quote:
Eurocommissarissen Lamy (handel) en Fischler (landbouw) hebben maandag in een brief naar alle 148 leden van de Wereldhandelsorganisatie WTO aangekondigd de exportsubsidies voor Europese boeren af te willen schaffen. Voorwaarde voor de definitieve invoering van de maatregel is dat andere rijke, westerse landen als de VS, Canada en Australië hetzelfde doen.
Als het voorstel daadwerkelijk wordt ingevoerd, worden agrarische producten die de Europese Unie naar andere landen exporteert duurder, en worden diezelfde producten uit Derde Wereldlanden aantrekkelijker voor consumenten. Minister Laurens Jan Brinkhorst van Economische Zaken liet weten 'zeer te spreken' te zijn over het voorstel van de twee Euro-commissarissen.
Bron
Persoonlijk juich ik dit initiatief toe, de prijzen voor voedsel zullen hier dalen zodat mensen makkelijker rond komen en de boeren in de Derde Wereld zullen een betere kans op zelfontwikkeling krijgen. Ook hoeft er geen belasting meer betaald te worden voor dit soort grappen. Ik vraag me echter af of het niet veel werkeloosheid op zal leveren en of het uberhaupt haalbaar is. Hoewel ik denk dat Bush er ook best voor in zou zijn om hun exportsubsidie af te schaffen als markt-liberaal.
Wat vinden jullie, is het haalbaar op redelijk korte termijn en is het wenselijk? En waarom wordt er niks over importheffingen gezegd?