abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18768376
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:17 schreef -Lotte- het volgende:

In principe niet, zie mijn post hier vlak voor op een andere reactie.
Een zeer losbandig leven en dan uiteindelijk roepen 'sorry' wordt in de bijbel ( wat de meesten katholieken toch wel moeten aanvaarden ) echt niet geaccepteerd.
Het gaat niet om wat de Bijbel accepeert, maar wat jouw God accepeert. Aangezien Hij wél in onze hartjes kan kijken en jij niet, weet alleen Hij wanneer onze 'sorry's' gemeend zijn. Vergeet trouwens de moordenaar niet die naast Jezus aan het kruis hing. . Er is dus wel degelijk hoop voor de losbandigen onder ons. Daar spreekt nu juist de liefde van God voor ons, armzalige stervelingen, uit.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  donderdag 29 april 2004 @ 12:28:56 #102
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_18768392
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Mwah, dat ligt er maar aan wat de heren in Rome het beste uit komt per situatie....de bijbel is soms letterlijk te interpreteren en soms figuurlijk, en altijd net zoals het het beste uitkomt natuurlijk
Gamma
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_18768406
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:28 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Gamma
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_18768477
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:28 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Het gaat niet om wat de Bijbel accepeert, maar wat jouw God accepeert. Aangezien Hij wél in onze hartjes kan kijken en jij niet, weet alleen Hij wanneer onze 'sorry's' gemeend zijn. Vergeet trouwens de moordenaar niet die naast Jezus aan het kruis hing. . Er is dus wel degelijk hoop voor de losbandigen onder ons. Daar spreekt nu juist de liefde van God voor ons, armzalige stervelingen, uit.
Ja maar wat heb je daar aan? Dan kun je als moordenaar wel zeggen dat God het goed vond, maar de samenleving gelooft je toch niet.
pi_18768501
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:25 schreef MrBean het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij niet helemaal door wie aan welke kant staat in dit topic.
Klopt, had geen zin om terug te lezen en baseerde mijn antwoord op de reactie zelf en niet het totaalbeeld wat ik in de afgelopen 16 uur als nieuwe fokuser heb opgebouwd.

Maar het blijft een feit dat men graag niet correcte of onvolledige informatie gebruikt..
Argumenteren zonder kennis is dus lastig.. want roepen over vergeving van fouten als je niet de rest van de teksten kent/leest/begrijpt is gewoon moeilijk.

Soms leest men ook graag alleen wat op hem van toepassing is, vb:

12:1 ) Het is niet verkeerd om brood te stelen als je honger hebt.
12:2) Wel is het uiteraard goed om vooraf altijd je meest volledige inzet te tonen in het netjes vragen om brood, te werken voor je brood en mocht je overgaan tot het stelen van brood, dan dien je in arbeid te komen van degene van wij jij ten onrechte dit brood hebt gestolen en zal jij de verloren inkomsten terugwinnen door hard werk.

Ik verzin spontaan even twee teksten....
De dief leest graag alleen vers 1.

Dat bedoel ik ;-)
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
  donderdag 29 april 2004 @ 12:35:50 #106
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_18768555
God moet eens moderniseren, daar heeft iedereen baat bij... dat gejeremijee is leuk voor de geschiedenis, maar ik kan nou niet zeggen dat het hoop in bange dagen biedt.

While at the subject : waarom zijn gelovigen godsvrezend? Als je niets te verbergen hebt, dan heb je toch ook niets te verliezen?
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  donderdag 29 april 2004 @ 12:35:57 #107
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_18768558
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:33 schreef -Lotte- het volgende:
Klopt, had geen zin om terug te lezen en baseerde mijn antwoord op de reactie zelf en niet het totaalbeeld wat ik in de afgelopen 16 uur als nieuwe fokuser heb opgebouwd.

Maar het blijft een feit dat men graag niet correcte of onvolledige informatie gebruikt..
Argumenteren zonder kennis is dus lastig.. want roepen over vergeving van fouten als je niet de rest van de teksten kent/leest/begrijpt is gewoon moeilijk.

Soms leest men ook graag alleen wat op hem van toepassing is, vb:

12:1 ) Het is niet verkeerd om brood te stelen als je honger hebt.
12:2) Wel is het uiteraard goed om vooraf altijd je meest volledige inzet te tonen in het netjes vragen om brood, te werken voor je brood en mocht je overgaan tot het stelen van brood, dan dien je in arbeid te komen van degene van wij jij ten onrechte dit brood hebt gestolen en zal jij de verloren inkomsten terugwinnen door hard werk.

Ik verzin spontaan even twee teksten....
De dief leest graag alleen vers 1.

Dat bedoel ik ;-)
geloof is per definitie gebaseerd op 'argumenten zonder kennis'
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  donderdag 29 april 2004 @ 12:36:54 #108
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_18768578
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:35 schreef Harry_Sack het volgende:
God moet eens moderniseren, daar heeft iedereen baat bij... dat gejeremijee is leuk voor de geschiedenis, maar ik kan nou niet zeggen dat het hoop in bange dagen biedt.

While at the subject : waarom zijn gelovigen godsvrezend? Als je niets te verbergen hebt, dan heb je toch ook niets te verliezen?
God kan niet moderniseren...dat zou nl betekenen dat God niet onfeilbaar is
pi_18768587
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:28 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

De bijbel is voor de christelijken wel het Woord van God. Zijn boodschap aan de mens. In dat Woord zal hij dan ook Zijn mening hebben verwoord. In datzelfde Woord wordt inderdaad gesproken over de moordenaar die aan het kruis hing, en dat Jezus zijn zonden vergaf.

Had dit niet opgetekend gestaan in de bijbel, dan had jij het nu niet aan kunnen halen en was het meer giswerk geworden. Daarnaast zei ik geloof ik ook dat wij als mensen niet kunnen oordelen... en de tweede en grootste zonde is die tegen de Heilige Geest.
Mijn fotoboek
pi_18768597
quote:
Het is een daad van arrogantie om te denken, dat wij het allemaal nu wel alleen af kunnen.
FuifDuif, het doet er helemaal niet toe of God bestaat, en of wij het "zonder hem af kunnen". Zelfs als hij bestaat, lijkt het mij voor de hand liggen dat hij liever heeft dat we het op eigen kracht proberen te redden en onze eigen verantwoordelijkheden nemen, dan dat we maar stug in hem blijven geloven in de hoop dat alles dan wel goed komt.

Waar zou jij als God meer op zitten te wachten: mensen die in alle ellende die we om ons heen hebben (wat overigens ook maar subjectief is) "ondanks alles in Hem blijven geloven", of in zichzélf blijven geloven en proberen de wereld naar eigen inzicht en overtuiging een mooiere plek te maken?

Ik denk zelf het laatste, maar ik merk vaak dat gelovigen God als argument gebruiken om hun eigen inzichten te verabsoluteren.
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_18768612
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:35 schreef Harry_Sack het volgende:
...

Nee! Nu krijgen we weer dat vage verhaal over de erfzonden enzo......Help!
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_18768660
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:35 schreef Abbadon het volgende:

[..]

geloof is per definitie gebaseerd op 'argumenten zonder kennis'
Het woord geloof betekend 'De verzekerde verwachting van datgene wat zal komen'.
Niet als iemand vraagt... waar ligt die voetbal : nou, ik 'geloof' dat die op zolder ligt. Dat is een hele andere vorm van geloof.

Geloof moet gebaseerd zijn op onderzoek en diepgaande kennis. Anders kan iedereen toch zijn eigen geloof bepalen... zijn eigen regels en grenzen. Hoe kan je een verzekerde verwachting hebben zonder kennis?
Mijn fotoboek
  donderdag 29 april 2004 @ 12:46:27 #113
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_18768757
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:36 schreef Abbadon het volgende:

[..]

God kan niet moderniseren...dat zou nl betekenen dat God niet onfeilbaar is
waarom is stilstand dan achteruitgang voor de mensheid?
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Nee! Nu krijgen we weer dat vage verhaal over de erfzonden enzo......Help!
dat is mijn probleem ook altijd, het blijft altijd zo schimmig en vaag.. is toch nergens voor nodig als je als hogere entiteit hulp aanbiedt?
pi_18768790
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:37 schreef -Lotte- het volgende:

De bijbel is voor de christelijken wel het Woord van God. Zijn boodschap aan de mens. In dat Woord zal hij dan ook Zijn mening hebben verwoord. In datzelfde Woord wordt inderdaad gesproken over de moordenaar die aan het kruis hing, en dat Jezus zijn zonden vergaf.

Had dit niet opgetekend gestaan in de bijbel, dan had jij het nu niet aan kunnen halen en was het meer giswerk geworden. Daarnaast zei ik geloof ik ook dat wij als mensen niet kunnen oordelen... en de tweede en grootste zonde is die tegen de Heilige Geest.
Uiteindelijk beslist God en Zijn wegen zijn en blijven ondoorgrondelijk. Dat in de bijbel zou staan dat genade niet wordt geschonken aan losbandigen, zoals jij schreef, is echter in ieder geval niet waar. Nu verval ik geloof ik in herhaling. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  donderdag 29 april 2004 @ 12:49:35 #115
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_18768832
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:41 schreef -Lotte- het volgende:
Het woord geloof betekend 'De verzekerde verwachting van datgene wat zal komen'.
Niet als iemand vraagt... waar ligt die voetbal : nou, ik 'geloof' dat die op zolder ligt. Dat is een hele andere vorm van geloof.
naar mijn mening is dat precies hetzelfde. Maar goed, als je het niet erg vind heb ik geen trek in een troebele discussie over persoonlijke definities
quote:
Geloof moet gebaseerd zijn op onderzoek en diepgaande kennis. Anders kan iedereen toch zijn eigen geloof bepalen... zijn eigen regels en grenzen. Hoe kan je een verzekerde verwachting hebben zonder kennis?
en daar ligt een probleem, want geloof houdt zich juist bezig met zaken die niet te onderzoeken zijn. Je moet dogma's niet verwarren met kennis. Wat ik juist zie bij mensen, is dat iedereen idd zijn eigen vorm van geloof beleid. Geloof als een soort ecclectisch allegaartje zonder enige samenhang. Samenhang is te vinden in religie, maar zelden in geloof.

hoe kan je een verzekerde verwachting hebben zonder kennis? da's niet zo moeilijk. mensen zijn prima in staat zichzelf voor de gek te houden...
pi_18768889
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:46 schreef Harry_Sack het volgende:
.....

dat is mijn probleem ook altijd, het blijft altijd zo schimmig en vaag.. is toch nergens voor nodig als je als hogere entiteit hulp aanbiedt?
Dat zijn altijd de momenten waarop je alleen het argument krijgt: ja, dan kan ik je niet uitleggen als je niet gelooft. Dat kan je niet verklaren dat moet je 'voelen'.

Dat verhaal van de erfzonden bv. heeft nog nooit iemand logisch aan mij kunnen uitleggen.....zelfs een pater heeft hier nog eens hele middag zonder succes een poging aan gewaagd. Met als eindconclusie: ja, maar als je het niet WIL geloven dan kan je altijd iets bedenken waardoor het niet klopt
pi_18768906
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:47 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Uiteindelijk beslist God en Zijn wegen zijn en blijven ondoorgrondelijk. Dat in de bijbel zou staan dat genade niet wordt geschonken aan losbandigen, zoals jij schreef, is echter in ieder geval niet waar. Nu verval ik geloof ik in herhaling. .
Je Shit Toets Doet Een Beetje Raar...
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
pi_18768926
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:53 schreef robin0223 het volgende:

[..]

Je Shit Toets Doet Een Beetje Raar...
Ik mag m'n post niet aanpassen, dus doe het dan maar zo...
ik bedoelde de shift toets...
pi_18768953
quote:

[..]

Geloof volgens de Van Dale is iets anders....

ge´loof
het geloof; de geloven

1 vertrouwen in de waarheid van iets
voorbeeld
+ bijvoeglijk naamwoord
op goed geloof aannemen
op goed vertrouwen
een onvoorwaardelijk geloof in iemands woorden hebben
+ werkwoord
ergens geloof aan hechten
geen geloof vinden
niet geloofd worden
+ voorzetsel
het geloof in de vooruitgang
2 vast en onwankelbaar vertrouwen op God en Gods woord
voorbeeld
+ zelfstandig naamwoord
geloof, hoop en liefde
+ werkwoord
het geloof verkondigen/verbreiden
zonder combinatiewoord
een geloof dat bergen kan verzetten
waaruit men de kracht kan putten om alle moeilijkheden te boven te komen
3 geloofsovertuiging
voorbeeld
+ bijvoeglijk naamwoord
het gereformeerde geloof
het ware geloof
+ werkwoord
zijn geloof belijden
+ voorzetsel
het geloof in de rede
iemand in zijn geloof laten
laten geloven dat hij gelijk heeft of goed gehandeld heeft
het geloof van onze vaderen
voor zijn geloof uitkomen
+ telwoord of lidwoord
twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen
een gemengd huwelijk gaat zelden goed
pi_18768959
quote:

[..]

Uiteindelijk beslist God en Zijn wegen zijn en blijven ondoorgrondelijk.
....
Dat snap ik dus ook nooit: hoe kan je (in godsnaam ) geloven in iets dat je zelf niet eens kan bevatten/begrijpen......hoe kan je er dan (in godsnaam ) van overtuigd zijn dan het goed is en dat god het beste met je voor heeft? Je snapt hem niet eens
pi_18768979
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:55 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dat snap ik dus ook nooit: hoe kan je (in godsnaam ) geloven in iets dat je zelf niet eens kan bevatten/begrijpen......hoe kan je er dan (in godsnaam ) van overtuigd zijn dan het goed is en dat god het beste met je voor heeft? Je snapt hem niet eens
pi_18769006
Weinig mensen zijn overtuigd merk ik.
  donderdag 29 april 2004 @ 12:59:01 #123
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_18769033
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:57 schreef FuifDuif het volgende:
understatements zijn okee
pi_18769065
quote:
Van dat god ons verlaten heeft? Of van het bestaan van god sowieso?

Dat god bestaat daar ben ik zeker niet van overtuigd. Als hij bestaat dan heeft hij ons zeker verlaten, daar ben ik wel van overtuigd
pi_18769074
je zegt het zelf al

Iedereen KAN zelf op zijn manier geloven of juist helemaal niet geloven en iedereen bepaald zijn eigen regels en grenzen (lees normen en waarden) , dus is er GEEN onderzoek en diepgaande kennis nodig en Dit betekent dus dat geloof geen verzekerde verwachting is
dus is geloof iets gebaseerd op gevoel wat weer verklaard waarom er mensen op verschillende manieren geloven, actief/ passief/ helemaal niet.

en waarom hebben we deze discussie ineens met LOTTE en niet meer met ons absurd stilgeworden FRUITDRUIFJE??????

dat is pas een vraag die moeilijk te beantwoorden is:-)
quote:

[..]

when it rains, why don't sheep shrink?
pi_18769119
quote:
Was dat je bedoeling of wilde je discusieren?
  donderdag 29 april 2004 @ 13:04:13 #127
85709 bird666
Fundamenteel Atheist
pi_18769143
quote:
Aha dus je wilt wel je wil opleggen!!! Dit is een prima discussie en lees alles met plezier
Geloof is zooooo passé
pi_18769197
ik denk dat ie gewoon ff afgezeken wilde worden.
plassex zal wel als zonde in de bijbel beschreven zijn en zo als het nu gaat is het een aardige vervanging voor hem GELOOF IK :-)
pi_18769211
Misschien was dat niet zo'n slimme opmerking van ZO iemand die GELOOFD en economie studeerd. Daar ben ik nl. niet zo van onder de indruk. Iedereen kan tegenwoordig makkelijk geloven als je geen eigen mening hebt. Daarnaast zijn economische studies de makkelijkste en voor mensen die niet kunnen kiezen...

Zo, heerlijk, even stereotypisch demoniseren...
  donderdag 29 april 2004 @ 13:08:18 #130
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_18769241
quote:
Op donderdag 29 april 2004 12:52 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dat zijn altijd de momenten waarop je alleen het argument krijgt: ja, dan kan ik je niet uitleggen als je niet gelooft. Dat kan je niet verklaren dat moet je 'voelen'.

Dat verhaal van de erfzonden bv. heeft nog nooit iemand logisch aan mij kunnen uitleggen.....zelfs een pater heeft hier nog eens hele middag zonder succes een poging aan gewaagd. Met als eindconclusie: ja, maar als je het niet WIL geloven dan kan je altijd iets bedenken waardoor het niet klopt
en wat zei jij toen, "Sluit deuren en ramen, verberg vrouwen en kinderen, hier ben ik" ?

Gevoel is leuk, nodig en draagt bij aan het aanhangen van een idee, maar wat mij betreft is er toch wel wat meer nodig om je over de streep te trekken. Een beetje rede en bewijs zouden daar al een heel stuk aan bijdragen.
pi_18769372
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:06 schreef robin0223 het volgende:
Misschien was dat niet zo'n slimme opmerking van ZO iemand die GELOOFD en economie studeerd. Daar ben ik nl. niet zo van onder de indruk. Iedereen kan tegenwoordig makkelijk geloven als je geen eigen mening hebt. Daarnaast zijn economische studies de makkelijkste en voor mensen die niet kunnen kiezen...

Zo, heerlijk, even stereotypisch demoniseren...
Je vroeg gewoon wat ik studeer en ik geef antwoord. En het is universitair inderdaard (een antwoord op de eerdere vervolgvraag van jou).

Maar wat studeer jij dan?
pi_18769423
geloofskunde MUHAHAHAHA
pi_18769430
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:13 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Je vroeg gewoon wat ik studeer en ik geef antwoord. En het is universitair inderdaard (een antwoord op de eerdere vervolgvraag van jou).

Maar wat studeer jij dan?
Je gaf gewoon een onzin opmerking en ik reageerde in dezelfde trent.

Een engelstalige master met een combinatie van ICT met bedrijfskunde.
  donderdag 29 april 2004 @ 13:15:44 #134
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_18769433
Fuifje, waarom hou je je niet gewoon aan de tekst in je signature? Ga lekker op een eiland (veluwe ofzo) je gelijk halen, maar ons zondaars/ketters/heidenen overtuig je toch niet. Dit om te voorkomen dat dit topic ontspoort in de zoveelste flamewar.
'Nuff said
pi_18769465
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:15 schreef Doffy het volgende:
Fuifje, waarom hou je je niet gewoon aan de tekst in je signature? Ga lekker op een eiland (veluwe ofzo) je gelijk halen, maar ons zondaars/ketters/heidenen overtuig je toch niet. Dit om te voorkomen dat dit topic ontspoort in de zoveelste flamewar.
Ben het er helemaal mee eens, laat ons maar naar de verdoemenis gaan...

Mensen, het was gezellig. Ik ga werken, wellicht tot later... (in de hel!)
pi_18769475
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:08 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

en wat zei jij toen, "Sluit deuren en ramen, verberg vrouwen en kinderen, hier ben ik" ?

Gevoel is leuk, nodig en draagt bij aan het aanhangen van een idee, maar wat mij betreft is er toch wel wat meer nodig om je over de streep te trekken. Een beetje rede en bewijs zouden daar al een heel stuk aan bijdragen.
Nee, toen zei ik: "Zullen we dan maar een biertje gaan drinken?", was namelijk wel een ubercole pater, maar daar open je maar een nieuw topic over als je daar meer van wil weten

Gevoel is zeker heel erg belangrijk, ik neem ook veel vaker beslissingen op basis van intuitie dan op basis van bewijs e.d. Maar zeker bij essentieele zaken als geloof waarmee je in feite bepaald hoe je invulling aan je leven geeft zijn bewijs en argumentie erg belangrijk en moet er in feite absoluut geen ruimte zijn voor twijfel en onzekerheid IMHO
pi_18769477
Kijk, om even een samenvatting te geven. Als men wil geloven, dat God ons verlaten heeft, zal men inderdaad wel in God moeten geloven. Maar dat is nu net het probleem. Mensen die niet in God geloven, zijn van God los. Zij geloven niet en dus zullen zij ook niet aannemen dat ze van God los zijn. Het heeft dan geen zin om te bewijzen dat God bestaat, dat bewijs is immers niet nodig. Het geloof is simpelweg verloren gegaan.

Die mensen houden zich niet stevig vast aan de wetenschap, in de hoop dat deze de antwoorden kan geven. Het is in principe dus niets anders dan een verschuiving van godsdienst naar wetenschap, waarbij het doel dezelfde is gebleven: hoop.
pi_18769523
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:15 schreef Doffy het volgende:
De Veluwe is geen eiland hoor. Dat ten eerste.

En ik zeg niet dat jullie zondaars, ketters en/of heidenen zijn. Ik zeg alleen dat jullie van God los zijn geraakt. Je moet niet direct iemand stigmatiseren, wanneer hij maar één woord aanhaalt over geloof.
  donderdag 29 april 2004 @ 13:22:32 #139
27698 Doffy
pi_18769596
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:17 schreef FuifDuif het volgende:
Die mensen houden zich niet stevig vast aan de wetenschap, in de hoop dat deze de antwoorden kan geven. Het is in principe dus niets anders dan een verschuiving van godsdienst naar wetenschap, waarbij het doel dezelfde is gebleven: hoop.
Al ben ik het absoluut niet eens met jou redenatie (alsof er geen redenatie achter geloof zou kunnen zitten!), ben ik het wel met je eens dat mensen vaak op zoek zijn naar hoop. Om echter alleen daarom alle rede het raam uit te gooien en één of ander wazige god alle schuld cq. verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven, vind ik te ver gaan. De consequenties van de "keuze" tussen 'geloof' en 'wetenschap' zijn ook nogal anders. Je oversimplificeert dingen, vind ik.
'Nuff said
  donderdag 29 april 2004 @ 13:24:03 #140
85709 bird666
Fundamenteel Atheist
pi_18769619
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:19 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

De Veluwe is geen eiland hoor. Dat ten eerste.

En ik zeg niet dat jullie zondaars, ketters en/of heidenen zijn. Ik zeg alleen dat jullie van God los zijn geraakt. Je moet niet direct iemand stigmatiseren, wanneer hij maar één woord aanhaalt over geloof.
Ja en we zijn ook los geraakt van:

Budha
Shiva
Mohammed
Wodan
etc

De meeste mensen die op dit topic reageren staan met beide benen op de grond en verschuilen zich niet achter een geloof, maar nemen consequenties voor hun eigen daden.
Geloof is zooooo passé
pi_18769680
blabla en tot nog toe heb je niet gereageerd op de respectvolle serieuze posts die geplaatst zijn alleen op de andere waar je zelf wordt aangevallen.
dus schijnheilig ben je (met je uitspraak ik krijg geen respect), iemand die iets zegt maar het niet uitvoerd, dat noemt men een leugenaar, en dat betekent dat je niet leeft volgens het woordt van god (weet het niet zeker maar zal wel ergens beschreven staan)
dus je bent eigenlijk nog erger dan niet gelovigen geef je hier zelf mee aan, daarvan heb jij mij in ieder geval van iets weten te overtuigen.
je hebt IETS bereikt. wees daar trots op en werk je niet nog verder de grond in.
  donderdag 29 april 2004 @ 13:28:41 #142
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_18769727
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Nee, toen zei ik: "Zullen we dan maar een biertje gaan drinken?", was namelijk wel een ubercole pater, maar daar open je maar een nieuw topic over als je daar meer van wil weten

Gevoel is zeker heel erg belangrijk, ik neem ook veel vaker beslissingen op basis van intuitie dan op basis van bewijs e.d. Maar zeker bij essentieele zaken als geloof waarmee je in feite bepaald hoe je invulling aan je leven geeft zijn bewijs en argumentie erg belangrijk en moet er in feite absoluut geen ruimte zijn voor twijfel en onzekerheid IMHO
zonder twijfel geen originaliteit en vernieuwing, daar ben ik van overtuigd, maar een leidraad van de howto mag toch wel wat duidelijker?
Ik heb gelijk een subdraadje aangemaakt, dus als je het leuk vindt: Wat zijn erfzonden precies en waarom is het belangrijk?
pi_18769766
PuFF, ik heb alleen maar medelijden met jou, dat je zo verdwaald bent. Ik werk mijzelf niet verder de grond in, want ik weet waar ik het voor doe. Het interesseert me niet zoveel hoe men over mij denkt. Jij, daarentegen bent constant op zoek naar een manier waarop jij zo veel mogelijk in aanzien raakt bij anderen. Je stelt geloof in de wetenschap en beweert dat dat iets anders is dan geloven in een God.
  donderdag 29 april 2004 @ 13:34:11 #144
27698 Doffy
pi_18769847
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:30 schreef FuifDuif het volgende:
Je stelt geloof in de wetenschap en beweert dat dat iets anders is dan geloven in een God.
Een fundament onder 'geloof in de wetenschap' is 'twijfel', iets dat in godsdiensten niet zo is. De wetenschap accepteert dat de waarheid altijd vluchtig en wellicht nooit te kennen is; iets dat niet geldt voor de godsdiensten. Dát zijn zulke fundamentele verschillen, dat ik wel degelijk vind dat jouw geloof en de wetenschap op geen enkele wijze te vergelijken is.
'Nuff said
pi_18769903
God is God Respect
pi_18770029
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:30 schreef FuifDuif het volgende:
PuFF, ik heb alleen maar medelijden met jou, dat je zo verdwaald bent. Ik werk mijzelf niet verder de grond in, want ik weet waar ik het voor doe. Het interesseert me niet zoveel hoe men over mij denkt. Jij, daarentegen bent constant op zoek naar een manier waarop jij zo veel mogelijk in aanzien raakt bij anderen. Je stelt geloof in de wetenschap en beweert dat dat iets anders is dan geloven in een God.
Hier heb ik dus een &$%^ hekel aan. Door te suggereren dat iemand die niet gelovig is verdwaald is en te zeggen dat je medelijden voelt, zeg je eigenlijk dus verkapt dat je jezelf dankzij je geloof verheven voelt boven anderen die niet geloven. Ik zou als niet-gelovige ook kunnen stellen dat jij verdwalend ben in een doolhof van leugens en fantasie dat de bijbel heet, met min of meer dezelfde argumentie die je kan aandragen waarom ongelovigen verdwaald/verloren zijn

Dit doe ik niet omdat ik niet overtuigd ben dat dit zo is, ik heb namelijk de wijsheid niet in pacht en jij en je geloof ook niet..... De enige die eventueel kan oordelen of iemand verdwaalt is dat is een eventuele god (en volgens mij dus helemaal niemand of niets....)
pi_18770115
quote:

[..]

In Marcus 3 vers 29 staat: "Maar wie de Heilige Geest belastert, zal nooit vergeving krijgen. Die zonde blijft eeuwig bestaan."

'wie gelastert heeft tegen de Heilige Geest heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde'

"Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden; maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden." (Mattheüs 12:31) "Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;" (Hebreeën 10:26)."Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en de Heilige Geest deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, weer te vernieuwen tot bekering, daar zij voor zichzelf de Zoon van God weer kruisigen en openlijk te schande maken. (Hebreeën 6:4-6)

Misschien is het niet waar... maar haal alleen maar aan wat de bijbel zelf zegt... niet mijn eigen ideeen.
Mijn fotoboek
pi_18770184
HAHAHAHA heerlijk zo'n gozer.
als het je niet interesseerd hoe men over je denkt waarom vraag je dan om respect???
dat spreekt weer tegen maar dat doe je gelukkig niet zo heel vaak:-)
en waar doe je het voor dan?? voor god ? hoe weet je dat hij dit opmerkt? hoe weet je of dit de juiste manier is?
dat je medelijden hebt vindt ik lief:-) das iets menselijks man, dat had ik niet verwacht.

o ja en dat ik probeer in aanzien te raken bij andere mensen.
tis een leuke bijkomstigheid:-) tuurlijk is dat leuk maar wat ik leuker vindt is dat jij het ook opmerkt.
vraagje, jij bent dit topic toch ook begonnen om opgemerkt te worden? jij wilt toch met argumenten proberen aan te komen om je gelijk te krijgen en dus aanzien te krijgen van anderen omdat je die punten kan benoemen (wat je absoluut niet gelukt is) en dus anderen weet te overtuigen?
maar ja succes in je verdere gelovige leven en we weten pas wie er gelijk had als we beide overleden zijn en laten we hopen dat dit voorlopig nog niet is.
have a happy life en wil je niet teveel kritiek op jou of stellingen van jou die je uitdraagt probeer dan niet teveel de discussie aan te gaan over het geloof:-)

[ Bericht 1% gewijzigd door PuFF op 29-04-2004 13:57:02 ]
pi_18770189
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:17 schreef FuifDuif het volgende:
Kijk, om even een samenvatting te geven. Als men wil geloven, dat God ons verlaten heeft, zal men inderdaad wel in God moeten geloven. Maar dat is nu net het probleem. Mensen die niet in God geloven, zijn van God los. Zij geloven niet en dus zullen zij ook niet aannemen dat ze van God los zijn. Het heeft dan geen zin om te bewijzen dat God bestaat, dat bewijs is immers niet nodig. Het geloof is simpelweg verloren gegaan.

Wat is God? Wat is een christen?

Als een buitenaards wezen jou deze vraag zou stellen, wat zeg jij dan?
  donderdag 29 april 2004 @ 13:51:45 #150
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_18770253
quote:
Op donderdag 29 april 2004 13:45 schreef -Lotte- het volgende:

Misschien is het niet waar... maar haal alleen maar aan wat de bijbel zelf zegt... niet mijn eigen ideeen.
wat denk jij zelf?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')