abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18915790
Ben zo vrij geweest een nieuwe te maken
Vorige topic: [Centraal] Anti-depressiva

------------------------------------
Vorige openingspost:

In dit topic kun je gebruikerservaringen uitwisselen over AD. Bedenk echter, wat bij de een wel werkt, hoeft bij de ander helemaal niet aan te slaan. Bovendien zijn we als crew van mening, dat je erg moet oppassen met afgaan op de ervaringen van een ander. Voor een vakkundig advies moet je toch echt bij een arts zijn.
Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic,
te gaan discussieren over het al dan niet gebruiken van AD.

Op www.psychologie.nu is een apart medicatie-forum.
Op de volgende sites kun je informatie lezen over diverse medicijnen:
www.apotheek.nl
www.mentalhealth.com (doorklikken naar medications).

Wat linkjes die voorbij kwamen in de verschillende posts:

http://www.stichtingpandora.nl - Er staan een aantal interressante pdf files over bijwerkingen van AD's en inspraak bij de behandelend arts onder het kopje documenten

http://www.observer.co.uk/magazine/story/0,11913,706297,00.html - Over verslaving aan SSSI's

http://home.planet.nl/~angst/index2.html - Voor iedereen die voor zichzelf of een bekende meer wil weten over de werking van AD's en de bijzonderheden ervan

http://knuckles.madtech.cx/depressiedagboek2.pdf - Dit depressiedagboek is bedoeld als steuntje in de rug voor mensen met een depressie. Het is bedoeld om inzicht in de voortgang van je behandeling te krijgen. Ook kan je af en toe terugkijken, om te zien hoever je al bent gekomen.

http://www.ggzplaza.nl/Law/Default.aspx - De rechten en plichten van een client bij de GGZ

Laatste posts vorige topic:
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 18:38 schreef Ladder het volgende:
Bij mij wisselt het echt enorm. Het ene moment ben ik vreselijk vrolijk en het andere moment val ik in zo'n diep gat dat ik het totaal niet meer zie zitten... De citalopram werkt hier toch nog niet echt bij.. Ben net een paar dagen begonnen aan 2 tabbies per dag, in totaal slik ik nu al 5,5 week. Ik geloof dat paroxetine bij mij meer effect had, mrgoed, ik ga het volgende week wel bespreken met mn psieg.
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 21:41 schreef barbarab het volgende:
Hallo heeft hier weleens last gehad van de lichamelijke bijwerkingen van antidepressiva?
Ik heb ooit eens seroxat gebruikt en mijn ogen begonnen helemaal uit te puilen, geloof me, dat doet geen enkele depressie goed :-) Heeft iemand hier ervaringen met bijwerkingen op de ogen door antidepressiva en zo ja met welk middel? En trok het weg of schrok je net als ik zo erg dat je meteen weer stopte? Daarna ben ik prozac gaan gebruiken en leek het wel alsog mijn ogen groter werden Herkend iemand die klachten?
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 22:05 schreef Cissie het volgende:

[..]

Ik gebruik Paroxetine (=hetzelfde als Seroxat) maar heb geen last van m'n ogen gehad.
Ben je er nog toen nog achter gekomen hoe dat kwam, die uitpuilende ogen?
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 22:13 schreef Cissie het volgende:

[..]

We leven hier met je mee,
(we zitten hier tenslotte allemaal een zo'n beetje in hetzelfde schuitje )

Schrijf hier je twijfels, frustraties, gevoelens of wat-dan-ook maar van je af hoor!

[ Bericht 2% gewijzigd door DarkElf op 08-05-2004 01:54:59 (toevoeging link) ]
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 5 mei 2004 @ 22:44:38 #2
61526 TooFasForMellow
On a Hair Trigger
pi_18916694
Prozac => niks ... hogere doses zag ik dubbel en wazig
Seroxtat => niks
Fluvoxaminemaleaat => erg vaag, leek net of ik erg ongemakkelijk uit m'n dak was; grote pupillen.
Trazolan => misselijk duizilig, vage en lichte hoofdpijn
Prothiaden => werkte nog het beste; alleen na een tijd vlakte m'n gevoel af.

En nog andere die ik niemeer weet....

Voor mij werken de klassieke AD schijnbaar het beste....
When the Machine Breaks Down.... We Break Down.
pi_18918186
Misschien ben ik wel bang om alleen te zijn , ik heb vroeger ook een slecht voorbeeld gehad wat dat betrefd , mijn moeder heeft nogal een geweldadige relatie gehad met m,n vader , het gekke is , heb een tijd antdepri-sivia gebruikt omdat ik me erg kut voelde zonder dat ik wist waar het aan lag , dat was in 96 , op aandringen van mijn omgeving ben ik daarmee gestopt rond 2000 , kreeg gelijk negatieve gedachten terug over mijn ex vriendin en huis kopen met haar , daardoor ging het ook mede uit , kreeg gelijk met mijn huidige vriendin verkering , had daar ook "negatieve gevoelens bij" maar niet allleen bij m,n relatie op zo,n moment ben je eigenlijk over alles somber , terug naar dokter, opnieuw anti-deprisivia , negatieve gevoelens weg - voel me gelukkig. Vraag me nu af is dit alles schijn ???? Wat als ik nu weer stop met dat spul??? Beland ik dan weer in die hel???? Want zo voelt dat dan ! Ik kan nu prima functioneren en voel me zeker , maar zodra ik stop....... heel ingewikkeld allemaal

Hierboven een stukje van mij , andere topic help ben verliefd (en heb een vaste relatie) vond dit eigenlijk ook van toepassing voor dit forum , iemand hier ervaring mee???
  donderdag 6 mei 2004 @ 00:52:29 #4
61526 TooFasForMellow
On a Hair Trigger
pi_18919589
Lijkt erg op een entheogene depressie.
Een chemische inbalans in je hersenen; fysiologisch.
Het enigste wat daaraan te doen is, is die AD blijven slikken zodat de balans blijft.
Maar dat is wel een eindstation; zou eerst al het andere uitsluiten......

Of het is een "rebound-effect" van zolang AD slikken.
Vier jaar is best lang, nl.. Maar dat hangt dan ook weer af van de dosis en de soort AD
en hoelang de periode is geweest dat je het niet hebt genomen.....

De beste manier schijnt medicatie en therapie tegelijk te zijn. Bij voorkeur zijn AD een tijdelijke oplossing. AD zijn di-benzodiazepinen en tranquilezers benzodiazepinen......
Tranquillizers zijn helemaal een tijdelijke oplossing. Blij dat barbituraten niet meer worden voorgeschreven. Dan hadden we wat kwijlende oma's enzo gezien....
Alhoewel, een dierenarts gebruikt die rotzooi wel ....
pi_18919797
vanaf 96 tot 2000 seroxsat gebruikt , werkte prima , toen 3/4 jaar gestopt geweest, kreeg daarna een vaag middel eeh effe denken , het is uit de handel genomen vanwege gevaar voor de lever en ik werd er erg slaperig van geloof iets met een m , sloeg ook niet aan , nu gebruik ik efexor 1x daags 75 mg , werkt prima!!!!!!!
  donderdag 6 mei 2004 @ 02:01:35 #6
61526 TooFasForMellow
On a Hair Trigger
pi_18920718
Tja, wat zal ik zeggen.....
Wou dat er zo'n oplossing voor mij was.
Ben blij dat jij je ok voelt....
Als het voor je werkt .... vooral doorgaan, vooral doorgaan.
Perfect !

"Feeling good is good enough !"
  donderdag 6 mei 2004 @ 10:34:06 #7
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_18924551
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 16:52 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Dankje
Huisarts heeft diagnose depressie gegeven jah,maar ben niet echt zo lang achter elkaar depri,meestal maar een paar uur(of nog minder)per dag.Hooguit een paar dagen(komt zelden voor).En ook dagen dat ik echt ubervrolijk ben
Ja, die vrolijke dagen zijn er ook. Er waren bij mij ook dagen dat ik me goed voelde, maar over het algemeen voelde ik me toch meer depressief.
Maar als je huisarts zelfs die depressie gegeven heeft, moet je niet zelf stoppen met de AD medicatie.
Wat zei je huisarts erover? Heeft hij/zij het ook over therapie gehad?
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_18925422
Heej allemaal, ik ben dus een paar dagen weggeweest, en vond het daarna moeilijk weer hierin te posten, ik lees het allemaal wel mee, maar het dringt niet altijd even goed door..

Ik ben de laatste tijd vergeetachtig, schommel heel erg met mijn stemmingen, en volgens mijn vriend begin ik me iets te obsessief met mijn eten bezig te houden..

Het is dus soms een beetje lastig hier te posten, ik heb wel het idee dat de wisselingen minder worden, maar alleen bij mijn vriend durf ik me te laten gaan in dat opzicht, dus hij is nog wel eens de pineut...

Als ik eens tel, zit ik in totaal ook al een jaartje of 3 aan de AD denk ik...
Met een paar tussenpozen..

Voor mij helpt het wel, het is net dat steuntje dat ik nodig heb om "normaa" te functioneren... Toch wil ik er wel eens af...
Gewoon het zonder kunne..
Maar ik vrees dat dat het niet wordt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 6 mei 2004 @ 11:32:39 #9
38344 knokkels
pi_18926097
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 11:10 schreef teigan het volgende:
Heej allemaal, ik ben dus een paar dagen weggeweest, en vond het daarna moeilijk weer hierin te posten, ik lees het allemaal wel mee, maar het dringt niet altijd even goed door..
Welkom alweer Nou ja, het belangrijkste is dat je meeleest he.. Blijft altijd wel iets hangen..
quote:
Ik ben de laatste tijd vergeetachtig, schommel heel erg met mijn stemmingen, en volgens mijn vriend begin ik me iets te obsessief met mijn eten bezig te houden..
Het vergeetachtige had ik ook. Heel irritant was dat. Koop een agenda, en schrijf daar je dingen in op. dat was mijn "externe geheugen zoals ik het liefkozend noemde
quote:
Het is dus soms een beetje lastig hier te posten, ik heb wel het idee dat de wisselingen minder worden, maar alleen bij mijn vriend durf ik me te laten gaan in dat opzicht, dus hij is nog wel eens de pineut...
Voelt je vriend zich ook de pineut? Bij mij bijvoorbeeld spookte er de hele tijd door mijn hoofd:"wat zullen de mensen denken van me???"
Komt dat bekend voor? Misschien ziet je vriend het heel anders namelijk.. Mij is ook geleerd:Denk niet voor anderen. Misschien denk JIJ wel dat iemand anders iets heel anders denkt, dan hij of zij denkt. beetje minderwaardig dus
quote:
Voor mij helpt het wel, het is net dat steuntje dat ik nodig heb om "normaa" te functioneren... Toch wil ik er wel eens af...
Gewoon het zonder kunne..
Maar ik vrees dat dat het niet wordt..
Het komt echt wel een keer hoor.. Misschien duurt het iets langer, maar het zou moeten kunnen.
Bedenk wel, dat JIJ degene bent die de depressie aanvecht, en niet de AD

[ Bericht 6% gewijzigd door knokkels op 06-05-2004 11:43:28 ]
  donderdag 6 mei 2004 @ 11:59:44 #10
93963 Krea
R&P Is okay.
pi_18926907
mening geven is prima, maar dat kan ook genuanceerd.

[ Bericht 87% gewijzigd door DarkElf op 06-05-2004 12:04:52 ]
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:02:29 #11
93963 Krea
R&P Is okay.
pi_18926974
Groeten van DE

en doe maar lekker niet..

[ Bericht 78% gewijzigd door DarkElf op 06-05-2004 12:05:36 ]
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:06:43 #12
93963 Krea
R&P Is okay.
pi_18927050
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 11:59 schreef Krea het volgende:
mening geven is prima, maar dat kan ook genuanceerd.
Dan dringt het niet door tot de gemiddelde hersenloze pillenslikker.
pi_18927090
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:06 schreef Krea het volgende:

[..]

maar is dat dan zo belangrijk? Laat deze mensen lekker. Waarom moet je tot hun doordringen?

zoals ik al zei: mening geven? Prima maar wel op een normale manier, anders edit/verwijder ik je post
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_18927172
Van vorige topic, wil ik nog ff terug qoute op Cissie:
zij schreef:
Hi T.E.!

Ik gebruik ook (sinds 2 maanden) Paroxetine.
En ik herken jou bijwerkingen ook: dat rare gevoel in het hoofd heb ik in het begin ook gehad.
Ik voelde me gewoon hartstikke leip. Maar dat was na dag of 3 weg.
En als ik gaapte voelde ik een soort van vreemde golf door m'n lichaam gaan
(heb ik trouwens soms nog wel, en nog wel meer bijwerkingen).

En als ik het zo lees, werkt de Paroxetine nu al bij jou. Ik voelde me (net als jij)
al vrij snel na het slikken van die eerste tabletten minder depri.
Misschien voel je je 's avonds wat minder omdat je nu een halve dosering krijgt,
en dat het dan 's avonds een beetje uitgewerkt is?
't Is maar een idee van mij hoor, 'k weet het ook niet zeker....

Sterkte, en welkom hier..... en we zijn er hier voor je hoor!

Groetjes,

Cissie.

Hey Cissie!

Jah we slikken samen hetzelfde ;-) maar ik heb eigenlijk geen last van dat gapen waar jij over spreekt. Maargoed, het heeft bij iedereen andere bijwerkingen lees ik. Ik heb nu ook het idee dat het wel aanslaat bij mij jah, ik voel me ook minder "down" en kan gewoon goed genoeg funcioneren op mijn werk

Bedankt allemaal voor de steun!

Pim
pi_18927196
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:08 schreef DarkElf het volgende:

[..]

maar is dat dan zo belangrijk? Laat deze mensen lekker. Waarom moet je tot hun doordringen?

zoals ik al zei: mening geven? Prima maar wel op een normale manier, anders edit/verwijder ik je post
You go DE
#geen
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:15:14 #16
93963 Krea
R&P Is okay.
pi_18927285
quote:

[..]

Omdat het mijn belastingcenten zijn. Bovendien kun je ervanuit gaan dat de gemiddelde kansloze depressiveling thuis zit te teren op de maatschappij omdat het allemaal zo zwaar is. Dure jongens dus en met zo'n topic doe je net of het normaal is om ze te slikken. Het wordt alleen maar toegankelijker en geaccepteerd, terwijl het grote merendeel zichzelf een schop onder de kont moet geven en op moet houden met dat gejammer dat ze het zo moeilijk hebben. maar je hebt wel gelijk op zich, we praten hier over de meest kansloze mensen onder de bevolking, die toch niet willen luisteren omdat ze zo zielig zijn.
pi_18927289
quote:

[..]

Aah fijn een moderator

Er zijn mensen die wel steun hebben als topic's zoals dit! tis wel serieuse zaak zeg maar.. bedankt!

Pim
pi_18927471
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:15 schreef Krea het volgende:

[..]

Omdat het mijn belastingcenten zijn. Bovendien kun je ervanuit gaan dat de gemiddelde kansloze depressiveling thuis zit te teren op de maatschappij omdat het allemaal zo zwaar is. Dure jongens dus en met zo'n topic doe je net of het normaal is om ze te slikken. Het wordt alleen maar toegankelijker en geaccepteerd, terwijl het grote merendeel zichzelf een schop onder de kont moet geven en op moet houden met dat gejammer dat ze het zo moeilijk hebben. maar je hebt wel gelijk op zich, we praten hier over de meest kansloze mensen onder de bevolking, die toch niet willen luisteren omdat ze zo zielig zijn.
Vind ik erg kort door de bocht hoor.

Dus als mensen een nare geschiedenis hebben., niet relevant of jij dit nu ook zo ziet, moet de maatschappij ze maar opgeven want ze kosten teveel? Deze mensen betalen ook AWBZ en verzekering en juist door middel van therapie en medicijnen kunnen ze wél weer goed gaan deelnemen aan de maatschappij.

Denk je dat therapie alleen knuffelkusjekroel is? Nee, dan heb je een verkeerd beeld helaas. Het is nogal hard, je wordt door alles en iedereen geconfronteerd met jezelf en daar ga je iets aan doen, daarom werkt het ook: door het feit dat je er niet meer voor kan weglopen.

Alleen medicatie geven en iemand naar huis sturen ben ik geen voorstander van, helaas erg veel artsen wel, want het is zo makkelijk. Daar zijn de patiënten niet verantwoordelijk voor Krea.

Misschien is het wel zo dat mensen zichzelf onder de kont moeten schoppen maar het is nu eenmaal zo dat deze maatschappij snel hulp zoekt, en dat krijg je er echt niet uit door ongenuanceerde opmerkingen te gaan maken
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:21:39 #19
93963 Krea
R&P Is okay.
pi_18927494
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:15 schreef True_Emperor het volgende:

[..]

Aah fijn een moderator

Er zijn mensen die wel steun hebben als topic's zoals dit! tis wel serieuse zaak zeg maar.. bedankt!

Pim
Steun? Flikker toch op man! Je bent 17 of 18....hoe kansloos ben je als je dan al troep nodig hebt om de dag door te komen! . Jezus zeg, dat noemen ze gewoon een late puber. Maar nee, laten we er vooral weer een issue van maken.
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:23:44 #20
93963 Krea
R&P Is okay.
pi_18927571
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:21 schreef DarkElf het volgende:

Misschien is het wel zo dat mensen zichzelf onder de kont moeten schoppen maar het is nu eenmaal zo dat deze maatschappij snel hulp zoekt, en dat krijg je er echt niet uit door ongenuanceerde opmerkingen te gaan maken
......maar ga het dan in godsnaam niet stimuleren door een topic te openen over welk pilletje je stemming beter onderdrukt dan de andere. .
pi_18927575
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:15 schreef Krea het volgende:

[..]

Jah sorry hoor, maar als je zelf depressief was, had je ook niet gewild dat je pillen zou slikken. We willen allemaal werken en gelukig zijn, al wil dat niet wegens een soort ziekte dat depressief heet.

Bij mij is het zo dat de huisarts mij 3 weken laat proberen van die pillen en ik werk tussendoor gewoon dus ik zal geen last zijn. Er zijn mensen die thuis zitten ja, maar depressief zijn is heel wat meer dan het lijkt. Als ik mijn downs heb dan wil ik nergenst aan beginnen, doe je alles met tegen zin en kan je gewoon niet functioneren, vandaar dat mensen thuis zitten en niet omdat ze lui zijn.. het is gewoon heel moeilijk.
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:24:34 #22
38344 knokkels
pi_18927595
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:06 schreef Krea het volgende:

[..]

Mag ik je er op wijzen dat wat JIJ denkt niet per definitie waar hoeft te zijn. De gemiddelde pillenslikker is niet hersenloos.

sorry DE
pi_18927606
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:23 schreef Krea het volgende:

[..]

......maar ga het dan in godsnaam niet stimuleren door een topic te openen over welk pilletje je stemming beter onderdrukt dan de andere. .
Er is vraag naar dit topic, en beter centraal dan een wildgroei aan medicijn topics, lijkt me duidelijk
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:25:20 #24
93963 Krea
R&P Is okay.
pi_18927609
Ja ho maar, je mening is duidelijk Krea

[ Bericht 86% gewijzigd door DarkElf op 06-05-2004 12:27:26 ]
pi_18927616
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:23 schreef Krea het volgende:

[..]

Als je een ziekte hebt, is het fijn om met andere te praten die hetzelfde hebben en ervaring uit te wisselen. Dus ook als je depressief bent..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')