SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door Forau_Diavolina op 18-05-2004 13:46:13 ]"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:33 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Hoewel, in de zaal waar ik in zat was een meisje compleet en volledig verbaasd toen die grieken uit dat paard gekropen kwamen
Hey joh, nooit van spoilertags gehoord?quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:33 schreef Forau_Diavolina het volgende:
in de zaal waar ik in zat was een meisje compleet en volledig verbaasd toen die grieken uit dat paard gekropen kwamen
quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:51 schreef DzjieDub het volgende:
Ach, als je van veel matten houdt dan is-ie wel aardig. Maar ze hadden Pitt zo kunnen omruilen voor, pak 'm beet, Jean-Claude van Damme of Steven Seagal.
quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:33 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Sweek: Iets orgineels zag je er niet in.
Dat kan toch kloppen? Aangezien het al een verhaal met een baard is?
Hoewel, in de zaal waar ik in zat was een meisje compleet en volledig verbaasd toen die griekenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
Oopsquote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:44 schreef Frollo het volgende:
[..]
Hey joh, nooit van spoilertags gehoord?
dus je vindt de dialogen echt bagger maar je hebt m nog niet gezien? knap!quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:45 schreef joogdepoog het volgende:
iedereen die hem ziet zegt dattie tegen valt... de dialogen zijn egt bagger. moet hem zelf nog zien
Ik zie Segal met ze staartje alquote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:51 schreef DzjieDub het volgende:
Ach, als je van veel matten houdt dan is-ie wel aardig. Maar ze hadden Pitt zo kunnen omruilen voor, pak 'm beet, Jean-Claude van Damme of Steven Seagal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.lekker geloofwaardig...![]()
Ik vond Pitt een goede prestatie neerzetten, maar dat van Bana vond ik iets sterker zelfs, imo een geslaagde film.
En nou niet klagen dat ie van het oorspronkelijke verhaal afweek want dat val gewoonweg niet te verfilmen..All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
Ja de Grieken van nu hebben meestal zwart haar. Die van 3200 jaar geleden nietquote:[b]niet echt natuur getrouw 99% van de grieken hebben donker haar en niet blondtoch weer een detail he
![]()
Dat is een "wetenschappelijke" stelling die vooral door racistische geleerden in de 19e en eerste helft 20e eeuw in de wereld is gebracht en verbazend hardnekkig is. Het idee is dat de Doriers uit het noorden Ariers waren (om de beschaving van de Grieken te verklaren).quote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:05 schreef MightyV het volgende:
Ja de Grieken van nu hebben meestal zwart haar. Die van 3200 jaar geleden niet![]()
geweldige tegen argumenten...quote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:48 schreef Borin het volgende:
Was een kutfilm![]()
quote:Op vrijdag 21 mei 2004 00:09 schreef kinky_queen het volgende:
TROY
De teksten zijn geschreven door een zwakzinnige. Zo, dat is eruit. Nou is dat voor een bigbudget Hollywoodmovie natuurlijk niets nieuws en in combinatie met geschmier van de hele cast kan dat best een leuke film opleveren. Maar niet in dit geval. Overgeregisseerd en overgeacteerd dus dit gevalletje wat heel erg graag THE LORD OF THE RINGS wil zijn.
De settings however zijn fenomenaal en briljant!
Een film met 2 gezichten dus
Settings en art-direction 10
Plot en acteerprestaties 0
Idd het was in die tijd zo dat je gewoon homo kon zijn, en je had een bepaalde divisie (kweet de naam nie meer) die errug bekend was in die tijd omdat ze nooit hun gewonde/dode achter lieten en dit was een divisie van allemaal Homo's...quote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:49 schreef afzuiginrichting het volgende:
- De uitgebreide heteroseksuele escapades van Achilles (Pitt) zijn dodelijk voor het script. We moeten ons iig. kunnen voorstellen dat Achilles een speciale relatie met Patrokles heeft om zijn gedrag te verklaren. Ze hadden nog beter Patrokleia de warrior princess kunnen introduceren ofzo. OK, dit is dus een spoiler: er komen geen warrior princesses in voor. Of anders een belofte aan zijn vader (de koning van Opus), maar iig. een duidelijker motief dan dat ze "vrienden" zijn, gezien de manier waarop hij verder met mensen omgaat.
Hoezo dat?quote:Op dinsdag 18 mei 2004 22:49 schreef afzuiginrichting het volgende:
[..]
Ik weet nu al dat er geen verfilming van de Odyssee kan volgen.
Omdat die er al isquote:Op vrijdag 21 mei 2004 18:57 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Hoezo dat?
... zij was echt wel lekkurr =Pquote:O ja: jammere casting van Helena. Leuke meid om te zien hoor, maar als je haar neemt voor de rol van de onbetwist mooiste vrouw ter wereld moet je in elk geval niet een ravissant mooie actrice voor de rol van Andromache nemen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sterke rol trouwens van die koning (?) van Troje.JD was hier
quote:Op zaterdag 22 mei 2004 02:08 schreef JackDaniels het volgende:Dit is toch een grapje zeker? Anders moet je je diep schamen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ingelijksquote:Op zondag 23 mei 2004 03:29 schreef boerio het volgende:
het acteerwerk van brad pitt viel me nogal tegen
hector en paris waren daarentegen wel weer goed
de dialogen vond ik echt zwaar matig, er kwam nix anders uit dan wat clichématig gelul.. ik heb nog nooit zoveel clichés in 1 avond achter elkaar gehoord
ach die veldslagen waren wel leuk.. maar ik was niet zwaar geboeid door de film, had er zoveel meer van verwacht
Hij speelt altijd het slachtoffertjequote:Op zondag 23 mei 2004 22:46 schreef Seborik het volgende:
Legolas was best irritant, maar dat paste ook wel bij z'n rol als het sukkeltje dat niks kan. Misschien ook wel doordat die kerel nu in zoveel films gespeeld heeft in zo'n korte tijd, dat ik hem te vaak gezien heb.
Zow he, ken je de Ilias?quote:Op zondag 23 mei 2004 22:48 schreef niksan het volgende:
[..]
Hij speelt altijd het slachtoffertje![]()
Inderdaad, maar dat krijg je, als je Gabriel Yared na een jaar hard werken aan de kant schuift na een negatief oordeel van een test-publiek, om vervolgens Horner binnen zes weken een nieuwe score te laten maken...quote:Op maandag 24 mei 2004 01:50 schreef Seborik het volgende:
Waar ik me dood aan ergerde was de soundtrack. Het leek echt op een collage van bijeen geraapte fragmenten van verschillende films, klassieke symfonieën en andere zaken. Zo was het hoofdthema bij de Grieken (geen idee of dat ook de naam is, maar goed) letterlijk geciteerd uit de 7de symfonie van Shostakovich en de melodie van dat nummer dat je hoort bij de aftiteling van Stargate (je hoort het ook tijdens de film).
Klinkt idd best indrukwekkend, maar het is moelijk te oordelen hoe het zou werken in de film.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 09:35 schreef Illuvatar het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dat krijg je, als je Gabriel Yared na een jaar hard werken aan de kant schuift na een negatief oordeel van een test-publiek, om vervolgens Horner binnen zes weken een nieuwe score te laten maken...
Persoonlijk vind ik de fragmenten die ik van Yared gehoord heb een stuk indrukwekkender. Oordeel zelf:
http://www.gabrielyared.com/flashsite/index2.htm (News --> The Score for Troy)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een zin: En dat allemaal om een dom blondje...Triumph starts with a try and ends with an oempfh
Dat vond ik eigenlijk juist wel okay. Toen het gevecht tussen hem en Menelaus begon, verwachtte ik dat hij geheel in Hollywood traditie toch wel zou winnen. De uitkomst was heel anders, veel spannender.quote:Op donderdag 27 mei 2004 08:35 schreef Aphrodite het volgende:
Ik vond hem opzich wel goed. Daarentegen ergerde ik me aan het kneusje en de LOSER die Orlando Bloom speelde, maar dat deed hij heel netjes.
quote:Vrijdagavond dan toch eindelijk gezien:
Troy
In het oude Griekenland sluiten de Trojaanse prinsen Hector (Eric Bana) en Paris (Orlando Bloom) vrede met hun grootste vijanden. Paris heeft echter een zwak voor Helen (Diane Kruger), de Spartaanse koningin, en samen besluiten ze dat Helen mee terug gaat naar Troje. Ze is echter getrouwd met Menelaus (Brendan Gleeson) en als deze erachter komt dat zijn vrouw er met een ander vandoor is, wordt hij furieus. Zijn broer Agamemnon (Brian Cox) gebruikt dit meteen als excuus om zijn macht uit te breiden.
Een van de grootste blockbusters van dit jaar. Daar mag je dan toch wel wat voor krijgen. En dat kreeg je als kijker: Troy is een groots opgezette film, met n aantal zeer goede acteurs. De gevechtscenes zijn goed uitgewerkt, en het acteerwerk is ok. Ik had ook niet in de gaten dat ie zo lang duurde en verveelde me dus niet. Das goed
Het enige waar ik me wel aan ergerde was het acteerwerk van Orlando Bloom. Hij kan dus idd. echt niet zo goed acteren. Eric Bana steelt overigens de show![]()
IMDB Cijfer: 7,0/10
Mijn Cijfer: 7,8/10
Aeneas heeft, volgens bepaalde legendes, Rome gesticht.quote:Op maandag 31 mei 2004 12:41 schreef jimjim1983 het volgende:
gisteren gezien. leuke film alleen ik vond hem iets te lang duren.
Orlando Bloom vond ik erg slecht acteren. Brad Pitt vind ik precies geknipt voor Achilles, het zou me niks verbazen als hij in het echt ook zo is. De muziek was wel heel erg duidelijk ongeinspireerd.
in de film zie je trouwens ook nog heel ff Aeneas (of hoe je dat dan ook schrijft) samen met een oude man die vluchttunnel in gaan. ik ben niet bekend met al die oude verhalen maar die naam kwam me bekend voor, is dat nog ergens van?
Kvond de muziek doorgaans ook nogal aan de magere kant, maar het trommel-spel onder het gevecht tussen Achilles en Hector vond ik echt een fantastische keuze.quote:Op maandag 24 mei 2004 10:26 schreef Mike het volgende:
Prima film.
de muziek had vele malen beter gekund. Onder een film van dit formaat hoort muziek te zitten die niemand meer vergeet...
Niet gesticht...alleen de cultuur van Rome.quote:Op maandag 31 mei 2004 12:50 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Aeneas heeft, volgens bepaalde legendes, Rome gesticht.Die oude vent was z'n vader.
Jij zal het weten, mijn Romeinse mythologie is niet zo goed.quote:Op maandag 31 mei 2004 12:54 schreef Mike het volgende:
[..]
Niet gesticht...alleen de cultuur van Rome.
Verder was Aeneas eigenlijk de 2de held van Troje, achter Hector. In de film was het maar een klein mannetje.
quote:Op maandag 31 mei 2004 12:56 schreef Baklap het volgende:
Troy part 2 alweer? Ik heb deel 1 nog niet eens gezien. Hoelang issie al uit op dvd?
Aeneas (zoon van Venus) was de vader van Iulius, sticher van Alba Longa en verre voorvader van Gaius Julius Caesarquote:Op maandag 31 mei 2004 12:50 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Aeneas heeft, volgens bepaalde legendes, Rome gesticht.Die oude vent was z'n vader.
Wie is die nicht in je avatar?quote:Op maandag 31 mei 2004 12:57 schreef sleepflower het volgende:
[..].
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar ik vond het ook te langdradig worden. Na ongeveer een anderhalf uur had ik het wel gehad en wilde ik gewoon dat de film was afgelopen.
Daarbij denk ik ook dat Troy een leukere film geweest zou zijn als ik het verhaal niet zou kennen. Dan merk je de verschillen met het oorspronkelijke verhaal niet op, en het neemt de spanning niet weg.
Troy krijgt van mij een 7
Ja, ik heb het nu ook gelezen op een site.quote:Op maandag 31 mei 2004 13:03 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Aeneas (zoon van Venus) was de vader van Iulius, sticher van Alba Longa en verre voorvader van Gaius Julius Caesar
Paul Banks van Interpol. Hoezo, vind je hem lekker?quote:Op maandag 31 mei 2004 13:04 schreef Baklap het volgende:
[..]
Wie is die nicht in je avatar?![]()
quote:Op maandag 31 mei 2004 13:28 schreef Afrodite het volgende:
Nadat ik vrijdag de zaal niet binnen werd gelaten (), ben ik gisteren maar gegaan. En ik moet zeggen: Troy viel me nogal tegen, ik had er veel meer van verwacht dan dit. Er werd ontzettend veel heisa over gemaakt, veel kenissen vonden dit een geweldige film en na de trailer gezien te hebben leek het me een leuke film.
Maar het viel nogal tegen: niet alleen klopte het verhaal nietDie halve film klopte niet...daar moet je eigenlijk ook niet op letten. De film is meer gebaseerd op de Ilias, hij vertelt hem niet precies na.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar ik vond het ook te langdradig worden. Na ongeveer een anderhalf uur had ik het wel gehad en wilde ik gewoon dat de film was afgelopen.
Daarbij denk ik ook dat Troy een leukere film geweest zou zijn als ik het verhaal niet zou kennen. Dan merk je de verschillen met het oorspronkelijke verhaal niet op, en het neemt de spanning niet weg.
Troy krijgt van mij een 7
Parate (nutteloze) kennis is okayquote:Op maandag 31 mei 2004 13:38 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Ja, ik heb het nu ook gelezen op een site.
Hmm niet helemaal, want ik geloof dat in de Illias niets wordt verteld over het paard van troje.quote:Op maandag 31 mei 2004 13:40 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Die halve film klopte niet...daar moet je eigenlijk ook niet op letten. De film is meer gebaseerd op de Ilias, hij vertelt hem niet precies na.
Het hele tijdsverloop van de film klopt niet, de Ilias vertelt maar 52 dagen uit de Trojaanse oorlog, het begint met de ruzie van Agamemnon en Achilleus en eindigt met de verbranding van Hektor. Maar zoals ik al zei, als je dat opzij zet is het best een aardige film. En ik vond hem best spannend, het is best leuk om te zien hoe verschillende mensen de Ilias opvatten.quote:Op maandag 31 mei 2004 13:48 schreef Afrodite het volgende:
[..]
Hmm niet helemaal, want ik geloof dat in de Illias niets wordt verteld over het paard van troje.
Maar dan nog, als je het verhaal kent weet je wie er doodgaat en is het niet erg spannend meer. Opmerkelijk is dat ik dat voornamelijk had bij deze film, en niet bij bijvoorbeeld Helen of Troy.
Ik vond het juist behoorlijk spannend, er bleven allemaal mensen leven die dood hoorden te zijn en andersom, je wist totaal niet meer wat je kon verwachten.quote:Op maandag 31 mei 2004 13:48 schreef Afrodite het volgende:
[..]
Hmm niet helemaal, want ik geloof dat in de Illias niets wordt verteld over het paard van troje.
Maar dan nog, als je het verhaal kent weet je wie er doodgaat en is het niet erg spannend meer. Opmerkelijk is dat ik dat voornamelijk had bij deze film, en niet bij bijvoorbeeld Helen of Troy.
Yep.quote:Op donderdag 3 juni 2004 23:49 schreef Mtijn het volgende:
Ik heb gehoord dat een paar van de belangrijkste personages (Laokoön, Sinon, Kassandra...) niet eens in de film voorkomen! Klopt dat?
Valt wel mee. Vergeet gewoon even al je Griekse kennis en zet je gedachtes op nul, dan is ie wel leuk.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:07 schreef Mtijn het volgende:
Dan is het dus een baggerfilm. Kut.
Malta. En dat gevecht tussen Achilleus en die vent in Mexico.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:21 schreef HarigeKerel het volgende:
Viel mij erg tegen, zonde van de 6 euro nog wat.
Langdradig en saai, het verhaal kon ook niet boeien
Alleen het filmen van al die bootjes samen en al die soldaten was wel mooi
Waar is het opgenomen?
Niet in deze periode. Later tijdens de bloeitijd van Athene zijn de historische bronnen daar heel open over, maar in de bronstijd van Homerus is het nog taboe.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 01:09 schreef DAMH het volgende:
Idd het was in die tijd zo dat je gewoon homo kon zijn, en je had een bepaalde divisie (kweet de naam nie meer) die errug bekend was in die tijd omdat ze nooit hun gewonde/dode achter lieten en dit was een divisie van allemaal Homo's...
Dat denk ik ook, vandaar mijn praktische suggestie van het introduceren van Patrokleia de warrior princess.quote:entsj als jij Pitt als een nicht gaat afspiegelen dan denkt iedereen in de bioscoop ook van, nah hey zit ik hier naar een homo te kijken ofsow iets ...
Eensch!quote:Op zondag 23 mei 2004 23:26 schreef speknek het volgende:
[mild spoilers]
Troy viel me echt heel erg mee. De kritieken waren niet mals, de film zou zielloos zijn, de acteerprestaties slecht en het verhaal slechts opvulling voor de veldslagen.
In het begin leek het daar ook wel op, het hele eerste halve uur kon me maar weinig interesseren. Tot en met de D-Day achtige landing had ik geen enkele sympathie voor welk karakter dan ook, dus maakte ik me maar op voor wat mooie veldslagen. Aanvankelijk waren die ook maar matigjes: het overheadshot van de landende militairen kennen we inmiddels wel van de tweede wereldoorlogfilms (en zagen er daarbij ongelooflijk nep uit, poppetjes sprongen met gemak tien meter ver en liepen in een vloeiende beweging verder), het volbepakte leger liep als hazewindhonden over het zand en door de duinen en het wachtende leger was een lange rij met de computer gekopieerde vlakjes van perfect glanzende uitrustingen.
Toch begon het langzaam te keren, met name Eric Bana als Hector stal de show. Misschien speelde hij dan ook wel de perfecte man, wat z'n rol al een stuk makkelijker maakt dan die van Brad Pitt, maar hij speelde toch het overtuigendst. Overigens vond ik ook Brad Pitt niet slecht spelen. Met name zijn lange blonde manen speelde hem parten, Pitt is veel beter te luchten als hij niet voortdurend de knappe jongen uithangt, maar dat was nu nou eenmaal z'n rol.
De tweede veldslag was cinematografisch wel bijzonder mooi, met de aanval bij nacht en daaropvolgende zonsopgang liet Wolfgang Petersen zien toch nog wel enig gevoel voor sfeer te kunnen creëren. Die sterke scene werd daarna verbeterd door de sterkste scene in de hele film. Het gevecht tussen de twee rivalen was het hoogtepunt van de film, helaas al halverwege.
Daarna werd het allemaal wat minder overtuigend. Het paard werd veel te gemakkelijk naar binnen gehaald, de overwinningsscene was een wat kneuterige, overdreven bedoening en met name de laatste sterfscène kwam veel minder dramatisch over dan de eerdere (eerlijk gezegd vond ik het maar good riddance). Maar dat gaf allemaal niet, tegen die tijd had de film me namelijk al danig naar de strot gegrepen en zat ik vol overtuiging te kijken. Ik was begaan met de mensen van Troje, de karakters waren echte karakters geworden en ik voelde zowaar opwinding.
De veldslagen vielen me wat tegen, maar misschien zijn we ook al verwend. Waar Troy echt in slaagde waren de een op een gevechten. Niet onnodig lang en met wat leuke trucjes (niet de cliche manieren van hoofden afhakken, uit de helm shot van Paris, etc). De vergelijking met Gladiator wint Troy wat mij betreft alleen niet. Daarvoor heeft Ridley Scott vooral een veel beter oog voor mooie beelden (en de muziek is ook van een heel ander niveau). De laatste is vooral goede proza, de eerste poëzie.
Nope, niet dezelfde.quote:Op maandag 7 juni 2004 00:18 schreef Hilje23 het volgende:
Vraagje! de actrice die Helene speelt! Is dat dezelfde die Joan of Arc speelt?
Of was ik nou debiel! Ik dacht haar te herkennen, maar vriendlief beweert dat het iemand anders is!
Homerus: over het algemeen aangenomen dat het er 2 zijn, 1 die de Ilias schreef en 1 die de Odyssee schreef. Wat heeft dit met de film te maken, behalve dan dat de film 'gebaseerd' is op de Ilias? Tolkien komt toch ook niet in The Lord of the Rings voor.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:45 schreef geertos het volgende:
- Het bestaan van de schrijver Homerus wordt vaak in twijfel genomen en het wordt zelfs gedacht dat Homerus een pseudoniem is voor een verzameling van meerdere schrijvers
- Helena is een spartaanse vrouw, dit is vreemd omdat spartanen zich nooit en te nimmer met andere culturen wilden mengen.
- De griekse stadsstaten lagen constant met elkaar overhoop, waarom zouden ze nu dan ineens allemaal gezamenlijk ten strijde trekken?
- Er wordt gesproken over een leger van zo'n 50.000 man. Dit is nogal wat aangezien in die tijd het grootste leger zo'n 9000 man was (spartaanse leger)
- Lijkt me een beetje maf dat ze hun hele leger naar het turkse Troy sturen terwijl ze al problemen hebben met het 200.000 koppige leger van Perzie.
Ik geloof van niet. Want toen Laocoon de burgers waarschuwde voor het paard, kwamen er een paar monsters uit de zee die hem wegsleurden. Ik geloof ook dat Sinon tot zijn hoofd begraven was in het zand.quote:In de Ilias wordt het houten paard voor de poort neergezet, in de film laten ze hem achter op het strand.
Achilleus kwam uit Thessalië (het land waar ze in het begin van de film tegen vochten, klopt ook geen hout van). Zijn vader Peleus was daar koning. Later werd hij naar het eiland Skyros gebracht.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 12:45 schreef geertos het volgende:
- Achilles is volgens mij een spartaanse strijder, deze gebruiken ronde schilden. Achilles heeft deze echter niet.
In de Ilias wordt het paard op het strand achtergelaten, maar de poort wordt opengebroken omdat het paard er anders niet door pastte.quote:- In de Ilias wordt het houten paard voor de poort neergezet, in de film laten ze hem achter op het strand.
Dit is inderdaad waar, niemand weet zeker of Homeros echt de Ilias en de Odyssee heeft geschreven (sommige mensen denken dat 2 verschillende personen ze hebben geschreven).quote:- Het bestaan van de schrijver Homerus wordt vaak in twijfel genomen en het wordt zelfs gedacht dat Homerus een pseudoniem is voor een verzameling van meerdere schrijvers
Toen Helena op een huwbare leeftijd was, liet haar vader Tyndareos allerlei mannen naar zijn paleis komen, zodat Helena een man kon uitzoeken. Odysseus was daar ook en hij had al snel door dat wanneer Helena een van hen zou uitkiezen, de overgebleven mannen die man wel zouden vermoorden om alsnog met haar te trouwen. Daarom bedacht hij een plan: alle mannen moesten een eed afleggen om de man die Helena zou kiezen te beschermen en hem zouden helpen in tijd van nood. Dit deden ze. Helena koos Menelaos en toen zij meeging met Paris/geroofd werd, moesten ze Menelaos wel helpen. Achilleus kwam mee omdat er voorspeld werd dat de oorlog niet gewonnen kon worden zonder hem, dus daarom haalden ze hem van Skyros. HIj ging vrijwillig mee voor de roem die hij zou krijgen.quote:- De griekse stadsstaten lagen constant met elkaar overhoop, waarom zouden ze nu dan ineens allemaal gezamenlijk ten strijde trekken?
Het gaat hier over het leger van zo'n beetje heel Hellas, niet alleen die van Sparta.quote:- Er wordt gesproken over een leger van zo'n 50.000 man. Dit is nogal wat aangezien in die tijd het grootste leger zo'n 9000 man was (spartaanse leger)
De Perzische Oorlogen waren pas rondom 500 voor Christus. Troje was trouwens niet Turks, maar ook niet Grieks (ze waren "barbaren" of "niet-Grieken").quote:- Lijkt me een beetje maf dat ze hun hele leger naar het turkse Troy sturen terwijl ze al problemen hebben met het 200.000 koppige leger van Perzie.
http://www.imdb.com/name/nm1330560/quote:Op donderdag 10 juni 2004 20:43 schreef Wobbie het volgende:
Weet iemand trouwens welke acteur het neefje van Achilles speelt?
Whehe, het "neefje".quote:Op donderdag 10 juni 2004 20:43 schreef Wobbie het volgende:
Is dat zo interresant?quote:Op donderdag 10 juni 2004 20:43 schreef Wobbie het volgende:
Briseis is zijn nichtje...quote:Op donderdag 10 juni 2004 22:23 schreef TIM-846 het volgende:
Hij heeft nu alles. Hij leeft nog en twee mooie meiden! (Briseis en Helena)
Ach, het was daar zo incestueel (is vast geen woordquote:Op zaterdag 12 juni 2004 11:33 schreef Kugari-Ken het volgende:
[..]
Briseis is zijn nichtje...
Correct. Patroklos was trouwens in het echt ouder dan Achilleus en Briseis was geroofd uit Lyrnessus, een van de dorpen rondom Troje. Maar goed, dit is Hollywood, ze moeten er natuurlijk een groot heterosexueel liefdesdrama van maken.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:59 schreef MadDorito het volgende:
Verder was Patroklos volgens mij het semi-homovriendje van achilles ipv z'n neef en Briseis had niks te maken met de koninklijke familie van Troje.
Hulde.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:22 schreef MightyV het volgende:
[..]
Homerus: over het algemeen aangenomen dat het er 2 zijn, 1 die de Ilias schreef en 1 die de Odyssee schreef. Wat heeft dit met de film te maken, behalve dan dat de film 'gebaseerd' is op de Ilias? Tolkien komt toch ook niet in The Lord of the Rings voor.
Al die andere dingen, over de Spartaanse cultuur etc: de Ilias is fictie, geen werkelijkheid. In de tijd waarin het verhaal zich afspeeld (12e eeuw v. Chr.), zijn de Spartanen nog helemaal niet ontwikkeld tot de 'klassieke' Spartanan met de agoge enzo, want dat gebeurt pas ten tijde van Lykurgos (ongeveer gaat 7e eeuw v. Chr.). Dat de Spartanen niet met vreemdelingen mengen is dus een Spartaanse cultuuruiting van later datum. Dat gegoochel met cijfertjes moet je al helemaal niet serieus nemen, dat is zwaar overdreven en, nogmaals, pure fictie.
En Troje is helemaal niet Turks; de Turken zaten in die tijd nog lekker in Turkmenistan. En het leger van Perzie (hoewel 8 eeuwen later en historie in plaats van fictie), daar hadden de Grieken niet bepaald moeite mee hoor (Marathon, Thermopylae, Plataia) !
Die rivier was inderdaad de Styx. Er gaat ook een mythe dat Thetis Achilleus in het vuur hield om hem onsterfelijk te maken maar dat Peleus (haar man) haar betrapte. Daarom verliet ze hem. Paris vermoordde Achilleus trouwens niet met zijn eigen kracht, maar hij kreeg hulp van Apollo (die ook boogschutter was).quote:Op maandag 14 juni 2004 12:05 schreef MadDorito het volgende:
En agamemnon ging volgens mij ook dood door een steen op zn kop ergens halverwege het gevecht.
Ajax maakte zichzelf van kant nadat zijn jaloezie hem dreef tot het afslachten van een kudde schapen... niet door Hektor.
Ik zou niet weten wie er dood gaat door een steen...ik geloof best dat dat erin zit hoor, maar ik heb er nog nooit van gehoord.quote:Op maandag 14 juni 2004 13:44 schreef MadDorito het volgende:
Iemand ging dood omdat ie n steen op zn kop kreeg in die oorlog... dat klytaimnestra verhaal klinkt ook wel ergens bekend, maar ik heb me nooit echt zo gefocussed op het vertalen van de teksten.
Al met al vind ik dat er een leuk verhaal van de film overblijft, aangezien het nogal opvalt dat de regisseur alle goddelijke dingen uit het verhaal heeft gehaald.
Heb je de Ilias in je examenjaar ofzo Sleepflower? Je weet er zoveel vanaf
Steven Seagal kan echt niet meer acteren...wijst naar film Belly of the Beast!quote:Op dinsdag 18 mei 2004 12:51 schreef DzjieDub het volgende:
Op zich valt het wel mee, het Grieks. Zo'n groot verschil tussen Attisch Grieks (wat wij op school leren) en Homerisch Grieks is er ook niet, ik zou het niet vergelijken met Nederlands en Duits. Meer met Nederlands en Vlaams ofzo. Je moet alleen even leren wat de verschillen zijn (lettertje verschil in de uitgang enz.) en dan valt het best mee.quote:Op maandag 14 juni 2004 14:09 schreef MadDorito het volgende:
Ik heb van die vage herinneringen aan mijn Grieks. De Nederlandse teksten kon ik mij altijd wel voor interesseren, maar de griekse teksten kon ik de moeite niet voor vinden om te vertalen... denk dat ik na de derde klas niks meer bijgeleerd heb. Heeft Euripides ook zijn eigen aparte vorm van grieks of niet? De Ilias is in Homerisch grieks... das zeg maar het verschil tussen nederlands en duits.
Ben benieuwd naar die nieuwe film over Alexander de Grote wat ze daarvan maken...
En die steen weet ik niet meer, maar ik heb zon herinnering over dat er iemand dood ging d.m.v. een steen die ongelukkig viel..
En dan nog, een pijl in je hiel ga je toch niet dood van... (volgens mij was t een gifpijl)
Z'n vriendje.quote:Op maandag 14 juni 2004 14:22 schreef MadDorito het volgende:
[Slowchat]
Hephaistion?
[/Slowchat]
Nee? Hij gaat dacht ik dood aan koorts, Alexander sterft 8 maanden daarna (ook aan een of andere ziekte). Hephaistion was een legeraanvoerder in het leger van Alexander.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:28 schreef MadDorito het volgende:
die kerel die aan de speer eindigt?
Dat was Philotas, meen ik.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:28 schreef MadDorito het volgende:
die kerel die aan de speer eindigt?
Je hebt gelijk.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:33 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat was Philotas, meen ik.
Na een enigzins ondeugdelijk proces.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:39 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.Philotas zou een moordaanslag op Alexander beraamd hebben en werd daarom ter dood veroordeeld.
Leonardo DiCaprio dan wel?quote:Op maandag 14 juni 2004 18:08 schreef MadDorito het volgende:
Das te lang geleden voor mij, dat verhaal heb ik ooit in de 2e klas gehad... das 6-7 jaar geleden.
Toch vraag ik me af of Colin Farrell voor dat soort films geschikt is.
Daarom ook "zou beraamd hebben".quote:Op maandag 14 juni 2004 18:10 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Na een enigzins ondeugdelijk proces.
Leonardo speelt Alexander de Grote in die andere Alexander film. Ik weet niet echt wat ik daarvan moet vinden. Colin Farrell kan ik me ook niet goed voorstellen als Alexander, maar wie weet.quote:Op maandag 14 juni 2004 18:31 schreef MadDorito het volgende:
Leonardo... nee. Eerder acteurs met een iets volwassenere uitstraling
Ik ken het verhaal van Hannibal niet goed, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Het enige wat ik me bedacht was: Toch niet Vin Diesel. Hadden ze een nog vreselijkere acteur kunnen kiezen?quote:Op maandag 14 juni 2004 18:39 schreef Johan_de_With het volgende:
Hannibal the Conqueror (met Vin Diesel, zal volgend jaar verschijnen) heeft ook een nogal losse verhouding tot de feiten:
When his father is killed by the Romans, Hannibal (Diesel), a young man from the ruling clans of the city of Carthage on the Mediterranean shore of North Africa, makes an oath of vengeance against Rome. Dedicating his life to fulfilling that challenge, Hannibal becomes a general by the time he's in his mid-20s, and with an army of 100,000 committed to his goal, he sets out to bring Rome down, first by conquering Spain, and then by setting loose a surprise (and famous) attack on Italy by way of the Alps, with an array of forces that included war-trained elephants. This movie shows how far a son can be willing to go to avenge the death of his father.
Nu ja, de vader van Hannibal is niet door de Romeinen gedood; Hannibal heeft die gelofte (''I swear that, as soon as age will permit, I shall use fire and steel to arrest the destiny of Rome'') afgelegd toen hij nog klein was - zijn vader had hem ervoor naar de tempel genomen.quote:Op maandag 14 juni 2004 18:41 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Ik ken het verhaal van Hannibal niet goed, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Het enige wat ik me bedacht was: Toch niet Vin Diesel. Hadden ze een nog vreselijkere acteur kunnen kiezen?
Kijk dat bedoel ik, in plaats van een historisch accurate film te maken moeten ze van de hoofdpersoon weer een soort held maken. Maar goed.quote:Op maandag 14 juni 2004 18:46 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nu ja, de vader van Hannibal is niet door de Romeinen gedood; Hannibal heeft die gelofte (''I swear that, as soon as age will permit, I shall use fire and stell to arrest the destiny of Rome'') afgelegd toen hij nog klein was - zijn vader had hem ervoor naar de tempel genomen.
Hij heeft Rome niet zomaar aangevallen; hij heeft een oorlog uitgelokt door het Ebro Verdrag te schenden.
Ja, je hebt gelijk, ik heb het net opgezocht en hun tactiek was inderdaad die van de tegenstander omsingelen terwijl ze het niet doorhebben.quote:Op maandag 14 juni 2004 18:51 schreef MadDorito het volgende:
Sterker nog: Hij viel rome niet aan. Hij had bijna alle Italiaanse steden op Rome na veroverd. Rome stond alleen... toen besloot de regering alleen dat Hannibal maar weer terug moest komen. Een tijdje later werd Carthago in de as gelegd door Scipio.
Hannibals legers werden gevreesd vanwege hun Olifanten en zijn cavalerie. Als een slag begon hakte zijn cavalerie de Romeinse cav. in stukjes. Zijn hoofdtactiek was de cirkel. Het midden van zijn linies deed alsof ze terugvielen, waardoor de arrogante tegenstander in achtervolging slaat. Vervolgens bewegen de zijkanten van de linies om de achterkant heen waarna de tegenstander ingesloten zit. Hij maakte veel vrienden op zijn weg naar Rome in oa. de alpen, waar een aantal volkeren niet zo blij waren met de Romeinen.
Ofzo..
Het Trasimeense Meer ?quote:Op maandag 14 juni 2004 18:55 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk, ik heb het net opgezocht en hun tactiek was inderdaad die van de tegenstander omsingelen terwijl ze het niet doorhebben.
Ik ben trouwens op die plek geweest waar Hannibal een van zijn veldslagen heeft gehouden, ten noorden van Rome en ten zuiden van Florence. Er staat nu een grote camping.
Dat vroeg ik me ook al af, ik heb namelijk altijd gedacht dat de olifanten bijna allemaal omgekomen zijn in de Alpen.quote:Op maandag 14 juni 2004 18:55 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik geloof dat het effect van die olifanten nihil was. Als ze al niet allemaal omgekomen zijn in de Alpen, waren de Romeinen niet onvertrouwd met die beesten. Koning Pyrrhus had die al gebruikt.
Ja die!quote:Op maandag 14 juni 2004 18:57 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het Trasimeense Meer ?
Erg ranzig meer trouwens, drijft allemaal troep in.quote:Op maandag 14 juni 2004 18:57 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het Trasimeense Meer ?
C&H.quote:Op maandag 14 juni 2004 19:10 schreef MadDorito het volgende:
Wij moeten ons eigen oudheid forum krijgen
Heks? Ik heb maar een werk van Euripides gelezen (Trojaanse Vrouwen) en daar kwam geen heks in voor.quote:Op maandag 14 juni 2004 19:14 schreef MadDorito het volgende:
Euripides, zijn dat die verhalen over die heks? (ben dr naam kwijt)
Ja dat was inderdaad een heks, maar zij had weinig met Troje te maken (al schijnt het wel dat Achilleus een relatie met haar had gehad).quote:Op maandag 14 juni 2004 19:17 schreef MadDorito het volgende:
Medea
quote:Op maandag 14 juni 2004 19:22 schreef MadDorito het volgende:
Oja... Trojebijna vergeten dat er een topic was
Welke van de twee?quote:Op maandag 14 juni 2004 19:27 schreef MadDorito het volgende:
Misschien mag ik die film over Alexander de Grote dalijk wel reviewen voor FOK!
Zit bij de laatste 10. Moet nu een proefreview maken
Dat schiet lekker op.quote:Op maandag 14 juni 2004 19:37 schreef MadDorito het volgende:
1) Weet ik niet!
2) Weet ik niet!
Tuurlijk.quote:Op maandag 14 juni 2004 19:50 schreef MadDorito het volgende:
Kan ik je overhalen om de review dalijk even te schaduwlezen?
Het schijnt zelfs dat bij een van de speler, zijn penis ietsje onder het rokje door stak, waardoor ze het vast moesten plakken zodat het niet zichtbaar zou zijn..quote:Op dinsdag 15 juni 2004 00:19 schreef HiZ het volgende:
Troy net gezien, niet heel goed en niet heel slecht. Wat voor mij natuurlijk wel leuk was dat de heren nogal onthullend gekleed waren regelmatig. Maar dat kon niet alles goedmaken.
(knip)
Nee precies, en dat vind ik 1 van de vele tekortkomingen... Heb em zojuist gezien en vind het originele verhaal verre van goed vertolkt. Het verhaal wordt veel te veel vanuit het perspectief van Achilles verteld en dacht toch echt dat ie al eerder dood was gegaan. Verder was Parokles eigenlijk zijn homo-maatje, zoals zovele Grieken dat hadden en worden er belangrijke stukken in weggelaten. De briljante list van Odysseus gebeurt zomaar eventjes, Paris kroop niet weg, maar kreeg hulp van de goden, oorlog duurde 10 jaar en zo nog wel meer... En natuurlijk het veel te 'emotionele' einde, dat slaat ook nergens op. Maar dat is natuurlijk weer het amerikaanse aspect eraan.quote:Op donderdag 22 juli 2004 16:38 schreef Kwootzak het volgende:
Ik heb de film trouwens nog niet afgekeken. Daarom ben ik benieuwd naar de scène waarin de ziener (ben z'n naam kwijt) het plan van Odysseus om zeep dreigt te helpen en Poseidon ingrijpt (of in deze film Neptunus?)... Misschien dat het hier helemaal niet in voorkomt overigens...
ares is de god van de oorlog, de romeinse naam daarvan is marsquote:Op donderdag 22 juli 2004 16:38 schreef Kwootzak het volgende:
Ik heb hem van de week gezien. Dit soort verhalen waren vroeger op de middelbare school de redenen voor mij om te kiezen voor Grieks in plaats van Latijn.
Het wordt allemaal redelijk goed naverteld, hoewel er veel mensen zijn, die wat kleine dingen aanwijzen.
Wat ik persoonlijk wel een grote fout vind en waar ik mij vaker aan stoor, is wanneer in verhalen over de oude Grieken en Romeinen, de verschillende benamingen van de goden door elkaar gebruikt worden. Zeus wordt Zeus genoemd in deze film, maar was de Griekse god van de oorlog niet Ares i.p.v. Apollo? "Ja, zo noemden ze hem ook wel een keer, omdat ze dingen uit elkaars (Romeinen en Grieken) cultuur overnamen." Dit gaat niet sowieso niet op, want de Romeinse cultuur moet nog ontstaan, daar de kinderen van Aeneas, uiteindelijk de Romeinse stad stichten (Remus en Romulus, is het niet?). De naam Apollo bestaat in de tijd van de Trojaanse Oorlog niet eens.
Ik heb de film trouwens nog niet afgekeken. Daarom ben ik benieuwd naar de scène waarin de ziener (ben z'n naam kwijt) het plan van Odysseus om zeep dreigt te helpen en Poseidon ingrijpt (of in deze film Neptunus?)... Misschien dat het hier helemaal niet in voorkomt overigens...
Nee man, dat vind ik juist prachtige stukken voor bij dit soort films.quote:Op zondag 23 mei 2004 23:33 schreef sleepflower het volgende:
Trouwens, was ik hier de enige die zich mateloos ergerde aan de verschrikkelijke muziek? Niet om aan te horen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |