Ik ben inmiddels nu een dag terug van drie heerlijke dagen Brussel.
Een kort verslagje:
Zondagochtend, om 10:40, namen mijn liefke
![]()
en ik de Benelux-trein vanaf Schiphol naar Brussel Centraal. Om 13:15 kwamen wij aan, kochten 2 dagkaarten voor het openbaar vervoer, namen de metro richting Stockel en stapten uit na vijf haltes.
Na drie minuten lopen kwamen we aan bij Dorint Novotel Bruxelles. We checkten de kamer en gingen vervolgens de stad in.
Eerst geluncht in een gezellige taverne nabij de Grote Markt en daarna een beetje rondgezworven rond Grote Markt, Beurs en Brouckere.
's Avonds waren we van plan om eerst naar het filmmuseum te gaan en vervolgens uit eten te gaan. Wij wilden nl. naar een stomme film gaan (die om 1900 en 2100 wordt vertoond in het filmmuseum), maar wij waren echter te laat. Wij reserveerden kaarten voor 2100 en besloten om iets dichtbij in de buurt te zoeken om te gaan eten. Uiteindelijk werd het een Novotel vlakbij de Gare Centrale. Gewoon goed eten en lekker rustig.
Na het eten kwamen wij precies om 2100 weer aan bij het filmmuseum en genoten van een Duitse stomme film met live pianobegeleiding. Voor de prijs hoef je het niet te laten (¤ 2,25 per kaartje) en het is een leuke ervaring.
Na de film liepen we nog even in het rond in het Park van Brussel dat aan de Wetstraat gelegen is. De parken in Brussel zijn altijd toegankelijk en voelen veilig aan, omdat er altijd wel politie in de buurt is, met als gevolg dat er helemaal geen zwervers in de parken te bevinden zijn (zelfde geldt voor metrohaltes).
Het koninklijke paleis tegenover het Park van Brussel is 's avonds prachtig verlicht.
Daarna stapten we weer in de metro en keerden terug naar onze hotelkamer. Daar genoten wij, in bad, van de champagne (valentijnsarrangement). Decadent misschien, maar wel lekker.
![]()
Maandag, Valentijnsdag, gaven mijn poepke en ik elkaar onze cadeaus. Na een heerlijk ontbijt, vertoefden wij voor een paar uur in de Wellness Spa van het hotel. Hierin waren een stoombad, sauna, bubbelbad en een solarium. Lekker chillen dus.
Na uitgebreid ontspannen, stapten wij weer de metro in en vertrokken naar de dure winkelstraat Louizalaan. Daarbij gelegen liggen het Justitiepaleis en het Poelaartplein met een uitzicht over de Marollen. Vervolgens liepen wij rond in de Marollenbuurt en liepen wij weer naar de Grote Markt, omdat wij nog even wat foto's wilden maken aldaar.
In Mokafe, gelegen in de Koningengalerij lekker geluncht. Gezellige sfeer en erg goede broodjes voor een bijzonder lage prijs.
Daarna zijn we een winkelstraat ingeslagen en nog even gezocht naar Janneken Pis. Deze niet gevonden, maar haar mannelijke tegenhanger wel (+ een karrenvracht Japanners).
Weer terug gegaan naar het hotel om ff lekker bij te komen (flink wat afgewandeld). Weer lekker gechilled op de kamer en vervolgens klaar gemaakt voor de avond om lekker uit eten te gaan en nog elders een drankje te nuttigen.
Rond 2030 arriveerden wij bij Bonsoir Clara, een restaurant vlakbij Beursplein die wij al eerder waren tegenkomen. Het eten daar is heerlijk, de sfeer hip, maar gezellig en het bediening zeer goed. Zie:
http://www.ebru.be/Restaurants/rstbonsoirclara.htmlAls afsluiter nog wat gedronken en een mooi nachtwandeling in het Jubelpark gemaakt.
Laatste dag alweer. UItgecheckt en tassen in een kluisje op Gare Centrale achtergelaten. Vervolgens de metro gepakt naar Bockstael. Daar vervolgende wij onze weg, lopend, langs het Koninklijke Domein van Laken en bezochten we de Japanse Toren en het Chinese Paviljoen. Leuk om eens echt gezien te hebben, maar niet bijzonder aan te raden.
Aangezien wij toch in de buurt waren, bekeken wij ook maar eens het Atomium. Ik had het al eerder gezien, maar mijn vriendin nog niet. Leuk om te zien, ook al wordt het verbouwd. Vervolgens nog ergens wat vette hap gegeten en om 15:50 pakten wij weer de trein richting Nederland en om 18:57 kwamen wij weer aan in Den Haag. Vermoeid, maar voldaan.
Drie heerlijke dagen gehad. Brussel is echt een prachtige stad en dit eerste weekendje samen weg ging tussen mijn vriendin en ik gewoon geweldig.
![]()
Misschien heb ik daarom een rooskleurig beeld van Brussel.