abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25863789
VAK

Ben niet zo actief momenteel, maar toptopic!
pi_25867608
quote:
Er zijn te weinig Hindoestanen op Fok!, daarbij, Hindoes zijn gewoon te braaf, komen te weinig negatief in het nieuws, hoewel zo'n Prem wel de nodige irritatie kan oproepen. Die groep moet meer gaan rellen, dan komt de aandacht vanzelf. Bijvoorbeeld een bommetje onder deze regering kan niet moeilijk zijn, De beveiliging op het Binnenhof is zo ingeslapen, dan geeft een kookwekkertje al een hoop heibel, schrikken ze wakker.
Ik merk het al aan mezelf, heb géén enkele aandrang te gaan hinduïsme-bitchen. Veels te braaf
mag men ze naar jou doorverwijzen als ze door die felbegeerde negatieve aandacht (negatief=aandacht he) moeilijk aan de bak komen ? maken ze graag een aandoenlijk afgodsbeeld van je die ze zullen vervloeken en vervolgens opblazen , voila weer aandacht en Verdonk extatisch door zo'n meevaller
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
pi_25869475
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:21 schreef Razz_Gul het volgende:

[..]

mag men ze naar jou doorverwijzen als ze door die felbegeerde negatieve aandacht (negatief=aandacht he) moeilijk aan de bak komen ? maken ze graag een aandoenlijk afgodsbeeld van je die ze zullen vervloeken en vervolgens opblazen , voila weer aandacht en Verdonk extatisch door zo'n meevaller
Dat zal dan de nodige creativiteit en vaardigheid vergen en ik denk dat het vooral Wilders is die wegens electorale-winst-extase met een erectie door het parlement holt en Femke de stuipen op het lijf jaagt.

Krijg ik dan wel een stille tocht? en dan graag met muziek van Wagner en wel ''die Walküre''
taattataaataaataaa.... taatttttaaaataaattaaa

En GÉÉN priesters, anders zal ik vanuit de Hel de nachtrust van de verantwoordelijken tot hun dood verstoren.

Edit: oeps, ik let weer niet goed op, ik dacht dat het de bedoeling was mij op te blazen.
Veels te braaf, veels te braaf.

[ Bericht 6% gewijzigd door Godslasteraar op 30-03-2005 23:49:12 ]
pi_25893199
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 19:07 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Hysterisch volksgeloof, zo gedragen in ieder geval veel mensen zich. En karma, mensen leggen zich neer bij alle problemen die er zijn, dat is nu eenmaal het ''lot''. Er is natuurlijk een ''verlichte'' groep mensen die weldegelijk bouwen aan een toekomst voor India, maar grote delen van de bevolking gaan daar niet in mee, of met veel tegenstand.
Ben zelf nooit in india geweest maar de mensen die ik ken die er wel zijn geweest zijn er echt op uit getrokken dus geen gewone toeristen en meeer dan alleen Goa. En ook voor zaken en dan niet alleen in de geairconditioneerde kantoren maar ''in het land''.
Dit komt inderdaad voor, vooral in de gebieden waar er weinig onderwijs beschikbaar is. Nu het onderwijs steeds beter wordt, zal die onzin ook steeds minder worden. India en hindoes hebben zich de laatste 2 eeuwen toch redelijk ontwikkeld. Zaken als kinderhuwelijken, 3 eeuwen geleden nog de norm (oorzaak in OP uitgelegd), komen nu zeer weinig voor. Vrouwen kregen tijdenlang al geen noemenswaardige rol meer, maar nu is het vrij normaal om vrouwen als leider te zien, zowel in seculiere rollen als religieuze.
quote:
Een ander probleem, een wereldwijd probleem, is de veels te hoge bevolkingsgroei, die zich nu in India vertaalt in een zeer hoge bevolkingsdichtheid. Dat maakt het oplossen van problemen veel gecompliceerder, met name het organiseren van goed onderwijs en gezondheidszorg.
Waarmee niet gezegd is dat India zich niet ontwikkelt en groeit, dat doet het wel degelijk, maar het kost veel meer moeite dan bv. China. Dat ook officieel géén relligie kent én een één-kind-politiek.
Tja, India is een democratie. Daar kan men zaken als één-kind-politiek niet opdringen. Sanjay Gandhi probeerde sterilisatie op te dringen tijdens Indira Gandhi's noodtoestand met als resultaat dat ze weggestemd werden. De bevolkingsgroei is overigens wel dalende (onder hindoes in India).
quote:
Op zich is zo'n kaste-theorie met invallers niet zo gek, in het oude Griekenland had je een stad/dorp Sparta dat vermoedelijk overvallen werd door een stam uit de bergen die de bevolking van Sparta onderwierpen en een kaste invoerden waarbij zijzelf de de krijgers en priesterkaste vervulden en de oorspronkelijke bevolking een soort van slaven waren.
Ook het middeleeuwse Europa had zijn kasten, de Adel (blauw bloed) en natuurlijk de kerk.Die kastes waren niet helemaal statisch, adelijke families verdwenen, stierven uit, en de koning maakte ook nieuwe adel aan. Maar het principe blijft uiteindelijk min of meer hetzelfde.
Misschien is zo'n theorie op zich niet gek, maar in dit geval wel. In de Veda's staat bijv: 'maak de hele wereld Arya'. Hindoes (boeddhisten ook overigens, en veel indologen erkennen het af en toe ook wel) interpreteren dat woord als 'edel' (ongeveer). Het is dan dus een oproep de wereld te verbeteren. Als je dat een raciale draai geeft door te stellen dat Arya voor een bepaald ras/volk/kaste staat krijg je opeens een Hitler-achtige oproep om iedereen uit te moorden en te veroveren.
quote:
Maar veel oude theorieën over de geschiedenis verdwijnen, zeker nu met de genetica.
Anderzijds zou de geschiedenis niet zoveel invloed moeten hebben op de gang van zaken in India.
Ariers of niet, er zijn belangrijker en vooral urgentere zaken die om aandacht schreeuwen.
Er zijn al meerdere genetische onderzoeken uitgevoerd. Eerst werd gesteld dat men het ultieme bewijs had gevonden voor de theorie: 'hogere' kasten hadden meer Europese genen. Later bleek dat die genen er dan zo'n 40.000 jaar geleden in gekomen zouden zijn. Dat onderzoek was ook maar op 2 dorpen uitgevoerd.

Je zou inderdaad zeggen dat men zich beter met andere zaken kan bezighouden. Toch gebeurt dat niet. In India wordt die theorie (vaak door communisten) gebruikt om het hindoeïsme neer te halen. In schoolboeken over geschiedenis zetten ze bijvoorbeeld onzinverhalen over dat de vroegere Arya's rund aten. Als men op die manier kinderen dit soort dingen probeert wijs te maken wordt daar gelukkig op gereageerd. De vorige hindoe-nationalistische regering liet dit soort zaken uit de boeken weghalen. Nu is er weer een andere regering aan de macht die onder het mom van 'bescherming van de seculariteit' de oude schoolboeken weer invoert. Dus op die manier blijft men daarmee bezig.
quote:
Er zijn te weinig Hindoestanen op Fok!, daarbij, Hindoes zijn gewoon te braaf, komen te weinig negatief in het nieuws, hoewel zo'n Prem wel de nodige irritatie kan oproepen. Die groep moet meer gaan rellen, dan komt de aandacht vanzelf. Bijvoorbeeld een bommetje onder deze regering kan niet moeilijk zijn, De beveiliging op het Binnenhof is zo ingeslapen, dan geeft een kookwekkertje al een hoop heibel, schrikken ze wakker.
Ik merk het al aan mezelf, heb géén enkele aandrang te gaan hinduïsme-bitchen. Veels te braaf
Sommige hindoes denken inderdaad ook zo. Als men bijvoorbeeld een AUM-teken op een schoenzool zet weten hindoes ook wel dat iets dergelijks bij moslims niet snel zal gebeuren. Maar ja, we zijn inderdaad braaf.
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 20:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
VAK

Ben niet zo actief momenteel, maar toptopic!
Inderdaad weinig gezien de laatste tijd. Dit topic bestaat trouwens al langer hoor.

Overigens kan ik zometeen een paar weekjes niet reageren. Ik zeg het maar even.
  zondag 3 april 2005 @ 06:00:05 #55
117876 Riverpoet31
Iedere stap is vrede
pi_25947991
Wat voor veel westerlingen denk ik moeilijk / verwarrend is aan het hindoeisme is de veelheid aan goden, maar hindoes gebruiken deze 'goden' meer om aan te geven op welke wijze 'GOD' zich manifesteert in de verschillende verschijnselen / aspecten van het leven.... Het is een manier om te laten zien dat de wereld doordrongen is van goddelijkheid......

Hoewel het Hindoeisme hiermee schijnbaar meer de nadruk legt op uiterlijkheden / rituelen, gaat het hindoeisme in principe uit van 1 God(delijkheid) die de werkelijkheid doordringt, of IS eigenlijk. Ook het boedhisme, hoewel zij qua praktijkbeoefening meer introsprectief is, en uiterlijkheden afdoet als Maya (zinsbegoocheling), ziet ook het Boedhisme God als Alles en Alles als God.

Beide religieen verschillen hiermee van het christendom, het jodendom en de Islam, die God doorgaans BUITEN de schepping / de wereld plaatsen (substromingen als het christelijke gnosticisme buiten beschouwing gelaten)
pi_26092754
Zeg VAK, wat weet / denk jij van de bovenmenselijke prestaties die yogi's in India zouden leveren? Niet ademen, niet eten, heel oud worden?
pi_26126878
Over de vroegere hoogontwikkelde beschaving van India is aardig wat overgeschreven. Deze site is ook interessant.

Harappa
Geen handtekening op dit moment
  zondag 10 april 2005 @ 18:26:50 #58
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_26127648
Dat ze koeien aanbidden en heilig verklaren gaat daar schijnbaar best ver... die koeien lopen daar gewoon over straat en als je daar als toerist komt, dan kun je maar beter niet auto gaan rijden maar je overal naartoe laten brengen, want als je een koe aanrijdt... dan ben je bestwel de lul.
pi_26128290
Koeien aanbidden is niet iets van uit het Hindoeïsme zelf komt. De laatste jaren is de regering bezig om de koeien steeds meer van de straat te halen. Op veel wegen zie je ze niet op de openbare weg, vooral in de wat moderne steden.
pi_26128326
Interessant artikel over de 'heilige koeien': http://www.montelis.com/satya/backissues/oct98/sacred_cow.html
pi_26129682
quote:
Op zondag 3 april 2005 06:00 schreef Riverpoet31 het volgende:
Wat voor veel westerlingen denk ik moeilijk / verwarrend is aan het hindoeisme is de veelheid aan goden, maar hindoes gebruiken deze 'goden' meer om aan te geven op welke wijze 'GOD' zich manifesteert in de verschillende verschijnselen / aspecten van het leven.... Het is een manier om te laten zien dat de wereld doordrongen is van goddelijkheid......

Hoewel het Hindoeisme hiermee schijnbaar meer de nadruk legt op uiterlijkheden / rituelen, gaat het hindoeisme in principe uit van 1 God(delijkheid) die de werkelijkheid doordringt, of IS eigenlijk. Ook het boedhisme, hoewel zij qua praktijkbeoefening meer introsprectief is, en uiterlijkheden afdoet als Maya (zinsbegoocheling), ziet ook het Boedhisme God als Alles en Alles als God.
In de Veda´s wordt er niet gesproken over ´beeldenaanbidden´. Dat is later ontstaan. Aan de hand van de beschrijvingen worden de beelden gemaakt en aangekleed.

Hieronder een uitleg wat de Veda´s zeggen over 1 God.

Yajurveda mantra 40/8 says that God is everywhere, Almighty, formless, nervous system less, purest, away from sins and away to face any result of any karmas (deeds), knows every soul, knows what is in everyone's mind, nobody has made God, but God creates universe, has given the eternal knowledge of four Vedas and always gives the said knowledge at the beginning of every universe to know the science and deeds to all concern. Similarly four Vedas says about God that God is an omnipresent, omniscient, formless, beyond imagination and beyond calculation. Actually God has unlimited qualities. There is only one God who creates, nurses, destroys the universe and again creates.
pi_26130396
Een interessant stuk over het kastenstelsel.

Hoewel antropologen op veel plaatsen op de wereld sociale structuren hebben ontdekt die op kasten lijken, wordt het verschijnsel kaste toch als een typisch Indiaas fenomeen gezien. Het kastenstelsel komt niet allen voor bij hindoes, maar heeft ook invloed gehad onder aanhangers van de islam en het christendom. Het wordt gekenmerkt door de sociale onderverdeling van de bevolking in groepen met een hogere of lagere sociale status, waaraan iemand op grand van geboorte zijn hele leven vastzit.

Kasten verschillen van sociale klassen in die zin dat de manier waarop ze in het sociale bewustzijn zijn verankerd, ze haast tot een onveranderlijke natuurwet maken. Het kastenstelsel is een strak hiërarchisch systeem waarin de hogere kasten worden gezien als ritueel zuiver terwijl de lagere kasten als ritueel onzuiver worden beschouwd. Volgens de hindoeïstische theorie zijn in het begin der tijden vier kasten (varnas) gevormd die eeuwig zullen blijven bestaan.: brahmanen (priesters), kshatriyas (krijgers en heersers), vaishyas (kooplieden en boeren) en shudras (ambachtslieden en knechten). Daaronder staan nog de onaanraakbaren, die zich o.a. bezighouden met vuil ophalen of leerlooien.

Hoewel het hindoeïstische kastenstelsel zeer oud is, is het opmerkelijk dat er in de Veda's, die deels ouder zijn dan 3000 jaar, geen sprake is van een sterk ontwikkeld kastenstelsel. In de tijd van Boeddha, rond de 6e eeuw v.C., had het al aan invloed gewonnen en ook de Grieken maakten er enige eeuwen later melding van. Iedere poging om het kastenstelsel vanuit één invalshoek te verklaren is misleidend. Wel staat vast dat het sterk beïnvloed is door godsdienstige ideeën over de onsterfelijkheid van de ziel, wedergeboorte volgens de wet van causaliteit (karma) en het verzamelen van verdiensten door zich te houden aan voorschriften die de reinheid van de kaste veilig stellen.

Hoewel het Indiase politieke stelsel democratisch is, leunt het nog sterk op kastenverschillen. De intellectuelen bewijzen weliswaar lippendienst aan de tegenstanders van het kastenstelsel, maar de kaste blijft een belangrijk fenomeen in India en is het uitgangspunt voor zakelijke en sociale netwerken.

Aan het begin van deze pagina heb ik al aangegeven dat het kastenstelsel ook moslims en christenen in India heeft beïnvloed. De christenen van de Malabarkust, die tot de Syrische Kerk behoren, zijn in verschillende groepen verdeeld die met elkaar mogen eten maar niet met elkaar mogen trouwen. Bij de rooms-katholieken hebben leden van de vroegere onaanraakbare kasten soms hun eigen kerk.

Bij moslims wordt onderscheid gemaakt tussen de ashraf, die zich als afstammeling van de Arabische immigranten beschouwen, en de niet-ashraf, die bekeerde hindoes zijn. De ashraf-groep is onderverdeeld in Sayyids, Shaiks, Pathans en Mughals. De niet-ashraf zijn op basis van de status die ze voor hun bekering hadden ook in drie groepen verdeeld. Twee van de belangrijkste principes van de hindoeïstische kasten, het taboe om met lagere kasten de tafel te delen en endogamie, zijn bij de islamitische kasten minder uitgesproken.
pi_26144340
quote:
Op zondag 3 april 2005 06:00 schreef Riverpoet31 het volgende:
Ook het boedhisme, hoewel zij qua praktijkbeoefening meer introsprectief is, en uiterlijkheden afdoet als Maya (zinsbegoocheling), ziet ook het Boedhisme God als Alles en Alles als God.
Beetje offtopic maar voor de goede orde. Boeddhisme stelt dat er enkele vragen zijn die niet gevraagd dienen te worden omdat er andere dingen belangrijker zijn om mee te werken (nl. het lijden opheffen). Eén van die vragen is of God wel of niet bestaat. Net zoals de vraag of het universum eindig of oneindig is, het antwoord helpt je niet lijden op te heffen. Er zijn tal van onderwerpen die je je wel kan afvragen en de manier waarop je vragen stelt wat je lijden doet opheffen. Daarom wordt ook wel gezegd dat Boeddhisme geen intellectuele antwoorden geeft op dit soort vragen noch dat het een godsdienst is.

Er zijn natuurlijk wel stukken over geschreven door de eeuwen heen en over gediscussierd door gevorderde boeddhisten, maar beter is om de vraag niet te stellen zodat je je tijd beter kan gebruiken voor andere, meer dringende onderwerpen. Over het algemeen wordt aangenomen dat aangezien "alles" afhankelijk van elkaar is (een onafhankelijk iets bestaat niet, elk onderdeel heeft een relatie met elkaar, het één kan niet zonder het ander enz) het ook oneindig is (geen begin en geen eind) kan er daarom ook niet een God zijn die dit alles gecreeërd heeft (wat een begin zou betekenen). Als er dan een einde ooit zal bestaan zou dit alles (wat dus God is) ophouden te bestaan. Boeddhisme stelt dat een fenomeen altijd gecreeërd wordt door een voorafgaande oorzaak, er bestaat niet zoiets als een oorzaakloos gevolg. God zou in dit geval oorzaakloos bestaan, die dan zelf de oorzaak is van zijn bestaan.

Hier een essay over het onderwerp.
pi_26723694
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 11:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zeg VAK, wat weet / denk jij van de bovenmenselijke prestaties die yogi's in India zouden leveren? Niet ademen, niet eten, heel oud worden?
Een aantal van die dingen zullen wel waar zijn. Zelfs van "commerciële" yoga-beoefenaars zijn er al knappe dingen te zien. Dus zaken als heel weinig eten, oud worden kan ik wel deels geloven (alhoewel ik daar ook sceptisch tegenaan blijf kijken).

Er zijn ook andere "siddhi's" die mij minder waarschijnlijk lijken. Zo zou men bijv. de kracht kunnen krijgen om in toekomst of verleden te kijken, het lichaam van elke grootte te kunnen maken, je gewicht naar wil te veranderen etc.

Ik vraag me af wat de The_Shining hiervan denkt. In het boeddhisme worden deze dingen tenslotte ook vaak genoemd.
quote:
Op zondag 10 april 2005 18:53 schreef Asha het volgende:
Koeien aanbidden is niet iets van uit het Hindoeïsme zelf komt. De laatste jaren is de regering bezig om de koeien steeds meer van de straat te halen. Op veel wegen zie je ze niet op de openbare weg, vooral in de wat moderne steden.
Koeien aanbidden niet, maar een zeker 'extra respect' voor de koe is in ieder geval wel vrij oud.
pi_26727818
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 12:43 schreef VAK het volgende:
Een aantal van die dingen zullen wel waar zijn. Zelfs van "commerciële" yoga-beoefenaars zijn er al knappe dingen te zien. Dus zaken als heel weinig eten, oud worden kan ik wel deels geloven (alhoewel ik daar ook sceptisch tegenaan blijf kijken).
Dat is voor mij niet moeilijk te accepteren. Onder "oud" versta ik dan wel zeg, 110 jaar ofzo. Als iemand aankomt en beweert dat deze iemand kent die bijv. 200 jaar of ouder is zou ik dat niet aannemen.
quote:
Er zijn ook andere "siddhi's" die mij minder waarschijnlijk lijken. Zo zou men bijv. de kracht kunnen krijgen om in toekomst of verleden te kijken, het lichaam van elke grootte te kunnen maken, je gewicht naar wil te veranderen etc.
Boeddhisme stelt dat je niet zomaar iets kan aannemen en dat siddhi's wel bestaan maar dat het "bijproducten" van spirituele ontwikkeling zijn en het beste genegeerd kunnen worden.

Alhoewel bepaalde culturen daar erg verschillend mee omgaan, het aanzien van een monnik in Thailand bijvoorbeeld is hoger als deze de winnende lotto nummers kan voorspellen voor anderen.

Tibetaans Boeddhisme staat boordevol met de meest fantastische verhalen over boeddhistische monniken en hun vermogens. Het idee erachter is dat een monnik een boeddhistische leek beter kan begeleiden door gebruik te maken van buitenzintuigelijke informatie (zoals toekomst voorspellen) en aangezien het een bijproduct is van ontwikkeling naar nirvana zou dat betekenen dat de monnik gevorderd is. Het is echter niet zo dat hier dan openlijk over wordt gesproken, als je ooit zo'n lama tegen zou komen kan het zijn dat deze besluit deze vermogens te gebruiken om jou iets te vertellen. Diegenen die er boeken over schrijven worden vaak gezien als "uit de school geklapt".
Dat alles, terwijl er ook genoeg boeddhistsiche kloosters zijn waar al deze vormen van "magie" als onjuist wordt bestempeld (zelfs als "zwarte magie").

De Boeddha zei over het demonstreren van wonderen dat dit niet gewenst is omdat de "leken" (niet-monastisch, de niet-monniken dus) bij het zien van deze wonderen deze onjuist zouden interpreteren en alleen maar in verwarring zouden geraken en daar is niemand mee gebaat. Er zijn geschriften hierover, van een monnik die mensen imponeerde en ze voor het boeddhisme wilde strikken door het vertonen van wonderen - hij werd direct uit de Sangha (monniken orde) gegooid. Macht corrumpeert zegmaar, als je gevorderd bent en je richt op het ontwikkelen van de siddhi's zal je op een gegeven moment negatief karma ontwikkelen en daardoor nog verder van je doel (nirvana) geraken.

Er zijn verhalen die ik puur symbolisch interpreteer, dingen als het lichaam kleiner of groter maken (zoals Hanuman en de slang uit het hindoeisme en bepaalde yogi's die deze siddhi demonstreerden) of mahasiddha Virupa die bij zijn overlijden in een stenen beeld veranderde. Ik neem het wel aan als ik het ooit zou zien en pas overtuigd zijn als het bij me zelf zou gebeuren. Tot zover is het me nog niet gelukt te zwaartekracht te trotseren

Er zijn wel belangrijkere dingen dan siddha's ontwikkelen (ook al is het interessant om de vele verhalen te lezen en zelf uit te proberen mocht er eentje spontaan opkomen ) het zou nooit een reden mogen zijn om je spiritualiteit te verkennen en eigenlijk vind ik het niet goed als je het zou demonstreren zoals de "commerciële" yogi's.
  maandag 16 mei 2005 @ 16:16:43 #66
120711 Sukh
Pure Desi
pi_27055772
tu mudhje ghoen do, me tume azaadi denge -- Netaji Subhash Chandre Bose
  maandag 16 mei 2005 @ 16:36:20 #67
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_27056273
Geweldig topic, VAK! Hulde!

Zou je er over willen denken om de OP en evt. latere posts te willen posten in de WFL Wiki, categorie Levensbeschouwing?

ook tvp

[ Bericht 6% gewijzigd door Alicey op 16-05-2005 18:31:29 (Link fixje ;)) ]
'Nuff said
  maandag 16 mei 2005 @ 18:01:02 #68
120711 Sukh
Pure Desi
pi_27058564
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 18:09 schreef VAK het volgende:

[..]

Wat voor verhalen bedoel je dan?

De meesten waren inderdaad uit 'lage' kasten. Het ging niet om een vlucht daarvoor aangezien er ook 'hogere' kasten meegingen. Om dat kastenstelsel te laten bestaan er veel regels; zoals binnen de kaste te trouwen. Dat soort regels kon men niet meer hanteren. Zo zijn er nog meer factoren.
[..]
Dat is een algemene misvatting. De Indiers die naar Suriname vertrokken, vertegenwoordigde alle lagen van het kastestelsel. De hoge kaste kregen tijdens de contractarbeiderstijd extra privileges. In Suriname gold en geldt er alsnog een kastesysteem. Zelfs in Nederland, misschien niet zo strict als 100 jaar geleden, maar het is er nog steeds.
pi_27185286
quote:
Op maandag 16 mei 2005 16:36 schreef Doffy het volgende:
Geweldig topic, VAK! Hulde!

Zou je er over willen denken om de OP en evt. latere posts te willen posten in de WFL Wiki, categorie Levensbeschouwing?

ook tvp
Ik zal er later even naar kijken, nu heb ik het een beetje druk.
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:01 schreef Sukh het volgende:

[..]

Dat is een algemene misvatting. De Indiers die naar Suriname vertrokken, vertegenwoordigde alle lagen van het kastestelsel. De hoge kaste kregen tijdens de contractarbeiderstijd extra privileges. In Suriname gold en geldt er alsnog een kastesysteem. Zelfs in Nederland, misschien niet zo strict als 100 jaar geleden, maar het is er nog steeds.
Ik gaf al aan dat personen van alle kasten meegingen, maar relatief meer personen van 'lage' kaste. Zie bijv:

http://www.suriname.nu/150alg/indiasuri01.html
quote:
Wel was het percentage van de lagere kasten onder de contractanten hoger en trof men relatief weinig Brahmanen en Banya's (koopliedenkaste) aan. Onder de laagst geplaatste groepering, de zgn. 'Untouchables', waren de Camars (huiden- en lederbewerkers) het talrijkst vertegenwoordigd. Grierson kwam in 1896 tot een soortgelijke uitkomst; hij stelde vast dat slechts 1/3 van de contractanten tot de laagste categorieën in het kastesysteem behoorde.
Het kastenstelsel, volgens de Nederlandse betekenis van het begrip, bestaat vrijwel niet in Suriname. Er is bijv. nergens een 'hoge' kaste die een 'lage' kaste onderdrukt. Voor zover ik weet is het vooral belangrijk bij janmavadische Sanatani's over pandit-schap, en dat is ook in Nederland ja.
pi_27185613
Ik heb de OP met interesse gelezen

Dat van een god met meerdere aspecten wist ik bijv. totaal niet. Terwijl ik op de middelbare school toch echt het hindoeïsme gehad heb.
En de verwarring die vaak ontstaat door culturele aspecten met religieuze aspecten te mixen, wordt ook mooi aangestipt.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 01:11:29 #71
120711 Sukh
Pure Desi
pi_27205221
quote:
Ik gaf al aan dat personen van alle kasten meegingen, maar relatief meer personen van 'lage' kaste. Zie bijv:

[url=http://www.suriname.nu/150alg/indiasuri01.html
]http://www.suriname.nu/150alg/indiasuri01.html[/quote][/url]

Ik ken die site, maar ben het er niet mee eens, gebleken is dat de database waarna veel mensen refereren incompleet is. Men kan alleen conclusies trekken wanneer men alle gegevens heeft en die is niet beschikbaar. Trouwens de hoge kaste zorgden voor cultuur/religieoverdracht. Daarin is de Hindustaanse gemeenschap in Suri niet in te kort geschoten, dan kenmerkt wel de aanwezigheid van mensen met vedische kennis dus hoge kaste. Dit in tegenstelling tot een land als Jamaica waar men wel kan spreken van een stroom van mensen met een relatief lage kaste.
quote:
Het kastenstelsel, volgens de Nederlandse betekenis van het begrip, bestaat vrijwel niet in Suriname. Er is bijv. nergens een 'hoge' kaste die een 'lage' kaste onderdrukt. Voor zover ik weet is het vooral belangrijk bij janmavadische Sanatani's over pandit-schap, en dat is ook in Nederland ja.
Nederlandse betekenis is irrelevant, het gaat om de indiaase betekenis omdat zij degene zijn die het uitvoeren en het voortkomt vanuit het hindoeisme. Het speelt wel een rol, bij bijv het trouwen, panditschap etc etc. Het is nu misschien onderhuids.

En janmavedisch is bakwaas, dat is in strijd met het hindoeisme.
pi_27247241
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 01:11 schreef Sukh het volgende:

[..]

Ik ken die site, maar ben het er niet mee eens, gebleken is dat de database waarna veel mensen refereren incompleet is. Men kan alleen conclusies trekken wanneer men alle gegevens heeft en die is niet beschikbaar. Trouwens de hoge kaste zorgden voor cultuur/religieoverdracht. Daarin is de Hindustaanse gemeenschap in Suri niet in te kort geschoten, dan kenmerkt wel de aanwezigheid van mensen met vedische kennis dus hoge kaste. Dit in tegenstelling tot een land als Jamaica waar men wel kan spreken van een stroom van mensen met een relatief lage kaste.
Ik heb daar zelf verder geen onderzoek naar gedaan dus moet ik wel uitgaan van onderzoek van anderen. Volgens mij was de bevolkingssamenstelling van de Hindoestaanse immigranten naar Suriname en Guyana ongeveer gelijk. Toch is er in Suriname meer van de cultuur bewaard gebleven dan in Guyana. Er zijn dus wel meer factoren in het spel.
quote:
Nederlandse betekenis is irrelevant, het gaat om de indiaase betekenis omdat zij degene zijn die het uitvoeren en het voortkomt vanuit het hindoeisme. Het speelt wel een rol, bij bijv het trouwen, panditschap etc etc. Het is nu misschien onderhuids.
Dan moeten we ook de Nederlandse woorden daarvoor niet gebruiken. Er zit bijvoorbeeld verschil tussen varna en jati. Voor het Nederlandse woord 'kaste' is het niet duidelijk wat er bedoeld wordt. Zo ontstaan misverstanden.
quote:
En janmavedisch is bakwaas, dat is in strijd met het hindoeisme.
Zeker.
pi_27247979
Wat is janmavedisme en wat is bakwaas? Ik weet dat 'janma' 'geboorte' betekent... Toch?
  zondag 22 mei 2005 @ 23:14:41 #74
120711 Sukh
Pure Desi
pi_27260052
quote:
[Ik heb daar zelf verder geen onderzoek naar gedaan dus moet ik wel uitgaan van onderzoek van anderen. Volgens mij was de bevolkingssamenstelling van de Hindoestaanse immigranten naar Suriname en Guyana ongeveer gelijk. Toch is er in Suriname meer van de cultuur bewaard gebleven dan in Guyana. Er zijn dus wel meer factoren in het spel.
Dat heeft ook mede met het politieke klimaat te maken. In Guyana was de tegenstelling tussen creool en hindustaan hefiger, de creolen hadden daar meer invloed op. Wat uiteindelijk geleidt heeft tot assimilatie.

Ik heb zelf in me eigen familie onderzoek gedaan, blijkt dat families van hoge kaste vaak functies kregen als opzichter op een plantage en geen zwaar arbeidwerk hoefte te verrichten. De Nederlanders hielden rekening met het kastesysteem en gaven zo ook vanuit die hierarchie taken aan de mensen.
quote:
Dan moeten we ook de Nederlandse woorden daarvoor niet gebruiken. Er zit bijvoorbeeld verschil tussen varna en jati. Voor het Nederlandse woord 'kaste' is het niet duidelijk wat er bedoeld wordt. Zo ontstaan misverstanden.
Ja een heel groot verschil! Ik weet wel vanuit eigen ervaring dat Surinaamse pandits bepaalde stukken uit de ramayan en mahabharatha eruit plukken om zo de ware uitleg betreft het kastestelsel te verdoezelen. Het ging puur om macht, om hun aanzien te vergroten. Die uitleg is bij veel oudere hindustanen bij gebleven en is er moeilijk uit te halen.

Gelukkig is het tegenwoordig minder, omdat veel mensen nu ook hindi en sanskrit kunen lezen en schrijven en zo zelf kunnen lezen wat de geschriften over het kastestelsel beweert.

[ Bericht 47% gewijzigd door Sukh op 22-05-2005 23:25:03 ]
  zondag 22 mei 2005 @ 23:35:39 #75
120711 Sukh
Pure Desi
pi_27260757
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat is janmavedisme en wat is bakwaas? Ik weet dat 'janma' 'geboorte' betekent... Toch?
met janmabvedisme wordt bedoelt dat wanneer iemand in een bepaalde kaste geboren wordt diegene altijd in die kaste zal verblijven. Daarnaast heb je karmavedisme en dat betekent dat je daden bepaald tot welke kaste behoort. De karmavedische leer is de leer die wordt beschreven in het Hinduisme. De hindupriesters hebben in india misbruik van hun positie gemaakt (zij waren lange tijd immers de enige die de geschriften konden lezen en toegang tot ze had) en de karmavedische leer vervangen door de janmavedische leer. Men verwarde jati met varna zoals VAK al zei.

bakwaas betekent onzin!
pi_27273776
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:35 schreef Sukh het volgende:
met janmabvedisme wordt bedoelt dat wanneer iemand in een bepaalde kaste geboren wordt diegene altijd in die kaste zal verblijven. Daarnaast heb je karmavedisme en dat betekent dat je daden bepaald tot welke kaste behoort. De karmavedische leer is de leer die wordt beschreven in het Hinduisme. De hindupriesters hebben in india misbruik van hun positie gemaakt (zij waren lange tijd immers de enige die de geschriften konden lezen en toegang tot ze had) en de karmavedische leer vervangen door de janmavedische leer. Men verwarde jati met varna zoals VAK al zei.
Thanks! Ik ben bekend met dit verhaal, maar die termen kende ik dus nog niet.
pi_31009922
quote:
Op zondag 25 april 2004 18:29 schreef VAK het volgende:

Men gelooft ook in karma; als je juist handelt zul je daarvoor beloond worden en als je slecht handelt zul je daarvoor gestraft worden. Dit komt tot uiting in het geloof in reïncarnatie. Als je in een leven goed gehandeld hebt zul je in een volgend leven goed terechtkomen. Dit is dus geen lotsbeschikking: je bepaalt door je handelen zelf wat je 'lot' is. Elk persoon wordt op z'n handelen beoordeeld en niet op zijn geloof in een bepaalde god of profeet.
maar als iemand bijvoorbeeld in een rolstoel geboren wordt is dat dan niet als gevolg van zijn karma? dus toch een vorm van lotsbeschikking? mensen die in een slechte positie geboren worden, denk aan arme landen...
pi_31020988
In principe is het als gevolg van karma, maar wij als mensen mogen iemand daar niet op oordelen. In de Bhagvad Gita staat dat alleen god mag oordelen over mensen. Dus het is geen vrijbode om iemand te negeren of om op iemand neer te kijken.
pi_31185952
quote:
Op woensdag 28 september 2005 21:53 schreef addictivebeat het volgende:

[..]

maar als iemand bijvoorbeeld in een rolstoel geboren wordt is dat dan niet als gevolg van zijn karma? dus toch een vorm van lotsbeschikking? mensen die in een slechte positie geboren worden, denk aan arme landen...
Met 'lotsbeschikking' bedoelde ik daar eigenlijk dat men zich 'neerlegt bij het lot' en het niet probeert het te veranderen. Dat is dus niet het geval bij karma.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')