Mazzelpik!quote:[b] Wat doe je nu op een gemiddelde zondag, een beetje familie bezoeken, evenementen bekijken.
Tjeez, op zondag werken. K' mot er niet aan denkenquote:Op vrijdag 7 mei 2004 21:13 schreef Takkesteeg het volgende:
[..]
Mazzelpik!
Ik werk regelmatig op zondag en heb daar wel m'n autootje voor nodig!
De afhankelijkheid van olie is niet zo'n probleem imo.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 20:43 schreef digitaLL het volgende:
De olieprijs is gestegen tot 40$ the barrel. Door toenemende onrust in het MO en een toenemende vraag vanuit opkomende economien als China en India die steeds meer olie kopen zal de prijs wellicht nog verder stijgen. Voor europa is dat minder erg.Het energieverbruik is 5x lager per hoofd van de bevolking dan bijv. de VS. De VS is imo een cheap oil economy. Hoge olieprijzen hebben er een sterke invloed op de inflatie. Imo is de olie nog te goedkoop. 100$ de barel is beter omdat dan veel meer investeringen in alternatieven lonend gaan worden. Dit maakt ons uiteindelijk minder kwetsbaar door olie-afhankelijkheid![]()
Het levert natuurlijk ook broodnodige banen op en een inpuls aan technologische ontwikkelingen.
Bron;
http://story.news.yahoo.c(...)0
Denk je soms dat de westerse economieen zonder olie gewoon doordraaienquote:Op vrijdag 7 mei 2004 22:02 schreef aldostuta het volgende:
[..]
De afhankelijkheid van olie is niet zo'n probleem imo.
Roze bril dan ook alleen op zondag dragen SCH.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:15 schreef SCH het volgende:
Er moet helemaal geen oliecrisis nodig zijn om toch autoloze zondagen in te stellen.
Als dat zo was dan betaalden we onderhand al $400 voor een vat ipv een luizige 40....quote:Op vrijdag 7 mei 2004 21:07 schreef janvier_egalite het volgende:
Van wat ik heb begrepen wordt de olieprijs zo'n beetje bepaald door de OPEC landen, met een wisselwerking met de VS. Zodra zij de regering in de VS niet echt mogen, zal de prijs van olie stijgen met negatieve gevolgen voor de economie in de VS.
En kun je dan ook even een berekening geven hoeveel hectare grond we dan aleen al niet voor onze nederlandse olieconsumptie nodig hebbenquote:Op zondag 9 mei 2004 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
De nieuwe EU landen als Polen hebben ruimte zat om oliezaden te verbouwen, en van huisvuil en de plantenresten kan je prima Methanol maken,
Plantaardige Olie en Methanol, daar kan je een prima Biodiesel mee maken, en benzine autos rijden ook op methanol.
Nee, dat kan ik niet,quote:Op zondag 9 mei 2004 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En kun je dan ook even een berekening geven hoeveel hectare grond we dan aleen al niet voor onze nederlandse olieconsumptie nodig hebben![]()
Het zit er al langer aan te komen dat we te weinig olie kunnen produceren t.o.v. de vraag. Duurdere middelen (bijvoorbeeld het maken van olie uit teerzand of kolen) zijn natuurlijk mogelijk, maar nog niet winstgevend genoeg met de huidige goedkope olieprijzen om te maken.
Aangezien de meest mensen dat niet kunnen ben ik maar even aan het zoeken gegaan.quote:Op zondag 9 mei 2004 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat kan ik niet,
de oppervlakte van kompleet nederland is 41863 km^2quote:http://www.solaroilsystems.nl/ppo1.htm
en kan jaarlijks tenminste de oogst van 2000 hectare koolzaad verwerken, waarbij de gegenereerde plantenolie voor ca.350 voertuigen als vervangende (diesel !) brandstof kan worden gebruikt
Ook hiervoor geld mijn bovenstaande verhaaltje.quote:Ook hou je dan geen rekening ermee dat als je dit doet, geen consumtiegraad olie hoeft te produceren, je produceert dan naar caloretische waarde en massa, en niet naar smaak, vetzuren, etc.
Ook is de Methanol productie uit huisvuil en plantaardige resten een tamelijk nieuwe techniek, is een proeffabriek bij dresden die dat doet.
In Polen enzo is plek zat, en voeding is er zat, daar hoeft niet meer aangebouwt te worden.quote:Op zondag 9 mei 2004 12:28 schreef Basp1 het volgende:
de oppervlakte van kompleet nederland is 41863 km^2
100 hectare = 1 km^2
2000 hectrare voor 350 autos => per auto 5.7 hectare nodig
4186300 /5.7 = 734438 auto's
Nee die koolzaad olie en andere biobrandstoffen worden allemaal wel als mooie alternatieven voorgesteld, maar onze kostbare landbouwgronden kunen we dan toch veel beter gebruiken om onszelf van voeding te voorzien dan die energieslurpende auto.
[..]
Ook hiervoor geld mijn bovenstaande verhaaltje.
Hierover zijn trouwen al verschillende discussie in wfl gevoerd
wat krijgen we als de olie op is?
Jeahquote:Op zondag 9 mei 2004 22:59 schreef GiSH het volgende:
allemaal even wachten op de brandstofcel.. gaat niet meer lang duren
ik denk dat de Shell/mercedes er heel anders over denkenquote:Op zondag 9 mei 2004 23:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jeah
Sure
DIE IS ER AL
Issue met brandstofcellen is dat de techniek zo snel ontwikkeld, dat als je een apparaat naar de markt brengt dat het hopeloos verouderd is tegen de tijd dat je het in productie hebt.
Waterstof als brandstof, dat is pas een probleem.
Nee, maar er zijn voldoende olievoorraden op de wereld, en die zijn ook nog eens verspreid. Geen groot probleem imo. Het probleem van afhankelijkheid is vele malen groter in bijvoorbeeld de gasmarkt; daar zijn er maar een paar aanbieders. Dit bedoelde ikquote:Op vrijdag 7 mei 2004 22:42 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Denk je soms dat de westerse economieen zonder olie gewoon doordraaien![]()
Verklap mij dan eens waar al die olievoorraden liggenquote:Op maandag 10 mei 2004 10:26 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn voldoende olievoorraden op de wereld, en die zijn ook nog eens verspreid. Geen groot probleem imo. Het probleem van afhankelijkheid is vele malen groter in bijvoorbeeld de gasmarkt; daar zijn er maar een paar aanbieders. Dit bedoelde ik
Kijk eens goed in jaarverslagen / visies van de shell en kom tot de conclusie dat ze binnen nu en 10 jaar al 25% van hun omzet uit alternatieve energie willen halen. Dat zegt imo al genoeg.quote:Op zondag 9 mei 2004 23:13 schreef GiSH het volgende:
[..]
ik denk dat de Shell/mercedes er heel anders over denken
Er zijn helemaal geen autoloze zondagen nodig.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:15 schreef SCH het volgende:
Er moet helemaal geen oliecrisis nodig zijn om toch autoloze zondagen in te stellen.
Lees ook dat laatste stukje over Methanolquote:Op zondag 9 mei 2004 23:16 schreef GiSH het volgende:
http://www.kijk.nl/artikel.jsp?art=327
slecht nieuws voor de olie sjeiks
Kan zijn, maar VAG bv zet zwaar in op (bio)Dieselquote:Op zondag 9 mei 2004 23:13 schreef GiSH het volgende:
[..]
ik denk dat de Shell/mercedes er heel anders over denken
ben zelf een groot liefhebber van het VAG programma.. en mijn inziens zijn ze qua diesel knowledge is het hoogste nivo. Het is het zelfs het merk dat de amerikanen aan de diesel rijden hebben gebracht.(heeft introductie van Beetle aan bij gedragen)quote:Op maandag 10 mei 2004 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan zijn, maar VAG bv zet zwaar in op (bio)Diesel
Heb je nu eenmaal met overheden, die denken het allemaal beter te weten. Maar dacht dat jij zo´n fan was van een sterke overheid die iedereen alles voorschrijft?quote:Op maandag 10 mei 2004 18:48 schreef GiSH het volgende:
[..]
ben zelf een groot liefhebber van het VAG programma.. en mijn inziens zijn ze qua diesel knowledge is het hoogste nivo. Het is het zelfs het merk dat de amerikanen aan de diesel rijden hebben gebracht.(heeft introductie van Beetle aan bij gedragen)
maar ben bang dat de overheid in europa de diesel rijders de strop om gaan leggen.
ja maar ik mag er zelf ook wel ander anders over na denkenquote:Op maandag 10 mei 2004 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je nu eenmaal met overheden, die denken het allemaal beter te weten. Maar dacht dat jij zo´n fan was van een sterke overheid die iedereen alles voorschrijft?
Jep hier welquote:Op maandag 10 mei 2004 18:53 schreef GiSH het volgende:
[..]
ja maar ik mag er zelf ook wel ander anders over na denkenwe wonen in NL he
tuurlijk.. maar ook hier hebben ons te houden wat de overheid ons voorhoudt .. dus als de overheid zegt.. einde verhaal diesel rijden, dan is het klaar!!..en als je als auto fabrikant het mikt op bio diesel... dan heb je het toch mooi mis.. en doordat er bedrijven als Shell achter zitten ( semi staats bedrijf en shell had al predikaat koninklijke voor dat ze 100 jaar bestonden ). En kijk eens hoeveel mensen die nu in de politiek zitten bij de Shell hebben gewerkt. En de lobbie van Shell zal sterk wezen en ze hebben ingang bij de meeste partij-en. Mooi he kapitalismequote:Op maandag 10 mei 2004 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep hier wel
zijn landen waar je het niet met de overheid oneens mag zijn, niet?
![]()
Klopt, benzine is al sinds de jaren zeventig ongeveer even duur. Mensen geven tegenwoordig een aanzienlijk kleiner deel van hun inkomen uit aan brandstof dan 20 jaar geleden. Zolang dat zo is blijven alternatieven vooral theoretisch.quote:Op zondag 9 mei 2004 19:09 schreef Hobiedobie het volgende:
Als ik utga van de prijs van super in 1985 van een knaak, en ik extrapoleer dat met een inflatie (jaar op jaar) van 2% (gematigd, he, hombre?) kom ik op een super-prijs van 1.54 Euro uit.
Bij Tango kost 1 liter Euro plus 1.26 7.
Canada om maar eens wat te noemen. De verwachte voorraad daar is groter dan die van de grootste producent, Saudi Arabie. Check het CPB maar eens voor een studie.quote:Op maandag 10 mei 2004 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Verklap mij dan eens waar al die olievoorraden liggen
Dat zijn de eerder genoemde teerzanden waarvan het merendeel nog niet eens energetisch goedkoper te winnen is als de energie welke je erin moet stopppen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:53 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Canada om maar eens wat te noemen. De verwachte voorraad daar is groter dan die van de grootste producent, Saudi Arabie. Check het CPB maar eens voor een studie.
Op dit moment niet nee, maar op lange termijn, wanneer de nood evt. aan de man zou komen, wel.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zijn de eerder genoemde teerzanden waarvan het merendeel nog niet eens energetisch goedkoper te winnen is als de energie welke je erin moet stopppen.
Kanp van je want dan moet je eerst nog wel compleet andere processen gaan uitvinden om de olie uit de teerzanden te halen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:56 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Op dit moment niet nee, maar op lange termijn, wanneer de nood evt. aan de man zou komen, wel.
Onzin, in 1985 kostte een liter benzine lang geen 2 gulden 50.quote:Op maandag 10 mei 2004 19:33 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Klopt, benzine is al sinds de jaren zeventig ongeveer even duur. Mensen geven tegenwoordig een aanzienlijk kleiner deel van hun inkomen uit aan brandstof dan 20 jaar geleden. Zolang dat zo is blijven alternatieven vooral theoretisch.
Niets knaps aan, want die processen zijn er allangquote:Op dinsdag 11 mei 2004 15:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kanp van je want dan moet je eerst nog wel compleet andere processen gaan uitvinden om de olie uit de teerzanden te halen.
Ik beweer ook nergens dat die processen er niet zijn, maar wel dat er voor veel teerzanden meer energie ingepompt moet gaan worden dan dat eruit gaat komen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 17:00 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Niets knaps aan, want die processen zijn er allang. De productiekosten zullen in de toekomst alleen maar dalen. Nogmaals, lees die CPB studie maar eens; daar staat genoeg info in die ik hier niet blijf herhalen.
DE CPB studie...........quote:Op dinsdag 11 mei 2004 17:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik beweer ook nergens dat die processen er niet zijn, maar wel dat er voor veel teerzanden meer energie ingepompt moet gaan worden dan dat eruit gaat komen.
Verder ben ik wel benieuwd naar "DIE" CPB studie, over welke heb je het, en kun je me daar even een link van geven.
Nou ik heb even snel dor die cpb studie heengelezen gescand op tar sand, en kom tot de conclusie dat ze wel erg makkelijk ervan uit gaan dat de technologie voor de winning van teer zand in zeer korte tijd een grote vlucht zal maken.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 17:40 schreef aldostuta het volgende:
[..]
DE CPB studie...........
http://www.cpb.nl/nl/pub/bijzonder/52/bijz52.pdf
Wie het dan straks bij het rechte eind heeft zullen we vanzelf wel zien.quote:http://www.theglobeandmail.com/servlet/ArticleNews/TPStory/LAC/20040508/RSTOC08/TPBusiness/Columnists
But doesn't Alberta have oil sand deposits that rival Saudi Arabia's reserves? Yes, but some analysts warn that these reserves should be taken with a grain of salt because of the energy (usually natural gas) it takes to extract the crude, and the cost involved to do so
Nee, natuurlijk kostte benzine toen geen 2 gulden 50. Dat zegt toch ook niemand. Reken het maar uit, de benzineprijs is langzamer gestegen dan de inflatie. Benzine is dus nu goedkoper dan in 1985. Is ook niet echt nieuws trouwens...quote:Op dinsdag 11 mei 2004 16:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Onzin, in 1985 kostte een liter benzine lang geen 2 gulden 50.
Mensen geven juist al jaren ongeveer hetzelfde deel van hun inkomen uit aan brandstof. En de staat vaart hier wel bij...
Dit is een punt dat zodanig voor de hand ligt, dat iedereen die dat weet er van uit gaat dat iedereen dat natuurlijk weet.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 18:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou ik heb even snel dor die cpb studie heengelezen gescand op tar sand, en kom tot de conclusie dat ze wel erg makkelijk ervan uit gaan dat de technologie voor de winning van teer zand in zeer korte tijd een grote vlucht zal maken.
Om je toch even een ander inzicht te willen geven over de winning van olie uit teerzand wil ik de volgende qoute aanhalen.
[..]
Wie het dan straks bij het rechte eind heeft zullen we vanzelf wel zien.
Alaska. En omdat Bush nog steeds veel olie wil hebben gaan er nu complete stukken natuurgebied van het ongerepte Alaska aan gort. Er ligt een gigantische hoeveelheid olie daar, maar de exploitatie zal ten koste gaan van een van de grootste aaneengerekte stukken flora an fauna......quote:Op maandag 10 mei 2004 11:04 schreef Basp1 het volgende:
Verklap mij dan eens waar al die olievoorraden liggen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |