Stel je rijdt op een snelweg met (tweemaal) drie rijbanen. Je rijdt op de linkerbaan, maar je wilt naar de middelste baan. Op datzelfde moment rijdt er iemand op de rechterbaan die ook naar de middelste baan wil.
Is er een regel die bepaald wie er dan eerst mag? De regel dat rechts voor gaat geldt denk ik niet, het gaat immers niet om een kruising ofzo.
* k_man kwam op die manier vandaag akelig dicht naast een andere auto, die opeens zonder richting aan te geven van rechts de middelste baan opzeilde.
Normaal gesproken ga je naar links om iemand van een invoegstrook toegang te geven naar de snelweg. Of dit een regel is, weet ik eigenlijk niet zeker, maar wel goed fatsoen. Die invoegende chauffeur moet echter wel richting aangeven.
In dit geval zou je kunnen stellen dat sneller verkeer voor snel verkeer gaat en dan zou links voorrang hebben. Maar ik denk dat als iemand rechts met een inhaalmanoeuvre bezig is, en die ziet dat de middelste rijbaan vrij is, dat die denkt veilig te kunnen inhalen. En dan komt er ineens zo'n figuur van links.
Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
Dus ik denk, weet niet zeker, dat die rechtste voorrang had.
quote:dit is geen kwestie van van rechts komen, dat geldt alleen op kruisende wegen
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:25 schreef Dagootje het volgende:
Het is wel degelijk gewoon een geregelde situatie. Jij zat fout want hij kwam van rechts. Vergelijk het met 2 parallellopende wegen die samengaan in 1 weg.. Degene die dan op de rechterbaan rijdt heeft ook voorrang op het moment dat jullie tegelijkertijd aankomen.
quote:dit is niet waar, je moet altijd richting aangeven als je een zijdelingse verplaatsing maakt dus ook als je terugkomt van het inhalen
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:23 schreef Gia het volgende:
.Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
quote:Dat is al een paar jaar niet meer zo. Elke verandering van richting/rijstrook/rijbaan dien je met je richtingaanwijzer aan te geven.
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:23 schreef Gia het volgende:Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
quote:Nee, dat is geen regel.
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:23 schreef Gia het volgende:
Ik vind dit wel een moeilijke situatie.Normaal gesproken ga je naar links om iemand van een invoegstrook toegang te geven naar de snelweg. Of dit een regel is, weet ik eigenlijk niet zeker, maar wel goed fatsoen. Die invoegende chauffeur moet echter wel richting aangeven.
quote:Pardon?
In dit geval zou je kunnen stellen dat sneller verkeer voor snel verkeer gaat en dan zou links voorrang hebben. Maar ik denk dat als iemand rechts met een inhaalmanoeuvre bezig is, en die ziet dat de middelste rijbaan vrij is, dat die denkt veilig te kunnen inhalen. En dan komt er ineens zo'n figuur van links.
quote:Je moet altijd richting aangeven als je van rijbaan verandert.
Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
quote:Dit is geen regel. De regel is: invoegend verkeer moet het verkeer op de doorgaande rijbaan voor laten gaan. Het is zelfs een overtreding wanneer je iemand voor laat gaan... Onnodig links rijden.
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:23 schreef Gia het volgende:Normaal gesproken ga je naar links om iemand van een invoegstrook toegang te geven naar de snelweg. Of dit een regel is, weet ik eigenlijk niet zeker, maar wel goed fatsoen. Die invoegende chauffeur moet echter wel richting aangeven.
quote:Ik erger me ook altijd aan mensen die naar links gaan als ik moet gaan invoegen. Denk je dat je weet waar ze rijden, kijk je dus in je dode hoek voor het invoegen. Zitten ze daar niet, moet je dus GVD gaan zoeken waar we dan wel uithangen. Ik zou willen dat Nederlanders die belachelijke gewoonte niet meer zouden aanhouden.
Op zaterdag 04 augustus 2001 04:28 schreef CHM het volgende:[..]
Dit is geen regel. De regel is: invoegend verkeer moet het verkeer op de doorgaande rijbaan voor laten gaan. Het is zelfs een overtreding wanneer je iemand voor laat gaan... Onnodig links rijden.
quote:Volgens RVV1990 Artikel 54.
Op zaterdag 04 augustus 2001 01:36 schreef k_man het volgende:Stel je rijdt op een snelweg met (tweemaal) drie rijbanen. Je rijdt op de linkerbaan, maar je wilt naar de middelste baan. Op datzelfde moment rijdt er iemand op de rechterbaan die ook naar de middelste baan wil.
Is er een regel die bepaald wie er dan eerst mag? De regel dat rechts voor gaat geldt denk ik niet, het gaat immers niet om een kruising ofzo.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Okee, dit is niet echt een eenduidige regel voor dit geval waarin beide bestuurders (baan 3 en baan 1) tegelijk naar baan 2 gaan.
Echter volgens RVV1990 Artikel 3.
1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Dus de bestuurder die van baan 3 naar 2 gaat (die gaat naar rechts) moet je als bestuurder op baan 1 voor laten gaan wanneer je naar baan 2 wilt. (je gaat naar links)
Ik denk dat hier geen regel voor bestaat, maar logisch gezien heb jij voorrang omdat jij op de linkerbaan reed en dus de inhalende partij bent die naar rechts wil. Die andere zat al fout door geen richting aan te geven.
quote:Jij hebt zeker nog nooit in een vrachtwagen of met een (zware) aanhanger gereden. Als je geen snelheid kan/mag (komplete volksstammen schijnen nog steeds niet te weten dat de max. snelheid met een aanhanger 80 Km/h is) maken is het toch wel heel jofel als anderen even voor je aan de kant gaan. Anders ben je gedoemd tot de olympische demonstratiesport 15 Km vluchtstrook rijden.
Op zaterdag 04 augustus 2001 04:47 schreef HiZ het volgende:[..]
Ik erger me ook altijd aan mensen die naar links gaan als ik moet gaan invoegen. Denk je dat je weet waar ze rijden, kijk je dus in je dode hoek voor het invoegen. Zitten ze daar niet, moet je dus GVD gaan zoeken waar we dan wel uithangen. Ik zou willen dat Nederlanders die belachelijke gewoonte niet meer zouden aanhouden.
quote:No way! Altijd moet je je richting aangeven. Het meest irritante op de weg is dus ook als mensen geen richting aangeven.
quote:Vooral als ze van plan zijn om hun voorganger in te halen
Op zaterdag 04 augustus 2001 10:54 schreef Xhorder het volgende:[..]
No way! Altijd moet je je richting aangeven. Het meest irritante op de weg is dus ook als mensen geen richting aangeven.
quote:Wellus O_O vraag maar na bij het CBR ofzo
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:31 schreef Chancery het volgende:[..]
dit is geen kwestie van van rechts komen, dat geldt alleen op kruisende wegen
ook bij gewoon in- en uitvoegend verkeer zou het zo zijn dat degene die uitvoegd voorrang zou moeten krijge maar hier is geen sprake van in- of uitvoegen
quote:k_man, gewoon altijd goed blijven kijken.
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:37 schreef k_man het volgende:
Ik kan niet weten dat hij een baan naar links wil als ie dat niet laat blijken.
quote:Nietus, voorrang komt alleen voor op kruisende wegen en alleen tussen bestuurders onderling.
Op zaterdag 04 augustus 2001 12:25 schreef Dagootje het volgende:[..]
Wellus O_O vraag maar na bij het CBR ofzo
Oja je moet inderdaad ALTIJD richting aangeven. Als het niet van de wet moet doe het dan gewoon voor je veiligheid..... weet niet meer wie dacht geen rinting te hoeven geven maar ik vind dat echt de #1 ergernis.
quote:Klopt, ik had al eerder gezegd dat hij wel richting aan moet geven. Dus in dit geval kon jij niet weten dat die auto naar links wilde.
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:37 schreef k_man het volgende:
Pardon?Er kwam ineens zo'n figuur van rechts! Ik gaf netjes richting aan om aan te geven dat ik een baan naar rechts wilde. Hij had het dus kunnen weten. Ik kan niet weten dat hij een baan naar links wil als ie dat niet laat blijken.
[..]Je moet altijd richting aangeven als je van rijbaan verandert.
Als die regel veranderd is, oké, dan moet je voortaan ook richting aangeven als je teruggaat naar de rechtse baan. Ik heb het vroeger anders geleerd. Alleen naar links van baan veranderen richting aangeven.
Maar ja, verkeersregels veranderen continu. Eigenlijk zouden ze iedereen met een rijbewijs een mailinkje moeten sturen als dit soort regels veranderen. Want ik kan me niet herinneren dat ik hier iets over gelezen of gehoord heb.
quote:Ik reed harder.
Op zaterdag 04 augustus 2001 12:56 schreef ranja het volgende:
Hm... reed jij harder of reed de ander harder?
quote:Dan kijk jij dus of hij niet toevallig bijna tegen een vrachtauto of caravan oprijdt, zo niet dan geef jij richting aan naar rechts, hij naar links, dan rijdt jij hem eerst voorbij en gaat daarna naar rechts.
Op zaterdag 04 augustus 2001 14:03 schreef k_man het volgende:[..]
Ik reed harder.
Wat het richting aangeven betreft kan ik me moeilijk voorstellen dat het ooit zo geweest is dat je van baan mocht veranderen zonder richting aan te geven... dat wordt een lekker overzichtelijke boel dan! Ik heb m'n rijbewijs al 12 jaar (!) en heb er nog nooit van gehoord dat je bij het veranderen van rijbaan geen richting aan hoefde te geven. Overigens is 'niet hoeven' op zich geen reden om het niet te doen he.... maar laat ik niet off topic gaan klagen over mensen die een snelweg ineens afgaan zonder richting aan te geven.
quote:Sterker, bij elke relatief grote zijdelingse verplaatsing moet je richting aangeven. Bijvoorbeeld ook als je een geparkeerde vrachtwagen ofzo voorbij rijdt of 4 fietsers naast elkaar.
Op zaterdag 04 augustus 2001 14:35 schreef ranja het volgende:Wat het richting aangeven betreft kan ik me moeilijk voorstellen dat het ooit zo geweest is dat je van baan mocht veranderen zonder richting aan te geven... dat wordt een lekker overzichtelijke boel dan! Ik heb m'n rijbewijs al 12 jaar (!) en heb er nog nooit van gehoord dat je bij het veranderen van rijbaan geen richting aan hoefde te geven.
quote:Lijkt me logisch ja, dan weet degene achter je ook wat je gaat doen... en degene die je integenkomt (whaaaaaaaaah!)
Op zaterdag 04 augustus 2001 15:03 schreef CraZaay het volgende:[..]
Sterker, bij elke relatief grote zijdelingse verplaatsing moet je richting aangeven. Bijvoorbeeld ook als je een geparkeerde vrachtwagen ofzo voorbij rijdt of 4 fietsers naast elkaar.
quote:Toch denken veel mensen dat ze alleen richting hoeven aan te geven als ze afslaan, etc.
Op zaterdag 04 augustus 2001 15:08 schreef ranja het volgende:[..]
Lijkt me logisch ja, dan weet degene achter je ook wat je gaat doen... en degene die je integenkomt (whaaaaaaaaah!)
[off-topic]
En geef gdvr ook richting aan als je een rotonde gaat verlaten. Nee, je kan niet rechtdoor op een rotonde, zoiets heet "half rond", en je gaat dan na een halve ronde dus rechtsaf. Dan sta ik niet voor nix te wachten bij zo'n voorrangsrotonde om te zien hoe 10 anderen afslaan...
[/off-topic]
quote:Volgens mij schort er iets in je kennis.
Op zaterdag 04 augustus 2001 13:58 schreef Gia het volgende:[..]
Als die regel veranderd is, oké, dan moet je voortaan ook richting aangeven als je teruggaat naar de rechtse baan. Ik heb het vroeger anders geleerd. Alleen naar links van baan veranderen richting aangeven.Maar ja, verkeersregels veranderen continu. Eigenlijk zouden ze iedereen met een rijbewijs een mailinkje moeten sturen als dit soort regels veranderen. Want ik kan me niet herinneren dat ik hier iets over gelezen of gehoord heb.
Ik vind mensen die dat niet doen heel asociaal. Net zoals mensen die niet opstaan voor ouderen (maar das een ander topic)
quote:Degene in dit topic die Chancery heet (en één keer onder mijn naam heeft gepost, rotcookies!!
Op zaterdag 04 augustus 2001 15:00 schreef CraZaay het volgende:
* CraZaay gaat even een mailtje sturen naar een vriend wiens vader een rijschool heeft
quote:Sorry Dagootje, dit klopt niet. Degene die het meest rechtuit gaat (ik weet ook niet hoe ik het duidelijker kan zeggen) heeft voorrang.
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:25 schreef Dagootje het volgende:
Het is wel degelijk gewoon een geregelde situatie. Jij zat fout want hij kwam van rechts. Vergelijk het met 2 parallellopende wegen die samengaan in 1 weg.. Degene die dan op de rechterbaan rijdt heeft ook voorrang op het moment dat jullie tegelijkertijd aankomen.
quote:Jammer Bertje ,in dit geval gaat dat niet op omdat beide bestuurders van rijstrook wisselen
Op zaterdag 04 augustus 2001 17:10 schreef Bertje het volgende:[..]
Sorry Dagootje, dit klopt niet. Degene die het meest rechtuit gaat (ik weet ook niet hoe ik het duidelijker kan zeggen) heeft voorrang.
Stel je staat voor het stoplicht op een tweebaans weg. Na de kruising gaat íe over naar een eenbaans, dan heeft degene die niet hoeft uit te wijken (en dus het meest rechtdoor gaat voorrang). Dat kan soms best de linker baan zijn. Hier in Nijmegen zijn een aantal van dat soort kruisingen. Ik weet dit 100% zeker, want ik heb het er laatst nog met een rij instructeur over gehad.
Vergelijk dit maar met de regel: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Degene die dus iets moet bijsturen om de baan op te rijden, moet de anderen voorrang geven.
quote:Klopt, zoveel mogelijk rechts rijden graag
Op zaterdag 04 augustus 2001 15:26 schreef JKS het volgende:
Volgens mij heeft degene die links rijdt voorrang, want je moet volgens het verkeersreglement zoveel mogelijk rechts rijden. Maar ik zou evengoed heel goed uitkijken, tijdig richting aangeven, en ik neem aan dat de snelheid van de links rijdende persoon hoger is dan die van rechts (want aan het inhalen (geweest?))
Enne Crazie ofzo, wij zijn het in dit topic volledig eens over richting aangeven...
quote:wat een onzin
Op zaterdag 04 augustus 2001 01:36 schreef k_man het volgende:
Stel je rijdt op een snelweg met (tweemaal) drie rijbanen.
quote:Nee hoor, de ene partij rijdt gewoon recht door en de andere wisseld wel van rijstrook. Zie het maar als een soort wegversmalling. Alleen zit er toevallig een kruising tussen.
Op zaterdag 04 augustus 2001 18:25 schreef Chancery het volgende:[..]
Jammer Bertje ,in dit geval gaat dat niet op omdat beide bestuurders van rijstrook wisselen
quote:Hoezo bestaat dat niet?
Op maandag 06 augustus 2001 08:44 schreef Ludo het volgende:
wat een onzindat bestaat helemaal niet en hoeveel rijstroken waren er dan?
Het was een snelweg met drie rijstroken de ene kant op, en drie de andere kant op. Totaal zes dus.
quote:Dat is niet de hier beschreven situatie. Er is een weg met 3 rijstroken, 1 auto gaat van de linker strook naar de middelste, en een andere auto gaat van de rechter strook naar de middelste. Ze komen beide op hetzelfde punt uit. En wie mag er dán eerst?
Op maandag 06 augustus 2001 10:33 schreef Bertje het volgende:[..]
Nee hoor, de ene partij rijdt gewoon recht door en de andere wisseld wel van rijstrook. Zie het maar als een soort wegversmalling. Alleen zit er toevallig een kruising tussen.
Ik zou het iig niet weten. Ik denk dat degene die van rechts naar het midden ging fout zat, al was het maar omdat deze bestuurder waarschijnlijk niet goed gekeken heeft en geen richting aangegeven heeft.
quote:Ik denk dat je in de eerste post rijstroken en rijbanen door elkaar haalde. Dat is namelijk niet hetzelfde.
Op maandag 06 augustus 2001 11:11 schreef k_man het volgende:[..]
Hoezo bestaat dat niet?
Het was een snelweg met drie rijstroken de ene kant op, en drie de andere kant op. Totaal zes dus.
Ik snap eigelijk niet waar je nu zo'n heisa over maakt.
quote:Klopt, ik reageerde in eerste instantie op de reactie van Dagootje...
Op maandag 06 augustus 2001 11:17 schreef Light het volgende:[..]
Dat is niet de hier beschreven situatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |