Echt belachelijk voor dat geld.quote:Op donderdag 6 mei 2004 23:49 schreef Furby het volgende:
Vreemd. Ik wist al bij mijn eerste cd/cd speler (Sting - The dream of the blue turtles) dat een cd minimaal 20 jaar meegaat. (oxidatie van de reflecterende laag door de cd heen) Dat wil zeggen dat je DUS in het ergste geval na 20 jaar al je eerste cd gaat verliezen.
Een harde schrijf verliest na enige tijd zijn magnetische waarde. Dus wat je zegt klopt slechts gedeeltelijk.quote:Op donderdag 6 mei 2004 23:48 schreef Meh7 het volgende:
Mp3 rot niet
Ja, maar kan heel lang mee bij goed gebruik.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:01 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Een LP slijt.
noem 's iets van een soortgelijke prijs wat zo lang meegaat en waar je zoveel plezier van kan hebbenquote:Op donderdag 6 mei 2004 23:49 schreef wonko het volgende:
[..]
Echt belachelijk voor dat geld.
Daar staat tegenover dat bij elke keer dat je 'm afspeelt hij slijt. Die cd slijt niet harder of langzamer van afspelen.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:04 schreef wonko het volgende:
Ja, maar kan heel lang mee bij goed gebruik.
quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:04 schreef Tokus het volgende:
[..]
noem 's iets van een soortgelijke prijs wat zo lang meegaat en waar je zoveel plezier van kan hebben
Ventieldopjesquote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:04 schreef Tokus het volgende:
[..]
noem 's iets van een soortgelijke prijs wat zo lang meegaat en waar je zoveel plezier van kan hebben
Jij bent wel bereid om 15-20 Euro uit te vorken voor ventieldopjes, maar cd's vind je te duurquote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:19 schreef wonko het volgende:
[..]
Ventieldopjes
Mijn eerste cd's uit mijn verzameling zijn 18 jaar oud.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 01:27 schreef MokroKees het volgende:
laat de cd zich nog maar bewijzen..
als het binnen 2 maanden gebeurt lijkt me dat meer dan redelijk. Is het na 5 jaar, dan niet.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 15:14 schreef TrenTs het volgende:
Zou je recht hebben op een vervangend exemplaar als hij er mee ophoudt?
Bij TV's wordt echter niet beloofd dat ze "praktisch onverwoestbaar zijn" en "dat ze snel in prijs zouden dalen".quote:Op vrijdag 7 mei 2004 15:15 schreef Tokus het volgende:
[..]
als het binnen 2 maanden gebeurt lijkt me dat meer dan redelijk. Is het na 5 jaar, dan niet.
Bij je tv of je servies heb je dat ook niet
Tja, met zo'n titel kan je het natuurlijk verwachten...quote:Op vrijdag 7 mei 2004 15:02 schreef dr_diablos het volgende:
Volgens mij is mijn oudste cd 'Disintegration' van the Cure (1989)
Even Mp3gitaliserenquote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:17 schreef Seborik het volgende:
Nee, ik word gek. Dat betekent dat zodra m'n Zorn-collectie compleet is, ik hem opnieuw kan aanschaffen. AARRRGGH.
Tja, als het de enige optie is...quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:10 schreef Beathoven het volgende:
Even Mp3gitaliseren
Ach, dat hoor je steeds minder.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:24 schreef Summoner het volgende:
[..]
Tja, als het de enige optie is...![]()
Nog liever een kogel.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Even Mp3gitaliseren
Check mijn post.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:25 schreef Seborik het volgende:
[..]
Nog liever een kogel.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om muziek die nu gemaakt wordt over 200 jaar nog eens te beluisteren.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:37 schreef Zander het volgende:
Maar goed, harde schijven en cd-rs hebben ook niet het eeuwige leven, dus dan zit je eigenlijk nog met hetzelfde probleem...
That's Write is ook een klotemerk, TDK is een fijne, of MMORE.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:40 schreef pieter_pontiac het volgende:
en wat te zeggen van die Recordables?
Ik heb pas ontdekt dat ik een groot gedeelte van mijn eerste cd-kopies zo weg kan flikkeren. De folie laat los, of de bovenkant is vergeeld en dan storen ze of doen het helemaal niet meer.
K moet dus binnenkort flink aan het branden om te redden wat er nog te redden valt...
Vooral die That's Write met witte bovenkant is rommel, die vergelen waanzinnig
quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:44 schreef HuubTuub het volgende:
Sommige artiesten gaan minder lang mee![]()
Ja, ben ik nu ook achterquote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:41 schreef TrenTs het volgende:
[..]
That's Write is ook een klotemerk, TDK is een fijne, of MMORE.
Dat is waar maar het gaat er om dat je je collectie redtquote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:37 schreef Zander het volgende:
Maar goed, harde schijven en cd-rs hebben ook niet het eeuwige leven, dus dan zit je eigenlijk nog met hetzelfde probleem...
Vinyl heeft dat probleem niet.. zolang je de plaat niet letterlijk grijs draait kun je 'm over 200 jaar nog prima afspelen lijkt mequote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:39 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om muziek die nu gemaakt wordt over 200 jaar nog eens te beluisteren.
Ik heb es een tijdje rewritables gebruikt vanThat's Write maar die dingen gaven echt 8 van de 10 keer fouten aan bij de data verification.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:46 schreef pieter_pontiac het volgende:
[..]
Ja, ben ik nu ook achter![]()
TDK en Traxdata houden het (nog) wel vol, net als Arita enzo.
Met MMORE heb ik ook al folie-problemen...
Jammer dat ik indertijd zoveel That's Write heb gehaald, die waren (10 jaar geleden) betaalbaar en liepen ook niet vaak vast...![]()
Zou er zoiets zijn, iets wat je zo vaak kan horen als je wilt maar wat niet vergaat...?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Vinyl heeft dat probleem niet.. zolang je de plaat niet letterlijk grijs draait kun je 'm over 200 jaar nog prima afspelen lijkt me
Ik weet het zelf niet, maar erg vaak.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:52 schreef PogueMahone het volgende:
Hoe vaak kun je een plaat eigenlijk draaien voordat ie "grijsgedraaid" is?
Platenmaatschapijen zullen het wel op mp3 houden en het spul copiëren wanneer de schijven het begeven hequote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:39 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om muziek die nu gemaakt wordt over 200 jaar nog eens te beluisteren.
Of betaal je ook nog eens voor de rechten. Het grootste deel van de prijs wordt daar natuurlijk door bepaald en in principe koop je die voor eeuwig. In dat licht is het helemaal niet zo vreemd om een nieuw exemplaar te krijgen als je ouwe kapot gaat. Tegen kostprijs van de drager.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 15:19 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Bij TV's wordt echter niet beloofd dat ze "praktisch onverwoestbaar zijn" en "dat ze snel in prijs zouden dalen".
Hmm... ik heb geen idee of je ook een stukje van de rechten koopt. Ik weet niet of je dan juridisch kan verdedigen dat je er bijvoorbeeld meerdere kopietjes van maakt en daar zijn ze collectief tegen.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 18:23 schreef ullie het volgende:
[..]
Of betaal je ook nog eens voor de rechten. Het grootste deel van de prijs wordt daar natuurlijk door bepaald en in principe koop je die voor eeuwig. In dat licht is het helemaal niet zo vreemd om een nieuw exemplaar te krijgen als je ouwe kapot gaat. Tegen kostprijs van de drager.
Amen to that! Platenhoezen zijn geweldig! Veel leuker dan een cd.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:29 schreef Jane het volgende:
Lang leve vinyl! En nog veel mooiere hoezen ook!
Niet met die woorden, maar volgens mij werd er wel bij verteld dat kapot gaan niet in het woordenboek van meneer CD voor kwam.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 19:44 schreef f00l het volgende:
Ik vind het enigszins oneerlijk om nu platenmaatschappijen te beschuldigen van het verkopen van ondeugdelijke producten. De cd was een tijd geleden een uitvinding waarvan niemand kon weten in wat voor staat die cd's twintig jaar later zouden verkeren. Zolang een maatschappij jou bij het kopen van een cd niet heeft gegarandeerd dat die nooit zou vergaan, lijkt het me nogal sterk dat je je geld terug kunt eisen.
Dan hebben ze dus al geen gelijk.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 19:57 schreef Jane het volgende:
Nou, tóen zeiden ze wel degelijk dat ze veel langer mee zouden gaan dan een LP.
TDK wel, MMOREquote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:41 schreef TrenTs het volgende:
[..]
TDK is een fijne, of MMORE.
Wat is de termijn waarop die het begeven?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 20:29 schreef DaveM het volgende:
[..]
TDK wel, MMORE![]()
Nog niet meegemaakt. Maar je ziet soms plekken zitten op het metaallaagje, terwijl cd's van Philips of TDK er altijd perfect uitzien.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 20:31 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Wat is de termijn waarop die het begeven?
Heb je wel es Sony CD's geprobeerd? Ik heb er es een muziekCD mee gekopieerd en geen enkele CD-speler in huis pakte hem zonder problemen terwijl ze andere merken wel pakten.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 20:45 schreef DaveM het volgende:
[..]
Nog niet meegemaakt. Maar je ziet soms plekken zitten op het metaallaagje, terwijl cd's van Philips of TDK er altijd perfect uitzien.
En vroeger toen branden nog mis kon gaan had ik nooit problemen met A-merken maar aan MMore-frisbees had ik nooit een tekort.
Dus al met al zou ik geen zeldzame concertopname op een Mmore cdtje zetten.
Dat hebben ze min of meer wel gedaan. Een tijdje terug stond er in geluid en beeld ( het tijdschrift van de muziekbranche) een column over het 2 maal verkopen van hetzelfde product. De schrijver was heel trots op het feit dat ze mensen in de jaren 80 dingen hebben laten kopen die ze eigenlijk al bezaten, in de column werd gemeld dat ze dat met de sacd ook maar moesten gaan doen en dat dat in ieder geval tijdelijk de industrie wel even respijt zou geven.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 19:44 schreef f00l het volgende:
Ik vind het enigszins oneerlijk om nu platenmaatschappijen te beschuldigen van het verkopen van ondeugdelijke producten. De cd was een tijd geleden een uitvinding waarvan niemand kon weten in wat voor staat die cd's twintig jaar later zouden verkeren. Zolang een maatschappij jou bij het kopen van een cd niet heeft gegarandeerd dat die nooit zou vergaan, lijkt het me nogal sterk dat je je geld terug kunt eisen.
Met een goede draaitafel,weinig naalddruk en goede verzorging ruim een mensenleven.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 16:52 schreef PogueMahone het volgende:
Hoe vaak kun je een plaat eigenlijk draaien voordat ie "grijsgedraaid" is?
Een goeie draaitafel die verkeerd is afgestelt verneukt het nogquote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:55 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Met een goede draaitafel,weinig naalddruk en goede verzorging ruim een mensenleven.![]()
Ja, je moet er wel iets van weten.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:59 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Een goeie draaitafel die verkeerd is afgestelt verneukt het nog.
En ook gebruik maken van je kennis.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:03 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Ja, je moet er wel iets van weten.![]()
Volgens mij min of meer hetzelfde als cassette's toch? Dus kunstof met daarop magnetische deeltjes. "Echt" tape is alleen veel breder, bevat daardoor meer magnetisch spul en gaat daarom langer mee. Denk ik.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 18:08 schreef Jane het volgende:
Van wat voor spul zijn die oude bandrecorder tapes eigenlijk gemaakt? Mijn vader heeft nog banden van voor 1966 en die doen het nog prima!
En dan? Kunnen die dingen niet stuk dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 10:46 schreef Salem het volgende:
gelukkig hebben we over drie jaar allemaal een i-pod, of een soortgelijk apparaat, en dan maken we ons helemaal geen zorgen meer over het rotten van cd's.
Dat zal echt niet gebeuren. Hoewel veel mensen nu al muziek downloaden blijft er toch wel vraag naar een fysiek medium, zoals de LP of CD. Ik zie de CD ook niet verdwijnen binnen nu en 10 jaar. Wellicht als er dadelijk een andere data drager komt dat het eventueel vervangen wordt, maar de hele muziek wereld zal echt niet meteen op een MP3 overstappen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:16 schreef Jane het volgende:
[..]
En dan? Kunnen die dingen niet stuk dan?
Wat een armoedig toekomstbeeld trouwens. Alleen nog maar downloaden. Tegen fikse vergoeding uiteraard.En één flinke crash en je kunt je hele muziekverzameling weer helemaal opnieuw gaan aanschaffen.
Muziek als wegwerpartikel.
Hogere kwaliteit toch?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij min of meer hetzelfde als cassette's toch? Dus kunstof met daarop magnetische deeltjes. "Echt" tape is alleen veel breder, bevat daardoor meer magnetisch spul en gaat daarom langer mee. Denk ik.
Bij tape heb je wel last van slijtage, je de tape heeft fysiek contact met de magneetkoppen. Bij een harddisk is dat niet.quote:Tape staat sowieso wel bekend om z'n lange levensduur trouwens. [Het is niet voor niks dat veel backup-media voor computers nog altijd op basis van tape werken en dat veel studio's hun opnamens op tape archieveren (hoewel dat tegenwoordig ook steeds meer harddisk wordt, maar goed, eigenlijk is een harddisk ook tape, maar dan hard).
Die flash-dingen zullen het idd wel gaan maken. Het hele jammere eraan is dat er vast een soort van compressie gebruikt zal gaan worden.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:21 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Dat zal echt niet gebeuren. Hoewel veel mensen nu al muziek downloaden blijft er toch wel vraag naar een fysiek medium, zoals de LP of CD. Ik zie de CD ook niet verdwijnen binnen nu en 10 jaar. Wellicht als er dadelijk een andere data drager komt dat het eventueel vervangen wordt, maar de hele muziek wereld zal echt niet meteen op een MP3 overstappen.
Ik zet mijn weddenschap in op de zogenaamde Solid State Gegegevensdragers; je stopt gewoon een flashcard in je speler en de muziek wordt afgespeeld. Het is erg lang houdbaar, mits er goed mee omgegaan wordt, en immuun voor krassen e.d. Helaas wordt het dan wel weer kleiner
Maar wie zal het zeggen? Misschien zitten we over tien jaar nog steeds met CDs te prutsen
Ja uiteraard, maar volgens mij ook een langere levensduurquote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:23 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Hogere kwaliteit toch?
Bij die tape heb je ook minder muziek per meter, dus betere kwaliteit. Toch?
Harddisks hebben ook last van slijtage, alleen slijt je data niet, maar het apparaat zelfquote:Bij tape heb je wel last van slijtage, je de tape heeft fysiek contact met de magneetkoppen. Bij een harddisk is dat niet.
Ja, en een vorm van DRM. Hoewel het nu al mogelijk is om ROM chips (wat het in weze zijn) zodanig te beveiligen dat het niet te kopieren is, zullen er wel meer truukjes uitgehaald worden. Persoonlijk denk ik wel dat het de ultieme beveiliging wordt, want men kan niet 1 op 1 de chips kopieren. Voorbeeld: een huidige ROM chip, met daarin data, heeft een zogenaamde sticky bit. Zet deze op '1' en je kan het alleen dus niet meer 1 op 1 kopieren. De lezers en schrijvens kunnen het ding niet meer lezen, terwijl het wel te gebruiken is. De enige mogelijkheid om ze te kraken is door met een microscoop de chip te bekijken en 1 op 1 de bits te kopieren (met de hand!). [uit mijn hoofd gezegd]quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:24 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Die flash-dingen zullen het idd wel gaan maken. Het hele jammere eraan is dat er vast een soort van compressie gebruikt zal gaan worden.
De CD heeft echter als voordeel dat het vrij lang meegaat, zolang de bovenlaag er nog maar opzit. Bij de CDrot rot deze dus gewoon weg. Die laag is een reflecterend stuk aluminium om het licht van de laser terug te kaatsen. Omdat er dus licht gebruikt wordt heb je niet het contact met het medium en dus slijt het niet. CDs zijn wel minder gevoelig voor krassen, itt LPs, vanwege de error correctie in de CD speler. Het nadeel hiervan is dat er een enorme overhead aan data mee geperst/gebrand moet worden. Voor elke 4 bits moeten 3 bits aan corrigerende bits toegevoegd worden. Ik dacht dat het Forward Error Control heette, volgens een bepaald principe. Een LP mist die echter. Mijn persoonlijke mening is, buiten het feit om dat het hoesje van de LP beter is, is dat de CD op alle fronten superieur is.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:40 schreef Jane het volgende:
Nee, inderdaad, niets gaat eeuwig mee. Alleen verloopt de slijtage van verschillende media wel op een andere manier. Als ik het goed begrijp slijt een cd die je niet gebruikt dus sneller dan bijvoorbeeld een LP die je niet gebruikt. Het jammere is ook dat een CD die niet goed meer is, bijna gelijk niet meer af te spelen is. Een LP die je vaak gedraaid hebt en daardoor is gaan slijten, kun je nog heel lang blijven afspelen zolang je er geen echt rare dingen mee doet. Gevoelsmatig heeft zo'n ding voor mij dan toch een langere levensduur.
Ach, alles is natuurlijk relatief, maar tape heeft (net als vinyl) ook het voordeel dat je het hoort als hij gaat slijten en dus redelijk op tijd maatregelen kunt nemen. CD's kunnen het van de ene op de andere dag niet meer doen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 14:28 schreef Zander het volgende:
Nou, van tapes betwijfel ik ook of ze wel zo lang meegaan. Je hoort vaak dat voor heruitgaves van oude cds de originele mastertapes 'gebakken' moeten worden voordat ze weer bruikbaar zijn. Ampex heeft bijvoorbeeld een speciale service daarvoor, omdat gebleken is dat bepaalde tapes van dat merk na twintig jaar behoorlijk onbruikbaar waren geworden. Het heeft natuurlijk ook met de manier waarop ze zijn opgeslagen te maken (klimaatbeheersing en dergelijken).
Ach, "echte" foto's verslechteren ook over tijd. Het voordeel van een digitaal opgeslagen iets (of dat nou een foto of muziek is) is dat je meerdere kopieen kunt maken en deze kunt verspreiden en naast elkaar kunt bewaren. En daarmee zijn je dingen altijd veiliger opgeslagen dan met analoog materiaal mogelijk is.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:07 schreef TastyMushroom het volgende:
Hmmzz... om deze reden ben ik ook nog altijd een beetje huiverig voor digitale camera's...![]()
Sinds wanneer zitten daar CD's in?quote:Op zondag 9 mei 2004 20:07 schreef TastyMushroom het volgende:
Hmmzz... om deze reden ben ik ook nog altijd een beetje huiverig voor digitale camera's...![]()
Ik heb er wel een paar, die heb ik echter al jaaaren. 't lijkt net of dit iets nieuws is, cd's die hier last van hebben zijn gewoon niet goed gefabriceerd. Ik heb er dan ook alleen last van bij bootlegs, cd's die waarschijnlijk op een of andere cheap-ass (onder slechte omstandigheden?) cd-pers gedrukt zijn ofzo.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 14:52 schreef Zander het volgende:
Maar goed, heeft iemand hier in z'n eigen collectie al een originele audio-cd aangetroffen die 'weggerot' is? Ik heb zelf ff de oudste die ik kon vinden (uit 1989) getest, maar die doet 't nog steeds perfect, en ik zie er ook geen 'lichtpuntjes' doorheen zoals in het artikel.
over 30 jaar passen deze gemakkelijk op 1 cdquote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:19 schreef TrenTs het volgende:
Ik mag verdomme toch hopen dat ze over 30 jaar niet allemaal bij het grof vuil kunnen.
Binnenkort dan maar over naar de brokjes compact flash geheugen als opvolger van de CD en DVD?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:29 schreef Jane het volgende:
Mijn eerste cd is ook 18 jaar oud. Binnenkort eens kijken of hij het nog doet.
Toen bekend werd dat CD-rom's er vaak al erg snel mee uitscheiden had ik deze vrees al eens geuit. Dat het ook voor CD's zou gelden. Ik vrees ook dat dit nieuws de CD-markt nog verder zal doen instorten, zeker als de prijzen nog steeds niet drastisch omlaag gaan.
M.i. is de CD nooit een volwaardige opvolger van vinyl geworden. Het heeft zeker voordelen (makkelijker meenemen enz), maar hij is ons destijds door de strot geduwd met de belofte dat ze goedkoper zouden worden, dat is niet gebeurd, en nu blijken ze ook nog korter mee te gaan. Korter ja, want hoe lang je LP meegaat heb je helemaal zelf in de hand en bij de CD geldt dat maar tot op zekere hoogte. Of iig gaat het materiaal vinyl veel langer mee.
Lang leve vinyl! En nog veel mooiere hoezen ook!
Op de datadrager zelf staat dan voor mensen met behoefte aan pics en info een link naar achtergrondinformatie van de betreffende band, de nummers, de muziekstijl, muzikale verwanten en een complete discografie: meer dan er ooit in een boekje past dat sporadisch eens wordt opengeslagen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 11:28 schreef Anthraxx het volgende:
--knip--
Wat ik er jammer aan vind is dat het spul steeds kleiner wordt. Een CD is mij al te klein. Wat krijg je dadelijk? Een dingetje van 5 bij 5 cm waar je geen hoesje, boekje of whatever bij krijgt? Dat vind ik eigenlijk veel belangrijker dan de datadrager zelf
ja, maar dan is het niet meer origineel hè. Met sommige albums móet je gewoon het origineel hebben, gevoelsmatig dan hè.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:41 schreef Summoner het volgende:
Als blijkt dat cd's idd 'rotten' vind ik wel een manier om de muziek te behouden, desnoods elke paar jaar voor de zekerheid wat verouderde albums branden of naar mp3 omzetten (argh!). Het hoesje zal niet rotten!
alles is vergankelijk in onze wereld. er bestaat niets dat eeuwig hetzelfde is. btw ik vind 20 jaar best lang dan kopieer je je collectie om de 10 jaarquote:Op donderdag 6 mei 2004 23:59 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Een harde schrijf verliest na enige tijd zijn magnetische waarde. Dus wat je zegt klopt slechts gedeeltelijk.
quote:Op maandag 10 mei 2004 12:54 schreef Goofup het volgende:
misschien ligt het ook aan de muziek die op de cd's gedrukt staat. Frans Bauer is bijvoorbeeld rotmuziek
ja tof, dan heb je een cd van in ene 120,- (alsof dat restaureren goedkoop zal zijnquote:Op maandag 10 mei 2004 13:06 schreef StickUpKid het volgende:
Ik heb cd's van 60 euro origineel!! Dan wil ik toch geen kopie?!
Misschien is er over een aantal jaar wel een bedrijf dat cds restaureert. Dat alle gaatjes in een cd weer worden opgevuld ofzo. Net zoals Van Gogh's schilderijtjes...![]()
ik zie het al voor me: een cd-restauratiebedrijf (ik zal de oor-aannaai-grapjes naar aanleiding van je v.Gogh-voorbeeld maar achterwegen latenquote:Op maandag 10 mei 2004 13:06 schreef StickUpKid het volgende:
Misschien is er over een aantal jaar wel een bedrijf dat cds restaureert. Dat alle gaatjes in een cd weer worden opgevuld ofzo. Net zoals Van Gogh's schilderijtjes...![]()
Meen je dat nou? Ik vind 20 jaar echt helemaal niet lang.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:00 schreef ooge het volgende:
btw ik vind 20 jaar best lang dan kopieer je je collectie om de 10 jaar
quote:Inspecting my collection revealed several CDs with this problem, notably those on the Sire, Warner Bros., and Elektra labels.
In warme vochtige gebieden schijn je meer last te hebben (zuid amerika enzo).quote:Op maandag 10 mei 2004 19:44 schreef Zander het volgende:
Hier staan nog fotos van een andere vorm van 'cd-rot': http://www.rdrop.com/~half/General/CDRot/CDRot.html
Kennelijk heeft deze vorm van cd-rot ook iets met de omgevingstemperatuur te maken.
[..]
Tot nu heb ik deze verschijnselen alleen bij (goedkoop gefabriceerde) bootlegs.quote:Dat zijn helaas niet de minste namen, dus ik vrees dat die cd-rot zich niet beperkt tot goedkoop geproduceerde bootlegs.
Reflecterend folie plakken aan de bovenkant (bedrukte kant).quote:Op maandag 10 mei 2004 18:13 schreef Djaser het volgende:
Kut dat ziet er niet mooi uit
Ik denk wel dat er een middel zal worden uitgevonden om het spul langer mee te laten gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |