1e graads = gewoon rode plek.quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:49 schreef BMWM3 het volgende:
Bedankt voor je hulp Brennie![]()
Heb een zalf gebruikt die bestemd is voor brandwonden. Heb het op 2 vingers aan mijn rechterhand. En een grote op mijn linker handpalm. Hoe weet je dat het 2e graads is?
En hoe weet jij dit allemaal... Studeer jij arts?
Ow, dat wist ik dus niet. Maar ik was heel even duizelig. Nu gaat het wel weerquote:Op vrijdag 23 april 2004 22:50 schreef daeri het volgende:
[..]
1e graads = gewoon rode plek.
2e graads = blaren
3e graads = zwart/verkoolt
Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuisquote:Op vrijdag 23 april 2004 22:49 schreef BMWM3 het volgende:
Bedankt voor je hulp Brennie![]()
Heb een zalf gebruikt die bestemd is voor brandwonden. Heb het op 2 vingers aan mijn rechterhand. En een grote op mijn linker handpalm. Hoe weet je dat het 2e graads is?
En hoe weet jij dit allemaal... Studeer jij arts?
Hmm. ok. Leuk dat we een verpleegstertje hebben rondlopen op FOK!.quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:53 schreef Brennie het volgende:
[..]
Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis
Een 2e graads brandwond wordt gekenmerkt door roodheid/ontvelling ( open wond/plek) en blaren.( al dan niet met vochtverlies uit de wond)
Als ik jou was zou ik het desondanks morgen even voorleggen aan de weekendarts!
Wat je nu gedaan hebt is voor nu wel ok, maar je moet je vingers en hand wel even afdekken met een verbandje.
Tja er zijn altijd artsen die fouten kunnen maken.quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:48 schreef daeri het volgende:
Ik zou als ik jou was ook niet de blaren door laten prikken door een dokter... want dan kan er water in de wond komen en dan ben je verder van huis...
Een paar jaar geleden had mijn moeder tweede graads brandwonden en er waren duidelijk blaren te zien, en toen was er een arts in opleiding die persé de blaren door wou prikken. maar me moeder weigerde, en toen ze later naar de huisarts ging was hij blij dat ze geweigerd had ivm viezigheid en vocht in de wond..
Nooit laten door prikken dus, gewoon flammazine halen en doen wat hier boven vertelt is dan gaat het van zelf over
(mijn moeder had haar brandwonden trouwens gekregen door kokend water dat terugspatte vanaf het aanrecht...)
Nou het was alleen omdat die arts in opleiding moest leren tot hoe ver ze kon prikken zonder dat het pijn deed...quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:56 schreef Brennie het volgende:
[..]
Tja er zijn altijd artsen die fouten kunnen maken.
Wanneer een blaar echt onder spanning staat , kan er onder steriele omstandigheden ervoor gekozen worden om het door te prikken, maar daarna moet het goed verzorgd en verbonden worden.
Dat is idd ook afhankelijk van de conditie van de wond/huid, en waar de blaar zit.
Je moet even kijken of er een eerste hulp kit thuis ligt.quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:56 schreef BMWM3 het volgende:
[..]
Hmm. ok. Leuk dat we een verpleegstertje hebben rondlopen op FOK!.![]()
Ik zal strakjes even iets omgeen doen inderdaad. En wat als ik geen verband heb? Is dan een keukenpapier (nat) ook voldoende ?![]()
Je moeder had in dit geval goed recht.. ( zowiezo is iemand nooit verplicht tot een behandeling, of dat altijd goed is.. )quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:58 schreef daeri het volgende:
[..]
Nou het was alleen omdat die arts in opleiding moest leren tot hoe ver ze kon prikken zonder dat het pijn deed...verder had het geen nut...
"Ja maar het is voor mijn opleiding" mijn moeder "Kan me niet schelen je gaat niet in me prikken" en toen schreef de begeleidend arts op dat mn moeder behandeling weigerde
Ok. Ik heb even de zalf tube gepakt. En dit staat erop: "Bepanthen® Wond en Brandzalf" Hoop dat het de goede is. Ik woon thuis inderdaad. Maar we hebben geen verbandskit zag ik net...quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:58 schreef Brennie het volgende:
[..]
Je moet even kijken of er een eerste hulp kit thuis ligt.
De meeste mensen hebben dat wel ( woon je thuis?)
Zoniet.. dan nog liever er niets op doen.
Bovendien moet de zalf dik genoeg opgesmeerd zijn om er iets omheen te doen.
Verband/gaas mag absoluut niet op een brandwond komen. ( verband/gaas kan door het evt vochtverlies vastkleven aan de wond.
Dat dus voorkomen! ( geldt voor elke wond)
http://www.bepanthen.nl/bijsluiterzalf.htmquote:Op vrijdag 23 april 2004 23:00 schreef BMWM3 het volgende:
[..]
Ok. Ik heb even de zalf tube gepakt. En dit staat erop: "Bepanthen® Wond en Brandzalf" Hoop dat het de goede is. Ik woon thuis inderdaad. Maar we hebben geen verbandskit zag ik net...![]()
Dat kan ik niet. Heb geen conditie. Ja het komt al een beetje.. Maar zallvoetballen is mijn lust en mijn leven. Vooral keepen ben ik erg goed in... 16 mei mijn aller- aller- aller eerste toernooi :')quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:03 schreef HeyFreak het volgende:
gevaarlijke sport, dat zaalvoetbal. eerst een van je kloten kwijt (en weer teruggevonden) en nu dit
![]()
Zoek een andere hobby man!
Heb niets anders.. Dus ik heb geen andere keuze!quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:07 schreef Brennie het volgende:
[..]
http://www.bepanthen.nl/bijsluiterzalf.htm
Als je niets anders in huis hebt, dan voor nu maar deze.
Morgen wel even bellen he?
Sterkte ermee!
Er gebeuren wel meer "rare" dingen in dat ziekenhuis... (naar mijn idee) mijn moeder werd toen haar galblaas met spoed verwijderd moest worden 4 uur onder narcose gehouden omdat er iets tussen door kwam...quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:00 schreef Brennie het volgende:
[..]
Je moeder had in dit geval goed recht.. ( zowiezo is iemand nooit verplicht tot een behandeling, of dat altijd goed is.. )
Bovendien vind ik het erg raar dat de opleiding vooropgesteld wordt, terwijl de conditie van de wond slecht is
Het blijven mensen, maar 4 uur onder narcose houden is idd naar.quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:07 schreef daeri het volgende:
[..]
Er gebeuren wel meer "rare" dingen in dat ziekenhuis... (naar mijn idee) mijn moeder werd toen haar galblaas met spoed verwijderd moest worden 4 uur onder narcose gehouden omdat er iets tussen door kwam...![]()
Mn moeder weigerde trouwens ook geen behandeling toen ze zich verbrand had, maar ze weigerde wel dat er in haar geprikt werd voor een studie... ze werd trouwens wel gewoon verbonden met dat flammezine er onder en mocht toen naar huis.. (ik moest trouwens wel elke dag dat verband verschonen).
Wat trouwens ook wel handig is als je meer wil weten over brandwonden enzo, en wat je dan moet doen is een E.H.B.O. cursus volgen... ik heb er zelf 2 gehad en je leert wel wat je moet doen als er een ongeval plaats vind enzo. (tis inmiddels wel wat weg gezakt bij mij...)
Graag gedaan, sterkte!quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:33 schreef BMWM3 het volgende:
Bedankt zover voor jullie hulp Brennie & Daeri
quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:56 schreef BMWM3 het volgende:
Hmm. ok. Leuk dat we een verpleegstertje hebben rondlopen op FOK!.![]()
Thanksquote:Op zaterdag 24 april 2004 00:13 schreef Farao het volgende:
Mooi verwoord brennieheb 'r niks meer aan te voegen.
quote:Scheelt mij weer wat typewerk![]()
Ik zei er maar niets van.. maar prefereer ook liever verpleegkundige, zuster mag ookquote:Zullen we 't op de term verpleegkundige houden, klinkt toch veel beter![]()
Nee hoor... als je een open wond heb en je gooit er een verbandje op zonder iets eronder groeit het in de wond vast en moet je wond als er een korst op zit er weer af getrokken worden... (lijkt me om het verband te verwijderen) en ben je dus gewoon weer terug bij af... toch?quote:Op zaterdag 24 april 2004 00:26 schreef Brennie het volgende:
http://www.brandwonden.nl/node.php?nid=58--> wat info
Ik heb overigens wat vraagtekens bij de eerste hulp bij brandwonden.
Tenminste 5 min met lauw water koelen
Beetje summiere info, bij grote brandwonden moet dat echt tenminste veel langer.
Dat je niet zelf allerlei smeersels erop moet doen, ok.. eerst de dokter raadplegen.
Maar waarom ze nou zeggen dat je er een droog verband op moet doen.
Bij een open wond en (sereus) wondvocht is dat uit den boze.. of ben ik nou achterlijk![]()
De brandwonden hebben nu een geel/oranje kleurquote:Op zaterdag 24 april 2004 00:13 schreef Farao het volgende:
Mooi verwoord brennieheb 'r niks meer aan te voegen.
Scheelt mij weer wat typewerk
[..]
Zullen we 't op de term verpleegkundige houden, klinkt toch veel beter![]()
Volgens mij wel...quote:Op zaterdag 24 april 2004 15:21 schreef BMWM3 het volgende:
[..]
De brandwonden hebben nu een geel/oranje kleurHoort dat zo?
![]()
Nee, toen ik vanochten uit mijn bed kwam heb ik gelijk Bepanthen op gesmeerd. Ze zijn nu heel gevoeligquote:Op zaterdag 24 april 2004 15:26 schreef daeri het volgende:
[..]
Volgens mij wel...zit er al flammezine op?
Ja ok.. Ik heb zojuist een zalfje opgesmeerd, en volgens mij niet de goedequote:Op zaterdag 24 april 2004 16:19 schreef schatje het volgende:
Eerste hulp balsem van het Kruidvat![]()
![]()
.
Altijd handig om in huis te hebben.
Waarom heb je nou niet ff de weekendarts gebeld voor een recept voor flammazine, en zowiezo om het even te laten zien?quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:50 schreef BMWM3 het volgende:
[..]
Ja ok.. Ik heb zojuist een zalfje opgesmeerd, en volgens mij niet de goede![]()
Er komt inderdaad lekkere viezen geel/groene sappen uitquote:Op zondag 25 april 2004 00:21 schreef Brennie het volgende:
[..]
Waarom heb je nou niet ff de weekendarts gebeld voor een recept voor flammazine, en zowiezo om het even te laten zien?
Wordt de wond groter, komt er geel/ groen pus uit, heb je verhoging en is de wond pijnlijker/ warm en wordt het rondom roder dan wijst het mogelijk op een infectie.. al zou dat wel snel zijn.
De wond is geel?
Nou zie ik eigenlijk nooit brandwonden, maar geel lijkt me niet waarschijnlijk, of het moet nu al geel beslag zijn
Jongen, maandag even naar de huisarts!
Ik zie de wond niet.. maar als er verslechtering is.. morgen naar de weekendarts!
Maak de wond schoon met water en doe er opnieuw een ontsmettende zalf op..quote:Op zondag 25 april 2004 15:58 schreef BMWM3 het volgende:
[..]
Er komt inderdaad lekkere viezen geel/groene sappen uit. Echt ranzig om te zien
![]()
Ik kan morgen niet naar de dokter. Gaan misschien een paar dagen tussen uit met wat vrienden. Maar kan toch niets ergs gebeuren, denkik zo.quote:Op zondag 25 april 2004 16:21 schreef Brennie het volgende:
[..]
Maak de wond schoon met water en doe er opnieuw een ontsmettende zalf op..
Omdat je verder niets in huis hebt is dit het beste voor nu,morgen naar de dokter!!
quote:Miss_mini - dinsdag 18 mei 2004 @ 13:41
Shit....
K was net bezig met de strijk,was even niet op aan het letten toen iemand tegen me begon te praten. Ineens hoor ik ksssjjjjiiieeej,k denk huh?
Ik kijk zit er een streep van 2 cm en een rondje op m,n hand,ff gekoeld onder de kraan.
Damn het doet nog steeds pijn.
Strijken![]()
![]()
![]()
Wat kan ik eraan doen dat het niet zo een pijn meer doet....
Bij 3e graads brandwonden zijn ook de zenuwen aangetast.quote:Op donderdag 19 augustus 2004 21:04 schreef TiMmS het volgende:
Ik zit nu nog een beetje in onzekerheid. Ik heb een diep 2e graads en op sommige plekken een 3egraads brandwond op mijn pols/hand. Dit gebeurde door hete boter op mn pols. Ik ben direct naar de noodhuisarts gegaan en die heeft bij Flammazine voorgeschreven, ik kreeg diezelfde avond een hele grote blaar die ik reeds (steriel mogelijk) doorgeprikt hebt. Nu heb ik morgen pas een afspraak bij mijn eigen huisarts. Het rare is dat kort na het incident ik helemaal geen pijn heb aan de wond en dat het weinig tot niets tintelt. Mijn vraag is of dit gedurende de heling alsnog gaat gebeuren, of ik nog veel pijn kan verwachten?
Vaseline op een 2e graads wond?quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 22:19 schreef Ultrawuft het volgende:
Argh, ik heb vandaag een hete koekenpan op mijn handgekregen (hij had 5 minuten op vol vuur gestaan) en heb nu een 5 bij 2 cm 2e graads brandwond.. Maar de huisarts zei dat ik morgen maar wat vaseline moest halen en dat het dan over een weekje wel over zou zijn. Hij heeft er nu wel een zalfje opgedaan met een gaasje erover en verbonden.
Maar als het nu flink pijn blijft doen (wat het nu echt doet) is er ook iets zonder recept te krijgen wat een beetje de pijn weg kan houden?
Volgens mij zit er nu wel flammazine op (of iets anders wat daar op lijkt, hij had erover dat het heel goed spul was. Daarna heeft hij het ingepakt en vanaf vandaag moest ik er maar vaseline op doen.quote:Op woensdag 25 augustus 2004 00:37 schreef Brennie het volgende:
[..]
Vaseline op een 2e graads wond?
Bij 2e graads brandwonden ( je hebt blaren?) is er een grote kans op infectie..
Beter is het dat je er dik flammazine opsmeert, gaas erop en inpakken..
Na een paar dagen kun je het dan verschonen. ( zie bijsluiter)
Ik zoek wel ff info, want dat vaseline verhaal vind ik raar.
-Edit-
Ik vind wel terug dat het door een ziekenhuis voorgeschreven is bij een 2e graads brandwond.
Typisch..
Ik kan me zo voorstellen dat het middel goed is wanneer de huid herstellende is ( rood) om het met de vaseline te verzorgen, en uitdrogen tegen te gaan. ( al vind ik aan de lucht genezen dan beter)
Maar bij een 2e graads brandwond die net ontstaan is, lijkt me een zalf die tevens bacterieen tegengaat beter.
Vasline beschermt en verzacht wel, maar gaat geen infectie tegen.
Flammazine doet hetzelfde maar gaat wel een infectie tegen.
Misschien toch eens vragen of je flammazine mag? ( als je daadwerkelijk een open wond hebt met blaren, of alleen blaren.)
Zou ik persoonlijk doen.
Sterkte.
Dan bel ik morgen mijn eigen huisarts even voor een recept, want hier in Enschede was die man niet heel erg geinteresseerd namelijk.quote:Op woensdag 25 augustus 2004 21:13 schreef Brennie het volgende:
Nogmaals ik zou het even bij flammazine houden ( wit spul) totdat de blaren weg zijn, en de huid dicht is.
Wel opnieuw erop doen (hoe vaak verschilt... soms moet het dagelijks, soms pas na een week, ligt aan de wond)
Ik zou het om de 2 dagen bekijken.
Sterkte!
Durf ik zo niet met 100% zekerheid te zeggen.. ik dacht op recept.quote:Op woensdag 25 augustus 2004 22:31 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dat flammazine waar jullie het over hebben, is dat zonder recept te verkrijgen?
En hoe lang is de houdbaarheid?
Ik heb altijd EHBO-spulletjes bij me (verband enzo) en dit zou wel een mooie aanvulling kunnen zijn op mijn tas...
Okquote:Op woensdag 25 augustus 2004 21:48 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Dan bel ik morgen mijn eigen huisarts even voor een recept, want hier in Enschede was die man niet heel erg geinteresseerd namelijk.
Dan moet ik maar wat metalinegaasjes jatten uit de verbandkist van het rode kruis...quote:Op woensdag 25 augustus 2004 22:55 schreef Brennie het volgende:
[..]
Durf ik zo niet met 100% zekerheid te zeggen.. ik dacht op recept.
Nah weet het 99% zeker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |