abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18972829
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 10:38 schreef yup het volgende:
het ding dient ervoor dat de turbo zijn druk niet verliest, en dat je dus niet steeds moet wachten tot de turbo op toeren is
Als je hiermee op een dumpvalve doelt, begrijp je het niet helemaal geloof ik...
Een dumpvalve doet namelijk preciec het omgekeerde! hij zorgt ervoor dat de turbo zijn druk juist wel verliest...
  zaterdag 8 mei 2004 @ 11:38:42 #27
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18972870
Vandaar de naam Blow off valve volgensmij
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_18972998
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 11:38 schreef Sjoewe het volgende:
Vandaar de naam Blow off valve volgensmij

DUMPvalve -> hij DUMPT overtollige druk
pi_18973113
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 10:34 schreef Sjoewe het volgende:
Een supercharger wordt namelijk aangedreven door de krukas, en heeft zodoende hetzelfde toerental als de motor, terwijl de door uitlaatgas aangedreven turbo dat niet is.
Zodoende onstaat er bij het schakelen overdruk omdat de turbo niet zosnel z'n toeren verliest, en de over druk blaast 'ie af via de valve.

correct me if I'm wrong
I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doen
pi_18973780
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 00:52 schreef yup het volgende:

[..]

Vorm volgt functie, oftewel, het maakte niet uit hoe het eruitzag, zolang het maar snel ging over onverharde wegen...
[..]

Je hebt twin-turbo, en je hebt bi-turbo... Twin-turbo = een voor lage en een voor hoge toeren a la Nissan 300ZX, bi-turbo is voor elke cilinderbank een turbo, zoals een Audi RS6...

En volgens deze pagina: ( http://www.rsportscars.com/eng/cars/nissan_skyline.asp ) heeft een Skyline een twin-turbo... Dus een voor lage en een voor hoge toeren...
ok foutje van mij
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41664064
quote:
Op zaterdag 8 mei 2004 11:57 schreef Scalle-- het volgende:

[..]

I know, vond het ook raar maar 1 of ander tuningbedrijf in the UK had bij een Lexus IS er toch een BOV opgezet, stond wel ook ff te kijken wat die daar kwam doen
Zo'n dumpvalve laat toch de druk wegschieten zodat je in de volgende versnelling weer sneller kunt accelereren. Bij het overschakelen naar de volgende versnelling genereert de turbo namelijk normaal gesproken iet wat tegendruk, dit kun je dan weer voorkomen door met een dumpvalve de druk weg te dumpen.

Dit bovenstaande verhaal heb ik ooit es gehoord, maar nou moet ik teogeven dat ik het juist even niet kan bevatten. ZO'n ding wil je toch eigenlijk continu op toeren hebben, ik zou eigenlijk eerder zeggen van, zorg er tijdens het schakelen voor dat een elektro motor de turbo op gang houd zodat je meteen weer druk hebt als je gaat overschakelen. Maar goed dan lijkt het haast al weer een elektronische supercharger.
pi_41664634
Lekkere kick

Maar uhh als jij schakelt, dan stopt de stroom van uitlaatgassen die je turbo aandrijft.

Terwijl er nog steeds druk in het systeem zit.

Dat druk remt je turbo heeel hard af. Dat wil je dus niet. Dat lucht blaast een dump valve dus weg... Waardoor je turbo dus ook neit afgeremd word...
pi_41668456
quote:
Op zondag 10 september 2006 01:29 schreef yup het volgende:
Lekkere kick

Maar uhh als jij schakelt, dan stopt de stroom van uitlaatgassen die je turbo aandrijft.

Terwijl er nog steeds druk in het systeem zit.

Dat druk remt je turbo heeel hard af. Dat wil je dus niet. Dat lucht blaast een dump valve dus weg... Waardoor je turbo dus ook neit afgeremd word...
Bijna goed, als je schakelt gaat je gasklep dicht terwijl de turbo door blijft draaien, doordat de turbo z'n druk niet kwijt kan gaat 'ie afremmen, om dit afremmen tegen te gaan gebruik je een dumpvalve. Het heeft dus niets te maken met het stop zetten van de stroom uitlaatgassen.



http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm

[ Bericht 6% gewijzigd door Mex_ op 10-09-2006 10:40:54 ]
pi_41669587
maar waarom hebben Muscle Cars dan meestal Superchargers en Imports Turbo's??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_41669854
quote:
Op zondag 10 september 2006 11:30 schreef Turquaz52 het volgende:
maar waarom hebben Muscle Cars dan meestal Superchargers en Imports Turbo's??
Muscle cars kunnen doorgaans geen hoge toeren draaien. Supercharger is dan ideaal.

Imports kunnen heel hoge toeren draaien, vandaar meestal de keuze voor een turbo.

Het is overigens niet onmogelijk om een supercharger op een hoogtoerige motor te zetten, is zelfs super, alleen zal je op hoge toeren er geen moer aan hebben.

Hence de (in mijn ogen dan) super motor van Volkswagen, een super charger en turbo gecombineerd... Maximaal koppel bij 1400 rpm, draait door tot in de begrenzer (7000 rpm+). Een 1.4 met 170 pk... (Golf GT)...

BMW heeft het nog beter voor elkaar, maar dat is een twin turbo, 1300 rpm!!! max koppel, dat zie je GEEN ENKEL diesel nadoen... En dan nog 306 pk. En voor de dieselfappende techneuten, dit hebben ze voorelkaar gekregen met maar 0.4 bar, een paar barretjes omhoog en je dik over de 400 pk...

Benzine turbo's hebben een ENORME inhaalslag gemaakt... Dit is nog maar het begin (en het begin was al zo bizar goed...)
pi_41672931
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 20:11 schreef retep22 het volgende:
Welk onderdeel is de beste en heeft de meeste profijtwinst?

Turbo of supercharger?
Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren.

Aftermarket is een turbo lastiger te monteren dan een supercharger, aangezien je de laatste met een lage druk kan laten functioneren zonder de compressieverhouding aan te passen.

Voor dagelijks verkeer is de supercharger vaak wel de beste keuze. De supercharger is nl. meteen bij de les en biedt vooral meer kracht bij lagere toerentallen (ook bij hogere, maar het verschil is relatief groter onderin). Een turbo geeft iha juist meer kracht in het midden en hogere toerengebied. Nu kun je best een turbo juist onderin laten presteren, maar dat gaat dan ten koste van het piekvermogen en eigenlijk functioneert de turbo dan als een soort supercharger (zie b.v. BMW 335i, nauwelijks meer vermogen, maar wel onderin meer kracht/soepeler).

Voor het circuit zal de turbo meer bieden, omdat je op het circuit juist meer hoog in de toeren zal rijden.

De vraag welke de beste is, is dus niet zomaar te beantwoorden. Het gaat erom wat je zoekt. Wil je een auto die bij alle toerentallen als een lier trekt: supercharger. Wil je juist meer piekvermogen: turbo.

Welke variant je ook kiest: wees wel zo verstandig om ook een intercooler te nemen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_41673508
quote:
Op zondag 10 september 2006 13:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Turbo heeft de meeste efficiëntie. Met een turbo zul je ook hogere vermogens kunnen creëren.

Aftermarket is een turbo lastiger te monteren dan een supercharger, aangezien je de laatste met een lage druk kan laten functioneren zonder de compressieverhouding aan te passen.

Voor dagelijks verkeer is de supercharger vaak wel de beste keuze. De supercharger is nl. meteen bij de les en biedt vooral meer kracht bij lagere toerentallen (ook bij hogere, maar het verschil is relatief groter onderin). Een turbo geeft iha juist meer kracht in het midden en hogere toerengebied. Nu kun je best een turbo juist onderin laten presteren, maar dat gaat dan ten koste van het piekvermogen en eigenlijk functioneert de turbo dan als een soort supercharger (zie b.v. BMW 335i, nauwelijks meer vermogen, maar wel onderin meer kracht/soepeler).

Voor het circuit zal de turbo meer bieden, omdat je op het circuit juist meer hoog in de toeren zal rijden.

De vraag welke de beste is, is dus niet zomaar te beantwoorden. Het gaat erom wat je zoekt. Wil je een auto die bij alle toerentallen als een lier trekt: supercharger. Wil je juist meer piekvermogen: turbo.

Welke variant je ook kiest: wees wel zo verstandig om ook een intercooler te nemen.
Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit.
Het zou best vervelend zijn als de Turbo ineens begint te werken midden in een bocht.
pi_41684518
Voorbeeldje van een supercharger, mijn supercharger:
filmpje

Kan ik eigenlijk hier nog een turbo bij gooien, of is dat erg slecht voor de motor.
kaya
pi_41685233
quote:
Op zondag 10 september 2006 19:50 schreef mbargo het volgende:
Voorbeeldje van een supercharger, mijn supercharger:
filmpje

Kan ik eigenlijk hier nog een turbo bij gooien, of is dat erg slecht voor de motor.
je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortje
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41686624
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:11 schreef Youp het volgende:

[..]

je kan nog wat john cooper works race materiaal krijgen, kan je hem nog een beetje oppompen tot 265pk ongeveer geloof ik... en dat lijkt me meer dan voldoende uit een 1600 motortje
Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten.
kaya
pi_41688095
quote:
Op zondag 10 september 2006 13:54 schreef MrSASO het volgende:

Ik denk dat je juist meer hebt aan een supercharger op het circuit.
Het zou best vervelend zijn als de Turbo ineens begint te werken midden in een bocht.
Coureurs kunnen de turbo op druk houden...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_41689579
Een combinatie is ideaal!

een charger voor de lage toeren zo tm 2700.
En een turbo voor t hoog toerige deel.

Dan heb je je vermogen en koppelvoordeel onderin van de compressor, waar de turbo niets doet.
En je hebt profijt van de turbo in de hoge toeren, daar waar de compressor niet veel doet.

ideaal toch?

Als je moet kiezen:
Turbo, maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_41690290
quote:
Op zondag 10 september 2006 21:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Coureurs kunnen de turbo op druk houden...
Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht.
Zo moet het b.v. NIET in de bocht: http://www.gijsje.net/media/Spa-R33-crash-20060826.wmv
pi_41692216
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:47 schreef mbargo het volgende:

[..]

Ja zoiets had ik inderdaad gevonden op internet, maar weet je waar ik zoiets erin kan laten zetten.
BMW/Mini dealer bijvoorbeeld... en elke andere universele garage moet het ook wel kunnen...

hier is trouwens nog wat te krijgen http://www.johncooper.co.(...)FEngine+Tuning+Kits/

maar ik raad je aan eerst voor een beter onderstel (zoals bijvoorbeeld het bilstein onderstel op die site) betere remmen en indien je het nog niet hebt een sperdiff... imo heb je daar meer plezier van, een mini is gemaakt om bochten te nemen, niet voor sprintjes van 120-200... dan kan je nog eens voor een lichter vliegwiel, spaghettipsruitstuk andere compressor etc.
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41692354
quote:
Op zondag 10 september 2006 22:20 schreef _The-Master_ het volgende:

[..]

Neej, coureurs nemen de bocht met een constante snelheid en gaan niet ineens vol gas geven in de bocht.
Zo moet het b.v. NIET in de bocht: http://www.gijsje.net/media/Spa-R33-crash-20060826.wmv
hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit...

en coureurs houden de turbo wel degelijk op druk door de bocht...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41695341
quote:
Op zondag 10 september 2006 22:02 schreef Nerdmans het volgende:
Een combinatie is ideaal!

een charger voor de lage toeren zo tm 2700.
En een turbo voor t hoog toerige deel.

Dan heb je je vermogen en koppelvoordeel onderin van de compressor, waar de turbo niets doet.
En je hebt profijt van de turbo in de hoge toeren, daar waar de compressor niet veel doet.

ideaal toch?

Als je moet kiezen:
Turbo, maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
Zoals ik al zei: Golf GT, 1.4 met supercharger en turbo. 170 pk en max koppel vanaf 1400 rpm.

Maarja zowiezo is benzine heel simpel extreem krachtig te maken. In het jaar kruik had je al 200+ pk uit een 2 liter benzinemotor...

De Jappen waren/zijn helemaal debiel op dat gebied, 280 pk uit een 2 liter is al veel langer heel normaal (Evo/Impreza anyone?).
pi_41696103
quote:
Op zondag 10 september 2006 23:08 schreef Youp het volgende:
[..]
hij pakt wat te veel curbstone en verliest grip op het vochtige circuit...
en coureurs houden de turbo wel degelijk op druk door de bocht...
Dacht dat er bij DS4 stond dat ze de druk opbouwen en een bocht... DAT leek mij dus niet verstandig, maar houden idd wel druk erop
pi_41696248
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
  maandag 11 september 2006 @ 08:42:58 #49
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_41698187
quote:
Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
Oh nee?
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_41699056
quote:
Op maandag 11 september 2006 01:38 schreef Repeat het volgende:
coureurs rijden uberhaupt geen auto's met turbo...
Sinds wanneer niet? De F1 rijdt idd niet met een turbo. Maar er zijn genoeg klasses waarin wel gereden wordt met een turbo. Alleen de hele snelle series rijden er niet meer mee vanwege dat ze dan te veel vermogen gaan krijgen (De F1 kreeg, toen ze nog wel met een turbo mochten rijden, meer dan 1000 pk uit een 1,5L blok met een turbo)
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')