quote:Mars Reconnaissance Orbiter On Schedule For August Launch
Denver CO (SPX) Jan 10, 2005
Even as the Spirit and Opportunity rovers complete a year of successful operation on Mars, the next major step in Mars Exploration is taking shape with preparation of NASA's Mars Reconnaissance Orbiter for launch in just seven months.
Je kunt ook naar de "Lightning storm" luisterenquote:Op donderdag 16 februari 2006 10:27 schreef Frutsel het volgende:
PASADENA, California (AP) -- Researchers are tracking a gigantic storm on Saturn that is unleashing lightning bolts more than 1,000 times stronger than those found on Earth.
---
The image shows the storm as it appeared to the Cassini imaging system on Jan. 27, 2006. No lightning flashes are visible in the image.
Als je nix nuttigers te doen hebt dan dit...quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:22 schreef Fir3fly het volgende:
Is het vandaag "oude-topics-schop-dag?"![]()
Ik wil best een poging wagen om hierop te antwoordenquote:Op donderdag 16 februari 2006 21:15 schreef Speth het volgende:
Waarom willen de ruimtevaartorganisaties toch zo graag de maan als waystation naar Mars? Dat is totaal niet efficient tenzij een landing op de maan een of andere toegevoegde waarde heeft voor de missie.
Er kunnen wellicht brandstoffen worden gewonnen op de maan, zodat die niet op Aarde mee te hoeven worden gelanceerd, maar die technologie laat nog wel even op zich wachten, bovendien heeft de auteur van "the case for mars" al eens berekend dat het zelfs dan helemaal niet efficient is om een tussenlanding op de maan te maken, je kan evengoed meteen doorvliegen.
Uiteindelijk zal een basis op Mars veel makkelijker te maintainen zijn dan een basis op de maan, afgezien van de afstand, maar die extra afstand is niet onoverkomelijk. Ik vraag me af of het uiteindelijk zelfs niet goedkoper is om op Mars te beginnen ipv op de maan.
Tevens tvp.
-oh ja, en dan dit nog-quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:15 schreef Speth het volgende:
[...]
Uiteindelijk zal een basis op Mars veel makkelijker te maintainen zijn dan een basis op de maan, afgezien van de afstand, maar die extra afstand is niet onoverkomelijk. Ik vraag me af of het uiteindelijk zelfs niet goedkoper is om op Mars te beginnen ipv op de maan.
Tevens tvp.
Of je nou naar mars of naar de maan gaat, je gebruikt evenveel brandstof om aan de aarde te ontsnappen. Daarna behoud je (tenzij ik me ernstig vergis) een vrijwel constante snelheid, veel extra brandstof heb je er dus volgens mij niet voor nodig. Daar komt bij dat Mars veel gastvrijer is, je hebt een grotere kans om er ter plekke water te vinden, er is een atmosfeer dus je hebt in ieder geval wat luchtdruk en bescherming tegen straling, en er is meer zwaartekracht zodat de astronauten er waarschijnlijk langer kunnen verblijven, bovendien kan je de atmosfeer gebruiken voor aerobraken. Ook groeien planten in een kas waarschijnlijk beter op mars dan op de maan. Allemaal dingen die de planeet zelf al biedt, en waar je voor de maan waarschijnlijk zelf veel meer spullen mee moet nemen. De enige echte drawback is dat je langer onderweg bent, maar weegt dat wel op tegen de voordelen?quote:Maar dan een vraag aan jou: Waarom zou het makkelijker zijn om een basis op Mars te runnen dan op de Maan?? Daarnaast zou je op de Maan "escape pods" klaar kunnen hebben staan naast je basis welke niet veel groter hoeven te zijn dan waarmee de Apollo astronauten terugkeerde naar de Aarde; zodat in het geval van nood men ook de basis kan evacueren en kan terugkeren naar Aarde binnen een dag of drie... Iets wat
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:19 schreef Speth het volgende:
[..]
Of je nou naar mars of naar de maan gaat, je gebruikt evenveel brandstof om aan de aarde te ontsnappen. [...]
quote:In general physics, delta-v is simply the change in velocity. [...]
In astrodynamics delta-v is a scalar measure for the amount of "effort" needed to carry out an orbital maneuver, i.e., to change from one orbit to another. A delta-v is typically provided by the thrust of a rocket engine. [...]
quote:In astronautics and aerospace engineering, the Hohmann transfer orbit is an orbital maneuver that moves a spacecraft from one orbit to another using the lowest possible delta-v for the specific transfer. [...] A Hohmann transfer orbit will take a spacecraft from low Earth orbit (LEO) to geosynchronous orbit (GEO) in just over five hours (geostationary transfer orbit), from LEO to the Moon in about 5 days and from the Earth to Mars in about 260 days. However, Hohmann transfers are very slow for trips to more distant points, so when visiting the outer planets it is common to use a gravitational slingshot to increase speed in-flight.
Er gaat véél meer energie zitten in een vlucht naar Mars dan naar de Maan... -vandaar- dat we er nog nooit zijn geweest (afgezien van robot missies)quote:Interplanetary budget: Maneuver and required Delta-v
--------------- From:--------------------To:------------- [m/s]
"Opstijgen"
Earth surface - Low Earth Orbit = 9.300 - 10.000
Low Earth Orbit - Geostationary Transfer Orbit = 2.500
Geostationary Transfer Orbit - Geostationary Orbit = 1.500
Geostationary Transfer Orbit (perigee) - Earth escape orbit = 700
Earth escape orbit - Low Lunar Orbit = 700
Earth escape orbit - Mars Transfer Orbit = 600
Low Earth Orbit - Mars surface = 4.800
Terug naar huis
Low Lunar Orbit - Lunar surface 1600
Mars surface - Low Mars Orbit 4100
Akkoord, zoals ik zei, ik heb het niet berekend.. Maar toch, op Mars heb je in ieder geval hoop op een basis die enige zelfstandigheid ontwikkelt, op de maan is dit gewoon veel moeilijker..quote:Op vrijdag 17 februari 2006 18:18 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[..]
![]()
[..]
[..]
[..]
Er gaat véél meer energie zitten in een vlucht naar Mars dan naar de Maan... -vandaar- dat we er nog nooit zijn geweest (afgezien van robot missies)![]()
Nu ja, als je op de achterkant van de Maan gaat zitten, dan ben je in ieder geval psychologisch weer een stukje verder van de Aarde verwijderd.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 19:01 schreef Speth het volgende:
[..]
Akkoord, zoals ik zei, ik heb het niet berekend.. Maar toch, op Mars heb je in ieder geval hoop op een basis die enige zelfstandigheid ontwikkeld, op de maan is dit gewoon veel moeilijker..
*mierenneukmodus*quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:31 schreef Frutsel het volgende:
[...]
De raketmodule zal door het draagvliegtuig tot ongeveer 20 kilometer hoogte worden gebracht. Na loskoppeling vervolgt de raketmodule met behulp van een eigen vaste brandstofraket haar weg naar ongeveer 100 kilometer hoogte. Deze hoogte wordt ‘suborbital’ genoemd omdat men zich wel in de ruimte bevindt, maar nog geen voldoende hoogte --> snelheid heeft om een omloopbaan om de aarde vast te houden. De raketmodule zal ongeveer vier tot vijf minuten op deze hoogte verblijven waarbij de passagiers van gewichtloosheid en een ongetwijfeld magnifiek uitzicht zullen kunnen genieten. Hierna zal het ruimteschip haar glijvlucht terug naar de aarde maken en horizontaal landen.
De ‘spaceports’ [...]
quote:Space Adventures To Build Spaceport In Singapore
by Staff Writers
Arlington VA (SPX) Feb 21, 2006
Space Adventures Ltd. said Monday it plans to develop an integrated spaceport in Singapore that will offer sub-orbital spaceflights and operate astronaut training facilities and a public education and interactive visitor center.
[...]
Spaceport Singapore will cost an estimated minimum of $115 million, to be funded by a consortium of Singapore investors, and by Sheikh Saud Bin Saqr Al Qasimi, the Crown Prince of Ras Al-Khaimah, who last week announced he had partnered with Space Adventures on a spaceport in his country, part of the United Arab Emirates. KPMG Corporate Finance in Singapore also has begun to raise funds for the project.
Het geld moet rollenquote:
Het wordt wel weer eens tijd......quote:NASA Aims at May 10 for Next Shuttle Flight
By Tariq Malik Staff Writer posted: 28 February 2006 4:53 p.m. ET
NASA’s is aiming for a May 10 target to launch its next space shuttle flight – the second to fly since the Columbia accident – though much work remains before the mission lifts off, the agency’s shuttle chief said Tuesday.
Space shuttle program manager Wayne Hale told reporters that he is “optimistic” NASA’s STS-121 shuttle mission will lift off this May based on ongoing work to prepare the Discovery orbiter and its fuel tank for flight.
“As of today I see no reason to say anything other than we’re progressing toward May,” Hale said during a press conference at NASA’s Kennedy Space Center (KSC). “There is a lot of work that needs to be done.”
An “aggressive” effort is underway to reach STS-121’s current launch window, which runs through May 22, though a significant, time-consuming glitch could push the flight into July, NASA officials said.
Fuel tank checks
Much of the work remaining involves the verification of external tank modifications aimed at preventing potentially harmful chunks of foam from separating during launch and striking the orbiter’s heat shield.
According to video from NASA’s first post-Columbia accident flight – STS-114 also aboard Discovery – a total of 16 pieces of foam separated from the orbiter’s fuel tank during its July 26, 2005 launch, including a large chunk from a protective ramp that was previously believed to be safe, according to a NASA report.
The problem was similar to one which doomed the space shuttle Columbia and its seven-astronaut crew in early 2003. A briefcase-sized piece of foam fell from that orbiter’s tank at launch and breached the heat shield along its left wing, allowing hot atmospheric gases to enter the hole during reentry and destroy the craft on Feb. 1, 2003.
Engineers were able to remove about 37 pounds (16 kilograms) of foam in a pair of Protuberance Air Load (PAL) ramps from ET-119 for the STS-121 flight. But engineers are awaiting results from a string of ongoing wind tunnel tests to verify the fix will not compromise fuel tank integrity, since PAL ramps were designed to shield pressure and fuel lines from the air pressures at launch.
Study is also underway to determine how much material can be shaved from ice frost ramps, each covered in about 1.5-pounds (0.6-kilograms) of foam, that run vertically along the external tank, Hale said.
Tim Wilson, NASA’s external tank tiger team lead for the agency’s Engineering and Safety Center, said his group is watching over the agency’s fuel tank preparations.
“Foam will still come off the tank after we’ve done all these mitigation efforts,” Hale stressed, adding that pieces the size of a matchbox or smaller are expected. “We believe the pieces will be small.”
If the Discovery’s STS-121 launch, commanded by veteran astronaut Steven Lindsey, goes as expected, NASA could launch two additional orbiters later this year, Hale added.
“It does depend on what happens on those flights,” Hale said. “I am very optimistic that, if we can fly in May or July, that we can get three flights up in this year.”
Other challenges
NASA launch director Michael Leinbach said there other, non-foam related challenges also facing Discovery’s STS-121 flight.
Shuttle workers found that main engine seals used for Discovery’s three main engines are not as thick as specifications call for. While they passed leak checks, study is ongoing to ensure their flight worthiness, Leinbach said. The seals could be replaced without detaching Discovery’s engines, he added.
Engineers also found a small metallic particle on a filter that leads into an engine valve. Analysis has shown it to be too small to clog up any plumbing downstream it shake loose, but shuttle officials are concerned it may provide an ignition source for the volatile liquid oxygen used during launch.
“We’ve tried to remove the particle and we can’t get it out,” Leinbach said, adding that engineers have attempted using a bore sight instrument to extract the particle through test ports.
Analysis is ongoing to determine whether the engine will have to be opened up – which could risk even more contamination – for cleaning, or if the particle can be left as is, he added.
Any extensive unplanned change or modification could push Discovery’s flight outside of its May launch window into July, where a lift off could occur between July 1 and July 19.
“If we run into a big gotcha, we won’t have much time to resolve it,” Leinbach said, adding under current plans there are no added contingency days in Discovery’s preflight schedule. “Barring the big gotcha in processing, we’re confident we can make May.”
Next fuel tank on the way
Leinbach said shuttle workers are eager to greet Discovery’s external tank, which shipped out Saturday from NASA’s Michoud Assembly Facility in New Orleans, Louisiana.
The tank, NASA’s first PAL rampless vessel to fly, will arrive at KSC by barge at about 1:00 p.m. EST (1800 GMT) Wednesday.
“We’re just really glad to get another piece of flight hardware here and to get on with the mission process,” Leinbach said.
Zoietsquote:Op woensdag 1 maart 2006 14:58 schreef haphaphap het volgende:
Iemand een mooie luchtfoto van Nederland gemaakt uit de ruimte? Ben op zoek geweest maar kan niet echt mooie vinden of ik kijk niet op juiste pagina's:P
Iemand enig idee wat new horizons gekost heeft? Was dit gewoon een heel dure missie ofzo? Ik had juist het idee dat NASA weer goed bezig was de laatste jaren.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 21:25 schreef Frutsel het volgende:
Asteroid Mission Cancelled
LOS ANGELES, California (AP) -- NASA on Thursday canceled a mission to visit two asteroids, five months after the program was put on hold because of cost overruns and technical problems.
The cancellation is the latest setback for NASA, which has been forced to delay science missions to focus on developing a new manned spacecraft to return to the moon in the next decade.
The project was capped at around $371 million, project scientists said previously. But scientists asked for an additional $40 million last year.
The Dawn spacecraft was supposed to lift off in June on a nine-year voyage to two of the solar system's largest asteroids, Ceres and Vesta, which reside in the main asteroid belt between Mars and Jupiter.
Asteroids are believed to be remnants from the solar system's formation about 4.5 billion years ago, and studying them could provide clues into how the sun and planets formed.
Dawn would have been the first spacecraft to orbit the two asteroids, which scientists believe formed in different parts of the solar system and had different evolutionary processes.
Dawn was part of a NASA program called Discovery that aims to explore the solar system on what the space agency considers to be a shoestring budget. The program includes the Stardust mission, which returned to Earth in January with samples of comet dust.
The Dawn mission was managed by NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California.
=====
Best wel balen. NASA heeft al veel tegenslagen gehad. Nog even en alles wordt stopgezet.
De kosten van de New Horizons missie weet ik zo 1-2-3 niet maar ik weet wel dat 350 miljoen dollar een gemiddelde prijs is voor zo'n soort missie. (Sterker nog dit zit eerder aan de lage kant dan aan de bovengrens van wat zo'n missie normaliter kost...)quote:Op vrijdag 3 maart 2006 23:36 schreef Speth het volgende:
Iemand enig idee wat new horizons gekost heeft? Was dit gewoon een heel dure missie ofzo? Ik had juist het idee dat NASA weer goed bezig was de laatste jaren.
quote:Spacecraft to Slam into the Moon
By Leonard David Senior Space Writer posted: 07 March 2006 06:32 am ET
Scientists are plotting out a “crash course” in learning what happens when a European lunar probe slams into the Moon.
The European Space Agency’s (ESA) SMART-1 spacecraft—now circling the Moon—is headed for a planned early September impact with Earth’s celestial neighbor.
The ESA probe would plow into the lunar surface, giving it a glancing blow as it speeds in at nearly 5,000 miles per hour (2 kilometers per second).
SMART-1 is Europe’s first robotic lunar mission. The name SMART stands for Small Mission for Advanced Research in Technology
The spacecraft was launched on September 27, 2003. Making use of its ion-propulsion engine to slowly nudge it outward from Earth, the probe powered its way into lunar orbit on November 15, 2004.
Outfitted with miniaturized instruments, SMART-1’s goal has been to gauge key chemical elements in the lunar surface, as well as look into the theory that the Moon was formed following the violent collision of a smaller planet with Earth long ago.
ESA’s lunar probe completes a loop around the Moon every five hours—but that’s about to end later this year.
Rehearsal mode
Engineers and scientists are now targeting SMART-1 for possible impact on the Moon around September 1-2. The current uncertainty range for the exact time of impact is 15 hours.
At the end of June, SMART-1 is slated to carry out two maneuvers. These will fine-tune the exact time of impact. Those slight thrust firings will lead to the spacecraft flying over the Moon at its lowest point at below186 miles (300 kilometers) in altitude.
In early July, the plan calls for assessing the success of the maneuver and determining the spacecraft’s orbit and expected impact time. Later that month, the probe will zip as close as 124 miles (200 kilometers) from the barren lunar landscape.
In early August, SMART-1 will make an overflight of its eventual impact site, racing over that area at just 75 miles (120 kilometers) height in what’s termed as “rehearsal” mode for the early September run-in with the Moon.
According to Bernard Foing, ESA SMART-1 project scientist, an inventory is being made of the composition and mechanical properties of the spacecraft—including aluminum, copper, titanium, and other materials, as well as the probe’s remaining hydrazine fuel.
That data will be used to support observations of what is kicked up from the Moon itself on impact, contrasted to bits, pieces, and fuel tossed into the mix due to SMART-1’s high-speed slap.
Boom and bust finale
Here on Earth, sky watchers worldwide are getting ready for the projected September 1-2 lunar boom and bust finale of SMART-1.
Foing told SPACE.com that he is now engaged in assembling a “coordinated campaign” of ground-based observations. This activity would support SMART-1 measurements and monitor the artificial crash that mimics in a small way, an asteroid or comet hit on the Moon.
Numbers of observatories around the world have indicated interest in watching the outcome from SMART-1’s collision with the Moon, Foing has reported.
At impact, the ESA spacecraft will weigh a little over 628 pounds (285 kilograms), punching the Moon at a grazing incidence near 37 degrees south latitude. The near-side impact is timed so that it will be illuminated to assist in observations from Earth.
A current orbit simulation of the SMART-1 impact for September 2 is at lunar longitude 44.54 degrees West and 36.22 South in Lacus Excellentiae, 10 degrees south of Mare Humorum. A far more refined target point will come as the event draws closer.
Crater-making crash
Back on July 31, 1999, the Moon was on the receiving end of NASA’s Lunar Prospector.
That farewell fall of space hardware struck within a crater near the lunar south pole—in an attempt to detect water ice stirred up by the wallop. No visible debris plume was reported.
According to Foing, the hope is that those Earth-based observers intending to take part in September’s thump of the Moon can make pre-hit predictions of SMART-1’s impact magnitude, cloud ejecta dynamics, exospheric effects and other observable manifestations brought about by the crash.
Coordinated measurements by observers here on Earth are high on the priority list, Foing noted. Impact observations would include: Infrared imaging of thermal flash; visible/infrared imaging of ejected clouds; hydrazine flame detection; post-characterization of ejecta; as well as exospheric effects if lunar material is blasted high off the Moon’s surface.
In addition, Foing said, there is also intent to conduct follow up searches for the crater produced by SMART-1’s crash into the Moon via the sensor eyes of future, follow-on lunar orbiters.
Pssssst....... Mars Reconnaissance Orbiterquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:25 schreef Frutsel het volgende:
WASHINGTON - Na een reis van zeven maanden bereikt een onbemande sonde van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vrijdag de planeet Mars. De Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) moet vanuit een baan om Mars onder meer gaan uitzoeken of er lang genoeg water op de rode planeet is geweest om leven mogelijk te maken.
Het contact met het controlecentrum in de Verenigde Staten is vrijdag een half uur lang verbroken als de sonde de achterkant van de planeet passeert. Daarna wordt duidelijk of de MRO in de juiste baan om Mars is gekomen of dat het ruimteschip verder door het heelal vliegt.
Gelijkenis
De MRO heeft na de lancering in augustus vorig jaar een afstand van ongeveer 500 miljoen kilometer afgelegd. Mars is een gewild onderzoeksobject van de NASA en de Europese ruimtevaartorganisatie ESA vanwege de gelijkenis met de planeet aarde.
In de afgelopen decennia zijn tientallen onbemande ruimtevaartuigen naar Mars gestuurd. De meeste daarvan waren bedoeld om vanuit een baan rond de planeet onderzoek te verrichten.
Enkele ruimtevaartuigen zijn op Mars geland. De VS hebben plannen voor een bemande ruimtevlucht naar Mars rond 2020.
dan moet je eens onder mijn posts kijkenquote:Op donderdag 9 maart 2006 08:24 schreef Frutsel het volgende:
thx Crash...
ik kon al zoveel Ruimtevaart topics niet meer terugvinden
thx, dit was een zeer bruikbare tip!quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:03 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[..]
dan moet je eens onder mijn posts kijken![]()
![]()
Nee, de warmte van het water is te danken aan interne frictie van de maan, veroorzaakt door Saturnus. Aangezien enceladus vrijwel geheel uit ijs bestaat is het onwaarschijnlijk dat er lava spuwende vulkanen te vinden zijn zoals op onze oceaanbodem.quote:Op donderdag 9 maart 2006 23:20 schreef speknek het volgende:
Zou dat echt zo zijn? Ik zou zeggen dat je beter niet kan hebben dat die geisers aan het oppervlak komen, spuw je zo alle microben de ruimte in. Maar het is in ieder geval een aardige indicatie dat er hete lavabronnen in het water zitten, ook op andere planeten/manen. Dat was natuurlijk al zo goed als zeker, maar toch.
idd door "getijde-werking" van Saturnus, de restwarmte welke langzamerzeker wegebt nadat dit hemellichaam gevormd werd en het verval van natuurlijke zware isotopen veroozaakt genoeg interne warmte waardoor er convectie stromen op gang kunnen komen (of zijnquote:Op vrijdag 10 maart 2006 00:10 schreef Speth het volgende:
[..]
Nee, de warmte van het water is te danken aan interne frictie van de maan, veroorzaakt door Saturnus. Aangezien enceladus vrijwel geheel uit ijs bestaat is het onwaarschijnlijk dat er lava spuwende vulkanen te vinden zijn zoals op onze oceaanbodem.
het is aannemelijk dat er meerdere planetoiden zijn welke een vloeibare kern hebben. Echter dit wil niet zeggen dat elke planetoide een vloeibare kern heeft... Onze maan bijoorbeeld is zo "dood" als een pier en heeft geen vloeibare kern...quote:Op zaterdag 11 maart 2006 14:02 schreef speknek het volgende:
Hebben niet alle stenen planetoiden een kern van lava?
http://pds.jpl.nasa.gov/planets/captions/saturn/encelads.htm
edit, met een vorm van getijdewerking om de verhitting draaiend te houden tenminste.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geology_of_the_Moonquote:Interior
The current model of the interior of the Moon was derived using seismometers left behind during the manned Apollo program missions. These instruments were used to measure the propagation of seismic waves through the interior due to quakes and impacts.
The mass of the moon is sufficient to eliminate any voids within the interior, so it is believed to be composed of solid rock throughout. The low density indicates a low metal abundance. The crust layer of the moon varies in depth, but has an average thickness of about 68 km. The crust is thicker in the highland regions and thinnest in the maria. The far side is generally thicker than the near side, which could explain the paucity of lunar mares on side hidden from the Earth.
The lunar mantle is roughly 1000 km in depth, with a small core having a radius of about 300 to 425 km. The outer portion of the core may still be molten, but the remainder of the Moon is geologically inactive. Most of the current seismic activity appears to be triggered by tidal interaction with the Earth. The center of gravity of the Moon is offset from the center of figure by about 2 km in the direction of the Earth.
Scientists currently do not have good measurements of the interior temperatures of the Moon, even within the upper crust.
Nee, niet alle objecten hebben een kern van lava, sommigen zijn daar te klein voor, en andere, dode werelden zijn intern allang afgekoeld. Meestal bestaat de kern wel uit gesteente, maar de omvang van die kernen varieert waarschijnlijk nogal. Enceladus is primair een ijsobject, de hoeveelheid gesteente aan het oppervlak is klein. Je zou dus verwachten dat de lavakern ook vrij klein is.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 14:02 schreef speknek het volgende:
Hebben niet alle stenen planetoiden een kern van lava?
http://pds.jpl.nasa.gov/planets/captions/saturn/encelads.htm
edit, met een vorm van getijdewerking om de verhitting draaiend te houden tenminste.
Bron: spacedaily.comquote:Years Of Observing Combined Into Best-Yet Look At Mars Canyon
by Staff Writers // Tempe AZ (SPX) Mar 14, 2006
A simulated fly-through using the newly assembled imagery is available online. The fly-through plus tools for wandering across and zooming into the large image is also available.
A ragged geological scar crosses the belly of Mars. Long enough to reach from New York City to Los Angeles, this great rift in the martian crust is named Valles Marineris, or Mariner Valley. It was discovered in 1972 by the Mariner 9 spacecraft.
Formed out of several parallel, connecting troughs, Valles Marineris dwarfs Earth's Grand Canyon in every respect, being wider, longer, deeper, and older. It easily earns the title of Grandest Canyon of All.
[... naar de rest van het bericht]
http://www.google.com/mars/quote:Op dinsdag 14 maart 2006 11:42 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
*woohoo*![]()
[..]
Het is welliswaar nog geen "NASA World Wind Mars" maar je kunt er in ieder geval je hart ophalen en je waarlijk op Mars wanen![]()
quote:Op dinsdag 28 maart 2006 09:16 schreef Frutsel het volgende:
[...] Dawn
Een maand geleden werd het project Dawn nog geschrapt wegens kostenoverschrijdingen en technische problemen. Die problemen lijken nu te zijn opgelost. De bedoeling is dat een sonde naar de asteroïden Vesta en Ceres reist, die rond de zon cirkelen tussen Mars en Jupiter.
[...]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |