abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 22 juli 2004 @ 23:35:47 #151
43556 miss_dynastie
pi_20798767
Sugar, succes!
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 10:59:19 #152
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_21253526
Zo, ben ik weer een keer!
Inmiddels dik 39 weken swanger en steeds meer aan het opzien tegen de bevalling! Heel dubbel, want ik hoop ook elke dag en nacht dat apie zich aandient, maar gisteravond werd het me ineens even te veel.
We hebben dus gekozen voor (in principe) een stuitbevalling op de normale manier, maar natuurlijk is de kans op een keizersnee dan alsnog groot (ongeveer 30% kans). En daar zie ik behoorlijk tegenop! Ben een beetje bang voor bevalling zelf en dat als het dan langzaam gaat, dat ik me dan ook nog moet vermannen en een infuus, ruggenprik én operatie moet kunnen behappen!
Het zal vast wel goedkomen, maar heb nu gewoon voor het eerst de kriebels die elke hoogzwangere misschien wel heeft. Je weet niet hoe het gaat lopen, wat je te wachten staat en wat er daarna weer gebeurt. Dat is best eng! Het gekke is alleen dat ik, door die stuit, juist niet opzie tegen de "natuurlijke" bevalling, maar juist tegen de ks. Alsof dat andere niet heel heftig zal zijn! Raar mens ben ik.

Zometeen naar gyn en dan misschien mijn angsten maar uitspreken. Wie weet helpt het!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 12:58:08 #153
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_21256412
Misschien helpt het als je er niet tegenaankijkt als 1 "geheel", maar een stap-voor-stap klus.
Begin bij het begin, en van daaruit rol je vanzelf in de volgende fase, wat dat dan ook moge zijn. Take it one step at the time. Als je naar je opsommig kijkt van wat er allemaal kán gebeuren lijkt het misschien veel zwaarder dan het zal worden, het kan tenslotte ook meevallen, laten we daarvoor duimen !!
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 13:26:52 #154
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21257110
Lieve Sjoeg, wat ik van de meeste vrouwen hoor die uiteindelijk toch nog een keizersnee krijgen nadat het niet wil lukken om gewoon te bevallen, is dat het vaak een opluchting is. Even gaat dan de druk van jouw schouders af en is er eindelijk het einde in zicht. Dus probeer, zoals Phluphy al zei, het stap voor stap te doen. Jij gaat gewoon hartstikke goed die stuitbevalling doen en ookal lukt dat niet, je hebt het wel geprobeerd. Hoe je het ook went of keert en hoe je ook bevalt, het blijft een prachtprestatie.
Je hebt 9 maanden lang die kleine met je meegedragen en verzorgd, de bevalling is slechts een onderdeel van jouw leven met je apie.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_40883521
Crosspost in dit topic omdat ik de cijfers niet kende maar wel hier wil zetten nog voor volgende mensen met stuitertjes die voor deze keus komen te staan:

---

Nog even over stuitbevallingen, op Ouders Online post iemand juist een stukje met cijfers die ik niet kende maar veel negatiever zijn voor een vaginale stuitbevalling dan de hier eerder genoemde cijfers.
quote:
bron op OOL
Er is in 2000 een goed opgezet prospectief onderzoek gedaan waarbij in week 37 door de gynaecologen besloten werd of het zinvol was om een vaginale stuitbevalling te proberen, of dat het beter was om de baby direct (nou ja, niet bij 37 weken, maar wat later) met een keizersnede te halen. Uit dit onderzoek blijkt dat van de kinderen waarbij besloten werd een keizersnede toe te passen 4 van de 1000 kinderen overleden. Dat heeft overigens niet zozeer te maken met het risico van de keizersnede, maar met het feit dat er aan het einde van een zwangerschap altijd kinderen in de baarmoeder overlijden. In de groep waarbij een vaginale bevalling werd geprobeerd (het is dus niet zo dat al die kinderen uiteindelijk ook vaginaal werden geboren, omdat het regelmatig voorkomt dat een vaginale bevalling alsnog in een keizersnede eindigt) waren dat 51 kinderen van de 1000 (als je dan het risico van het kind om tijdens de laatste weken van de zwangerschap te overlijden daarvan aftrekt, gingen er dus van de 1000 kinderen 47 kinderen meer dood bij een vaginale (proef)bevalling). Het risico voor het kind om te overlijden tijdens een vaginale bevalling is dus aanzienlijk vergroot, hoewel de kans dat het kind uiteindelijk levend ter wereld komt uiteraard nog steeds groter is (bijna 95%). Je kan deze cijfers en de toelichting daarop door de NVOG - Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie - nalezen op www.nvog.nl onder richtlijnen, dan weer richtlijnen en nr. 7 stuitbevalling. Een kleine persoonlijke mening over de mening van het NVOG dat het niet helemaal zeker is dat deze cijfers ook voor Nederland gelden - er zijn geen aanwijzingen dat dat niet zo is, en ik weet dat daar hardnekkig naar is gezocht.

Terecht hebben een aantal vrouwen erop gewezen dat een keizersnede voor dit kind wellicht wel veiliger is, maar voor een volgend kind meer risico met zich brengt. Dat komt omdat er een - kleine - kans is dat de baarmoeder scheurt tijdens de weeen. Hoewel ook dit risico vrijwel wegvalt als je bij een volgende zwangerschap weer voor een primaire keizersnede kiest, is er als je het dan wel vaginaal wilt proberen (en het kind goed ligt) een kans van 1 op de 1000 dat het kind dan tijdens de bevalling komt te overlijden als gevolg van een uterusruptuur - aanzienlijk minder dus dan die 51 nu. Je kan dit overigens aardig lezen in (de Nederlandse samenvatting van) het proefschrift van Kwee van 11 oktober 2005, te vinden op www.nvog.nl onder wetenschap, proefschriften en dan even scrollen naar die datum).
pi_40921737
Sinds ongeveer week 30 lag de kleine in stuit. Na een versie (draai) poging in wk 35 die is mislukt, nu met 36 wk en 4 dgn nog steeds een (super actief) stuitertje. Hoofdje komt eigenlijk niet beneden de grens van 9-3 uur (ofwel altijd boven in). En ik wil geen 2e versie poging, vind dat getrek en geduw toch een beetje te, en wie weet is er wel een reden dat ie steeds zo ligt.

Vandaag voor het laatst bij de VK geweest en wordt nu doorverwezen naar 2e lijn, ofwel gyn in het ziekenhuis, volgende week donderdag 1e afspraak.

Daar ze hier in het (Flevo) ziekenhuis bij een 1e kindje nooit een vaginale stuit bevalling doen (tenzij je heel graag wil en de situatie positief is) heb ik me flink voor bereiden op een KS. Ik zie er eigenlijk niet zo tegenop, een gewone bevalling lijkt me op het moment zelf erger.

Kan geloof ik snel gaan na de controle volgende week, want met de draai poging met 35 weken zeiden ze het dan in week 38 willen gaan halen. Kijk dat scheelt dan opeens 2 weken wachten...
Mama van Ryan (04-09-06)
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:09:16 #157
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_40922618
Inky das idd wel snel

KS op zichzelf is me enorm meegevallen zou het zo weer doen alleen het duurt gewoon iets langer dat je weer op de been bent dan bij een vaginale bevalling.
pi_40923065
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 00:09 schreef Rottdog het volgende:
Inky das idd wel snel

KS op zichzelf is me enorm meegevallen zou het zo weer doen alleen het duurt gewoon iets langer dat je weer op de been bent dan bij een vaginale bevalling.
Beter dat ik ff moet herstellen dan het kleine ventje.
Ik vind een KS veel beter voor de uk.

Heb nog nooit in het ziekenhuis gelegen, dus wat dat betreft wel spannend.
Het is om de hoek, dat is wel grappig, en handig kan papa zo langs komen
Helaas geen 24u toegang voor papa's...bezoek voor hem van 10:30-13u en van 14:30 - 22u opzich best ruim
Mama van Ryan (04-09-06)
pi_40923080
oeps foutje
Mama van Ryan (04-09-06)
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 00:32:23 #160
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40923291
Doen ze vaak niet echt moeilijk over hoor Inky, de bezoektijden voor Papa's
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 09:50:15 #161
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41120876
In dit topic staan veel overwegingen over het wel of niet doen van een stuitbevalling, Inky.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  donderdag 24 augustus 2006 @ 10:03:50 #162
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41121135
wil Inky veel succes wensen t is eng en spannend, maar je gaat er positief en fris in. komt allemaal goed

oh...lees ik net in zw&geb dat het een stuitbevalling word.

alsnog veel succes, en denk er goed en snel over wat je wil.
en ook belangrijk, volg je gevoel!

[ Bericht 27% gewijzigd door Martineke op 24-08-2006 10:16:13 ]
pi_41122226
* discussie uit Zwangerschap en Geboorte 233 *

We zijn net naar het ziekenhuis geweest, want ben ivm de stuitligging overgedragen aan de Gyn.

Ben nu 37,4 en uit de controle bleek dat de Uk ondertussen netjes is ingedaald met de bibs en beentjes dus netjes omhoog, hoofd ligt naar voren gebogen, bekken is ruim genoeg en Uk weegt ongeveer 5 pond.

Dit bij elkaar, en het feit dat er al een klein beetje ontsluiting is en het vruchtwater al minder wordt, wil ze me a.s. zaterdag (37,6) willen inleiden voor een stuitbevalling.
Ze heeft de ervaring dat dit goede omstandigheden zijn waarin zij de bevalling wil doen.

Dat is wel weer even een omschakeling als je heel de tijd te horen hebt gekregen een 1e kind in stuit wordt kijzersnede.
Maar we moeten vandaag (12u) beslissen hoe en wat

We zijn nu weer even thuis om het te bespreken of we nu stuitbevalling willen of KS.
En ik vraag me af of er meer dames zijn die voor deze keuze hebben gestaan, wat ze hebben gekozen en waarom ?!

------------

Update 10:46
We neigen nu toch nog steeds naar de KS, en de rest van de familie ook.
Mama van Ryan (04-09-06)
  donderdag 24 augustus 2006 @ 10:48:48 #164
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41122270
En als je nu terugleest vanaf hier, dan weet je al weer iets meer van de beweegredenen van mensen.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 11:08:27 #165
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41122854
best moeilijk om zo te kiezen als ze de omstandigheden gunstig vinden.

maxim lag ook in stuit, ze wouden hem wel proberen te laten draaien, maar dat wou ik niet.
stuitbevalling raadde ze in mijn geval niet aan, aangezien maxim erg groot was, dan had ik het risico dat het alsnog een ks werd. dan maar gelijk een ks.
pi_41128395
Zo ben weer terug.
Op zich hebben we nog niets besloten
Zoals ik al zei zat ik niet met m'n gedachten bij een gewone bevalling, laat staan een stuit.
Nu vond de Gyn dat het in mijn situaite niet veel uitmaakt, en dat zij genoeg ervaring heeft om
het goed te begeleiden. Maar wilde ook wel met ons mee gaan met een KS, maar zou het zonde vinden omdat dit een ideale uitgangs posittie zou zijn voor stuit bevalling

Dus wat is er afgesproken, we kunnen zaterdag a.s. om 9u komen, evt nog wat onderzoek oid doen of nog wat dingen bespreken. En met voorzichtig gaan inleiden, met nog de mogelijkheid tot een KS. En als we zaterdag niet willen dan is er ook nog een KS geplanned voor 04-09 (39 wk + 1d )

Misschien vraag je je af waarom ik zo moeilijk doe, nou dat komt omdat ik div onderzoeks resultaten heb gelezen over stuit of ks uit officiele bronnen. En de cijfers bij een KS zijn altijd beter dan stuitbevalling. Dus een stuitbevalling heeft meer risico. En ik wil zo min mogelijk risico voor de kleine, en dit dan liever op me nemen.

Het gaat dan vooral om dit stuk op de NVOG site
"‘De resultaten van de Term Breech Trial zijn in Nederland met ongeloof en kritiek ontvangen’, zegt gynaecoloog Christine Rietberg. ‘Wij doen enkel pathologische bevallingen en hebben daarom veel meer ervaring met stuitbevallingen dan in andere landen. Die ervaring moest toch meetellen, was de gedachte.’
De data om de situatie in Nederland in kaart te brengen zijn aanwezig in de Landelijke Verloskunde Registratie waaraan alle gynaecologen en verloskundigen deelnemen. Afgelopen maand publiceerde Rietberg de resultaten in BJOG: An International Journal of Obstetrics and Gynaecology. Deze retrospectieve observationele studie beslaat alle aterme stuitbevallingen in Nederland over de periode 1995 tot en met 1999. In de studie zijn ‘stuiten’ onderverdeeld in geplande keizersneden en vaginale bevallingen. Net als in de Term Breech Trial verliest de vaginale bevalling het van de sectio. De kans op overlijden van het kind is tweemaal groter bij een natuurlijke bevalling dan bij een keizersnede. Het risico op geboortetrauma bij vaginale bevalling is driemaal groter en de kans op een Apgar-score beneden de 7 is zelfs 7 keer groter. Rietberg: ‘Ergens hoop je dat Nederland een positieve uitzondering is. Maar overall is de vaginale bevalling niet gunstiger, zeker niet voor het kind.’"

bron: http://www.nvog.nl/pub/dynamic/algnews.asp?id=75938
Mama van Ryan (04-09-06)
  donderdag 24 augustus 2006 @ 14:25:04 #167
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41128986
Moeilijk is het, he inky? Die gegevens zijn inderdaad bekend en voor heel veel mensen ook een reden om voor een ks te kiezen.

Als ik jou zo hoor, denk ik dat jullie daar ook op uitkomen. Maar veel succes met beslissen, is best lastig!
pi_41130687
Inky volg je hart en doe wat het best is voor je beeb.....laat je niet leiden door de 'ervaring' van de gyn....vraag anders eens hoeveel stuitbevalling ze heeft gedaan. Hoeveel zijn er zonder problemen verlopen, hoeveel in een KS geeindigd en hoeveel in ........ Vaak onthouden mensen alleen de dingen die goed zijn gegaan. Oooooh, ik al zoveeeel stuitbevallingen gedaan....klinkt mooi, maar wat was het resultaat van die bevallingen is dan mijn tegenvraag.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 16:07:29 #169
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41132324
volgens mijn gyn eindigen 2/3 van alle stuitbevallingen alsnog in een ks.
vond ik best veel eigenlijk.
pi_41133281
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:14 schreef chacama het volgende:
Inky volg je hart en doe wat het best is voor je beeb.....laat je niet leiden door de 'ervaring' van de gyn....vraag anders eens hoeveel stuitbevalling ze heeft gedaan. Hoeveel zijn er zonder problemen verlopen, hoeveel in een KS geeindigd en hoeveel in ........ Vaak onthouden mensen alleen de dingen die goed zijn gegaan. Oooooh, ik al zoveeeel stuitbevallingen gedaan....klinkt mooi, maar wat was het resultaat van die bevallingen is dan mijn tegenvraag.
Ik heb haar ook letterlijk gevraagd hoeveel ze er doet per jaar. En kreeg geen direct antwoord. "nog een paar". Dus vroeg hoeveel ze er totaal had gedaan "enkele honderden".
Dus niet heel erg precies, en vond ik ook niet in haar voordeel om me te overtuigen.
Wel zei ze dat ze haar selectie criterea had bijgesteld de laatste jaren, maar ik was toch een echte "uit het boekje" kandidaat om gewoon te bevallen.

Misschien moet ik zaterdag nog eens even door vragen.
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 16:07 schreef Martineke het volgende:
volgens mijn gyn eindigen 2/3 van alle stuitbevallingen alsnog in een ks.
vond ik best veel eigenlijk.
Ja dat zei ik ook al, meredendeel moest alsnog. Maar ze was er van overtuigd dat dat niet nodig zou zijn.... Ze zei zelfs dat het persen niet meer dan 1,5 u zou zijn waarschijnlijk binnen het uur zou het klaar zijn. Is dat nou ervaring of overschat ze zichzelf en de situatie ?
Mama van Ryan (04-09-06)
  donderdag 24 augustus 2006 @ 16:40:51 #171
108648 cattie
lieve moeder
pi_41133472
Of het ervaring is of overschatting weet je natuurlijk nooit. Wel vind ik persoonlijk de cijfers voor zich spreken. De kans dat het alsnog een ks wordt is 66%, dat is heel veel en dan heb je dus en de weeen en alles en daarna nog een ks, extra heftig dus. En de kans dat het kindje overlijdt is 2x zo groot als bij een ks. Natuurlijk kun jij de stuitbevalling uit het boekje hebben die perfect gaat. Maar ik zou het risico te hoog vinden.
pi_41189444
De kogel is door de kerk, we zijn op ons gevoel afgegaan en hebben voor de KS gekozen !!
Voor de Gyn is een bevalling misschien gesneden koek, maar ik vind het nog altijd een risico en voel me niet zeker genoeg om dat te "proberen"

Dus ipv vandaag inleiden, over een week en 2 dagen de operatie
Kunnen we ons ukje eindelijk zien

Zie daarom verder keizersnede topic
Mama van Ryan (04-09-06)
pi_41189671
Nog heel even terug komen op de Gyn en haar kennis en ervaring.
Heb net ff gegoogled, maar het is een ondernemende dame moet ik bekennen:

Mevrouw Dr. G. Kleiverda - gynaecoloog:
- Van Walree Prijs (2001) voor het "voor het toegankelijk maken en verspreiden van de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van de obstetrie en de gynaecologie in de ruimste zin van het woord."

- Aletta Jacobsprijs (1998) "tweejaarlijkse prijs wordt toegekend aan een academisch opgeleide vrouw die een voortrekkersrol vervult op het gebied van emancipatie en een voorbeeldfunctie bekleedt, bij voorkeur op een voor vrouwen niet-traditioneel vakgebied"

- verder nog Women on Waves en Harriet Freezerring (1995).

En je vind haar ook heel veel terug als redacteur van info folders, zoals bij de NVOG
Maarja zegt nog niets over haar praktijk vaardigheden
Mama van Ryan (04-09-06)
pi_41374111
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 16:21 schreef Sugar het volgende:
Ik had sinds gisteravond het gevoel dat ik "niet meer echt zwanger was", puur en alleen doordat ik de mogelijkheid heb om te beslissen dat ik niets mee zal maken van de natuurlijke gang van zaken rond een bevalling. En dat gevoel van ineens niet meer echt zwanger zijn, dat valt me heel zwaar. Juist nu ik 8 maanden zwanger ben, zou ik die spanning moeten en willen voelen van "het kan strakjes ineens zover zijn", "straks breken mijn vliezen", "komt ie vroeg of laat?", "hoe voelen weeën?", "hoe doen vriendje en ik dat zo samen".... Al die dingen vallen weg voor mijn gevoel, wanneer we nu beslissen het te plannen en dus via een ks doen. Dat vind ik echt heel moeiilijk. Het voelt alsof ik nu ineens voor "spek en bonen" zwanger zou zijn, ofzo. Ik kan dat maar moeilijk nu uit handen geven, bij voorbaat. Snapt iemand dat?

Ik was al niet zo juichend: 'O we krijgen een kindje ' omdat ik me er helemaal niets bij voor kan stellen, maar nu is het alleen nog maar een technisch verhaal voor mijn gevoel: hoe krijgen we het er uit. Het verheugen is helemaal verdwenen, en ik vind het zo'n desillusie dat ik wsl niet thuis mag bevallen. Ik ga nu maar heel hard hopen dat Plurkje alsnog zelf gaat draaien.
Eva
pi_41552964
Nou in ons ziekenhuis zijn ze toch wel erg voor een stuitbevalling ipv een keizersnee. Tenminste, als je aan de voorwaarden voldoet, en dat doe ik: kindje niet te zwaar, geen bekkenafwijking, voorspoedige bevalling volgens het boekje dat valt nog te bezien natuurlijk en het kindje moet goed liggen moet het ook nog weer gaan doen, dwarsliggers komen er helemaal niet zo uit

Het Canadese onderzoek heeft volgens de gyn die wij spraken één aspect onderbelicht: namelijk de risico's van een ks bij een volgende zwangerschap en bevalling. De zaken die ze noemde waren idd niet mis. En ze gaf ook aan dat sinds het onderzoek in 2000 ontzettend veel vrouwen een ks hebben gehad ipv een stuitbevalling. En nu krijgen veel van die vrouwen een volgend kind en worden de (negatieve) gevolgen van die keuze toen meer zichtbaar. vindt dat zij dat noemde om mij te overtuigen, maar ik had hoe dan ook al het gevoel dat ik echt liever geen ks heb. Zelfs met het risico dat ik de hele bevalling 'voor niets' doe omdat het alsnog een ks wordt.

Ook noemde de gyn dat er verder onderzoek is gedaan naar kindjes die geboren worden met een ks of een stuitbevalling, en dat het op lange termijn geen verschil geeft: kortom: een kind heeft geen nadeel van een stuitbevalling.

En toch, het knaagt. Want kies ik met een stuitbevalling voor mezelf ipv voor mijn kind? Of moet ik nu al kiezen tussen meer risico voor dit kind zodat een evt. volgens kind minder risico zal lopen (door een zwakkere baarmoeder vanwege litteken? Je moet opeens zo ver vooruit denken. En dan ook nog , die een andere mening dan ik heeft..

Een ks is geen ramp. Maar als ik de stuitbevallingervaringen lees hoe weinig die ook te vinden zijn, is dat ook geen ramp...

Moeilijk!!!

[ Bericht 2% gewijzigd door linda856763 op 06-09-2006 16:56:22 ]
Eva
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')