abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 december 2002 @ 11:49:21 #1
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_7594636
Misschien niet helemaal op zijn plaats hier maar gezien het grote aantal topics over vuurwerk misschien niet helemaal misplaatst hier.

(wat niet is kan nog komen, helaas)

Ik heb nu dus zelf 2de graads verbrandingen aan mijn hand, duim en pink geheel en de overige vingers alleen de eerste 2 kootjes. Alle alleen op de rug van mijn hand op een paar blaren na aan de binnenkant.

(dit is overigens niet met vuurwerk gebeurt maar het verschil zal je niet zien.)

Ik vraag me af wat de bevindingen zijn van mensen die ook soortgelijke brandwonden hebben gehad qua herstel, verzorging van de wond en evt. do's en dont's m.b.t. op infectie/ontstekingen.

Ik bedoel dit topic geheel serieus dus kom niet met moraliserende uitspraken aan, die hoor je in deze tijd al genoeg!
Pics kunnen eventueel volgen nadat een mod hier toestemming voor geeft. (i.v.m. "smakeloos", "schokkend" e.d.)

Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  zondag 29 december 2002 @ 11:53:07 #2
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_7594667
/offtopic: waarom zet je het in : de feestdagen dan? en niet in lifestyle?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 29 december 2002 @ 11:57:25 #3
17709 hollander172
pi_7594702
quote:
Op zondag 29 december 2002 11:53 schreef Erosjuhhh het volgende:
/offtopic: waarom zet je het in : de feestdagen dan? en niet in lifestyle?
Heb zitten twijfelen idd, maar aangezien er veel over vuurwerk staat kan dit topic misschien wat bijdragen mocht het misgaan.

Kickje naar lifestyle mag natuurlijk ook, dat laat ik aan de mods over.

Nerd met benen zondag 29 december 2002 @ 11:58:33 #4
18073 miss_bleu
pi_7594706
Trap naar lifestyle
pi_7594794
Ik wil wel fotos zien
.
  zondag 29 december 2002 @ 12:11:13 #6
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_7594812
nah... zal niet zo superlang duren denk ik... mijn ma had frituur olie over der hele bovenbeen heen gehad en dat waren ook 2e graats brandwonden en dat duurde wel paar maanden, maar dat was groot oppervlak.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
  zondag 29 december 2002 @ 12:13:36 #7
17709 hollander172
pi_7594834
quote:
Op zondag 29 december 2002 12:09 schreef Partygurl het volgende:
Ik wil wel fotos zien
Eerst toestemming van een mod hebben, zoals hierboven al gezegd.

Ik sta trouwens nog steeds open voor adviezen dus voel je vrij om deze te geven, anders zit je alleen maar te smullen van andermans ellende door naar foto's te vragen en dat was niet de opzet van dit topic.

pi_7594838
Oew! 2e graads brandwonden.

Eerste vraag, wanneer is het gebeurt, ben je er mee naar de dokter geweest en zitten de blaren er nog op?!

Die blaren moeten namelijk blijven zitten ivm vochtverlies enzo. Dan wordt onder die blaar weer een nieuwe huid aangemaakt en dat bevordert het genezingsproces. Je huisarts heeft je vast wel wat zalf gegeven om erop te smeren om de genezing te bevorderen.

Als de blaren eenmaal weg zijn, dan zou je bijv. met Calendula zalf kunnen gaan smeren. Dit voorkomt overmatige littekenvorming.

zondag 29 december 2002 @ 12:14:23 #9
17709 hollander172
pi_7594845
quote:
Op zondag 29 december 2002 12:11 schreef dJ-Zcore het volgende:
nah... zal niet zo superlang duren denk ik... mijn ma had frituur olie over der hele bovenbeen heen gehad en dat waren ook 2e graats brandwonden en dat duurde wel paar maanden, maar dat was groot oppervlak.
En littekens erna? Hoe zat het daar mee?
  zondag 29 december 2002 @ 12:20:55 #10
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_7594914
quote:
Op zondag 29 december 2002 12:13 schreef Liejannuh het volgende:

Eerste vraag, wanneer is het gebeurt, ben je er mee naar de dokter geweest en zitten de blaren er nog op?!

Die blaren moeten namelijk blijven zitten ivm vochtverlies enzo. Dan wordt onder die blaar weer een nieuwe huid aangemaakt en dat bevordert het genezingsproces. Je huisarts heeft je vast wel wat zalf gegeven om erop te smeren om de genezing te bevorderen.

Als de blaren eenmaal weg zijn, dan zou je bijv. met Calendula zalf kunnen gaan smeren. Dit voorkomt overmatige littekenvorming.

Idd en ik heb ook wel eens gehoord dat masseren (als het dicht is natuurlijk... ) ook helpt tegen littekenvorming, maar ik weet het niet zeker he! Dus misschien eerst maar eens naar de apotheek ofzo.... Succes ermee iig!
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
  zondag 29 december 2002 @ 12:29:17 #11
17709 hollander172
pi_7595020
quote:
Op zondag 29 december 2002 12:13 schreef Liejannuh het volgende:

Hey da's een goeie van die calendula, weleens gehoord maar ik kon er niet meer op-komen, thanks.

Okee overzichtje van de gebeurtenissen.

21-12 20:30 - overslaande vlam vanuit open haard. Hand vatte direct vlam door brandversneller die er nog op zat. Na ong. 20 sec kunnen doven.
20:35 - brand kunnen doven met natte handdoeken.
20:45 - zelf met auto terug kunnen rijden naar receptie van park waar we zaten en toen pas begonnen met spoelen.
21:00 - met ambulance? afgevoert naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis.

Zalf heb ik inderdaad, tubes flamazine genoeg op dit moment. Het is nu zo dat ik het zelf dagelijks opnieuw inpak nadat er zalf opzit. Ik laat het nu ook sinds 2 dagen voor het verbinden even luchten om de dode huid de kans te geven verder in te drogen en eraf gaan.

† In Memoriam † zondag 29 december 2002 @ 12:44:07 #12
7074 moussy
kuttekop
pi_7595220
Ik heb zelf ooit eens mijn beide handen verbrand gehad door hete stoom. Van beide handen liet het vel helemaal los. Maar daaronder zat al een nieuw roze velletje. Dat heb ik gewoon soepel gehouden met uierzalf van bogena. Ik heb er gelukkig geen littekens aan over gehouden, maar wel wat gevoelloze plekken op mijn handen.

Mijn broer heeft zn hele gezicht verbrand gehad (vuurwerk), omdat die *piep* de vellen er af geveegd had had hij een hele grote kans dat het vreselijke littekens zouden worden. Maar lang leve de uierzalf, hij heeft er niks aan overgehouden.

Oh ja, ik heb ook nog eens een strijkbout tegen gehouden met mn arm , en dat is een vieze ranzige bruine plek op mn arm geworden Maar die zit er ook eigenlijk nog maar een maand of 4, dus kweenie of dat nog wegtrekt.

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_7595524
quote:
Op zondag 29 december 2002 12:29 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Hey da's een goeie van die calendula, weleens gehoord maar ik kon er niet meer op-komen, thanks.

Okee overzichtje van de gebeurtenissen.

21-12 20:30 - overslaande vlam vanuit open haard. Hand vatte direct vlam door brandversneller die er nog op zat. Na ong. 20 sec kunnen doven.
20:35 - brand kunnen doven met natte handdoeken.
20:45 - zelf met auto terug kunnen rijden naar receptie van park waar we zaten en toen pas begonnen met spoelen.
21:00 - met ambulance? afgevoert naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis.

Zalf heb ik inderdaad, tubes flamazine genoeg op dit moment. Het is nu zo dat ik het zelf dagelijks opnieuw inpak nadat er zalf opzit. Ik laat het nu ook sinds 2 dagen voor het verbinden even luchten om de dode huid de kans te geven verder in te drogen en eraf gaan.

Oew!!! Eerste actie bij brandwonden: onder lauw stomend water houden en dat niet direct op de verbrande plek laten komen, maar bijv. via je pols op je hand laten komen. Minimaal 10 minuten, maar een half uur is eigenlijk nog beter!
Dit voorkomt dat het verder brandt in je huid en de brandwonden dus steeds erger worden!
jaja, heb net mn ehbo diploma gehaald!

Verder lijken de handelingen die je doet me wel verantwoord enzo.
Wanneer is het gebeurt? En merk je al dat het aan het helen is?

zondag 29 december 2002 @ 13:26:52 #14
17709 hollander172
pi_7595768
quote:
Op zondag 29 december 2002 13:05 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Oew!!! Eerste actie bij brandwonden: onder lauw stomend water houden en dat niet direct op de verbrande plek laten komen, maar bijv. via je pols op je hand laten komen. Minimaal 10 minuten, maar een half uur is eigenlijk nog beter!
Dit voorkomt dat het verder brandt in je huid en de brandwonden dus steeds erger worden!
jaja, heb net mn ehbo diploma gehaald!

Verder lijken de handelingen die je doet me wel verantwoord enzo.
Wanneer is het gebeurt? En merk je al dat het aan het helen is?

[offtopic]
Heb ook ooit eens een EHBO diploma gehaald
[/offtopic]

Dat brandwonden erger kunnen worden door niet meteen te spoelen weet ik, echter op het moment dat het gebeurde vatte niet alleen mijn hand vlam maar ook wat hout wat ervoor lag. Blussen was het eerste wat in me op kwam en pas tijdens het blussen zag ik dat de vellen erbij hingen.
Verder heb ik denk ik de juiste acties ondernomen, zelf geblust (misschien niet helemaal verstandig) maar er is niks afgebrand ofzo, iemand vooruit gestuurd om verhaal te doen (hulpverlening kwam zo eerder op gang) en netjes geluisterd naar alle meneertjes en mevrouwtjes van ambulance en ziekenhuis.

Hierboven staat wanneer het gebeurt is, 21 december. Was een weekendje weg ter ere van mijn verjaardag, 19 december.

zondag 29 december 2002 @ 14:00:41 #15
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_7596240
quote:
Op zondag 29 december 2002 12:14 schreef hollander172 het volgende:

[..]

En littekens erna? Hoe zat het daar mee?

voor zover ik weet heeft me moeder er niet echt littekens aan over gehouden... not sure.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
  zondag 29 december 2002 @ 17:44:03 #16
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_7600647
quote:
Op zondag 29 december 2002 13:05 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

dus mensen, GEEN KOUD WATER!!!
- roomijs met stukjes melkchocolade is lekker!
pi_7606532
ik heb 2 jaar geleden mijn hand 2e en 3e graads verbrand op school, ik heb eerst een half uur lauw water over me hand laten stromen, maar toen ben ik toch maar naar huis gegaan en naar de dokter, die heeft het in een verband gedaan, ik moest het verband meerdere keren per dag verwisselen en er vooral niet aankomen, want er zaten ook allemaal blaren op. Maar je moet er vooral geen middeltjes opsmeren, want dat is erg slecht!
pi_7610348
Koud water mag wel, maar meestal is dat moeilijk uit te houden. En lauw water werkt dus net zo goed en voelt een stuk prettiger.
Niks op smeren, vooral geen vet. Als een groot oppervlak verbrand is (bijvoorbeeld een hele arm, een half been) of een gevoelig lichaamsdeel (hand, gezicht, geslachtsdelen) altijd zo snel mogelijk naar de ehbo (maar pas na minimaal 15 minuten koelen met water, of een emmertje water mee in de de auto en dan met een bekertje water over het verbrande deel blijven gieten), kans op shock (en dus een hele snelle dood) door vochtverlies is dan reëel. Bij twijfel ook altijd naar de ehbo, bij brandwonden kan vooral in het begin nog veel gedaan worden, beter een keertje voor niks naar de ehbo dan later eeuwig spijt.
Brandblaren nooit openprikken, dat leidt tot infecties. Nooit iets smeren op open wonden (dus ook geen calendula).
mooi he, alles
  maandag 30 december 2002 @ 10:42:57 #19
17709 hollander172
pi_7613528
quote:
Op maandag 30 december 2002 00:54 schreef phileine het volgende:
Koud water mag wel, maar meestal is dat moeilijk uit te houden. En lauw water werkt dus net zo goed en voelt een stuk prettiger.
Niks op smeren, vooral geen vet. Als een groot oppervlak verbrand is (bijvoorbeeld een hele arm, een half been) of een gevoelig lichaamsdeel (hand, gezicht, geslachtsdelen) altijd zo snel mogelijk naar de ehbo (maar pas na minimaal 15 minuten koelen met water, of een emmertje water mee in de de auto en dan met een bekertje water over het verbrande deel blijven gieten), kans op shock (en dus een hele snelle dood) door vochtverlies is dan reëel. Bij twijfel ook altijd naar de ehbo, bij brandwonden kan vooral in het begin nog veel gedaan worden, beter een keertje voor niks naar de ehbo dan later eeuwig spijt.
Brandblaren nooit openprikken, dat leidt tot infecties. Nooit iets smeren op open wonden (dus ook geen calendula).
Die shock wat je schrijft kan zich dat in milde vorm ook uitten in flauw worden/flauwvallen? Tijdens de rit terug toen mijn hand net verbrand was heb ik meerdere even in moeten houden vanwege duizeligheid e.d.
Ook toen ambulancepersoneel net gearriveerd was was ik af en toe even de "weg" kwijt.

Oh trouwens net terug uit het ziekenhuis en ik hoef niet meer terug te komen voor controle cq ze willen me niet meer terug zien.
Werken gaat helaas nog niet, advies was om nog 2 weekjes thuis te blijven en daarna pas te beginnen. Op dit moment laat ik het gewoon aan de lucht drogen en smeer het alleen af en toe in met uierzalf om de huid flexibel/rekbaar te houden.

maandag 30 december 2002 @ 11:44:37 #20
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_7614339
na wat klooien met vuur ook een keer m'n vingers goed verbrand..
dat leverde een enorm dikke blaar ( zeker 1.5 cm dik ) over de gehele lengte van m'n middelvinger op "Fok!"

en dat was vlak voordat ik wou gaan slapen en ik had dus geen zin om lange tijd bij de kraan te blijven staan
heb dus een bak met koud water gevuld, dat naast m'n bed gezet, m'n hand erin gehangen en ben gaan slapen..
volgende dag word je wakker en heb je iig geen pijn meer , maar wel die dikke blaar
die heb ik zo lang mogelijk geprobeerd heel te houden maar uiteindelijk ging die toch stuk
heb toen later ook het vel verwijderd, de vinger ingesmeerd met jodiumzalf en vervolgens afgedekt met Biogaze ( een vaag groen gaas met zalf wat de regeneratie van je huid stimuleerd ofzow, superspul ) en verband wat om de twee dagen werd vernieuwd
Na anderhalve week toch maar even laten checken bij de dokter of alles goed ging en die was tevreden.. nog een kort tijdje die biogaze gebruikt maar het genas echt snel . en nu zie je er niks meer van.

Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  maandag 30 december 2002 @ 11:53:15 #21
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_7614474
Heb het ook gehad. Gewoon de blaren houden, da's het belangrijkste. (wel een pijnlijke zaak maar goed). Nu, zo'n 12 jaar later zie je er bijna niets meer van, maar ik heb nog wel redelijk wat wildvlees op die vingers zitten.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_7614746
quote:
Op maandag 30 december 2002 10:42 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Die shock wat je schrijft kan zich dat in milde vorm ook uitten in flauw worden/flauwvallen? Tijdens de rit terug toen mijn hand net verbrand was heb ik meerdere even in moeten houden vanwege duizeligheid e.d.
Ook toen ambulancepersoneel net gearriveerd was was ik af en toe even de "weg" kwijt.

Yep, dat zou heel goed met shock te maken kunnen hebben.
Overigens is er niet zoiets als een "milde" shock, in het begin kunnen de symptomen mild zijn (verwardheid, duizeligheid, dorst, misselijk, droge huid). Maar als er niets aan een shock gedaan wordt ga je gewoon dood.
mooi he, alles
  woensdag 1 januari 2003 @ 17:57:11 #23
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_7653178
je moet je blaren dicht laten.
Ik heb het 2X gehad op m,n hand. door een soldeerbout. Die er op gevallen is. Bij mij werden die blaren heel erg groot. En stonden ze echt strak op een gegeven moment. Overdag zo veel mogelijk zonder verband zitten. De wond moet kunnen ademen. s,nachts liever verband. Anders gaat het open. En overdag tijdens werk/school ook. Maar zit je stil verband er af. Toen m,n blaren echt heeeel erg strak stonden heb ik ze open gemaakt. en heel goed schoon gehouden. En dan de wond zo veel mogelijk laten ademen. Op die manier komt er sneller een huis op. Je moet veel drinken. Klinkt gek. Maar je lichaam zal veel vocht richting je blaren sturen. En dat zal er ook uit lopen. Ik weet niet hoe groot de wonden zijn. Nog een reden is dat je huid soepel blijft met vocht. dat is ook een reden voor veel drinken.

Ik heb er een hele lichte plek aan overgehouden op m,n handen. Je ziet het bijna niet. Maar het heeft een jaar geduurd voor dat het zo was.Als ik kouwe handen heb. Zie je de plek weer. Het is bij mij een kleur verschil.

Heel veel sterkte er mee.

Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_7653309
ik heb m'n bovenbeen verbrand. 2e graads en 3e graads.

Eerst half uur gekoeld met ijskoud water omdat er niets anders was. Daarna naar ziekenhuis gegaan en daar kwam er een soort dikke gele pleister op. Elke 2 dagen nieuwe pleister erop met het gevolg dat alle blaren etc. dan opengetrokken werden enzo.

na 1 maand hoefde dat niet meer en vanaf dat moment met nivea vochtinbrengende zalf een half jaar lang 2 keer per dag insmeren

nu aantal jaren later is er helemaal niets meer van te zien

ik had blaren van 4/5 cm doorsnee

pi_7653732
Toen ik vrij jong was heeft mijn moeder een pan kokend water op me laten vallen. Ik had op mijn billen tweede- en derdegraadsverbrandingen. Je ziet het nog wel maar ik vind het toch wel mooi genezen. Verder ligt het ook aan je huidskleur. Ben je vrij donker van jezelf, dan zie je er waarschijnlijk meer van. Ik ben zelf vrij wit en littekens genezen vaak mooier op een witte huid dan bij een donkere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')