abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18642861
Dit topic is bedoel over alles van brandwonden. Van kleine dingen tot ernstige (3e graads brandbronden). Hier kan je ook tips vragen voor zulke situaties.

Ik heb vanavond na het voetballen gekeept en na een actie heb ik mijn vingers verbrand aan de sportvloer.

Na een duik kwam ik met mijn handen in een snelle beweging (wrijving) op de vloer terecht waardoor mijn handen heb opengehaald en grote brandwonden heb overgehouden :'). Gelijk 45 minuten lang onder de kraan gehouden en dat deed pijn Zo pijn dat ze moesten beethouden om water over mijn handen te laten lopen.

Na 45 minuten koud water over mijn handen te laten lopen, komen er brandblaren op.

Wat moet ik nu doen? Meer onder kraan houden?

Heb er al een zalfje opgesmeerd. Moet ik die blaren kapotprikken?
pi_18643124
Je hebt een 2e graads brandwond.
Op de plek moet flammazine gesmeerd worden ( vrij dik)
Het is een soort antibioticazalf die verzachtend werkt.
Dit moet je morgen halen, maar je kunt bellen met een nachtapotheek en je verhaal voorleggen.
Verder een hydrofiele zwachtel eromheen ( niet te strak) en dit een paar dagen laten zitten.
Zowiezo is het verstandig het morgen even aan de weekend arts te laten zien.
Wat voor zalf heb je er nu opgesmeerd, en hoeveel vingers hebben blaren?

En nooit.. maar dan ook nooit, eigenhandig blaren doorprikken!!
Ivm infectiegevaar.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_18643130
Ben je ook misselijk btw?
Indien je je nu niet lekker voelt raad ik je aan nu nog even naar een huisartenspost/ eerste hulp te gaan.
Ik kan niet zien in welke mate de blaren/ verwonding is.. maar met ( grote) blaren is een goede verzorging belangrijk.
Er is btw wel al een topic ( oud): Brandwonden...
Maar deze is recent, je hebt een probleem en we houden we idd als enige topic nu.

[ Bericht 48% gewijzigd door Brennie op 23-04-2004 22:45:54 ]
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_18643273
Ik zou als ik jou was ook niet de blaren door laten prikken door een dokter... want dan kan er water in de wond komen en dan ben je verder van huis...

Een paar jaar geleden had mijn moeder tweede graads brandwonden en er waren duidelijk blaren te zien, en toen was er een arts in opleiding die persé de blaren door wou prikken. maar me moeder weigerde, en toen ze later naar de huisarts ging was hij blij dat ze geweigerd had ivm viezigheid en vocht in de wond..

Nooit laten door prikken dus, gewoon flammazine halen en doen wat hier boven vertelt is dan gaat het van zelf over

(mijn moeder had haar brandwonden trouwens gekregen door kokend water dat terugspatte vanaf het aanrecht...)
pi_18643288
Bedankt voor je hulp Brennie

Heb een zalf gebruikt die bestemd is voor brandwonden. Heb het op 2 vingers aan mijn rechterhand. En een grote op mijn linker handpalm. Hoe weet je dat het 2e graads is?

En hoe weet jij dit allemaal... Studeer jij arts?
pi_18643310
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:49 schreef BMWM3 het volgende:

Heb een zalf gebruikt die bestemd is voor brandwonden. Heb het op 2 vingers aan mijn rechterhand. En een grote op mijn linker handpalm. Hoe weet je dat het 2e graads is?

1e graads = gewoon rode plek.
2e graads = blaren
3e graads = zwart/verkoolt
pi_18643331
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:50 schreef daeri het volgende:

[..]

1e graads = gewoon rode plek.
2e graads = blaren
3e graads = zwart/verkoolt
Ow, dat wist ik dus niet. Maar ik was heel even duizelig. Nu gaat het wel weer
pi_18643375
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:49 schreef BMWM3 het volgende:

Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis
Een 2e graads brandwond wordt gekenmerkt door roodheid/ontvelling ( open wond/plek) en blaren.( al dan niet met vochtverlies uit de wond)
Als ik jou was zou ik het desondanks morgen even voorleggen aan de weekendarts!
Wat je nu gedaan hebt is voor nu wel ok, maar je moet je vingers en hand wel even afdekken met een verbandje.
pi_18643444
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:53 schreef Brennie het volgende:

[..]

Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis
Een 2e graads brandwond wordt gekenmerkt door roodheid/ontvelling ( open wond/plek) en blaren.( al dan niet met vochtverlies uit de wond)
Als ik jou was zou ik het desondanks morgen even voorleggen aan de weekendarts!
Wat je nu gedaan hebt is voor nu wel ok, maar je moet je vingers en hand wel even afdekken met een verbandje.
Hmm. ok. Leuk dat we een verpleegstertje hebben rondlopen op FOK!.

Ik zal strakjes even iets omgeen doen inderdaad. En wat als ik geen verband heb? Is dan een keukenpapier (nat) ook voldoende ?
pi_18643446
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:48 schreef daeri het volgende:
Ik zou als ik jou was ook niet de blaren door laten prikken door een dokter... want dan kan er water in de wond komen en dan ben je verder van huis...

Een paar jaar geleden had mijn moeder tweede graads brandwonden en er waren duidelijk blaren te zien, en toen was er een arts in opleiding die persé de blaren door wou prikken. maar me moeder weigerde, en toen ze later naar de huisarts ging was hij blij dat ze geweigerd had ivm viezigheid en vocht in de wond..

Nooit laten door prikken dus, gewoon flammazine halen en doen wat hier boven vertelt is dan gaat het van zelf over

(mijn moeder had haar brandwonden trouwens gekregen door kokend water dat terugspatte vanaf het aanrecht...)
Tja er zijn altijd artsen die fouten kunnen maken.
Wanneer een blaar echt onder spanning staat , kan er onder steriele omstandigheden ervoor gekozen worden om het door te prikken, maar daarna moet het goed verzorgd en verbonden worden.
Dat is idd ook afhankelijk van de conditie van de wond/huid, en waar de blaar zit.
pi_18643479
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:56 schreef Brennie het volgende:

[..]

Tja er zijn altijd artsen die fouten kunnen maken.
Wanneer een blaar echt onder spanning staat , kan er onder steriele omstandigheden ervoor gekozen worden om het door te prikken, maar daarna moet het goed verzorgd en verbonden worden.
Dat is idd ook afhankelijk van de conditie van de wond/huid, en waar de blaar zit.
Nou het was alleen omdat die arts in opleiding moest leren tot hoe ver ze kon prikken zonder dat het pijn deed... verder had het geen nut... "Ja maar het is voor mijn opleiding" mijn moeder "Kan me niet schelen je gaat niet in me prikken" en toen schreef de begeleidend arts op dat mn moeder behandeling weigerde
pi_18643495
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:56 schreef BMWM3 het volgende:

[..]

Ik zal strakjes even iets omgeen doen inderdaad. En wat als ik geen verband heb? Is dan een keukenpapier (nat) ook voldoende ?
Je moet even kijken of er een eerste hulp kit thuis ligt.
De meeste mensen hebben dat wel ( woon je thuis?)
Zoniet.. dan nog liever er niets op doen.
Bovendien moet de zalf dik genoeg opgesmeerd zijn om er iets omheen te doen.
Verband/gaas mag absoluut niet op een brandwond komen. ( verband/gaas kan door het evt vochtverlies vastkleven aan de wond.
Dat dus voorkomen! ( geldt voor elke wond)
pi_18643536
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:58 schreef daeri het volgende:

[..]

Nou het was alleen omdat die arts in opleiding moest leren tot hoe ver ze kon prikken zonder dat het pijn deed... verder had het geen nut... "Ja maar het is voor mijn opleiding" mijn moeder "Kan me niet schelen je gaat niet in me prikken" en toen schreef de begeleidend arts op dat mn moeder behandeling weigerde
Je moeder had in dit geval goed recht.. ( zowiezo is iemand nooit verplicht tot een behandeling, of dat altijd goed is.. )
Bovendien vind ik het erg raar dat de opleiding vooropgesteld wordt, terwijl de conditie van de wond slecht is
pi_18643543
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:58 schreef Brennie het volgende:

[..]

Je moet even kijken of er een eerste hulp kit thuis ligt.
De meeste mensen hebben dat wel ( woon je thuis?)
Zoniet.. dan nog liever er niets op doen.
Bovendien moet de zalf dik genoeg opgesmeerd zijn om er iets omheen te doen.
Verband/gaas mag absoluut niet op een brandwond komen. ( verband/gaas kan door het evt vochtverlies vastkleven aan de wond.
Dat dus voorkomen! ( geldt voor elke wond)
Ok. Ik heb even de zalf tube gepakt. En dit staat erop: "Bepanthen® Wond en Brandzalf" Hoop dat het de goede is. Ik woon thuis inderdaad. Maar we hebben geen verbandskit zag ik net...
pi_18643608
gevaarlijke sport, dat zaalvoetbal. eerst een van je kloten kwijt (en weer teruggevonden ) en nu dit

Zoek een andere hobby man!
pi_18643672
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 23:00 schreef BMWM3 het volgende:

[..]

Ok. Ik heb even de zalf tube gepakt. En dit staat erop: "Bepanthen® Wond en Brandzalf" Hoop dat het de goede is. Ik woon thuis inderdaad. Maar we hebben geen verbandskit zag ik net...
http://www.bepanthen.nl/bijsluiterzalf.htm
Als je niets anders in huis hebt, dan voor nu maar deze.
Morgen wel even bellen he?
Sterkte ermee!
pi_18643673
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 23:03 schreef HeyFreak het volgende:
gevaarlijke sport, dat zaalvoetbal. eerst een van je kloten kwijt (en weer teruggevonden ) en nu dit

Zoek een andere hobby man!
Dat kan ik niet. Heb geen conditie. Ja het komt al een beetje.. Maar zallvoetballen is mijn lust en mijn leven. Vooral keepen ben ik erg goed in... 16 mei mijn aller- aller- aller eerste toernooi :')

Maar het brandgevoel is er nog steeds een beetje
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 23:07 schreef Brennie het volgende:

[..]

http://www.bepanthen.nl/bijsluiterzalf.htm
Als je niets anders in huis hebt, dan voor nu maar deze.
Morgen wel even bellen he?
Sterkte ermee!
Heb niets anders.. Dus ik heb geen andere keuze!
pi_18643689
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 23:00 schreef Brennie het volgende:

[..]

Je moeder had in dit geval goed recht.. ( zowiezo is iemand nooit verplicht tot een behandeling, of dat altijd goed is.. )
Bovendien vind ik het erg raar dat de opleiding vooropgesteld wordt, terwijl de conditie van de wond slecht is
Er gebeuren wel meer "rare" dingen in dat ziekenhuis... (naar mijn idee) mijn moeder werd toen haar galblaas met spoed verwijderd moest worden 4 uur onder narcose gehouden omdat er iets tussen door kwam...

Mn moeder weigerde trouwens ook geen behandeling toen ze zich verbrand had, maar ze weigerde wel dat er in haar geprikt werd voor een studie... ze werd trouwens wel gewoon verbonden met dat flammezine er onder en mocht toen naar huis.. (ik moest trouwens wel elke dag dat verband verschonen).

Wat trouwens ook wel handig is als je meer wil weten over brandwonden enzo, en wat je dan moet doen is een E.H.B.O. cursus volgen... ik heb er zelf 2 gehad en je leert wel wat je moet doen als er een ongeval plaats vind enzo. (tis inmiddels wel wat weg gezakt bij mij... )
pi_18643809
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 23:07 schreef daeri het volgende:

[..]

Er gebeuren wel meer "rare" dingen in dat ziekenhuis... (naar mijn idee) mijn moeder werd toen haar galblaas met spoed verwijderd moest worden 4 uur onder narcose gehouden omdat er iets tussen door kwam...

Mn moeder weigerde trouwens ook geen behandeling toen ze zich verbrand had, maar ze weigerde wel dat er in haar geprikt werd voor een studie... ze werd trouwens wel gewoon verbonden met dat flammezine er onder en mocht toen naar huis.. (ik moest trouwens wel elke dag dat verband verschonen).

Wat trouwens ook wel handig is als je meer wil weten over brandwonden enzo, en wat je dan moet doen is een E.H.B.O. cursus volgen... ik heb er zelf 2 gehad en je leert wel wat je moet doen als er een ongeval plaats vind enzo. (tis inmiddels wel wat weg gezakt bij mij... )
Het blijven mensen, maar 4 uur onder narcose houden is idd naar.
Snap wel de beweegreden.
Als iemand eenmaal narcose heeft, dan is het beter die persoon nog even zo te houden... dan te stoppen en alsnog opnieuw narcose.
Ik laat ook niet zo maar in me prikken
Snap je moeders reactie ook wel.
Hoe vaak het verband verschoond moet worden is afhankelijk van hoe de wond is.
Iedereen moet idd een ehbo curcus volgen!
pi_18644215
Bedankt zover voor jullie hulp Brennie & Daeri
pi_18644714
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 23:33 schreef BMWM3 het volgende:
Bedankt zover voor jullie hulp Brennie & Daeri
Graag gedaan, sterkte!
  zaterdag 24 april 2004 @ 00:13:57 #22
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_18644861
Mooi verwoord brennie heb 'r niks meer aan te voegen.

Scheelt mij weer wat typewerk
quote:
Op vrijdag 23 april 2004 22:56 schreef BMWM3 het volgende:

Zullen we 't op de term verpleegkundige houden, klinkt toch veel beter
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_18644924
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 00:13 schreef Farao het volgende:

Thanks
quote:

quote:
Ik zei er maar niets van.. maar prefereer ook liever verpleegkundige, zuster mag ook
Zustertje is btw nog erger
pi_18645025
http://www.brandwonden.nl/node.php?nid=58--> wat info
Ik heb overigens wat vraagtekens bij de eerste hulp bij brandwonden.
Tenminste 5 min met lauw water koelen
Beetje summiere info, bij grote brandwonden moet dat echt tenminste veel langer.
Dat je niet zelf allerlei smeersels erop moet doen, ok.. eerst de dokter raadplegen.
Maar waarom ze nou zeggen dat je er een droog verband op moet doen.
Bij een open wond en (sereus) wondvocht is dat uit den boze.. of ben ik nou achterlijk
pi_18649323
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 00:26 schreef Brennie het volgende:
http://www.brandwonden.nl/node.php?nid=58--> wat info
Ik heb overigens wat vraagtekens bij de eerste hulp bij brandwonden.
Tenminste 5 min met lauw water koelen
Beetje summiere info, bij grote brandwonden moet dat echt tenminste veel langer.
Dat je niet zelf allerlei smeersels erop moet doen, ok.. eerst de dokter raadplegen.
Maar waarom ze nou zeggen dat je er een droog verband op moet doen.
Bij een open wond en (sereus) wondvocht is dat uit den boze.. of ben ik nou achterlijk
Nee hoor... als je een open wond heb en je gooit er een verbandje op zonder iets eronder groeit het in de wond vast en moet je wond als er een korst op zit er weer af getrokken worden... (lijkt me om het verband te verwijderen) en ben je dus gewoon weer terug bij af... toch?
  zaterdag 24 april 2004 @ 11:44:08 #26
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_18650015
Ik ben zelf nogal gek op bodymodifications maar brandwonden maken om een litteken aan over te houden vind ik te ver gaan. Ik vind het er wel heel mooi uitzien. De brandwonden die ik in mijn leven door ongelukjes heb gekregen zijn nog altijd pijnlijk als er bijvoorbeeld het weer gaat veranderen.
Is dat bij alle brandwonden zo? Als dat nl. zo is dan zou dat betekenen dat je pijn kunt overhouden aan een bodymodificatie. Lijkt mezelf dus niet verstandig.
Proud Powerpauper
pi_18653315
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 00:13 schreef Farao het volgende:

[..]

De brandwonden hebben nu een geel/oranje kleur Hoort dat zo?
pi_18653381
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 15:21 schreef BMWM3 het volgende:

[..]

De brandwonden hebben nu een geel/oranje kleur Hoort dat zo?
Volgens mij wel... zit er al flammezine op?
pi_18653501
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 15:26 schreef daeri het volgende:

[..]

Volgens mij wel... zit er al flammezine op?
Nee, toen ik vanochten uit mijn bed kwam heb ik gelijk Bepanthen op gesmeerd. Ze zijn nu heel gevoelig
pi_18654128
Eerste hulp balsem van het Kruidvat .

Altijd handig om in huis te hebben .
pi_18656667
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 16:19 schreef schatje het volgende:
Eerste hulp balsem van het Kruidvat .

Altijd handig om in huis te hebben .
Ja ok.. Ik heb zojuist een zalfje opgesmeerd, en volgens mij niet de goede
pi_18664714
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 18:50 schreef BMWM3 het volgende:

[..]

Ja ok.. Ik heb zojuist een zalfje opgesmeerd, en volgens mij niet de goede
Waarom heb je nou niet ff de weekendarts gebeld voor een recept voor flammazine, en zowiezo om het even te laten zien?
Wordt de wond groter, komt er geel/ groen pus uit, heb je verhoging en is de wond pijnlijker/ warm en wordt het rondom roder dan wijst het mogelijk op een infectie.. al zou dat wel snel zijn.
De wond is geel?
Nou zie ik eigenlijk nooit brandwonden, maar geel lijkt me niet waarschijnlijk, of het moet nu al geel beslag zijn
Jongen, maandag even naar de huisarts!
Ik zie de wond niet.. maar als er verslechtering is.. morgen naar de weekendarts!
pi_18673294
quote:
Op zondag 25 april 2004 00:21 schreef Brennie het volgende:

[..]

Waarom heb je nou niet ff de weekendarts gebeld voor een recept voor flammazine, en zowiezo om het even te laten zien?
Wordt de wond groter, komt er geel/ groen pus uit, heb je verhoging en is de wond pijnlijker/ warm en wordt het rondom roder dan wijst het mogelijk op een infectie.. al zou dat wel snel zijn.
De wond is geel?
Nou zie ik eigenlijk nooit brandwonden, maar geel lijkt me niet waarschijnlijk, of het moet nu al geel beslag zijn
Jongen, maandag even naar de huisarts!
Ik zie de wond niet.. maar als er verslechtering is.. morgen naar de weekendarts!
Er komt inderdaad lekkere viezen geel/groene sappen uit . Echt ranzig om te zien
pi_18673657
quote:
Op zondag 25 april 2004 15:58 schreef BMWM3 het volgende:

[..]

Er komt inderdaad lekkere viezen geel/groene sappen uit . Echt ranzig om te zien
Maak de wond schoon met water en doe er opnieuw een ontsmettende zalf op..
Omdat je verder niets in huis hebt is dit het beste voor nu,morgen naar de dokter!!
pi_18673787
quote:
Op zondag 25 april 2004 16:21 schreef Brennie het volgende:

[..]

Maak de wond schoon met water en doe er opnieuw een ontsmettende zalf op..
Omdat je verder niets in huis hebt is dit het beste voor nu,morgen naar de dokter!!
Ik kan morgen niet naar de dokter. Gaan misschien een paar dagen tussen uit met wat vrienden. Maar kan toch niets ergs gebeuren, denkik zo.
  dinsdag 18 mei 2004 @ 15:06:28 #36
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19218494
Uit gesloten topic:
quote:
Miss_mini - dinsdag 18 mei 2004 @ 13:41
Shit....
K was net bezig met de strijk,was even niet op aan het letten toen iemand tegen me begon te praten. Ineens hoor ik ksssjjjjiiieeej,k denk huh?
Ik kijk zit er een streep van 2 cm en een rondje op m,n hand,ff gekoeld onder de kraan.
Damn het doet nog steeds pijn.
Strijken

Wat kan ik eraan doen dat het niet zo een pijn meer doet....
pi_19219194
altijd vervelend die linoleum wonden..
Laatst op "dirty sanchez " gezien ..deed er eentje express over t linoleum wrijven.
Dikke brandwond ..bleren en schreeuwen die gast en die zijn toch echt wel wat gewend :S
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_19219220
edit

[ Bericht 97% gewijzigd door helldeskr op 18-05-2004 15:42:50 (dubbel) ]
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 21:04:30 #39
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_21407778
Ik zit nu nog een beetje in onzekerheid. Ik heb een diep 2e graads en op sommige plekken een 3egraads brandwond op mijn pols/hand. Dit gebeurde door hete boter op mn pols. Ik ben direct naar de noodhuisarts gegaan en die heeft bij Flammazine voorgeschreven, ik kreeg diezelfde avond een hele grote blaar die ik reeds (steriel mogelijk) doorgeprikt hebt. Nu heb ik morgen pas een afspraak bij mijn eigen huisarts. Het rare is dat kort na het incident ik helemaal geen pijn heb aan de wond en dat het weinig tot niets tintelt. Mijn vraag is of dit gedurende de heling alsnog gaat gebeuren, of ik nog veel pijn kan verwachten?
"Zelfoverschatting is het immuunsysteem van de menselijke psyche" Maassen, 2009
pi_21409127
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 21:04 schreef TiMmS het volgende:
Ik zit nu nog een beetje in onzekerheid. Ik heb een diep 2e graads en op sommige plekken een 3egraads brandwond op mijn pols/hand. Dit gebeurde door hete boter op mn pols. Ik ben direct naar de noodhuisarts gegaan en die heeft bij Flammazine voorgeschreven, ik kreeg diezelfde avond een hele grote blaar die ik reeds (steriel mogelijk) doorgeprikt hebt. Nu heb ik morgen pas een afspraak bij mijn eigen huisarts. Het rare is dat kort na het incident ik helemaal geen pijn heb aan de wond en dat het weinig tot niets tintelt. Mijn vraag is of dit gedurende de heling alsnog gaat gebeuren, of ik nog veel pijn kan verwachten?
Bij 3e graads brandwonden zijn ook de zenuwen aangetast.
Een derdegraads brandwond is zwart of wit ( gekookt of verbrand)
Weet je zeker dat het 3e graads is?
De blaar had je beter niet zelf kunnen inprikken, maar je hebt een goede zalf.
Overigens zijn brandwonden met blaren 2e graads.
Smeer de flammazine er dik op en doe er verband om.
De flamazine werkt verkoelend en is tevens ontstekingsremmend.
Dit spul drukt de pijn ook wat.
De pijn kan zeker nog toenemen.
Neem 3 x daags 2 tabletten paractamol en zonodig nog extra 2 x daags een ontstekingsremmer ( aan huisarts vragen)
Wanneer je 3e graads brandwonden hebt kan dit nog herstellen, maar het is afhankelijk van de mate van aantasting van de zenuwen en genezingsproces.
Sterkte!

Btw: drink veel water en hou je temperatuur in de gaten.
Door brandwonden verlies je meer vocht.
Ook kun je wat misselijk worden, dat is normaal bij dergelijke brandwonden.
pi_21520839
Argh, ik heb vandaag een hete koekenpan op mijn handgekregen (hij had 5 minuten op vol vuur gestaan) en heb nu een 5 bij 2 cm 2e graads brandwond.. Maar de huisarts zei dat ik morgen maar wat vaseline moest halen en dat het dan over een weekje wel over zou zijn. Hij heeft er nu wel een zalfje opgedaan met een gaasje erover en verbonden.
Maar als het nu flink pijn blijft doen (wat het nu echt doet) is er ook iets zonder recept te krijgen wat een beetje de pijn weg kan houden?
pi_21524685
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:19 schreef Ultrawuft het volgende:
Argh, ik heb vandaag een hete koekenpan op mijn handgekregen (hij had 5 minuten op vol vuur gestaan) en heb nu een 5 bij 2 cm 2e graads brandwond.. Maar de huisarts zei dat ik morgen maar wat vaseline moest halen en dat het dan over een weekje wel over zou zijn. Hij heeft er nu wel een zalfje opgedaan met een gaasje erover en verbonden.
Maar als het nu flink pijn blijft doen (wat het nu echt doet) is er ook iets zonder recept te krijgen wat een beetje de pijn weg kan houden?
Vaseline op een 2e graads wond?
Bij 2e graads brandwonden ( je hebt blaren?) is er een grote kans op infectie..
Beter is het dat je er dik flammazine opsmeert, gaas erop en inpakken..
Na een paar dagen kun je het dan verschonen. ( zie bijsluiter)
Ik zoek wel ff info, want dat vaseline verhaal vind ik raar.

-Edit-
Ik vind wel terug dat het door een ziekenhuis voorgeschreven is bij een 2e graads brandwond.
Typisch..
Ik kan me zo voorstellen dat het middel goed is wanneer de huid herstellende is ( rood) om het met de vaseline te verzorgen, en uitdrogen tegen te gaan. ( al vind ik aan de lucht genezen dan beter)
Maar bij een 2e graads brandwond die net ontstaan is, lijkt me een zalf die tevens bacterieen tegengaat beter.
Vasline beschermt en verzacht wel, maar gaat geen infectie tegen.
Flammazine doet hetzelfde maar gaat wel een infectie tegen.
Misschien toch eens vragen of je flammazine mag? ( als je daadwerkelijk een open wond hebt met blaren, of alleen blaren.)
Zou ik persoonlijk doen.
Sterkte.
pi_21529255
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 00:37 schreef Brennie het volgende:

[..]

Vaseline op een 2e graads wond?
Bij 2e graads brandwonden ( je hebt blaren?) is er een grote kans op infectie..
Beter is het dat je er dik flammazine opsmeert, gaas erop en inpakken..
Na een paar dagen kun je het dan verschonen. ( zie bijsluiter)
Ik zoek wel ff info, want dat vaseline verhaal vind ik raar.

-Edit-
Ik vind wel terug dat het door een ziekenhuis voorgeschreven is bij een 2e graads brandwond.
Typisch..
Ik kan me zo voorstellen dat het middel goed is wanneer de huid herstellende is ( rood) om het met de vaseline te verzorgen, en uitdrogen tegen te gaan. ( al vind ik aan de lucht genezen dan beter)
Maar bij een 2e graads brandwond die net ontstaan is, lijkt me een zalf die tevens bacterieen tegengaat beter.
Vasline beschermt en verzacht wel, maar gaat geen infectie tegen.
Flammazine doet hetzelfde maar gaat wel een infectie tegen.
Misschien toch eens vragen of je flammazine mag? ( als je daadwerkelijk een open wond hebt met blaren, of alleen blaren.)
Zou ik persoonlijk doen.
Sterkte.
Volgens mij zit er nu wel flammazine op (of iets anders wat daar op lijkt, hij had erover dat het heel goed spul was. Daarna heeft hij het ingepakt en vanaf vandaag moest ik er maar vaseline op doen.
En ja het is een 2e graads brandwond, hij is helemaal wit met blaren.
pi_21542857
Nogmaals ik zou het even bij flammazine houden ( wit spul) totdat de blaren weg zijn, en de huid dicht is.
Wel opnieuw erop doen (hoe vaak verschilt... soms moet het dagelijks, soms pas na een week, ligt aan de wond)
Ik zou het om de 2 dagen bekijken.
Sterkte!
pi_21543735
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 21:13 schreef Brennie het volgende:
Nogmaals ik zou het even bij flammazine houden ( wit spul) totdat de blaren weg zijn, en de huid dicht is.
Wel opnieuw erop doen (hoe vaak verschilt... soms moet het dagelijks, soms pas na een week, ligt aan de wond)
Ik zou het om de 2 dagen bekijken.
Sterkte!
Dan bel ik morgen mijn eigen huisarts even voor een recept, want hier in Enschede was die man niet heel erg geinteresseerd namelijk.
  woensdag 25 augustus 2004 @ 22:31:11 #46
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_21544867
Dat flammazine waar jullie het over hebben, is dat zonder recept te verkrijgen?

En hoe lang is de houdbaarheid?

Ik heb altijd EHBO-spulletjes bij me (verband enzo) en dit zou wel een mooie aanvulling kunnen zijn op mijn tas...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_21545545
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 22:31 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dat flammazine waar jullie het over hebben, is dat zonder recept te verkrijgen?

En hoe lang is de houdbaarheid?

Ik heb altijd EHBO-spulletjes bij me (verband enzo) en dit zou wel een mooie aanvulling kunnen zijn op mijn tas...
Durf ik zo niet met 100% zekerheid te zeggen.. ik dacht op recept.
Nah weet het 99% zeker.
pi_21545560
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 21:48 schreef Ultrawuft het volgende:

[..]

Dan bel ik morgen mijn eigen huisarts even voor een recept, want hier in Enschede was die man niet heel erg geinteresseerd namelijk.
Ok
  woensdag 25 augustus 2004 @ 23:02:56 #49
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_21545780
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 22:55 schreef Brennie het volgende:

[..]

Durf ik zo niet met 100% zekerheid te zeggen.. ik dacht op recept.
Nah weet het 99% zeker.
Dan moet ik maar wat metalinegaasjes jatten uit de verbandkist van het rode kruis... En nog zo'n maf foliedeken...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')