Het gaat niet om wat de Bijbel accepeert, maar wat jouw God accepeert. Aangezien Hij wél in onze hartjes kan kijken en jij niet, weet alleen Hij wanneer onze 'sorry's' gemeend zijn. Vergeet trouwens de moordenaar niet die naast Jezus aan het kruis hing.quote:Op donderdag 29 april 2004 12:17 schreef -Lotte- het volgende:
In principe niet, zie mijn post hier vlak voor op een andere reactie.
Een zeer losbandig leven en dan uiteindelijk roepen 'sorry' wordt in de bijbel ( wat de meesten katholieken toch wel moeten aanvaarden ) echt niet geaccepteerd.
Gammaquote:Op donderdag 29 april 2004 12:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Mwah, dat ligt er maar aan wat de heren in Rome het beste uit komt per situatie....de bijbel is soms letterlijk te interpreteren en soms figuurlijk, en altijd net zoals het het beste uitkomt natuurlijk
quote:Op donderdag 29 april 2004 12:28 schreef Abbadon het volgende:
[..]
Gamma
Ja maar wat heb je daar aan? Dan kun je als moordenaar wel zeggen dat God het goed vond, maar de samenleving gelooft je toch niet.quote:Op donderdag 29 april 2004 12:28 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Het gaat niet om wat de Bijbel accepeert, maar wat jouw God accepeert. Aangezien Hij wél in onze hartjes kan kijken en jij niet, weet alleen Hij wanneer onze 'sorry's' gemeend zijn. Vergeet trouwens de moordenaar niet die naast Jezus aan het kruis hing.. Er is dus wel degelijk hoop voor de losbandigen onder ons. Daar spreekt nu juist de liefde van God voor ons, armzalige stervelingen, uit.
Klopt, had geen zin om terug te lezen en baseerde mijn antwoord op de reactie zelf en niet het totaalbeeld wat ik in de afgelopen 16 uur als nieuwe fokuser heb opgebouwd.quote:Op donderdag 29 april 2004 12:25 schreef MrBean het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij niet helemaal door wie aan welke kant staat in dit topic.
geloof is per definitie gebaseerd op 'argumenten zonder kennis'quote:Op donderdag 29 april 2004 12:33 schreef -Lotte- het volgende:
Klopt, had geen zin om terug te lezen en baseerde mijn antwoord op de reactie zelf en niet het totaalbeeld wat ik in de afgelopen 16 uur als nieuwe fokuser heb opgebouwd.
Maar het blijft een feit dat men graag niet correcte of onvolledige informatie gebruikt..
Argumenteren zonder kennis is dus lastig.. want roepen over vergeving van fouten als je niet de rest van de teksten kent/leest/begrijpt is gewoon moeilijk.
Soms leest men ook graag alleen wat op hem van toepassing is, vb:
12:1 ) Het is niet verkeerd om brood te stelen als je honger hebt.
12:2) Wel is het uiteraard goed om vooraf altijd je meest volledige inzet te tonen in het netjes vragen om brood, te werken voor je brood en mocht je overgaan tot het stelen van brood, dan dien je in arbeid te komen van degene van wij jij ten onrechte dit brood hebt gestolen en zal jij de verloren inkomsten terugwinnen door hard werk.
Ik verzin spontaan even twee teksten....
De dief leest graag alleen vers 1.
Dat bedoel ik ;-)
God kan niet moderniseren...dat zou nl betekenen dat God niet onfeilbaar isquote:Op donderdag 29 april 2004 12:35 schreef Harry_Sack het volgende:
God moet eens moderniseren, daar heeft iedereen baat bij... dat gejeremijee is leuk voor de geschiedenis, maar ik kan nou niet zeggen dat het hoop in bange dagen biedt.
While at the subject : waarom zijn gelovigen godsvrezend? Als je niets te verbergen hebt, dan heb je toch ook niets te verliezen?
De bijbel is voor de christelijken wel het Woord van God. Zijn boodschap aan de mens. In dat Woord zal hij dan ook Zijn mening hebben verwoord. In datzelfde Woord wordt inderdaad gesproken over de moordenaar die aan het kruis hing, en dat Jezus zijn zonden vergaf.quote:Op donderdag 29 april 2004 12:28 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Het gaat niet om wat de Bijbel accepeert, maar wat jouw God accepeert. Aangezien Hij wél in onze hartjes kan kijken en jij niet, weet alleen Hij wanneer onze 'sorry's' gemeend zijn. Vergeet trouwens de moordenaar niet die naast Jezus aan het kruis hing.. Er is dus wel degelijk hoop voor de losbandigen onder ons. Daar spreekt nu juist de liefde van God voor ons, armzalige stervelingen, uit.
FuifDuif, het doet er helemaal niet toe of God bestaat, en of wij het "zonder hem af kunnen". Zelfs als hij bestaat, lijkt het mij voor de hand liggen dat hij liever heeft dat we het op eigen kracht proberen te redden en onze eigen verantwoordelijkheden nemen, dan dat we maar stug in hem blijven geloven in de hoop dat alles dan wel goed komt.quote:Het is een daad van arrogantie om te denken, dat wij het allemaal nu wel alleen af kunnen.
Nee! Nu krijgen we weer dat vage verhaal over de erfzonden enzo......Help!quote:Op donderdag 29 april 2004 12:35 schreef Harry_Sack het volgende:
...
While at the subject : waarom zijn gelovigen godsvrezend? Als je niets te verbergen hebt, dan heb je toch ook niets te verliezen?
Het woord geloof betekend 'De verzekerde verwachting van datgene wat zal komen'.quote:Op donderdag 29 april 2004 12:35 schreef Abbadon het volgende:
[..]
geloof is per definitie gebaseerd op 'argumenten zonder kennis'
waarom is stilstand dan achteruitgang voor de mensheid?quote:Op donderdag 29 april 2004 12:36 schreef Abbadon het volgende:
[..]
God kan niet moderniseren...dat zou nl betekenen dat God niet onfeilbaar is
dat is mijn probleem ook altijd, het blijft altijd zo schimmig en vaag.. is toch nergens voor nodig als je als hogere entiteit hulp aanbiedt?quote:Op donderdag 29 april 2004 12:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nee! Nu krijgen we weer dat vage verhaal over de erfzonden enzo......Help!![]()
Uiteindelijk beslist God en Zijn wegen zijn en blijven ondoorgrondelijk. Dat in de bijbel zou staan dat genade niet wordt geschonken aan losbandigen, zoals jij schreef, is echter in ieder geval niet waar. Nu verval ik geloof ik in herhaling.quote:Op donderdag 29 april 2004 12:37 schreef -Lotte- het volgende:
De bijbel is voor de christelijken wel het Woord van God. Zijn boodschap aan de mens. In dat Woord zal hij dan ook Zijn mening hebben verwoord. In datzelfde Woord wordt inderdaad gesproken over de moordenaar die aan het kruis hing, en dat Jezus zijn zonden vergaf.
Had dit niet opgetekend gestaan in de bijbel, dan had jij het nu niet aan kunnen halen en was het meer giswerk geworden. Daarnaast zei ik geloof ik ook dat wij als mensen niet kunnen oordelen... en de tweede en grootste zonde is die tegen de Heilige Geest.
naar mijn mening is dat precies hetzelfde. Maar goed, als je het niet erg vind heb ik geen trek in een troebele discussie over persoonlijke definitiesquote:Op donderdag 29 april 2004 12:41 schreef -Lotte- het volgende:
Het woord geloof betekend 'De verzekerde verwachting van datgene wat zal komen'.
Niet als iemand vraagt... waar ligt die voetbal : nou, ik 'geloof' dat die op zolder ligt. Dat is een hele andere vorm van geloof.
en daar ligt een probleem, want geloof houdt zich juist bezig met zaken die niet te onderzoeken zijn. Je moet dogma's niet verwarren met kennis. Wat ik juist zie bij mensen, is dat iedereen idd zijn eigen vorm van geloof beleid. Geloof als een soort ecclectisch allegaartje zonder enige samenhang. Samenhang is te vinden in religie, maar zelden in geloof.quote:Geloof moet gebaseerd zijn op onderzoek en diepgaande kennis. Anders kan iedereen toch zijn eigen geloof bepalen... zijn eigen regels en grenzen. Hoe kan je een verzekerde verwachting hebben zonder kennis?
Dat zijn altijd de momenten waarop je alleen het argument krijgt: ja, dan kan ik je niet uitleggen als je niet gelooft. Dat kan je niet verklaren dat moet je 'voelen'.quote:Op donderdag 29 april 2004 12:46 schreef Harry_Sack het volgende:
.....
dat is mijn probleem ook altijd, het blijft altijd zo schimmig en vaag.. is toch nergens voor nodig als je als hogere entiteit hulp aanbiedt?
Je Shit Toets Doet Een Beetje Raar...quote:Op donderdag 29 april 2004 12:47 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Uiteindelijk beslist God en Zijn wegen zijn en blijven ondoorgrondelijk. Dat in de bijbel zou staan dat genade niet wordt geschonken aan losbandigen, zoals jij schreef, is echter in ieder geval niet waar. Nu verval ik geloof ik in herhaling..
Ik mag m'n post niet aanpassen, dus doe het dan maar zo...quote:Op donderdag 29 april 2004 12:53 schreef robin0223 het volgende:
[..]
Je Shit Toets Doet Een Beetje Raar...
Geloof volgens de Van Dale is iets anders....quote:Op donderdag 29 april 2004 12:41 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Het woord geloof betekend 'De verzekerde verwachting van datgene wat zal komen'.
Niet als iemand vraagt... waar ligt die voetbal : nou, ik 'geloof' dat die op zolder ligt. Dat is een hele andere vorm van geloof.
Geloof moet gebaseerd zijn op onderzoek en diepgaande kennis. Anders kan iedereen toch zijn eigen geloof bepalen... zijn eigen regels en grenzen. Hoe kan je een verzekerde verwachting hebben zonder kennis?
Dat snap ik dus ook nooit: hoe kan je (in godsnaamquote:Op donderdag 29 april 2004 12:47 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Uiteindelijk beslist God en Zijn wegen zijn en blijven ondoorgrondelijk.
....
quote:Op donderdag 29 april 2004 12:55 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat snap ik dus ook nooit: hoe kan je (in godsnaam) geloven in iets dat je zelf niet eens kan bevatten/begrijpen......hoe kan je er dan (in godsnaam
) van overtuigd zijn dan het goed is en dat god het beste met je voor heeft? Je snapt hem niet eens
understatements zijn okeequote:Op donderdag 29 april 2004 12:57 schreef FuifDuif het volgende:
Weinig mensen zijn overtuigd merk ik.
Van dat god ons verlaten heeft? Of van het bestaan van god sowieso?quote:Op donderdag 29 april 2004 12:57 schreef FuifDuif het volgende:
quote:Op donderdag 29 april 2004 12:41 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Geloof moet gebaseerd zijn op onderzoek en diepgaande kennis. Anders kan iedereen toch zijn eigen geloof bepalen... zijn eigen regels en grenzen. Hoe kan je een verzekerde verwachting hebben zonder kennis?
Was dat je bedoeling of wilde je discusieren?quote:Op donderdag 29 april 2004 12:57 schreef FuifDuif het volgende:
Aha dus je wilt wel je wil opleggen!!! Dit is een prima discussie en lees alles met plezierquote:Op donderdag 29 april 2004 12:57 schreef FuifDuif het volgende:
en wat zei jij toen, "Sluit deuren en ramen, verberg vrouwen en kinderen, hier ben ik" ?quote:Op donderdag 29 april 2004 12:52 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat zijn altijd de momenten waarop je alleen het argument krijgt: ja, dan kan ik je niet uitleggen als je niet gelooft. Dat kan je niet verklaren dat moet je 'voelen'.
Dat verhaal van de erfzonden bv. heeft nog nooit iemand logisch aan mij kunnen uitleggen.....zelfs een pater heeft hier nog eens hele middag zonder succes een poging aan gewaagd. Met als eindconclusie: ja, maar als je het niet WIL geloven dan kan je altijd iets bedenken waardoor het niet klopt
Je vroeg gewoon wat ik studeer en ik geef antwoord. En het is universitair inderdaard (een antwoord op de eerdere vervolgvraag van jou).quote:Op donderdag 29 april 2004 13:06 schreef robin0223 het volgende:
Misschien was dat niet zo'n slimme opmerking van ZO iemand die GELOOFD en economie studeerd. Daar ben ik nl. niet zo van onder de indruk. Iedereen kan tegenwoordig makkelijk geloven als je geen eigen mening hebt. Daarnaast zijn economische studies de makkelijkste en voor mensen die niet kunnen kiezen...
Zo, heerlijk, even stereotypisch demoniseren...
Je gaf gewoon een onzin opmerking en ik reageerde in dezelfde trent.quote:Op donderdag 29 april 2004 13:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Je vroeg gewoon wat ik studeer en ik geef antwoord. En het is universitair inderdaard (een antwoord op de eerdere vervolgvraag van jou).
Maar wat studeer jij dan?
Ben het er helemaal mee eens, laat ons maar naar de verdoemenis gaan...quote:Op donderdag 29 april 2004 13:15 schreef Doffy het volgende:
Fuifje, waarom hou je je niet gewoon aan de tekst in je signature? Ga lekker op een eiland (veluwe ofzo) je gelijk halen, maar ons zondaars/ketters/heidenen overtuig je toch niet. Dit om te voorkomen dat dit topic ontspoort in de zoveelste flamewar.
Nee, toen zei ik: "Zullen we dan maar een biertje gaan drinken?", was namelijk wel een ubercole pater, maar daar open je maar een nieuw topic over als je daar meer van wil wetenquote:Op donderdag 29 april 2004 13:08 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
en wat zei jij toen, "Sluit deuren en ramen, verberg vrouwen en kinderen, hier ben ik" ?
Gevoel is leuk, nodig en draagt bij aan het aanhangen van een idee, maar wat mij betreft is er toch wel wat meer nodig om je over de streep te trekken. Een beetje rede en bewijs zouden daar al een heel stuk aan bijdragen.
De Veluwe is geen eiland hoor. Dat ten eerste.quote:Op donderdag 29 april 2004 13:15 schreef Doffy het volgende:
Fuifje, waarom hou je je niet gewoon aan de tekst in je signature? Ga lekker op een eiland (veluwe ofzo) je gelijk halen, maar ons zondaars/ketters/heidenen overtuig je toch niet. Dit om te voorkomen dat dit topic ontspoort in de zoveelste flamewar.
Al ben ik het absoluut niet eens met jou redenatie (alsof er geen redenatie achter geloof zou kunnen zitten!), ben ik het wel met je eens dat mensen vaak op zoek zijn naar hoop. Om echter alleen daarom alle rede het raam uit te gooien en één of ander wazige god alle schuld cq. verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven, vind ik te ver gaan. De consequenties van de "keuze" tussen 'geloof' en 'wetenschap' zijn ook nogal anders. Je oversimplificeert dingen, vind ik.quote:Op donderdag 29 april 2004 13:17 schreef FuifDuif het volgende:
Die mensen houden zich niet stevig vast aan de wetenschap, in de hoop dat deze de antwoorden kan geven. Het is in principe dus niets anders dan een verschuiving van godsdienst naar wetenschap, waarbij het doel dezelfde is gebleven: hoop.
Ja en we zijn ook los geraakt van:quote:Op donderdag 29 april 2004 13:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De Veluwe is geen eiland hoor. Dat ten eerste.
En ik zeg niet dat jullie zondaars, ketters en/of heidenen zijn. Ik zeg alleen dat jullie van God los zijn geraakt. Je moet niet direct iemand stigmatiseren, wanneer hij maar één woord aanhaalt over geloof.
zonder twijfel geen originaliteit en vernieuwing, daar ben ik van overtuigd, maar een leidraad van de howto mag toch wel wat duidelijker?quote:Op donderdag 29 april 2004 13:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nee, toen zei ik: "Zullen we dan maar een biertje gaan drinken?", was namelijk wel een ubercole pater, maar daar open je maar een nieuw topic over als je daar meer van wil weten![]()
Gevoel is zeker heel erg belangrijk, ik neem ook veel vaker beslissingen op basis van intuitie dan op basis van bewijs e.d. Maar zeker bij essentieele zaken als geloof waarmee je in feite bepaald hoe je invulling aan je leven geeft zijn bewijs en argumentie erg belangrijk en moet er in feite absoluut geen ruimte zijn voor twijfel en onzekerheid IMHO
Een fundament onder 'geloof in de wetenschap' is 'twijfel', iets dat in godsdiensten niet zo is. De wetenschap accepteert dat de waarheid altijd vluchtig en wellicht nooit te kennen is; iets dat niet geldt voor de godsdiensten. Dát zijn zulke fundamentele verschillen, dat ik wel degelijk vind dat jouw geloof en de wetenschap op geen enkele wijze te vergelijken is.quote:Op donderdag 29 april 2004 13:30 schreef FuifDuif het volgende:
Je stelt geloof in de wetenschap en beweert dat dat iets anders is dan geloven in een God.
Hier heb ik dus een &$%^ hekel aan. Door te suggereren dat iemand die niet gelovig is verdwaald is en te zeggen dat je medelijden voelt, zeg je eigenlijk dus verkapt dat je jezelf dankzij je geloof verheven voelt boven anderen die niet geloven. Ik zou als niet-gelovige ook kunnen stellen dat jij verdwalend ben in een doolhof van leugens en fantasie dat de bijbel heet, met min of meer dezelfde argumentie die je kan aandragen waarom ongelovigen verdwaald/verloren zijnquote:Op donderdag 29 april 2004 13:30 schreef FuifDuif het volgende:
PuFF, ik heb alleen maar medelijden met jou, dat je zo verdwaald bent. Ik werk mijzelf niet verder de grond in, want ik weet waar ik het voor doe. Het interesseert me niet zoveel hoe men over mij denkt. Jij, daarentegen bent constant op zoek naar een manier waarop jij zo veel mogelijk in aanzien raakt bij anderen. Je stelt geloof in de wetenschap en beweert dat dat iets anders is dan geloven in een God.
In Marcus 3 vers 29 staat: "Maar wie de Heilige Geest belastert, zal nooit vergeving krijgen. Die zonde blijft eeuwig bestaan."quote:Op donderdag 29 april 2004 12:47 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Uiteindelijk beslist God en Zijn wegen zijn en blijven ondoorgrondelijk. Dat in de bijbel zou staan dat genade niet wordt geschonken aan losbandigen, zoals jij schreef, is echter in ieder geval niet waar. Nu verval ik geloof ik in herhaling..
Wat is God? Wat is een christen?quote:Op donderdag 29 april 2004 13:17 schreef FuifDuif het volgende:
Kijk, om even een samenvatting te geven. Als men wil geloven, dat God ons verlaten heeft, zal men inderdaad wel in God moeten geloven. Maar dat is nu net het probleem. Mensen die niet in God geloven, zijn van God los. Zij geloven niet en dus zullen zij ook niet aannemen dat ze van God los zijn. Het heeft dan geen zin om te bewijzen dat God bestaat, dat bewijs is immers niet nodig. Het geloof is simpelweg verloren gegaan.
Die mensen houden zich niet stevig vast aan de wetenschap, in de hoop dat deze de antwoorden kan geven. Het is in principe dus niets anders dan een verschuiving van godsdienst naar wetenschap, waarbij het doel dezelfde is gebleven: hoop.
wat denk jij zelf?quote:Op donderdag 29 april 2004 13:45 schreef -Lotte- het volgende:
Misschien is het niet waar... maar haal alleen maar aan wat de bijbel zelf zegt... niet mijn eigen ideeen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |