quote:
Op dinsdag 12 april 2005 01:49 schreef Siegfried het volgende:Ik zit ook met een probleem wat betreft copyright onder een afbeelding plaatsen.
Ik heb een logotje gemaakt, met een transparent background.
Nu wil ik deze bij een hele map foto's rechtsonderaan zetten.
Ik heb al geprobeert om em op 1 foto goed te zetten, en dan die layer als pattern op te slaan.
Maar dit werkt alleen goed als alle foto's dezelfde maat hebben..
Weet iemand hier een andere oplossing voor?
okay, met dat patroon zit je wel op de goede weg.
het makkelijkste is als je een actie aanmaakt in photoshop, dit is een soort van batch handeling die je kan toepassen op een map met foto's (of op alle huidige geopende bestanden)
in een actie kun grofweg gezegt aleen photoshop menu items gebruiken, dus bijvoorbeeld niet een getekende lijn met je penseel. dus voor een logo automatisch plaatsen rechtsonderin gaat dat als volgt
- maak dus je logo en definieert dat als een patroon. (edit>DefineSelectionAsPattern
-onthoud de exacte groote van je logo in pixels.
- open een leeg bestand
- maakt een nieuwe actie aan (actiepallet) en geeft deze een naam. bijv. Logo
LET OP! photoshop staat nu in record mode, hij neemt alles wat je nu doet op dus maakt geen fouten
-activeer de selectietool (het vierkantje) en geeft aan in je optiebalk aan dat je een fixed size sellection wilt maken en je vult de grote van je logo in in Pixels
- vul de selectie met het logo patroon (edit> fill>pattern)
- selecteer nu alles (select>SelectAll
- activeer de move tool (pointer met kruispijl eronder)
-in de optiebalk klik op "allign right edges" en daarna op " allign bottom edges"
-eventueel pas je nog een layer effect toe op je logolaag, transparantie modus, whatever you like most
- voeg je lagen samen (layer>FlattenLayers)
-stop nu de de actie
-ga naar File>Automate>Batch
- selecteer de actie die je wil toepassen,
-defineer dat je hem op een map wilt toepassen(scource> folder)
geef aan op welke map je hem wilt toepassen
- bij destination klik je op SaveAndClose
-rag nu zo hard als je kan op ok
alle foto's in die map worden overschreven dus zorg dat je eerste een KOPIEvan je foto's hebt gemaakt en die in een ANDERE map hebt opgeslagen