Oké dat zegt dus direct iets over "achterstallig dividend".quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:34 schreef Snarsius het volgende:
ben geen bedrijfseconoom maar volgens mij is 8% Cum.Pref een aandeel met 8% cumulatief preferent dividend. M.a.w. als er dividend uitgekeerd wordt krijgen de houders van deze stukken als eerste een dividend uitkering ("preferent") , wordt er in een jaar geen dividend uit gekeerd blijft de vordering staan en moet deze bij de volgende dividend uitkering alsnog uitbetaald worden ("cumulatief")
.![]()
Sorry in de derde snapte ik economie al niet meer, dus je hebt echt niks aan mequote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:36 schreef Christine het volgende:
[..]
Gaat uw gang
op de balans.quote:In de reader staat de volgende regel: "Het opgevraagde kapitaal moet afzonderlijk worden geactiveerd onder de vorderingen". Deze zin staat er hulpeloos alleen, zonder toelichting en ik snap er niks van! Hoe moet je dat activeren?
Maatschappelijk = het in de statuten vermelde nominale bedrag dat in aandelen mag worden aangetrokken (minstens 20% moet geplaatst zijn)quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:21 schreef Christine het volgende:
Voor het eerst begrijp ik wat het maatschappelijk aandelenkapitaal ismaar ik snap nog niet helemaal het verschil tussen geplaatst kapitaal, gestort kapitaal en opgevraagd kapitaal.
Klopt het dat als een bedrijf 100.000 euro aan geplaats kapitaal heeft, dat de aandeelhouders dan 100.000 euro hebben toegezegd? En als er pas 80.000 euro is gestort, dat er dan 80.000 euro aan gestort kapitaal en 20.000 euro aan opgevraagd kapitaal aanwezig is? Of klopt dat laatste niet?
Snap ik, maar wat is dan het verschil tussen gestort en geplaatst kapitaalquote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:46 schreef the.big.ticket het volgende:
Gestort = het deel van het geplaatste kapitaal dat gestort is.
Hoe heet het nog-niet-gestorte deel van het kapitaal dan?quote:Opgevraagd kapitaal is als de vennotschap bijstorting heeft gevraagd van de aandeelhouders en dit bedrag nog niet is ontvangen.
Alles wat je zegt klopt dus behalve het laatste, dat is pas zo als de vennootschap het complete nietgestorte bedrag heeft opgevraagd van de aandeelhouders
Het nog te krijgen kapitaal is een tegoed, moet debet op de balans komenquote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:21 schreef Christine het volgende:
In de reader staat de volgende regel: "Het opgevraagde kapitaal moet afzonderlijk worden geactiveerd onder de vorderingen". Deze zin staat er hulpeloos alleen, zonder toelichting en ik snap er niks van! Hoe moet je dat activeren?
Dat snap ik nog net, maar hoe zet je dat neer dan?quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:40 schreef Dizzee het volgende:
[..]
op de balans.
Geplaatst is wat er aan aandelen in bezit is van aandeelhouders. Gestort is het deel dat hiervan door de aandeelhouders al gestort is, overgemaakt is.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:50 schreef Christine het volgende:
[..]
Snap ik, maar wat is dan het verschil tussen gestort en geplaatst kapitaalIk zie het verschil echt niet.
[..]
Hoe heet het nog-niet-gestorte deel van het kapitaal dan?
Dus als je meer kapitaal opvraagt, gaat ook het nog te krijgen kapitaal omhoog? Ik denk dat ik het snapquote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:51 schreef the.big.ticket het volgende:
uitleg
Welk boek heb je? Ik heb enkel zo'n reader, dus misschien helpt het voor mij om een boek erbij te kopen. Mits het niet té dik is, want ik heb nog maar 4 weken om te leren.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:53 schreef the.big.ticket het volgende:
in dit boek
Als het niet direct gestort wordt wel jaquote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:54 schreef Christine het volgende:
[..]
Dus als je meer kapitaal opvraagt, gaat ook het nog te krijgen kapitaal omhoog? Ik denk dat ik het snap
Financiele Verslaggeving van Drs. H.J. Ots (leraar van mij (niet zo'n goeie leraar))quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:56 schreef Christine het volgende:
[..]
Welk boek heb je? Ik heb enkel zo'n reader, dus misschien helpt het voor mij om een boek erbij te kopen. Mits het niet té dik is, want ik heb nog maar 4 weken om te leren.
Stukje samenvatting van Waarde en Winstquote:Het maatschappelijk kapitaal is het nominaal bedrag aan aandelenkapitaal dat volgens de statuten maximaal mag worden uitgegeven. Het geplaatst kapitaal is het daadwerkelijk uitgegeven deel van het maatschappelijk kapitaal. Het gestort kapitaal is het door de aandeelhouders op het geplaatst kapitaal gestorte bedrag. Bij een NV moet het geplaatst en gestort kapitaal ten minste ¤45000 zijn, bij een BV ¤18000 en tenminste een vijfde deel van het maatschappelijk kapitaal moet zijn geplaatst.
Onder het geplaatst kapitaal wordt de nominale waarde van de geplaatste aandelen opgenomen. Indien dit kapitaal niet is volgestort, dan wordt op de balans het gestort kapitaal vermeld. Zijn er inmiddels stortingen uitgeschreven op het niet-gestorte deel van het aandelenkapitaal, dan moet het gestort en opgevraagd kapitaal worden opgenomen. Bij opname van het gestort kapitaal of het gestort en opgevraagd kapitaal moet in de toelichting het geplaatst kapitaal vermeld worden. Als de opbrengst van een aandelenemissie hoger is dan de nominale waarde van de uitgegeven aandelen, ontstaat er agio.
Nog een stukje samenvatting Waarde en Winstquote:De kernfunctie van de jaarrekening ligt op het vlak van de vermogens- en winstbepaling. Als het resultaat wordt gerelateerd aan het vermogen waarmee dit resultaat is behaald, verkrijgen we de rentabiliteit. We onderscheiden verschillende vormen hierin. De rentabiliteit van het totale vermogen of RTV is te berekenen door de totale vermogensopbrengst uit te drukken in een percentage van het gemiddeld totaalvermogen gedurende het boekjaar. Dit dient ter beoordeling van de winstgevendheid van het transformatieproces. De rentabiliteit van het eigen vermogen of REV wordt berekend door de nettowinst uit te drukken in een percentage van het gemiddeld eigen vermogen gedurende het boekjaar. De rentabiliteit van het vreemd vermogen of RVV kan worden berekend door de rentelasten uit te drukken in een percentage van het gemiddeld vreemd vermogen gedurende het boekjaar.
In de praktijk, bij grote investeringen, wordt er wel degelijk vaak gebruik van gemaakt.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 21:12 schreef the.big.ticket het volgende:
Oh rentabiliteitswaarde is iets anders. Rentabiliteitswaarde is de contante waarde van de jaarlijks toekomstig verwachte winsten van de onderneming.
Omdat je vrij veel onzekerheden moet weten (toekomstige winsten en rentestanden) vind ik deze waarde niet zo interessant.
Ja hoor, maar wel bij aandelen op naam. Anders weet je niet van wie je nog geld krijgt natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:58 schreef Christine het volgende:
Ik begrijp alleen niet wel bedrijf er zo stom is om aandelen weg te geven zonder dat er al voor betaald is. Ik zou eerst geld willen zien of het liefst gelijk oversteken.
Gebeurt zoiets vaak?
quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:53 schreef the.big.ticket het volgende:
[..]
Geplaatst is wat er aan aandelen in bezit is van aandeelhouders. Gestort is het deel dat hiervan door de aandeelhouders al gestort is, overgemaakt is.
Het nog niet gestorte kapitaal staat in dit boek omschreven als 'aandeelhouders nog te storten' , hoewel ik daar nog nooit van gehoord heb zal het wel kloppen.
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je voor een bedrijf in de toekomst de waarde gaat bepalen. Het gaat puur om investeringen en hoe je deze kan terugverdienen.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 21:19 schreef the.big.ticket het volgende:
Bij investeringen/projecten zou dat heel goed kunnen. Je hebt dan wat betrouwbaardere inschattingen. Maar van een bedrijf over de resterende levensduur zelf lijkt het me heel moeilijk en totaal onbetrouwbaar. Of klopt dit niet?
Het gestorte kapitaal is niet wat er daadwerkelijk VOOR betaald is, maar wat er daadwerkelijk betaald is. Het kan dus zijn dat er nog een deel betaald moet worden. Dit is de post 'aandeelhouders nog te storten'.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 21:22 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Het gestorte aandelenkapitaal is wat er daadwerkelijk voor betaald is. Dit betekent niet dat er nog een bedrag bijgestort zal worden, omdat in dit geval de koers waarschijnlijk gezakt is. Je hebt dus een disagio.
Nee hoor, wat hij zegt klopt. Gebeurt vaak bij aandelen op naam dat het niet volgestort is. Met dat agio is wat anders.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 21:22 schreef Posdnous het volgende:
[..]
je moet het wel goed uitleggen.
Het geplaatste aandelenkapitaal is dat bedrag waavoor de aandelen zijn uitgegeven.
Het gestorte aandelenkapitaal is wat er daadwerkelijk voor betaald is. Dit betekent niet dat er nog een bedrag bijgestort zal worden, omdat in dit geval de koers waarschijnlijk gezakt is. Je hebt dus een disagio.
Het geplaatst en gestort kapitaal moet bij een NV minimaal 45000 euro zijn, bij een BV 18000.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 21:38 schreef Toeps het volgende:
[..]
Er is echter wel een minimum wat je moet storten geloof ik.
Ja, dat bedoel ik. Anders kun je voor een stuiver een BV oprichten. Da's vaak niet de bedoeling.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 21:42 schreef the.big.ticket het volgende:
[..]
Het geplaatst en gestort kapitaal moet bij een NV minimaal 45000 euro zijn, bij een BV 18000.
Ten minste een vijfde deel van het maatschappelijk kapitaal moet zijn geplaatst.
Hey Martijn, jij zit dus ook op het voormalige HES. In welke klas zit jij.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:58 schreef the.big.ticket het volgende:
[..]
Financiele Verslaggeving van Drs. H.J. Ots (leraar van mij (niet zo'n goeie leraar))
Nu einde derde jaar. Kutschoolquote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:52 schreef stukovich het volgende:
[..]
Hey Martijn, jij zit dus ook op het voormalige HES. In welke klas zit jij.
disagio, gezakte koersquote:Op dinsdag 18 mei 2004 21:22 schreef Posdnous het volgende:
Maatschappelijk aandelenkapitaal: het totaal bedrag dat men aan aandelen nodig denkt te hebben. In de statuten moet dit waximum bedrag waarvoor aandelen kunnen worden uitgegeven worden vermeld. Wil men later toch meer aandelen uitgeven, dan moeten de statuten worden gewijzigd. Minimaal een vijfde gedeelte moet geplaats zijn (art. 2:67 en 178 BW).quote:Op dinsdag 18 mei 2004 20:21 schreef Christine het volgende:
Voor het eerst begrijp ik wat het maatschappelijk aandelenkapitaal ismaar ik snap nog niet helemaal het verschil tussen geplaatst kapitaal, gestort kapitaal en opgevraagd kapitaal.
Klopt bijna. Het kan zo ziijn dat van de 100.000 bijv. 60.000 opgevraagd wordt. Op dat moment is 60.000 het opgevraagde kapitaal. Wanneer daarvan dan weer 40.000 wordt gestort, is 40.000 het gestorte kapitaal en 20.000 het opgevraagd kapitaal.quote:Klopt het dat als een bedrijf 100.000 euro aan geplaats kapitaal heeft, dat de aandeelhouders dan 100.000 euro hebben toegezegd? En als er pas 80.000 euro is gestort, dat er dan 80.000 euro aan gestort kapitaal en 20.000 euro aan opgevraagd kapitaal aanwezig is? Of klopt dat laatste niet?
Zie het als debiteuren. Jij, als bedrijf, hebt nog geld van mensen tegoed. Nu niet van je afnemers maar van de kapitaalverschaffers. Net als je debiteuren activeert, activeer je je nu het opgevraagde kapitaal. En onder de vorderingen natuurlijk omdat het een vordering is.quote:In de reader staat de volgende regel: "Het opgevraagde kapitaal moet afzonderlijk worden geactiveerd onder de vorderingen". Deze zin staat er hulpeloos alleen, zonder toelichting en ik snap er niks van! Hoe moet je dat activeren?
Je moet het gewoon allemaal los zien en niet schrikken van al die dingen achter elkaar. Nominaal 8% wil zeggen dat van de nominale waarde van het aandeel (bijv. 100) je 8% dividend krijgt (8 dus). Preferent wil zeggen dathet over preferente aandelen gaat en jij het geld eerder krijgt dan de andere aandeelhouders. Dit is vooral belangrijk wanneer de onderneming geliquideert wordt. Cumulatief betekent dat het dividend van alle jaren bij elkaar wordt opgeteld.quote:Verder lees ik ergens over een aandeel "nominaal 8% Cum. Pref." en daar moet ik mee rekenen, maar ik begrijp niet wat dat 8% Cum. Pref. betekent of hoe ik daarmee rekening zou moeten houden in het rekensommetje.
Er wordt dividend uitgekeerd wanneer dat door het bestuur wordt bepaald. Soms kan er zelfs geen dividend worden uitgekeerd als er een statutaire reserve is. Het bedrijf moet dan een bepaald bedrag in reserve hebben en zolang het daar niet aan voldoet, mag er geen dividend worden uitgekeerd. Vaak wordt ook niet uitgekeerd omdat er verlies is of omdat men geld wil reserveren om in de toekomst investeringen mee te doen (wat dan nog meer geld opbrengt enzovoorts).quote:Een heel andere vraag: wanneer gaat een onderneming over tot dividenduitkering? Ik dacht dat dit gewoon elk jaar is, maar uit de tekst in mijn reader maak ik iets anders op. Ook wil ik graag weten wat achterstallig dividend is.
Openbare markt: hier worden schuldtitels verhandeld die door middel van een emissie zijn geplaatst en via de effectenbeurs kunnen worden gekocht en verkocht. In principe kan elke vermogensverschaffer (belegger) aan een dergelijke emisie meedoen. Normaal gesproken is er een groot aantal aanbierdes van vermogen (de aandeelhouders).quote:Wanneer zijn aandelen onderhands geplaatst en waarom heet dat zo? Waarom wordt dit ookwel het venture capital genoemd?
Aha, hozo kutschool? Ik heb het er best naar m'n zin. Ik moet volgend jaar stagelopen. Jij loopt nu stage neem ik aan??quote:Op woensdag 19 mei 2004 00:14 schreef the.big.ticket het volgende:
[..]
Nu einde derde jaar. Kutschool![]()
Dit gaat wat buiten de stof vrees ik, maar hier komt tie (ietwat vereenvoudigt):quote:Op woensdag 19 mei 2004 14:44 schreef Christine het volgende:
Hedgehog nog even:
Is een bedrijf verplicht om periodiek dividend uit te keren? Of staat zoiets vast in de statuten? Want ik zou dan als bedrijf lekker dat geld wel zelf willen houdenMaarja je moet je aandeelhouders ook nog tevreden houden... hmm... maar goed, tell me
Zelf heb ik eerlijk gezegd nog nooit van risicokapitaal gehoord. Maar even logisch redenerend zou het best kunnen zijn dat je over onderhandskapitaal meer risico loopt. Zoals gezegd, is er op de openbare markt een groot aantal aanbieders van kapitaal i.t.t. de onderhandse markt. Daar is vaak slechts 1 aanbieder van kapitaal. Hierdoor zou je veel meer risco kunnen lopen. Denk bijv. aan het volstorten van de aandelen: wanneer een van de 100.000 aandeelhouders niet volstort is dat niet zo'n probleem, maar wanneer je enige aandeelhouder niet volstort heb je een groot probleem.quote:En verder nog even terugkomen op dat onderhandse kapitaal: in mijn boek staat dat dit risico kapitaal wordt genoemd. Loopt het bedrijf hiermee extra risico oid of is het echt alleen maar een benaming?
Emissie is de uitgifte van nieuwe, verse aandelen door de BV of de NV. Als de nominale waarde 100 is, en de opbrengst 150, is de 50 inderdaad agio.quote:Op woensdag 19 mei 2004 19:51 schreef Christine het volgende:
Volgende vraag (dit is een simpele):
Emissie van aandelen is toch gewoon verkoop van aandelen?
Dus als een aandeelhouder zijn aandeel verkoopt boven de nominale waarde, dan komt het verschil in het potje "agioreserve" toch?
Ja ik loop nu stage. Heb het ook wel naar mn zin op die school hoor. Dat is het niet.quote:Op woensdag 19 mei 2004 14:35 schreef stukovich het volgende:
[..]
Aha, hozo kutschool? Ik heb het er best naar m'n zin. Ik moet volgend jaar stagelopen. Jij loopt nu stage neem ik aan??
Dat zijn geen onnutige getallen. Echt rete handig als je maar weet waarvoor je ze nodig hebt. Als bank, belegger, of een ander stakeholder van het bedrijf kun je er echt super veel mee!!quote:Op woensdag 16 juni 2004 10:34 schreef Christine het volgende:
Allemaal heel leuk en aardig, maar ik moet dingen berekenen als REV, current ratio en dat soort onnuttige getallen.
quote:Ik kom uit op een REVvb van 286%Dat kan niet he?!
Voor mij zijn ze dus wel onnuttig, omdat ik geen ambities heb in die richtingquote:Op woensdag 16 juni 2004 20:15 schreef Hedgehog het volgende:
Dat zijn geen onnutige getallen. Echt rete handig als je maar weet waarvoor je ze nodig hebt. Als bank, belegger, of een ander stakeholder van het bedrijf kun je er echt super veel mee!!![]()
REVvb is de rentabiliteit van het Eigen Vermogen vóór aftrek van de belasting.quote:
Wat is een REVvb? REV is natuurlijk Return on Equity, maar waar staat die vb voor? Bedoel je daar "voor belasting" mee?
Bedankt voor de toelichting, hier heb ik wat aanquote:Het werkkapitaal is idd negatief. Omdat het werkkapital negatief is, moet natuurlijk de current-ratio kleiner zijn dan 1 (maar das logisch). Het verschil tov het werkkapitaal is dat je bij de current-ratio de bedragen niet van elkaar aftrekt, maar op elkaar deelt, om het relatief te krijgen. Dus wanneer het werkkapitaal negatief is, zal bij de current-ratio de teller altijd kleiner zijn dan de noemer en de ratio dus kleiner zijn dan 1.
Een negatief werkkapitaal is heel goed mogelijk en dus een current-ratio kleiner dan 1 ook.
Het werkapitaal is hier bijna 100.000 negatief en de current-ratio ligt rond de 0,42.
De REV is idd erg hoog en ligt in de beurt van wat je hebt berekend.
Morgen feest met de collega's in een tapas-bar... leuk afscheid toch??!quote:Op woensdag 16 juni 2004 20:17 schreef Toeps het volgende:
[..]![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |