Ja dat is ook zo.. maar nu nog de juridische onderbouwing..quote:Op woensdag 12 mei 2004 14:40 schreef Steijn het volgende:
Volgens mij kun je bij elke tariefswijziging of wijziging van de voorwaarden je abonnement opzeggen. Ook al veranderen ze maar 1 woordje of getal.
Heb je al op wetten.nl gezocht? In de wetbundels staan meestal niet alle wetten.quote:Op woensdag 12 mei 2004 14:42 schreef Marvin het volgende:
[..]
Ja dat is ook zo.. maar nu nog de juridische onderbouwing..
Nee dus.... Het is alleen mogelijk als de voorwaarden veranderen ten nadele van de gebruiker. Als het goedkoper wordt kun je dus niet opzeggen.....quote:Op woensdag 12 mei 2004 14:55 schreef Marvin het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen hier toch altijd zijn twijfels bij zet.. Bij wijziging van de algemene voorwaarden is het ALTIJD mogelijk om de overeenkomst te ontbinden!
Anders zou ik ook geen bezwaar hebben.quote:Op woensdag 12 mei 2004 15:01 schreef Croga het volgende:
[..]
Nee dus.... Het is alleen mogelijk als de voorwaarden veranderen ten nadele van de gebruiker. Als het goedkoper wordt kun je dus niet opzeggen.....
nee, wettelijk gezien is het alleen mogelijk als de wijziging bezwarend isquote:Op woensdag 12 mei 2004 14:55 schreef Marvin het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen hier toch altijd zijn twijfels bij zet.. Bij wijziging van de algemene voorwaarden is het ALTIJD mogelijk om de overeenkomst te ontbinden!
Onderbouw dat eerste eens met een wetsartikel..?quote:Op woensdag 12 mei 2004 15:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
nee, wettelijk gezien is het alleen mogelijk als de wijziging bezwarend is
overigens is de kans groot dat de wijziging al in contracten en voorwaarden voor nieuwe abonnementen is verwerkt
Onderbouw dit eens.quote:Op woensdag 12 mei 2004 14:55 schreef Marvin het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen hier toch altijd zijn twijfels bij zet.. Bij wijziging van de algemene voorwaarden is het ALTIJD mogelijk om de overeenkomst te ontbinden!
Er kan wel in de AV worden opgenomen dat deze tussentijds gewijzigd mogen worden, maar dan is dit gewoon rechtsongeldig. Klinkt ook vrij logisch dacht ik zo..quote:Op woensdag 12 mei 2004 15:49 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Onderbouw dit eens.
Want een tariefwijziging die al mogelijk is gemaakt in de AV, is gewoon geldig en geen grond voor ontbinding.
Alleen als er sprake is van een niet-afgesproken, of exorbitante wijzigingen is het mogelijk de boel te ontbinden.
Als je denkt dat het anders is, leg dan maar eens uit wel gedeelte van boek 6 jouw standpunt onderbouwt.
(Overigens wil dit niet zeggen dat de meeste telco's dit gelul niet slikken. Je kunt meestal met wat bla bla wel degelijk opzeggen.)
in nederland gaan we echter uit van wat in het wetboek staat, en niet van wat logisch klinktquote:Op woensdag 12 mei 2004 16:42 schreef Marvin het volgende:
[..]
Er kan wel in de AV worden opgenomen dat deze tussentijds gewijzigd mogen worden, maar dan is dit gewoon rechtsongeldig. Klinkt ook vrij logisch dacht ik zo..
Daar ga ik dan ook vanuit..quote:Op woensdag 12 mei 2004 16:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
in nederland gaan we echter uit van wat in het wetboek staat, en niet van wat logisch klinkt
Lees nou eerst eens het BW, voor je blaat. Behoudens enkele uitzonderingen zijn AV geldig.quote:Op woensdag 12 mei 2004 16:59 schreef Marvin het volgende:
[..]
Daar ga ik dan ook vanuit..
Dus jij denkt dat de tarieven zomaar gewijzigd mogen worden, "omdat in de AV staat dat het mag"..
Menig provider die jou dan als klant wil hebben![]()
Hee Alicey.. we gooien er morgen weer ff een paar eurootjes bovenop, staat toch in de AV dat we dat mogen!
Yeah right!![]()
BULLSHIT! Lul niet zo uit je nek knul..quote:Op woensdag 12 mei 2004 17:34 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Lees nou eerst eens het BW, voor je blaat. Behoudens enkele uitzonderingen zijn AV geldig.
Da's natuurlijk ook een manier: je als een onbeschofte lul gaan gedragen omdat je ongelijk hebt.quote:Op woensdag 12 mei 2004 17:36 schreef Marvin het volgende:
[..]
BULLSHIT! Lul niet zo uit je nek knul..![]()
Je kan niet zomaar wat AV opratelen, een handtekening eronder en klaar!
Net zoals met een contract/overeenkomst moeten de regelingen IN het contract wel rechtsgeldig zijn, anders is het gewoon een stukje papier
En toen las je 236 en 237 en werd je wakkerquote:Op woensdag 12 mei 2004 17:47 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Da's natuurlijk ook een manier: je als een onbeschofte lul gaan gedragen omdat je ongelijk hebt.
Tip: lees Titel 5, afdeling 3 van boek 6 van het BW eens en hou, tot je dat begrepen hebt, je domme, ongefundeerde en kortzichtige verzinsels voor je.
En waar staat dan in 236 (zwarte lijst) of 237 (grijze lijst) dat prijzen niet mogen veranderen bij een voortdurende overeenkomst ?quote:Op woensdag 12 mei 2004 18:17 schreef Marvin het volgende:
[..]
En toen las je 236 en 237 en werd je wakker![]()
En dan lees je de openingspost en zie je dat dat mijn vraag wasquote:Op woensdag 12 mei 2004 18:31 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En waar staat dan in 236 (zwarte lijst) of 237 (grijze lijst) dat prijzen niet mogen veranderen bij een voortdurende overeenkomst ?
En dat is er niet; het probleem bij beide aanbieders was dat de AV niet op de juiste manier beschikbaar was gesteld of zelfs dat de abonnees nooit een nieuwe versie (met daarin in de mogelijkheid de tarieven aan te passen) hadden gekregen.quote:Op woensdag 12 mei 2004 18:39 schreef Marvin het volgende:
[..]
En dan lees je de openingspost en zie je dat dat mijn vraag was![]()
We dwalen flink af, dus in plaats van te mierenneuken, help liever mee te zoeken..
Want dat het niet mag is een feit! Kijk je jurisprudentie er maar op na.. Dutchtone heeft destijds de tarieven verhoogd, Vodafone heeft de tarieven verhoogd.. en toen konden klanten hun abonnement ook opzeggen. Ik ben nu alleen nog op zoek naar het wetsartikel dat hiernaar verwijst.
Als ik een contract afsluit is dat voor levering van product X tegen prijs Y. Een wijziging mag, maar alleen als die vooraf is goedgekeurd door beide partijen. In principe mag je er vanuit gaan dat als er meer geleverd wordt voor dezelfde prijs, dat de afnemer dat geen probleem vindt.quote:Op woensdag 12 mei 2004 18:50 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En dat is er niet; het probleem bij beide aanbieders was dat de AV niet op de juiste manier beschikbaar was gesteld of zelfs dat de abonnees nooit een nieuwe versie (met daarin in de mogelijkheid de tarieven aan te passen) hadden gekregen.
het is maar net afhankelijk van welke voorwaarden ze wijzigen. een duidelijk hoger tarief is vaak een mogelijkheid om het contract op te zeggen, maar het is natuurlijk niet zo dat iedere wijziging in de voorwaarden een ontbinding tot gevolg kan hebbenquote:Op donderdag 13 mei 2004 08:23 schreef ToBe het volgende:
Kunnen we het hier een beetje vriendelijk houden? Dank u wel.
Ik kan mij idd niet voorstellen dat je je contract NIET op mag zeggen als ze de voorwaarden wijzigen. Ik denk dat je er makkelijk onderuit kan komen. Kan het helaas niet onderbouwen met wetsartikelen. Maar bij andere providers die hun abonnementen wijzigden kon het ook zonder problemen opgezegd worden.
Dat is waar, maar zodra ze denk ik aan de bedragen om te bellen gaan sleutelen (binnenland?) dan lijkt het mij meer dan genoeg reden om je contract op te zeggen.quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
het is maar net afhankelijk van welke voorwaarden ze wijzigen. een duidelijk hoger tarief is vaak een mogelijkheid om het contract op te zeggen, maar het is natuurlijk niet zo dat iedere wijziging in de voorwaarden een ontbinding tot gevolg kan hebben
dat lijkt mij ook. tarieven voor buitenland vraag ik me echter af, de gemiddelde beller ondervindt er geen nadeel van. ik weet niet in hoeverre het noodzakelijk is om (regelmatig) naar het buitenland daarvoor te bellen, maar ik kan me voorstellen dat dat normaalgesproken geen reden tot ontbinding kan zijn (hoewel de meeste providers dit niet hard tegen hard zullen spelen)quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:23 schreef ToBe het volgende:
[..]
Dat is waar, maar zodra ze denk ik aan de bedragen om te bellen gaan sleutelen (binnenland?) dan lijkt het mij meer dan genoeg reden om je contract op te zeggen.
Aangezien er zelfs specifieke wettelijke regels zijn dat alleen bij een prijsverhoging van meer dan een bepaald percentage er een recht ontstaat een overeenkomst te ontbinden kun je er niet vanuitgaan dat bij een voortdurende overeenkomst de prijzen onveranderlijk zijn en dat een kleine prijswijziging automatisch tot een ontbindingsrecht leidt.quote:Op donderdag 13 mei 2004 08:48 schreef Light het volgende:
[..]
Als ik een contract afsluit is dat voor levering van product X tegen prijs Y. Een wijziging mag, maar alleen als die vooraf is goedgekeurd door beide partijen. In principe mag je er vanuit gaan dat als er meer geleverd wordt voor dezelfde prijs, dat de afnemer dat geen probleem vindt.
Maar andersom is dat niet het geval. Anders moest ik ook maar eens een bedrijf gaan oprichten. Mobiel bellen voor minder dan de helft dan wat de huidige aanbieders vragen. Wel een contract voor ten minste 1 jaar met 300 belminuten per maand, met automatische incasso natuurlijk. En twee maanden na het begin ga ik de AV aanpassen en betaal je 1 euro per minuut en ben je nog steeds verplicht die 300 belminuten af te nemen. Zo werkt het dus niet.
Waarom ? De abonnee heeft toch getekend voor een contract waarin, dmv. van de AV, opgenomen is dat tarieven aangepast mogen worden ?quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:23 schreef ToBe het volgende:
[..]
Dat is waar, maar zodra ze denk ik aan de bedragen om te bellen gaan sleutelen (binnenland?) dan lijkt het mij meer dan genoeg reden om je contract op te zeggen.
Dan mag je me die wetten laten zien.....quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:29 schreef _-rally-_ het volgende:
Aangezien er zelfs specifieke wettelijke regels zijn dat alleen bij een prijsverhoging van meer dan een bepaald percentage er een recht ontstaat een overeenkomst te ontbinden kun je er niet vanuitgaan dat bij een voortdurende overeenkomst de prijzen onveranderlijk zijn en dat een kleine prijswijziging automatisch tot een ontbindingsrecht leidt.
Nee, want dan heb je weer strijd met redelijkheid en billijkheid (o.a. 6:2, 6:233 en 6:248)quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:57 schreef Croga het volgende:
En om het eerdere voorbeeld te gebruiken: Dan verhoog ik toch gewoon iedere dag de prijs met dat percentage? Geen probleem hoor.....
Een sms in het buitenland van ¤0,35 naar ¤0,45 is een tariefsverhoging van ruim 28%. Lijkt mij een vrij grote aanpassing..quote:Op donderdag 13 mei 2004 09:29 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Dit alles neemt niet weg dat een grote aanpassing zowieso strijdig is met redelijkheid & billijkheid en op die grond een ontbinding rechtvaardigt.
Volgens de consumentenbond: Eens per jaar mag de prijs met 3% stijgen (inflatie)quote:Op donderdag 13 mei 2004 10:57 schreef Croga het volgende:
[..]
Dan mag je me die wetten laten zien.....
En om het eerdere voorbeeld te gebruiken: Dan verhoog ik toch gewoon iedere dag de prijs met dat percentage? Geen probleem hoor.....
Ze hebben een aparte brief gestuurd over de tariefswijziging!!quote:Op donderdag 20 mei 2004 12:16 schreef MallePall het volgende:
@ marvin... Ik heb nog helemaal niks gehoord van orange... Ik heb op het andere topic gelezen dat het op je rekening staat. Maar heb die door gespit maar kan daar niks in vinden. Ik heb wel even gekeken op me orange profiel (waar ik normaal noooit kijk) maar daar stond het wel aangegeven... Zijn ze niet verplicht dit gewoon goed aan te geven (bij kpn kreeg ik een smsje met daar in de melding dat ze het tarief gingen wijzigen)
waarom heb ik nog niks te horen gekregen?
[sub]Heb een Orange Free 40 abbo)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |