Wat voor paard heb je?quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:35 schreef XemmyX het volgende:
Ik heb nu sinds bijna een jaartje dan eindelijk een eigen paard!!!
Echt zeer leuk,...
Maar mijn in mijn vrienden kring houden de mensen niet echt van paarden enzo dus met iemand er over praten gaat vrij weinig lukken..
Vandaar dit topic
Deel je mening hier..
zeg wat je zeggen wilt, etc
zou ik persoonlijk heeeeel leuk vinden
xxx![]()
Gehe neej ze moeten gewoon wat te klagen hebbenquote:Op zondag 25 april 2004 17:25 schreef XemmyX het volgende:
KWPN donkervos..
1.69
7jaar
vorr de mensen die andere hobby´s hebben........ Houdt gewoon je mond, en begin niet te zeuren van paarden zijn saai, is geen toppic meer ze blablalbalblalbalblbalblbalbalabbal
Er zijn mensen die houden van hockey.... Nou dat is niets voor mij... hoor je mij daarover klagen
nee, houdt dus gewoon je mond..
en waarom leest je dan uberhaut dit toppic...
kunt toch zien aan de naam dat het over paarden gaat
Blond misschien???
quote:Op donderdag 29 april 2004 17:49 schreef Yfke het volgende:
gaaf die Wybrun en dennis.......
ik ben ook weg van Friezen. Heb helaas geen eigen paard, maar wel een website over de friezen........
Vroeger heb ik bij de Drafsport gewerkt en de harddraver-paarden verzorgd
toppie![]()
ieder zijn eigen ding toch??quote:Op maandag 3 mei 2004 12:28 schreef capp het volgende:
Ik heb 1 x op een paard gezeten wat mijn zusje met opzet liet draven. Niet aan te bevelen, het veert voor geen meter en ik vind ze zo onvoorspelbaarJe moet wel erg veel vertrouwen in zo'n beest hebben voordat je erop gaat zitten.
Ik vind t maar niks
veelzijdigheidszadelquote:Op maandag 3 mei 2004 12:20 schreef fraubitch het volgende:
60 cm moet voldoende zijn. ik neem aan dat het voor een dressuurzadel is??
gelukkig maar!quote:Op maandag 3 mei 2004 12:34 schreef fraubitch het volgende:
[..]
ieder zijn eigen ding toch??![]()
oeh...quote:Op maandag 3 mei 2004 17:26 schreef XemmyX het volgende:
[..]
veelzijdigheidszadel
u vroeg om foto's u krijgt foto's...quote:Op maandag 3 mei 2004 23:58 schreef Morwen het volgende:
<Hoe vinden jullie mijn paard?
Geintje, hoor, ik ben gek op paarden en dan vooral Friezen, Ijslanders, New-Forrest Pony's en Welsch-Pony's (niet de Welsch Cob). Arabieren zijn supermooi maar te nerveus naar mijn smaak.
Ik ben er al weer een tijdje uit (vergeef dus mijn spelfouten), maar paarden blijven mijn lievelingsbeesten. Ooit heb ik nog eens illegaal op Ijslanders gereden (boer woonde een eindje verder) en dan lekker zonder zadel (EN zeeeeeeer belangrijk: zonder toestemming). Verder heb ik altijd op het strand gereden met gehuurde paarden en jarenlang les gehad. Door allerlei dingen tussendoor is het versloft, maar wie weet pik ik het over een tijdje wel weer op
.
Kom maar op met die foto's, ikke zit helemaal te kwijlen hier![]()
Laat die clown maar weg, hoor, ik ben ECHT gek op paarden. Niet zo achterdochtigquote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:23 schreef fraubitch het volgende:
[..]
u vroeg om foto's u krijgt foto's...
(Toch??)
neej was niet aanvallend bedoeldquote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:29 schreef Morwen het volgende:
[..]
Laat die clown maar weg, hoor, ik ben ECHT gek op paarden. Niet zo achterdochtigOf moet je daar een knuffelmiep voor zijn? Ook "normale"(
) mensen houden van paarden, hoor
.
En de foto's zijn optioneel, ik wou alleen ff laten weten dat er meer mensen zijn die van paarden houden op FOK!
![]()
In tegenstelling tot paarden heb ik dus zero benul van foto's plaatsen. IK kan je helaas niet helpen daarmee, maar ben zeer benieuwd naar de foto's als het je luktquote:Op dinsdag 4 mei 2004 00:44 schreef fraubitch het volgende:
[..]
neej was niet aanvallend bedoeldik ben bezig om een paar foto's te posten maar eerst online krijgen he?!
Dankjequote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:01 schreef Morwen het volgende:
Ow, wauw, fraubitch!!!!! Geweldig, dat het gelukt is ook. Prachtige foto's!
neej 100% fries, ze wordt alleen snel bruin van de zon.quote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:05 schreef Morwen het volgende:
Mamma Vanny is een kruising, gok ik?
Hou je Wybrun dan ook binnen voor keuringen? Hij is zo prachtig zwartquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:12 schreef fraubitch het volgende:
[..]
neej 100% fries, ze wordt alleen snel bruin van de zon.
Ter informatie: kruisingen mogen niet op de keuring komen
Gehe, wybrun is een hengst. Bij friezen is het bekend dat hengsten meer zwartpigment hebben dan merries en ruinen. Ik heb dus gelukquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:17 schreef Morwen het volgende:
[..]
Hou je Wybrun dan ook binnen voor keuringen? Hij is zo prachtig zwart. Of kleur je hem bij voor de keuring?
Lijkt me een hoop werk, maar ik ben heeeeeeeelemaal niet jaloers, hoor! Wees maar trots op je kanjers..........Wybrun is echt een prachtbeest. Met een hoop prijzen op zijn hoofdstel, denk ik zoquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:23 schreef fraubitch het volgende:
[..]
Gehe, wybrun is een hengst. Bij friezen is het bekend dat hengsten meer zwartpigment hebben dan merries en ruinen. Ik heb dus geluk![]()
En hij komt elke dag een uurtje of 3 buiten en als de zon echt te fel is dan gaat ie gewoon 's avonds naar buiten. Heel soms als ik niet te lui ben dan doe ik hem een dekentje om, maar het is dan al zo warm dat ik het eigenlijk onnodig vind om hem nog eens extra in te pakken![]()
En bijkleuren? er zijn van die shampoos maar ze werken voor geen meter (al gebrobeerd op vanny)
Hoop werk?? Hoe kom je erbij?? We zijn alleen maar de dag van tevoren de hele dag bezig hoor...eitjequote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:34 schreef Morwen het volgende:
[..]
Lijkt me een hoop werk, maar ik ben heeeeeeeelemaal niet jaloers, hoor! Wees maar trots op je kanjers..........Wybrun is echt een prachtbeest. Met een hoop prijzen op zijn hoofdstel, denk ik zo![]()
Mag ik geld op hem inzettenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:38 schreef fraubitch het volgende:
[..]
Hoop werk?? Hoe kom je erbij?? We zijn alleen maar de dag van tevoren de hele dag bezig hoor...eitje![]()
En over de prijzen : het zijn er nog niet veel maar we hebben ook nog nauwelijks iets gedaan, hij is pas 5 ! Ff van zijn jeugd genieten he
Zal ik zeker doen als je de kans krijgt, makkelijk rijk wordenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:43 schreef Morwen het volgende:
[..]
Mag ik geld op hem inzetten![]()
En 5.............ach, werken voor zijn geld, toch![]()
Tis een toppertje, maar dat hoef ik jou niet te zeggenquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:44 schreef fraubitch het volgende:
[..]
Zal ik zeker doen als je de kans krijgt, makkelijk rijk worden
Mag altijd natuurlijkquote:Op dinsdag 4 mei 2004 01:46 schreef Morwen het volgende:
[..]
Tis een toppertje, maar dat hoef ik jou niet te zeggen![]()
hou ik je aanquote:Op dinsdag 4 mei 2004 10:09 schreef beefcake het volgende:
Wauw mooie paarden Fraubitch!
Ik heb zelf een KWPN ruin van bijna 11 jaar. Hij heet Luctor (Ulft x Important). Hij is ook van mijn vader en zus. We hebben hem sinds zijn tweede en hebben hem zelf ingereden. Ik heb helaas geen digi foto's van hem en mijn scanner is doodZodra ik foto's heb zal ik ze posten!
Prachtige Friezen eerder in dit topic!! Dit is onze Rode Trotsquote:Op maandag 3 mei 2004 14:58 schreef Juweel het volgende:
Wij hebben onze 3kwart Arabische Merrie (Baccarat ox) al 10 jaar.
Wanneer mogen we foto's van jou verwachten? Ben nu wel benieuwdquote:Op zaterdag 8 mei 2004 18:11 schreef XemmyX het volgende:
Heel mooi beesie!!!!!!!!!!!!
Friezen zijn niet dom...hooguit een beetje lomp, maar dat zijn de meeste wat zware paarden.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 12:52 schreef CANARIS het volgende:
wat doe je ? Dressuur Springen ?
Ik heb niet alles gelezen ? Is die Fries van Jouw? Dan is het springen wel geen item voor je en dressuur alleen maar op ........wat L??
Prachtige paarden ,dat wel. Ik persoonlijk vond friesen alleen een beetje ........ahum .................dom . Niet echt geschickt voor Dressuur en al helemaal niet voor springen.
Een beetje alsof je in een franse auto zit.
haha Dan ben je er idd al even uit geweestquote:Op dinsdag 25 mei 2004 16:57 schreef CANARIS het volgende:
FRIEZEN IN Z ?
Ik ben er te lang uit merk ik.
20 jaar geleden zou men daar hard om hebben gelachen.
Nochmaals ik ben een Friezenvriend , omdat ze bijzonder mooi zijn.
Dat snap ik dan weer niet, dat je je jarenlange vriendje naar het slachthuis brengtquote:Op dinsdag 25 mei 2004 12:45 schreef CANARIS het volgende:
de edelste mooiste duurste en tijdintensiefste hobby die er bestaat.
Ik heb vanaf mijn vierde tot mijn 20st gereden tot aan M dressuur.
Daarna werd het te duur en te tijd intensief . Mijn paard moest naar de slacht.
ik dacht het jij zei het...quote:Op woensdag 26 mei 2004 19:01 schreef Vivi het volgende:
[..]
Dat snap ik dan weer niet, dat je je jarenlange vriendje naar het slachthuis brengt
quote:Op woensdag 26 mei 2004 19:08 schreef fraubitch het volgende:
[..]
ik dacht het jij zei het...
O joh, ik val je niet aan hoor..je zal ongetwijfeld je redenen gehad hebben, ik ben alleen zo'n ontzettend sentimenteel weekdier dat ik er mezelf niets bij kon voorstellenquote:Op donderdag 27 mei 2004 12:58 schreef CANARIS het volgende:
OK
Ten eerste had ik er weinig over te zeggen , daar het paard formaal in het bezit van mijn vader was.
ten tweede , hebben wij twee jaar lang geprobeerd Hanzar te "redden" Hij had een aangeboren afwiking aan zijn sesam beentjes. Hij heeft bijv 2 jaar lang in een weide gestaan. Echter telkens als hj werd belast liep hij kreupel.
Ten derde. Mijn Vader had een Vleesgroothandel , dus keken wij iets anders tegen de materie "Slachthuis" aan , als iemand die daar geen binding mee heeft. Het was gewoon de logische consequentie. .
Ten vierde ben ik er weken ziek van geweest.
Ik ben dus ook helemaal weg van shire!! Lijkt me geweldig om met z'n beesie dresuur te rijden..quote:Op vrijdag 28 mei 2004 12:35 schreef ivetje het volgende:
ik heb jaren paard gereden en wil ook ooit mijn eigen paard. Dat is al jaren een droom van me. Helaas woon ik in het centrum van Tilburg en wordt het qua ruimte een beetje moeilijk. Ook heb ik er helaas geen geld voor. Misschien ooit...later. Alleen wat me wel een beetje onhandig lijkt. Hoe doe je het met vakantie's enzo?? Neem aan dat je je paard niet zomaar bij iemand achter laat ofzo. Dat lijkt me 1 nadeel, je moet altijd iemand hebben om voor je paard te zorgen als je zelf weg gaat ofzo.
Mijn favoriet is een shire...die zou ik later 1 willen, maar dan heb ik wel erg veel ruimte nodigDe manen, de bouw...en vooral dat behang...zo mooi
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb zelf altijd op fjorden gereden...zulke lieve beestenSterk, kunnen overal voor ingezet worden, en lief karakter, ook voor kleine kinderen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Toch kun je niet ontkennen dat friezen in het algemeen niet geschikt zijn voor de dressuursport. Ik vind friezen persoonlijk erg mooi; voor shows/demonstraties en voor de koets. Maar voor dressuur zijn ze nou eenmaal niet gebouwd (over het algemeen, er zijn natuurlijk enkele uitzonderingen zoals hierboven vernoemdquote:Op dinsdag 25 mei 2004 15:11 schreef Nirak het volgende:
Friezen zijn zeker niet dom!
De dekhengsten Goffert en Adel lopen momenteel prix st george, dat is niet mis. Daarnaast lopen er verschillende friezen mee op hoog niveau in de dressuur (Z1/Z2). Een fries is soms lomp, niet eens allemaal. Ze zijn over het algemeen rustig, hoewel ik er genoeg heb gehad met een pittig karakter
Het paard of de ruiter?quote:Op dinsdag 1 juni 2004 09:45 schreef XemmyX het volgende:
ziet er goed uit!! :-)
Heej dat wou ik zeggen, maar eh, ben een jongen, heb geen paard.quote:Op zaterdag 24 april 2004 01:42 schreef EgoTrippin het volgende:
eigen paard is goud waard
quote:Op donderdag 27 mei 2004 12:58 schreef CANARIS het volgende:
OK
Ten eerste had ik er weinig over te zeggen , daar het paard formaal in het bezit van mijn vader was.
ten tweede , hebben wij twee jaar lang geprobeerd Hanzar te "redden" Hij had een aangeboren afwiking aan zijn sesam beentjes. Hij heeft bijv 2 jaar lang in een weide gestaan. Echter telkens als hj werd belast liep hij kreupel.
Ten derde. Mijn Vader had een Vleesgroothandel , dus keken wij iets anders tegen de materie "Slachthuis" aan , als iemand die daar geen binding mee heeft. Het was gewoon de logische consequentie. .
Ten vierde ben ik er weken ziek van geweest.
Nimmerdor !?!?! Is datn sperma nog steeds te krijgen?? Ik heb zelf twee paarden, enter en twenter, beide Elberton grootvader en dus Nimmerdor als OVERgrootvader.quote:Op zondag 25 april 2004 18:19 schreef fraubitch het volgende:
[..]
Gehe neej ze moeten gewoon wat te klagen hebben![]()
Wat is de afstamming? Ik rij zelf een zwarte Kwpn merrie (darco x nimmerdor) En heb een friese hengst
hmmm ik zou ook een masker prefereren. Euthanasie lijkt zio dier vriendelijk maar. Zo'n paard gaat er niet zomaar bij liggen. Probeert steeds weer op te staan. Valt weer om, raakt in paniek. Het paard kan echt gaan vechten voor z'n leven en das geen mooi gezicht. Oh en overdoen aan de verzekering....Je zult de eerste niet zijn die zijn die zijn/haar paard na een paar jaar weer terugziet.quote:Op woensdag 26 mei 2004 21:03 schreef Vivi het volgende:
Wat is er nou beangstigender aan een narcose in een vredige omgeving waar jij, de eigenaar die het paard kent en vertrouwd, bij kan blijven om het te strelen en gerust te stellen, dan het dier afvoeren naar het slachthuis waar het van verre al het bloed en doodsangst kan ruiken
gehe!! je weet niet hoe oud het paard is, en hoe oud de moeder was toen ze haar kreeg!quote:Op maandag 7 juni 2004 08:24 schreef lone_wolf het volgende:
[..]
Nimmerdor !?!?! Is datn sperma nog steeds te krijgen?? Ik heb zelf twee paarden, enter en twenter, beide Elberton grootvader en dus Nimmerdor als OVERgrootvader.
kan het niet zijn dat de merrie zelf daarheen is (gesprongen) omdat ze dan veilig voelde tussen een kudde om te veulenen en daarna onbewust zonder het veulen terug is gekeerd???quote:Op maandag 7 juni 2004 10:55 schreef XemmyX het volgende:
wat een lieve foto's! nou is van de week toch iets geks gebeurd op de boederij!
sammy (shetlander) moest rond afgelopen week een veulen krijgen! nou op een gegeven moment (afgelopen zaterdag) komt een van de kinderen naar ons toe "sammy heeft bloed aan de staart!!"nou heel vreemd want normaal gezien bloed een paard niet voor ie gaat bevallen laat maar zeggen! dus wij de hele wei onderzocht en gezocht en gezocht, nee hoor geen veulen, na raar, sammy zelf was helemaal ok, vrolijk en verder niets mee aan de hand echt heel vreemd allemaal!
's avonds rond een uur of 6 komt er een kennis met een busje aangereden, die stapt uit, en heeft een heel klein veulentje onder zijn jas!! is dat dus het veulen van sammy. die lag 2 boederijen verder op tussen de koeien in de wei! hoe of wat??? een raadsel, wij denken dat het veulen tegen schrikdraad opgelopen is ofzo, en zo onder het draad door langs de dijk naar die wei is gelopen, of gestrompelt aangezien het dus die zaterdag ochtend geboren is, hoe laat geen idee!! nou ja, nou ging het gister nog steeds niet helemaal goed, sammy zelf wil er niets meer van weten.. het veulen is ook een x buiten bewustzijn geweest... en heeft natuurlijk de eerste uren van zijn leven meteen geen voeding gehad.. nu krijgt ie het drinken van zijn moeder in een flesje, natuurlijk krijgen wij er nooit zoveel uit als het veulen aan de spenen zuigt maar goed, beter iets dan niets.
en daarnaast krijgt ie dan nog koeienbies omdat de boer zosnel niets andes had, maar denk dat ze vandaag wel iets gaan halen echt voor een veulen, ga straks nog ff kijken hoe het er mee is!!
zal dan wel laten weten hoe of wat
Dus ik mag wel een beetje trots zijn op de afkomst van mijn paardjesquote:Op maandag 7 juni 2004 17:21 schreef fraubitch het volgende:
[..]
gehe!! je weet niet hoe oud het paard is, en hoe oud de moeder was toen ze haar kreeg!
Maar: ja je kunt nog (zeer exclusief) nimmerdor sperma krijgen, er zijn wel enkele zware voorwaarden aan, zoals afstamming met goed zijn, de familie moet goed in de sport gepresteerd hebben, en als het veulen goed is kan het zijn dat je hem (half) moet verkopen/geven aan de hengstenboer.
de merrie kan zelf niet de wei uitgerent zijn, is onmogelijk.. alles draden etc waren nog in takt!! maar de optie dat het vanaf de geboorte afgestoten heeft kan heel goed!!! had ik zelf nog niet aan gedacht!! ik heb alleen het gevoel, dat het veulen op het moment nu aan het uitdrogen is!!quote:Op maandag 7 juni 2004 17:26 schreef fraubitch het volgende:
[..]
kan het niet zijn dat de merrie zelf daarheen is (gesprongen) omdat ze dan veilig voelde tussen een kudde om te veulenen en daarna onbewust zonder het veulen terug is gekeerd???
Of het kan ook dat ze het veulen vanaf het begin af aan heeft verstoten (en dus het wei uit heeft gejaagd) Een merrie kan het veulen met de pijn die ze heeft gehad onder het veulenen combineren en het veulen dus als een pijnbrenger zien(en dus daarom verstoten) dat doen ze voral bij het eerste veulen.
Het zijn maar ideen maar ze komen beide wel eens voor.
iig: succes!!!
Nice pony;tje zeer leuk ding!! ik heb msn jaquote:Op maandag 7 juni 2004 22:34 schreef brechtje het volgende:
Hey XemmyX
heb je MSN? Geef hem hier dan ff please. Ik heb ook een pony
http://expage.com/ponydagfotoalbum geen groot ding maar wel mijn lieveling!
Als je slim bent praat je nu alvast op je huidighe vriend in en laat je hem beloven er later een voor je te kopenquote:Op donderdag 27 mei 2004 10:02 schreef Sann_e het volgende:
Heb helaas geen eigen paardje, hoe graag ik datook zou willen. Ik rij nu al een tijdje een stoer vosje, Alex. Lekker pittig ding, met beetje handleiding voordat je hem kan rijden. Ben helemala verliefd op hem, maar mijn papa en mama zijn zo ongeveer anti-paard, dus hem voor mezelf hebben wordt niets...
Jezus zeg, zo'n joekel zal je maar eens schrikken. Dan kun je volgens mij trekken wat je wil, maar dan kun je het vergeten. En zeker die eeerste hengst, wat moet daar ene kracht in zitten. En om zoiets te rijden....quote:Op dinsdag 16 november 2004 13:56 schreef ivetje het volgende:
allemaal plaatjes van shires
Weet ik maar de eigenaresse ziet er weinig heil meer in, het beestje is er op leeftijd gekomen omdat de toenmalige eigenaar schulden had bij haar vader. De lokatie is lekker afgelegen en de manege ook, verder komt ie nergens.quote:Op zondag 21 november 2004 11:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat kun je zo'n dier gewoon leren hoor, verkeersmakheid. Ik zou klikkertraining aanraden. Je hebt wel wat hulp nodig van mensen met auto's, trekkers e.d.
Pannerden!quote:Op zondag 21 november 2004 03:44 schreef fraubitch het volgende:
XemmyX Waar kom je vandaan, ik heb sterk het gevoel dat ik de boerderij achter je ergens van ken
En kleintje mag ik eens met jou meerijden?? dan kom je ook eens met mij rijden*kijkt met grote zielige puppyoogjes*
Is goed! Wel met goede cap op, ja ik ben streng.quote:Op zondag 21 november 2004 03:44 schreef fraubitch het volgende:
XemmyX Waar kom je vandaan, ik heb sterk het gevoel dat ik de boerderij achter je ergens van ken
En kleintje mag ik eens met jou meerijden?? dan kom je ook eens met mij rijden*kijkt met grote zielige puppyoogjes*
Jaaa, clickertraining. Ik ben er een groot voorstander van. Clickertraining is leuk.quote:Op zondag 21 november 2004 11:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat kun je zo'n dier gewoon leren hoor, verkeersmakheid. Ik zou klikkertraining aanraden. Je hebt wel wat hulp nodig van mensen met auto's, trekkers e.d.
Treasure is in principe een dressuurpaard, maar ik wil haar allround maken.quote:Op zondag 21 november 2004 12:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zijn er hier trouwens ook mensen die aan endurance riding doen? Da's wel iets wat ik ooit wil gaan doen, vandaar ook dat ik waarschijnlijk voor een Arabier zal kiezen als ik weer een paard koop.
Deze is wat ouder en het is niet meer de bedoeling er lange ritten mee te maken. Het beest vind het zelf ook niet leuk meer volgens mijn vriendin.quote:Op zondag 21 november 2004 12:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Tja, als je verder nergens heen gaat maakt het niet uit natuurlijk. Verkeersmakheid is bij mij een must omdat ik een groot fan ben van lange buitenritten. Ging soms gerust 4, 5 uren erop uit met mijn paard. En dan moest ik vaak genoeg tussen allerlei verkeer door, langs vrachtwagens etc. Mijn laatste paard was echt 200% verkeersmak. In alle jaren dat ik haar heb gehad, is ze slechts eenmaal weggerend (op hol geslagen) en dat kwam niet doordat ze schrok, maar ze was gewoon nogal gek in de kop die dag. Was nog wel een angstig avontuur, want ze denderde bijna over zo'n invalide-autootje heen.
Dochter rijdt endurance met een Shagya-Arabier.quote:Op zondag 21 november 2004 12:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zijn er hier trouwens ook mensen die aan endurance riding doen? Da's wel iets wat ik ooit wil gaan doen, vandaar ook dat ik waarschijnlijk voor een Arabier zal kiezen als ik weer een paard koop.
quote:Op zondag 21 november 2004 17:25 schreef Kleintje het volgende:
[..]
Is goed! Wel met goede cap op, ja ik ben streng.
ik heb zelf een bomproef paard maar het paard wat ik kan lenen wil er buiten graag vandoor. Dus daar wil ik eventueel wel op als je het niet vertrouwt.
Op de foto zie je een gestrekte draf waarbij dit nog jonge paard zijn achterhand er goed onderzet.quote:Op maandag 22 november 2004 00:04 schreef Kleintje het volgende:
Want als ik echt op deze foto moet beoordelen, dan kom ik niet tot de conclusie.
Maar, ik zeg gewoon eerlijk een foto op het juiste moment maken is verdomd moeiljk.
MAAR... in principe hoort in de draf het moment niet zo heel veel uit te maken en moeten de 3 driehoeken altijd goed zichtbaar en gelijk te zijn.
En dat is in dit geval niet zo. Als ik het zelfs goed zie, wat moeilijk is door de wegzakkende sneeuwbodem, dan raakt dit paard nu maar met 1 voet de bodem.
De voorste driehoek is te klein en de schenkel is hier niet mooi naar voren gericht, dus het paard duwt zich voort in plaats van draagt zich voort op deze foto.
Het is ook moeilijk hoor!
Dus, begrijp me niet verkeerd beste eigenaar van dit paard. Ik zeg niet dat het paard geen goede gangen heeft, alleen kan ik van deze foto niet zien of het paard goede gangen heeft of niet.
Kan van mijn paard ook meer foute gangenfoto's laten zien dan goede gangenfoto's.
Ik ben geen keurmeester. Ik zei ook niet 'goede gang', ik zei 'mooie gang'. Hij loopt mooi op het moment dat deze foto is genomen. Ruime passen, staart hoog, hoofd hoog, dat vind IK mooi. 't Zal me verder jeuken of en hoeveel driehoekjes er te zien zijn...quote:Op maandag 22 november 2004 00:04 schreef Kleintje het volgende:
Het is ook moeilijk hoor!
Dus, begrijp me niet verkeerd beste eigenaar van dit paard. Ik zeg niet dat het paard geen goede gangen heeft, alleen kan ik van deze foto niet zien of het paard goede gangen heeft of niet.
Kan van mijn paard ook meer foute gangenfoto's laten zien dan goede gangenfoto's.
Wow... dit is inderdaad een erg mooie foto!quote:Op maandag 22 november 2004 01:28 schreef Shagya het volgende:
[..]
Op de foto zie je een gestrekte draf waarbij dit nog jonge paard zijn achterhand er goed onderzet.
Daardoor onstaat er een ruimer voorbeen wat dan idd later de bodem raakt.![]()
Op deze foto als veulen is dat wat beter gezien.
[afbeelding]
quote:Op maandag 22 november 2004 06:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ruime passen, staart hoog, hoofd hoog, dat vind IK mooi. 't Zal me verder jeuken of en hoeveel driehoekjes er te zien zijn...
Datzelfde verschijnsel zie je ook steeds meer in de dressursport, juryleden kijken vooral op hogere niveau's lang niet altijd meer naar de correcte uitvoering van een oefening, zoals die in het boekje staat. Ze kijken meer naar het publiek en de uitstraling van de combinatie. Dat vind ik toch jammer, ik denk dat je daarmee de sport tekort doetquote:Op maandag 22 november 2004 08:03 schreef Kleintje het volgende:
Maar het gaat pas echt fout hier in Nederland als ze dat ook op keuringen op die manier doen. En daar gaat het mij dus om. Het publiek gaat bij zulke paarden op de banken staan, maakt veel meer decibelen lawaai en dat beïnvloedt de jury. Want zo veel mensen snappen niet dat dit niet de juiste gangen zijn. En als de jury dan niet voor dat paard kiest dan is iedereen verontwaardigd en snapt niemand het.
Maar op de een of andere manier heeft mijn haflinger toch minder aanleg voor springenquote:Op maandag 22 november 2004 11:14 schreef Kleintje het volgende:
Inderdaad Wendy-tje.
Maar dit is al jaren zo hoor.
De ene jury ziet liever een mooie kwpn'er en die cijfert de fjord, fries en tinker die alles perfect deden weg.
De ander vindt dat het er goed uit moet zien en die ziet 2 mooie proeven, 1 van een fjord en 1 van een mooie kwpn'er met perfecte papieren. Dat van de kwpn'er zag er mooier uit, maar de fjord krijgt meer punten, puur omdat het voor hem moeilijker is. Dat vind ik dus ook niet eerlijk.
Je kan beter gaan springen, dan weet je waar je aan toe bent.
Een nederlands gefokt warmbloedpaard... het meest gebruikte paard in de sport momenteel.quote:Op maandag 22 november 2004 11:19 schreef lady-wrb het volgende:
eh sorry dat ik het vraag hoormaar wat is een kwpn'ner?
Als ze nog steeds overbouwd is, zou ik er inderdaad mee uitkijken. Je hoort steeds vaker van paarden met versleten gewrichten, puur omdat er teveel van is gevraagd op te jonge leeftijd.quote:Op maandag 22 november 2004 11:27 schreef Kleintje het volgende:
Ik spring nog niet met mijn meisje. Ze is helemaal dressuurgefokt. Ik spring wel thuis in de bak zo heel af en toe, maar ze is pas 4,5 en het laatste jaar echt ruim 10 cm. gegroeid. En nog steeds overbouwd. Dus ik vind niet dat ze eraan toe is om veel te springen. Laat haar eerst maar wat minder groeien, want al die landingen zijn nooit goed voor al haar nog brose gewrichten.
Tuurlijk weet ik wat er bedoeld wordt met die driehoekjes en tuurlijk weet ik hoe een paard moet lopen om er op een keuring door te komen, het interesseert mij persoonlijk alleen niet zo. Ik vind uitstraling en karakter veel belangrijker dan perfecte gangen en perfecte verhoudingen...quote:Op maandag 22 november 2004 08:03 schreef Kleintje het volgende:
Driehoekjes, ik weet niet of je het weet waar ik het over heb, maar als ik zeg dat staart hoog en hoofd hoog nooit voor een ontspannen bovenlijn kan zorgen dan snap je me vast wel!
Dusseh... laten we elkaar niet aanvallen, afvallen of zeiken, zo bedoelde ik het dus ook helemaal niet.
Dankjewelquote:Op maandag 29 november 2004 10:13 schreef wendy-tje het volgende:
Mooi paard hoor!
En wat een cadeau![]()
Je woont bij het strand in de buurt?quote:Op maandag 29 november 2004 15:06 schreef Kleintje het volgende:
Knap beest Nijntjuh!
Heerlijk he... die beesten.
Ik ga zo de storm eens trotseren en lekker met mijn kanjer over het strand scheuren. Dat heb ik even nodig!
Ze is echt mijn paardje en ik hou zo ontzettend veel van haar.
niets kan mij weghouden bij haar...
Oeh! Wat een leive uitstralingquote:Op dinsdag 16 november 2004 15:06 schreef Kleintje het volgende:
Even een foto van mijn geweldige dame.
May I present you... Treasure
[afbeelding]
Treasure, geboren 29 maart 2000
Vader is Jazz, Overgrootvader is Hill Hawk xx
Een KWPN'er dus!
Menigeen zou in zo'n geval een andere bewoording dan 'schat' in de mond nemen.quote:Op maandag 29 november 2004 16:10 schreef Nijntjuh het volgende:
Nu kan ik even niet rijden want de schat is 10 dagen geleden na een val op mijn ribbenkas gaan staan (3 gebroken en 2 gekneusd),
Denk niet dat zij er iets aan overhoudt als ze op je gaat staan, LOL. Maar wat gebeurde er eigenlijk? Moet een rare val geweest zijn, dat je onder haar terecht kwam!quote:Op maandag 29 november 2004 16:23 schreef Nijntjuh het volgende:
nou ja, ik heb wel even heel zachtjes "stomme kutknol" gemompeld toen ik half dood in de bak lag hoor
Maarja, ik lag nog niet goed en wel in het ziekenhuis of ik maakte me alleen maar druk om hoe het met Nynke was
Ach het was niet haar fout hoor! Het was gewoon een stom ongeluk. Ik stijg (om haar rug te sparen) meestal met een kruk/stoel op. Alleen die keer kreeg ik bij het opstijgen kramp in mijn bilspier (van het squashenquote:Op maandag 29 november 2004 16:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Denk niet dat zij er iets aan overhoudt als ze op je gaat staan, LOL. Maar wat gebeurde er eigenlijk? Moet een rare val geweest zijn, dat je onder haar terecht kwam!
En Wie er nu nog durft te beweren datpaarden stomme beesten zijn krijgt klappenquote:Op maandag 29 november 2004 16:49 schreef Nijntjuh het volgende:
[..]
Ach het was niet haar fout hoor! Het was gewoon een stom ongeluk. Ik stijg (om haar rug te sparen) meestal met een kruk/stoel op. Alleen die keer kreeg ik bij het opstijgen kramp in mijn bilspier (van het squashen). Dus ik denk: ff opnieuw. Maar ik kwam verkeerd terug op de kruk, pleurde eraf, en rolde onder Nynke...
Waarna de stoel omviel, Nynke schrok en dacht "wegwezen hier!'
*KRRRRAK*
Maar, ze kwam gelijk terug, en ik kon me aan haar hoofdstel omhoog trekken (ik kreeg geen lucht en verhipte van de pijn uiteraard). Ze heeft me helemaal naar de deur van de stalbaas geholpen, want ik kon niet roepen, waar ik instortte voor de deur. De baas kreeg toen in de gaten dat er iets mis was vanwege de stampij.
Ze heeft me dus ook geholpen![]()
Mee eensquote:Op maandag 29 november 2004 17:35 schreef fraubitch het volgende:
[..]
En Wie er nu nog durft te beweren datpaarden stomme beesten zijn krijgt klappen!!!
Wow, ze is dus eigenlijk een held!!!quote:Op maandag 29 november 2004 16:49 schreef Nijntjuh het volgende:
[..]
Ach het was niet haar fout hoor! Het was gewoon een stom ongeluk. Ik stijg (om haar rug te sparen) meestal met een kruk/stoel op. Alleen die keer kreeg ik bij het opstijgen kramp in mijn bilspier (van het squashen). Dus ik denk: ff opnieuw. Maar ik kwam verkeerd terug op de kruk, pleurde eraf, en rolde onder Nynke...
Waarna de stoel omviel, Nynke schrok en dacht "wegwezen hier!'
*KRRRRAK*
Maar, ze kwam gelijk terug, en ik kon me aan haar hoofdstel omhoog trekken (ik kreeg geen lucht en verhipte van de pijn uiteraard). Ze heeft me helemaal naar de deur van de stalbaas geholpen, want ik kon niet roepen, waar ik instortte voor de deur. De baas kreeg toen in de gaten dat er iets mis was vanwege de stampij.
Ze heeft me dus ook geholpen![]()
Moeders vader is Gerlof en dan Wessel.quote:Op maandag 29 november 2004 19:22 schreef Nijntjuh het volgende:
oh sorry
Had het hele topic nog nietb doorgekamd![]()
Wat zal ik zeggen.....
een FEITSE!!!(Nynkes opa is ook Feitse : vader Tsjerk is van Feitse
)
prachtig![]()
Wie is moeders vader?
Ik ben er wel heen geweest!quote:Op dinsdag 30 november 2004 07:13 schreef Nijntjuh het volgende:
Mooi hoor, die van mij is Tsjerkxtamme. Het veulentje dat ze vorig jaar kreeg was van Tonke (jonge hengst).
Zeg fraubitch, ben jij ook naar de Spaanse rijschool geweest in Leeuwarden met de Friezen in het voorprogramma? (ohja, als je zin hebt, voeg me dan toe op MSN (meira@learndev.org)
Nog steeds niet gemaaktquote:Op dinsdag 30 november 2004 10:52 schreef XemmyX het volgende:
Mensen, waar zijn de foto's![]()
De mijne ookquote:Op dinsdag 30 november 2004 14:53 schreef Spring het volgende:
Leuk zo'n paarden topic! Mijn vriend is mijn 'paardenverhalen' altijd zat na 3 minuten.
Herkenbaar! Ik heb nooit bij een studentenrijvereniging gereden, maar er weleens over gedacht. Ik vond hier in Enschede de nadelen niet echt opwegen tegen de voordelen... de lessen zijn nogal duur, het niveau niet denderend (bij die manege waar ze lessen), en als ik rijd wil ik graag meer dan een uurtje in de week. Beter dan maar helemaal niet rijden heb ik een tijd gedacht...quote:Ik rijd in Tilburg op een manege bij de studenten rijvereniging. Jammer genoeg maar 1 uurtje les per week. Gelukkig wordt er af en toe een leuke actviteit georganiseerd zoals westernrijden!
Mijn grote droom is ook om een eigen paard te hebben (ooit!). Volgens mij al sinds ik op mijn 10e voor het eerst op een ''echt'' paard zat
Ik ben ook nog steeds student, maar ik heb nu wel een bijrijdpony, eigenlijk helemaal voor mij alleen. De enige tip die ik voor je heb is de advertenties in de gaten houden op de manege, en vooral internet. De mijne heb ik gekregen via een advertentie op marktplaats.nl, maar ook op bokt.nl staat nog weleens wat.quote:Ik zou ook best een paard willen ''delen'' met iemand, dat je dat paard samen met de eigenaar rijdt. Helaas is het me nog niet gelukt om zoiets te regelen. Is ook meer iets voor als ik klaar ben met studeren
nee ben niet geweest, was veel te lang rijden..quote:Op dinsdag 30 november 2004 09:18 schreef Nijntjuh het volgende:
Wow! Gaaf![]()
ik vond het ook helemaal supereen helen unieke kans (wij moesten welliswaar 2 uur heen rijden en 2 uur terug, maar dat was het meer dan waard)
Waar woon je= Dan verhuis ik er ff naartoequote:Op zaterdag 11 december 2004 15:47 schreef Kleintje het volgende:
ow, tuurlijk verschilt het per jurylid, maar ik vond het hier echt opvallen.
Ik zag mensen in de M hobbelen die ik nog niet eens in de L1 zou willen zien.
Het gaat er hier ruiger aan toe, ruk en plukwerk.
Denk dat het komt omdat er minder combinaties zijn en ze toch wat punten willen uitdelen, dat je daardoor toch makkelijker een klasse hoger komt.
Die horen gewoon niet op concours thuis.quote:Op zaterdag 11 december 2004 18:03 schreef Kleintje het volgende:
Den Helder.
En heb vandaag weer gezien dat het echt zo is. Ik heb echt mensen verschrikkelijk zien rijden en ze gaan gewoon weg met een vette winstpunt.
Paarden die in de stap gewoon niet regelmatig stappen...
Mooi beesie!quote:Op vrijdag 10 december 2004 20:59 schreef Kleintje het volgende:
Nog even een foto van mijn dame
[afbeelding]
Samen voor het eerst sinds maanden weer op wedstrijd.
Vriendje is hier de bandages aan het afhalen, ik mocht bijna de ring in!
Maar mevrouw is meer geboeid door iets aan de andere kant van het veld.
Hier valt het me goed op dat ze haar bruine gloed echt kwijt is en dat ze nu echt grijs wordt!
Lekker rustig aan beginnen, is beter voor het paard als zowel voor de ruiter zelf!quote:Op zondag 12 december 2004 13:05 schreef Kleintje het volgende:
Lupa, ik heb nu niet zo heel veel tijd, maar zal morgen wel even wat meer vertellen over het rijden van wedstrijden en winstpunten.
Wendy-tje, het schriiven bij een jury is geweldig. Mijn moeder heeft vroeger het wedstrijdsecretariaat gedaan waar ik toen reed. Ik kon dus regelmatig schrijven bij jury's als ze niemand anders kon vinden (soms zelfs 5 uur achter elkaar, dat is dan minder grappig). Heb er altijd veel van geleerd. Wil ooit nog zelf een jurycursus doen.
XemmyX, ik heb met dit paard eigenljik alleen nog maar voor de ervaring gestart. Ze is nu 4,5 en moet nu echt serieus met haar aan de slag. Ze is in een jaar tijd dik 10 cm. gegroeid dus vond ik haar nog niet rijp voor het echte werk, er zijn genoeg mensen die wel met een jong paard flink starten, maar ik vond het nog niet nodig. We hebben in totaal 7 proefjes gereden en hebben 3 winstpunten, we rijden dus nog B.
Hoop komend jaar weer meer wedstrijden te rjiden. Heb in mei en daarna september mijn laatste wedstrijden gereden, dus echt actief zjin we nog niet!
Klopt jaquote:Op zondag 19 december 2004 23:27 schreef wendy-tje het volgende:
Staan de regelementen niet op www.knhs.nl?
Dat dacht ik al eens gezien te hebben...
Houden zo!!!quote:Op dinsdag 21 december 2004 09:22 schreef Kleintje het volgende:
Inderdaad Buitenbeentje.
Ik ken ze wel hoor, mensen die verlies hebben gereden. Maar gelukkig heb ik het nog nooit zelf meegemaakt.
Zoiets heb ik nog te koop maar geen arabier maar een zwarte trakehner...twenter ;-)quote:Op woensdag 22 december 2004 17:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zoiets als dit wil ik:
[afbeelding]De kleur zwart maakt de prijs wel meteen tweemaal zo hoog, maar ik vind zwart zo mooi bij een Arabier...
Ik wil een Arabier en anders niks! Àls ik dan weer een paard aanschaf, dan wordt het ook gewoon mijn droompaard.quote:Op maandag 7 februari 2005 08:00 schreef lone_wolf het volgende:
Zoiets heb ik nog te koop maar geen arabier maar een zwarte trakehner...twenter ;-)
quote:Op maandag 7 februari 2005 06:58 schreef Leintjeuh het volgende:
We hebben meteen z'n voer drastisch verminderd, in plaats van 2 kilo basisbrok per dag krijgt ie nu 2 handjes per dag, en een grote berg worteltjes....
En soms... kost t me gewoon moeite om m uberhaupt in de sukkeldraf te krijgen![]()
Dan kijkt ie me zo aan van 'ben je wel helemaal lekker? wat denk je nou zélf?'... Maar met een beetje overtuigingskracht (en dreigen met de zweep) lukt t wel altijd
Mijn droompaard is een Arabier. Ik vind Arabieren gewoon bloedmooi. En hun karakter is ook top. Ze zijn goudeerlijk. En de maat is voor mij perfect.quote:Op maandag 7 februari 2005 09:34 schreef wendy-tje het volgende:
Wat maakt het ras dan uit?
Jouw droompaard is toch meer een combinatie van uiterlijk en karakter... of ligt dat nu aan mij?
Ik heb een vuilnisbakkie, er zit waarschijnlijk franse draver door, iemand die keurt voor de KWPN zei dat ie daar ook wel in opgenomen zou worden. Hij is echt een warmbloedquote:Op maandag 7 februari 2005 09:43 schreef wendy-tje het volgende:en hij heeft nog gelijk ook
Ach, longeren is ook leuk. Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar 2 kilo brok lijkt me wel ruim...
Naar mijn weten zit er in wortelen bijna evenveel energie als in haver. Ik denk dat je dus beter de wortelen af zou kunnen schaffen en verder gewoon voeren! Bijvoorbeeld 1,5 kilo brok en evt een paar worteltjes (die vinden ze zo lekkerquote:Op maandag 7 februari 2005 06:58 schreef Leintjeuh het volgende:
We hebben meteen z'n voer drastisch verminderd, in plaats van 2 kilo basisbrok per dag krijgt ie nu 2 handjes per dag, en een grote berg worteltjes....
* Elefes is het hier helemaal mee eens!quote:Op maandag 7 februari 2005 10:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Natuurlijk kijk ik ook naar het karakter als ik een paard ga kopen. Maar ik wil al jaren een Arabier. Ik ben gewoon verliefd op dat ras. Het gaat niet alleen om de kleur, het gaat om het geheel. Het hoofd, de bouw, alles. Als ik weer een paard ga kopen (over een paar jaar, als ik mijn opleiding af heb en een vaste baan heb), dan ga ik specifiek op zoek naar een Arabier. En als ik kan kiezen uit drie zwartjes, dan ga ik natuurlijk voor die met het leukste karakter. Maar ik wil een jong veulen kopen, dus dan is het karakter nog niet uitontwikkeld.
Mooi paard!quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:20 schreef Leintjeuh het volgende:
JA!! Kheb eindelijk een plaatje van mn paardje
Ziehier.... Apollo kijk naar buiten! WAUW
[afbeelding]
Imo zie je toch iets over het hoofd, uitstraling is namelijk wel degelijk heel erg belangrijk bij het beoordelen van proeven! En dan wel de totale uitstraling: Hebben paard en ruiter er plezier in? Zijn ze een beetje serieus aan het rijden? Wordt het paard goed behandeld? Loopt het ontspannen en gehoorzaam?quote:Op maandag 22 november 2004 11:14 schreef Kleintje het volgende:
Inderdaad Wendy-tje.
Maar dit is al jaren zo hoor.
De ene jury ziet liever een mooie kwpn'er en die cijfert de fjord, fries en tinker die alles perfect deden weg.
De ander vindt dat het er goed uit moet zien en die ziet 2 mooie proeven, 1 van een fjord en 1 van een mooie kwpn'er met perfecte papieren. Dat van de kwpn'er zag er mooier uit, maar de fjord krijgt meer punten, puur omdat het voor hem moeilijker is. Dat vind ik dus ook niet eerlijk.
De vader is een hengst.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:33 schreef Bluezz het volgende:
Vraagje :
Hoe weet je dat het een hengst wordt
Wat lang duurt zo'n dracht!quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:20 schreef Kleintje het volgende:
Hier is alles goed. Mijn merrie is nu 53 dagen drachtig van een prachtige hengst.
Dus hopelijk volgend jaar een veulen welke goed voldoet aan mijn eisen.
Ik heb op mijn (toendertijd) verzorgmerrie tot enkele weken voor de geboorte gewoon gereden. Daarna had ook wel gekund, maar ze wilde het erf niet meer af.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 18:47 schreef Tinkerbell het volgende:
Wat lang duurt zo'n dracht!![]()
Spannend zeg! Gefeliciteerd! Kan/mag je ondertussen nog wel op d'r rijden?
Ah ok, ik heb geen verstand van paardenquote:Op donderdag 18 augustus 2005 06:59 schreef Kleintje het volgende:
Zoals ze bij mensen ook zeggen... ze is drachtig, niet ziek
Zolang er geen bijverschijnselen zijn mag ik gewoon rijden. Alleen vanaf 4 maanden voor de dracht stoppen met springen (doe ik toch al niet) en 6 weken van te voren willen ze meestal zelf niet meer en dan is het raadzaam om af te bouwen.
Ik wil wel 3 weken na de geboorte weer gaan opbouwen omdat veel paarden het wel even fijn vinden, even een uurtje zonder het veulen, even weer werkpaard zijn in plaats van alleen maar mamapaard.
Ik zal hier af en toe wel buikfoto's plaatsen.
Ik weet niet of jullie de ontwikkeling van het veulen in de buik ook leuk vinden? Anders heb ik er een weblog over...
Ik heb het zelf nog nooit 'officieel' gedaan, maar ik ging regelmatig op eigen houtje op stap met mijn paard. Reed dan vaak gauw 5 uren achterelkaar. Alleen wel gewoon op de openbare weg, want er is hier geen bos ofzo...quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 12:50 schreef Kleintje het volgende:
Endurance... dat wilde ik komend jaar met Treas doen omdat het zo'n geweldig buitenrij paard is.
Maar ja... dan valt er een veulen uit en voordat ze dan weer op conditie is. Misschien in september een kennismakingsendurande, maar 2007 wordt ons endurance jaar
Inderdaad, bij ons op de manege moest er een in de laatste maanden van de dracht niets van mannen hebben. Zodra ze een mannenstem hoorde gingen de oren in de nek.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 12:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kleintje, doe ff linkje naar dat weblog, is leuk.
Ik heb trouwens niet de beste ervaringen met drachtige merries.Sommigen worden ietwat irritant.
Wat apart... Zou nieuwsgierig naar de oorzaak zijn van zo'n specifieke antipathie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 13:48 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Inderdaad, bij ons op de manege moest er een in de laatste maanden van de dracht niets van mannen hebben. Zodra ze een mannenstem hoorde gingen de oren in de nek.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |