abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 mei 2004 @ 20:05:02 #1
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_19027443
quote:
Eurocommissarissen Lamy (handel) en Fischler (landbouw) hebben maandag in een brief naar alle 148 leden van de Wereldhandelsorganisatie WTO aangekondigd de exportsubsidies voor Europese boeren af te willen schaffen. Voorwaarde voor de definitieve invoering van de maatregel is dat andere rijke, westerse landen als de VS, Canada en Australië hetzelfde doen.

Als het voorstel daadwerkelijk wordt ingevoerd, worden agrarische producten die de Europese Unie naar andere landen exporteert duurder, en worden diezelfde producten uit Derde Wereldlanden aantrekkelijker voor consumenten. Minister Laurens Jan Brinkhorst van Economische Zaken liet weten 'zeer te spreken' te zijn over het voorstel van de twee Euro-commissarissen.

Bron
Persoonlijk juich ik dit initiatief toe, de prijzen voor voedsel zullen hier dalen zodat mensen makkelijker rond komen en de boeren in de Derde Wereld zullen een betere kans op zelfontwikkeling krijgen. Ook hoeft er geen belasting meer betaald te worden voor dit soort grappen. Ik vraag me echter af of het niet veel werkeloosheid op zal leveren en of het uberhaupt haalbaar is. Hoewel ik denk dat Bush er ook best voor in zou zijn om hun exportsubsidie af te schaffen als markt-liberaal.

Wat vinden jullie, is het haalbaar op redelijk korte termijn en is het wenselijk? En waarom wordt er niks over importheffingen gezegd?
  maandag 10 mei 2004 @ 20:20:40 #2
62471 SnookieMJ
Ya Damn Skippy
pi_19028005
de voorwaarde dat andere westerse landen het ook doen zal nooit haalbaar zijn. oftewel, dit zal niet door gaan
Op vrijdag 17 juni 2005 20:22 schreef Echtwelkloon het volgende:
Ik heb wat pauper lemmings gezien in mijn tijd, maar dit slaat alles. :')
  maandag 10 mei 2004 @ 20:28:04 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19028272
Nu de rest van de landbouwsubsidies nog
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_19032282
quote:
Op maandag 10 mei 2004 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu de rest van de landbouwsubsidies nog
idd..de tabaks subsidie bv en de subsidie op olijven, dan gaan we praten...
pi_19034491
Een klein beetje dubbel: EU wil export subsidies op landbouw afschaffen

Ontopic:

Deze voorstellen gaan alleen over de subsidie op export. De domestic subidies zijn (nog) niet aan de orde. Hiervoor zullen we nog een tijdje moeten wacht. Overigens verwacht de EU wel dat een aantal grote afzetmarkten meer toegang geven tot hun markt als deze deal doorgaat.

Wat ook opmerkelijk is:
quote:
The EU's refusal until now to eliminate farm export subsidies has been a major obstacle to reaching a wider agreement that would boost the international economy by $500 billion a year.
Dat is best wel veel. En dit gaat dan nog alleen maar over de exportsubsidies. Moet je je voorstellen wat de toename zal zijn als alle subsidies op de schop gaan.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  dinsdag 11 mei 2004 @ 08:59:36 #6
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_19038709
Heel goed plan, het zou tijd worden. Ik betwijfel alleen of het er echt van zal komen, want de 'boerenstaten' Frankrijk en Polen zullen ongetwijfeld dwars gaan liggen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 09:20:06 #7
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_19038941
Hmm, ik had nog gekeken bij NWS, maar zag het onderwerp niet staan. Eerder geopend, betere openingspost, wat mij betreft kan hier in POL er een slotje op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')