abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1329532
* k_man schrok zich vandaag (letterlijk) bijna een ongeluk en heeft nu dus een vraagje.

Stel je rijdt op een snelweg met (tweemaal) drie rijbanen. Je rijdt op de linkerbaan, maar je wilt naar de middelste baan. Op datzelfde moment rijdt er iemand op de rechterbaan die ook naar de middelste baan wil.

Is er een regel die bepaald wie er dan eerst mag? De regel dat rechts voor gaat geldt denk ik niet, het gaat immers niet om een kruising ofzo.

* k_man kwam op die manier vandaag akelig dicht naast een andere auto, die opeens zonder richting aan te geven van rechts de middelste baan opzeilde.

pi_1329561
Degene links omdat ie degene rechts inhaalt. Lijkt mij... en natuurlijk goed opletten en altijd richting aangeven.
... na vijf jaar
pi_1329568
Je kunt het vergelijken volgens mij met een oprit die gecombineerd is met een afrit, daar staan ook geen borden of zo die de voorrang regelen. Voorzover ik weet heeft het uitvoegende (links naar rechts) verkeer daar voorrang op het invoegende verkeer (rechts naar links) tenzij het verkeer op de invoegstrook rechtdoor gaat (op de strook blijft). Met andere woorden, volgens mij had jij voorrang moeten krijgen. Lijkt me ook uit verkeersveiligheidspunt wel zo goed, want hij zit meer in jouw dode hoek dan jij in de zijne.
pi_1329584
hmm ik wil mijn rijbewijs nog halen dit jaar dus ik moet maar eens theorie beginnen te doen.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 01:57:13 #5
8428 Racemol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_1329603
Maar dit staat niet in je theorie boekje.
Ik heb net me theorie
Wat een onzin, een signature..
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 02:12:51 #6
7069 Chancery
céad mile fáilte
pi_1329664
volgens mij is dit een ongeregelde situatie, jullie zouden beide schuld hebben als het fout gegaan zou zijn
voor alletwee geldt hier eerst goed kijken voor je van rijstrook wisselt
b.t.w. art. 5 wegen verkeers wet
the more you drink the smoker you get
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 02:23:19 #7
3542 Gia
User under construction
pi_1329701
Ik vind dit wel een moeilijke situatie.

Normaal gesproken ga je naar links om iemand van een invoegstrook toegang te geven naar de snelweg. Of dit een regel is, weet ik eigenlijk niet zeker, maar wel goed fatsoen. Die invoegende chauffeur moet echter wel richting aangeven.

In dit geval zou je kunnen stellen dat sneller verkeer voor snel verkeer gaat en dan zou links voorrang hebben. Maar ik denk dat als iemand rechts met een inhaalmanoeuvre bezig is, en die ziet dat de middelste rijbaan vrij is, dat die denkt veilig te kunnen inhalen. En dan komt er ineens zo'n figuur van links.

Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
Dus ik denk, weet niet zeker, dat die rechtste voorrang had.

  zaterdag 4 augustus 2001 @ 02:25:18 #8
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_1329709
Het is wel degelijk gewoon een geregelde situatie. Jij zat fout want hij kwam van rechts. Vergelijk het met 2 parallellopende wegen die samengaan in 1 weg.. Degene die dan op de rechterbaan rijdt heeft ook voorrang op het moment dat jullie tegelijkertijd aankomen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 02:31:00 #9
7069 Chancery
céad mile fáilte
pi_1329739
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:25 schreef Dagootje het volgende:
Het is wel degelijk gewoon een geregelde situatie. Jij zat fout want hij kwam van rechts. Vergelijk het met 2 parallellopende wegen die samengaan in 1 weg.. Degene die dan op de rechterbaan rijdt heeft ook voorrang op het moment dat jullie tegelijkertijd aankomen.
dit is geen kwestie van van rechts komen, dat geldt alleen op kruisende wegen
ook bij gewoon in- en uitvoegend verkeer zou het zo zijn dat degene die uitvoegd voorrang zou moeten krijge maar hier is geen sprake van in- of uitvoegen
the more you drink the smoker you get
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 02:34:49 #10
7069 Chancery
céad mile fáilte
pi_1329747
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:23 schreef Gia het volgende:
.

Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
Dus ik denk, weet niet zeker, dat die rechtste voorrang had.


dit is niet waar, je moet altijd richting aangeven als je een zijdelingse verplaatsing maakt dus ook als je terugkomt van het inhalen
the more you drink the smoker you get
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 02:36:27 #11
374 beelzebub
master of disaster
pi_1329749
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:23 schreef Gia het volgende:

Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
Dus ik denk, weet niet zeker, dat die rechtste voorrang had.


Dat is al een paar jaar niet meer zo. Elke verandering van richting/rijstrook/rijbaan dien je met je richtingaanwijzer aan te geven.
pi_1329753
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:23 schreef Gia het volgende:
Ik vind dit wel een moeilijke situatie.

Normaal gesproken ga je naar links om iemand van een invoegstrook toegang te geven naar de snelweg. Of dit een regel is, weet ik eigenlijk niet zeker, maar wel goed fatsoen. Die invoegende chauffeur moet echter wel richting aangeven.


Nee, dat is geen regel.
quote:
In dit geval zou je kunnen stellen dat sneller verkeer voor snel verkeer gaat en dan zou links voorrang hebben. Maar ik denk dat als iemand rechts met een inhaalmanoeuvre bezig is, en die ziet dat de middelste rijbaan vrij is, dat die denkt veilig te kunnen inhalen. En dan komt er ineens zo'n figuur van links.
Pardon? Er kwam ineens zo'n figuur van rechts! Ik gaf netjes richting aan om aan te geven dat ik een baan naar rechts wilde. Hij had het dus kunnen weten. Ik kan niet weten dat hij een baan naar links wil als ie dat niet laat blijken.
quote:
Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
Je moet altijd richting aangeven als je van rijbaan verandert.
pi_1329823
Ik neem aan dat de auto op de rechter baan in wel halen, en daarom naar de middleste baan gaat. In dat geval zal de auto op de linker baan deze auto willen inhalen, en zal ie niet naar de moeten gaan. Immers: als ie op zijn eigen baan blijft, rijdt op alle banen één auto en is er niets aan de hand. Ik denk dat er voor deze situatie geen voorrang geregeld hoeft te worden, omdat de auto op de linker baan helemaal niet naar rechts hoeft. Je kan aan zien komen dat de auto op de rechter baan in wil halen door dat ie richting aangeeft (ook volgens mij is dat verplicht, iig aan te raden).
pi_1329970
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:23 schreef Gia het volgende:

Normaal gesproken ga je naar links om iemand van een invoegstrook toegang te geven naar de snelweg. Of dit een regel is, weet ik eigenlijk niet zeker, maar wel goed fatsoen. Die invoegende chauffeur moet echter wel richting aangeven.


Dit is geen regel. De regel is: invoegend verkeer moet het verkeer op de doorgaande rijbaan voor laten gaan. Het is zelfs een overtreding wanneer je iemand voor laat gaan... Onnodig links rijden.
To go where I never have gone before
pi_1329999
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 04:28 schreef CHM het volgende:

[..]

Dit is geen regel. De regel is: invoegend verkeer moet het verkeer op de doorgaande rijbaan voor laten gaan. Het is zelfs een overtreding wanneer je iemand voor laat gaan... Onnodig links rijden.


Ik erger me ook altijd aan mensen die naar links gaan als ik moet gaan invoegen. Denk je dat je weet waar ze rijden, kijk je dus in je dode hoek voor het invoegen. Zitten ze daar niet, moet je dus GVD gaan zoeken waar we dan wel uithangen. Ik zou willen dat Nederlanders die belachelijke gewoonte niet meer zouden aanhouden.
pi_1330057
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 01:36 schreef k_man het volgende:

Stel je rijdt op een snelweg met (tweemaal) drie rijbanen. Je rijdt op de linkerbaan, maar je wilt naar de middelste baan. Op datzelfde moment rijdt er iemand op de rechterbaan die ook naar de middelste baan wil.

Is er een regel die bepaald wie er dan eerst mag? De regel dat rechts voor gaat geldt denk ik niet, het gaat immers niet om een kruising ofzo.


Volgens RVV1990 Artikel 54.

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Okee, dit is niet echt een eenduidige regel voor dit geval waarin beide bestuurders (baan 3 en baan 1) tegelijk naar baan 2 gaan.

Echter volgens RVV1990 Artikel 3.

1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

Dus de bestuurder die van baan 3 naar 2 gaat (die gaat naar rechts) moet je als bestuurder op baan 1 voor laten gaan wanneer je naar baan 2 wilt. (je gaat naar links)

To go where I never have gone before
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 05:26:41 #17
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1330058
Wáááát, gaf hij jou geen voorrang? Bijna een 206 gemold

Ik denk dat hier geen regel voor bestaat, maar logisch gezien heb jij voorrang omdat jij op de linkerbaan reed en dus de inhalende partij bent die naar rechts wil. Die andere zat al fout door geen richting aan te geven.

The Internets, I needs it..
pi_1330226
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 04:47 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik erger me ook altijd aan mensen die naar links gaan als ik moet gaan invoegen. Denk je dat je weet waar ze rijden, kijk je dus in je dode hoek voor het invoegen. Zitten ze daar niet, moet je dus GVD gaan zoeken waar we dan wel uithangen. Ik zou willen dat Nederlanders die belachelijke gewoonte niet meer zouden aanhouden.


Jij hebt zeker nog nooit in een vrachtwagen of met een (zware) aanhanger gereden. Als je geen snelheid kan/mag (komplete volksstammen schijnen nog steeds niet te weten dat de max. snelheid met een aanhanger 80 Km/h is) maken is het toch wel heel jofel als anderen even voor je aan de kant gaan. Anders ben je gedoemd tot de olympische demonstratiesport 15 Km vluchtstrook rijden.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 10:54:29 #19
1358 Xhorder
He's back...
pi_1330302
quote:
Feit is wel dat je geen richting hoeft aan te geven als je van de linkse baan terug gaat naar de rechtse en je moet wel richting aangeven als je van de rechtse naar de linkse gaat.
Dus ik denk, weet niet zeker, dat die rechtste voorrang had.
No way! Altijd moet je je richting aangeven. Het meest irritante op de weg is dus ook als mensen geen richting aangeven.
... na vijf jaar
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 11:20:39 #20
13351 DJ_Jazzy_Jeff
Respect My Authoritah!
pi_1330395
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 10:54 schreef Xhorder het volgende:

[..]

No way! Altijd moet je je richting aangeven. Het meest irritante op de weg is dus ook als mensen geen richting aangeven.


Vooral als ze van plan zijn om hun voorganger in te halen
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 12:25:31 #21
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_1330619
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:31 schreef Chancery het volgende:

[..]

dit is geen kwestie van van rechts komen, dat geldt alleen op kruisende wegen
ook bij gewoon in- en uitvoegend verkeer zou het zo zijn dat degene die uitvoegd voorrang zou moeten krijge maar hier is geen sprake van in- of uitvoegen


Wellus O_O vraag maar na bij het CBR ofzo
De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
pi_1330661
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:37 schreef k_man het volgende:
Ik kan niet weten dat hij een baan naar links wil als ie dat niet laat blijken.
k_man, gewoon altijd goed blijven kijken.
Check je sig.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 12:55:58 #23
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_1330751
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 12:25 schreef Dagootje het volgende:

[..]

Wellus O_O vraag maar na bij het CBR ofzo


Nietus, voorrang komt alleen voor op kruisende wegen en alleen tussen bestuurders onderling.
Je moet wel op bepaalde momenten iemand voor laten gaan
een van die momenten is,zoals al eerder aangegeven bij bijzondere verrichtingen zoals b.v. van rijstrook wisselen.
als je het puur vanuit de veiligheid bekijkt zou de bestuurder op baan 3 eerst naar links mogen,immers hij is al aan het inhalen en wordt daarom geacht een hogere snelheid te hebben
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 12:56:34 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_1330752
Hm... reed jij harder of reed de ander harder? Als de ander harder reed waren jullie beide fout omdat jij onnodig links reed en hij rechts aan het inhalen was. Maar als jij harder reed ben jij hem in feite aan het inhalen en dat doe je meestal links zonder de ingehaalde te hinderen. Dus blijf je nog iets langer links rijden tot je hem voor bij bent...

Oja je moet inderdaad ALTIJD richting aangeven. Als het niet van de wet moet doe het dan gewoon voor je veiligheid..... weet niet meer wie dacht geen rinting te hoeven geven maar ik vind dat echt de #1 ergernis.

  zaterdag 4 augustus 2001 @ 13:58:38 #25
3542 Gia
User under construction
pi_1330909
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 02:37 schreef k_man het volgende:


Pardon? Er kwam ineens zo'n figuur van rechts! Ik gaf netjes richting aan om aan te geven dat ik een baan naar rechts wilde. Hij had het dus kunnen weten. Ik kan niet weten dat hij een baan naar links wil als ie dat niet laat blijken.
[..]

Je moet altijd richting aangeven als je van rijbaan verandert.


Klopt, ik had al eerder gezegd dat hij wel richting aan moet geven. Dus in dit geval kon jij niet weten dat die auto naar links wilde.

Als die regel veranderd is, oké, dan moet je voortaan ook richting aangeven als je teruggaat naar de rechtse baan. Ik heb het vroeger anders geleerd. Alleen naar links van baan veranderen richting aangeven.

Maar ja, verkeersregels veranderen continu. Eigenlijk zouden ze iedereen met een rijbewijs een mailinkje moeten sturen als dit soort regels veranderen. Want ik kan me niet herinneren dat ik hier iets over gelezen of gehoord heb.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')