retep22 | donderdag 6 mei 2004 @ 20:11 |
Welk onderdeel is de beste en heeft de meeste profijtwinst? Turbo of supercharger? | |
seto | donderdag 6 mei 2004 @ 20:19 |
turbo is beter voor hogere snelheden supercharger beter voor low end torque dacht ik zo | |
JMS00 | donderdag 6 mei 2004 @ 20:41 |
Moeilijk te vergelijken denk ik, een supercharger werkt constant, maar wordt aangedreven door de krukas, dus kost ook vermogen. Een Turbo heeft een hogere netto output, maar alleen in een beperkt toerengebied. Dus het is maar net wat je onder "meeste profijt" verstaat... | |
Yakult | donderdag 6 mei 2004 @ 20:47 |
Ik zou zeggen 4 turbo's, en dan voor verschillende toerentallen, net als bij een EB110 dacht ik. | |
Nilzz | donderdag 6 mei 2004 @ 22:57 |
Turbo.... Met een turbo verhoog je in principe het rendement van de motor doordat je de thermische energie die anders verloren zou gaan benut om de turbo aan te drijven. Een supercharger daarintegen gebruikt daarvoor mechanische energie, daarbij komt dat superchargers vaak zwaar uitgevoerd zijn, dit komt het rendement niet ten goede en zeker bij hoge toerentallen ontstaat er veel wrijving = energie verlies... | |
Youp | donderdag 6 mei 2004 @ 23:03 |
quote:euhm die zijn niet voor verschillende toerentallen hoor... als het goed is neemt iedere turbo een aantal cilinders voor zn rekening... in dit geval een 12cilinder (toch??) dus 3 cilinders per turbo... -edit- een compressor ofwel 'supercharger' zit idd op de krukas waardoor hij wat vermogen wegneemt... maar hij levert in principe wel vanaf 1 toer per minuut al vermogen... wat een turbo dus weer niet doet... het wel bekende 'turbo gat' heeft een compressor dus niet.. | |
DeBastaardo | donderdag 6 mei 2004 @ 23:04 |
Die Bugatti Veyron heeft een W16 met 4 Turbo's... dus per 4 cilinders 1 turbo | |
Nilzz | donderdag 6 mei 2004 @ 23:13 |
quote:Dit klopt, alleen laat een supercharger geen hoge toerentallen toe... het is dus voornamelijk om koppel te generen in de lage en het midden toeren gebied.... Het uiteindelijke piekvermogen is minder hoog... | |
Blackheart | donderdag 6 mei 2004 @ 23:16 |
Het hangt er allemaal van af wat je wil. Een motor die op lagere toeren power wil, die kan je beter voorzien van een compressor, terwijl een turbo met maximaal rendement de hogere toeren wil. Er is een reden waarom die VS mucles eerder voorzien zijn van een Roots blower dan van een Garret T reeks turbo. En dus de gebruikstoerentallen en gevraagde prestaties zijn doorslaggevend. Puur in efficiencie, turbo's zijn dan beter. | |
Yakult | donderdag 6 mei 2004 @ 23:22 |
quote:Ow, ik dacht ergens gelezen te hebben dat elke cylinder-rij 2 turbo's had, een lage- en een hogedruk turbo. Weet het niet zeker. Hier een plaatje (waar ik het niet uit op kan maken ![]() ![]() | |
Youp | donderdag 6 mei 2004 @ 23:37 |
quote:ik durf het voor deze auto ook niet te zeggen... maar bijvoorbeeld een skyline met zn 6cilinder in lijn heeft ook 2 turbo's... en die zijn toch echtwel exact het zelfde ![]() | |
StefanP | donderdag 6 mei 2004 @ 23:47 |
Turbo. Het neurotische gefluit van de turbine en de pssscht van de BOV zijn onvergetelijk! | |
Sjoewe | donderdag 6 mei 2004 @ 23:56 |
Als je serieele turbo's hebt kan het best dat de tweede pas na een bepaald toerental echt mee gaat doen ![]() | |
yup | vrijdag 7 mei 2004 @ 00:44 |
Je kan beide ook doen, dus een supercharged turbo blok... Lancia S4 heeft had dit ook, was een group-B rallywagen:![]() Dit ding, maar alleen dan de group-B versie ervan had een supercharged turbo 1.8 liter blok... ![]() Rally-versie. 470 pk @ 8000 rpm... Geen turbo-lag, en ook geen supercharger-hoge-toeren-luiheid ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door yup op 07-05-2004 00:50:00 ] | |
Piro | vrijdag 7 mei 2004 @ 00:46 |
quote:Dat is helemaal leuk, wel een lillike kar. ![]() | |
yup | vrijdag 7 mei 2004 @ 00:52 |
quote:Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen... quote:Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6... En volgens deze pagina: ( http://www.rsportscars.com/eng/cars/nissan_skyline.asp ) heeft een Skyline een twin-turbo... Dus een voor lage en een voor hoge toeren... [ Bericht 25% gewijzigd door yup op 07-05-2004 00:59:41 ] | |
retep22 | vrijdag 7 mei 2004 @ 10:36 |
Oke, bedankt voor de antwoorden. Maar ik heb nog een vraagje, bij welke (turbo of supercharger) slijt het motor minst snel? | |
Blackheart | vrijdag 7 mei 2004 @ 10:54 |
Eigenlijk hangt motorslijtage niet af van turbo of compressor. De dingen die bepalen hoe snel je motor slijt zijn toerentallen waarop ie meestal werkt, en al dan niet bijhorend rijgedrag. ben je eentje die niet kan wachten voor de motor op toeren is, en wegscheurt met gillende banden als je net gestart bent.Dan kan je snel slijtage verwachten. Ook constructie doet veel toe. Je kan je wel voorstellen dat een 140 pk sneller gaat slijten dan zijn 90 pk broertje- als voorbeeld de 1.9TDI's van Volkwagen/Audi. de lagers in die motoren zijn krek dezelfde(in de productiemotoren dan) toch krijgen die meer voor hun kiezen. Onderhoudsbeurten tellen ook mee natuurlijk. | |
Sjoewe | vrijdag 7 mei 2004 @ 11:11 |
Ik meen me te herinneren dat een turbo eens in de 80.000 / 90.000 kilometer vertroeteld wil worden ![]() | |
seto | vrijdag 7 mei 2004 @ 11:35 |
quote:een supercharger kan ook geweldig klinken hoor ![]() | |
flyguy | vrijdag 7 mei 2004 @ 12:30 |
supercharger is meer voor constante acceleratie maar minder toeren en minder kracht daarvoor heb je de turbo | |
Scalle-- | vrijdag 7 mei 2004 @ 19:56 |
quote:Denk zelfs dat er ook een BOV opkan? | |
Nilzz | zaterdag 8 mei 2004 @ 09:57 |
Tuurlijk kan je er een dumpvalve (stomme afkortingen hou ik niet van) op monteren... Ik denk alleen dat het een beetje kansloze actie is ![]() | |
Sjoewe | zaterdag 8 mei 2004 @ 10:34 |
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is. Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest, en de over druk blaast 'ie af via de valve. correct me if I'm wrong ![]() | |
yup | zaterdag 8 mei 2004 @ 10:38 |
quote:Bijna goed... | |
Nilzz | zaterdag 8 mei 2004 @ 11:35 |
quote:Als je hiermee op een dumpvalve doelt, begrijp je het niet helemaal geloof ik... ![]() Een dumpvalve doet namelijk preciec het omgekeerde! hij zorgt ervoor dat de turbo zijn druk juist wel verliest... ![]() | |
Sjoewe | zaterdag 8 mei 2004 @ 11:38 |
Vandaar de naam Blow off valve volgensmij ![]() | |
Nilzz | zaterdag 8 mei 2004 @ 11:49 |
quote: ![]() DUMPvalve -> hij DUMPT overtollige druk ![]() | |
Scalle-- | zaterdag 8 mei 2004 @ 11:57 |
quote:I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doen ![]() | |
Youp | zaterdag 8 mei 2004 @ 12:39 |
quote:ok foutje van mij ![]() | |
Vjennuh | zondag 10 september 2006 @ 01:07 |
quote:Zo'n dumpvalve laat toch de druk wegschieten zodat je in de volgende versnelling weer sneller kunt accelereren. Bij het overschakelen naar de volgende versnelling genereert de turbo namelijk normaal gesproken iet wat tegendruk, dit kun je dan weer voorkomen door met een dumpvalve de druk weg te dumpen. Dit bovenstaande verhaal heb ik ooit es gehoord, maar nou moet ik teogeven dat ik het juist even niet kan bevatten. ZO'n ding wil je toch eigenlijk continu op toeren hebben, ik zou eigenlijk eerder zeggen van, zorg er tijdens het schakelen voor dat een elektro motor de turbo op gang houd zodat je meteen weer druk hebt als je gaat overschakelen. Maar goed dan lijkt het haast al weer een elektronische supercharger. | |
yup | zondag 10 september 2006 @ 01:29 |
Lekkere kick ![]() Maar uhh als jij schakelt, dan stopt de stroom van uitlaatgassen die je turbo aandrijft. Terwijl er nog steeds druk in het systeem zit. Dat druk remt je turbo heeel hard af. Dat wil je dus niet. Dat lucht blaast een dump valve dus weg... Waardoor je turbo dus ook neit afgeremd word... | |
Mex_ | zondag 10 september 2006 @ 10:34 |
quote:Bijna goed, als je schakelt gaat je gasklep dicht terwijl de turbo door blijft draaien, doordat de turbo z'n druk niet kwijt kan gaat 'ie afremmen, om dit afremmen tegen te gaan gebruik je een dumpvalve. Het heeft dus niets te maken met het stop zetten van de stroom uitlaatgassen. ![]() http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm [ Bericht 6% gewijzigd door Mex_ op 10-09-2006 10:40:54 ] | |
Turquaz52 | zondag 10 september 2006 @ 11:30 |
maar waarom hebben Muscle Cars dan meestal Superchargers en Imports Turbo's?? | |
yup | zondag 10 september 2006 @ 11:40 |
quote:Muscle cars kunnen doorgaans geen hoge toeren draaien. Supercharger is dan ideaal. Imports kunnen heel hoge toeren draaien, vandaar meestal de keuze voor een turbo. Het is overigens niet onmogelijk om een supercharger op een hoogtoerige motor te zetten, is zelfs super, alleen zal je op hoge toeren er geen moer aan hebben. Hence de (in mijn ogen dan) super motor van Volkswagen, een super charger en turbo gecombineerd... Maximaal koppel bij 1400 rpm, draait door tot in de begrenzer (7000 rpm+). Een 1.4 met 170 pk... (Golf GT)... BMW heeft het nog beter voor elkaar, maar dat is een twin turbo, 1300 rpm!!! max koppel, dat zie je GEEN ENKEL diesel nadoen... En dan nog 306 pk. En voor de dieselfappende techneuten, dit hebben ze voorelkaar gekregen met maar 0.4 bar, een paar barretjes omhoog en je dik over de 400 pk... Benzine turbo's hebben een ENORME inhaalslag gemaakt... Dit is nog maar het begin (en het begin was al zo bizar goed...) | |
DS4 | zondag 10 september 2006 @ 13:33 |
quote:Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren. Aftermarket is een turbo lastiger te monteren dan een supercharger, aangezien je de laatste met een lage druk kan laten functioneren zonder de compressieverhouding aan te passen. Voor dagelijks verkeer is de supercharger vaak wel de beste keuze. De supercharger is nl. meteen bij de les en biedt vooral meer kracht bij lagere toerentallen (ook bij hogere, maar het verschil is relatief groter onderin). Een turbo geeft iha juist meer kracht in het midden en hogere toerengebied. Nu kun je best een turbo juist onderin laten presteren, maar dat gaat dan ten koste van het piekvermogen en eigenlijk functioneert de turbo dan als een soort supercharger (zie b.v. BMW 335i, nauwelijks meer vermogen, maar wel onderin meer kracht/soepeler). Voor het circuit zal de turbo meer bieden, omdat je op het circuit juist meer hoog in de toeren zal rijden. De vraag welke de beste is, is dus niet zomaar te beantwoorden. Het gaat erom wat je zoekt. Wil je een auto die bij alle toerentallen als een lier trekt: supercharger. Wil je juist meer piekvermogen: turbo. Welke variant je ook kiest: wees wel zo verstandig om ook een intercooler te nemen. | |
MrSASO | zondag 10 september 2006 @ 13:54 |
quote:Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit. Het zou best vervelend zijn als de Turbo ineens begint te werken midden in een bocht. | |
mbargo | zondag 10 september 2006 @ 19:50 |
Voorbeeldje van een supercharger, mijn supercharger: filmpje Kan ik eigenlijk hier nog een turbo bij gooien, of is dat erg slecht voor de motor. | |
Youp | zondag 10 september 2006 @ 20:11 |
quote:je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortje ![]() | |
mbargo | zondag 10 september 2006 @ 20:47 |
quote:Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten. | |
DS4 | zondag 10 september 2006 @ 21:24 |
quote:Coureurs kunnen de turbo op druk houden... | |
Nerdmans | zondag 10 september 2006 @ 22:02 |
Een combinatie is ideaal! een charger voor de lage toeren zo tm 2700. En een turbo voor t hoog toerige deel. Dan heb je je vermogen en koppelvoordeel onderin van de compressor, waar de turbo niets doet. En je hebt profijt van de turbo in de hoge toeren, daar waar de compressor niet veel doet. ideaal toch? Als je moet kiezen: Turbo, maar dat is meer persoonlijke voorkeur. | |
_The-Master_ | zondag 10 september 2006 @ 22:20 |
quote:Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht. Zo moet het b.v. NIET in de bocht: http://www.gijsje.net/media/Spa-R33-crash-20060826.wmv | |
Youp | zondag 10 september 2006 @ 23:05 |
quote:BMW/Mini dealer bijvoorbeeld... en elke andere universele garage moet het ook wel kunnen... hier is trouwens nog wat te krijgen http://www.johncooper.co.(...)FEngine+Tuning+Kits/ maar ik raad je aan eerst voor een beter onderstel (zoals bijvoorbeeld het bilstein onderstel op die site) betere remmen en indien je het nog niet hebt een sperdiff... imo heb je daar meer plezier van, een mini is gemaakt om bochten te nemen, niet voor sprintjes van 120-200... dan kan je nog eens voor een lichter vliegwiel, spaghettipsruitstuk andere compressor etc. | |
Youp | zondag 10 september 2006 @ 23:08 |
quote:hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit... ![]() en coureurs houden de turbo wel degelijk op druk door de bocht... | |
yup | maandag 11 september 2006 @ 00:47 |
quote:Zoals ik al zei: Golf GT, 1.4 met supercharger en turbo. 170 pk en max koppel vanaf 1400 rpm. Maarja zowiezo is benzine heel simpel extreem krachtig te maken. In het jaar kruik had je al 200+ pk uit een 2 liter benzinemotor... De Jappen waren/zijn helemaal debiel op dat gebied, 280 pk uit een 2 liter is al veel langer heel normaal (Evo/Impreza anyone?). | |
_The-Master_ | maandag 11 september 2006 @ 01:28 |
quote:Dacht dat er bij DS4 stond dat ze de druk opbouwen en een bocht... DAT leek mij dus niet verstandig, maar houden idd wel druk erop ![]() | |
Repeat | maandag 11 september 2006 @ 01:38 |
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo... | |
Dromer | maandag 11 september 2006 @ 08:42 |
quote:Oh nee? ![]() | |
casejunkie | maandag 11 september 2006 @ 09:53 |
quote:Sinds wanneer niet? De F1 rijdt idd niet met een turbo. Maar er zijn genoeg klasses waarin wel gereden wordt met een turbo. Alleen de hele snelle series rijden er niet meer mee vanwege dat ze dan te veel vermogen gaan krijgen (De F1 kreeg, toen ze nog wel met een turbo mochten rijden, meer dan 1000 pk uit een 1,5L blok met een turbo) | |
DS4 | maandag 11 september 2006 @ 10:20 |
quote:Zeg dan gewoon niets... | |
wimwerf | maandag 11 september 2006 @ 12:00 |
turbo kan prima op druk gehouden worden door ALS...hoeft een coureur niks meer aan te doen...;) | |
DS4 | maandag 11 september 2006 @ 12:43 |
quote:Kan, maar er zijn genoeg races waar ALS niet is toegestaan. Met name geluidseisen maken het gebruik van ALS moeilijk/onmogelijk. Dit treft ook b.v. de WRC. | |
Tjabbo | maandag 11 september 2006 @ 13:07 |
2step is fantastisch ![]() | |
Youp | maandag 11 september 2006 @ 13:23 |
quote:1500 pk 1500cc BMW power | |
Youp | maandag 11 september 2006 @ 13:30 |
quote:ALS word toch nog steeds gebruikt in de WRC? | |
DS4 | maandag 11 september 2006 @ 16:14 |
quote:Afhankelijk van het evenement. In de EU zijn er rally's waar het niet meer mag heb ik begrepen, zonder nu precies te weten om welke rally's het exact gaat. | |
Youp | maandag 11 september 2006 @ 17:34 |
quote:zucht, wat mag straks wel nog? | |
DS4 | maandag 11 september 2006 @ 18:03 |
quote:Racen met zeepkisten? O nee, te gevaarlijk... ![]() | |
wimwerf | dinsdag 12 september 2006 @ 08:07 |
quote:geluidseisen...moeten ze bij de formule 1 eens doen...kunnen ze er net zo goed mee ophouden... maarre...de WRC rijd nog steeds met volledige ALS... | |
DS4 | dinsdag 12 september 2006 @ 11:53 |
quote:Het spijt mij voor jou, maar ook de diverse circuits hebben geluidseisen waaraan ze moeten voldoen... Bij circuits is het echter makkelijker. Rally's rijden vaak deels door bewoond gebied. quote:Note that some regional or national European events prohibit the use of ALS systems while more and more WRC events regulate the noise levels allowed by competition cars effectively disabling ALS. Bron: http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html | |
yup | dinsdag 12 september 2006 @ 12:00 |
Idd verschil met F1 is dat Rally vaak ook op het openbare weg gaat. Alhoewel, in Monaco scheuren ze toch ook door de straten met F1? Naja daar zullen weinig boomknuffelaars wonen... | |
vlad | dinsdag 12 september 2006 @ 12:04 |
quote:in ieder geval zijn daar weinig bomen om te knuffelen ![]() | |
fathank | dinsdag 12 september 2006 @ 23:55 |
Dat weet je van te voren als je daar gaat wonen, 1 keer per jaar de formule 1 op bezoek, en de rest van het jaar zullen er ook wel wat coureurs in hun vrije tijd rondscheuren.. | |
Youp | woensdag 13 september 2006 @ 09:06 |
quote:dat is het zelfde als gaan wonen bij de nurburgring... toch zeiken ze daar ook | |
Kill_em_all | woensdag 13 september 2006 @ 09:49 |
Behalve dat 3kwart van de mensen in monaco toch al in een Ferrari of andere sportwagen rondrijd en je dan sowieso al de hele dag behoorlijk wat motor geluid hoort ![]() | |
wimwerf | woensdag 13 september 2006 @ 11:07 |
quote:da's hetzelfde als bij schiphol in de buurt gaan wonen en zeiken over de vliegtuigen.. | |
DS4 | woensdag 13 september 2006 @ 12:08 |
quote:Dat valt best mee. De locals zijn eerder blij met de Ring dan dat ze er een probleem mee hebben (er zal altijd een zeikert tussen zitten). Wel is het natuurlijk zo dat van de Ring heel vaak en best veel lawaai afkomt. Als het de avond ervoor gezellig is geweest word ik geregeld wakker van de eersten die weer rondrijden. Het geluid weerkaatst ook aardig daar. | |
DS4 | woensdag 13 september 2006 @ 12:08 |
quote:Overdrijven is ook een vak. | |
wimwerf | woensdag 13 september 2006 @ 18:23 |
quote:is geen vak... ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 13 september 2006 @ 21:48 |
quote:TCCS is volgens mij wel redelijk "stil", die rijden echter niet meer mee met de WRC ![]() | |
Tjabbo | donderdag 14 september 2006 @ 11:05 |
quote:Heb je wel eens naast een celica turbo gestaan die ALS aan heeft? Oorverdovend man. Wel gaaf vlammen spuwen ![]() | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 14 september 2006 @ 11:20 |
quote:Nee alleen de Corolla WRC ![]() Ik vond die Subaru een stuk meer herrie maken ![]() en die vlammen zijn mooi inderdaad ![]() | |
bonfie | donderdag 14 september 2006 @ 15:14 |
Ik denk dat een supercharger, g-lader of compressor <- dus door de motor aangedreven, meer slijtage oplevert omdat deze altijd de volle druk geven, ook als je weinig gas geeft. Dit zorgt er ook voor dat een supercharged auto meer verbruikt dan een turbo auto, want de turbo maakt geen druk als dat niet nodig is. Ik heb een kleine turbo, die is direct op druk als je bij 2500rpm op het gas trapt. ![]() | |
M5 | donderdag 14 september 2006 @ 16:41 |
Een beetje auto heeft een magnetische koppeling aan de supercharger zitten zodat die niet blaast als er weinig of geen gas gegeven wordt. |