abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 mei 2004 @ 00:17:15 #1
70407 kristof.v.acker
The Philospher.
pi_18823510
Do androids dream of electric sheep?

Deze man verdient toch wel een eigen topic.Het is hoogtijd om deze geniale en geschifte auteur aandacht te geven.

Deze schrijver, die inmiddels al jaren dood is, heeft fantastische donkere science fiction geschreven.

Vijf verhalen van deze heer zijn verfilmd geweest: Blade Runner, Total recall, Minority report (boek is wel anders dan film, het hoofdidee blijft zelfde, maar situaties en gebeurtenissen en conflicten zijn totaal anders), Paycheck en Screamers.

Dit is de enige schrijver buiten de klassieken (Edgar Allan Poe en HP Lovecraft) en mijn favoriete schrijver of all time Dan Simmons, die me bang kan maken. Die mijn hart sneller kan doen laten kloppen. Die me angstig maakt. Die me shizofrene gedachten bezorgd.

Philip K Dick was trouwens ook een schizofreen persoon die heel de dag high rondliep omdat hij gek van zjin eigen hoofd werd. Hij is dan ook in droeve omstandigheden gestorven, maar hij heeft een prachtig oeuvre nagelaten.

Dit is de cover van mijn favoriete verhaal:

Alleen van deze cover krijg ik nu opnieuw terug al kippenvel.

Tip: Lees de Engelstalige versie, niet de Nederlandstalige.

Hebben jullie favoriete verhalen?
  zondag 2 mei 2004 @ 00:51:10 #2
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_18824434
Ik wil daar "als ik groot ben" een plankje mee vullen iig
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_18874861
Ik heb nog nooit wat van em gelezen, maar ben zeer benieuwd. Ik las een hele tijd geleden in de Elsevier dat hij zo weinig verdiende dat hij anfetaminen slikte om maar sneller te kunnen schrijven...

Zijn er buiten die verfilmde nog verhalen waarvan je zegt, die moet je echt lezen?
pi_23032043
quote:
Op dinsdag 4 mei 2004 10:05 schreef Tommie_Hillfigo het volgende:
Ik heb nog nooit wat van em gelezen, maar ben zeer benieuwd. Ik las een hele tijd geleden in de Elsevier dat hij zo weinig verdiende dat hij anfetaminen slikte om maar sneller te kunnen schrijven...

Zijn er buiten die verfilmde nog verhalen waarvan je zegt, die moet je echt lezen?
allemaal eigenlijk
pi_23081907
Philip K. Dick. Ja, wat een figuur moet dat geweest zijn. Paranoide, verslaafd, doortastend; briljant.
Wat ik van hem gelezen heb (Man in the High Castle, Do Androids Dream ..etc Dr. Bloodmoney en A Scanner Darkly) vond ik prachtig. Goed geschreven, niet overdreven lang, grappig en vaak nog altijd actueel. Echt een science fiction auteur zoals ik ze graag zie.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 14:48:13 #6
28775 QazzaQ
Ik ben een kroet
pi_35443543
Heb net "Man in the high castle" uit.
Gewelding boek, Ga zeker meer van hem lezen.
I see the way you look at him. I'm a man, too, you know? I go pee pee standing up.
  maandag 27 februari 2006 @ 14:16:41 #7
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_35541444
Staat al een tijd op mijn verlanglijstje, binnenkort maar eens actief gaan speuren
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 maart 2009 @ 10:09:32 #8
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67062078
Up,

Ik vind de verfilmingen al erg goed, dus de verhalen kunnen alleen maar beter zijn. Tot mijn schande moet ik bekennen nog nooit wat van 'm gelezen te hebben. Het liefst heb ik vertaalde boeken, maar die zijn niet erg ruim beschikbaar.

Ik zou in ieder geval graag minority report, paycheck, total recall, blade runner en de tientallen korte verhalen en andere romans lezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Swetsenegger op 15-03-2009 12:48:32 ]
pi_67065427
Interessant, derhalve een tvp.
Children of the night. What music they make.
  zondag 15 maart 2009 @ 13:28:04 #10
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_67066891
quote:
Op zondag 15 maart 2009 12:47 schreef DeHovenier het volgende:
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  zondag 15 maart 2009 @ 16:36:04 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_67073819
quote:
Op zondag 15 maart 2009 10:09 schreef Swetsenegger het volgende:
blade runner
Kijk dan wel uit dat je niet het boek met die titel koopt, da's een ander verhaal en niet van hem. .
De film is de verfilming van Do androids dream of electric sheep dus.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_67073862
Ik ben net begonnen in Do androids dream of electric sheep?
I HATE MUSIC
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 maart 2009 @ 16:37:07 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67073863
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:36 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Kijk dan wel uit dat je niet het boek met die titel koopt, da's een ander verhaal en niet van hem. .
De film is de verfilming van Do androids dream of electric sheep dus.
Dat weet ik.
pi_67858223
Ik heb onlangs twee boeken van hem gelezen: VALIS en Ubik. Beide vond ik redelijk geniaal.

VALIS is grotendeels autobiografisch en gaat over zijn zeer bijzondere "ervaringen" toen zijn geestelijke gezondheid achteruit ging. Erg goed geschreven en een interessant plot (als je er een beetje voor open staat).

De verfilming van A Scanner Darkly vond ik ook erg goed. Achteraf gezien had ik misschien liever eerst het boek gelezen.

Er zijn trouwens momenteel maarliefst vier boekverfilmingen in productie!
"Everything we are, we are when we're alone."
  vrijdag 10 april 2009 @ 01:43:51 #15
67089 Gillingham
The horror...
pi_67884293
Helaas nog niks van hem gelezen, maar ik wil binnenkort Ubik eens aanschaffen. Ik ben erg benieuwd naar zijn werk.
What's it going to be then, eh?
  Moderator woensdag 23 januari 2013 @ 22:27:08 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_121961650
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2009 12:47 schreef DeHovenier het volgende:
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_121977654
Blijkbaar niet zo interessant genoeg dat ik al een boek van hem heb gelezen :@ :')
Children of the night. What music they make.
pi_122018348
Zie mijn sig, komt uit mijn favoriete boek van hem (A scanner darkly)
Ik vind hem echt geweldig, zowel zijn verhalen als zijn romans, hoewel ik nog niet alles van hem gelezen heb. Andere boeken van hem die ik erg goed vond zijn Flow my tears, the policeman said, The man in the high castle, Three stigmata of Palmer Eldrich en Radio Free Albermuth.
Er zijn gelukkig weer makkelijk verzamelingen van zijn korte verhalen te krijgen, en ook zijn romans zijn redelijk recent allemaal opnieuw uitgegeven (in het Engels, weet niet of dat in het Nederlands ook zo is.)

Heb nu weer zin om A scanner darkly nog een keer te gaan lezen. Hmmm...
If I had known it was harmless, I would have killed it myself.
pi_122018358
Ik zie nu pas dat dit topic uit 2009 komt :')
Maar maakt niet uit, iedereen die graag een flinke dosis paranoïa wil in zijn sf zit nog steeds goed bij Dick.
pi_122018759
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 07:13 schreef HaywoodJablome het volgende:
Zie mijn sig, komt uit mijn favoriete boek van hem (A scanner darkly)
Ik vind hem echt geweldig, zowel zijn verhalen als zijn romans, hoewel ik nog niet alles van hem gelezen heb. Andere boeken van hem die ik erg goed vond zijn Flow my tears, the policeman said, The man in the high castle, Three stigmata of Palmer Eldrich en Radio Free Albermuth.
Er zijn gelukkig weer makkelijk verzamelingen van zijn korte verhalen te krijgen, en ook zijn romans zijn redelijk recent allemaal opnieuw uitgegeven (in het Engels, weet niet of dat in het Nederlands ook zo is.)

Heb nu weer zin om A scanner darkly nog een keer te gaan lezen. Hmmm...
Flow my tears, the policeman said vind ik echt geweldig. Die heeft enorm veel indruk gemaakt, en staat hoog op de lijst met vette boeken. Ik lees vrij veel, en vrij gevarieerd, dus dat zegt wel wat. Sowieso beter dan z'n bekendere boeken zoals 'Ubik'.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_122018822
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 08:13 schreef powerflux het volgende:

[..]

Flow my tears, the policeman said vind ik echt geweldig. Die heeft enorm veel indruk gemaakt, en staat hoog op de lijst met vette boeken. Ik lees vrij veel, en vrij gevarieerd, dus dat zegt wel wat. Sowieso beter dan z'n bekendere boeken zoals 'Ubik'.
Ja, ik ben het met je eens, samen met Scanner mijn favoriete boek van hem. Sowieso het idee, ik vind het altijd zo knap hoe je zo'n verhaal met zo'n twist, zullen we maar zeggen, kunt verzinnen, maar ook de karakters. Zelfs de karakter die helemaal geen grote rol spelen (zoals die pottenbakster die hij ontmoet tegen het eind van het boek) zijn zo goed uitgedacht en neergezet. Ik kan echt wel een halve dag over zijn boeken en verhalen praten en kan ze echt alleen maar dringend aanraden.

[ Bericht 0% gewijzigd door HaywoodJablome op 25-01-2013 08:31:25 ]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 januari 2013 @ 08:24:49 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122018873
Gelet op de successen van de verfilmingen verbaasd het me enorm dat ze

a. niet opnieuw uitgegeven worden en
b. niet vertaald worden.

Zojuist 2 korte verhalen als ebook gedownload: We can remember it for you Wholesale (insipratie voor total recall) en The eyes have it. Beide gratis in de itunes store.
pi_122018928
Oh ja, dat zijn alletwee echt grappige verhalen, vond ik zelf. En ik waarschuw je maar vast: we can remember it for you wholesale lijkt voor geen meter op Total Recall.

Hij is ook eigenlijk heel onbekend, in Nederland in elk geval, wat vreemd is omdat er behoorlijk veel van zijn werk verfilmd is en er volgens mij nog wel nieuwe verfilmingen in de planning staan. (The adjustment bureau is recent ook verfilmd, bijvoorbeeld, ook een kort verhaal van hem)
Wat ik weet is dat ik een jaar of 4 geleden in Brussel, in de Waterstones daar, een stuk of 12 boeken van hem gekocht heb, zowel collecties korte verhalen als een paar romans, Maar dat was dus allemaal in het Engels. In het Nederlands heb ik ooit een 1 boekje met korte verhalen gevonden, Onmogelijke planeet heet het, maar dat was een tweedehands boek van de Slegte.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 09:45:09 #24
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_122020380
Ik zag bij bol 5 verzamelingen met zijn werk, waarvan vooral de laatste 2 mij wel interessant leken:

4:
This volume covers a wide span, from late 1954 through to 1963, the years during which Dick began writing novels prolifically and his short story output lessened. The title story of this collection has been made into the Steven Spielberg-directed movie of the same name, while The Days of Perky Pat inspired one of Dick's greatest works, the novel The Three Stigmata of Palmer Eldritch; The Penultimate Truth grew from The Mold of Yancy .

5:
The fifth and final part of the complete collected stories shows Philip K. Dick at the very height of his outstanding powers. The twenty-five tales were written between 1963 and 1981, just a few months before he died, and include two stories which have been turned into box office smashes: the title story, filmed as Total Recall, and The Little Black Box , which grew into his masterpiece Blade Runner.

Wat denken de kenners hiervan?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_122023612
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 09:45 schreef Mark het volgende:
Ik zag bij bol 5 verzamelingen met zijn werk, waarvan vooral de laatste 2 mij wel interessant leken:

4:
This volume covers a wide span, from late 1954 through to 1963, the years during which Dick began writing novels prolifically and his short story output lessened. The title story of this collection has been made into the Steven Spielberg-directed movie of the same name, while The Days of Perky Pat inspired one of Dick's greatest works, the novel The Three Stigmata of Palmer Eldritch; The Penultimate Truth grew from The Mold of Yancy .

5:
The fifth and final part of the complete collected stories shows Philip K. Dick at the very height of his outstanding powers. The twenty-five tales were written between 1963 and 1981, just a few months before he died, and include two stories which have been turned into box office smashes: the title story, filmed as Total Recall, and The Little Black Box , which grew into his masterpiece Blade Runner.

Wat denken de kenners hiervan?
Ik heb ze alletwee.
Ik zou persoonlijk deel 5 aanraden, dat is een goede mix van grappige verhalen, verwarrende verhalen en verhalen waardoor je een beetje een idee krijgt van het universum waar zijn boeken/verhalen zich in afspelen.

[ Bericht 3% gewijzigd door HaywoodJablome op 25-01-2013 11:48:24 ]
  zondag 27 januari 2013 @ 10:56:10 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122104271
Heb meerdere boeken van hem gelezen, vond Galactic pot healer ook erg leuk. Begrijpt trouwens goed dat zijn boeken flink aangepast zijn voor verfilmingen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 januari 2013 @ 10:59:34 #27
45206 Pietverdriet
pi_122104342
quote:
8s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 08:24 schreef Swetsenegger het volgende:
Gelet op de successen van de verfilmingen verbaasd het me enorm dat ze

a. niet opnieuw uitgegeven worden en
b. niet vertaald worden.

Zojuist 2 korte verhalen als ebook gedownload: We can remember it for you Wholesale (insipratie voor total recall) en The eyes have it. Beide gratis in de itunes store.
Bij Amazon kan je ze allemaal kopen. Dat ze niet vertaald worden komt omdat zijn fans ze in het engels lezen. Verder, Nederland is te klein voor een eigen oplage.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 januari 2013 @ 11:06:09 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122104489
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij Amazon kan je ze allemaal kopen. Dat ze niet vertaald worden komt omdat zijn fans ze in het engels lezen. Verder, Nederland is te klein voor een eigen oplage.
Waarom zou Nederland te klein zijn voor een eigen oplage :? Dat gaat toch voor alle engelse schrijvers op dan.
  zondag 27 januari 2013 @ 11:36:31 #29
45206 Pietverdriet
pi_122105142
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:06 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom zou Nederland te klein zijn voor een eigen oplage :? Dat gaat toch voor alle engelse schrijvers op dan.
Vertalen en in het Nederlands drukken kost nogal wat, de oplage die je in het Nederlands verkoopt is waarschijnlijk te klein om dat terug te verdienen in het Nederlandse taalgebied. Zijn fans zullen hem vaak in het Engels lezen.
Vijftig tinten grijs of de Alchemist hebben veel grotere oplages zodat zich een NL editie loont.
Zijn zo veel meer schrijvers die je nooit in het Nederlands zult zien
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 januari 2013 @ 15:32:04 #30
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122115990
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertalen en in het Nederlands drukken kost nogal wat, de oplage die je in het Nederlands verkoopt is waarschijnlijk te klein om dat terug te verdienen in het Nederlandse taalgebied. Zijn fans zullen hem vaak in het Engels lezen.
Vijftig tinten grijs of de Alchemist hebben veel grotere oplages zodat zich een NL editie loont.
Zijn zo veel meer schrijvers die je nooit in het Nederlands zult zien
ik denk dat wanneer je op de kaft "verfilmd als bladerunner" of minority report of paycheck of Total recall, etc drukt je ook in het Nederlands taalgebied wel voldoende oplage haalt :)

Probleem is nu dat het grote publiek Philip K Dick niet als de schrijver achter deze blockbusters kennen.
pi_122151762
Eh... ze zijn dus wel vertaald in het Nederlands, zijn verhalen in elk geval dan :Y
Is alleen lang geleden en bijna niet meer te krijgen.
  maandag 28 januari 2013 @ 09:23:22 #32
45206 Pietverdriet
pi_122152229
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:32 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

ik denk dat wanneer je op de kaft "verfilmd als bladerunner" of minority report of paycheck of Total recall, etc drukt je ook in het Nederlands taalgebied wel voldoende oplage haalt :)

Probleem is nu dat het grote publiek Philip K Dick niet als de schrijver achter deze blockbusters kennen.
Dat het grote publiek hem niet kent klopt. en SF/ Fantasy is in NL een ondergeschoven kindje in de boekhandel, net als Thrillers. Dat moet "literaire thriller" heten.
pi_122152887
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat het grote publiek hem niet kent klopt. en SF/ Fantasy is in NL een ondergeschoven kindje in de boekhandel, net als Thrillers. Dat moet "literaire thriller" heten.
Hij is in Amerika nou ook niet echt heel erg bekend, hoor.
Jammer is dat toch.
  maandag 28 januari 2013 @ 12:23:19 #34
45206 Pietverdriet
pi_122157409
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 09:57 schreef HaywoodJablome het volgende:

[..]

Hij is in Amerika nou ook niet echt heel erg bekend, hoor.
Jammer is dat toch.
Als bekend betekend: Dan Brown, laat hem dan maar lekker niet erg bekend blijven.
pi_122157937
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als bekend betekend: Dan Brown, laat hem dan maar lekker niet erg bekend blijven.
Huh?
Jammer dat niet meer mensen daardoor zijn boeken kunnen lezen, bedoelde ik meer.
Voor die mensen dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')