) waarvan het album Because Before erg aan te bevelen is.
Een tiental tracks opgebouwd rondom melodieën van een verschillend pluimage die je toch op de een of andere manier allemaal weten te raken. Vooral de track Because vind ik geniaal.

Tetsu Inoue.

Deze Japanner heeft een zevental albums gemaakt waarvan Slow and Low, Organic Cloud, Ambiant Otaku en World Receiver de bekendste zijn volgens mij.

Vooral Ambiant Otaku is een bekend album met 5 tracks die zeer energiek, opwekkend en atmosferisch klinken.

Jochem Paap/Speedy J.

Ook deze Rotterdammer heeft goede ambient gemaakt waarvan onder andere zijn albums Vrs-Mbnt-Pcs 9598 I en II (op het bekende Fax-label van Pete Namlook) getuigen.

Zo, snel ff wat neergekalkt, ga nu naar bed . Pleur de volgende keer in dit topic nog wat meer goede albums neer.

Hoop in ieder geval via dit topic nog meer goede albums van anderen tegen te komen die ik nog niet ken.
.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  woensdag 19 mei 2004 @ 01:11:39 #15
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_19233393
Word Vinterriket of latere Burzum ook als ambient gerekend?
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
  woensdag 19 mei 2004 @ 01:13:42 #16
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_19233448
http://www.vinterriket.com
als er voorbeelden nodig zijn
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
  woensdag 19 mei 2004 @ 06:36:33 #17
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19235541
Doe mij maar vooral deze :

en andere oude werkjes van Tangerine Dream.

En Brian Eno natuurlijk !
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  woensdag 19 mei 2004 @ 18:46:13 #18
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19250005
Dat zijn een paar mooie tips detroit, zodra ik weer in Nederland ben om het te kunnen beluisteren zal ik laten weten wat ik er van vind...
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_19252013
Iemand nieuwe LP van Orbital gehoord?
Transient...
  woensdag 19 mei 2004 @ 20:17:24 #20
76143 Forumschorem
pi_19252078
Ja.
weg
pi_19252096
En?
pi_19254467
Ik zal een paar persoonlijke ambiënttips doen:

Pan American - 360 Business / 360 Bypass

Hele mooi uitgesponnen en hypnotiserende ambiënt.

Foehn - Hidden Cinema Soundtrack

Angstaanjagende ambiënt in de vorm van korte fragmenten en ondefinieerbare, bijna buitenaardse geluiden. Met recht mijn favoriet allertijden

Voor de rest ben ik een groot fan van het werk van uiteraard Biosphere.

Dat was het eigenlijk; ambiënt heeft eerlijk gezegd nooit zo'n grote prioriteit gehad
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 19 mei 2004 @ 22:04:41 #23
9613 Seborik
I, Voyager
pi_19300763
Detroit: er is een nieuw album uit van paap & namlook tezamen genaamd: pp nmlk .
alleen ik kan het nog niet gedownload krijgen ...

En graveland, ik heb van burzum alleen het nummer ' En ring til a herske', supervet nummer, het genre zou death blues moeten heten. Ik geloof best dat ie ook wel eens of misschien een heel album met dark ambient heeft gemaakt.

[ Bericht 47% gewijzigd door Born_2B_Scorned op 21-05-2004 21:04:09 ]
  vrijdag 21 mei 2004 @ 22:19:29 #25
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_19303748
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 20:17 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Detroit: er is een nieuw album uit van paap & namlook tezamen genaamd: pp nmlk .
alleen ik kan het nog niet gedownload krijgen ...

En graveland, ik heb van burzum alleen het nummer ' En ring til a herske', supervet nummer, het genre zou death blues moeten heten. Ik geloof best dat ie ook wel eens of misschien een heel album met dark ambient heeft gemaakt.
Ja, latere Burzum is veelal ambient dachtik, met een keyboard in de gevangenis gemaakt.
Maar ik wist niet of je het onder Ambient mocht/kon rekenen.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 06:56:09 #26
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19310411
Jammer dat die Namlook zo achterlijk veel albums uitbrengt, ik vind lang niet alles even goed van 'm. From within met Richie Hawtin is nog steeds een van z'n beste producties in mijn optiek
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_19310610
quote:
While Brian Eno has been (reluctantly) lumped into New Age association, he has much more "fathered" this generation than perhaps anyone else.
En zo is het. Ik weet nog als de dag van gisteren dat Music for Airports uitkwam (op elpee ), was een heel bijzondere ervaring om daarnaar te luisteren. Leuk om te lezen dat ambient nog steeds 'leeft'. Heb het jaren niet meer gehoord maar ga weer eens wat opzoeken.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 07:54:59 #28
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19310619
LP's en ambient heersen nog steeds
Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 22 mei 2004 @ 09:26:41 #29
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_19310994
Na enig twijvelen van mijn laatste geld toch maar een CD aangeschaft die onder het ambient genre schijnt te vallen.

Vinterriket - Landschaften ewiger einsamkeit

Zeker niet slecht bevallen, lange sferische nummers, nergens 1 gitaar/bas/drum te bekennen, geen vocals.
en toch oh zo mooi.

http://www.vinterriket.co(...)allpaper_800_600.jpg
pi_19311343
Even wat van mijn favorieten:

Uiteraard het eerder genoemde werk van Aphex Twin, Biosphere, Pete Namlook, Foehn's hidden cinema (inderdaad erg mooi, deed me denken aan de soundtrack voor American McGee's Alice. Die is ook érg goed trouwens, maar dat zou ik geen ambient willen noemen), Ulf Lohmann, Steve Roach, Woob, TUU en Brian Eno. Biosphere vind ik denk ik de beste. Substrata is echt een meesterwerk. Echt geweldige muziek om bij je te hebben wanneer je in de trein naar huis zit, terwijl het landschap aan je voorbij trekt. Die muziek past altijd.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 10:31:30 #31
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19311565
jij luistert toch ook graag duistere ambient Disorder? Dan raad ik je muziek van Herbst9 aan Zo donker en duister heb je het nog nooit gehoord...
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_19312236
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 10:31 schreef HAL9000S het volgende:
jij luistert toch ook graag duistere ambient Disorder? Dan raad ik je muziek van Herbst9 aan Zo donker en duister heb je het nog nooit gehoord...
De naam bevalt me al. Ik zal het eens proberen.
pi_19312362
Laten we anders de briljante Boards of Canada niet vergeten... weliswaar niet echt ambient, maar wel triphop..

Paar favoriete cd's:
A few old tunes Vol 1 & 2
Music has the right to children
Twoism
A beautiful Place out in the Country
Geogaddi
Hi scores

Alles eigenlijk

Fav Nummers (ook veel maar een paar die er bovenuit steken):
Buckie High
Amo Bishop Roden
Sunshine Recorder
An eagle in your mind
Everything you do is a Balloon

und so vort end so vort.
"Een dag niet gefokt, is een dag geleefd"
  zaterdag 22 mei 2004 @ 11:33:12 #34
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_19312454
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 23:47 schreef HAL9000S het volgende:
Global communication album nog nooit gehoord? Past naar mijn mening toch wel thuis in het illustere rijtje...
Ik heb hem een tijdje terug gekocht. Was helemaal weg van '14:31'
In de trein luister ik ook altijd graag naar Biosphere's Substrata en ik heb idd ook Aphex Twin's Selected Ambient Works 85-92.
Nog wat namen: Recycle or Die, Redshift (Ether ), Pete Namlook, A produce, Radio Massacre International, Terry Riley, Bill Laswell, Brighter Death Now.

Brian Eno vind ik idd ook geniaal!

Redshift II - Ether
was eigk 1 van mijn eerste positieve kennismakingen met ambient
http://www.users.dircon.co.uk/~redshift/about.html

[ Bericht 10% gewijzigd door SEMTEX op 22-05-2004 11:38:49 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zaterdag 22 mei 2004 @ 11:35:19 #35
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_19312489
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 06:56 schreef HAL9000S het volgende:
Jammer dat die Namlook zo achterlijk veel albums uitbrengt, ik vind lang niet alles even goed van 'm. From within met Richie Hawtin is nog steeds een van z'n beste producties in mijn optiek
Ik vind 'The Ambient Cookbook' fijn om naar te luisteren, ik heb idd ook niet bij alles hetzelfde enthousiasme.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_19313159
The Orb mogen we trouwens ook niet vergeten als we het over ambient hebben.
Vooral U.F.Orb is een heel lekker ambient cd IMO, veel warme strings en ruimtelijke deuntjes.

Daarnaast is The Orb's Journey Beyond The Ultraworld ook een briljante cd, maar wel wat drukker als U.F.Orb. Edoch erg chilling en ook supermooi tijdens een psychedelische ervaring ( ).

Ook Orblivion is een cd die er mag wezen, eigenlijk een beetje een combinatie van de tweede vorige qua stijl.

De laatste tijd is de band wat ingekakt imo, met Bicycles&Tricycles en daarvoor al Cydonia.. Hoewel op deze cd's ook hier en daar nog heel mooie nummers opstaan (Hamlet of Kings en Hells Kitchen bijv.).
"Een dag niet gefokt, is een dag geleefd"
  zaterdag 22 mei 2004 @ 14:57:46 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_19315897
Of jullie het onder ambient rekenen in het midden gelaten.

Maar mijn favoriet is

Future Sound of London - Life Forms

prachtige dubbelcd waar het lijkt alsof je op reis bent op een andere planeet waar een soort paradijselijke ongerepte wereld is. De reist door bossen, mooie dalen en rivieren maar ook lags woeste rotsen en vulkanische gebieden. Prachtig.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 15:21:03 #38
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19316310
  zaterdag 22 mei 2004 @ 15:43:20 #39
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19316761
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 11:27 schreef ecc-O het volgende:
Laten we anders de briljante Boards of Canada niet vergeten... weliswaar niet echt ambient, maar wel triphop..

Paar favoriete cd's:
A few old tunes Vol 1 & 2
Music has the right to children
Twoism
A beautiful Place out in the Country
Geogaddi
Hi scores

Alles eigenlijk

Fav Nummers (ook veel maar een paar die er bovenuit steken):
Buckie High
Amo Bishop Roden
Sunshine Recorder
An eagle in your mind
Everything you do is a Balloon

und so vort end so vort.
mmm, BOC hoort in het IDM hokje thuis Geniale muziek Luister eens de 3dconcepts van Loess, dat lijkt er wel redelijk op

Intelligent Dance Music
IDM -part 2- Incunabula
IDM deel 3: Parhelic Triangle
Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 22 mei 2004 @ 15:45:06 #40
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_19316796
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 14:57 schreef Hexagon het volgende:
Of jullie het onder ambient rekenen in het midden gelaten.

Maar mijn favoriet is

Future Sound of London - Life Forms

[afbeelding]

prachtige dubbelcd waar het lijkt alsof je op reis bent op een andere planeet waar een soort paradijselijke ongerepte wereld is. De reist door bossen, mooie dalen en rivieren maar ook lags woeste rotsen en vulkanische gebieden. Prachtig.
Inderdaad
Alsof je in ene buitenaardse jungle zit.
Heb hem laatst eens opgezet als een soort achtergrondmuziekje terwijl ik aan het kletsen was. Erg prettig
  zaterdag 22 mei 2004 @ 16:20:06 #41
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_19317547
Terry Riley...heeft die ambient werken geschreven ? Ken eik alleen het fantastische "In C" ben benieuwd wat hij met ambient doet, aanraders ?

De beste ambient sluit naadloos aan op de omgevingsgeluiden, spelende kinderen, fluitende vogels, pratende mensen...het wordt allemaal onderdeel van de muziek. Feitelijk luister je elke keer naar een nieuwe unieke uitvoering van de track. Eno's Ambient series zijn absolute aanraders, met voor Ambient 4 als hoogtepunt. Laaste plaat die veel indruk maakte "The magnificent void" van Steve Roach.
= there is a light that never goes out =
pi_19317833

In een Ambient topic als dit mag Brian Eno's Music for Airports uit 1978 natuurlijk niet ontbreken in de openingspost
  zaterdag 22 mei 2004 @ 16:38:58 #43
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_19317948
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 16:34 schreef Beathoven het volgende:
[afbeelding]

In een Ambient topic als dit mag Brian Eno's Music for Airports uit 1978 natuurlijk niet ontbreken in de openingspost
^o^ Daar mag ik idd ook graag maar luisteren.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 16:40:05 #44
46511 Linz
held der helden
pi_19317968
tvp
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_19320391
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 16:20 schreef Aschkael het volgende:
Terry Riley...heeft die ambient werken geschreven ? Ken eik alleen het fantastische "In C" ben benieuwd wat hij met ambient doet, aanraders ?
Poppy nogood is een prachtig nummer, das de enige die ik van hem ken
  zaterdag 22 mei 2004 @ 18:41:21 #46
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_19320469
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 18:37 schreef Born_2B_Scorned het volgende:

[..]

Poppy nogood is een prachtig nummer, das de enige die ik van hem ken
Nog meer: A rainbow in curved air, caravan, simone's lullaby, yoga, the walrus in memorium, etc.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 18:45:52 #47
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_19320548
Het rare is dat ik er behoorlijk wat van op me PC heb staan, ook een aantal van de hier genoemde klassiekers, het me op de 1 of andere manier ook wel heel erg aanspreekt, maar ik er eigenlijk nooooi naar luister.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_19320732
Ik vind het niet bepaald muziek om achter de computer te luisteren, wel heel erg fijn om op te leren.
En bedankt Semtex, altijd fijn als als je een paar 'hits' weet, want om heel z'n output nou af te struinen...
pi_19321296
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 18:55 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Ik vind het niet bepaald muziek om achter de computer te luisteren, wel heel erg fijn om op te leren.
En bedankt Semtex, altijd fijn als als je een paar 'hits' weet, want om heel z'n output nou af te struinen...
Ik vind ambiënt niet bepaald muziek om op te dansen maar voor de rest vind ik ambiënt eigenlijk altijd wel geschikt. Een echt ambiëntmoment is als je 's ochtends na het stappen voor het slapen gaan een bakje thee gaat drinken en de eerste zonnestralen al binnen komen
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_19321402
Ik noem ambient vaak landschapmuziek. Opzetten wanneer je in de natuur bent of de natuur aan je voorbij ziet trekken in de trein of bus. Maar niet alleen bij een natuurlijk landschap. Wanneer ik in hartje Enschede ben en omhoog kijk naar de wat hogere gebouwen terwijl ik naar Biosphere's And the sun kissed the horizon luister ziet alles er ineens heel futuristisch uit. Erg mooi.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 21:08:30 #51
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19323718
Mag ik dan verder de naam van Robert Fripp nog even onder de aandacht brengen ?

Fripp heeft samen met Eno in 1973 het Frippertronics-systeem ontwikkeld. Het systeem bestaat uit twee bandrecorders met een enkele tape. Op de eerste bandrecorder wordt de tape opgenomen, om enige seconde later weer op de andere te worden afgespeeld. Door deze techniek was het mogelijk om een aantal lagen muziek over elkaar op te nemen. Het eerste album waarop dit gebruikt werd was No Pussyfooting van Fripp en Eno.

Frippertronics :

Fripp & Eno - No Pussyfooting (1973)
Fripp & Eno - Evening Star (1975)
Fripp & Eno - The Essential Fripp & Eno (verzamel cd ; bevat 'No Pussyfooting' , plus 4 nummers uit 1979)

Robert Fripp - Under Heavy Manners / God Save the Queen (1980)
Robert Fripp - Let the Power Fall (1981)

De soundscape-techniek uit de jaren 90 is de opvolger van de frippertronics, maar dan met digitale techniek ipv tape-recorders.

Soundscapes :

FFWD (Fripp + The Orb) : FFWD (1994)
David Sylvian & Robert Fripp - Darshan ( Remix album ; oa door The Future Sound of London)

Solo-opnames uit de periode 1994-1996 :
Robert Fripp - 1999 - Soundscapes - Live In Argentina
Robert Fripp - Radiophonics - 1995: Soundscapes Volume 1 - Live In Argentina
Robert Fripp - A Blessing of Tears - 1995: Soundscapes Volume 2 - Live in California
Robert Fripp - That Which Passes - 1995 Soundscapes - Live Volume 3
Robert Fripp - November Suite - Live at Green Park Station
Robert Fripp - The Gates of Paradise

Fayman & Fripp - A Temple in the Clouds (2000)

De soundscapes van Fripp zijn ook terug te horen op albums van The Future Sound of London (Lifeforms en ISDN)

Verder heeft David Sylvian een aantal mooie ambient-cd's gemaakt, met Holger Czukay en Robert Fripp

David Sylvian/Holger Czukay - Plight and Premonition (1988)
David Sylvian/Holger Czukay - Flux + Mutability (1989)
David Sylvian - Approaching Silence (opgenomen tussen 1990 en 94 met Fripp)

pi_19324329
Goeie post fripper!

Daar ga ik eens wat van opzoeken. Vreemd dat Ambient ook vaak als electronische muziek beschreven wordt terwijl het daar oorspronkelijk niks mee te maken heeft. Maar dat zal wel weer met de hokjes te maken hebben waar het perse ingedrukt moet worden
pi_19324859
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 12:14 schreef ecc-O het volgende:
The Orb mogen we trouwens ook niet vergeten als we het over ambient hebben.
Vooral U.F.Orb is een heel lekker ambient cd IMO, veel warme strings en ruimtelijke deuntjes.

[afbeelding]

Daarnaast is The Orb's Journey Beyond The Ultraworld ook een briljante cd, maar wel wat drukker als U.F.Orb. Edoch erg chilling en ook supermooi tijdens een psychedelische ervaring ( ).

[afbeelding]

Ook Orblivion is een cd die er mag wezen, eigenlijk een beetje een combinatie van de tweede vorige qua stijl.

[afbeelding]

De laatste tijd is de band wat ingekakt imo, met Bicycles&Tricycles en daarvoor al Cydonia.. Hoewel op deze cd's ook hier en daar nog heel mooie nummers opstaan (Hamlet of Kings en Hells Kitchen bijv.).
die ORB cd is eigenlijk best leuk, had hem ooit gekregen maar toen was ik niet echt in de bui ervoor. Als ik het nu weer zo is luister is het eigenlijk best leuk. Vind het niet alleen als Biosphere, maargoed da's volgens mij geen enkele ambient
  zaterdag 22 mei 2004 @ 22:33:02 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_19325406
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 15:45 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Inderdaad
Alsof je in ene buitenaardse jungle zit.
Heb hem laatst eens opgezet als een soort achtergrondmuziekje terwijl ik aan het kletsen was. Erg prettig
Ik heb ook Accelerator van ze. Prachtig ook al is dat meer rave-georienteerd. Maar je kunt er prachtig horen hoe hun sound ontwikkeld is.
  zondag 23 mei 2004 @ 00:03:46 #55
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19327044
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 21:34 schreef Beathoven het volgende:
Daar ga ik eens wat van opzoeken. Vreemd dat Ambient ook vaak als electronische muziek beschreven wordt terwijl het daar oorspronkelijk niks mee te maken heeft. Maar dat zal wel weer met de hokjes te maken hebben waar het perse ingedrukt moet worden
Je had The Power to Believe van King Crimson toch ook ? Het laaste nummer van de cd ( The Power to Believe IV: Coda ) geeft een aardig idee van de soundscape-cd's van Fripp. Alleen de vocoder even wegdenken.

Ik heb ondertussen deze nog even uit de kast getrokken :

Laraaji - Ambient 3: Day of Radiance

Het derde deel uit Eno's ambient serie. Geproduceerd door Eno, maar voornamelijk volgespeeld door Laraaji op de zither, een soort van harp. De eerste drie stukken van de cd hebben inderdaad weinig met electronische muziek te maken, maar er zijn wel weer raakvlakken met de minimal music (Philip Glass en zo).
  zondag 23 mei 2004 @ 02:39:01 #56
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19329499
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 11:33 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik heb hem een tijdje terug gekocht. Was helemaal weg van '14:31'
14:31 is zo'n verschrikkelijk intens mooi nummer... ik krijg iedere keer kippevel als ik hem hoor...
Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 23 mei 2004 @ 02:45:31 #57
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19329569
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 19:24 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ik vind ambiënt niet bepaald muziek om op te dansen maar voor de rest vind ik ambiënt eigenlijk altijd wel geschikt. Een echt ambiëntmoment is als je 's ochtends na het stappen voor het slapen gaan een bakje thee gaat drinken en de eerste zonnestralen al binnen komen
Ambient is echte sfeer muziek die, mits je de juiste timing hebt echt mooie momenten kan opleveren. Wat ik ook vaak doe is als ik in m'n bed ligt m'n koptelefoon op en dan (letterlijk) wegdromen bij de meest prachtige ambient en zo mezelf helemaal terugtrekken in m'n eigen wereldje bestaand uit de meest exotische, warme klanktapijten...
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_19329630
quote:
Op zondag 23 mei 2004 02:45 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Ambient is echte sfeer muziek die, mits je de juiste timing hebt echt mooie momenten kan opleveren. Wat ik ook vaak doe is als ik in m'n bed ligt m'n koptelefoon op en dan (letterlijk) wegdromen bij de meest prachtige ambient en zo mezelf helemaal terugtrekken in m'n eigen wereldje bestaand uit de meest exotische, warme klanktapijten...
Bij ambiënt moet ik wel iets hebben om naar te kijken. Op vakantie of in de trein naar een mooi landschap of een liev meisje dat juist naast je ligt en dat je ligt te strelen
  zondag 23 mei 2004 @ 02:52:36 #59
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19329648
Hier nog een absolute aanrader trouwens:

http://www.discogs.com/release/194714
Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 23 mei 2004 @ 10:37:49 #60
62862 Jinchi
positief bevooroordeeld
pi_19331955
Ambient topic: okee. Stukje tekst waarin maar een paar stijlen binnen de ambient worden genoemd gaan kopiëren van een website: niet echt okee.

Waar de neuk zijn de glitch-ambient, dark-ambient en de drones? Waar is de minimalistische muziek?

Waarom ontbreken namen als Lull, The Hafler Trio, Matthew Florianz, the [law-rah] collective, Troum, Xabec, Daniel Menche, Bernhard Günter, Moljebka Pvlse, Reynols, Ambre, Apollyon, Caul, Corduan, Shinjuku Thief, raison d'être, Ulver en nog heel veel meer?

Gelukkig zag ik al wel dat Vidna Obmana genoemd was.

En naar mijn mening kun je ambient het beste luisteren met je ogen dicht, zodat je zelf invulling kan geven aan wat je hoort (afhankelijk weliswaar van welke stijl je luistert )

[ Bericht 4% gewijzigd door Jinchi op 23-05-2004 10:50:06 ]
Wie buiten zichzelf kijkt, droomt. Wie in zichzelf kijkt, ontwaakt.
Carl Gustav Jung
  zondag 23 mei 2004 @ 11:07:04 #61
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19332271
Vertel er dan eens wat meer over, in plaatst van dat je alleen maar wat namen noemt van dingen die wij gemist hebben.

Van de minimalisten is in ieder geval Terry Riley al een paar keer genoemd. Ik weet overigens niet in hoeverre je de minimal music onder ambient kan plaatsen, maar dat is een kwestie van definitie. Er zijn zeker wel raakvlakken, zoals ik al opmerkte bij de cd van Laraaji. Maar Philip Glass en Steve Reich kan ik in ieder geval wel erg waarderen.
pi_19332780
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 16:38 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

^o^ Daar mag ik idd ook graag maar luisteren.
Ik kwam ook deze versie tegen, de eerste remake van een compleet album door een andere artiest.

Bang on a Can - Music for Airports (Eno)

Volgens All Music Guide lijkt het album als 2 druppels water op het origineel met het grote verschil dat het een volledige 'live' versie is met een 'levend' koor. De tracks zijn zelfs qua speelduur op het origineel afgestemd, qua compositie is er dus helemaal niks veranderd
quote:
The only difference is that Eno's original Music for Airports was constructed out of tape loops and this version uses live musicians. That one change makes all the difference in the world. The use of live musicians, especially on "2/1," which is a vocal work for female chorus, opens up the pieces sonically; what had felt squashed and artificial on Eno's original now breathes. This tribute doesn't replace Eno's essential original, but it's fascinating listening for any fan of the artist's ambient work.
  zondag 23 mei 2004 @ 11:56:23 #63
9613 Seborik
I, Voyager
pi_19332872
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 21:08 schreef fripper het volgende:
Mag ik dan verder de naam van Robert Fripp nog even onder de aandacht brengen ?
Daar heb ik van de week wat van gehoord (in ieder geval van een paar van die cd's alleen heb ik geen idee welke) en dat klinkt echt geweldig. Robert Fripp en Brian Eno zijn echt geweldig vooruitstrevend geweest.
  zondag 23 mei 2004 @ 12:05:43 #64
62862 Jinchi
positief bevooroordeeld
pi_19333021
quote:
Op zondag 23 mei 2004 11:07 schreef fripper het volgende:
Vertel er dan eens wat meer over, in plaatst van dat je alleen maar wat namen noemt van dingen die wij gemist hebben.
Dark-ambient is een vrij ruim begrip; je hebt het synthesizer gedeelte, zoals de muziek van Matthew Florianz, the [law-rah] collective, The Haflter Trio, maar ook met een (bijvoorbeeld) middeleeuwse inslag en wat minder electronisch, zoals Shinjuku Thief en raison d'être.

Glitch is meer een click-n-cuts ambient stijl; Seelenschiff van Xabec is een CD die dat erg mooi illustreert. Ook muziek van Tsukimono (bij Komplott en Fukk God zijn twee van zijn releases in MP3 formaat gratis te downloaden) valt er wat mij betreft onder, hoewel niet iedereen dat onder ambient wil plaatsen. Ambre valt er trouwens ook enigszins onder.

Daniel Menche is weer een klasse apart; hij maakt muziek zonder instrumenten, maar gebruikt in plaats daarvan z'n lichaam en allerlei dingen waar je normaal gezien geen muziek mee zou maken, zoals zand, stenen, etc. De geluiden die daaruit voortkomen versterkt 'ie enorm, waardoor je een heel bijzonder geluid krijgt. Qua voorbeelden is er helaas niet zoveel online beschikbaar van 'm, behalve z'n meest recente CD, Eye on the Steel.

Troum is in mijn ogen onder alle ambient nog het meest bijzonder, omdat er geen gebruik gemaakt wordt van samplers en synths; alles wordt met gewone instrumenten (zoals gitaren en fluiten) gemaakt.

Lull ligt een beetje tussen drones en dark-ambient in. Qua opzet en muziek is Moments een bijzonder stukje muziek; 99 losse nummers die één groot geheel vormen (van bijna 70 minuten).

Voor de andere namen die ik genoemd heb verwijs ik iedereen naar Discogs of Google.
quote:
Van de minimalisten is in ieder geval Terry Riley al een paar keer genoemd. Ik weet overigens niet in hoeverre je de minimal music onder ambient kan plaatsen, maar dat is een kwestie van definitie. Er zijn zeker wel raakvlakken, zoals ik al opmerkte bij de cd van Laraaji. Maar Philip Glass en Steve Reich kan ik in ieder geval wel erg waarderen.
Ambient is in mijn ogen niets anders dan sfeer-muziek; muziek wat een bepaald gevoel oproept. Minimalistische muziek creëert ook een sfeer en roept een gevoel op; dus is het in principe een vorm van ambient.
Carl Gustav Jung
pi_19333141
quote:
Op zondag 23 mei 2004 00:03 schreef fripper het volgende:

[..]

Je had The Power to Believe van King Crimson toch ook ? Het laaste nummer van de cd ( The Power to Believe IV: Coda ) geeft een aardig idee van de soundscape-cd's van Fripp. Alleen de vocoder even wegdenken.
Dat smaakt naar meer, zal kijken of ik z'n soundscape / ambient CD's ergens kan vinden. Welke raad je aan om mee te beginnen?
pi_19333708
quote:
Op zondag 23 mei 2004 12:05 schreef Jinchi het volgende:

Daniel Menche is weer een klasse apart; hij maakt muziek zonder instrumenten, maar gebruikt in plaats daarvan z'n lichaam en allerlei dingen waar je normaal gezien geen muziek mee zou maken, zoals zand, stenen, etc. De geluiden die daaruit voortkomen versterkt 'ie enorm, waardoor je een heel bijzonder geluid krijgt. Qua voorbeelden is er helaas niet zoveel online beschikbaar van 'm, behalve z'n meest recente CD, Eye on the Steel.
is dat ook die vent die een lopende mier had opgenomen voor een sample?
  zondag 23 mei 2004 @ 14:06:56 #67
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_19335419
quote:
Op zondag 23 mei 2004 12:12 schreef Beathoven het volgende:
Dat smaakt naar meer, zal kijken of ik z'n soundscape / ambient CD's ergens kan vinden. Welke raad je aan om mee te beginnen?
De cd die ik het meest draai is The Gates Of Paradise. Ik kwam deze recentie van de cd nog tegen :
quote:
This is probably the most genuinely frightening music I have heard in my life up until this point. This music is not frightening in the Halloween sense; it is frightening in the same way that Dante's Inferno and Milton's Paradise Lost are scary. This recording is a sequence of Soundscapes depicting hell, purgatory, and paradise, and the soul's travels throughout. The Soundscapes consists of one electric guitar that is played in real time with digital recording and delay equipment, allowing the guitar player to build huge layers of sound through repetition, delay, and decay of notes made possible by the equipment.

This music is compelling in that it vividly conjures up atmospheres of a metaphysical hell, purgatory, and paradise, but is so frightening in that even when the music captures the serene strains of paradise, it is as if you are traveling towards the serenity with the cold wind of purgatory, or hell, at your back. During other sequences, it is as if you are stranded all alone in a cold, shrieking place in an unreachable point in outer space.

For such a technical music, this really is the height of emotional, and psychological, expression in music. In some points, the processed guitar noises take on a disturbingly vocal quality. This is definitely not easy listening, and it has a free-form, impressionistic quality that adds an initial level of inaccessibility to the music. This is probably the musical equivalent of abstract art, but there certainly are strong emotions and ideas expressed by this abstract music.
Indrukwekkende muziek, zeker de moeite waard om eens achteraan te gaan.

Op de website van Fripp staat nog wat meer info over deze cd's.(linkje)
pi_19336065
was net op NPS een heel stuk over moderne muziek, kwam Eno ook nog voorbij en Zappa. Leuke docu was dat

oh en de hierboven beschreven bang on a can ook nog!
  zondag 23 mei 2004 @ 14:37:07 #69
62862 Jinchi
positief bevooroordeeld
pi_19336083
quote:
Op zondag 23 mei 2004 12:44 schreef _Etter_ het volgende:

is dat ook die vent die een lopende mier had opgenomen voor een sample?
Nope. Ben wel benieuwd wie dat dan wel is.
Carl Gustav Jung
  zondag 23 mei 2004 @ 15:17:17 #70
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19336899
quote:
Op zondag 23 mei 2004 10:37 schreef Jinchi het volgende:
Ambient topic: okee. Stukje tekst waarin maar een paar stijlen binnen de ambient worden genoemd gaan kopiëren van een website: niet echt okee.
Luie TS , maar als je aanvullingen hebt, be my guest...

-edit- Al gebeurd, dat zijn een paar goddamn goede aanraders
quote:
En naar mijn mening kun je ambient het beste luisteren met je ogen dicht, zodat je zelf invulling kan geven aan wat je hoort (afhankelijk weliswaar van welke stijl je luistert )
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 1 juni 2004 @ 19:52:07 #71
62862 Jinchi
positief bevooroordeeld
pi_19569829
Zo, weer even iets nieuws; hij is al even uit (met de nadruk op even), maar vandaag heb ik 'm dan zelf mogen ontvangen:

Biosphere - Autour de la Lune

Wederom een meesterwerk (althans, in mijn ogen). Geir gaat steeds verder de kant van de drones op, iets waar ik persoonlijk erg blij mee ben; Shenzou was al mijn favoriet als CD zijnde en m'n favoriete nummer zal voorlopig nog altijd wel Poa Alpina (tweede track op Substrata) blijven, maar het geluid op Autour de la Lune is heel bijzonder en gaat erg diep. Een absolute aanrader dus.

Een paar stukjes zijn hier te beluisteren, waar 'ie tevens te koop is.

En om meteen even reclame te maken voor een van m'n favoriete ambient labels; deze CD is ook zeer de moeite waard:

Apollyon - Veror Aesik
Carl Gustav Jung
pi_20629281
Mag ik nog even een album onder de aandacht brengen? .

Alpha Wave Movement - The Edge Of Infinity

Gezien de userratings op discogs.com schijnen ook de overige twee albums van Alpha Wave Movement de moeite waard te zijn. Maar die heb ik helaas nog niet kunnen beluisteren.

Verwacht in ieder geval new age-achtige ambiënt die door middel van bepaalde geluidspatronen en snelheid alfa-golven tracht op te wekken in onze hersenen.

Zie: Alpha Relaxation System of Wakkermaakmuziek: alpha brainwaves stimulerende .. voor meer over dit soort muziek.
pi_20637424
Dat heeft wel een erg hoog hippie gehalte teknomist
pi_20642186
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 11:17 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Dat heeft wel een erg hoog hippie gehalte teknomist
Het principe van het opwekken van alfagolven bestaat al sinds de tijd van Barok toen iedereen nog met pruiken en kragen rondiep . Barok-muziek heeft namelijk hetzelfde effect als 'alfa-new age'.

Het helpt mij in ieder geval beter ontspannen en concentreren.
pi_20642982
Wordt dit gedoe ook nog ergens wetenschappelijk onderbouwt?
pi_20643562
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 15:08 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Wordt dit gedoe ook nog ergens wetenschappelijk onderbouwt?
Ik heb niet direct een link of bron maar EEG-scans hebben destijds aangetoond dat bepaalde soorten muziek alfagolven doet ontstaan in onze hersenen.

Misschien kun je hier meer vinden: http://www.neuroacoustic.com/index.html .
pi_22578320
Hier nog een absolute aanrader:

Detroit Escalator Company, The - Black Buildings

.

Een fusie tussen ambiënt en beatloze detroittechno. Heerlijk! .
pi_22578444
Ja, die is behoorlijk mooi...Stasis - Past Movements is een vergelijkbaar album, misschien dat je dat ook iets vind...
pi_22578553
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 17:42 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Ja, die is behoorlijk mooi...Stasis - Past Movements is een vergelijkbaar album, misschien dat je dat ook iets vind...
Hmmm, naam zegt me wel iets. Ik zal eens zoeken, thanks.
pi_22581254
nog een nieuwe release en een aanrader:

quote:
"51 years after the flood disaster that killed more than 1800 people in holland, the dutch [law-rah] collective commemorate this catastrophe with a long and very intense track: 1953. in this moving interpretation a story told by unspeakable sounds unfolds, sparsely reinforced by touching and dramatic spoken word interventions. sophisticated in sound, evolution and intensity, every chapter of this story will grab your attention and keep you on the edge of your seat. an honest, sad and solemn auditory treat ... comes in an exquisitely designed oversized nautilus pack."

spectre records has recently released the new album entitled '1953'. this third cd by the collective was created in collaboration with hiekelien van den herik (www.hiekelien.net) who wrote the lyrics and whose voice can also be heard on the album.
Echt een aanrader!
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 20:35:37 #81
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_22582043
Ik wil ook nog even Locust noemen met het album Weathered Well.
Werd ooit in de Volkskrant (geloof is) gerecenceerd met de opmerking dat het beter was om dit album niet te draaien bij bewolkt, regenachtig weer om suicidale neigingen te voorkomen.

Veel donkerder dan dit ken ik het niet!
  † In Memoriam † dinsdag 12 oktober 2004 @ 21:10:26 #82
34800 bukgeit
slowcore slut
pi_22582818
Vooropgesteld dat ik van de genoemde albums de meeste niet ken, noem ik mijn absolute favoriet: Stars Of The Lid - The Tired Sounds Of Stars Of The Lid: traag voortglijdende, langzaam van klankkleur wisselende, volledig beat-loze soundscapes met een hoofdrol voor piano, keyboard en treated gitaar. Voorzover er al instrumenten te herkennen zijn, want dat is het knappe: je weet vaak letterlijk niet wat je hoort. Vervuld van weemoed, maar wonderschoon.

donderdag 14 oktober 2004 @ 22:14:40 #83
18783 JanDenSmeerpoets
You... are an ostrich
pi_22630276
Over 2 weken : Biosphere in het planetarium van Brussel

http://www.vaartkapoen.be(...)en/2005/bioshere.htm
.
pi_22631132
tvp
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 18:57:42 #85
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_22644792

Structures of Silence van Steve Roach is mijn laaste ambient aanwinst....een van zijn eerste werken en wat een fantastische plaat. Geen meldodieen alleen klankbeelden...ambient van de bovenste plank!

[ Bericht 19% gewijzigd door Aschkael op 16-10-2004 10:31:28 ]
= there is a light that never goes out =
pi_22871904
Misschien een rare vraag, maar ik vind onderwater geluiden altijd erg rustgevend. Zijn er toevallig ambient albums die gebaseerd zijn op de onderzee wereld?
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 22:14 schreef JanDenSmeerpoets het volgende:
Over 2 weken : Biosphere in het planetarium van Brussel

http://www.vaartkapoen.be(...)en/2005/bioshere.htm
Aanstaande zaterdag dus. Ik heb samen met vrienden van school kaarten gekocht. Ik heb heel veel zin

[ Bericht 67% gewijzigd door Disorder op 25-10-2004 21:33:45 ]
  maandag 25 oktober 2004 @ 21:35:34 #87
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_22872149
Aqua van Edgar Froese misschien ?
  maandag 25 oktober 2004 @ 21:35:39 #88
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_22872153
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 21:27 schreef Disorder het volgende:
Misschien een rare vraag, maar ik vind onderwater geluiden altijd erg rustgevend. Zijn er toevallig ambient albums die gebaseerd zijn op de onderzee wereld?
Toevallig ken ik er een

Mixmaster Morris & Pete Namlook - Dreamfish

Volgens mij zijn er in de track "under water" het een en ander aan vloeibare loopjes gebruikt .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_22874821
Laat het duidelijk zijn dat Der Zyklus - Biometry een hoop ambient uit het water knalt qua sfeer. Een van de ijzingwekkendste platen die ik ken.

dinsdag 26 oktober 2004 @ 00:04:54 #90
18783 JanDenSmeerpoets
You... are an ostrich
pi_22877141
quote:
Aanstaande zaterdag dus. Ik heb samen met vrienden van school kaarten gekocht. Ik heb heel veel zin
ween, wij hebben geen vervoer en de trein/hotel zie ik niet zitten wegens zondag dingen te doen
.
pi_22879358
Klaus Schulze - Cyborg. Zeker een van de meesterlijkste platen ooit.

pi_22893799
Ik heb die stars of the lid gedownload, maar nog niet beluisterd...Volgens mij nog niet genoemd maar Morals & Dogmas of andersom van Deathprod (je kent em wel van de collab. met biosphere) is erg goed te genieten..(vooral track 2)
pi_22930077
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 22:50 schreef zodiakk het volgende:
Laat het duidelijk zijn dat Der Zyklus - Biometry een hoop ambient uit het water knalt qua sfeer. Een van de ijzingwekkendste platen die ik ken.

[afbeelding]
Het biometrische experiment mag er zeker zijn; Sfeer met een hoofdletter S!
Is it washable?
pi_25256064
Mooie epische ambiënt van Kompakt:

Kaito - Special Love

Dit is overigens een beatloze versie van Kaito - Special Love
quote:
7 tracks from his album "Special Life" in beatless, ambient versions.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 21:10:25 #95
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_25256170
Soul of heart mag er ook zijn van Kaito en Der Zyklus - Biometry is een van de beste platen die ik in 2004 heb mogen horen
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_25256273
Aantal (recente) ambiënt-aanwinsten:

Robert Henke - Signal To Noise

Markus Guentner - In Moll

Kompakt - Pop Ambient 2005

Niet muzikaal verheffend allemaal maar wel weer zeer fijn luistermateriaal .
  zaterdag 26 februari 2005 @ 01:30:07 #97
76143 Forumschorem
pi_25260472

Geile ambient met veel dub invloeden!

[Tracklisting]

1. Nomads Of Dub - Spirals (7:19)
2. Dub Trees - Buffalo (10:44)
3. Suns Of Arqa - Albatross (3:51)
4. Rob, The - 4 Horseman (6:45) <<< Dit is natuurlijk The Orb!
5. Kiosk - Pip In The Pudding (2:17)
6. Killing Joke - Requiem (Remix) (9:30)
7. Industrial Suicide Tribe - Aqua Sufi (15:07)
8. Easy - D'ya Dig' (Remix) (6:23)
9. Unknown Artist - Untitled (0:53
weg
  zaterdag 5 maart 2005 @ 21:14:48 #98
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_25386253
Een filmisch-ambient album gemaakt door mijn favouriete Nederlandse producer Danny Wolfers:

Klaus Weltman - Cultus Island

Tracklisting:
1 I Arrive At The Strange Island
2 A Desolated Fishing Village
3 Albo The Pigeon Brings A Letter
4 Alert The Authorities
5 I Can Look Into Your House
6 UFO Landing At The Strawberry Field
7 Sven Ekblads Korvkiosk
8 The Japanese Ornithologist
9 Distant Ships
10 The Captain Drinks Courage
11 The Cultus Makes A Decision
12 Just A Little Bit Of Happiness
13 Search Yourself
14 Rite Of The Swedish Girls
15 Living In A Sad World
16 Mainland

Prachtige, en erg zweverige ambient/soundscapes die zo weggelopen lijken te zijn uit filmscenes van foute jaren '50 films met vaak een redelijk duister karakter, erg obscuur maar als je hem ergens aantreft haal hem!!
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_25795437
Heerlijk album... absolute aanrader .

Marsen Jules - Herbstlaub

quote:
Herbstlaub is het eerste tastbare bewijs van het talent van Marsen Jules. Hiervoor bracht hij onder verschillende namen werk uit op het netlabel Thinner en het verwante Autoplate. Dit soort labels zijn tegenwoordig de perfecte springplank voor jong talent op weg naar een ‘echte’ release. Met een welgemikte sprong dook Jules recht in de open armen van City Centre Offices, het label dat ons al een paar jaar trakteert op wonderschone en dromerige electronica zonder enige intellectuele pretentie. En dat is precies waar zijn muziek thuis hoort.

Vanaf het eerste nummer waait een warme wind van geluid door het open raam naar binnen. Subtiel weeft hij opnames van akoestische instrumenten en synthesizers door elkaar. Op Yara, zijn vorige meesterwerkje, gebruikte hij de opnames van een jazztrio dat in een cafeetje optrad. Geroezemoes, glazengeklingel en andere details die normaal gesproken direct worden weggefilterd werkte hij uit tot composities die de sfeer van die avond uitademen. Voor dit album gebruikte hij opnames van een piano, een strijkkwartet en een harporkest. In een voortdurende herhaling komen flarden melodie voorbij die weer snel verdwijnen in een broeiende brei van geluid. Alsof Gas het laatste album van Harmonic 33 heeft bewerkt. Met veel gevoel voor balans en beheersing schept hij een sfeer van romantiek die bij elke aanzet van de strijkers verder opbloeit.

Als de wind tenslotte rustig gaat liggen, de zon verdwijnt en een intieme rust achterblijft begint ‘Chanson du Soir’. Tegen een achtergrond van ruis en violen klinken verstilde pianoklanken die aan Swod en Triosk doen denken. Dit is een waardige afsluiter van een album dat nog sterker en nog dynamischer is dan zijn voorgangers.

Via www.autoplate.org kun je Jules`twee voorgaande albums zonder schuldgevoelens downloaden.
Bron
  dinsdag 29 maart 2005 @ 03:41:27 #100
23346 Evil_Koekje
Niet altijd evil...
pi_25823131
Even een schaamteloos tvp'tje, aangezien ik in de op al wat van m'n favo's zie staan maar geen tijd heb om het topic door te spitten.
pi_25873228
Check op de luisterpaal van 3voor12.nl even: Marc Leclair - Musique Pour 3 Femmes Encientes!

http://www.discogs.com/release/413309
pi_25985482
Goed topic. Ongetwijfeld goed voor een hoop fantastische ambient-tips. Echt jarenlange ervaring met ambient heb ik nog niet, maar het is de muziek die bij mij doorgaans het beste doel treft, qua gevoel.
Ik hen dus ook bijna dagelijks internetradiostation Groove Salad aanstaan. Veel nummers hoor je hier wel vaak herhaald worden, maar dat maakt vanwege de kwaliteit niks uit.

Ik ben momenteel een beetje verliefd op Wavy Gravy van Sasha.
pi_26310007
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 04:06 schreef teknomist het volgende:
Check op de luisterpaal van 3voor12.nl even: Marc Leclair - Musique Pour 3 Femmes Encientes!

http://www.discogs.com/release/413309
Toch een heel mooi album moet ik zeggen. Vooral het laatste nummer is jummie .

Andere recente ambiënttip:

Joel Tammik - Eemal

pi_26394902
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 23:27 schreef HAL9000S het volgende:

Aphex Twin; selected ambient works 85-92

Deze luister ik nu.
En het bevalt me erg goed.

Ik kende Aphex Twin voornamelijk van Windowlicker en die bizarre "Come to Daddy"-clip.
pi_26396349
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 19:52 schreef Jinchi het volgende:
Zo, weer even iets nieuws; hij is al even uit (met de nadruk op even), maar vandaag heb ik 'm dan zelf mogen ontvangen:

[afbeelding]
Biosphere - Autour de la Lune

Wederom een meesterwerk (althans, in mijn ogen). Geir gaat steeds verder de kant van de drones op, iets waar ik persoonlijk erg blij mee ben; Shenzou was al mijn favoriet als CD zijnde en m'n favoriete nummer zal voorlopig nog altijd wel Poa Alpina (tweede track op Substrata) blijven, maar het geluid op Autour de la Lune is heel bijzonder en gaat erg diep. Een absolute aanrader dus.

Een paar stukjes zijn hier te beluisteren, waar 'ie tevens te koop is.

En om meteen even reclame te maken voor een van m'n favoriete ambient labels; deze CD is ook zeer de moeite waard:

[afbeelding]
Apollyon - Veror Aesik
Ik vind het album aan de ene kant wel mooi drone wise, hij lijkt wel heel grappig half zo hard te zijn als de vorigen, dus ik moet mijn volume een stuk hoger zetten. Verder is de track Modifie slechts een rip/vervorming van een nummer van Sigur Rós, ny batteri.... dat vond ik wel jammer.
Translation is meesterlijk, deviation en circulaire vind ik lekker
en Tombant is ook leuk... maarja. Al met al toch wel een goed album
=)
pi_26396455
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 20:35 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Ik wil ook nog even Locust noemen met het album Weathered Well.
Werd ooit in de Volkskrant (geloof is) gerecenceerd met de opmerking dat het beter was om dit album niet te draaien bij bewolkt, regenachtig weer om suicidale neigingen te voorkomen.

Veel donkerder dan dit ken ik het niet!
ik zal ernaar zoeken, hou zelf wel van dark ambient

nog een paar tracks:

Biosphere - Substrata - 08 - Antennaria
Astrobotnia - Astrobotnia 3 - 08 - Bifidus (niet echt ambient meer)
Liquid Morphine / Matthew Florianz - Maalstroom (is een mooie dark ambient track, en je raadt het nooit, is nog een nederlander ook! Hij woont misschien 30 min bij me vandaan maar ik durf niet )
groot aantal van zijn tracks gewoon te downloaden op zijn website trouwens.
http://www.matthewflorian(...)anz_-_Maalstroom.mp3
Ook mooi van hem vind ik Confrontatie (http://www.matthewflorian(...)z_-_Confrontatie.mp3) en The Tone T(h)ree part one (http://www.matthewflorian(...)e_Three_-_part_1.mp3)

Mooie muziek, meer op http://www.matthewflorianz.com/news.html.
Aan te raden
=)
pi_26396675
quote:
Op donderdag 21 april 2005 02:51 schreef Bombie het volgende:

[..]

Deze luister ik nu.

Ik kende Aphex Twin voornamelijk van Windowlicker en die bizarre "Come to Daddy"-clip.
Selected ambient works vol 2 is meer ambient en minder ritmisch dan zijn voorganger
En natuurlijk zijn windowlicker en come to daddy meesterlijk
Heb ooit nog eens een dansvoorstelling meegemaakt met allerlei soorten dans; een keer dansten ze zelfs op windowlicker. Dat is nogal wat om op te dansen! En ik kende alle twists en turns van het liedje al
=)
pi_26396720
quote:
Op maandag 4 april 2005 20:45 schreef Bombie het volgende:
Goed topic. Ongetwijfeld goed voor een hoop fantastische ambient-tips. Echt jarenlange ervaring met ambient heb ik nog niet, maar het is de muziek die bij mij doorgaans het beste doel treft, qua gevoel.
Ik hen dus ook bijna dagelijks internetradiostation Groove Salad aanstaan. Veel nummers hoor je hier wel vaak herhaald worden, maar dat maakt vanwege de kwaliteit niks uit.

Ik ben momenteel een beetje verliefd op Wavy Gravy van Sasha.
Ikzelf heb nu limbik frequencies vaak aan staan. Die spelen meer expirimentele en meer electronic chillout (ambient dus) terwijl de andere stations er vaak ook nog wat meer "normale" chillout doorheen gooien
Weet niet waarom, staat me gewoon meer aan
Limbik Frequencies - Radio Elektro[u]nique
=)
  donderdag 21 april 2005 @ 10:52:10 #109
98634 Lempicka
Back to Life
pi_26398364
IK probeer me een beetje in te luisteren en lezen wat betreft ambient.. want mijn lover is een fan, dus dit is een prima topic om in de gaten te houden. Ik blijk trouwens ook al een stuk meer artiesten en albums te kennen dan ik dacht.
"Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
  donderdag 21 april 2005 @ 11:24:03 #110
119422 fraQture
Op die fiets.
pi_26399069
Signer - Low Light Dreams

is een album dat ik kan aanraden, beetje ambient dub style. Alleen de eerste plaat "Light Fails Me" zou ik ambient noise (in de goede zin van het woord) willen noemen. Absoluut heerlijk met koptelefoon op.
pi_26402039
quote:
Op donderdag 21 april 2005 09:11 schreef KarmaniaK het volgende:
Liquid Morphine / Matthew Florianz - Maalstroom (is een mooie dark ambient track, en je raadt het nooit, is nog een nederlander ook! Hij woont misschien 30 min bij me vandaan maar ik durf niet )
Wat durf je niet?
It's all up to you
pi_26402123
overigens, van http://www.laidbackelectronica.com:
quote:
19-04-2005: New releases
Exciting news about the upcoming releases. Two releases have been confirmed for the upcoming two months. In May, Laidback Electronica will re-release the beautiful 'Improvisaties op D' by Erik 't Sas and Matthew Florianz, an up til then strictly limited cd-r release of 33 copies.
Vanaf 14 mei dus als netrealease te downloaden op die site
It's all up to you
pi_26402154
quote:
Op donderdag 21 april 2005 02:51 schreef Bombie het volgende:

[..]

Deze luister ik nu.

SAWii is veel en veel beter als deel 1. Deel 1 is eigenlijk meer een soort ambient house dan echt ambient. SAWii is meesterlijk
  donderdag 21 april 2005 @ 13:48:32 #114
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_26402589
iedereen zou deze site moeten bezoeken: www.ambient-nights.org
daarop vind je vele GRATIS EN LEGAAL ambientremixes
Ambient Nights Vol. 1 is zeker een aanrader
Daarop staan onder andere de prachtige nummers:

Blank & Jones - Desire (Ambient mix)
&
Global Communication - 12:18
pi_26407034
Global Communication!

volgens mij is dat van het 76:14 album? Dat is een album wat ik nog steeds niet heb, maar nog altijd eens wil hebben. Ooit eens van een vriend gehoord. Super album.

*klinkt direct op de link naar ambient-nights
pi_26407674
Ik heb vandaag m'n eerste echte ambient album gekocht, Brian Eno - On Land.
4,50 dus die kon ik niet laten liggen.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  zaterdag 30 april 2005 @ 23:44:23 #117
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_26632261
Ah, dit topic al even niet meer gevolgd... Ik ga de laatste tijd iets meer de duistere ambient kant op en ik kan de volgende albums aanbevelen in dat genre:
- Tear Ceremony: albums Resin, Film Decay en Emulsion.. Ambient die ergens valt tussen experimental, abstract en wat rauwere ambience.
- Lustmord: The place where the black stars hang... Lustmord is een van de bekendere dark-ambient producers en deze CD geeft aardig weer wat je van de beste man kunt verwachten, namelijk uitgestrekte en donkere geluidstapijten. Naar het schijnt houdt hij wel van samplen in slachthuizen, cryptes en grotten, dus je kunt je voorstellen dat hij er een horror-esque hoorspel van probeert te maken .
- Bass Communion: Ghosts On Magnetic Tape... Een vijftal platen die allemaal enigszins mysterieus, donker en lekker klinken. Ideaal voor op een late avond voor je naar bed gaat.

Zo, en nu jullie weer. .
  zaterdag 30 april 2005 @ 23:50:25 #118
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_26632387
quote:
Op donderdag 21 april 2005 16:36 schreef skoop het volgende:
Global Communication!

volgens mij is dat van het 76:14 album? Dat is een album wat ik nog steeds niet heb, maar nog altijd eens wil hebben. Ooit eens van een vriend gehoord. Super album.

*klinkt direct op de link naar ambient-nights
Global Communication is idd bekend van 76:14. Vergeet vooral niet Pulusha met Isolation te luisteren als je G.C. okay vindt.

Zie ook http://www.discogs.com/artist/Global+Communication
pi_26634684

Gisteren gedow... eh, gekocht. Erg lekkere muziek moet ik zeggen. Beetje filmische ambient met minimal techno invloeden. Top!!

En deze 2 heb ik dus echt gekocht, en dat zijn ze ook meer dan waard!!

Voyage Into Paradise: Unity Dub

Voyage Into Paradise: Dr. Alex Paterson

[ Bericht 18% gewijzigd door PDOA op 01-05-2005 04:44:40 ]
pi_26640091
Is er al wat bekend over de nieuwe biosphere?
  zondag 1 mei 2005 @ 16:21:31 #121
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_26642792
Hier in ieder geval niet... Ben benieuwd of Biosphere weer verder borduurt op het toch ietwat afwijkende Autour de la Lune (vergeleken met Geir's eerdere Biosphere albums dan), of dat het weer als vanouds klinkt. Of dat het misschien zelfs wel helemáál afwijkt. .
pi_26643390
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:21 schreef Detroit het volgende:
Hier in ieder geval niet... Ben benieuwd of Biosphere weer verder borduurt op het toch ietwat afwijkende Autour de la Lune (vergeleken met Geir's eerdere Biosphere albums dan), of dat het weer als vanouds klinkt. Of dat het misschien zelfs wel helemáál afwijkt. .
het idee was dat Lune een nieuw album zou worden en dat de andere die hij zo'n beetje tegelijk had gemaakt weer ouderwets biosphere zou zijn..
  zondag 1 mei 2005 @ 17:15:57 #123
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_26644002
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:50 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

het idee was dat Lune een nieuw album zou worden en dat de andere die hij zo'n beetje tegelijk had gemaakt weer ouderwets biosphere zou zijn..
Ahaah, dat verklaart het wel waarom sommigen het apart vonden dat hij Autour de la Lune niet onder een pseudoniem heeft uitgebracht, reden om ongebreideld te kunnen experimenteren onder een naam waarbij niemand expliciete verwachtingen heeft over het soort materiaal. .
  zondag 8 mei 2005 @ 12:27:58 #124
119078 McCarthy
communistenjager
pi_26821115
TVP

kijk hier sinds mijn ban al 3 weken naar uit

AMBIENT
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_26827608
@NT-T.BartMan:

Ik heb dat album Locust - Weathered Well gevonden, en er staan een aantal erg mooie tracks op. De eerste track is mooie ambient met een raar sfeertje, de tweede track is erg rustig en een beetje hopeloze sfeer inderdaad. De tracks erna worden steeds harder, met track 7 als hardst, een enorm herhalend chaotisch-klinkend trippy nummer. En dan track 9 weer een beetje sloom klinkend, maar nog steeds geen ambient...

Mooie cd
=)
  maandag 9 mei 2005 @ 09:05:50 #126
76323 Mr.Happ-E
Happ-Wii!
pi_26844689
tvp
"Of course I was right. I'm always right, except for the times when I'm not, but those moments don't happen so often, because I'm always right. Hah!"
  dinsdag 10 mei 2005 @ 00:54:57 #127
110813 behAARD
dat ben ik
pi_26871703
kweenie of dit ook ambient is maarre: Shpongle!
vooral Tales of the Inexpressible, wat een prachtig album, lekkere gitaartjes en vage geluiden, teksen zoals: "the gnomes have learned a new way to say helooooOOOoowww...." en
Ott - blumenkraft, lekkere psydub

*zet Infected Mushroom uit en Shpongle weer aan
pi_27048711
quote:
Op donderdag 21 april 2005 13:30 schreef TearSong het volgende:
overigens, van http://www.laidbackelectronica.com:
[..]

Vanaf 14 mei dus als netrealease te downloaden op die site
Door technische problemen heeft het iets langer geduurd dan de bedoeling was, maar sinds vanochtend beschikbaar:

Erik 't Sas and Matthew Florianz - Improvisaties op D

Veel plezier ermee!
pi_27531503
Een erg sterke ambiënt-release moet ik zeggen:

Port-Royal - Flares

Het Resonant-label brengt veel dromerige postrock, duistere ambient en elektronica uit, met een duidelijke voorkeur voor IJslandse bands (Stafrænn Hákon, Ölvis, Sk/um). De vijfkoppige formatie Port-Royal uit Italië brengt daar verandering in. Zij passen perfect in het dromerige postrock-straatje van Stafrænn Hákon, maar er is meer. In hun rustieke, maar rijk gedetailleerde klanklandschappen is ook ruimte voor zachte beats, flikkerende elektronica, shoegazer-gitaren, pianoklanken en flarden ondefinieerbaar geluid. Met de dromerige gitaarmuziek doen ze naast Stafrænn Hákon dikwijls denken aan Yellow6, Portal of door de lome bassen wat verder terug aan Dif Juz. Al schoenen starend bevat de muziek ook wel elementen van Slowdive en met de beats benaderen ze juist weer Bowery Electric. De spookachtige sfeer sluit mooi aan bij Sigur Rós en op het moment dat ze de diepte induiken is het zelfs bijna even of Labradford weer terug is. 78 minuten lang wordt je ondergedompeld in een zwoel, maar melancholisch droombubbelbad. Om ongestoord van te genieten.

En een voorproefje!

Hij is officieel vandaag uitgekomen.
  zondag 5 juni 2005 @ 16:15:40 #130
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_27647560

Ulf Lohmann heeft weer een "nieuw" (18-03-2005) albumpje (12") uitgebracht op Kompakt.
Schrik vooral niet van de twee minimal/techno'ish tracks op de a-kant die wel enigszins ruig overkomen, edoch wel zeer lekker zijn .
Op de b-kant een 6-tal ambient-ish platen waarvan ik ze onvergelijkbaar vind met de tracks op Because Before. Er wordt wat meer geëxperimenteerd met loops, en het klinkt m.i. nog wat emotioneler dan op Because Before. Liefhebbers van Gas/Pop Ambient en dergelijke kunnen dit zeker waarderen.

Gaat dat allen horen!
pi_27710432
Ik vind de nieuwe Ulf Lohmann helaas niet zo. Geef mij "Because Before" maar .
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:10:32 #132
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27712017
quote:
Op zondag 8 mei 2005 16:40 schreef KarmaniaK het volgende:
@NT-T.BartMan:

Ik heb dat album Locust - Weathered Well gevonden, en er staan een aantal erg mooie tracks op. De eerste track is mooie ambient met een raar sfeertje, de tweede track is erg rustig en een beetje hopeloze sfeer inderdaad. De tracks erna worden steeds harder, met track 7 als hardst, een enorm herhalend chaotisch-klinkend trippy nummer. En dan track 9 weer een beetje sloom klinkend, maar nog steeds geen ambient...

Mooie cd
Locust
Ken je "the optimist" van hem? Briljante electronische filmmuziek. Haast klassiek.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_27971486
Net op VPRO's 3voor12 website (luisterpaal) een fantastisch ambient album gehoord van iemand waar ik nog nooit van het gehoord: Secede - Tryshasla.

Een comment op het forum daar van iemand was:
Het eerste wat ik deed toen ik dit album hoorde was mijn exemplaar van Global Communication 76:14 verpulveren tot stof. Dit album van Global Communication was voor mij het ultieme ambient album en misschien wel het beste wat ooit geproduceerd is in de wereld van de electronische muziek. Maar van de torenhoge plank waar 76:14 opstond heb ik het stof afgeblazen en de spinnen weggejaagd. De oude meesters hebben hun kunstjes laten zien, het is nu tijd voor nieuw talent.

Wanneer ik op de play knop van mijn cd speler druk, komt mijn achtbaan in beweging, een attractie in een hemels pretpark en laat ik me zeer gewillig meevoeren.
Met mijn ogen dicht zie alles het beste. Ik kijk naar mijn eigen palet van kleuren, geuren, herinneringen, plaatsen, landschappen en gevoelens. De minuten tikken weg, de reis is bijna voorbij maar ik blijf zitten in mijn groen met gele stoeltje van mijn achtbaan. Om deze reden hebben fabrikanten van de cd speler de repeatknop uitgevonden.

Ik sta op mijn tenen en met uiterste precisie plaats in Tryshasla op mijn plankje.

Dit is mijn nummer 1. Dit is een meesterwerk gecreeerd door een iemand die de kunst beheerst. Een kunst die zijn voorgangers al een lange tijd geleden zijn kwijtgeraakt..

En ik kan het niet meer dan met hem eens zijn...
pi_27971596
Hij kan nu alleen nog maar tegenvallen natuurlijk .
pi_27972389
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 00:48 schreef bdekort het volgende:
Net op VPRO's 3voor12 website (luisterpaal) een fantastisch ambient album gehoord van iemand waar ik nog nooit van het gehoord: Secede - Tryshasla.

En ik kan het niet meer dan met hem eens zijn...
Hij staat hier op, maar kan het niet goed beoordelen zo. Dan bedoel ik voornamelijk de Ambient elementen. Het is mono en juist het stereo effect is bij deze platen vaak belangrijk. De muziek hoort los van het midden te komen en als het nodig is je beide oren aan te vallen zodat je er als luisteraar echt deel van uit maakt ipv het van een afstandje bekijkt. Het doet met mij iig niet hetzelfde als met de persoon in de review van je.

Ik zit inmiddels over de helft van het album en het valt nog wel te doen zo, maar 1 ding weet ik wel zeker. De stukken met een 'vaste' beat en melodie vind ik jammer. Het haalt de hele kracht uit het album want het klinkt me een beetje teveel als 'plastic' in de oren met die scherpe bass-snaredrum en de wat goedkoop klinkende 'liftmuziek' melodie'. Heel anders dan bij een Lifeforms van FSOL b.v. waar alles veel meer uitgebalanceert is

ik hoop niet dat ik hiermee teveel zeik op het album, want zo slecht is het ook weer niet.., maar het heeft hier en daar z'n zwakke kanten en dat is jammer (of persoonlijk natuurlijk)

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 16-06-2005 02:05:39 ]
pi_27972414
tvp.

prachtig nummer Speedy J - Lanzarote

van G Spot album.
underground forever baby
pi_27974617
Secede (een Nederlander) heeft ook eerder een album uitgebracht dat heet 'Bye Bye Gridlock Traffic'. Die is ook best fraai.

Een andere ambient-tip:

Ø - Kantamoinen
pi_27978480
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 01:54 schreef Beathoven het volgende:
Hij staat hier op, maar kan het niet goed beoordelen zo. Dan bedoel ik voornamelijk de Ambient elementen. Het is mono en juist het stereo effect is bij deze platen vaak belangrijk. De muziek hoort los van het midden te komen en als het nodig is je beide oren aan te vallen zodat je er als luisteraar echt deel van uit maakt ipv het van een afstandje bekijkt. Het doet met mij iig niet hetzelfde als met de persoon in de review van je.

ik hoop niet dat ik hiermee teveel zeik op het album, want zo slecht is het ook weer niet.., maar het heeft hier en daar z'n zwakke kanten en dat is jammer (of persoonlijk natuurlijk)
Ach iedereen heeft een eigen mening (en gelukkig maar). Ik heb hem iig. besteld en ben erg benieuwd hoe deze in mijn cd speler klinkt!
  vrijdag 17 juni 2005 @ 10:58:47 #139
29907 Op-zicH
Ach ja, opzich
pi_28009875
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 11:49 schreef bdekort het volgende:

[..]

Ach iedereen heeft een eigen mening (en gelukkig maar). Ik heb hem iig. besteld en ben erg benieuwd hoe deze in mijn cd speler klinkt!
Ik ben het helemaal met je eens. 1 van de beste cd's die ik dit jaar gehoord heb, vooral van de nr's zoals "leraine" en "Born in a tropical swamp" kan ik geen genoeg van krijgen .
The trouble with ignorance is that it picks up confidence as it goes along.
  vrijdag 17 juni 2005 @ 12:52:53 #140
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_28013978
ik heb ook die fijne cd van FSOL - Lifeforms, en die bevalt mij ook erg

maar wat ik ook erg lekker vind is de cd "Bill Laswell & Tetsu Inoue - Cymatic Scan"

compleet beatloos, beetje creapy, heerlijk om aan te zetten en gewoon aan je werk te gaan

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_28021075
tvp
Tri State. Tri State. !
  donderdag 7 juli 2005 @ 14:32:17 #142
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28588695
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 15:21 schreef fripper het volgende:
[afbeelding]
lucky saddle (#2 dacht ik) vond ik erg mooi, de rest kon me wat minder bekoren maar zal het nog een kans geven
  zaterdag 9 juli 2005 @ 19:55:16 #143
32652 GeorgeW.Bush
President of the USA
pi_28659997
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 00:54 schreef behAARD het volgende:
kweenie of dit ook ambient is maarre: Shpongle!
vooral Tales of the Inexpressible, wat een prachtig album, lekkere gitaartjes en vage geluiden, teksen zoals: "the gnomes have learned a new way to say helooooOOOoowww...." en
Ott - blumenkraft, lekkere psydub

*zet Infected Mushroom uit en Shpongle weer aan
Shpongle is wel gaaf, ben nu een remixalbum aan het downen:

The remix album has some stunning and varied
▄█▓▓███¦ contributions from all sorts of modern music producers,
▄█▓▓███¦ dance mixes by Eat Static and Twisted all-stars
▄█▓▓███¦ Prometheus and Tristan, a classic trancey mix by Total
▄█▓▓███¦ Eclipse, extraordinary electro from Finland s
▄█▓▓███¦ Brothomstates, electro-dub by Ott, and an amazing jazzy
▄█▓▓███¦ breakbeat mix by Twisted latest signing The Western
▄█▓▓███¦ Rebel Alliance to mention just a few.
▄█▓▓███¦
▄█▓▓███¦ Remixing Shpongle was always going to be a challenge
▄█▓▓███¦ that even the bravest remixer took to heart. Shpongle
▄█▓▓███¦ have taken the sound so far with their innovative
▄█▓▓███¦ ambient world dance music over the last few years both
▄█▓▓███¦ in the studio and live with a 7 piece band in Japan,
▄█▓▓███¦ that there is not much more a remixer can do.
▄█▓▓███¦
▄█▓▓███¦ That has been the challenge however and the remixers
▄█▓▓███¦ have risen to it well, keeping some of the original
▄█▓▓███¦ flavour while adding their own unique character and so
▄█▓▓███¦ giving the listener a new sound to Shpongle.
Op maandag 11 juli 2005 19:29 schreef Tamme het volgende:
Waarom doe jij zo tegen mij? Zijn we even oud ofzo&gt;?
beetje respect hier op deze fora anders is het klit bang en gaan we schoonmaken
pi_28662132
Ik blijf Ulrich Schnauss muziek altijd wel erg sfeervol vinden. Net als het album van producer Remy, Different Shades of Dust.
pi_28663190
Tetsu Inoue - Ambiant Otaku
V
Pete Namlook and Tetsu Inoue - 2350 Broadway 2
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
pi_28703762
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 19:30 schreef Disorder het volgende:
Ik noem ambient vaak landschapmuziek. Opzetten wanneer je in de natuur bent of de natuur aan je voorbij ziet trekken in de trein of bus. Maar niet alleen bij een natuurlijk landschap. Wanneer ik in hartje Enschede ben en omhoog kijk naar de wat hogere gebouwen terwijl ik naar Biosphere's And the sun kissed the horizon luister ziet alles er ineens heel futuristisch uit. Erg mooi.
Gisteren aan de maas bij het fotograferen van de zonsondergang,
zitten te luisteren naar
Klaus Schulze & Pete Namlook - The Dark Side Of The Moog 5 - psychedelic brunch

[ Bericht 0% gewijzigd door -CRASH- op 11-07-2005 12:46:07 ]
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
pi_29579372
-kick-

Iemand bekend met Bluetech (Prima Materia/Elementary Particles)?

Ik vind dit 1 van de beste Chill albums van de afgelopen jaren!
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_29593287
kent iemand hier ook het thinner label?wordt ook wel veel minimal/ambient/dub weetikveel hoe je t noemt op uit gebracht.. www.thinnerism.com
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 00:51:10 #149
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_29593584
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 00:38 schreef behAARD het volgende:
kent iemand hier ook het thinner label?wordt ook wel veel minimal/ambient/dub weetikveel hoe je t noemt op uit gebracht.. www.thinnerism.com
De termijn 'dub' betekend dat men gebruik maakt van 'gedempte' geluiden uit de reggae/dub stroming. Enkele legendarisch voorbeelden hiervan is muziek van het label Basic Channel/Chain Reaction, prachtige abstracte minimale dubtechno, absolute aanrader!!
Jammergenoeg is die muziek een beetje uitgestorven aan het eind van de jaren '90 dus ik ben benieuwd naar je linkje
Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 03:51:53 #150
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_29680773
Bizar ambient livesetje:

Kassen - Deaf Festival, Poortgebouw Rotterdam 2004 - DJ Set
quote:
Let this crazy captain lead you over a stormy sea of fuzzed out madness where layered waves of insectoid signals mumble in the wind, into a strange and silent port where nothing is what it seems.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_30328683
Dit is misschien wel hét ambiënt-album van 2005 .

Murcof - Remembranza
quote:
Electronic music is now a truly global lingua franca. Its saturated reach, however, has the all too frequent tendency to make its sources anonymous, as evidenced by Mille Plateaux’s Clicks & Cuts compilations. In opposition stand the likes of Iceland’s Múm and Mexico’s Murcof who have developed unique voices that are difficult to separate from the countries that nurtured them. Murcof’s music has a very strong sense of place, of a landscape where mountains meet plains and sun-bleached towns hover in the haze of afternoon heat. Its depth, clarity and sense of contemplativeness evoke the calm stillness of Vermeer’s interiors. If the Dutch artist had painted the Mexican countryside with sound, perhaps the result would have been similar to this music.

Remembranza travels along the path established by its predecessors, Martes and last year’s Utopia (a compilation of remixes and new tracks). The music, marked by a brooding stateliness, convincingly marries electronic elements and carefully applied orchestral tones. There’s a sense of delicacy and detail in Murcof’s approach that saves it from descending into rarefied archness. No stealing up out of silence this time. Recuerdos establishes its dense atmosphere without preamble. The trademark brush of burnished strings is intermittently audible, but there’s a lot of other activity, a variety of presences that gradually layer themselves into a resonant well of dark hues... the veiled tones of piano and violin appearing like points of light that only serve to deepen the shadows that surround them.

Titles like Remembranza and Recuerdos point to a focus upon the past. Judging by the tone of the music, the memories are not happy ones. There’s a sombre mournfulness that suggests deep hurt and painful, reluctant acceptance. The syncopated clatters that are interspersed throughout the first track suggest the marshal assembling of rifles (this particular association is triggered by its similarity to a rhythm figure used by Photek on The Hidden Camera). It is interesting to see Murcof declare, in a milkfactory interview undertaken at the time of Martes’ release, that ‘there is no political motivation behind my music, it’s just music and what I can do with it’. I wonder whether the emotional foundations of this music are deeper now, they certainly sound as if they are. Even if that’s not the case, Remembranza serves as a resonant screen upon which it is possible to project one’s own feelings and memories.
Een heel duister en mysterieus album dat lekker wegluistert met veel onverwachte subtiele wendingen. Perfect ook als achtergrond voor een duistere, sfeergevoelige RPG...

http://www.discogs.com/artist/Murcof
http://www.staticdiscos.com/murcof/principal.html
pi_30328916
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:06 schreef teknomist het volgende:
Dit is misschien wel hét ambiënt-album van 2005 .

Murcof - Remembranza
[..]

Een heel duister en mysterieus album dat lekker wegluistert met veel onverwachte subtiele wendingen. Perfect ook als achtergrond voor een duistere, sfeergevoelige RPG...

http://www.discogs.com/artist/Murcof
http://www.staticdiscos.com/murcof/principal.html
Tof, een ambient topic .
Wist niet dat Murcof een nieuw album had trouwens. Utopia vind ik wel erg okay.
Ben benieuwd. Overigens ben ik meestal meer into Ambient van Psy-producers. Das meestal net iets anders. Wat vager, zeg maar .
Ik heb net Orchid van ISHQ binnen. Oud album (2002) maar errrrrrrrrg fijn. .
-
pi_30329102
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:13 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Tof, een ambient topic .
Wist niet dat Murcof een nieuw album had trouwens. Utopia vind ik wel erg okay.
Ben benieuwd. Overigens ben ik meestal meer into Ambient van Psy-producers. Das meestal net iets anders. Wat vager, zeg maar .
Ik heb net Orchid van ISHQ binnen. Oud album (2002) maar errrrrrrrrg fijn. .
Ken je deze plaat, Doc?

Carbon Based Lifeforms - Hydrophonic Garden

Heerlijke psy-ambiënt...

Verder vind ik het werk van Entheogenic, Aes Dana en Shulman erg okay.
pi_30329421
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:19 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ken je deze plaat, Doc?

Carbon Based Lifeforms - Hydrophonic Garden

Heerlijke psy-ambiënt...

Verder vind ik het werk van Entheogenic, Aes Dana en Shulman erg okay.
Ja, die staat op Garden, toch?
CBL is wel vet ja. Binnenkort brengt een vriend van mij z'n eerste plaat uit. The Well heet ie.
Promo gehoord en die was erg indrukwekkend.
Shulman is erg vet. ! Small Grey Creatures is echt een van m'n favo spacetracks .
Ken je Stress Assassin?
-
pi_30329573
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:27 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Ja, die staat op Garden, toch?
CBL is wel vet ja. Binnenkort brengt een vriend van mij z'n eerste plaat uit. The Well heet ie.
Promo gehoord en die was erg indrukwekkend.
Shulman is erg vet. ! Small Grey Creatures is echt een van m'n favo spacetracks .
Ken je Stress Assassin?
Nee, die staat op Ultimae Recordings. Stress Assassin ken ik wel ja maar dat vind ik niet zo bijzonder.
Ik ben benieuwd naar de promo van die vriend van je .
pi_30329619
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:30 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nee, die staat op Ultimae Recordings. Stress Assassin ken ik wel ja maar dat vind ik niet zo bijzonder.
Ik ben benieuwd naar de promo van die vriend van je .
Hij staat op het album Garden. .
-
pi_30329696
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:32 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Hij staat op het album Garden. .
Nee hoor.

http://www.discogs.com/release/161576

Edit: oh ja zo, laat maar .
pi_30330263
Wat houdt psy-ambient in? Is dat met bizarre geluidjes en dergelijke?
pi_30330516
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:49 schreef UncleFunk het volgende:
Wat houdt psy-ambient in? Is dat met bizarre geluidjes en dergelijke?
Ja, wat vager.. Melodieuzer. Lange spacesynths met breakbeatish geluidjes en vage samples.
I love it, .
-
  dinsdag 6 september 2005 @ 23:23:51 #160
87148 Stupide
Stompzinnig
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:23:35 #161
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_30423583
Het Carbon based lifeforms album is een groot, intens avontuur

[ Bericht 22% gewijzigd door HAL9000S op 30-10-2005 20:48:28 ]
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_30429609
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 19:55 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Ja, wat vager.. Melodieuzer. Lange spacesynths met breakbeatish geluidjes en vage samples.
I love it, .
Het is ook allemaal wat "etnischer" dan gewone ambiënt...
pi_31877899
Er komt snel een nieuw Biosphere-album uit. Er is al een voorproefje verschenen in de vorm van een LP. Maar beiden heb ik nog niet gehoord, dus ben er benieuwd .

http://www.discogs.com/release/509153
pi_31882144
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 20:58 schreef teknomist het volgende:
Er komt snel een nieuw Biosphere-album uit. Er is al een voorproefje verschenen in de vorm van een LP. Maar beiden heb ik nog niet gehoord, dus ben er benieuwd .

[afbeelding]

eindelijk! en ik lees iets van beats waar ik toch ook wel weer blij mee ben
  vrijdag 4 november 2005 @ 13:34:34 #165
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_31958668
Die Dropsonde ga ik vandaag binnenkrijgen wsl
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_31959222
De LP-versie is erg erg mooi. Heel rustgevend en hypnotiserend. De beats vallen voornamelijk in de categorie jazz en ik zou een klein linkje durven te leggen met Philip Glass...
  vrijdag 4 november 2005 @ 13:52:22 #167
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_31959308
quote:
en ik zou een klein linkje durven te leggen met Philip Glass...
Oeh!! Creert hoge verwachtingen
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_31959954
teeveepee
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zaterdag 5 november 2005 @ 16:44:06 #169
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_31993733
De nieuwe Biosphere LP is werkelijk geniaal!!
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_32340464
De meeste titels die hier worden genoemd zijn mij iets te langzaam op de één of andere manier. Zoals ik al in een ander topic noemde doet de Swordfish OST het bij mij altijd heel goed. Kent iemand die cd en zo ja, kent hij/zij nog meer van zulk soort cd's. Het is een aparte soort house en als je wat op hebt voelt die muziek aan alsof het 6 of 7 lagen bevat terwijl een 'normaal' nummer maar 3 lagen bevat voor mijn gevoel.
  donderdag 17 november 2005 @ 13:21:47 #171
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_32341280
Op discoverychannel loopt een commercial waarin o.a. Igor Sikorsky in een helicopter vliegt en een ringvormige wolk boven een wolk hangt. De commercial eindigt met een beeld van een klein aziatsich meisje.

Hier zit een ambient muziekje achter. Iemand enig idee wat het is?

(ik heb het al in de andere topics gevraagd, maar geen antwoord gekregen. Verwijzingen daarheen zijn overbodig dus)
pi_32367844
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:21 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Op discoverychannel loopt een commercial waarin o.a. Igor Sikorsky in een helicopter vliegt en een ringvormige wolk boven een wolk hangt. De commercial eindigt met een beeld van een klein aziatsich meisje.

Hier zit een ambient muziekje achter. Iemand enig idee wat het is?

(ik heb het al in de andere topics gevraagd, maar geen antwoord gekregen. Verwijzingen daarheen zijn overbodig dus)
Ik heb wel zoiets gezien, maar toen werd er ook in het nummer gezongen, bedoelen wij hetzelfde?

Zal wel niet, maar als dat wel zo is, dan weet ik het wel
"Of course I was right. I'm always right, except for the times when I'm not, but those moments don't happen so often, because I'm always right. Hah!"
pi_32371238
quote:
Op donderdag 17 november 2005 12:49 schreef fretclick het volgende:

De meeste titels die hier worden genoemd zijn mij iets te langzaam op de één of andere manier.
ja als het snel is is het geen ambient (over het algemeen)
pi_32376681
Waarom kent Takje dit topic niet? Taaaaaakje!!! Waar beeeeen jeeeeee???
Paan!
  vrijdag 18 november 2005 @ 17:32:17 #175
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_32378118
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 11:36 schreef Mr.Happ-E het volgende:

[..]

Ik heb wel zoiets gezien, maar toen werd er ook in het nummer gezongen, bedoelen wij hetzelfde?

Zal wel niet, maar als dat wel zo is, dan weet ik het wel
Wat ik bedoel is (voor zover het gebruikt wordt in de commercial) instrumentaal
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:58:20 #176
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_33774888
Ik ben de laatste tijd helemaal verslaafd aan het werk van monolake lid; Robert Henke, hij maakt echt prachtige atmosferische ambient vooral z'n laatste album Signal to Noise is echt fantastisch.

Cop killer
Kill them, cop killer
  dinsdag 10 januari 2006 @ 17:05:21 #177
23346 Evil_Koekje
Niet altijd evil...
pi_33908352
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 20:58 schreef teknomist het volgende:

[afbeelding]

Staat nu @ de luisterpaal.

www.3voor12.nl

Moet 'm zelf nog luisteren.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 21:31:07 #178
27648 Weakling
available in strong mint
pi_33918376
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:05 schreef Evil_Koekje het volgende:
Staat nu @ de luisterpaal.

www.3voor12.nl

Moet 'm zelf nog luisteren.
Ik heb de nieuwe Biosphere inmiddels wel beluisterd. Na 1x luisteren is het moeilijk een erg goed oordeel te geven, maar er vallen me wel een aantal dingen op. De plaat is niet echt ambient te noemen. Hoewel het nergens echt een wilde boel wordt, zitten er toch meer beats in dan bij de vorige releases van Biosphere.

Sommige nummers doen me een klein beetje denken aan folktronica ala Four Tet, andere nummers zijn weer meer drone georienteerd. Allemaal hebben ze wel eenzelfde opbouw: een duidelijke toplaag in de vorm van een ritmepatroon, met daaronder een paar lagen die voor de voornaamste variatie zorgen.

Daardoor heb ik na de eerste keer beluisteren een dubbel gevoel over gehouden aan de plaat. De nummers individueel zijn best goed, maar door de redelijk grote variatie in klankkleur voor Biospheres doen is de eenheid een beetje zoek. Aan de andere kant lijken de nummers in opbouw zo sterk op elkaar dat er niets echt uitspringt en het een beetje eentonig wordt. Ondanks dat wordt de plaat nergens vervelend om naar te luisteren. Ik leg het weer eens lekker uit geloof ik ...
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_33918769
quote:
Revealing the somber underpinnings of his Loscil recordings, Scott Morgan has given us Stases - A collection of drones based upon the backgrounds of his work for Kranky Records, from 2001 to now. As with his previous output, Stases follows theme and concept with further reference and meaning given through the title's definition: "..a condition of balance among various forces; motionlessness". Textured, aqueous, warm and pleasingly rich in (often bright) tonality giving us a deeper focus and alternate view into the corners of Morgan's music. Seemingly so surrounding, submersive, and natural - that it becomes easy to forget the complex overtones and flowing mixtures involved in the creation of them.
Deze netlabel-release is hier gratis te downloaden.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 21:59:29 #180
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_33919606
Aangezien ik te lui ben om het complete topic door te lezen, kan het zijn dat de links die ik nu ga verschaffen al eerder genoemd zijn. Live with it!

http://www.ambient-nights.org/ Veel(!!) mix albums, allemaal gratis!

http://bluemars.org/index.php/ Ambient radiostation.. Luistert lekker weg tijdens stage/werk/school/mentale inspanning..

http://www.xerxesmusic.com/ Misschien niet helemaal Ambient, maar toch lekker relaxte muziek met fijne glitches zo nu en dan...

http://www.kahvi.org/ Ook niet fullblooded Ambient, maar gratis electro muziek verspreiden waaronder dus ook ambient is de moeite waard om hier te vermelden..

http://www.di.fm U allen zeker wel bekend. Heeft sinds een maand of wat ook een PUUR Ambient zender..

Edit: Als we dan toch bezig zijn: http://www.groove.nl/ Een Nederlandse online verkoopsite waar je redelijk wat Ambient kan kopen, waaronder de albums van http://www.amethystium.com/

Ambient Nights is echt een aanrader, vooral de eerdere albums en Sol System..

[ Bericht 15% gewijzigd door RipCore op 10-01-2006 22:06:38 ]
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
  dinsdag 10 januari 2006 @ 22:40:57 #181
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_33921571
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 21:41 schreef Takeshi.Kitano het volgende:
[afbeelding]
[..]

Relaxte tip

deze plaat ben ik ook helemaal aan verslaafd Prachtige, serene ambient van deze tegenwoordig minimal-artist.

Donnacha Costello - Together is the new alone

quote:
Easy to see how certain releases have been overlooked on Mille Plateaux – a revered and highly esteemed label whose only shortfall is that of a release schedule that seems to expand with such ceasless enthusiasm and frequency that few can keep up. This, then, is a truly marvellous record, one that seems to stand slightly to the left of much of MP’s clicky output.
With an entrenchment inside tone, rather than click, Donnacha’s flavour comes from the same school of electronic drift that has personified Kompakt’s ‘Pop Ambient’ scene. Tracks like ‘In Spite Of Everything’ reverberate with distant Piano’s, hissy chops of rhythm and layers of semi-accoustic ambience.
‘Slowly Sinking in’ revolves in and out of electronic traditions and ends up sounding not-unlike Geiom / Morgan Caney’s forays into organic electronica. The album works incredibly well from start to finish, an emotional exercise in creating ambience that avoids the use of cliché and sinks you into a world of comfort and tired-eyed sleepiness....of the best kind. Don’t make the mistake of letting this slip by. Essential.
Een waar meesterwerk
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_33933441
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 21:41 schreef Takeshi.Kitano het volgende:
[afbeelding]
[..]

goed van dat label dat je het gewoon kan downloaden
pi_33933893
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:40 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Relaxte tip

deze plaat ben ik ook helemaal aan verslaafd Prachtige, serene ambient van deze tegenwoordig minimal-artist.

Donnacha Costello - Together is the new alone

[afbeelding]
[..]

Een waar meesterwerk
Die moet ik nog steeds hebben! .
pi_33934053
2005 is sowieso een jaar geweest met veel goeie ambient/drone releases. Vooral het jonge Type Records (label van Xela, bekend van CCO-releases) brengt prachtige, maar vaak ook zwaarmoedige ambient uit. Vooral Deaf Center is fraai. Ik merk bij mezelf dat ambient vooral iets voor de winter is.

pi_33934513
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 12:06 schreef zodiakk het volgende:
Ik merk bij mezelf dat ambient vooral iets voor de winter is.
met sneeuw enzo
pi_34363577
*even wat nummers @ OP downloaden @ dc++
Life sucks
pi_34371506
Ik ben gisteren heerlijk in slaap gevallen met het laatste album The Orb. . .

The Orb - Okie Dokie It's The Orb On Kompakt

quote:
The Orb hoeft zich al lang niet meer te bewijzen. Al sinds 1988 zijn Alex Patterson en zijn mannen actief. Degene die Ambient ooit een danceinterpretatie wist te geven en daarmee een van de eerste danceacts werd die bij een breed publiek respect afdwong. De formatie heeft door de jaren vele hoogte en dieptepunten gekend. Naast megasellers als UF Orb kwamen er ook tegenvallers en waren recencenten niet altijd even vriendelijk. Ook zaten ze lange tijd zonder label. Toch is The Orb blijven bestaan en ligt er weer een nieuw album in de winkel. De heren zijn inmiddels dik in de 40 maar van ophouden is geen sprake.

Op Kompakt heeft The Orb zijn nieuwe stek gevonden en van blijdschap laten ze het merken in de titel. Het is een vrij afwisselende plaat geworden. Het woord Chill schiet tekort voor deze muziek. Want hier en daar zijn spannende technoritmes en breakbeats te horen. De minimale electrogeluidjes op Ripples en Captain Korma bijvoorbeeld, ondersteund door een diepere atmosferische laag. Het klinkt ouderwets maar tegelijk erg modern. Onheilspellend wordt het op Beatitude. Maar geruststellend zijn de bloedmooie tracks Trauvogel en Because/Before. Alex Patterson en Thomas Fehlman nemen veel Duitse invloeden mee in hun muziek. Het klinkt verfrissend en vlot.

Tegen het einde wordt de cd rustiger en steeds zweveriger. The Orb wordt dan weer meer zichzelf. Er blijft genoeg interessants om te luisteren al wordt dat steeds verder weggestopt in de geluidslagen. De veranderende klankkleuren en effecten worden met iedere luisterbeurt duidelijker. Toch zitten er nog altijd typische Orb-elementen in. De bloedmooie melodieën, met altijd een knipoog richting house zijn er nog steeds en ook de maffe samples laat men niet achterwege. Een groot verschil met het vroege werk is dat de tracks tegenwoordig vrij kort zijn. 4 a 5 minuten is niet veel in vergelijking met de vroegere lang uitgesponnen tracks die soms wel 20 minuten duurden.

Wie dacht dat The Orb afgeschreven was had ongelijk. Dit is een mooi album waarmee The Orb eindelijk weer de aansluiting zou kunnen vinden bij de top van de dancescene waar ze ooit een van de eersten waren. Het is geen terugkeer naar de vroege 90’s. Het is een update van het Orb-geluid naar dit decennium. Okie Dokie it’s the Orb on Kompakt is de sterkste Orb-plaat sinds een hele tijd.
pi_34373406
heb de nieuwe Biosphere cd besteld, eindelijk nu ook op cd en geloof met 5 nummers meer als je plaat. Heeft iemand hem al gehoord?
pi_34374344
quote:
Op maandag 23 januari 2006 12:10 schreef _Etter_ het volgende:
heb de nieuwe Biosphere cd besteld, eindelijk nu ook op cd en geloof met 5 nummers meer als je plaat. Heeft iemand hem al gehoord?
Ik heb alleen de vinyl-versie tot nu toe gehoord en die vond ik erg goed...
  maandag 23 januari 2006 @ 13:01:18 #190
119078 McCarthy
communistenjager
pi_34374897
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:04 schreef teknomist het volgende:

The Orb - Okie Dokie It's The Orb On Kompakt

[afbeelding]
[..]
alweer een nieuwe
wat gaat de tijd toch hard
pi_34375678
Zijn er ergens samples te vinden van dat Orb album? kan nergens wat vinden.
pi_34375853
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:26 schreef _Etter_ het volgende:
Zijn er ergens samples te vinden van dat Orb album? kan nergens wat vinden.
http://www.juno.co.uk/ppps/products/197203-01.htm&highlight=the%20orb
pi_34376120
quote:
Op maandag 23 januari 2006 12:44 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ik heb alleen de vinyl-versie tot nu toe gehoord en die vond ik erg goed...
zijn ze verschillend of mist de lp versie gewoon een aantal nummers? (onvergeeflijk dat wel)
underground forever baby
pi_34377458
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:40 schreef Laton het volgende:

[..]

zijn ze verschillend of mist de lp versie gewoon een aantal nummers? (onvergeeflijk dat wel)
wat ik begrepen heb is dat het 5 nummers extra zijn..?
pi_34377642
LP was een 'preview' voor het album.
wel een beetje geldmelkerijk natuurlijk....
pi_34377921
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:28 schreef Yorrit het volgende:
LP was een 'preview' voor het album.
wel een beetje geldmelkerijk natuurlijk....
is er nu al een ge-update versie ervan dan? Zo moe van artiesten die vinyl als 2e rangs produkt zien
underground forever baby
pi_34389915
zoo.. hele bult ambient binnen..

sweet
Life sucks
pi_34454182
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 11:59 schreef teknomist het volgende:
[..]
Die moet ik nog steeds hebben! .
Na de nodige releases op Minimise te hebben aangeschaft van Donnacha Costello, was ik ook wel benieuwd naar dit album "Together is the new alone". Echter "Mille Plateaux" is ondertussen failliet gegaan, dus de kansen op een re-release lijken erg klein
  donderdag 26 januari 2006 @ 08:36:35 #199
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_34471490
Jaaaaaaaaaaren geleden ben ik van ambient smaak-verschoven naar hardcore klassiek, ben er dus een beetje uit... Laatst zag ik de term 'drone', kan me er wel iets bij voorstellen (zie verderop), maar wat is een goed voorbeeld hiervan? Om eens te downloaden van iemand te lenen en te beluisteren?

[waargebeurd verhaal]
Ik denk dat het alweer ruim 10 jaar geleden is dat ik op de snelweg een radiopiraat (denk ik) had opstaan die geweldige donkere 'hard ambient' (bij gebrek aan een betere term) uitzond. Terwijl ik langzaam maar zeker buiten het bereik van de zender kwam vervormde het geluid steeds meer, maar op zo'n wonderbaarlijke wijze dat het steeds interessanter werd om naar te luisteren. Uiteindelijk ging de muziek helemaal op in de ruis, op dat moment voelde ik me echt ...
Zoiets heb ik daarna eigenlijk nooit meer ervaren... (op de keer na dat men bij Mazzo bezorgd kwam informeren of ik soms te veel pillen had geslikt, terwijl ik werkelijk 0,00 gebruikt had. Was helemaal de weg kwijtgeraakt door de muziek! Maar goed: dat was geen ambient)
pi_34473091
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 18:11 schreef Circuitbreaker het volgende:

Na de nodige releases op Minimise te hebben aangeschaft van Donnacha Costello, was ik ook wel benieuwd naar dit album "Together is the new alone". Echter "Mille Plateaux" is ondertussen failliet gegaan, dus de kansen op een re-release lijken erg klein
Dat is erg jammer, want het is een fraai album, ik vind het zelf beter dan zijn latere technodingen. In 'Together Is The New Alone' schuilt wat meer diepte. Introspectieve melodieen met kinderlijke weerloosheid onderscheiden dit album van zijn latere (en niet onverdienstelijke) 'Colours'-serie. Ze zijn terughoudend en klein, net zoals de ritmes die bestaan uit speldenprikjes die als ritmische piketpaaltjes het tempo aangeven. En tja, met tracktitels als 'Nothing, Still Nothing', 'And I Got Left Behind' en 'That Empty Feeling' krijg je vanzelf glinsterende ogen.
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 08:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Jaaaaaaaaaaren geleden ben ik van ambient smaak-verschoven naar hardcore klassiek, ben er dus een beetje uit... Laatst zag ik de term 'drone', kan me er wel iets bij voorstellen (zie verderop), maar wat is een goed voorbeeld hiervan? Om eens te downloaden van iemand te lenen en te beluisteren?
Er is een hele grote drone-scene wereldwijd. Je kan melodieuze dingen van Loscil of Christopher Bissonette proberen, of als je échte drones wilt de releases op Raster-Noton, maar die dingen zijn vaak erg ascetisch.

[ Bericht 1% gewijzigd door zodiakk op 26-01-2006 11:09:08 ]
  donderdag 26 januari 2006 @ 11:53:46 #201
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_34475685
Your new god is ook een topper IMHO
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_34477070
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 10:18 schreef zodiakk het volgende:
Er is een hele grote drone-scene wereldwijd. Je kan melodieuze dingen van Loscil of Christopher Bissonette proberen, of als je échte drones wilt de releases op Raster-Noton, maar die dingen zijn vaak erg ascetisch.
Wat betekent ascetisch?

en nog bedankt voor je tip van deaf center
underground forever baby
  donderdag 26 januari 2006 @ 12:45:43 #203
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_34477383
Ascese.

Systematische onthouding van zingenot uit religieuze overwegingen, al of niet gepaard met zelfkastijding.

You do the math.
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
  donderdag 26 januari 2006 @ 13:30:45 #204
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_34478916
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 12:45 schreef RipCore het volgende:
Ascese.

Systematische onthouding van zingenot uit religieuze overwegingen, al of niet gepaard met zelfkastijding.

You do the math.
Ooit werd in de Volkskrant de CD "Weathered Well" van Locust gerecenseerd. De conclusie van de journalist was dat je deze plaat beter niet kon beluisteren bij bewolkt, regenachtig weer om zelfmoordneigingen te onderdrukken. Ik: Kopen!
pi_34502782
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 12:45 schreef RipCore het volgende:
Ascese.

You do the math.
klinkt goed
underground forever baby
pi_34502953
Ik ben passief ascetisch.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 10:40:35 #207
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_34509920
Dus als je een zweep toevallig tegenkomt, gebruik je 'm maar?

Of doe je aan onthouding maar als iemand zich aanbiedt, maak je er gemakshalve maar toch gebruik van?

pi_34511597
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 10:40 schreef RipCore het volgende:

Of doe je aan onthouding maar als iemand zich aanbiedt, maak je er gemakshalve maar toch gebruik van?

goeie instelling, toch
  vrijdag 27 januari 2006 @ 12:31:20 #209
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_34513168
Cop killer
Kill them, cop killer
  vrijdag 27 januari 2006 @ 14:44:42 #210
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_34517499

Goed ook, nog iemand die en ambient en Tool kan waarderen..

Het wordt trouwens wel onderhand tijd voor een nieuw album van onze vriend Maynard, maar dat terzijde.

En om toch nog een beetje on topic te blijven, kahvi heeft weer een nieuw album te downloaden en hij beviel me best goed.
pi_34517519
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 10:40 schreef RipCore het volgende:

Precies.
pi_34519059
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 14:44 schreef RipCore het volgende:

Goed ook, nog iemand die en ambient en Tool kan waarderen..

Het wordt trouwens wel onderhand tijd voor een nieuw album van onze vriend Maynard, maar dat terzijde.
dat album is er al bijna

Tool part IV
underground forever baby
pi_35724995
even schoppen.. iedereen kan ambient gebruiken
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 23:38:56 #214
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_35726107
Carbon Based Lifeforms is erg lekker op een rustige snelweg
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
pi_35729890
Er komt binnenkort een nieuw album van Markus Guentner uit. .

Wel op Ware i.p.v. Kompakt. Dus het wordt meer techhouse met ambiënt-textures...
pi_35737069
Ik luister al de hele week Bass Communion's Ghosts on magnetic tape in bed, ontzettend gaaf! Had 'm al een tijdje in mijn bezit maar die plaat wordt echt steeds beter.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Oh, Teknomist, waar komt die avatar vandaan?
pi_35749268
quote:
Op zondag 5 maart 2006 13:06 schreef Disorder het volgende:
Oh, Teknomist, waar komt die avatar vandaan?
Je bent al de zoveelste die het vraagt, ik weet het zelf nog eens niet. .
pi_35766052
Lustmord -Zoetrope:

OTT - Blumenkraft:

Aes Dana- Memory Shell:

Bluetech:

en

Entheogenic

Vidna Obmana

Shulman

en natuurlijk Shpongle. [alles wat je kunt vinden is goed]

Er is zoveel goede ambient.

[ Bericht 33% gewijzigd door Tranceptor op 06-03-2006 10:29:13 ]
pi_35767298
quote:
Op maandag 6 maart 2006 10:05 schreef Tranceptor het volgende:

en natuurlijk Shpongle. [alles wat je kunt vinden is goed]
maargoed das dat weer geen ambient.

wel goed daar niet van

maargoed bedankt voor de lijst
pi_35767332
quote:
Op maandag 6 maart 2006 11:04 schreef Yorrit het volgende:

[..]

maargoed das dat weer geen ambient.

wel goed daar niet van

maargoed bedankt voor de lijst
Het is maar hoe je shpongle definieert vind ik altijd maar.
Het eerste album is zeker wel ambient.

Ach ik heb mijn kast volstaan met allerlei ambient spulletjes. Het zou ondoenlijk zijn die allemaal hier naar voren te halen.
  maandag 6 maart 2006 @ 15:24:35 #221
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_35775629
Ik heb zojuist de cd van Xerxes besteld op www.cardamar.com =) En ja, de cd is ook gratis te dlen op www.xerxesmusic.com..!
pi_35778126
Ik ben nog steeds de persoon die www.ambient-nights.org heeft vermeld eeuwig dankbaar goede muziek!
  maandag 6 maart 2006 @ 16:43:16 #223
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_35778402
Ja dat was ik.

Ik ben er mod! Post wat op het forum!

Edit: Ik zie zojuist dat de cover klaar is voor de CD (zie cardamar.com). Ik vind 'm cool! Leuk lettertype!

[ Bericht 18% gewijzigd door RipCore op 06-03-2006 16:51:25 ]
pi_35778815
quote:
Op maandag 6 maart 2006 15:24 schreef RipCore het volgende:
Ik heb zojuist de cd van Xerxes besteld op www.cardamar.com =) En ja, de cd is ook gratis te dlen op www.xerxesmusic.com..!
Bekende jongen. Dit was één van de meest geniale trackers. Good old times
  maandag 6 maart 2006 @ 17:44:03 #225
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_35780376
quote:
Op maandag 6 maart 2006 16:54 schreef Tranceptor het volgende:

[..]

Bekende jongen. Dit was één van de meest geniale trackers. Good old times
Welke van de twee?
pi_35781384
quote:
Op maandag 6 maart 2006 17:44 schreef RipCore het volgende:

[..]

Welke van de twee?
Voor jou een vraag, voor mij een weet.
  maandag 6 maart 2006 @ 18:50:49 #227
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_35782673
quote:
Op maandag 6 maart 2006 18:18 schreef Tranceptor het volgende:

[..]

Voor jou een vraag, voor mij een weet.
pi_36457913
In september verschijnt het nieuwe album van Carbon Based Lifeforms!
pi_36459508
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 11:40 schreef Mr.Happ-E het volgende:
In september verschijnt het nieuwe album van Carbon Based Lifeforms!
. .
pi_36464568
pi_36472280
Waar halen jullie al die ambient vandaan? ik ken echt geen enkele platenzaak waar ze veel hebben...
pi_36475646
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 20:06 schreef _Etter_ het volgende:
Waar halen jullie al die ambient vandaan? ik ken echt geen enkele platenzaak waar ze veel hebben...
Downloaden. . Of probeer het online te bestellen...
pi_36487244
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 21:45 schreef teknomist het volgende:

[..]

Downloaden. . Of probeer het online te bestellen...
ik luister het altijd graag van tevoren.. downloaden dan maar en een wat mindere geluidkwaliteit voor lief nemen
pi_36487289
och op 192+ kbps hoor je t verschil toch niet
pi_36494893
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 11:29 schreef Yorrit het volgende:
och op 192+ kbps hoor je t verschil toch niet
hoor ik dus wel... vooral bij ambient en drum&bassplaten zit heel veel diepte en breedte en die verlies je toch wel lichtelijk (je moet dan wel een goeie audioset hebben)
  donderdag 30 maart 2006 @ 20:38:47 #236
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_36503606
De nieuwe Loess zit er ook aan te komen, gaat een mp3-release worden:

http://www.n5md.net/discography.php?catno=138
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_36503732
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:46 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

hoor ik dus wel... vooral bij ambient en drum&bassplaten zit heel veel diepte en breedte en die verlies je toch wel lichtelijk (je moet dan wel een goeie audioset hebben)
Het is net met bier. Ik denk dat je geblinddoekt echt het verschil niet merkt.

Er is namelijk al eens zo'n test gedaan met professionele muziektechnici.
pi_36510387
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 20:42 schreef teknomist het volgende:

[..]

Het is net met bier. Ik denk dat je geblinddoekt echt het verschil niet merkt.

Er is namelijk al eens zo'n test gedaan met professionele muziektechnici.
nouja of het waar is of niet zal me een worst wezen, het gaat om mijn muziekgenot die minder word, dat wil ik niet! en tussen plaat en cd hoor ik ook duidelijk verschil... en dat werkt op hetzelfde principe, haal tonen weg die je niet hoort (maar hoorbare tonen wel beinvloeden). En misschien ligt het wel aan mijn setup, ik heb wel een aardig goeie geluidskaart maar misschien is me digitale ingang van me versterker lang niet zo goed als die van me normale cd speler.
  zondag 2 april 2006 @ 13:36:18 #239
110813 behAARD
dat ben ik
pi_36575231
en het is leuk om een boekje te hebben enzo
pi_36581141
net de cd van Joel Tammik gekocht:

klinkt best lekker..

[ Bericht 14% gewijzigd door _Etter_ op 02-04-2006 16:42:54 (geen plaatje?) ]
pi_36602365
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 20:38 schreef HAL9000S het volgende:
De nieuwe Loess zit er ook aan te komen, gaat een mp3-release worden:

http://www.n5md.net/discography.php?catno=138
zzeer benieuwd!
pi_36602488
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:04 schreef teknomist het volgende:
Ik heb alleen Live '93 van the Orb als ambient cd. Ik verdiep me niet echt in dit genre wat ik wel zou moeten doen want ik heb die dubbelaar echt plat gedraait. Wat zijn echt goede ambient aanraders?
pi_36603288
Kaito - Hundred Million Light Years

Beetje zoetig voor sommigen maar wel heerlijke wegdroomhouse. .
quote:
Japan. Niet het eerste land waarbij je aan wol denkt. Een grote, grove, wit-gele kluwen wol, welteverstaan. Toch is wol het dominante gevoel dat zich opdringt tijdens het luisteren naar Hundred Million Light Years van de Japanse producer Kaito. Het album vormt de opvolger van Beautiful Day (2001), waarover collega Omar Muñoz-Cremers toentertijd schreef: "Alle pulsen en stotteringen zijn naar de achtergrond afgevoerd en in een geluidstapijt verweven dat anders is dan elke andere vorm van dancemuziek, omdat het geen duistere elementen bevat." Op Hundred Million Light Years doet zich ongeveer dezelfde sensatie voor. Hiroshi Watanabe legt lineaire, droge beats neer die op 130 à 140 bpm voortbewegen, met daar overheen laag na laag dromerige strijkers en synthesizerpartijen. Slechts uitermate sporadisch wordt er geprobeerd de luisteraar te verleiden tot meedeinen; dansen mag achterwege blijven. Hundred Million Light Years biedt een oneindig grote, immer uitdijende en altijd verwelkomende sluimering. Luisteraars worden metersdiep de wollige strijkerslagen ingetrokken, terwijl ze in leven worden gehouden door rustig variërende melodieën.

Kaito biedt met zijn tweede album een prachtige luisterervaring waarbij ongehinderd kan worden vergeten wat er gebeurt. Toch vergeet hij niet de luisteraar regelmatig bij de les te houden door constant veranderingen aan te brengen met melodieën, klankkleur en structuur. Dat geeft ook iets ongrijpbaars aan het album. Eenmaal weggezakt in het vijf kwartier durende woldelerium, is het moeilijk houvast te vinden en vingers te leggen op wat er echt aan de hand is. Pogingen het geluid en het gevoel te definiëren zijn vergelijkbaar met het niet in staat zijn om een microscoop scherp te stellen op een preparaat. Kaito eist de volledige aandacht en neemt geen genoegen met een half oor. Hundred Million Light Years is daarom geen makkelijk album, maar wel één van wonderbaarlijke schoonheid voor wie de geluidsvergetelheid aandurft.
Hier te beluisteren: http://www.juno.co.uk/products/212964-01.htm
pi_36607398
Ik heb de samples even beluisterd en het klinkt echt heel gaaf, nu zijn die samples maar een minuut en met nummers van ik denk 7 a 8 minuten stelt dat niet zoveel voor maar toch het klinkt goed! Komend weekend maar op de platen/cd-beurs eens kijken naar ambient cd's .
pi_36607418
quote:
Op maandag 3 april 2006 11:28 schreef Fiama het volgende:

[..]

Ik heb alleen Live '93 van the Orb als ambient cd. Ik verdiep me niet echt in dit genre wat ik wel zou moeten doen want ik heb die dubbelaar echt plat gedraait. Wat zijn echt goede ambient aanraders?
staat een hoop in dit topic toch?
pi_36607674
Nu moet ik bekennen dat ik alleen pagina 4 heb bekeken...heb de rest net ook even doorgelezen, en inderdaad staan wel veel cd'tjes in... maar ik ben opzoek naar échte aanschaffers maargoed er zitten wel gave dingen tussen .
pi_36608338
quote:
Op maandag 3 april 2006 14:32 schreef Fiama het volgende:
Nu moet ik bekennen dat ik alleen pagina 4 heb bekeken...heb de rest net ook even doorgelezen, en inderdaad staan wel veel cd'tjes in... maar ik ben opzoek naar échte aanschaffers maargoed er zitten wel gave dingen tussen .
ik blijf toch Biosphere - Substrata de beste ambientplaat ooit vinden dus begin met die zou ik zeggen
  dinsdag 4 april 2006 @ 18:45:52 #248
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_36648371
http://www.ambient-nights.org (nog een keertje promoten dan maar )
Allemaal gratis mixes te halen via torrents.

En vandaag zijn mijn 2 cd's van The Mirror Formula van Xerxes binnengekomen!

Beetje jammer dat de postbode dacht dat het extra plat moest aankomen of zo. De hoesjes waren in gruzelementen.

Ik ga een klacht indienen bij die eikels van de TPG.

Maar hij is wel GOED.

Te koop op www.cardamar.com, oplage: 300.

[ Bericht 3% gewijzigd door RipCore op 05-04-2006 16:02:09 ]
pi_36668992
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 18:45 schreef RipCore het volgende:
http://www.ambient-ngihts.org (nog een keertje promoten dan maar )
Allemaal gratis mixes te halen via torrents.
www.ambient-nights.org
  woensdag 5 april 2006 @ 16:02:32 #250
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_36677430
quote:
Op woensdag 5 april 2006 12:20 schreef Mr.Happ-E het volgende:

[..]

www.ambient-nights.org
Wat hij zegt.
pi_36956936

vandaag gekocht en jeetje wat een wereldplaat! eerst dacht ik haha die vent heet hetzelfde als die vent van Porcupine Tree, kijk net op hun website. is het gewoon dezelfde vent!

http://www.swhq.co.uk/bass_communion.cfm

[ Bericht 20% gewijzigd door _Etter_ op 14-04-2006 16:07:49 (linkje...) ]
  vrijdag 14 april 2006 @ 16:42:38 #252
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_36958015
Wat me opvalt is dat sommige ambient gasten echt 6 albums per jaar er uit pompen.

Steve Roach bijvoorbeeld. In 1999 heeft ie er gewoon 10 naar buiten weten te persen. Vind ik op zich wel afbreuk doen aan een album. Heb ik het idee dat de auteur/artiest zich niet met volle overgave in de cd heeft gestort. Dat het (nog) beter had gekund met meer tijd..

Misschien heb ik het wel compleet mis...

[ Bericht 0% gewijzigd door RipCore op 14-04-2006 22:38:45 ]
pi_36958692
ach na een bepaalde tijd kloten wordt het echt niet beter.. an als je 10 goede albums eruit kan pompen in een aar waarom niet tuurlijk zullen er wat minder zijn maar de meeste moeten toch hun creatieviteit kwijt en als je het kan releasen why not...
pi_36967756
Ambient lijkt me ook zeer makkelijke muziek om te maken eerlijk gezegd. En dat zeg ik niet als leek, ik heb meerdere muziekstijlen proberen te maken zoals minimal, ambient en techno.
pi_36967942
maar goede complexe ambient als FSOL, CBL, bitstream, duplex etc is niet zomaar ambient die je zo maakt
pi_36975510
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 22:25 schreef teknomist het volgende:
Ambient lijkt me ook zeer makkelijke muziek om te maken eerlijk gezegd. En dat zeg ik niet als leek, ik heb meerdere muziekstijlen proberen te maken zoals minimal, ambient en techno.
ik vind het juist knap dat ze toch telkens wat anders kunnen maken zonder (vaak) een soort van beat.. maargoed alle dingen die ik zelf weleens kloot begint altijd met een beat
  donderdag 20 april 2006 @ 16:53:38 #257
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_37132097
www.kahvi.org heeft weer een leuke EP van Introspective, Gewesen. Klinkt lekkah.
pi_37132167
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 22:25 schreef teknomist het volgende:
ja het kan makkelijk zijn.
veel ambient die ik hoor vind ik ook niet echt spannend, de standaard geluidjes, motieven enzo.
pi_37582138

Mensen, ik heb het beste ambientwerkje ooit gemaakt in Nederland gehoord.

Check: http://www.oor.nl/albums_details.asp?id=2543&albumType=2 en http://www.escrec.com/gluid/
  zaterdag 6 mei 2006 @ 17:16:47 #260
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_37606051
Aanradertje mijnerzijds:
Kiln - Thermals, met als subtitel "Sonic-Carousels, Tonesheets, Loopstrata, And Slo-Wave Microsymphonies 1993-2000".

Vooral de subtitel duidt goed aan wat de CD gaat brengen, namelijk een 23-tal kortere ambient-esque tracks, steeds opgebouwd rond een vaste melodielijn. Deze lijntjes weten de aandacht dusdanig goed vast te houden dat je af en toe na een track het gevoel hebt dat het gerust een minuut langer had mogen doorgaan.
Vind het wel iets weghebben van de tapeloops van William Basinski en tracks van Ulf Lohmann, maar toch met een eigen identiteit.

Zie: http://www.discogs.com/release/596802
pi_37611420
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 18:07 schreef metalbazzz het volgende:
[afbeelding]

Check: http://www.oor.nl/albums_details.asp?id=2543&albumType=2 en http://www.escrec.com/gluid/
Dat valt goed in de oren.... (Ekal Naws)
Normalerwijs moet je de muziek een paar keer
gehluisterd hebben voordat het bevalt.
Maar dit klinkt niet slecht....
  zaterdag 6 mei 2006 @ 20:32:57 #262
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_37611518
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 17:16 schreef Detroit het volgende:
Aanradertje mijnerzijds:
Kiln - Thermals, met als subtitel "Sonic-Carousels, Tonesheets, Loopstrata, And Slo-Wave Microsymphonies 1993-2000".

Vooral de subtitel duidt goed aan wat de CD gaat brengen, namelijk een 23-tal kortere ambient-esque tracks, steeds opgebouwd rond een vaste melodielijn. Deze lijntjes weten de aandacht dusdanig goed vast te houden dat je af en toe na een track het gevoel hebt dat het gerust een minuut langer had mogen doorgaan.
Vind het wel iets weghebben van de tapeloops van William Basinski en tracks van Ulf Lohmann, maar toch met een eigen identiteit.

Zie: http://www.discogs.com/release/596802
Zoals je het beschrijft doet het me erg denken aan Philip Glass - Music in 12 parts... binnenkort eens binnenhalen, ben benieuwd.
Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 7 mei 2006 @ 13:19:06 #263
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_37626073
quote:
[afbeelding]

Dit soort muziek moet je tegenwoordig met een kaarsje zoeken! Ekal Naws is echt zo'n track die klinkt of hij vanuit de muziek gemaakt is zonder enige commerciele overweging daarbij.

Za-lig! Ga hem nu meteen nog een keer starten (en eens even kijken of ik de rest van het album kan vinden)
  zondag 7 mei 2006 @ 21:29:32 #264
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_37641430
Als de rest van de cd dezelfde kwaliteit en feel heeft, wil ik daar best ¤8,- voor neerleggen.
pi_37646888
quote:
Op zondag 7 mei 2006 21:29 schreef RipCore het volgende:
Als de rest van de cd dezelfde kwaliteit en feel heeft, wil ik daar best ¤8,- voor neerleggen.

...IDD...Gewoon kopen dat ding (wat is nou pl¤uro 8,--)
Je geeft em dan ruggesteun om nog meer van dit soort muziek te maken....
pi_37648208

Shpongle - Are You Shpongled?

Hier zat HAL9000S volgens mij al op te wachten, maar dit is toch echt m'n favoriete ambient plaat ooit. Geweldige geluidskwaliteit en sfeer.

Nette tips hier trouwens ook verder.
pi_37652655
Vrijdag Tim Hecker gezien/gehoord. goeie noisy ambient
  zaterdag 13 mei 2006 @ 22:00:51 #268
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_37799581
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 20:32 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Zoals je het beschrijft doet het me erg denken aan Philip Glass - Music in 12 parts... binnenkort eens binnenhalen, ben benieuwd.
Heb je mij ook weer wat te downloaden gegeven. .
  zaterdag 13 mei 2006 @ 22:03:30 #269
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_37799656
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:00 schreef Detroit het volgende:

[..]

Heb je mij ook weer wat te downloaden gegeven. .
Is een plaat van 32 jaar oud inmiddels
quote:
Music in Twelve Parts, written by Philip Glass between 1971 and 1974, is a deliberate, encyclopedic compendium of some techniques of repetition the composer had been evolving since the mid 1960s. It holds an important place in Glass's repertory - not only from a historical vantage point (as the longest and most ambitious concert piece for the Philip Glass Ensemble) but from a purely aesthetic standard as well, because Music in Twelve Parts is both a massive theoretical exercise and a deeply engrossing work of art.
quote:
Music in Twelve Parts is a piece by modern composer Philip Glass. It is over three hours long and was written between the years 1971-1974. This piece shows that repetition can be the basis for a great work of art. Many people who listen to it consider the repetition to be boring or even maddeningly annoying but inside the repetition lies patterns that can be interesting to listen to.

Andrew Porter for The New Yorker magazine (1978) wrote of the transitions from one track to the next:

"A new sound and a new chord suddenly break in, with an effect as if one wall of a room has suddenly disappeared, to reveal a completely new view."
Echt te vet!

http://en.wikipedia.org/wiki/Music_in_Twelve_Parts

[ Bericht 34% gewijzigd door HAL9000S op 13-05-2006 22:09:21 ]
Cop killer
Kill them, cop killer
  zaterdag 13 mei 2006 @ 22:13:21 #270
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_37799957
t v p
pi_37858467
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 01:09 schreef Detroit het volgende:
Steve Roach & Vidna Obmana.
Mensen die goede albums van beide heren naar voren kunnen brengen in dit topic zijn wat mij betreft zeer welkom dat te doen .
Ik zou je dan de samenwerking van Vidna Obmana en het Belgische Klinik aanraden: "Gluttony". Een erg donker stukje werk, en zeker aan te raden.
Als toevoeging: Lustmord werd al eens genoemd hier, ook in relatie met Tool. Erg vette dark ambient (jaaaa), en enorm knap hoe beelden en muziek worden gebruikt op de "Zoetrope"-DVD.
pi_37905205
quote:
Op zondag 7 mei 2006 21:29 schreef RipCore het volgende:
De rest van de cd heeft inderdaad dezelfde kwaliteit en feel... Aanschaffen maar!
http://www.escrec.com/gluid
pi_37910776
quote:
Op maandag 15 mei 2006 21:42 schreef Pantheon het volgende:

[..]

Ik zou je dan de samenwerking van Vidna Obmana en het Belgische Klinik aanraden: "Gluttony". Een erg donker stukje werk, en zeker aan te raden.
Als toevoeging: Lustmord werd al eens genoemd hier, ook in relatie met Tool. Erg vette dark ambient (jaaaa), en enorm knap hoe beelden en muziek worden gebruikt op de "Zoetrope"-DVD.
De relatie met Tool komt waarschijnlijk hier vandaan. De muziek op de site is van Lustmord, artwork van Tool is vaak door deze artiest gemaakt. Als je een beetje rondsnuffelt zul je wel dingen herkennen.
Din jävla kuk!
pi_37910842
quote:
Op maandag 8 mei 2006 03:41 schreef Friek_ het volgende:
[afbeelding]

Shpongle - Are You Shpongled?

Hier zat HAL9000S volgens mij al op te wachten, maar dit is toch echt m'n favoriete ambient plaat ooit. Geweldige geluidskwaliteit en sfeer.

Nette tips hier trouwens ook verder.
Overigens, Sphongle vind ik veel te cheesy 'psychedelic' doen en heeft dan ook nooit mijn hart kunnen winnen.
Din jävla kuk!
pi_37910877
artwork van tool komt vooral van www.alexgrey.com
pi_37911078
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:54 schreef Yorrit het volgende:
artwork van tool komt vooral van www.alexgrey.com

Van Happypencil.

Maar ook Alex Grey levert zijn bijdrages, ja.
Din jävla kuk!
pi_37929283
Ik bedoel vooral omdat Lustmord enkele remixes voor Tool deed en ze op "10,000 Days" nog van wat effecten heeft voorzien. In hoeverre is een project als Gridlock of Squaremeter (m2; een project van Panacea) in jullie ogen nog 'ambient'?
pi_38967653
Gister 76:14 van Global Communication binnen gekregen.

Wauw zeg, ik had hem al gedownload maar wat een goede cd is het .
  zondag 18 juni 2006 @ 12:48:26 #279
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_38967776
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 20:50 schreef Pantheon het volgende:
Ik bedoel vooral omdat Lustmord enkele remixes voor Tool deed en ze op "10,000 Days" nog van wat effecten heeft voorzien. In hoeverre is een project als Gridlock of Squaremeter (m2; een project van Panacea) in jullie ogen nog 'ambient'?
Gaat meer richting IDM, vooral Gridlock heeft echt hardere nummers.
Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 23 juli 2006 @ 15:56:31 #280
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40105409
Iemand bekend hier met het Nederlands IDM/Ambient label Databloem? Ik luister nu voor 't eerst een plaat van Off The Sky en moet zeggen dat het werkelijk fantastisch klinkt... als zoete, bijna sereen klinkende glitchy ambient je ligt.

http://www.discogs.com/release/437251
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 26 juli 2006 @ 22:27:55 #281
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_40218188
quote:
[afbeelding]

Ik heb 'm afgelopen maandag besteld (dat label gemaild dus), nog steeds geen ENKELE reactie.
  zondag 30 juli 2006 @ 21:40:31 #282
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_40333994
TVP, veel nuttige info hier te vinden. Ikzelf ben redelijk fan van biosphere en global communication kan me ook buitengewoon goed bekoren (76:14 )
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  zondag 30 juli 2006 @ 21:44:15 #283
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_40334101
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 22:27 schreef RipCore het volgende:

[..]

Ik heb 'm afgelopen maandag besteld (dat label gemaild dus), nog steeds geen ENKELE reactie.
Hij was op vakantie.
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 20:05:20 #284
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_40394945
quote:
Op zondag 30 juli 2006 21:44 schreef RipCore het volgende:

[..]

Hij was op vakantie.
En de cd is binnen!

pi_40454445
Steve Roach - Immersion: One
"Immersion : one is the first in an ongoing series of long form, steady state "zones" created specifically as tone meditations for the living space. Gently immersive and especially effective at low volume, the non-dynamic nature of this space can support sleeping as well as creative states, reading and other functions where "music" is considered invasive. Purposely untitled, minimal in nature and sonically uninterrupted for 74 minutes, this "tone zone" series brings Steve's years as a sound painter of deep subtlety to a point where the "brush" has only a few bristles and nothing more is needed. immersion : two will appear later in 2006..."

pi_40629833
Wat vinden de mensen van de nieuwe Pan - American?
  woensdag 9 augustus 2006 @ 03:17:43 #287
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_40632401
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 00:56 schreef teknomist het volgende:
Ik weet alleen dat ik de oude geweldig vind
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
pi_40632698
Hm dat album doet me zwaar aan een ander album denken.... ik weet alleen niet meer welke...

Nouja zwaar deja vu gevoel zeg maar.

Wel lekker trouwens
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:05:05 #289
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_40751274
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 00:56 schreef teknomist het volgende:
Zojuist ff gedownload, klinkt (voor zover ik er een oordeel over kan vellen, zit pas bij track 3) goed! Leuk abstract werkje met her en der wat experimentele geluiden. .

Vind het wel wat van Vladislav Delay hebben, enigszins dan.
Hmmm, track 3 dan, track 4 totaal niet. Nee, eigenlijk lijkt het in de verste verte niet op V.D. .
  zondag 13 augustus 2006 @ 17:42:42 #290
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_40769062
Niet super nieuw (2003 en 2004), maar wel twee CD's die ik in korte tijd grijsgedraaid heb, beetje spacy ambient in de trant van Vir Unis:
Maitreya - Telluric Waves
Maitreya - .74

Vooral de eerstgenoemde vind ik retestrak.

vrijdag 25 augustus 2006 @ 20:12:56 #291
155342 The_Martian
Katze von der Feldweg
pi_41174311
Selected Ambient works 85-92 is weer op vinyl te krijgen!

http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/product.php?osadcampaign=nb_36_o&productid=57783
when the Drone ceases to become a sound and becomes corporeal
when one ventures beyond the physical to metempsychosis
when dream into Drone and Drone into dream
when I am there and nothing else matters, when will I stay forever?
pi_41201593
Geachte ambient liefhebbers,

Ik ben ook fan van ambient muziek, ik heb dan ook een aantal essentiële ambient albums in mijn bezit, maar ik ben eigenlijk op zoek naar iets specifieks en ik denk dat jullie me wel kunnen helpen.

Ik vind het namelijk lekker om af en toe wat wiet te roken en dan ambience muziek te luisteren, want dan gaat het echt z'n eigen leven leiden Het zijn Sixtyten en Telephasic Workshop van Boards Of Canada waar ik helemaal verslaafd aan ben, omdat ze van die beats hebben die echt een beetje met je mind fucken.
Nou vraag ik jullie, welk album heeft meer van dat soort trippende beats? Zachte geluiden heeft ambience zat, dus dat zal wel goed zitten, ik heb gewoon zin in lekker vage ritmes
pi_41205792
dan moet je het hokje IDM eens proberen.
BoC valt daar ook onder.
spacende sound met trippy beats ja
pi_41262267
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 21:22 schreef Yorrit het volgende:
dan moet je het hokje IDM eens proberen.
BoC valt daar ook onder.
spacende sound met trippy beats ja
IDM? Wat voor artiesten vallen daaronder?
pi_41262683
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:36 schreef InsaneM666 het volgende:

[..]

IDM? Wat voor artiesten vallen daaronder?
Aphex twin, autechre, Gridlock, adam johnson, mr oizo, Mu-ziQ, het vroegere werk van jamie lidell

labels als rephlex, warp records, metropolis, en Hymen Records een sub label van anti-zen..
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:48:43 #296
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_41264276
Jullie hebben natuurlijk ook allemaal al Esem - Scateren Gratis gedownload?

gratis ja, lekker nederlands.

▀█▀ █ █▀█▀█
  dinsdag 5 september 2006 @ 01:06:10 #297
23346 Evil_Koekje
Niet altijd evil...
pi_41501620
Ik zag dat d'r iets nieuws van FSOL is. Komt momenteel binnen, morgen even checken.
pi_41501984
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 01:06 schreef Evil_Koekje het volgende:
Ik zag dat d'r iets nieuws van FSOL is. Komt momenteel binnen, morgen even checken.
Dat las ik op 3voor12.nl. Ben erg benieuwd...
pi_41522571
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 01:18 schreef teknomist het volgende:

[..]

Dat las ik op 3voor12.nl. Ben erg benieuwd...
Ik heb wat van soulseek, met de titel die op 3 voor 12 wordt gegeven en dat is een 'best of' cd, helaas. Maargoed, toch een aantal nummers die ik nog niet kende!

edit:

Het 'Best Of' Album van The Future Sound Of London "Teachings From The Electronic Brain" bestaat uit 15 nummers.
De nummers die hier op staan zijn dus bijna allemaal ingekorte versies, wat de compleetheid van de compilatie verhoogt, maar wat sommige mensen misschien zal tegenstaan. Ik vind het zelf geen probleem, de nummers zijn toch allemaal in dezelfde stijl en je raakt niet uit de 'zone-mode' om het zo maar te zeggen. Ook is het wel lekker om een beetje afwisseling te krijgen vind ik zelf.
Wat ik wel wat jammer vind is dat de nummers zo van de oude albums zijn gehaald en echt stoppen aan het eind, waar wat mij betreft wel een meer vloeiende overgang had gemogen.
Ik ben zelf niet bekend met al het werk van FSOL, dus sommige nummers ken ik niet, maar ik kan er wel van genieten. De nummers die ik wel ken die op deze cd staan zijn ook echt top!

Al met al is het een mooie compilatie van het werk van FSOL. Als je de al hun albums al hebt dan weet ik niet of je wat aan deze cd hebt, want de originele playlists zijn natuurlijk veel meer op elkaar ingespeeld. ik geef een 8,5

[ Bericht 56% gewijzigd door behAARD op 05-09-2006 19:36:32 ]
  dinsdag 5 september 2006 @ 19:39:45 #300
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_41524670
1. Papua New Guinea (12" Version)
2. Max (2006 Edit)
3. Everyone In The World Is Doing Something Without Me (2006 Edit)
4. My Kingdom (2006 Edit)
5. Smokin' Japanese Babe (2006 Edit)
6. Antique Toy (2006 Edit)
7. Lifeforms (Radio Edit) (2006 Edit)
8. Yage (2006 Edit)
9. Expander (12" Version)
10. Glass (2006 Edit)
11. Far-Out son Of Lung And The Ramblings Of A Madman (2006 Edit)
12. The Lovers
13. Mountain Goat (2006 Edit)
14. Cascade (Shortform) (2006 Edit)
15. We Have Explosive (7'' Edit) (2006 Edit)

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_41526703
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')