Global communication - 76:14quote:Aphex's music takes you you through the spectrum of emotions and even manages to introduce you to a few you didn't know you had. This is probably his finest moment, the sounds on this offering are truly original (aphex either builds or modifys his own equipment)and are strung together by an musical imagination equaled only by Brian Eno at his best.
Biosphere - substrataquote:Every single piece oozes class and meaning. The subtle rhythms are judged to perfection, the melodic motifs scream to be played over and over again. Each individual track is a time capsule of magnificence with tardis-like credentials containing so much wealth within fleeting minutes. Phil White deserves much praise for switching us onto this. It is quite simply a sensational album. In fact, it’s so good I think I’ll buy an extra copy and get it cryogenically preserved for a future life.
Overige aanraders:quote:The long drones and beautiful progressions are just wonderful. Every single piece of every track fits together, even the Twin Peaks samples which are throughout the cd. Substrata is not simply ambient, it has all sorts of beats, rhythms and different samples that come in and out all over the place....perfect for a drive home in the dark.
Ambient reduced to its essential parts. This is a 100% must-have.
Loess - Loessquote:Another evidence for the high quality A&R of Ultimae Records. CBL perfectly adds to the portfolio of them. The atmosphere built by the soundscapes within this records are so peacefully relaxed and you feel like the music is surrounding you tightly, yet smoothly with its sonic arms. Great stuff for extended walks through a sunset lit forest. Or maybe just floating away lying on your sofa.
Ulrich Schnauss - Far away trains passing byquote:Sparse and desolate. There's a soothing beauty through these tracks, but also there's a feel of despair. Quiet, thoughtful, dry sounding tracks that are full of emotion. There's not enough music out these days that capture the sounds and feelings that Loess does here.
quote:While not exactly breaking new ground, 'Far Away Trains Passing By' takes the familiar, but rarely mastered approach to electronica that has generated much admiration for similar acts such as Herrmann & Kleine and Boards of Canada. I know that's a pretty tall order to fill but if there is any album this year that deserves such comparisons, it is this one. This is one of those rare works that you just want to play for everyone you know.
mmm...iemand die het stuk ook nog eens daadwerkelijk leest, daar had ik geen rekening mee gehoudenquote:Op dinsdag 18 mei 2004 23:49 schreef Forumschorem het volgende:
'Electronica the current "rage" in the press, and moving up the charts
Chemical Brothers, Future Sound of London, Orb, Moby, Orbital, Underworld..."
Wat de neuk? The Orb hoort toch echt wel thuis in het ambient genre!
Ja, latere Burzum is veelal ambient dachtik, met een keyboard in de gevangenis gemaakt.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 20:17 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Detroit: er is een nieuw album uit van paap & namlook tezamen genaamd: pp nmlk .
alleen ik kan het nog niet gedownload krijgen ...
En graveland, ik heb van burzum alleen het nummer ' En ring til a herske', supervet nummer, het genre zou death blues moeten heten. Ik geloof best dat ie ook wel eens of misschien een heel album met dark ambient heeft gemaakt.
En zo is het. Ik weet nog als de dag van gisteren dat Music for Airports uitkwam (op elpeequote:While Brian Eno has been (reluctantly) lumped into New Age association, he has much more "fathered" this generation than perhaps anyone else.
De naam bevalt me al. Ik zal het eens proberen.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 10:31 schreef HAL9000S het volgende:
jij luistert toch ook graag duistere ambient Disorder? Dan raad ik je muziek van Herbst9 aanZo donker en duister heb je het nog nooit gehoord...
Ik heb hem een tijdje terug gekocht. Was helemaal weg van '14:31'quote:Op dinsdag 18 mei 2004 23:47 schreef HAL9000S het volgende:
Global communication album nog nooit gehoord? Past naar mijn mening toch wel thuis in het illustere rijtje...
Ik vind 'The Ambient Cookbook' fijn om naar te luisteren, ik heb idd ook niet bij alles hetzelfde enthousiasme.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 06:56 schreef HAL9000S het volgende:
Jammer dat die Namlook zo achterlijk veel albums uitbrengt, ik vind lang niet alles even goed van 'm. From within met Richie Hawtin is nog steeds een van z'n beste producties in mijn optiek
mmm, BOC hoort in het IDM hokje thuisquote:Op zaterdag 22 mei 2004 11:27 schreef ecc-O het volgende:
Laten we anders de briljante Boards of Canada niet vergeten... weliswaar niet echt ambient, maar wel triphop..
Paar favoriete cd's:
A few old tunes Vol 1 & 2
Music has the right to children
Twoism
A beautiful Place out in the Country
Geogaddi
Hi scores
Alles eigenlijk![]()
Fav Nummers (ook veel maar een paar die er bovenuit steken):
Buckie High
Amo Bishop Roden
Sunshine Recorder
An eagle in your mind
Everything you do is a Balloon
und so vort end so vort.
Inderdaadquote:Op zaterdag 22 mei 2004 14:57 schreef Hexagon het volgende:
Of jullie het onder ambient rekenen in het midden gelaten.
Maar mijn favoriet is
Future Sound of London - Life Forms
[afbeelding]
prachtige dubbelcd waar het lijkt alsof je op reis bent op een andere planeet waar een soort paradijselijke ongerepte wereld is. De reist door bossen, mooie dalen en rivieren maar ook lags woeste rotsen en vulkanische gebieden. Prachtig.
^o^ Daar mag ik idd ook graag maar luisteren.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 16:34 schreef Beathoven het volgende:
[afbeelding]
In een Ambient topic als dit mag Brian Eno's Music for Airports uit 1978 natuurlijk niet ontbreken in de openingspost
Poppy nogood is een prachtig nummer, das de enige die ik van hem kenquote:Op zaterdag 22 mei 2004 16:20 schreef Aschkael het volgende:
Terry Riley...heeft die ambient werken geschreven ? Ken eik alleen het fantastische "In C" ben benieuwd wat hij met ambient doet, aanraders ?
Nog meer: A rainbow in curved air, caravan, simone's lullaby, yoga, the walrus in memorium, etc.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 18:37 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
[..]
Poppy nogood is een prachtig nummer, das de enige die ik van hem ken
Ik vind ambiënt niet bepaald muziek om op te dansen maar voor de rest vind ik ambiënt eigenlijk altijd wel geschikt. Een echt ambiëntmoment is als je 's ochtends na het stappen voor het slapen gaan een bakje thee gaat drinken en de eerste zonnestralen al binnen komenquote:Op zaterdag 22 mei 2004 18:55 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Ik vind het niet bepaald muziek om achter de computer te luisteren, wel heel erg fijn om op te leren.
En bedankt Semtex, altijd fijn als als je een paar 'hits' weet, want om heel z'n output nou af te struinen...
die ORB cd is eigenlijk best leuk, had hem ooit gekregen maar toen was ik niet echt in de bui ervoor. Als ik het nu weer zo is luister is het eigenlijk best leuk. Vind het niet alleen als Biosphere, maargoed da's volgens mij geen enkele ambientquote:Op zaterdag 22 mei 2004 12:14 schreef ecc-O het volgende:
The Orb mogen we trouwens ook niet vergeten als we het over ambient hebben.
Vooral U.F.Orb is een heel lekker ambient cd IMO, veel warme strings en ruimtelijke deuntjes.
[afbeelding]
Daarnaast is The Orb's Journey Beyond The Ultraworld ook een briljante cd, maar wel wat drukker als U.F.Orb. Edoch erg chilling en ook supermooi tijdens een psychedelische ervaring ().
[afbeelding]
Ook Orblivion is een cd die er mag wezen, eigenlijk een beetje een combinatie van de tweede vorige qua stijl.
[afbeelding]
De laatste tijd is de band wat ingekakt imo, met Bicycles&Tricycles en daarvoor al Cydonia.. Hoewel op deze cd's ook hier en daar nog heel mooie nummers opstaan (Hamlet of Kings en Hells Kitchen bijv.).
Ik heb ook Accelerator van ze. Prachtig ook al is dat meer rave-georienteerd. Maar je kunt er prachtig horen hoe hun sound ontwikkeld is.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 15:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Inderdaad
Alsof je in ene buitenaardse jungle zit.
Heb hem laatst eens opgezet als een soort achtergrondmuziekje terwijl ik aan het kletsen was. Erg prettig
Je had The Power to Believe van King Crimson toch ook ? Het laaste nummer van de cd ( The Power to Believe IV: Coda ) geeft een aardig idee van de soundscape-cd's van Fripp. Alleen de vocoder even wegdenken.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 21:34 schreef Beathoven het volgende:
Daar ga ik eens wat van opzoeken. Vreemd dat Ambient ook vaak als electronische muziek beschreven wordt terwijl het daar oorspronkelijk niks mee te maken heeft. Maar dat zal wel weer met de hokjes te maken hebben waar het perse ingedrukt moet worden
14:31 is zo'n verschrikkelijk intens mooi nummer...quote:Op zaterdag 22 mei 2004 11:33 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb hem een tijdje terug gekocht. Was helemaal weg van '14:31'
Ambient is echte sfeer muziek die, mits je de juiste timing hebt echt mooie momenten kan opleveren. Wat ik ook vaak doe is als ik in m'n bed ligt m'n koptelefoon op en dan (letterlijk) wegdromen bij de meest prachtige ambient en zo mezelf helemaal terugtrekken in m'n eigen wereldje bestaand uit de meest exotische, warme klanktapijten...quote:Op zaterdag 22 mei 2004 19:24 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik vind ambiënt niet bepaald muziek om op te dansen maar voor de rest vind ik ambiënt eigenlijk altijd wel geschikt. Een echt ambiëntmoment is als je 's ochtends na het stappen voor het slapen gaan een bakje thee gaat drinken en de eerste zonnestralen al binnen komen
Bij ambiënt moet ik wel iets hebben om naar te kijken. Op vakantie of in de trein naar een mooi landschap of een liev meisje dat juist naast je ligt en dat je ligt te strelenquote:Op zondag 23 mei 2004 02:45 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ambient is echte sfeer muziek die, mits je de juiste timing hebt echt mooie momenten kan opleveren. Wat ik ook vaak doe is als ik in m'n bed ligt m'n koptelefoon op en dan (letterlijk) wegdromen bij de meest prachtige ambient en zo mezelf helemaal terugtrekken in m'n eigen wereldje bestaand uit de meest exotische, warme klanktapijten...
Ik kwam ook deze versie tegen, de eerste remake van een compleet album door een andere artiest.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 16:38 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
^o^ Daar mag ik idd ook graag maar luisteren.
quote:The only difference is that Eno's original Music for Airports was constructed out of tape loops and this version uses live musicians. That one change makes all the difference in the world. The use of live musicians, especially on "2/1," which is a vocal work for female chorus, opens up the pieces sonically; what had felt squashed and artificial on Eno's original now breathes. This tribute doesn't replace Eno's essential original, but it's fascinating listening for any fan of the artist's ambient work.
Daar heb ik van de week wat van gehoord (in ieder geval van een paar van die cd's alleen heb ik geen idee welke) en dat klinkt echt geweldig. Robert Fripp en Brian Eno zijn echt geweldig vooruitstrevend geweest.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 21:08 schreef fripper het volgende:
Mag ik dan verder de naam van Robert Fripp nog even onder de aandacht brengen ?
Dark-ambient is een vrij ruim begrip; je hebt het synthesizer gedeelte, zoals de muziek van Matthew Florianz, the [law-rah] collective, The Haflter Trio, maar ook met een (bijvoorbeeld) middeleeuwse inslag en wat minder electronisch, zoals Shinjuku Thief en raison d'être.quote:Op zondag 23 mei 2004 11:07 schreef fripper het volgende:
Vertel er dan eens wat meer over, in plaatst van dat je alleen maar wat namen noemt van dingen die wij gemist hebben.
Ambient is in mijn ogen niets anders dan sfeer-muziek; muziek wat een bepaald gevoel oproept. Minimalistische muziek creëert ook een sfeer en roept een gevoel op; dus is het in principe een vorm van ambient.quote:Van de minimalisten is in ieder geval Terry Riley al een paar keer genoemd. Ik weet overigens niet in hoeverre je de minimal music onder ambient kan plaatsen, maar dat is een kwestie van definitie. Er zijn zeker wel raakvlakken, zoals ik al opmerkte bij de cd van Laraaji. Maar Philip Glass en Steve Reich kan ik in ieder geval wel erg waarderen.
Dat smaakt naar meer, zal kijken of ik z'n soundscape / ambient CD's ergens kan vinden. Welke raad je aan om mee te beginnen?quote:Op zondag 23 mei 2004 00:03 schreef fripper het volgende:
[..]
Je had The Power to Believe van King Crimson toch ook ? Het laaste nummer van de cd ( The Power to Believe IV: Coda ) geeft een aardig idee van de soundscape-cd's van Fripp. Alleen de vocoder even wegdenken.
is dat ook die vent die een lopende mier had opgenomen voor een sample?quote:Op zondag 23 mei 2004 12:05 schreef Jinchi het volgende:
Daniel Menche is weer een klasse apart; hij maakt muziek zonder instrumenten, maar gebruikt in plaats daarvan z'n lichaam en allerlei dingen waar je normaal gezien geen muziek mee zou maken, zoals zand, stenen, etc. De geluiden die daaruit voortkomen versterkt 'ie enorm, waardoor je een heel bijzonder geluid krijgt. Qua voorbeelden is er helaas niet zoveel online beschikbaar van 'm, behalve z'n meest recente CD, Eye on the Steel.
De cd die ik het meest draai is The Gates Of Paradise. Ik kwam deze recentie van de cd nog tegen :quote:Op zondag 23 mei 2004 12:12 schreef Beathoven het volgende:
Dat smaakt naar meer, zal kijken of ik z'n soundscape / ambient CD's ergens kan vinden. Welke raad je aan om mee te beginnen?
Indrukwekkende muziek, zeker de moeite waard om eens achteraan te gaan.quote:This is probably the most genuinely frightening music I have heard in my life up until this point. This music is not frightening in the Halloween sense; it is frightening in the same way that Dante's Inferno and Milton's Paradise Lost are scary. This recording is a sequence of Soundscapes depicting hell, purgatory, and paradise, and the soul's travels throughout. The Soundscapes consists of one electric guitar that is played in real time with digital recording and delay equipment, allowing the guitar player to build huge layers of sound through repetition, delay, and decay of notes made possible by the equipment.
This music is compelling in that it vividly conjures up atmospheres of a metaphysical hell, purgatory, and paradise, but is so frightening in that even when the music captures the serene strains of paradise, it is as if you are traveling towards the serenity with the cold wind of purgatory, or hell, at your back. During other sequences, it is as if you are stranded all alone in a cold, shrieking place in an unreachable point in outer space.
For such a technical music, this really is the height of emotional, and psychological, expression in music. In some points, the processed guitar noises take on a disturbingly vocal quality. This is definitely not easy listening, and it has a free-form, impressionistic quality that adds an initial level of inaccessibility to the music. This is probably the musical equivalent of abstract art, but there certainly are strong emotions and ideas expressed by this abstract music.
Nope. Ben wel benieuwd wie dat dan wel is.quote:Op zondag 23 mei 2004 12:44 schreef _Etter_ het volgende:
is dat ook die vent die een lopende mier had opgenomen voor een sample?
Luie TSquote:Op zondag 23 mei 2004 10:37 schreef Jinchi het volgende:
Ambient topic: okee. Stukje tekst waarin maar een paar stijlen binnen de ambient worden genoemd gaan kopiëren van een website: niet echt okee.
quote:En naar mijn mening kun je ambient het beste luisteren met je ogen dicht, zodat je zelf invulling kan geven aan wat je hoort (afhankelijk weliswaar van welke stijl je luistert)
Het principe van het opwekken van alfagolven bestaat al sinds de tijd van Barok toen iedereen nog met pruiken en kragen rondiepquote:Op donderdag 15 juli 2004 11:17 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Dat heeft wel een erg hoog hippie gehalte teknomist
Ik heb niet direct een link of bron maar EEG-scans hebben destijds aangetoond dat bepaalde soorten muziek alfagolven doet ontstaan in onze hersenen.quote:Op donderdag 15 juli 2004 15:08 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Wordt dit gedoe ook nog ergens wetenschappelijk onderbouwt?
Hmmm, naam zegt me wel iets. Ik zal eens zoeken, thanks.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 17:42 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Ja, die is behoorlijk mooi...Stasis - Past Movements is een vergelijkbaar album, misschien dat je dat ook iets vind...
Echt een aanrader!quote:"51 years after the flood disaster that killed more than 1800 people in holland, the dutch [law-rah] collective commemorate this catastrophe with a long and very intense track: 1953. in this moving interpretation a story told by unspeakable sounds unfolds, sparsely reinforced by touching and dramatic spoken word interventions. sophisticated in sound, evolution and intensity, every chapter of this story will grab your attention and keep you on the edge of your seat. an honest, sad and solemn auditory treat ... comes in an exquisitely designed oversized nautilus pack."
spectre records has recently released the new album entitled '1953'. this third cd by the collective was created in collaboration with hiekelien van den herik (www.hiekelien.net) who wrote the lyrics and whose voice can also be heard on the album.
Aanstaande zaterdag dus. Ik heb samen met vrienden van school kaarten gekocht. Ik heb heel veel zinquote:Op donderdag 14 oktober 2004 22:14 schreef JanDenSmeerpoets het volgende:
Over 2 weken : Biospherein het planetarium van Brussel
http://www.vaartkapoen.be(...)en/2005/bioshere.htm
Toevallig ken ik er eenquote:Op maandag 25 oktober 2004 21:27 schreef Disorder het volgende:
Misschien een rare vraag, maar ik vind onderwater geluiden altijd erg rustgevend. Zijn er toevallig ambient albums die gebaseerd zijn op de onderzee wereld?
ween, wij hebben geen vervoer en de trein/hotel zie ik niet zitten wegens zondag dingen te doenquote:Aanstaande zaterdag dus. Ik heb samen met vrienden van school kaarten gekocht. Ik heb heel veel zin
Het biometrische experiment mag er zeker zijn; Sfeer met een hoofdletter S!quote:Op maandag 25 oktober 2004 22:50 schreef zodiakk het volgende:
Laat het duidelijk zijn dat Der Zyklus - Biometry een hoop ambient uit het water knalt qua sfeer. Een van de ijzingwekkendste platen die ik ken.
[afbeelding]
quote:7 tracks from his album "Special Life" in beatless, ambient versions.
Bronquote:Herbstlaub is het eerste tastbare bewijs van het talent van Marsen Jules. Hiervoor bracht hij onder verschillende namen werk uit op het netlabel Thinner en het verwante Autoplate. Dit soort labels zijn tegenwoordig de perfecte springplank voor jong talent op weg naar een ‘echte’ release. Met een welgemikte sprong dook Jules recht in de open armen van City Centre Offices, het label dat ons al een paar jaar trakteert op wonderschone en dromerige electronica zonder enige intellectuele pretentie. En dat is precies waar zijn muziek thuis hoort.
Vanaf het eerste nummer waait een warme wind van geluid door het open raam naar binnen. Subtiel weeft hij opnames van akoestische instrumenten en synthesizers door elkaar. Op Yara, zijn vorige meesterwerkje, gebruikte hij de opnames van een jazztrio dat in een cafeetje optrad. Geroezemoes, glazengeklingel en andere details die normaal gesproken direct worden weggefilterd werkte hij uit tot composities die de sfeer van die avond uitademen. Voor dit album gebruikte hij opnames van een piano, een strijkkwartet en een harporkest. In een voortdurende herhaling komen flarden melodie voorbij die weer snel verdwijnen in een broeiende brei van geluid. Alsof Gas het laatste album van Harmonic 33 heeft bewerkt. Met veel gevoel voor balans en beheersing schept hij een sfeer van romantiek die bij elke aanzet van de strijkers verder opbloeit.
Als de wind tenslotte rustig gaat liggen, de zon verdwijnt en een intieme rust achterblijft begint ‘Chanson du Soir’. Tegen een achtergrond van ruis en violen klinken verstilde pianoklanken die aan Swod en Triosk doen denken. Dit is een waardige afsluiter van een album dat nog sterker en nog dynamischer is dan zijn voorgangers.
Via www.autoplate.org kun je Jules`twee voorgaande albums zonder schuldgevoelens downloaden.
Toch een heel mooi album moet ik zeggen. Vooral het laatste nummer is jummiequote:Op donderdag 31 maart 2005 04:06 schreef teknomist het volgende:
Check op de luisterpaal van 3voor12.nl even: Marc Leclair - Musique Pour 3 Femmes Encientes!
http://www.discogs.com/release/413309
Deze luister ik nu.quote:
Ik vind het album aan de ene kant wel mooi drone wise, hij lijkt wel heel grappig half zo hard te zijn als de vorigen, dus ik moet mijn volume een stuk hoger zetten. Verder is de track Modifie slechts een rip/vervorming van een nummer van Sigur Rós, ny batteri.... dat vond ik wel jammer.quote:Op dinsdag 1 juni 2004 19:52 schreef Jinchi het volgende:
Zo, weer even iets nieuws; hij is al even uit (met de nadruk op even), maar vandaag heb ik 'm dan zelf mogen ontvangen:
[afbeelding]
Biosphere - Autour de la Lune
Wederom een meesterwerk (althans, in mijn ogen). Geir gaat steeds verder de kant van de drones op, iets waar ik persoonlijk erg blij mee ben; Shenzou was al mijn favoriet als CD zijnde en m'n favoriete nummer zal voorlopig nog altijd wel Poa Alpina (tweede track op Substrata) blijven, maar het geluid op Autour de la Lune is heel bijzonder en gaat erg diep. Een absolute aanrader dus.
Een paar stukjes zijn hier te beluisteren, waar 'ie tevens te koop is.
En om meteen even reclame te maken voor een van m'n favoriete ambient labels; deze CD is ook zeer de moeite waard:
[afbeelding]
Apollyon - Veror Aesik
ik zal ernaar zoeken, hou zelf wel van dark ambientquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 20:35 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Ik wil ook nog even Locust noemen met het album Weathered Well.
Werd ooit in de Volkskrant (geloof is) gerecenceerd met de opmerking dat het beter was om dit album niet te draaien bij bewolkt, regenachtig weer om suicidale neigingen te voorkomen.
Veel donkerder dan dit ken ik het niet!
Selected ambient works vol 2 is meer ambient en minder ritmisch dan zijn voorgangerquote:Op donderdag 21 april 2005 02:51 schreef Bombie het volgende:
[..]
Deze luister ik nu.
En het bevalt me erg goed.
Ik kende Aphex Twin voornamelijk van Windowlicker en die bizarre "Come to Daddy"-clip.
Ikzelf heb nu limbik frequencies vaak aan staan. Die spelen meer expirimentele en meer electronic chillout (ambient dus) terwijl de andere stations er vaak ook nog wat meer "normale" chillout doorheen gooienquote:Op maandag 4 april 2005 20:45 schreef Bombie het volgende:
Goed topic. Ongetwijfeld goed voor een hoop fantastische ambient-tips. Echt jarenlange ervaring met ambient heb ik nog niet, maar het is de muziek die bij mij doorgaans het beste doel treft, qua gevoel.
Ik hen dus ook bijna dagelijks internetradiostation Groove Salad aanstaan. Veel nummers hoor je hier wel vaak herhaald worden, maar dat maakt vanwege de kwaliteit niks uit.
Ik ben momenteel een beetje verliefd op Wavy Gravy van Sasha.
Wat durf je niet?quote:Op donderdag 21 april 2005 09:11 schreef KarmaniaK het volgende:
Liquid Morphine / Matthew Florianz - Maalstroom (is een mooie dark ambient track, en je raadt het nooit, is nog een nederlander ook! Hij woont misschien 30 min bij me vandaan maar ik durf niet)
Vanaf 14 mei dus als netrealease te downloaden op die sitequote:19-04-2005: New releases
Exciting news about the upcoming releases. Two releases have been confirmed for the upcoming two months. In May, Laidback Electronica will re-release the beautiful 'Improvisaties op D' by Erik 't Sas and Matthew Florianz, an up til then strictly limited cd-r release of 33 copies.
SAWii is veel en veel beter als deel 1. Deel 1 is eigenlijk meer een soort ambient house dan echt ambient. SAWii is meesterlijkquote:Op donderdag 21 april 2005 02:51 schreef Bombie het volgende:
[..]
Deze luister ik nu.
En het bevalt me erg goed.
Ik kende Aphex Twin voornamelijk van Windowlicker en die bizarre "Come to Daddy"-clip.
Global Communication is idd bekend van 76:14. Vergeet vooral niet Pulusha met Isolation te luisteren als je G.C. okay vindt.quote:Op donderdag 21 april 2005 16:36 schreef skoop het volgende:
Global Communication!
volgens mij is dat van het 76:14 album? Dat is een album wat ik nog steeds niet heb, maar nog altijd eens wil hebben. Ooit eens van een vriend gehoord. Super album.
*klinkt direct op de link naar ambient-nights
het idee was dat Lune een nieuw album zou worden en dat de andere die hij zo'n beetje tegelijk had gemaakt weer ouderwets biosphere zou zijn..quote:Op zondag 1 mei 2005 16:21 schreef Detroit het volgende:
Hier in ieder geval niet... Ben benieuwd of Biosphere weer verder borduurt op het toch ietwat afwijkende Autour de la Lune (vergeleken met Geir's eerdere Biosphere albums dan), of dat het weer als vanouds klinkt. Of dat het misschien zelfs wel helemáál afwijkt..
Ahaah, dat verklaart het wel waarom sommigen het apart vonden dat hij Autour de la Lune niet onder een pseudoniem heeft uitgebracht, reden om ongebreideld te kunnen experimenteren onder een naam waarbij niemand expliciete verwachtingen heeft over het soort materiaal.quote:Op zondag 1 mei 2005 16:50 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
het idee was dat Lune een nieuw album zou worden en dat de andere die hij zo'n beetje tegelijk had gemaakt weer ouderwets biosphere zou zijn..
Door technische problemen heeft het iets langer geduurd dan de bedoeling was, maar sinds vanochtend beschikbaar:quote:Op donderdag 21 april 2005 13:30 schreef TearSong het volgende:
overigens, van http://www.laidbackelectronica.com:
[..]
Vanaf 14 mei dus als netrealease te downloaden op die site
Locustquote:Op zondag 8 mei 2005 16:40 schreef KarmaniaK het volgende:
@NT-T.BartMan:
Ik heb dat album Locust - Weathered Well gevonden, en er staan een aantal erg mooie tracks op. De eerste track is mooie ambient met een raar sfeertje, de tweede track is erg rustig en een beetje hopeloze sfeer inderdaad. De tracks erna worden steeds harder, met track 7 als hardst, een enorm herhalend chaotisch-klinkend trippy nummer. En dan track 9 weer een beetje sloom klinkend, maar nog steeds geen ambient...
Mooie cd![]()
Hij staat hier op, maar kan het niet goed beoordelen zo. Dan bedoel ik voornamelijk de Ambient elementen. Het is mono en juist het stereo effect is bij deze platen vaak belangrijk. De muziek hoort los van het midden te komen en als het nodig is je beide oren aan te vallen zodat je er als luisteraar echt deel van uit maakt ipv het van een afstandje bekijkt. Het doet met mij iig niet hetzelfde als met de persoon in de review van je.quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:48 schreef bdekort het volgende:
Net op VPRO's 3voor12 website (luisterpaal) een fantastisch ambient album gehoord van iemand waar ik nog nooit van het gehoord: Secede - Tryshasla.
En ik kan het niet meer dan met hem eens zijn...
Ach iedereen heeft een eigen mening (en gelukkig maar). Ik heb hem iig. besteld en ben erg benieuwd hoe deze in mijn cd speler klinkt!quote:Op donderdag 16 juni 2005 01:54 schreef Beathoven het volgende:
Hij staat hier op, maar kan het niet goed beoordelen zo. Dan bedoel ik voornamelijk de Ambient elementen. Het is mono en juist het stereo effect is bij deze platen vaak belangrijk. De muziek hoort los van het midden te komen en als het nodig is je beide oren aan te vallen zodat je er als luisteraar echt deel van uit maakt ipv het van een afstandje bekijkt. Het doet met mij iig niet hetzelfde als met de persoon in de review van je.
ik hoop niet dat ik hiermee teveel zeik op het album, want zo slecht is het ook weer niet.., maar het heeft hier en daar z'n zwakke kanten en dat is jammer (of persoonlijk natuurlijk)
Ik ben het helemaal met je eens. 1 van de beste cd's die ik dit jaar gehoord heb, vooral van de nr's zoals "leraine" en "Born in a tropical swamp" kan ik geen genoeg van krijgenquote:Op donderdag 16 juni 2005 11:49 schreef bdekort het volgende:
[..]
Ach iedereen heeft een eigen mening (en gelukkig maar). Ik heb hem iig. besteld en ben erg benieuwd hoe deze in mijn cd speler klinkt!
lucky saddle (#2 dacht ik) vond ik erg mooi, de rest kon me wat minder bekoren maar zal het nog een kans gevenquote:
Shpongle is wel gaaf, ben nu een remixalbum aan het downen:quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:54 schreef behAARD het volgende:
kweenie of dit ook ambient is maarre: Shpongle!
vooral Tales of the Inexpressible, wat een prachtig album, lekkere gitaartjes en vage geluiden, teksen zoals: "the gnomes have learned a new way to say helooooOOOoowww...." en
Ott - blumenkraft, lekkere psydub![]()
*zet Infected Mushroom uit en Shpongle weer aan![]()
Gisteren aan de maas bij het fotograferen van de zonsondergang,quote:Op zaterdag 22 mei 2004 19:30 schreef Disorder het volgende:
Ik noem ambient vaak landschapmuziek. Opzetten wanneer je in de natuur bent of de natuur aan je voorbij ziet trekken in de trein of bus. Maar niet alleen bij een natuurlijk landschap. Wanneer ik in hartje Enschede ben en omhoog kijk naar de wat hogere gebouwen terwijl ik naar Biosphere's And the sun kissed the horizon luister ziet alles er ineens heel futuristisch uit. Erg mooi.
De termijn 'dub' betekend dat men gebruik maakt van 'gedempte' geluiden uit de reggae/dub stroming. Enkele legendarisch voorbeelden hiervan is muziek van het label Basic Channel/Chain Reaction, prachtige abstracte minimale dubtechno, absolute aanrader!!quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 00:38 schreef behAARD het volgende:
kent iemand hier ook het thinner label?wordt ook wel veel minimal/ambient/dub weetikveel hoe je t noemt op uit gebracht.. www.thinnerism.com
quote:Let this crazy captain lead you over a stormy sea of fuzzed out madness where layered waves of insectoid signals mumble in the wind, into a strange and silent port where nothing is what it seems.
Een heel duister en mysterieus album dat lekker wegluistert met veel onverwachte subtiele wendingen. Perfect ook als achtergrond voor een duistere, sfeergevoelige RPG...quote:Electronic music is now a truly global lingua franca. Its saturated reach, however, has the all too frequent tendency to make its sources anonymous, as evidenced by Mille Plateaux’s Clicks & Cuts compilations. In opposition stand the likes of Iceland’s Múm and Mexico’s Murcof who have developed unique voices that are difficult to separate from the countries that nurtured them. Murcof’s music has a very strong sense of place, of a landscape where mountains meet plains and sun-bleached towns hover in the haze of afternoon heat. Its depth, clarity and sense of contemplativeness evoke the calm stillness of Vermeer’s interiors. If the Dutch artist had painted the Mexican countryside with sound, perhaps the result would have been similar to this music.
Remembranza travels along the path established by its predecessors, Martes and last year’s Utopia (a compilation of remixes and new tracks). The music, marked by a brooding stateliness, convincingly marries electronic elements and carefully applied orchestral tones. There’s a sense of delicacy and detail in Murcof’s approach that saves it from descending into rarefied archness. No stealing up out of silence this time. Recuerdos establishes its dense atmosphere without preamble. The trademark brush of burnished strings is intermittently audible, but there’s a lot of other activity, a variety of presences that gradually layer themselves into a resonant well of dark hues... the veiled tones of piano and violin appearing like points of light that only serve to deepen the shadows that surround them.
Titles like Remembranza and Recuerdos point to a focus upon the past. Judging by the tone of the music, the memories are not happy ones. There’s a sombre mournfulness that suggests deep hurt and painful, reluctant acceptance. The syncopated clatters that are interspersed throughout the first track suggest the marshal assembling of rifles (this particular association is triggered by its similarity to a rhythm figure used by Photek on The Hidden Camera). It is interesting to see Murcof declare, in a milkfactory interview undertaken at the time of Martes’ release, that ‘there is no political motivation behind my music, it’s just music and what I can do with it’. I wonder whether the emotional foundations of this music are deeper now, they certainly sound as if they are. Even if that’s not the case, Remembranza serves as a resonant screen upon which it is possible to project one’s own feelings and memories.
Tof, een ambient topicquote:Op dinsdag 6 september 2005 19:06 schreef teknomist het volgende:
Dit is misschien wel hét ambiënt-album van 2005.
Murcof - Remembranza
[..]
Een heel duister en mysterieus album dat lekker wegluistert met veel onverwachte subtiele wendingen. Perfect ook als achtergrond voor een duistere, sfeergevoelige RPG...
http://www.discogs.com/artist/Murcof
http://www.staticdiscos.com/murcof/principal.html
Ken je deze plaat, Doc?quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:13 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Tof, een ambient topic.
Wist niet dat Murcof een nieuw album had trouwens. Utopia vind ik wel erg okay.
Ben benieuwd. Overigens ben ik meestal meer into Ambient van Psy-producers. Das meestal net iets anders. Wat vager, zeg maar.
Ik heb net Orchid van ISHQ binnen. Oud album (2002) maar errrrrrrrrg fijn..
Ja, die staat op Garden, toch?quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:19 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ken je deze plaat, Doc?
Carbon Based Lifeforms - Hydrophonic Garden
Heerlijke psy-ambiënt...
Verder vind ik het werk van Entheogenic, Aes Dana en Shulman erg okay.
Nee, die staat op Ultimae Recordings. Stress Assassin ken ik wel ja maar dat vind ik niet zo bijzonder.quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:27 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ja, die staat op Garden, toch?
CBL is wel vet ja. Binnenkort brengt een vriend van mij z'n eerste plaat uit. The Well heet ie.
Promo gehoord en die was erg indrukwekkend.
Shulman is erg vet.! Small Grey Creatures is echt een van m'n favo spacetracks
.
Ken je Stress Assassin?
Hij staat op het album Garden.quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:30 schreef teknomist het volgende:
[..]
Nee, die staat op Ultimae Recordings. Stress Assassin ken ik wel ja maar dat vind ik niet zo bijzonder.
Ik ben benieuwd naar de promo van die vriend van je.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:32 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Hij staat op het album Garden..
Ja, wat vager.. Melodieuzer. Lange spacesynths met breakbeatish geluidjes en vage samples.quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:49 schreef UncleFunk het volgende:
Wat houdt psy-ambient in? Is dat met bizarre geluidjes en dergelijke?
Het is ook allemaal wat "etnischer" dan gewone ambiënt...quote:Op dinsdag 6 september 2005 19:55 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ja, wat vager.. Melodieuzer. Lange spacesynths met breakbeatish geluidjes en vage samples.
I love it,.
eindelijk! en ik lees iets van beats waar ik toch ook wel weer blij mee benquote:Op dinsdag 1 november 2005 20:58 schreef teknomist het volgende:
Er komt snel een nieuw Biosphere-album uit. Er is al een voorproefje verschenen in de vorm van een LP. Maar beiden heb ik nog niet gehoord, dus ben er benieuwd.
[afbeelding]
http://www.discogs.com/release/509153
Oeh!! Creert hoge verwachtingenquote:en ik zou een klein linkje durven te leggen met Philip Glass...
Ik heb wel zoiets gezien, maar toen werd er ook in het nummer gezongen, bedoelen wij hetzelfde?quote:Op donderdag 17 november 2005 13:21 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Op discoverychannel loopt een commercial waarin o.a. Igor Sikorsky in een helicopter vliegt en een ringvormige wolk boven een wolk hangt. De commercial eindigt met een beeld van een klein aziatsich meisje.
Hier zit een ambient muziekje achter. Iemand enig idee wat het is?
(ik heb het al in de andere topics gevraagd, maar geen antwoord gekregen. Verwijzingen daarheen zijn overbodig dus)
ja als het snel is is het geen ambient (over het algemeen)quote:Op donderdag 17 november 2005 12:49 schreef fretclick het volgende:
De meeste titels die hier worden genoemd zijn mij iets te langzaam op de één of andere manier.
Wat ik bedoel is (voor zover het gebruikt wordt in de commercial) instrumentaalquote:Op vrijdag 18 november 2005 11:36 schreef Mr.Happ-E het volgende:
[..]
Ik heb wel zoiets gezien, maar toen werd er ook in het nummer gezongen, bedoelen wij hetzelfde?
Zal wel niet, maar als dat wel zo is, dan weet ik het wel![]()
Staat nu @ de luisterpaal.quote:Op dinsdag 1 november 2005 20:58 schreef teknomist het volgende:
Er komt snel een nieuw Biosphere-album uit. Er is al een voorproefje verschenen in de vorm van een LP. Maar beiden heb ik nog niet gehoord, dus ben er benieuwd.
[afbeelding]
http://www.discogs.com/release/509153
Ik heb de nieuwe Biosphere inmiddels wel beluisterd. Na 1x luisteren is het moeilijk een erg goed oordeel te geven, maar er vallen me wel een aantal dingen op. De plaat is niet echt ambient te noemen. Hoewel het nergens echt een wilde boel wordt, zitten er toch meer beats in dan bij de vorige releases van Biosphere.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:05 schreef Evil_Koekje het volgende:
Staat nu @ de luisterpaal.
www.3voor12.nl
Moet 'm zelf nog luisteren.
Deze netlabel-release is hier gratis te downloaden.quote:Revealing the somber underpinnings of his Loscil recordings, Scott Morgan has given us Stases - A collection of drones based upon the backgrounds of his work for Kranky Records, from 2001 to now. As with his previous output, Stases follows theme and concept with further reference and meaning given through the title's definition: "..a condition of balance among various forces; motionlessness". Textured, aqueous, warm and pleasingly rich in (often bright) tonality giving us a deeper focus and alternate view into the corners of Morgan's music. Seemingly so surrounding, submersive, and natural - that it becomes easy to forget the complex overtones and flowing mixtures involved in the creation of them.
Relaxte tipquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:41 schreef Takeshi.Kitano het volgende:
[afbeelding]
[..]
Deze netlabel-release is hier gratis te downloaden.
Een waar meesterwerkquote:Easy to see how certain releases have been overlooked on Mille Plateaux – a revered and highly esteemed label whose only shortfall is that of a release schedule that seems to expand with such ceasless enthusiasm and frequency that few can keep up. This, then, is a truly marvellous record, one that seems to stand slightly to the left of much of MP’s clicky output.
With an entrenchment inside tone, rather than click, Donnacha’s flavour comes from the same school of electronic drift that has personified Kompakt’s ‘Pop Ambient’ scene. Tracks like ‘In Spite Of Everything’ reverberate with distant Piano’s, hissy chops of rhythm and layers of semi-accoustic ambience.
‘Slowly Sinking in’ revolves in and out of electronic traditions and ends up sounding not-unlike Geiom / Morgan Caney’s forays into organic electronica. The album works incredibly well from start to finish, an emotional exercise in creating ambience that avoids the use of cliché and sinks you into a world of comfort and tired-eyed sleepiness....of the best kind. Don’t make the mistake of letting this slip by. Essential.
goed van dat label dat je het gewoon kan downloadenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:41 schreef Takeshi.Kitano het volgende:
[afbeelding]
[..]
Deze netlabel-release is hier gratis te downloaden.
Die moet ik nog steeds hebben!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:40 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Relaxte tip
deze plaat ben ik ook helemaal aan verslaafdPrachtige, serene ambient van deze tegenwoordig minimal-artist.
Donnacha Costello - Together is the new alone
[afbeelding]
[..]
Een waar meesterwerk
met sneeuw enzoquote:Op woensdag 11 januari 2006 12:06 schreef zodiakk het volgende:
Ik merk bij mezelf dat ambient vooral iets voor de winter is.
quote:The Orb hoeft zich al lang niet meer te bewijzen. Al sinds 1988 zijn Alex Patterson en zijn mannen actief. Degene die Ambient ooit een danceinterpretatie wist te geven en daarmee een van de eerste danceacts werd die bij een breed publiek respect afdwong. De formatie heeft door de jaren vele hoogte en dieptepunten gekend. Naast megasellers als UF Orb kwamen er ook tegenvallers en waren recencenten niet altijd even vriendelijk. Ook zaten ze lange tijd zonder label. Toch is The Orb blijven bestaan en ligt er weer een nieuw album in de winkel. De heren zijn inmiddels dik in de 40 maar van ophouden is geen sprake.
Op Kompakt heeft The Orb zijn nieuwe stek gevonden en van blijdschap laten ze het merken in de titel. Het is een vrij afwisselende plaat geworden. Het woord Chill schiet tekort voor deze muziek. Want hier en daar zijn spannende technoritmes en breakbeats te horen. De minimale electrogeluidjes op Ripples en Captain Korma bijvoorbeeld, ondersteund door een diepere atmosferische laag. Het klinkt ouderwets maar tegelijk erg modern. Onheilspellend wordt het op Beatitude. Maar geruststellend zijn de bloedmooie tracks Trauvogel en Because/Before. Alex Patterson en Thomas Fehlman nemen veel Duitse invloeden mee in hun muziek. Het klinkt verfrissend en vlot.
Tegen het einde wordt de cd rustiger en steeds zweveriger. The Orb wordt dan weer meer zichzelf. Er blijft genoeg interessants om te luisteren al wordt dat steeds verder weggestopt in de geluidslagen. De veranderende klankkleuren en effecten worden met iedere luisterbeurt duidelijker. Toch zitten er nog altijd typische Orb-elementen in. De bloedmooie melodieën, met altijd een knipoog richting house zijn er nog steeds en ook de maffe samples laat men niet achterwege. Een groot verschil met het vroege werk is dat de tracks tegenwoordig vrij kort zijn. 4 a 5 minuten is niet veel in vergelijking met de vroegere lang uitgesponnen tracks die soms wel 20 minuten duurden.
Wie dacht dat The Orb afgeschreven was had ongelijk. Dit is een mooi album waarmee The Orb eindelijk weer de aansluiting zou kunnen vinden bij de top van de dancescene waar ze ooit een van de eersten waren. Het is geen terugkeer naar de vroege 90’s. Het is een update van het Orb-geluid naar dit decennium. Okie Dokie it’s the Orb on Kompakt is de sterkste Orb-plaat sinds een hele tijd.
Ik heb alleen de vinyl-versie tot nu toe gehoord en die vond ik erg goed...quote:Op maandag 23 januari 2006 12:10 schreef _Etter_ het volgende:
heb de nieuwe Biosphere cd besteld, eindelijk nu ook op cd en geloof met 5 nummers meer als je plaat. Heeft iemand hem al gehoord?
alweer een nieuwequote:Op maandag 23 januari 2006 11:04 schreef teknomist het volgende:
Ik ben gisteren heerlijk in slaap gevallen met het laatste album The Orb..
.
The Orb - Okie Dokie It's The Orb On Kompakt
[afbeelding]
[..]
http://www.juno.co.uk/ppps/products/197203-01.htm&highlight=the%20orbquote:Op maandag 23 januari 2006 13:26 schreef _Etter_ het volgende:
Zijn er ergens samples te vinden van dat Orb album? kan nergens wat vinden.
zijn ze verschillend of mist de lp versie gewoon een aantal nummers? (onvergeeflijk dat wel)quote:Op maandag 23 januari 2006 12:44 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik heb alleen de vinyl-versie tot nu toe gehoord en die vond ik erg goed...
wat ik begrepen heb is dat het 5 nummers extra zijn..?quote:Op maandag 23 januari 2006 13:40 schreef Laton het volgende:
[..]
zijn ze verschillend of mist de lp versie gewoon een aantal nummers? (onvergeeflijk dat wel)
is er nu al een ge-update versie ervan dan? Zo moe van artiesten die vinyl als 2e rangs produkt zienquote:Op maandag 23 januari 2006 14:28 schreef Yorrit het volgende:
LP was een 'preview' voor het album.
wel een beetje geldmelkerijk natuurlijk....
Na de nodige releases op Minimise te hebben aangeschaft van Donnacha Costello, was ik ook wel benieuwd naar dit album "Together is the new alone". Echter "Mille Plateaux" is ondertussen failliet gegaan, dus de kansen op een re-release lijken erg kleinquote:Op woensdag 11 januari 2006 11:59 schreef teknomist het volgende:
[..]
Die moet ik nog steeds hebben!.
Dat is erg jammer, want het is een fraai album, ik vind het zelf beter dan zijn latere technodingen. In 'Together Is The New Alone' schuilt wat meer diepte. Introspectieve melodieen met kinderlijke weerloosheid onderscheiden dit album van zijn latere (en niet onverdienstelijke) 'Colours'-serie. Ze zijn terughoudend en klein, net zoals de ritmes die bestaan uit speldenprikjes die als ritmische piketpaaltjes het tempo aangeven. En tja, met tracktitels als 'Nothing, Still Nothing', 'And I Got Left Behind' en 'That Empty Feeling' krijg je vanzelf glinsterende ogen.quote:Op woensdag 25 januari 2006 18:11 schreef Circuitbreaker het volgende:
Na de nodige releases op Minimise te hebben aangeschaft van Donnacha Costello, was ik ook wel benieuwd naar dit album "Together is the new alone". Echter "Mille Plateaux" is ondertussen failliet gegaan, dus de kansen op een re-release lijken erg klein![]()
Er is een hele grote drone-scene wereldwijd. Je kan melodieuze dingen van Loscil of Christopher Bissonette proberen, of als je échte drones wilt de releases op Raster-Noton, maar die dingen zijn vaak erg ascetisch.quote:Op donderdag 26 januari 2006 08:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Jaaaaaaaaaaren geleden ben ik van ambient smaak-verschoven naar hardcore klassiek, ben er dus een beetje uit... Laatst zag ik de term 'drone', kan me er wel iets bij voorstellen (zie verderop), maar wat is een goed voorbeeld hiervan? Om eens te downloaden van iemand te lenen en te beluisteren?
Wat betekent ascetisch?quote:Op donderdag 26 januari 2006 10:18 schreef zodiakk het volgende:
Er is een hele grote drone-scene wereldwijd. Je kan melodieuze dingen van Loscil of Christopher Bissonette proberen, of als je échte drones wilt de releases op Raster-Noton, maar die dingen zijn vaak erg ascetisch.
Ooit werd in de Volkskrant de CD "Weathered Well" van Locust gerecenseerd. De conclusie van de journalist was dat je deze plaat beter niet kon beluisteren bij bewolkt, regenachtig weer om zelfmoordneigingen te onderdrukken. Ik:quote:Op donderdag 26 januari 2006 12:45 schreef RipCore het volgende:
Ascese.
Systematische onthouding van zingenot uit religieuze overwegingen, al of niet gepaard met zelfkastijding.
You do the math.
klinkt goedquote:Op donderdag 26 januari 2006 12:45 schreef RipCore het volgende:
Ascese.
Systematische onthouding van zingenot uit religieuze overwegingen, al of niet gepaard met zelfkastijding.
You do the math.
goeie instelling, tochquote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:40 schreef RipCore het volgende:
Of doe je aan onthouding maar als iemand zich aanbiedt, maak je er gemakshalve maar toch gebruik van?
Precies.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:40 schreef RipCore het volgende:
Of doe je aan onthouding maar als iemand zich aanbiedt, maak je er gemakshalve maar toch gebruik van?
dat album is er al bijnaquote:Op vrijdag 27 januari 2006 14:44 schreef RipCore het volgende:
Goed ook, nog iemand die en ambient en Tool kan waarderen..
Het wordt trouwens wel onderhand tijd voor een nieuw album van onze vriend Maynard, maar dat terzijde.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Oh, Teknomist, waar komt die avatar vandaan?![]()
Je bent al de zoveelste die het vraagt, ik weet het zelf nog eens niet.quote:Op zondag 5 maart 2006 13:06 schreef Disorder het volgende:
Oh, Teknomist, waar komt die avatar vandaan?
maargoed das dat weer geen ambient.quote:Op maandag 6 maart 2006 10:05 schreef Tranceptor het volgende:
en natuurlijk Shpongle. [alles wat je kunt vinden is goed]
Het is maar hoe je shpongle definieert vind ik altijd maar.quote:Op maandag 6 maart 2006 11:04 schreef Yorrit het volgende:
[..]
maargoed das dat weer geen ambient.
wel goed daar niet van
maargoed bedankt voor de lijst
Bekende jongen. Dit was één van de meest geniale trackers. Good old timesquote:Op maandag 6 maart 2006 15:24 schreef RipCore het volgende:
Ik heb zojuist de cd van Xerxes besteld op www.cardamar.com =) En ja, de cd is ook gratis te dlen op www.xerxesmusic.com..!
Welke van de twee?quote:Op maandag 6 maart 2006 16:54 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Bekende jongen. Dit was één van de meest geniale trackers. Good old times
quote:Op maandag 6 maart 2006 18:18 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Voor jou een vraag, voor mij een weet.![]()
quote:Op woensdag 29 maart 2006 11:40 schreef Mr.Happ-E het volgende:
In september verschijnt het nieuwe album van Carbon Based Lifeforms!
Downloaden.quote:Op woensdag 29 maart 2006 20:06 schreef _Etter_ het volgende:
Waar halen jullie al die ambient vandaan? ik ken echt geen enkele platenzaak waar ze veel hebben...
ik luister het altijd graag van tevoren.. downloaden dan maar en een wat mindere geluidkwaliteit voor lief nemenquote:Op woensdag 29 maart 2006 21:45 schreef teknomist het volgende:
[..]
Downloaden.. Of probeer het online te bestellen...
hoor ik dus wel... vooral bij ambient en drum&bassplaten zit heel veel diepte en breedte en die verlies je toch wel lichtelijk (je moet dan wel een goeie audioset hebben)quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:29 schreef Yorrit het volgende:
och op 192+ kbps hoor je t verschil toch niet
Het is net met bier. Ik denk dat je geblinddoekt echt het verschil niet merkt.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:46 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
hoor ik dus wel... vooral bij ambient en drum&bassplaten zit heel veel diepte en breedte en die verlies je toch wel lichtelijk (je moet dan wel een goeie audioset hebben)
nouja of het waar is of niet zal me een worst wezen, het gaat om mijn muziekgenot die minder word, dat wil ik niet! en tussen plaat en cd hoor ik ook duidelijk verschil... en dat werkt op hetzelfde principe, haal tonen weg die je niet hoort (maar hoorbare tonen wel beinvloeden). En misschien ligt het wel aan mijn setup, ik heb wel een aardig goeie geluidskaart maar misschien is me digitale ingang van me versterker lang niet zo goed als die van me normale cd speler.quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:42 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het is net met bier. Ik denk dat je geblinddoekt echt het verschil niet merkt.
Er is namelijk al eens zo'n test gedaan met professionele muziektechnici.
zzeer benieuwd!quote:Op donderdag 30 maart 2006 20:38 schreef HAL9000S het volgende:
De nieuwe Loess zit er ook aan te komen, gaat een mp3-release worden:
http://www.n5md.net/discography.php?catno=138
Ik heb alleen Live '93 van the Orb als ambient cd. Ik verdiep me niet echt in dit genre wat ik wel zou moeten doen want ik heb die dubbelaar echt plat gedraait. Wat zijn echt goede ambient aanraders?quote:Op maandag 23 januari 2006 11:04 schreef teknomist het volgende:
Ik ben gisteren heerlijk in slaap gevallen met het laatste album The Orb..
.
Hier te beluisteren: http://www.juno.co.uk/products/212964-01.htmquote:Japan. Niet het eerste land waarbij je aan wol denkt. Een grote, grove, wit-gele kluwen wol, welteverstaan. Toch is wol het dominante gevoel dat zich opdringt tijdens het luisteren naar Hundred Million Light Years van de Japanse producer Kaito. Het album vormt de opvolger van Beautiful Day (2001), waarover collega Omar Muñoz-Cremers toentertijd schreef: "Alle pulsen en stotteringen zijn naar de achtergrond afgevoerd en in een geluidstapijt verweven dat anders is dan elke andere vorm van dancemuziek, omdat het geen duistere elementen bevat." Op Hundred Million Light Years doet zich ongeveer dezelfde sensatie voor. Hiroshi Watanabe legt lineaire, droge beats neer die op 130 à 140 bpm voortbewegen, met daar overheen laag na laag dromerige strijkers en synthesizerpartijen. Slechts uitermate sporadisch wordt er geprobeerd de luisteraar te verleiden tot meedeinen; dansen mag achterwege blijven. Hundred Million Light Years biedt een oneindig grote, immer uitdijende en altijd verwelkomende sluimering. Luisteraars worden metersdiep de wollige strijkerslagen ingetrokken, terwijl ze in leven worden gehouden door rustig variërende melodieën.
Kaito biedt met zijn tweede album een prachtige luisterervaring waarbij ongehinderd kan worden vergeten wat er gebeurt. Toch vergeet hij niet de luisteraar regelmatig bij de les te houden door constant veranderingen aan te brengen met melodieën, klankkleur en structuur. Dat geeft ook iets ongrijpbaars aan het album. Eenmaal weggezakt in het vijf kwartier durende woldelerium, is het moeilijk houvast te vinden en vingers te leggen op wat er echt aan de hand is. Pogingen het geluid en het gevoel te definiëren zijn vergelijkbaar met het niet in staat zijn om een microscoop scherp te stellen op een preparaat. Kaito eist de volledige aandacht en neemt geen genoegen met een half oor. Hundred Million Light Years is daarom geen makkelijk album, maar wel één van wonderbaarlijke schoonheid voor wie de geluidsvergetelheid aandurft.
staat een hoop in dit topic toch?quote:Op maandag 3 april 2006 11:28 schreef Fiama het volgende:
[..]
Ik heb alleen Live '93 van the Orb als ambient cd. Ik verdiep me niet echt in dit genre wat ik wel zou moeten doen want ik heb die dubbelaar echt plat gedraait. Wat zijn echt goede ambient aanraders?
ik blijf toch Biosphere - Substrata de beste ambientplaat ooit vinden dus begin met die zou ik zeggenquote:Op maandag 3 april 2006 14:32 schreef Fiama het volgende:
Nu moet ik bekennen dat ik alleen pagina 4 heb bekeken...heb de rest net ook even doorgelezen, en inderdaad staan wel veel cd'tjes in... maar ik ben opzoek naar échte aanschaffers maargoed er zitten wel gave dingen tussen.
www.ambient-nights.orgquote:Op dinsdag 4 april 2006 18:45 schreef RipCore het volgende:
http://www.ambient-ngihts.org (nog een keertje promoten dan maar)
Allemaal gratis mixes te halen via torrents.
Wat hij zegt.quote:
ik vind het juist knap dat ze toch telkens wat anders kunnen maken zonder (vaak) een soort van beat.. maargoed alle dingen die ik zelf weleens kloot begint altijd met een beatquote:Op vrijdag 14 april 2006 22:25 schreef teknomist het volgende:
Ambient lijkt me ook zeer makkelijke muziek om te maken eerlijk gezegd. En dat zeg ik niet als leek, ik heb meerdere muziekstijlen proberen te maken zoals minimal, ambient en techno.
ja het kan makkelijk zijn.quote:Op vrijdag 14 april 2006 22:25 schreef teknomist het volgende:
Ambient lijkt me ook zeer makkelijke muziek om te maken eerlijk gezegd. En dat zeg ik niet als leek, ik heb meerdere muziekstijlen proberen te maken zoals minimal, ambient en techno.
Dat valt goed in de oren.... (Ekal Naws)quote:Op vrijdag 5 mei 2006 18:07 schreef metalbazzz het volgende:
[afbeelding]
Mensen, ik heb het beste ambientwerkje ooit gemaakt in Nederland gehoord.
Check: http://www.oor.nl/albums_details.asp?id=2543&albumType=2 en http://www.escrec.com/gluid/
Zoals je het beschrijft doet het me erg denken aan Philip Glass - Music in 12 parts... binnenkort eens binnenhalen, ben benieuwd.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 17:16 schreef Detroit het volgende:
Aanradertje mijnerzijds:
Kiln - Thermals, met als subtitel "Sonic-Carousels, Tonesheets, Loopstrata, And Slo-Wave Microsymphonies 1993-2000".
Vooral de subtitel duidt goed aan wat de CD gaat brengen, namelijk een 23-tal kortere ambient-esque tracks, steeds opgebouwd rond een vaste melodielijn. Deze lijntjes weten de aandacht dusdanig goed vast te houden dat je af en toe na een track het gevoel hebt dat het gerust een minuut langer had mogen doorgaan.
Vind het wel iets weghebben van de tapeloops van William Basinski en tracks van Ulf Lohmann, maar toch met een eigen identiteit.
Zie: http://www.discogs.com/release/596802
Dit soort muziek moet je tegenwoordig met een kaarsje zoeken! Ekal Naws is echt zo'n track die klinkt of hij vanuit de muziek gemaakt is zonder enige commerciele overweging daarbij.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 18:07 schreef metalbazzz het volgende:
[afbeelding]
Check: http://www.oor.nl/albums_details.asp?id=2543&albumType=2 en http://www.escrec.com/gluid/
quote:Op zondag 7 mei 2006 21:29 schreef RipCore het volgende:
Als de rest van de cd dezelfde kwaliteit en feel heeft, wil ik daar best ¤8,- voor neerleggen.
Heb je mij ook weer wat te downloaden gegeven.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 20:32 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Zoals je het beschrijft doet het me erg denken aan Philip Glass - Music in 12 parts... binnenkort eens binnenhalen, ben benieuwd.
Is een plaat van 32 jaar oud inmiddelsquote:Op zaterdag 13 mei 2006 22:00 schreef Detroit het volgende:
[..]
Heb je mij ook weer wat te downloaden gegeven..
quote:Music in Twelve Parts, written by Philip Glass between 1971 and 1974, is a deliberate, encyclopedic compendium of some techniques of repetition the composer had been evolving since the mid 1960s. It holds an important place in Glass's repertory - not only from a historical vantage point (as the longest and most ambitious concert piece for the Philip Glass Ensemble) but from a purely aesthetic standard as well, because Music in Twelve Parts is both a massive theoretical exercise and a deeply engrossing work of art.
Echt te vet!quote:Music in Twelve Parts is a piece by modern composer Philip Glass. It is over three hours long and was written between the years 1971-1974. This piece shows that repetition can be the basis for a great work of art. Many people who listen to it consider the repetition to be boring or even maddeningly annoying but inside the repetition lies patterns that can be interesting to listen to.
Andrew Porter for The New Yorker magazine (1978) wrote of the transitions from one track to the next:
"A new sound and a new chord suddenly break in, with an effect as if one wall of a room has suddenly disappeared, to reveal a completely new view."
Ik zou je dan de samenwerking van Vidna Obmana en het Belgische Klinik aanraden: "Gluttony". Een erg donker stukje werk, en zeker aan te raden.quote:Op woensdag 19 mei 2004 01:09 schreef Detroit het volgende:
Steve Roach & Vidna Obmana.
Mensen die goede albums van beide heren naar voren kunnen brengen in dit topic zijn wat mij betreft zeer welkom dat te doen.
De rest van de cd heeft inderdaad dezelfde kwaliteit en feel... Aanschaffen maar!quote:Op zondag 7 mei 2006 21:29 schreef RipCore het volgende:
Als de rest van de cd dezelfde kwaliteit en feel heeft, wil ik daar best ¤8,- voor neerleggen.
De relatie met Tool komt waarschijnlijk hier vandaan. De muziek op de site is van Lustmord, artwork van Tool is vaak door deze artiest gemaakt. Als je een beetje rondsnuffelt zul je wel dingen herkennen.quote:Op maandag 15 mei 2006 21:42 schreef Pantheon het volgende:
[..]
Ik zou je dan de samenwerking van Vidna Obmana en het Belgische Klinik aanraden: "Gluttony". Een erg donker stukje werk, en zeker aan te raden.
Als toevoeging: Lustmord werd al eens genoemd hier, ook in relatie met Tool. Erg vette dark ambient (jaaaa), en enorm knap hoe beelden en muziek worden gebruikt op de "Zoetrope"-DVD.
Overigens, Sphongle vind ik veel te cheesy 'psychedelic' doen en heeft dan ook nooit mijn hart kunnen winnen.quote:Op maandag 8 mei 2006 03:41 schreef Friek_ het volgende:
[afbeelding]
Shpongle - Are You Shpongled?
Hier zat HAL9000S volgens mij al op te wachten, maar dit is toch echt m'n favoriete ambient plaat ooit. Geweldige geluidskwaliteit en sfeer.
Nette tips hier trouwens ook verder.
quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:54 schreef Yorrit het volgende:
artwork van tool komt vooral van www.alexgrey.com
Gaat meer richting IDM, vooral Gridlock heeft echt hardere nummers.quote:Op woensdag 17 mei 2006 20:50 schreef Pantheon het volgende:
Ik bedoel vooral omdat Lustmord enkele remixes voor Tool deed en ze op "10,000 Days" nog van wat effecten heeft voorzien. In hoeverre is een project als Gridlock of Squaremeter (m2; een project van Panacea) in jullie ogen nog 'ambient'?
Ik heb 'm afgelopen maandag besteld (dat label gemaild dus), nog steeds geen ENKELE reactie.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 18:07 schreef metalbazzz het volgende:
[afbeelding]
Hij was op vakantie.quote:Op woensdag 26 juli 2006 22:27 schreef RipCore het volgende:
[..]
Ik heb 'm afgelopen maandag besteld (dat label gemaild dus), nog steeds geen ENKELE reactie.
En de cd is binnen!quote:
Ik weet alleen dat ik de oude geweldig vindquote:Op woensdag 9 augustus 2006 00:56 schreef teknomist het volgende:
Wat vinden de mensen van de nieuwe Pan - American?
Zojuist ff gedownload, klinkt (voor zover ik er een oordeel over kan vellen, zit pas bij track 3) goed! Leuk abstract werkje met her en der wat experimentele geluiden.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 00:56 schreef teknomist het volgende:
Wat vinden de mensen van de nieuwe Pan - American?
IDM? Wat voor artiesten vallen daaronder?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 21:22 schreef Yorrit het volgende:
dan moet je het hokje IDM eens proberen.
BoC valt daar ook onder.
spacende sound met trippy beats ja
Aphex twin, autechre, Gridlock, adam johnson, mr oizo, Mu-ziQ, het vroegere werk van jamie lidellquote:Op maandag 28 augustus 2006 17:36 schreef InsaneM666 het volgende:
[..]
IDM? Wat voor artiesten vallen daaronder?
Dat las ik op 3voor12.nl. Ben erg benieuwd...quote:Op dinsdag 5 september 2006 01:06 schreef Evil_Koekje het volgende:
Ik zag dat d'r iets nieuws van FSOL is. Komt momenteel binnen, morgen even checken.
Ik heb wat van soulseek, met de titel die op 3 voor 12 wordt gegeven en dat is een 'best of' cd, helaas. Maargoed, toch een aantal nummers die ik nog niet kende!quote:Op dinsdag 5 september 2006 01:18 schreef teknomist het volgende:
[..]
Dat las ik op 3voor12.nl. Ben erg benieuwd...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |