abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 11 mei 2004 @ 20:47:51 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_19055284
Tong ging naar Hamburg. We zouden die Duitsers wel even een lesje leren, Zoals altijd.

De hoop was groter dan de verwachting. Met deze generatie moesten we winnen. Met deze generatie konden we niet verliezen. Maar dat dachten we in 74 ook. Maak onze hoop was gevestigd op een jongen uit Utrecht, die een half jaar niet had kunnen spelen en in de vorm van z'n leven was.

Het goede voorteken was dat we in moesten stappen in Utrecht. Iedereen nog timide, niet echt uitgelaten. De toeters hingen nog losjes in onze handen. De Oranje shirtjes waren echter overal aanwezig. Samen met m'n maat namen we plaats in de bus. Hij babbelde honderduit. Als Tong nerveus is paat ie niet. Dus dat liet ie aan z'n compagnon over.

Na een reis van 7 uur eindelijk in Hamburg aangekomen. Je waande je op koninginnen dag. Al Oranje dat er bloeide. Zelfs de rode rozen kleurden oranje.
Gezeten op het grasveld zongen we met een heerlijke Grolsch in de hand oud Hollandsche liederen, zoals daar zijn : Ow wat zijn die moffen stil, en Schade schade Lothar alles ist vorbei.

Eenmaal in het stadion had je het gevoel dit kan niet mis gaan. De Duitsers waren procentueel in overwicht, alleen ze vergaten dat wit nogal schril afsteekt tegenover het felle Oranje.
Toen de wedstrijd eenmaal begon waande ik me in een thuiswedstrijd.

Nederland viel aan en Lothar viel ook. Zelfs zo goed dat ie een penalty kreeg. Heb dat doelpunt natuurlijk niet gezien. Dat gunde ik der Lothar niet. Aan het zachte gestommel was te horen dat ie had gescoord. GVD zou het dan weer gaan gebeuren, weergaloos voetballen en weerloos ten onder gaan.

De scheidsrechter had echter clementie en bedacht zich op het juiste moment dat dit wonderteam meer verdiende dan een Nederlaag. Van Basten haalde een klont klei onder z'n schoen vandaan en viel daarbij. Voor de Roemeense scheids reden genoeg om Oranje een Penalty te gunnen.
En wat men zich nu niet meer kan voorstellen, er was ooit een speler in Nederland die er nooit eentje miste, zijn naam was Ronald Koeman. Gevolg een meer dan terechte 1-1.

Nederland ging verder met aanvallen, en als sigaretten bietser had ik het pakje Malboro van m'n vriend inmiddels leeggerookt. Omdat we achter het doel stonden schuifelden we stiekem langzaam naar voren. Totdat we met onze neusen in het hek hingen. De aanvalsgolven denderden op het Duitse doel af. Maar er waren nog maar 5 minuten te spelen. Die kut Duitsers zouden toch niet.....

89 minuut. Mijn maat zei Tong wat er ook gebeurd ze sneuvelen als helden.
Hij had het nog niet uitgesproken of Koeman gaf de bal aan Jan Wouters. Wouters zag in een flits Marco van Basten ( San Marco ) de diepte in sprinten. Met een geniale voetbeweging passte Wouters de bal op onze godenzoon. Het kippenvel begon op m'n rug te staan, het zal toch niet ?
Marco gleed naar de bal........de bal gleed richting doel.......de keeper miste de bal........en....en...

....Totale euforie, ik werd gek. Mijn vriend werd gek en we hingen bij wildvreemden om de nek.

De mooiste dag van mijn voetballeven en ik was erbij.

Op de terugreis was het bier nog lekkerder. En roken heb ik nooit meer afgeleerd.

Wat is jouw herinnering ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_19055435
net nog op tv

die goal van van basten
  Trouwste user 2022 dinsdag 11 mei 2004 @ 20:54:18 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_19055468
De finale was trouwens niet zo belangrijk.

Oh ja. Marco maakte een wereldgoal.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_19055656
ik was vier
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:02:55 #5
49704 F-racing
de blauwe kever
pi_19055726
ik vijf
net op ned.2 gezien
HEMELS
hoe ouder je bent, hoe jonger je denkt
masseur
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:03:40 #6
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_19055745
Ik was 7.

Maar ik kan me nog een paar dingen levendig voor de geest halen:
- de sliding goal van Van Basten (die deed ik altijd na op het veld)
- Ruud Gullit met zijn Rasta-coupe
- de oranjeshirtjes
- Lama Rijkaard
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:05:25 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_19055804
Ik kan me alleen maar herinneren dat ik heel hard riep: "Eindelijk hebben we onze fietsen terug! "

Dat was natuurlijk na die halve finale.
Finale vond ik minder spannend, want daarvan wist ik van te voren dat we die zouden winnen.

Die goal van Van Basten heb ik nu geloof alweer 1000x gezien en het blijft genieten en kippenvel.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 dinsdag 11 mei 2004 @ 21:06:04 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_19055834
Vindt niemand mijn openingspost leuk ?

Doe ik een keer meer dan een one liner.

dinsdag 11 mei 2004 @ 21:12:20 #9
4540 Scorp.AM
WAT een hel
pi_19056055
ik vind em erg leuk tong!
op het rookgedeelte na
to ignore the past is to solicit disrespect
to ignore the present is to invite laziness
to ignore the future is to beg for disaster
  Trouwste user 2022 dinsdag 11 mei 2004 @ 21:14:32 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_19056122
Cruijff rookte ook hoor.

dinsdag 11 mei 2004 @ 21:20:14 #11
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_19056321
Wat ik me nog het meeste bijstaat is dat me pa, normaal gesproken de nuchterheid dan wel rust zelve is, na die goal van Marco keihard begon de schreeuwen: EINDELIJK, EINDELIJK DIE TERINGMOFFEN !!!!

Ik krijg nog kippevel als ik vanavond die 2-1 in de laatste minuut zie. Ik heb het gelukkig wel heel bewust meegemaakt, ik was al elluf . Helaas te jong om mezelf helemaal de tering te zuipen..

Finale tegen Rusland boeide eigenlijk niet zo..
pi_19056344
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:06 schreef tong80 het volgende:

Mn mond hangt nog steeds open .
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:21:46 #13
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_19056371
Leuk stukje Tong!

Ik vergat in de euforie te reageren op jouw stukje!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_19059360
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:06 schreef tong80 het volgende:

khebt niet gelezen, sorry
pi_19059483
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:03 schreef FrankyMcG het volgende:
Ik was 7.

Maar ik kan me nog een paar dingen levendig voor de geest halen:
- Lama Rijkaard
Hee psst. dat was 2 jaar later
  dinsdag 11 mei 2004 @ 23:12:30 #16
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_19059536
De reactie van Michels toen Van Basten een doelpunt maakten in de finale tegen Rusland
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  dinsdag 11 mei 2004 @ 23:25:14 #17
61513 okkidude
Kabouter Kantelaar
pi_19059928
Mooi stukkie Tong, kippevel.

Was zelf bij Nederland - Engeland, de herijzenis van San Marco.
In een leeg hoofd is plaats voor veel kennis!
  dinsdag 11 mei 2004 @ 23:59:39 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_19061002
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 23:12 schreef edje34 het volgende:
De reactie van Michels toen Van Basten een doelpunt maakten in de finale tegen Rusland
Die handen voor de ogen slaan, bedoel je?

Gouden moment en ja ik was iets ouder toen al dan de meeste spelers waren en de meeste users hier nu zijn.

Voor mij was het in Duitsland halen van die titel de eindelijke uitwissing van het verlies dat ik in 1974 had meegemaakt in en tegen Duitsland.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 12 mei 2004 @ 00:02:48 #19
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_19061094
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 23:59 schreef golfer het volgende:

[..]

Die handen voor de ogen slaan, bedoel je?

Gouden moment en ja ik was iets ouder toen al dan de meeste spelers waren en de meeste users hier nu zijn.

Voor mij was het in Duitsland halen van die titel de eindelijke uitwissing van het verlies dat ik in 1974 had meegemaakt in en tegen Duitsland.
Ja dat bedoel ik.
(Hans teeuwen)
  woensdag 12 mei 2004 @ 08:04:46 #20
49006 Glatze
The world is flat!
pi_19064670

woensdag 12 mei 2004 @ 08:17:53 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_19064731
Mooie foto's!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_19066180
Kippevel topic

Ach , de halve finale tegen Duitsland .
Nooit zo´n gedreven Nederlands Team gezien,. zelfs Vanenburgh was agressief. Die gaf Völler bijna een Kopstoot.

Je zag met de minuut die Duisters onzekerder worden.
En dan dat stadion. Het was in Duitsland en dat wist je alleen omdat men het zei. Optisch zag het eruit alsof ze in de Kuip speelden. Daar op dat moment is het Oranje Legioen geboren.

Gullit, Koeman, Basten ,Rijkaard Gerrie mühren, Vanenburg, etc etc Ze liepen allemaal op 240 stroom. ( wat een namen eigenlijk. Dat ik dat heb mogen zien)
Je merkte het verschil . Dit team geloofde echt dat ze het zouden kunnen redden.
de finale was een toegift , maar echt het hoogtepunt was de halve finale .
de finale was zelfs een beetje saai, want de Russen mochten nog niet reizen , dus zaten er 5 verdwaalde aparatischiks in het volledig oranje stadion.
Een Finale verdient meer.

Oh ja , en dan waren er nog die 3 goals van de invaller-Van Basten ( om mijn knien) tegen die arrogante Britten.
  woensdag 12 mei 2004 @ 10:23:14 #23
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_19066274
Tong, je post is prachtig echter een klein dingetje: 't was niet Lothar die viel maar Klinsman, over de knie van Rijkaard

Maar goed, laatste 2 wedstrijden in een roes meegemaakt, pils had toen nog wel eens de overhand. Het doelpunt wat me nog eigenlijk het meest verbaasde was de onmogelijk buitenspel kopgoal van Kieft.

En we schijnen nog wel eens te vergeten dat we enorm geluk hebben gehad tegen Engeland en Ierland
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_19066437
Engeland hebben we weg getikt!! Dat was een wereld wedstrijd

Tegen die Ieren was het echt bar en Boos . En dan dat Buitenspel doelpun van Kieft .
Ja het begon allemaal tamenljk matig
  woensdag 12 mei 2004 @ 10:36:19 #25
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_19066590
Mooi stukje Tong

Ik was 13, afreizen naar Duitsland zat er niet echt in, hoewel mijn vader beweerde wel even op en neer te zullen rijden als ik kaarten kon krijgen (niet gelukt natuurlijk)

Tijdens Nederland-Duitsland had mijn vader een vergadering. Nadat de scheids de strafschop aan Nederland had gegeven werd dat heel hard vanuit de kantine geroepen. De vergadering werd gelijk gestopt en iederen rende naar de TV. Nadat Koeman die bal erin trapte is iedereen zo snel mogelijk naar huis gegaan. Mijn vader had het sinds de autoloze zondagen niet meer zo rustig op straat gezien 's avonds.
Hij heeft de laatste 10 minuten nog thuis kunnen kijken

De dag na de finale heb ik nog op de A2 gestaan bij Maarssen om naar de bus te zwaaien
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  Redactie Games woensdag 12 mei 2004 @ 11:55:00 #26
23535 crew  Fathom
LeChuck
pi_19068513
De kopbal van kieft
LeChuck: I-- --am your brother!
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
  woensdag 12 mei 2004 @ 13:31:54 #27
17103 PyTh
The Few, The Proud
pi_19071078
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:03 schreef FrankyMcG het volgende:
Ik was 7.

- Lama Rijkaard
Dat was volgens mij op het WK ' 90 in Italie
Correct me if im wrong
For those involved, No explanation is necessary
For those who are not, No explanation is possible
pi_19071354
Ik was 3 maanden oud
Ik zoek nogsteeds filmpies van de belangrijkste doelpunten.. lieft met het commentaar er nog bij... dusse als iemand me daaraan zou kunnen helpen zou het prachtig zijn
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 12 mei 2004 @ 13:44:34 #29
49006 Glatze
The world is flat!
pi_19071422
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 13:41 schreef Me_Wesley het volgende:
Ik was 3 maanden oud
Ik zoek nogsteeds filmpies van de belangrijkste doelpunten.. lieft met het commentaar er nog bij... dusse als iemand me daaraan zou kunnen helpen zou het prachtig zijn
Zo duur zijn die videobanden niet!
  woensdag 12 mei 2004 @ 13:46:56 #30
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_19071495
Was het wel zo'n superelftal? 1e 2 wedstrijden waren toch matig? Van de 5 hebben we dus 3 echt goed gespeeld ofniet?

Ik was 7 dus ik weet het allemaal niet meer, ik weet alleen dat ik buiten aan het basketballen was...
pi_19072022
Leuk stukje Tong

Ik was zelf 7 jaar oud en we waren net verhuist naar een nieuwbouwwijk waar nog geen kabelverbinding was. Omdat we toch per se het EK wilden zien had mijn vader een sterke antenne gekocht, waardoor het beeld zo goed als scherp was. Normaal gesproken was de wedstrijd tegen Duitsland te laat voor me, maar ik mocht deze avond opblijven.

Van de wedstrijd kan ik met niet zoveel meer herinneren, maar wel dat er een aantal vrienden op bezoek waren en na de 0-1 heerste er een ijzige stilte en na de 2-1 heb ik mijn vader zo blij gezien dat ik dat nooit meer vergeet.

De volgende ochtend werd ik pas laat wakker en ik geloof dat ik toen veel te laat op school aankwam, maar voor die ene keer maakte dat niks uit
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:34:23 #32
46511 Linz
held der helden
pi_19072744
We waren die dag op familiebezoek. Ik weet nog dat m'n vader naar de wedstrijd zat te kijken, ikzelf was me er niet bewust van waar het om ging, was nog niet voetbal-minded als 8-jarig jochie. Na het bezoek gingen we met de auto naar huis en wat zag ik me toch een hoop mensen in oranje gekleed op straat. Ik keek m'n ogen uit, snapte er helemaal niks van. We moesten door de menigte heen rijden, iedereen was heel druk! Oh ja, heel veel auto getoeter, dat staat me nog duidelijk bij. En op iedere auto een oranje balletje aan de antenne of was het nou een lintje?

Ik weet niet er niet veel meer van, maar ik was me er toen wel van bewust dat er die dag iets bijzonders was gebeurd.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:42:19 #33
92729 Haagse_Chubby
spelingtsjekken is for mietjus
pi_19072903
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 10:19 schreef CANARIS het volgende:
Kippevel topic

Ach , de halve finale tegen Duitsland .

[..]
Gullit, Koeman, Basten ,Rijkaard Gerrie mühren, Vanenburg, etc etc Ze liepen allemaal op 240 stroom. ( wat een namen eigenlijk. Dat ik dat heb mogen zien)
[..]
Gerrie??? Volgens mij bedoel je Arnold.

Maar de EK'88...... HEERLIJK!!!

Andre Hazes: "Wij houden van Oranje". Nog steeds m'n lijflied als Nederland speelt.
- doelpunt van Van Basten tegen Rusland.
- de reacties van Michels en Vanenburg op die goal
- het kopballetje van Kieft tegen Ierland in de laatste minuten
- het vingertje bij de oog van Van Breukelen voordat-ie de penalty van de Russen stopte
- de overwinning op die arrogante Engelsen
- en als klap op de vuurpijl: DE OVERWINNING OP DE DUITSERS!
Soms staat het stoplicht op rood en soms op groen, in Almelo is altijd wat te doen - Herman Finkers
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:44:24 #34
46511 Linz
held der helden
pi_19072953
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 14:42 schreef Haagse_Chubby het volgende:

[..]
Maar de EK'88...... HEERLIJK!!!

Andre Hazes: "Wij houden van Oranje". Nog steeds m'n lijflied als Nederland speelt.
O ja, dat ook, het nummer van andre hazes, dat vond ik toen zo een mooi nummer, he!
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  woensdag 12 mei 2004 @ 14:44:58 #35
92729 Haagse_Chubby
pi_19072969
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 13:46 schreef Zwansen het volgende:
Was het wel zo'n superelftal? 1e 2 wedstrijden waren toch matig? Van de 5 hebben we dus 3 echt goed gespeeld ofniet?

Ik was 7 dus ik weet het allemaal niet meer, ik weet alleen dat ik buiten aan het basketballen was...
Tegen de Russen was matig. En tegen de Ieren was het bloednerveus. Alleen de Engelsen zijn in de voorronden ingemaakt...... En toen kwam Duitsland
Soms staat het stoplicht op rood en soms op groen, in Almelo is altijd wat te doen - Herman Finkers
pi_19076408
* BliksemSchigt was 2 jaar oud.

Gelukkig heb ik laatst op een bepaalde manier een dvd in mijn bezit gekregen: Oranje Kampioen, EK 88!

Ik heb met kippenvel gekeken, eerlijk waar! Wat een geweldige zomer moet dat geweest zijn. Daarbij zag ik eindelijk van Basten ook echt voetballen.. Ik heb de dvd nu al 3x bekeken en krijg er maar geen genoeg van. Ook de reactie van Michels, de interviews vlak voor de wedstrijd.

Hoop dat ik dat ook nog eens "echt" mag meemaken
  woensdag 12 mei 2004 @ 17:30:50 #37
37392 ultra
Lega Nord
pi_19077026
Misschien dat het al in een ander topic is vermeld, maar bij deze nogmaals...Vanavond op Nederland 2 een portret van Marco van Basten rondom het EK van 1988.

Programma: UEFA Stories
Zender: Nederland 2
Tijdstip: 12-5-2004
19:55-20:28 O
mroep: NOS
Genre: Sport
Kenmerken: Teletekst ondertiteld
Inhoud: De geschiedenis van het Europese Kampioenschap Voetbal. De uitzendingen bevatten historisch materiaal, de beste wedstrijden, portretten van landen en vedetten e.d. Ook wordt er vooruitgekeken naar het komende EK Voetbal in Portugal, met portretten van landen en spelers en er wordt gekeken naar de kwalificatie van de deelnemende landen aan EURO 2004 Vandaag een portret van Marco van Basten n.a.v. het EK 1988
  woensdag 12 mei 2004 @ 17:41:18 #38
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_19077274
ik ben op zoek naar een wallpaper van of de teamfoto voor de finale, of de 'dit is een goed stel' foto.. Ik heb al veel gezocht, maar als iemand toevallig iets heeft.. hook a brother up!
pi_19077297
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 17:41 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
ik ben op zoek naar een wallpaper van of de teamfoto voor de finale, of de 'dit is een goed stel' foto.. Ik heb al veel gezocht, maar als iemand toevallig iets heeft.. hook a brother up!
http://home.planet.nl/~rv(...)anje/EK88-1_rand.gif

Deze die hierboven staat?
  woensdag 12 mei 2004 @ 17:44:21 #40
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_19077348
um ja die vind ik prachtig.. maar liever groter dan.. en de teamfoto voor de finale stond ook al in een ander topic maar dan onscherp..
pi_19077397
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 14:44 schreef Haagse_Chubby het volgende:

Tegen de Russen was matig. En tegen de Ieren was het bloednerveus. Alleen de Engelsen zijn in de voorronden ingemaakt...... En toen kwam Duitsland
De ballen op de paal van Lineker en Hoddle vergeet iedereen graag, net zoals de kopbal van McGrath van de Ieren. Toen ik ze gisteren terugzag kon ik me de beelden goed herinneren, maar ze waren toch weggezakt.

In mijn herinnering was alleen de 2e helft tegen de Engelsen goed
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  woensdag 12 mei 2004 @ 17:59:52 #42
37392 ultra
Lega Nord
pi_19077674
Van het EK `88 zijn bij mij alleen maar een paar flitsen bijgebleven. Zelf was ik 6 jaar, bijna 7. Voetbal interesseerde mij ook niet echt. Honkbal was het spel wat we hier in de buurt altijd speelden. Geen idee of ik ook naar de poulewedstrijden heb gekeken. Dat er ooit wedstrijden tegen de Sovjet Unie, Engeland en Ierland zijn gespeeld, hoorde ik in ieder geval pas vele jaren later. Maar bij die halve finale tegen Duitsland stond de televisie uiteraard aan. Van die wedstrijd is mij ook maar één moment bijgebleven. De buiteling van die mof, waardoor zij een pingel kregen. Rijkaard was de maker van die overtreding en daarom heb ik Rijkaard jarenlang een slechte kutvoetballer gevonden. Want wie trapt er nou in zo`n uitgelokte actie van zo`n mof? Van het mooiste moment van de wedstrijd, de goal van Van Basten weet ik niks meer. Geen idee of ik dat eigelijk wel gezien heb. Maar van de ontlading is mij des te meer bijgebleven. Een gigantisch feest barste los na die goal. Overal toeterende auto`s op straat (waarom toeteren ineens alle auto`s, mamma?) juichende, feestende mensen op straat. Jarenlange frustraties kwamen er uit. Dat feest maakte zo`n indruk dat ik altijd heb gedacht dat dat de finale was en de wedstrijd tegen de Sovjet Unie de halve finale. Pas bij het volgende EK kwam ik er achter dat het omgekeerd was. Maar van de wedstrijd tegen de Sovjet Unie is mij vreemd genoeg wel meer bijgebleven. De gestopte penalty staat me nog helder voor de geest. In die tijd dacht ik dat het voor een keeper onmogelijk was om een penalty te stoppen (nu weet ik helaas wel anders) en dus wat Van Breukelen een grote held voor mij. De geniale goal van Van Basten en de hossende oranje mannen op het bankje zijn me verder nog bijgebleven...Ik was jong en ik vond het allemaal prachtig. Sindsdien volg ik het voetbal op de voet!
  woensdag 12 mei 2004 @ 19:12:16 #43
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_19079474
Gelukkig was ik oud genoeg om het stukjes EK88 nog te kunnen herinneren. Ik kan mij nog herinneren dat we in het huis van mijn oom en tante waren met wat van die hoge leuntafels en barkrukken en daar via een tv in de bovenhoek bij het plafond konden genieten van een wedstrijd. Welke weet ik niet meer.

Ik heb ook nog een onofficieel shirtje uit die tijd gekregen. Ook met van die oranje ruitjes met de naam Van Basten erop. Helaas past het mij niet meer.
pi_19081031
Ik was 7 jaar oud en raakte door dat toernooi voetbalverslaafd. In de achtertuin speelde ik met een rood-wit gestreepte Spar-bal alle duels na en gaf dan ook het commentaar. In die tijd ontstond ook mijn passie alles te willen weten van spelers en ploegen en dus pluisde ik alle selecties uit.

Prachtig toernooi, iedereen leek het te volgen, zelfs de buurman die voetbal maar niks vond.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_19081523
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 20:04 schreef methodmich het volgende:
de buurman die voetbal maar niks vond.
Het fenomeen Teletoeter .
  donderdag 13 mei 2004 @ 09:30:36 #46
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_19092958
Hallo, Nederland de Engelsen ingemaakt? Welke wedstrijd was dat?

Na de 3-1 was het afgelopen maar het had heel gemakkelijk 1-3 of nog erger kunnen worden.

1e helft met geluk doorgekomen, 2e helft was een stuk beter, niet echt heel goed voetbal, wel fantastisch spannend.

Na de 2-0 tegen Rusland stonden we met 5 man en een krat bier in onze tuin te dansen, ouders op vakantie dus dat kon

Volgende dag de boel maar een beetje aangeharkt
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 16:53:37 #47
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_19128215
Ik was 17 jaar, oranje geschminkt, oranje shirt aan, pet op mijn hoofd en samen met mijn moeder aan het kijken naar de finale.
Ik moest haar wakker maken bij de 2-0 !
na de wedstrijd naar de plaatselijke pub afgereist waar ik een goede vriend tegen kwam.
Een paar biertjes later zaten we op de brommer (Puch Maxi) richting een verjaardag waar hij nog verplichtingen had.
Aardig in de olie en gehuld in oranje kwamen we aan op de verjaardag waar iedereen keurig in verjaardagstenue zat, de drank maakte dat wij daar geen probleem van maakte, de andere aanwezigen waren na een half uurtje ook aan ons gewent !

Na een uurtje gingen we weer weg, mijn vriend zou rijden, stapt op de brommer en valt er aan de andere kant weer af ....... "laat maar, ik rij wel !!!"
Snel terug naar de kroeg !
Daar kwamen we de vader van die vriend tegen:
Ik heb de bevrijding meegemaakt, maar dit feest is veel mooier !!
Daarna nog even naar Haarlem doorgereden daar ook nog wat gedronken, de rest moet je me maar vergeven ...........mooi feest !!!
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  vrijdag 14 mei 2004 @ 17:02:49 #48
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_19128456
Ik was een 8 jarig ventje..
In het café het Admiraaltje bij mij om de hoek..
Pa, als goed ingeburgerde allochtoon, was 100% voor Oranje..
Veel kan ik mij niet herinneren.. Wel dat mijn vader helemaal uit z'n dak ging na de overwinning.
Het was een indrukwekkend en memorabel moment voor een jochie van 8... .
-
pi_19133385
Ik was nog klein, maar weet nog wel dat de finale op mijn verjaardag was
Na de westrijd geschminkt en al de stad in.
Oh ja, er was een glasbak opgeblazen, vuile vandalen
I didn't lose my mind, it was mine to give away.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 21:57:12 #50
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_19135356
De gezonken woonboten in A`Dam
(Hans teeuwen)
  zondag 16 mei 2004 @ 00:11:27 #51
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_19161673
Behalve het mooie voetbal en de hele euforie er om heen was voora het volgen van alles rondom het EK-'88 op de Duitse televisie een hoogtepunt. Als Duitsers veliezen worden ze ook totaal aggemaakt door de journalisten haha
Ook mooi: Na de finale zonden ze een filmpje uit met alle hoogtepunten van Oranje. Met Andre Hazes als achtergrondmuziek en tussendoor shots van de oranje-gekleurde tribunes na een goal.

Ik heb trouwens altijd nog een video-band van Nederland - West-Duitsland, opgenomen van de Duitse TV.

Op Marco van Basten heb ik gestemd op de site van "de grootste Nederlander"
Wie dit leest is gek
  zondag 16 mei 2004 @ 00:58:00 #52
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_19162923
quote:
Op zondag 16 mei 2004 00:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Behalve het mooie voetbal en de hele euforie er om heen was voora het volgen van alles rondom het EK-'88 op de Duitse televisie een hoogtepunt. Als Duitsers veliezen worden ze ook totaal aggemaakt door de journalisten haha
Ook mooi: Na de finale zonden ze een filmpje uit met alle hoogtepunten van Oranje. Met Andre Hazes als achtergrondmuziek en tussendoor shots van de oranje-gekleurde tribunes na een goal.

Ik heb trouwens altijd nog een video-band van Nederland - West-Duitsland, opgenomen van de Duitse TV.

Op Marco van Basten heb ik gestemd op de site van "de grootste Nederlander"
En dat laatste gaat nou net te ver.
  zondag 16 mei 2004 @ 13:23:16 #53
70366 JPM01
The F1 season is over
pi_19169037
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:00 schreef JohnDDD het volgende:
ik was vier
ik 5 dus daarvan heb ik weinig van gezien
To finish first, you first have to finish!
Next race: See you 12 march 2006 Gulf Air Bahrain Grand Prix, Manama
AFC Ajax 4 ever
  maandag 17 mei 2004 @ 15:47:39 #54
92729 Haagse_Chubby
pi_19196347
Ik hoop op een deja-vu aankomende zomer
  Redactie Games maandag 17 mei 2004 @ 15:57:22 #55
23535 crew  Fathom
LeChuck
pi_19196613
Ik was 8 jaar oud. Maar door alle gekte die toen door me hele familie werd gemaakt was ik er volop bij. Met me vader nog langs de snelweg staan zwaaien om vervolgens naar de grachten te gaan waar me oom een woonboot had en daar lekker met de stoel op te zitten. Was geweldig!
LeChuck: I-- --am your brother!
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
  Trouwste user 2022 maandag 17 mei 2004 @ 19:20:29 #56
7889 tong80
Spleenheup
pi_19200964
Hoe was het na afloop met die woonboot ?

maandag 17 mei 2004 @ 19:31:03 #57
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_19201186
quote:
Op maandag 17 mei 2004 19:20 schreef tong80 het volgende:
Hoe was het na afloop met die woonboot ?

Volgens mij op de bodem
(Hans teeuwen)
pi_19202833
En het begon in de stijl zoals Oranje menigmaal speelt, een doodsaaie pot en ...
'Rats, was ie weer, Rats'
pi_19202992
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 09:30 schreef popolon het volgende:
Hallo, Nederland de Engelsen ingemaakt? Welke wedstrijd was dat?

Na de 3-1 was het afgelopen maar het had heel gemakkelijk 1-3 of nog erger kunnen worden.

1e helft met geluk doorgekomen, 2e helft was een stuk beter, niet echt heel goed voetbal, wel fantastisch spannend.
De tweede poulewedstrijd, Nederland moest winnen. Etterig spel, aan de Engelse kant Beardsley en Lineker als plaaggeesten, Wouters bij Nederland. Van Basten die vlak voor rust toeslaat. Dan Robson na rust snel gelijk, waarop Van Basten de Engelsen te grazen neemt. Bij de derde vergist de commentator zich van verbazing: "weer drie ... of weer drie .. het is zijn derde". Briljante pot! De wedstrijden tegen de USSR en Ierland waren niet plezierig. Halve finale was de wedstrijd van het toernooi voor velen. De finale eigenlijk zonder spanning omdat er al van Duitsland gewonnen was.
pi_19203055
Dit nummer (in een ander topic al geplaatst) gaf en geeft me kippenvel. Het werd in no time geschreven na de finale en kwam binnen op 1 geloof ik.

1988 was het EK met het trompetje. Je hoorde het overal, steevast gevolgd door 'aanvalluh!!!'. En na elk doelpunt werd er gezongen 'wat zijn die .. stil'. Verder had je de commentatoren die compleet uit hun dak gingen. Dit nummer geeft prachtig de sfeer weer.

Ik ben geen mega voetbal fan. Ik kan ervan genieten en that's it. Maar gebeurtenissen als EK en WK maken diepe gevoelens los. Het is nu alweer 16 jaar geleden dat Nederland veranderde in een oranje feestmassa die z'n weerga niet kende. Ik gun het de tieners van nu om dit unieke gevoel eens te ervaren. Heck, ik gun het iedereen. Eehm iedereen die voor Oranje is.

Aanvallen! - Holland - EK88
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
  Trouwste user 2022 maandag 17 mei 2004 @ 21:19:11 #61
7889 tong80
Spleenheup
pi_19203546
Het betekende ook de introductie van het oranje balletje op de auto-antenne.

maandag 17 mei 2004 @ 21:34:23 #62
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_19205708
Pfaf.. gaf die niet een interview in het eehm duits of iets wat erop leek?
  dinsdag 18 mei 2004 @ 10:29:01 #64
92729 Haagse_Chubby
pi_19212109
quote:
Op maandag 17 mei 2004 23:12 schreef Keromane69 het volgende:
Pfaf.. gaf die niet een interview in het eehm duits of iets wat erop leek?
Ja, maar dat was na een bekerwedstrijd waarbij hij een penalty stopte voor zijn club Bayern Munchen........ dus heeft niks met EK'88 te maken
  dinsdag 18 mei 2004 @ 10:29:37 #65
92729 Haagse_Chubby
pi_19212118
quote:
Op maandag 17 mei 2004 21:19 schreef tong80 het volgende:
Het betekende ook de introductie van het oranje balletje op de auto-antenne.

Dat was bij het WK 1990........
  dinsdag 18 mei 2004 @ 10:31:04 #66
92729 Haagse_Chubby
pi_19212145
quote:
Op maandag 17 mei 2004 21:00 schreef Keromane69 het volgende:
Dit nummer (in een ander topic al geplaatst) gaf en geeft me kippenvel. Het werd in no time geschreven na de finale en kwam binnen op 1 geloof ik.

1988 was het EK met het trompetje. Je hoorde het overal, steevast gevolgd door 'aanvalluh!!!'. En na elk doelpunt werd er gezongen 'wat zijn die .. stil'. Verder had je de commentatoren die compleet uit hun dak gingen. Dit nummer geeft prachtig de sfeer weer.

Ik ben geen mega voetbal fan. Ik kan ervan genieten en that's it. Maar gebeurtenissen als EK en WK maken diepe gevoelens los. Het is nu alweer 16 jaar geleden dat Nederland veranderde in een oranje feestmassa die z'n weerga niet kende. Ik gun het de tieners van nu om dit unieke gevoel eens te ervaren. Heck, ik gun het iedereen. Eehm iedereen die voor Oranje is.

Aanvallen! - Holland - EK88
Mij gaf de klassieker van Andre Hazes (speciaal voor dit toernooi geschreven) veeeeel meer kippenvel. Krijg er steeds weer warme riliingen van als ik dat lied hoor en aan 1988 denk...
  dinsdag 18 mei 2004 @ 10:57:57 #67
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_19212768
Ik moet ergens nog een cassettebandje hebben liggen met het radiocommentaar tijdens de diverse wedstrijden. Met name het commentaar van Bert Nederlof en Jack van Gelder na het winnende doelpunt tegen Duitsland is geweldig.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 11:04:00 #68
92729 Haagse_Chubby
pi_19212909
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 10:57 schreef Plato1980 het volgende:
Ik moet ergens nog een cassettebandje hebben liggen met het radiocommentaar tijdens de diverse wedstrijden. Met name het commentaar van Bert Nederlof en Jack van Gelder na het winnende doelpunt tegen Duitsland is geweldig.
Heb ik ook!!

"van Basten... van Basten.. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
MARCO VAN BASTEN!! MARCO VAN BASTEN!!!!!"

fantastisch!!!
  dinsdag 18 mei 2004 @ 11:28:41 #69
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_19213462
Ik krijg kippenvel als ik dit topic doorlees...
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 12:10:15 #70
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_19214498
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 11:04 schreef Haagse_Chubby het volgende:

[..]

Heb ik ook!!

"van Basten... van Basten.. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
MARCO VAN BASTEN!! MARCO VAN BASTEN!!!!!"

fantastisch!!!
Volgens mij gaat het zo:

Bert Nederlof geeft commentaar:

Ronald Koeman passt naar Jan Wouters, Wouters kan op nar Van Basten. Van Basten schiet. Ja, Marco van Basten. het is 2-1 voor Nederland.

Jack van Gelder op de achtergrond: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA MARCO VAN BASTEN MARCO VAN BASTEN.

Van Gelder was helemaal hysterisch. Iedereen trouwens, zelfs ik, hoewel ik nog maar 8 jaar oud was. Kan me ook nog goed herinneren dat onze toenmalige achterbuurman, die altijd rustig was en waar je nooit last van heeft, minutenlang heeft staan schreeuwen.

En het vervolg: de finale tegen de Russen en vooral de heldenontvangst in Amsterdam staan me nog helder vor de geest. Het hele toernooi trouwens en dat terwijl ik nog maar klein was.

Dit toernooi heb ik de beste herinneringen aan. Ofschoon WK'98 ook geweldig was. Was toen net geslaagd voor mijn VWO, dus het was al een feestzomer. Iedere wedstrijd met vrienden kijken en na afloop doorzakken. Vooral hetweekend rondom Argentinië was super. Eerst mijn examenfeest, zaterdagmiddag de overwinning en zatrdagavond weer een grandioos feest.

Damned... Ik word weemoedig.
pi_19217348
De opname van o.a. dat commentaar zit verwerkt in dat nummer 'aanvallen', dat maakt het nummer juist zo mooi. Kippenvel.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 14:27:06 #72
92729 Haagse_Chubby
pi_19217616
Ik ga de CD van Jack weer kopen als Nederland kampioen word....

"JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH

MAKAAY!!!!! ROY MAKAAYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

[ Bericht 0% gewijzigd door Haagse_Chubby op 19-05-2004 15:25:33 ]
  dinsdag 18 mei 2004 @ 14:56:24 #73
33189 RM-rf
1/998001
pi_19218257
ik weet dat ik bij in de 54e minuut van de finale, toen van Basten keihard een fantastische volley over Dassajev heenschoot op het dak van de goal, ik opschoot en riep dat Van baseten echt werelds speelde, als die er toch eens ingezeten had ...

ergens heb ik nog altijd moeite om te geloven dat die bal zat, en hoe dat nu eigenlijk kan.

verder is het mooiste moment kort na het begin van de finale, op het middenveld kreeg Oleg Protassov de bal aangespeeld, het was de man waarvoor het meeste te vrezen was, (speelde grandioos tegen Italie, de beste halve finale van de Russen).
Van Tiggelen komt echter direkt keihard in en legt de spits keihard van achteren neer (het soort van overtreding waarvan Van Basten zelf overigens het ultieme slachtoffer is geworden, in de EC1-finale tegen Olympique Marseille), vanaf dat moment had Van Tiggelen die Protassov keihard aan de riem, die zag men in de rest van de wedstrijd niet meer.

Ook een mooi moment, het vingertje naar het rechteroog van Van Breukelen, en die boze blik naar de rus, toen die zich opmaakte om de penalty te nemen (die Van Breukelen overigens zelf enorm dom veroorzaakte door als een wildeman erin te gaan, onnodig)
Van Breukelen gaf aan te weten hoe en waar hij zou gaan schieten, en stopte vervolgens de penalty, waarna Van tiggelen hem in de armen sprong en over zijn haren streek, terwijl Van Breukelen nog heel eigenwijs boos bleef kijken.

Verder heb ik niet echt positieve ideeen bij het gebler van de Hollandse Fans na de winst, zingen moet je doen voor de wedstrijd, tijdens de wedstrijd kijk je, en achteraf applaudiser je en vier je feest, of druip je neergebogen en teleurgesteld af (soms applaudiserend voor de tegenstander, maar meestal lukt dat niet), al teveel carneval eromheen is overdone, zeker die zomer van 1988 ging dat veels te lang door.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 18 mei 2004 @ 20:00:36 #74
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_19225043
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 14:56 schreef RM-rf het volgende:
Verder heb ik niet echt positieve ideeen bij het gebler van de Hollandse Fans na de winst, zingen moet je doen voor de wedstrijd, tijdens de wedstrijd kijk je, en achteraf applaudiser je en vier je feest, of druip je neergebogen en teleurgesteld af (soms applaudiserend voor de tegenstander, maar meestal lukt dat niet), al teveel carneval eromheen is overdone, zeker die zomer van 1988 ging dat veels te lang door.
Ik heb de indruk dat dat juist in die zomer ontstaan is. Daarna ging het van kwaad tot erger, waardoor vandaag de dag de stadions bij wedstrijden van Oranje vol zitten met randdebielen voor wie het voetbal bijzaak is. Euro 2000 was wat dit betreft het ultieme dieptepunt.
pi_19230985
Als ik zo vrij mag zijn als oudere jongere van 35 die het allemaal heel bewust heeft meegemaakt -op de drank na- .

In 1988 begon het EK vooral tijdens het toernooi te leven. Er was al prularia in de vorm van Gullitpetjes met dreadlocks en oranje vlaggetjes, maar dat was het zo'n beetje. Die antenneballetjes kan ik me alleen van later herinneren eigenlijk. Maar goed, we kwamen steeds verder en op een gegeven moment wilde iedereen oranje zijn. Zelfs oranje papier in de kantoor-boekhandel was op een gegeven moment uitverkocht. De Nederlandse driekleur werd op steeds meer plaatsen binnengehaald omdat die gejat werden. En toen was er de finale.

Nou ja, de commercie is in de jaren erna enorm op de oranjegekte ingedoken. In 1990 werd Nederland overspoeld met, eehm, troep. Alles was in het teken van oranje. Ook bedrijven hielpen een handje mee met oranje cq voetbalgerelateerd reclamemateriaal. Er kwam werkelijk van alles, en het liep als een trein. Veel mensen waren misschien bang dat alles weer zou zijn uitverkocht of zo, ikzelf kocht voor de zekerheid ook maar wat rotzooi. Slechte kwaliteit en veel te duur natuurlijk, maar ja. Ik weet me de domper nog goed te herinneren toen we eruit lagen. Al die winkels met oranje spullen en geen hond die het meer wilde hebben..

Dingen die ik me goed herinner waren die voetballetjes (had er ook eentje op m'n brik toen) en gigantische handschoenen met een wijzende vinger of zo. Nu ik eraan denk.. ik had een T-shirt waar Koeman z'n reet afveegt met een Duits shirt na de truitjeswissel. 3-1

grtz
  woensdag 19 mei 2004 @ 14:15:08 #76
92729 Haagse_Chubby
pi_19243850
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 23:34 schreef Keromane69 het volgende:
Als ik zo vrij mag zijn als oudere jongere van 35 die het allemaal heel bewust heeft meegemaakt -op de drank na- .

[..]

grtz
Hoe herkenbaar. De spullen die de Blokker voor de WK 1990 heeft laten maken (met die domme leeuw erop) worden volgens mij nu nog steeds (!) verkocht. Ze komen er maar niet vanaf!

Die Gullit-petjes kan ik m eniet meer herinneren van '88. In mijn beleving was dat later. Die antenneballetje weet ik zeker: die zijn van 1990.
pi_19245441
E.K '88! ik was een jochie van 7... maar er staat me nog genoeg van bij.

* De Gullitpetjes (had er zelf ook een)
* De enorme euforie na de winst op West-Duitsland
* Kooptoeristen hier in Venlo die niet eens rustig door de binnenstad konden lopen
* De weergaloze goal van van Basten tegen Sovjetunie (Hoe deed ie dat Pap? He, zeg eens hoe deed ie dat?!?)
* Aan de grens een groot bord met de tekst; "Sie sind im land des Europameisters"
* En dat ik m'n vader nog nooit zo dronken had gezien als nadat ie thuiskwam na de finale.
  vrijdag 21 mei 2004 @ 12:43:45 #78
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_19290275
quote:
Op zondag 16 mei 2004 00:58 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

En dat laatste gaat nou net te ver.
Hé, het Europees Kampioenschap in 1988 was wel de laatste keer dat ik echt gehuild heb van geluk. Dat heeft Wilhelmus van Nassau zelf nooit voor elkaar gekregen. Wie is er dan groter?
Wie dit leest is gek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')