Ja, dat is makkelijk. Criminaltieit door kut-Marokkanen is ook alom bekend. Betekend het dat je er niets aan moet doen? Betekend het dat de aandacht overtrokken is? Ik denk van niet.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:41 schreef CANARIS het volgende:
Veel te veel aandacht voor iets ,waarvan iedereen wist dat hetgebeurt.
Is er iemand die denkt , dat het in een miltaire gevangenis prettig vertoefen is?
Is er iemand die denkt , dat van terreur verdachte mensen niet worden gefoltert?
mjah 1 dag voor de verkiezingen misschien, maar anders had hij gezegd 'stoute militairen, allemaal ontslaan!' en wastie verdergegaan met zijn kruisraketten lobbyquote:Op zondag 9 mei 2004 21:04 schreef SCH het volgende:
Een Nederlandse minister van Defensie was in ieder geval allang afgetreden
quote:Op maandag 10 mei 2004 12:57 schreef CANARIS het volgende:
Alsof de wereld zit te wachten op macht-misbruik verhalen van amerikaanse soldaten.
Amerikaanse soldaten die huid en haar riskeren om de Iraakies vrijheid te schenken.
Dat geloof je zelf toch niet zeker. Het vrijheid verhaal is pas ontstaan toen bleek dat er geen massavernietigingswapens gevonden konden worden, simpelweg omdat ze er nooit geweest zijn. Het past goed in hun kraampje nu maar eerst hoorden we heel andere verhalen over het waarom van de invasie.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:57 schreef CANARIS het volgende:
Amerikaanse soldaten die huid en haar riskeren om de Iraakies vrijheid te schenken.
Nee , het gaat erom , dat de geschockeerde publieke opnie nu moet worden bediend, terwijl het in de praktijk geen donder gaat vernaderen,. Niet nu , niet morgenquote:Ja, dat is makkelijk. Criminaltieit door kut-Marokkanen is ook alom bekend. Betekend het dat je er niets aan moet doen? Betekend het dat de aandacht overtrokken is? Ik denk van niet.
Haha.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:26 schreef lionsguy18 het volgende:
Van de amerikanen, je weet wel dat land met verije nieuwsgaring.
Of kijk je nooit naar CNN?
Dacht je nu werkelijk dat er onschuldige mensen in de gevangenis zitten?
Dan is voor mij de discussie zinloos.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:40 schreef dopa het volgende:
[..]
Haha.
Datzelfde CNN dat klakkeloos de dreiging van de massavernietigingswapens overnam omdat Amerikaanse officials beweerden dat ze bestaan?
Sta me toe zolang Amerikaanse officials de enige bron van informatie zijn enige scepsis te vertonen, ook al komt het op CNN.
Ik zeg niet dat ik de berichtgeving in twijfel trek. Ik zeg dat ik de verklaringen van Amerikanen in twijfel trek. Als jij zo naief bent een betrokken partij op zijn woord te geloven moet jij weten. Misschien ben ik te achterdochtig, maar dan is dat maar zo. Ik verkies meerdere bronnen om tot een conclusie te komen. Iedereen weet dat de Amerikanen niet vies zijn van een potje propaganda en halve waarhedenquote:Op maandag 10 mei 2004 13:43 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Dan is voor mij de discussie zinloos.
Als je berichtgeving uit het vrije westen in twijfel trek dan kijk je toch lekker naar Al Jazeera.
Er zijn nu eenmaal mensen die de waarheid niet willen horen.
Ik ben onschuldig sprak de gevangene. Die bom in mijn tas was er vast door iemand anders ingestopt zonder dat ik het merkte.
en, ondanks dat ik het an sich wel met je eens ben, ik denk dat je zelf die tekst best eens mag teruglezen en ook je eigen mening kritisch mag aanschouwen (en niet enkel om het slordige tiepwerk eruit te filterenquote:Op maandag 10 mei 2004 13:35 schreef CANARIS het volgende:
Het vrijheid verhaal is pas ontstaan toen bleek dat er geen massavernietigingswapens gevonden konden worden,
Ja en??
[..]
Nee , het gaat erom , dat de geschockeerde publieke opnie nu moet worden bediend, terwijl het in de praktijk geen donder gaat vernaderen,. Niet nu , niet morgen
orloog is een vies spelletje
Olroog tegen terrosisten nog veel viezer.
Daar kan geen Sonja Barend moraal tegenop en wat nog belangrijker is, met een Vara moraal , biedt men geen oplossingen.
Is folter teogestaan . Nee natuurlijk niet
Denkt u dat men ooit zonder kan Folter kan ageren . Nee natuurlijk niet
Misschien ben ik te pragmatisch ingesteld, maar ik geloof dus echt in wat ik hier schrijf.
Dat was Bush volgens mij.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:14 schreef sp3c het volgende:
Met dat geblaat over oud en nieuw europa enzo had hij voor mij afgedaan.
Want...? Jij hebt wel WMV's gezien? En jij vindt het martelen en vernederen en hoogstwaarschijnlijk ook vermoorden van Krijgsgevangenen minder erg dan wat Sadam deed?quote:Op maandag 10 mei 2004 13:43 schreef CANARIS het volgende:
Er waren al geen MVW's, nu blijkt reden twee ook niet meer houdbaar te zijn
wat heb jij gegeten vanochtend? gebakken Polemiek?
Gelukkig zijn het de rechters die gevangenen schuldig bevinden ipv de media. Ten tweede zijn vernederingen van gevangenen, verdachten of veroordeelden, ook fout.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:43 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Als je berichtgeving uit het vrije westen in twijfel trek dan kijk je toch lekker naar Al Jazeera.
Er zijn nu eenmaal mensen die de waarheid niet willen horen.
Met die opmerkingen kan ik leven.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:58 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Gelukkig zijn het de rechters die gevangenen schuldig bevinden ipv de media. Ten tweede zijn vernederingen van gevangenen, verdachten of veroordeelden, ook fout.
Nee, dat was echt Rumsfeld:quote:Op maandag 10 mei 2004 13:51 schreef Nuoro het volgende:
[..]
Dat was Bush volgens mij.
Europa is te oud om nog iets aan de situatie in de wereld te kunnen veranderen oid...
Idd erg diplomatiek dom, zoals de hele "diplomatieke campagne" voorafgaand aan de oorlog dieptriest was.quote:Woede over uitspraak oud Europa
ROTTERDAM, 24 JAN. In Duitsland en Frankrijk is verontwaardigd gereageerd op uitlatingen van de Amerikaanse minister van Defensie, Donald Rumsfeld. Hij zei over de weerstand in Europa tegen een eventuele oorlog tegen Irak dat Duitsland en Frankrijk voor hem niet ,,het nieuwe Europa'' vertegenwoordigen, maar ,,het oude Europa''. In beide landen is dit opgevat als provocatie.
Rumsfeld zei woensdag dat Duitsland en Frankrijk met hun oppositie tegen een oorlog ,,een probleem'' vormen. Hij vestigde zijn hoop op ,,het nieuwe Europa'', bestaande uit ,,een groot aantal andere landen dat het niet met Frankrijk en Duitsland eens is, maar met de Verenigde Staten''. Hij wees erop dat het zwaartepunt in de NAVO door de nieuwe lidstaten naar het oosten is verschoven.
Bondskanselier Schröder en de Franse president Chirac, gisteren in Berlijn bijeen, onthielden zich van direct commentaar. Maar de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Joschka Fischer, zei in reactie op Rumsfelds opmerking: ,,Ik denk niet dat onze houding een probleem is. Het enige antwoord is: kalmeer.'' De Franse minister van Financiën, Francis Mer, zei ,,diep beledigd'' te zijn.
Rumsfeld zei gisteren niet bezorgd te zijn dat de relatie met de Europese bondgenoten was beschadigd. ,,Op mijn leeftijd is 'oud' een uiting van genegenheid'', aldus de 70-jarige Rumsfeld.
Bron: NRC Handelsblad
er is wel degenlijk verboden wapentuig gevonden (en gebruikt door Irak) waaronder een aantal kruisvluchtwapens en daar ging het om ... waarom de Amerikanen dat niet uitgebreid in het nieuws hebben gegooid is mij een raadsel.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:43 schreef CANARIS het volgende:
Er waren al geen MVW's, nu blijkt reden twee ook niet meer houdbaar te zijn
wat heb jij gegeten vanochtend? gebakken Polemiek?
Omdat er in Amerika niet allemaal van die linkse honden wonen, zoals hier. Amerikanen begrijpen dat je soms hard moet ingrijpen, en dat ongelukjes kunnen gebeuren.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:43 schreef schatje het volgende:
[..]
Het Amerikaanse volk vind van niet, iets van 70% geloof ik. Nou ja, weten we meteen waar zij vinden dat de prioriteiten liggen.
Ik begrijp ook niet dat men niets eerder heeft gedaan aan de bevindingen van een onderzoeksrapport waaruit bleek dat er in de periode oktober-december 2003 sprake was van buitensporige en gruwelijke mishandelingen.
Die van mij ook niet!quote:Op zondag 9 mei 2004 18:43 schreef schatje het volgende:
[..]
]. Nou ja, weten we meteen waar zij vinden dat de prioriteiten liggen .
Linkse honden?quote:Op maandag 10 mei 2004 14:09 schreef KareldeQ het volgende:
[..]
Omdat er in Amerika niet allemaal van die linkse honden wonen, zoals hier. Amerikanen begrijpen dat je soms hard moet ingrijpen, en dat ongelukjes kunnen gebeuren.
[..]
Die van mij ook niet!
Wat heeft het al dan niet tolereren van folteringen te maken met waar je je op het politieke spectrum bevind?quote:Op maandag 10 mei 2004 14:09 schreef KareldeQ het volgende:
[..]
Omdat er in Amerika niet allemaal van die linkse honden wonen, zoals hier. Amerikanen begrijpen dat je soms hard moet ingrijpen, en dat ongelukjes kunnen gebeuren.
[..]
Die van mij ook niet!
Geen enkele cultuur kent een absentie van excessen.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Zo zie je maar de westerse cultuur helemaal niet verheven is boven een andere.
Dat klopt. Ik heb hier geen verontwaardiging gelezen over 4 vermoorde en verbrande amerikaanse burgers die in Fallujah in hun auto werden vermoord en vervolgens als verband lijk aan een brug werden opgehangen.quote:Op maandag 10 mei 2004 19:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Geen enkele cultuur kent een absentie van excessen.
Dat risico moet je als bezetter erbij nemen. Ze zullen je zeker niet met open armen ontvangen als je een land binnenvalt.quote:Op maandag 10 mei 2004 19:49 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik heb hier geen verontwaardiging gelezen over 4 vermoorde en verbrande amerikaanse burgers die in Fallujah in hun auto werden vermoord en vervolgens als verband lijk aan een brug werden opgehangen.
Links Nederland was opeens ff stilgevallen en keek de andere kant uit.
Maar selektieve verontwaardiging over gevangenissen, geregisseerd door het DDR NOS Journaal doet de kikkers in de vijver weer kwaken.
Misschien als je nou eens leest alvorens te reageren he.quote:Op maandag 10 mei 2004 19:49 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik heb hier geen verontwaardiging gelezen over 4 vermoorde en verbrande amerikaanse burgers die in Fallujah in hun auto werden vermoord en vervolgens als verband lijk aan een brug werden opgehangen.
Maar selektieve verontwaardiging over gevangenissen, geregisseerd door het DDR NOS Journaal doet de kikkers in de vijver weer kwaken.
quote:Op zondag 9 mei 2004 19:01 schreef Ype het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre het Amerikaanse volk geïnformeerd wordt over dergelijke zaken. Volgens mij echt heel beperkt.
Trouwens, toen in Falluha Amerikaanse lijken (al dood dus) werder mishandeld (?) was de wereld te klein en waren alle Irakezen (moslims zo je wilt) 'pure evil' en een ronduit barbaars volk. Nu Amerikaanse soldaten (levende) Irakezen martellen is het een actie van enkelen en hoeven er verder geen consequenties aan verbonden te zijn.
Rumsfeld moet aftreden, helemaal als blijkt dat deze situatie al langer bekend is (wat schijnbaar zo is).
Links Nederland was stil? Iedereen die ik ken vond het smerige beelden, waar heb je het over?quote:Op maandag 10 mei 2004 19:49 schreef lionsguy18 het volgende:
Het is een Amerikaans medium dat er over berichtte, hoor, dus wat de NOS er mee te maken heeft, weet ik niet. De DDR had ook martelpraktijken in gevangenissen, dus de link tussen Amerika en de DDR snap ik wel.quote:Maar selektieve verontwaardiging over gevangenissen, geregisseerd door het DDR NOS Journaal doet de kikkers in de vijver weer kwaken.
Je bent er een vergeten.quote:Op maandag 10 mei 2004 22:03 schreef Dagonet het volgende:
opruim slot
En opgeruimd. Er zijn wat reacties verwijderd, alsmede de reacties daarop.
Dat ligt in hun aard. Net zoiets als de communistische heksenjacht van MacArthy in de jaren vijftig.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:45 schreef kadoter het volgende:
[..]
Je zou haast gaan denken dat Amerikanen een connectie zien tussen Irakezen en 11/9
Zou de soldij [salaris] dan hoger worden. Zag gisteren EO 2Vandaag: hun echtgenoten zijn in Irak gelegerd. Zélf leven zij [militaire families] onder het absoluut bestaansminimum.Wekelijks delen scouts voedselpakketten uit. Schandalig? Een oud - officier stelt dat Amerikanen, op en top democratisch, zelfredzaam zijn. Tja, het is alles militaire waarde naar zijn soldij.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:22 schreef LowJoe het volgende:
Rumsfeld EN Bush moeten aftreden!
bronquote:Rode Kruis: systeem in mishandelingen
Het Rode Kruis weerspreekt president Bush' bewering dat de foltering van Iraakse gevangenen een incident was.
In een 24-pagina's rapport van het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC) worden bewijzen aangedragen dat er sprake was van een patroon van mishandeling van Iraakse gevangenen, "neerkomend op marteling".
Het ICRC heeft in januari nationaal veiligheidsadviseur Condoleezza Rice en minister Powell van Buitenlandse Zaken op de hoogte gebracht van de misstanden in onder meer de Aboe Ghraib-gevangenis. Volgens het Rode Kruis zit bijna negentig procent van de gevangenen daar onterecht vast. Mede op aandringen van het Rode Kruis werd een eind gemaakt aan de praktijk, gevangenen te voorzien van een polsbandje met de tekst 'terrorist'.
Al in oktober
De militaire inlichtingendienst, die op 19 november vorig jaar op last van opperbevelhebber luitenant-generaal Ricardo Sanchez het gezag in de Aboe Ghraib-gevangenis overnam van de militaire politie, gaf volgens het Rode Kruis stelselmatig opdracht aan de bewakers om gevangenen voor hun verhoor 'murw' te maken. "Onze waarnemers hebben reeds in oktober geconstateerd dat gevangenen naakt werden opgesloten in volkomen donkere isoleercellen."
Intussen treft het Amerikaanse militaire hoofdkwartier in Bagdad grootscheepse voorbereidingen voor het proces tegen korporaal Jeremy Sivits (24), op 19 mei..
Korporaal Sivits is de man die in de Aboe Ghraib-gevangenis de veelbesproken foto's heeft gemaakt van collega's die Iraakse gevangenen in een vernederende positie dwongen. De 24jarige monteur hangt een gevangenisstraf van een jaar boven het hoofd.
Sivits heeft recht op juridische bijstand van een burgeradvocaat, die waarschijnlijk zal proberen hard te maken dat diens cliënt in opdracht van een superieur moet hebben gehandeld. Hij zal voorts verklaren dat hij als reservist voor Irak had getekend, waar hij als monteur zou worden ingezet. Hij had er niet op gerekend dat hij tot gevangenisbewaarder werd gebombardeerd, waarvoor hij geen enkele opleiding had.
Een advocaat voor de bekendste verdachte, soldaat Lynddie England, drukte het gisteren als volgt uit: "Het is stuitend te zien dat generaals en de minister van Defensie zich verschuilen achter de rug van een 20 jaar oud boerenmeisje dat in een caravan woont." En, op de vraag of zij niet bevelen had kunnen weigeren: "Zij is soldaat. Soldaten volgen bevelen op van een soldaat eerste klas".
President Bush werd gisteren in het Pentagon op de hoogte gebracht van wat zich allemaal in de Aboe Ghraibgevangenis heeft afgespeeld. De president kreeg nieuwe foto's en een video te zien, waarop VS-soldaten op uiterst sadistische wijze Iraakse gevangenen mishandelen. Na afloop van de briefing sprak Bush nogmaals zijn volledige vertrouwen uit in minister Donald Rumsfeld van Defensie, die politiek verantwoordelijk is voor het martelschandaal. "Rumsfeld doet het geweldig. Ons land is hem veel verschuldigd."
In tegenstelling tot Bush stelt de Amerikaanse militaire krant Military Times Rumsfeld verantwoordelijk voor de crisis. Het blad, dat op alle Amerikaanse bases in de wereld wordt gelezen, wijst erop dat Rumsfeld het sein tot 'alles mag' heeft gegeven door de Geneefse Conventie voor krijgsgevangenen niet van toepassing te verklaren in Irak en Afghanistan.
De Britse regering heeft inmiddels het boetekleed aangetrokken. Na de aankondiging dat zeker twee gevallen van mishandeling voor de krijgsraad zullen komen, zei premier Tony Blair gisteren: "Wij geven uiting aan onze totale veroordeling en walging inzake alle wandaden die zijn gepleegd".
De mishandelingzaak kan ook een rol gaan spelen in de berechting van dictator Saddam Hoessein. Een van zijn advocaten, Mohammed Rashdan, zei gisteren dat men zich zorgen maakt over het lot van Saddam, die ergens in Irak gevangen wordt gehouden. Een lid van het twintig personen tellende juridische team, dat door 1500 juristen in de wereld van munitie wordt voorzien, heeft de Amerikanen gevraagd of hij zijn cliënt mag bezoeken.
Is het opvallend? Ik verwacht niets anders van deze regering.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 10:11 schreef schatje het volgende:
Het meest opvallend en schokkende is dat de schuld vooral bij de individuen, de militairen zelf wordt gelegd. Terwijl zij kennelijk van hogerhand instructies hebben gekregen om de Irakese gevangenen zo te behandelen.
Een paar maanden zou ik niet vlot willen noemen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 08:34 schreef sjun het volgende:
Ikk zie niet in waarom Rumsfeld zou moeten aftreden als hij heel vlot de bezem haalt door dit hok van exessief gedrag.
Jij bent ook niet te volgen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 10:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Is het opvallend? Ik verwacht niets anders van deze regering.
Hoezo dat? Uiteindelijk is gebleken dat het geen incidenten zijn en dat het hoogstwaarschijnlijk op bevel is gebeurd. Nu moeten die soldaten natuurlijk gestraft worden, maar de superieuren ook, waaronder Rumsfeld.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:36 schreef schatje het volgende:
[..]
Jij bent ook niet te volgen.
Wel, ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan. Er zijn veel getuigeverslagen waarin gezegd wordt dat de gevangenen wat spraakzamer gemaakt moesten worden. Het bevel zal ongetwijfeld neit zijn geweest "hang gevangenen ondersteboven", maar ze wisten er van, ze gaven opdrachten tot mensenrechtenschendingen, ze zetten er onopgeleide mensen neer en Rumsfeld opmerking dat "Geneve" niet telt, maakt het allemaal nog zotter.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:44 schreef sp3c het volgende:
dat is nog niet gebleken, daar wordt op gezinspeelt
Guantanomo Bay dient als testlab. Het hoofd van die gevangenis is nu naar Irak gestuurd om orde de herstellen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel, ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan. Er zijn veel getuigeverslagen waarin gezegd wordt dat de gevangenen wat spraakzamer gemaakt moesten worden. Het bevel zal ongetwijfeld neit zijn geweest "hang gevangenen ondersteboven", maar ze wisten er van, ze gaven opdrachten tot mensenrechtenschendingen, ze zetten er onopgeleide mensen neer en Rumsfeld opmerking dat "Geneve" niet telt, maakt het allemaal nog zotter.
Hier merk je trouwens wel de kracht van foto's, want de rapporten zijn er al een jaar en in Afghanistan is het ook al jaren bekend dat er gemarteld wordt en dat er doden vallen in de gevangenissen. Maar dat zijn slechts kale feiten, totdat er foto's komen.
Ach schiet toch op! Waarom denk je anders dat die gevangenen die de rechten hebben die normale gevangen wel hebben? Waarom denk je anders dat het Pentagon weigert foto's vrij te geven? Waarom denk je anders dat Amerika zich aan het Internationaal Gerechtshof heeft ontrokken?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:44 schreef sp3c het volgende:
dat is nog niet gebleken, daar wordt op gezinspeelt
Ja, dat er op die dossiers lauw is gereageerd door de top is ook een signaal dat de orders vanuit de top tever gingen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:49 schreef Monidique het volgende:
Hier merk je trouwens wel de kracht van foto's, want de rapporten zijn er al een jaar en in Afghanistan is het ook al jaren bekend dat er gemarteld wordt en dat er doden vallen in de gevangenissen. Maar dat zijn slechts kale feiten, totdat er foto's komen.
okquote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:54 schreef fridjof het volgende:
[..]
Ach schiet toch op!
die gevangenen hebben de rechten die normale gevangen wel hebben?quote:Waarom denk je anders dat die gevangenen die de rechten hebben die normale gevangen wel hebben?
omdat het Pentagon nogal voor lul staatquote:Waarom denk je anders dat het Pentagon weigert foto's vrij te geven?
omdat Amerika niet wil dat de internationale gemeenschap zijn soldaten berechtquote:Waarom denk je anders dat Amerika zich aan het Internationaal Gerechtshof heeft ontrokken?
daarom moet Rumsfelt wegquote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel, ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan. Er zijn veel getuigeverslagen waarin gezegd wordt dat de gevangenen wat spraakzamer gemaakt moesten worden. Het bevel zal ongetwijfeld neit zijn geweest "hang gevangenen ondersteboven", maar ze wisten er van, ze gaven opdrachten tot mensenrechtenschendingen, ze zetten er onopgeleide mensen neer en Rumsfeld opmerking dat "Geneve" niet telt, maakt het allemaal nog zotter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |