abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 mei 2004 @ 20:43:49 #1
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18963442
De olieprijs is gestegen tot 40$ the barrel. Door toenemende onrust in het MO en een toenemende vraag vanuit opkomende economien als China en India die steeds meer olie kopen zal de prijs wellicht nog verder stijgen. Voor europa is dat minder erg.Het energieverbruik is 5x lager per hoofd van de bevolking dan bijv. de VS. De VS is imo een cheap oil economy. Hoge olieprijzen hebben er een sterke invloed op de inflatie. Imo is de olie nog te goedkoop. 100$ de barel is beter omdat dan veel meer investeringen in alternatieven lonend gaan worden. Dit maakt ons uiteindelijk minder kwetsbaar door olie-afhankelijkheid
Het levert natuurlijk ook broodnodige banen op en een inpuls aan technologische ontwikkelingen.
Bron;
http://story.news.yahoo.c(...)nm/markets_oil_dc_30

[ Bericht 5% gewijzigd door digitaLL op 07-05-2004 20:54:53 ]
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 21:07:19 #2
68171 janvier_egalite
ergerend aan rapaille
pi_18964029
Van wat ik heb begrepen wordt de olieprijs zo'n beetje bepaald door de OPEC landen, met een wisselwerking met de VS. Zodra zij de regering in de VS niet echt mogen, zal de prijs van olie stijgen met negatieve gevolgen voor de economie in de VS. Toevallig is de prijsverhoging dit jaar in een verkiezingsjaar wat gevolgen kan hebben voor President Bush.

En in reactie op je titel (ik zie de relatie niet zo met je verhaal), lijkt me een goed plan. Wat doe je nu op een gemiddelde zondag, een beetje familie bezoeken, evenementen bekijken. Ergo, top plan dus die autoloze zondagen muv de nooddiensten uiteraard
genuanceerd ten top
pi_18964149
quote:
[b] Wat doe je nu op een gemiddelde zondag, een beetje familie bezoeken, evenementen bekijken.
Mazzelpik!
Ik werk regelmatig op zondag en heb daar wel m'n autootje voor nodig!
  vrijdag 7 mei 2004 @ 21:19:23 #4
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18964293
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 21:13 schreef Takkesteeg het volgende:

[..]

Mazzelpik!
Ik werk regelmatig op zondag en heb daar wel m'n autootje voor nodig!
Tjeez, op zondag werken. K' mot er niet aan denken
Uitslapen en lekker niets moeten
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_18965084
Beetje misplaatste titel, aangezien er zeker geen tekort is aan brandstof. En ook met alternatieve brandstoffen zie ik mezelf nog steeds in een auto zitten
Where facts are few, experts are many.
pi_18965351
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 20:43 schreef digitaLL het volgende:
De olieprijs is gestegen tot 40$ the barrel. Door toenemende onrust in het MO en een toenemende vraag vanuit opkomende economien als China en India die steeds meer olie kopen zal de prijs wellicht nog verder stijgen. Voor europa is dat minder erg.Het energieverbruik is 5x lager per hoofd van de bevolking dan bijv. de VS. De VS is imo een cheap oil economy. Hoge olieprijzen hebben er een sterke invloed op de inflatie. Imo is de olie nog te goedkoop. 100$ de barel is beter omdat dan veel meer investeringen in alternatieven lonend gaan worden. Dit maakt ons uiteindelijk minder kwetsbaar door olie-afhankelijkheid
Het levert natuurlijk ook broodnodige banen op en een inpuls aan technologische ontwikkelingen.
Bron;
http://story.news.yahoo.c(...)0
De afhankelijkheid van olie is niet zo'n probleem imo.
I didn't lose my mind, it was mine to give away.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 22:42:42 #7
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_18966229
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 22:02 schreef aldostuta het volgende:

[..]

De afhankelijkheid van olie is niet zo'n probleem imo.
Denk je soms dat de westerse economieen zonder olie gewoon doordraaien
pi_18966967
Er moet helemaal geen oliecrisis nodig zijn om toch autoloze zondagen in te stellen.
  zaterdag 8 mei 2004 @ 00:11:20 #9
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_18968230
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 23:15 schreef SCH het volgende:
Er moet helemaal geen oliecrisis nodig zijn om toch autoloze zondagen in te stellen.
Roze bril dan ook alleen op zondag dragen SCH.

J.
You bend your words like Uri Geller spoons...
  zaterdag 8 mei 2004 @ 07:35:36 #10
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_18971299
jaja.

van de 7 dagen per week werk ik er al 5 en dan zou ik op 1 van de 2 vrije dagen die nog overschiet thuis kunnen gaan zitten omdat ik m`n auto niet zou mogen gebruiken?

fuck that, dat maak ik zelf wel uit.
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
  zaterdag 8 mei 2004 @ 16:37:33 #11
79534 El_Dorko_Grande
ik vind van niet
pi_18977822
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 21:07 schreef janvier_egalite het volgende:
Van wat ik heb begrepen wordt de olieprijs zo'n beetje bepaald door de OPEC landen, met een wisselwerking met de VS. Zodra zij de regering in de VS niet echt mogen, zal de prijs van olie stijgen met negatieve gevolgen voor de economie in de VS.
Als dat zo was dan betaalden we onderhand al $400 voor een vat ipv een luizige 40....
mensen vinden mij raar
pi_18985341
autoloos geen probleem, ik heb toch een motor
een quote uit 2 bekende boeken met dezelfde teksten:
"Gij zult niet doden"
  zondag 9 mei 2004 @ 01:26:01 #13
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_18987994
Misschien krijgen we er wel een traditie door, zoals koninginnedag ofzo.. 't zou mooi zijn!
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  zondag 9 mei 2004 @ 11:07:40 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_18991513
De nieuwe EU landen als Polen hebben ruimte zat om oliezaden te verbouwen, en van huisvuil en de plantenresten kan je prima Methanol maken,
Plantaardige Olie en Methanol, daar kan je een prima Biodiesel mee maken, en benzine autos rijden ook op methanol.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_18991770
quote:
Op zondag 9 mei 2004 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
De nieuwe EU landen als Polen hebben ruimte zat om oliezaden te verbouwen, en van huisvuil en de plantenresten kan je prima Methanol maken,
Plantaardige Olie en Methanol, daar kan je een prima Biodiesel mee maken, en benzine autos rijden ook op methanol.
En kun je dan ook even een berekening geven hoeveel hectare grond we dan aleen al niet voor onze nederlandse olieconsumptie nodig hebben

Het zit er al langer aan te komen dat we te weinig olie kunnen produceren t.o.v. de vraag. Duurdere middelen (bijvoorbeeld het maken van olie uit teerzand of kolen) zijn natuurlijk mogelijk, maar nog niet winstgevend genoeg met de huidige goedkope olieprijzen om te maken.
  zondag 9 mei 2004 @ 11:52:39 #16
45206 Pietverdriet
pi_18992106
quote:
Op zondag 9 mei 2004 11:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En kun je dan ook even een berekening geven hoeveel hectare grond we dan aleen al niet voor onze nederlandse olieconsumptie nodig hebben

Het zit er al langer aan te komen dat we te weinig olie kunnen produceren t.o.v. de vraag. Duurdere middelen (bijvoorbeeld het maken van olie uit teerzand of kolen) zijn natuurlijk mogelijk, maar nog niet winstgevend genoeg met de huidige goedkope olieprijzen om te maken.
Nee, dat kan ik niet,
Ook hou je dan geen rekening ermee dat als je dit doet, geen consumtiegraad olie hoeft te produceren, je produceert dan naar caloretische waarde en massa, en niet naar smaak, vetzuren, etc.
Ook is de Methanol productie uit huisvuil en plantaardige resten een tamelijk nieuwe techniek, is een proeffabriek bij dresden die dat doet.
pi_18992624
quote:
Op zondag 9 mei 2004 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat kan ik niet,
Aangezien de meest mensen dat niet kunnen ben ik maar even aan het zoeken gegaan.
quote:
http://www.solaroilsystems.nl/ppo1.htm

en kan jaarlijks tenminste de oogst van 2000 hectare koolzaad verwerken, waarbij de gegenereerde plantenolie voor ca.350 voertuigen als vervangende (diesel !) brandstof kan worden gebruikt
de oppervlakte van kompleet nederland is 41863 km^2
100 hectare = 1 km^2
2000 hectrare voor 350 autos => per auto 5.7 hectare nodig
4186300 /5.7 = 734438 auto's

Nee die koolzaad olie en andere biobrandstoffen worden allemaal wel als mooie alternatieven voorgesteld, maar onze kostbare landbouwgronden kunen we dan toch veel beter gebruiken om onszelf van voeding te voorzien dan die energieslurpende auto.
quote:
Ook hou je dan geen rekening ermee dat als je dit doet, geen consumtiegraad olie hoeft te produceren, je produceert dan naar caloretische waarde en massa, en niet naar smaak, vetzuren, etc.
Ook is de Methanol productie uit huisvuil en plantaardige resten een tamelijk nieuwe techniek, is een proeffabriek bij dresden die dat doet.
Ook hiervoor geld mijn bovenstaande verhaaltje.

Hierover zijn trouwen al verschillende discussie in wfl gevoerd
http://forum.fok.nl/topic/413608
pi_18994370
Er zijn nog gigantische hoeveelheden olie. Vele malen meer dan we tot nu toe verbruikt hebben. Dat is het probleem niet. Het probleem is ook niet, of het rendabel is die olie te winnen. Natuurlijk is het veel duurder olie te winnen uit teerzanden dan olie die uit de grond omhoog spuit.

De olie is "op", als het meer energie kost om hem te winnen dan er vrijkomt tijdens de verbranding.

Voor plastics en dergelijke zullen we altijd genoeg olie hebben, alhoewel het op een gegeven moment misschien goedkoper wordt een andere grondstof te gebruiken. En met de voortschrijdende technologie zal ook meer "moeilijke" olie te gebruiken zijn dan nu wordt voorzien. Maar we lopen gewoon over een jaar of 15 tegen de grens aan, dat olie gewoon te weinig energie oplevert tegenover wat het kost om het te winnen.

Er wordt dus nu eigenlijk alleen gekeken naar de hoeveelheid olie die je goedkoop (met gebruik van weinig energie) kunt winnen, omdat je van alle andere soorten olie (zoals in die teerzanden) ook een flink deel moet verstoken om de energie op te wekken die je nodig hebt om het er uit te halen. En als je meer dan de helft van die energie nodig hebt voor de winning, het transport en de raffinage, is die olie niet erg efficient voor de opwekking van energie.

Olie zal er dus altijd zijn, energieopwekking door de verbranding van olie is een aflopende zaak. Maar dat wil niet zeggen dat verbrandingsmotoren dan ook moeten verdwijnen: olie (benzine) is een efficientere energiedrager dan de meeste alternatieven. Je hebt alleen een andere energiebron nodig om die benzine te produceren. Net als met waterstof.
  zondag 9 mei 2004 @ 17:44:54 #19
45206 Pietverdriet
pi_18998872
quote:
Op zondag 9 mei 2004 12:28 schreef Basp1 het volgende:

de oppervlakte van kompleet nederland is 41863 km^2
100 hectare = 1 km^2
2000 hectrare voor 350 autos => per auto 5.7 hectare nodig
4186300 /5.7 = 734438 auto's

Nee die koolzaad olie en andere biobrandstoffen worden allemaal wel als mooie alternatieven voorgesteld, maar onze kostbare landbouwgronden kunen we dan toch veel beter gebruiken om onszelf van voeding te voorzien dan die energieslurpende auto.
[..]

Ook hiervoor geld mijn bovenstaande verhaaltje.

Hierover zijn trouwen al verschillende discussie in wfl gevoerd
wat krijgen we als de olie op is?
In Polen enzo is plek zat, en voeding is er zat, daar hoeft niet meer aangebouwt te worden.
pi_19000838
Als ik utga van de prijs van super in 1985 van een knaak, en ik extrapoleer dat met een inflatie (jaar op jaar) van 2% (gematigd, he, hombre?) kom ik op een super-prijs van 1.54 Euro uit.
Bij Tango kost 1 liter Euro plus 1.26 7.
  zondag 9 mei 2004 @ 22:59:23 #21
70795 GiSH
waiting for sun
pi_19006846
allemaal even wachten op de brandstofcel.. gaat niet meer lang duren
Made love to an Angel, but her wings are in the way
  zondag 9 mei 2004 @ 23:09:23 #22
45206 Pietverdriet
pi_19007112
quote:
Op zondag 9 mei 2004 22:59 schreef GiSH het volgende:
allemaal even wachten op de brandstofcel.. gaat niet meer lang duren
Jeah
Sure
DIE IS ER AL
Issue met brandstofcellen is dat de techniek zo snel ontwikkeld, dat als je een apparaat naar de markt brengt dat het hopeloos verouderd is tegen de tijd dat je het in productie hebt.
Waterstof als brandstof, dat is pas een probleem.
  zondag 9 mei 2004 @ 23:13:17 #23
70795 GiSH
waiting for sun
pi_19007191
quote:
Op zondag 9 mei 2004 23:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jeah
Sure
DIE IS ER AL
Issue met brandstofcellen is dat de techniek zo snel ontwikkeld, dat als je een apparaat naar de markt brengt dat het hopeloos verouderd is tegen de tijd dat je het in productie hebt.
Waterstof als brandstof, dat is pas een probleem.
ik denk dat de Shell/mercedes er heel anders over denken
  zondag 9 mei 2004 @ 23:16:27 #24
70795 GiSH
waiting for sun
pi_19007251
http://www.kijk.nl/artikel.jsp?art=327

slecht nieuws voor de olie sjeiks
pi_19012529
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 22:42 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Denk je soms dat de westerse economieen zonder olie gewoon doordraaien
Nee, maar er zijn voldoende olievoorraden op de wereld, en die zijn ook nog eens verspreid. Geen groot probleem imo. Het probleem van afhankelijkheid is vele malen groter in bijvoorbeeld de gasmarkt; daar zijn er maar een paar aanbieders. Dit bedoelde ik
pi_19013290
quote:
Op maandag 10 mei 2004 10:26 schreef aldostuta het volgende:

[..]

Nee, maar er zijn voldoende olievoorraden op de wereld, en die zijn ook nog eens verspreid. Geen groot probleem imo. Het probleem van afhankelijkheid is vele malen groter in bijvoorbeeld de gasmarkt; daar zijn er maar een paar aanbieders. Dit bedoelde ik
Verklap mij dan eens waar al die olievoorraden liggen
pi_19013323
quote:
Op zondag 9 mei 2004 23:13 schreef GiSH het volgende:

[..]

Kijk eens goed in jaarverslagen / visies van de shell en kom tot de conclusie dat ze binnen nu en 10 jaar al 25% van hun omzet uit alternatieve energie willen halen. Dat zegt imo al genoeg.
pi_19014167
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 23:15 schreef SCH het volgende:
Er zijn helemaal geen autoloze zondagen nodig.
  maandag 10 mei 2004 @ 12:44:01 #29
45206 Pietverdriet
pi_19015612
quote:
Op zondag 9 mei 2004 23:16 schreef GiSH het volgende:
http://www.kijk.nl/artikel.jsp?art=327

slecht nieuws voor de olie sjeiks
Lees ook dat laatste stukje over Methanol
  maandag 10 mei 2004 @ 12:44:58 #30
45206 Pietverdriet
pi_19015636
quote:
Op zondag 9 mei 2004 23:13 schreef GiSH het volgende:

[..]

Kan zijn, maar VAG bv zet zwaar in op (bio)Diesel
  maandag 10 mei 2004 @ 18:48:37 #31
70795 GiSH
waiting for sun
pi_19025491
quote:
Op maandag 10 mei 2004 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan zijn, maar VAG bv zet zwaar in op (bio)Diesel
ben zelf een groot liefhebber van het VAG programma.. en mijn inziens zijn ze qua diesel knowledge is het hoogste nivo. Het is het zelfs het merk dat de amerikanen aan de diesel rijden hebben gebracht.(heeft introductie van Beetle aan bij gedragen)
maar ben bang dat de overheid in europa de diesel rijders de strop om gaan leggen.
  maandag 10 mei 2004 @ 18:50:36 #32
45206 Pietverdriet
pi_19025541
quote:
Op maandag 10 mei 2004 18:48 schreef GiSH het volgende:

[..]

ben zelf een groot liefhebber van het VAG programma.. en mijn inziens zijn ze qua diesel knowledge is het hoogste nivo. Het is het zelfs het merk dat de amerikanen aan de diesel rijden hebben gebracht.(heeft introductie van Beetle aan bij gedragen)
maar ben bang dat de overheid in europa de diesel rijders de strop om gaan leggen.
Heb je nu eenmaal met overheden, die denken het allemaal beter te weten. Maar dacht dat jij zo´n fan was van een sterke overheid die iedereen alles voorschrijft?
  maandag 10 mei 2004 @ 18:53:20 #33
70795 GiSH
waiting for sun
pi_19025607
quote:
Op maandag 10 mei 2004 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je nu eenmaal met overheden, die denken het allemaal beter te weten. Maar dacht dat jij zo´n fan was van een sterke overheid die iedereen alles voorschrijft?
ja maar ik mag er zelf ook wel ander anders over na denken we wonen in NL he
  maandag 10 mei 2004 @ 18:55:30 #34
45206 Pietverdriet
pi_19025663
quote:
Op maandag 10 mei 2004 18:53 schreef GiSH het volgende:

[..]

ja maar ik mag er zelf ook wel ander anders over na denken we wonen in NL he
Jep hier wel
zijn landen waar je het niet met de overheid oneens mag zijn, niet?
  maandag 10 mei 2004 @ 19:01:16 #35
70795 GiSH
waiting for sun
pi_19025798
quote:
Op maandag 10 mei 2004 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep hier wel
zijn landen waar je het niet met de overheid oneens mag zijn, niet?
tuurlijk.. maar ook hier hebben ons te houden wat de overheid ons voorhoudt .. dus als de overheid zegt.. einde verhaal diesel rijden, dan is het klaar!!..en als je als auto fabrikant het mikt op bio diesel... dan heb je het toch mooi mis.. en doordat er bedrijven als Shell achter zitten ( semi staats bedrijf en shell had al predikaat koninklijke voor dat ze 100 jaar bestonden ). En kijk eens hoeveel mensen die nu in de politiek zitten bij de Shell hebben gewerkt. En de lobbie van Shell zal sterk wezen en ze hebben ingang bij de meeste partij-en. Mooi he kapitalisme
  maandag 10 mei 2004 @ 19:33:41 #36
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_19026557
quote:
Op zondag 9 mei 2004 19:09 schreef Hobiedobie het volgende:
Als ik utga van de prijs van super in 1985 van een knaak, en ik extrapoleer dat met een inflatie (jaar op jaar) van 2% (gematigd, he, hombre?) kom ik op een super-prijs van 1.54 Euro uit.
Bij Tango kost 1 liter Euro plus 1.26 7.
Klopt, benzine is al sinds de jaren zeventig ongeveer even duur. Mensen geven tegenwoordig een aanzienlijk kleiner deel van hun inkomen uit aan brandstof dan 20 jaar geleden. Zolang dat zo is blijven alternatieven vooral theoretisch.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_19043344
quote:
Op maandag 10 mei 2004 11:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Canada om maar eens wat te noemen. De verwachte voorraad daar is groter dan die van de grootste producent, Saudi Arabie. Check het CPB maar eens voor een studie.
pi_19043441
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 12:53 schreef aldostuta het volgende:

[..]

Canada om maar eens wat te noemen. De verwachte voorraad daar is groter dan die van de grootste producent, Saudi Arabie. Check het CPB maar eens voor een studie.
Dat zijn de eerder genoemde teerzanden waarvan het merendeel nog niet eens energetisch goedkoper te winnen is als de energie welke je erin moet stopppen.
pi_19046469
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 12:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat zijn de eerder genoemde teerzanden waarvan het merendeel nog niet eens energetisch goedkoper te winnen is als de energie welke je erin moet stopppen.
Op dit moment niet nee, maar op lange termijn, wanneer de nood evt. aan de man zou komen, wel.
pi_19047440
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 14:56 schreef aldostuta het volgende:

[..]

Op dit moment niet nee, maar op lange termijn, wanneer de nood evt. aan de man zou komen, wel.
Kanp van je want dan moet je eerst nog wel compleet andere processen gaan uitvinden om de olie uit de teerzanden te halen.
pi_19049133
quote:
Op maandag 10 mei 2004 19:33 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Klopt, benzine is al sinds de jaren zeventig ongeveer even duur. Mensen geven tegenwoordig een aanzienlijk kleiner deel van hun inkomen uit aan brandstof dan 20 jaar geleden. Zolang dat zo is blijven alternatieven vooral theoretisch.
Onzin, in 1985 kostte een liter benzine lang geen 2 gulden 50.

Mensen geven juist al jaren ongeveer hetzelfde deel van hun inkomen uit aan brandstof. En de staat vaart hier wel bij...
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:35:34 #42
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_19049331
Lekker belangerijk, ik rijd geen auto. En daar heb ik bewust voor gekozen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  dinsdag 11 mei 2004 @ 16:38:07 #43
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_19049411
Vanaf een dollartjeof veertig is het al zinvol om na te denken over vervangende energiebronnen. Het is niet voor niets dat du-moment dat de olieprijs de veertig dollar aantikte de OPEC een oprekking van de productie van 25 naar 26,5 mio vaten per dag afkondigde.

Ze zijn allen te benauwd dat we echt van de olie gaan afstappen.
If at first you fail, re-define your objective.
pi_19050066
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 15:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kanp van je want dan moet je eerst nog wel compleet andere processen gaan uitvinden om de olie uit de teerzanden te halen.
Niets knaps aan, want die processen zijn er allang . De productiekosten zullen in de toekomst alleen maar dalen. Nogmaals, lees die CPB studie maar eens; daar staat genoeg info in die ik hier niet blijf herhalen.
pi_19050908
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 17:00 schreef aldostuta het volgende:

[..]

Niets knaps aan, want die processen zijn er allang . De productiekosten zullen in de toekomst alleen maar dalen. Nogmaals, lees die CPB studie maar eens; daar staat genoeg info in die ik hier niet blijf herhalen.
Ik beweer ook nergens dat die processen er niet zijn, maar wel dat er voor veel teerzanden meer energie ingepompt moet gaan worden dan dat eruit gaat komen.

Verder ben ik wel benieuwd naar "DIE" CPB studie, over welke heb je het, en kun je me daar even een link van geven.
pi_19051069
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 17:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik beweer ook nergens dat die processen er niet zijn, maar wel dat er voor veel teerzanden meer energie ingepompt moet gaan worden dan dat eruit gaat komen.

Verder ben ik wel benieuwd naar "DIE" CPB studie, over welke heb je het, en kun je me daar even een link van geven.
DE CPB studie...........

http://www.cpb.nl/nl/pub/bijzonder/52/bijz52.pdf
pi_19052614
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 17:40 schreef aldostuta het volgende:

[..]

DE CPB studie...........

http://www.cpb.nl/nl/pub/bijzonder/52/bijz52.pdf
Nou ik heb even snel dor die cpb studie heengelezen gescand op tar sand, en kom tot de conclusie dat ze wel erg makkelijk ervan uit gaan dat de technologie voor de winning van teer zand in zeer korte tijd een grote vlucht zal maken.

Om je toch even een ander inzicht te willen geven over de winning van olie uit teerzand wil ik de volgende qoute aanhalen.
quote:
http://www.theglobeandmail.com/servlet/ArticleNews/TPStory/LAC/20040508/RSTOC08/TPBusiness/Columnists

But doesn't Alberta have oil sand deposits that rival Saudi Arabia's reserves? Yes, but some analysts warn that these reserves should be taken with a grain of salt because of the energy (usually natural gas) it takes to extract the crude, and the cost involved to do so
Wie het dan straks bij het rechte eind heeft zullen we vanzelf wel zien.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 19:25:14 #48
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_19053267
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 16:27 schreef Jalu het volgende:

[..]

Onzin, in 1985 kostte een liter benzine lang geen 2 gulden 50.

Mensen geven juist al jaren ongeveer hetzelfde deel van hun inkomen uit aan brandstof. En de staat vaart hier wel bij...
Nee, natuurlijk kostte benzine toen geen 2 gulden 50. Dat zegt toch ook niemand. Reken het maar uit, de benzineprijs is langzamer gestegen dan de inflatie. Benzine is dus nu goedkoper dan in 1985. Is ook niet echt nieuws trouwens...
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_19053779
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 18:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou ik heb even snel dor die cpb studie heengelezen gescand op tar sand, en kom tot de conclusie dat ze wel erg makkelijk ervan uit gaan dat de technologie voor de winning van teer zand in zeer korte tijd een grote vlucht zal maken.

Om je toch even een ander inzicht te willen geven over de winning van olie uit teerzand wil ik de volgende qoute aanhalen.
[..]

Wie het dan straks bij het rechte eind heeft zullen we vanzelf wel zien.
Dit is een punt dat zodanig voor de hand ligt, dat iedereen die dat weet er van uit gaat dat iedereen dat natuurlijk weet.

In de praktijk gaat "men" er al heel snel aan voorbij en wordt er alleen naar de economische haalbaarheid gekeken, waarbij het per definitie haalbaar is als de prijs maar hoog genoeg is.
  woensdag 12 mei 2004 @ 01:37:26 #50
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_19062857
quote:
Op maandag 10 mei 2004 11:04 schreef Basp1 het volgende:
Alaska. En omdat Bush nog steeds veel olie wil hebben gaan er nu complete stukken natuurgebied van het ongerepte Alaska aan gort. Er ligt een gigantische hoeveelheid olie daar, maar de exploitatie zal ten koste gaan van een van de grootste aaneengerekte stukken flora an fauna......

In Noord-Canada, grenzend aan Alaska is trouwens ook bergen met olie te vinden.

Een andere voorraad die tot voor kort technisch gesproken nog niet kon worden aangesproken is op de zeebodem. Een olieplatform kan slechts tot ong. enkele honderden meters zeediepte boren, (en daarna een behoorlijk eind de grond in trouwens) waar nu technologien ontwikkeld worden waarbij tot een zeediepte van ong. 1500 meter ofzo nog olie geboord kan worden. Dit betekend dat een gigantisch gebied, tot voor kort onbereikbaar, nu voor exploitatie beschikbaar kan worden gesteld.

Wederom geldt natuurlijk dat de natuur er aan moet geloven, maar wat is die natuur nou waard..... wij willen goedkopere benzine, dus moet die natuur maar wijken.

En natuurlijk de nodige oorlogen om de bereikbare olievoorraaden veilig te stellen..... Mischien moet Nederland met de hoogste benzine prijs ter wereld ook maar eens een oorlogje voeren. Met een goed getrained leger van 40.000 man kunnen we wel een oliesheikstaatje veroveren. Quatar ofzo, of Bahrein. Ligt genoeg olie om Nederland blij te houden.... die paar honderd doden nemen we dan wel voor lief, nietwaar?

Natuur, Oorlog.... allemaal keuzes..... Maar ik geloof dat ik dan toch liever wat meer betaal voor mijn benzine.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')